فهرست مطالب

پژوهش در علوم توانبخشی - سال چهارم شماره 2 (پاییز و زمستان 1387)

مجله پژوهش در علوم توانبخشی
سال چهارم شماره 2 (پاییز و زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/07/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • احسان راشدی، سید جواد موسوی، محمدرضا نساجیان، بهمن ناصرالاسلامی، محمد پرنیان پور صفحه 79
    سیستم حرکتی انسان جهت انجام وظایف حرکتی مختلف با روشهای گوناگون و قابل انعطافی سازماندهی شده است. این موضوع در اصل توسط راه هایی انجام میشود که سیستم اعصاب مرکزی (Central nervous system) برای حل مساله نامعینی (Redundancy) در سیستم اسکلتی- عضلانی به کار میگیرد. در واقع، نامعینی سینتیکی در سیستم اسکلتی- عضلانی انسان یک خصوصیت برجسته است که به وسیله آن سیستم اعصاب مرکزی میتواند به اهداف بسیاری دست پیدا کند. در این مطالعه ضمن ارایه تعاریف و بیان نقش مانیفولد کنترل نشده (Uncontrolled manifold) برای سینماتیک حرکت، مفهوم نامعینی سینتیکی با روابط ریاضی بیان میشود. فضای پوچ (Null space) سیستم با نامعینی سینتیکی، هنگامی که گشتاور و یا سختی (Stiffness) مشخصی نیاز است، استخراج و روی آن بحث میشود. در این مقاله با استفاده از یک مدل بیومکانیکی 3 عضلهای، روابط ریاضی برای یک مدل صفحهای ساده استخراج شده است.
  • جاوید مستمند، دن ال بیدر، زویی هادسون صفحه 93
    مقدمه
    سندرم درد مفصل پاتلوفمورال (PFPS) یکی از شایع ترین اختلالات اسکلتی- عضلانی ناحیه زانو در بالغین به شمار می رود. چسب زنی ناحیه پاتلا (Patellar taping)، روش درمانی مؤثر جهت تسکین علایم در طیف وسیعی از این دسته از بیماران می باشد. اگرچه کاهش علایم دردناک ممکن است مربوط به تغییر یافتن نیروهای وارد بر مفصل پاتلوفمورال متعاقب استفاده از چسب باشد، با این وجود مکانیسم کاهش علایم به درستی مشخص نشده است.
    مواد و روش ها
    جهت تعیین اثرات چسب زنی پاتلا بر بیومکانیک مفصل پاتلوفمورال بیماران مبتلا به PFPS، مطالعه ای از نوع مورد- شاهدی طراحی گردید. با استفاده از یک سیستم آنالیز کننده حرکت و یک دستگاه سکوی ثبت نیرو، نیروی واکنشی مفصل پاتلوفمورال (PFJRF) مربوط به 18 فرد مبتلا به PFPS و تعداد مشابهی از افراد سالم گروه شاهد، مورد ارزیابی قرار گرفت. این نیروها از زانوی آسیب دیده افراد مبتلا به PFPS، قبل از اعمال چسب، در حین اتصال چسب به ناحیه زانو و در نهایت پس از برداشته شدن آن در خلال مرحله انقباض واگرای (Eccentric) فعالیت حرکتی خمیدگی یک طرفه زانو (Single leg-squatting) به دست آمد. ارزیابی مشابهی از همین نیروها، از زانوی سمت سالم بیماران و همچنین هر دو زانوی افراد گروه شاهد در خلال فعالیت حرکتی مشابه انجام پذیرفت.
    یافته ها
    میانگین عددی PFJRFپس از یک دوره اعمال چسب بر روی استخوان پاتلا (1720 نیوتن، 303SD =)، کاهش معنی داری نسبت به حالت قبل از استفاده از چسب (2025 نیوتن، 347 = SD) پیدا کرد (05/0P <). مقادیر عددی PFJRF مربوط به زانوی آسیب دیده بیماران مبتلا به PFPS در حالت قبل از استفاده از چسب ناحیه پاتلا و همچنین افراد سالم گروه شاهد (1922 نیوتن، 398SD =) تفاوت معنی داری را نشان نمی داد (05/0P >).
    بحث: کاسته شدن از نیروهای وارد بر مفصل پاتلوفمورال در حین استفاده از چسب ناحیه پاتلا که همزمان با کاهش محسوس درد در این مفصل به وقوع پیوست، ممکن است دلیل قانع کننده ای برای مکانیسم کاهش درد، پس از استفاده از این روش درمانی در مبتلایان به PFPS باشد.
  • مهدی مطیفی فرد، محمد جاودان، مهدی تیموری، محمد امین اسحاقی صفحه 104
    مقدمه
    درد مزمن قدام زانو در نوجوانان، یکی از شایع ترین شکایات به خصوص در جامعه ما می باشد و این بیماران درصد بالایی از مراجعین ارتوپدی را تشکیل می دهند. درد قدام زانو در این سنین، از یک طرف می تواند روی روند تحصیلی تاثیر منفی گذارد و از طرف دیگر می تواند فعالیت های فیزیکی و ورزشی را، که جز نیازهای ضروری این محدوده سنی است، دچار مخاطره نماید. علل درد مزمن زانو در نوجوانان بر خلاف بالغین بسیار متنوع می باشد که بعضی از آن ها به راحتی قابل درمان است و بعضی نیاز به روش های تشخیصی و درمانی پیچیده تر و پر هزینه تری دارند. بررسی و تشحیص به موقع ضایعه می تواند منجر به درمان سریع تر و مؤثرتر آن گردد. هدف از این مطالعه، بررسی علل درد مزمن جلوی زانو در نوجوانان کشور ما بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی از بین بیماران مراجعه کننده به مراکز آموزشی درمانی شهر اصفهان، 198 نوجوان بین 18-8 سال، که بیش از 3-2 هفته درد جلوی زانو داشتند و با روش های درمانی دارویی بهبود نیافته بودند، به مدت دو سال از آذرماه 1384 تا آذرماه 1386 بررسی شدند و یافته های شرح حال، معاینه بالینی و اقدامات آزمایشگاهی و پاراکلینیک مورد نیاز در یک پرسش نامه ثبت گردید؛ سپس داده ها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    درد مزمن زانو در پسران (1/53 درصد) شایع تر از دختران 9/46 درصد بود. شایع ترین علل درد مزمن جلوی زانو در نوجوانان به ترتیب شیوع عبارت از دیس پلازی پاتلوفمورال (Patella femoral dysplasia)، امتداد نامناسب اندام تحتانی (Malalignment)، ضایعات لیگامانی و منیسک های زانو، بیماری اسگود- شلاتر (Osgood-schlatter disease)، آرتریت روماتویید جوانان و استئوکندریت دیسکانت (Osteochondritis dissecans) بود.
    بحث: در این مطالعه مشابه مطالعات دیگر، عللی همچون دیس پلازی پاتلوفمورال و امتداد نامناسب اندام بیشترین علل درد مزمن جلوی زانو در نوجوانان بود. عللی مانند امتداد نامناسب اندام و آرتریت روماتویید جوانان، که جز علل شایع درد زانو در دختران محسوب می شد، در دختران بیشتر از پسران دیده شد. بیماری اسگود- شلاتر و استئوکندریت دیسکانت در پسرها شایع تر بود. عللی همچون آرتریت روماتویید جوانان و استئوکندریت دیسکانت در مطالعات قبلی جز علل نادر درد مزمن جلوی زانو در نوجوانان گزارش شده بود، ولی در این مطالعه از شیوع بیشتری برخوردار بود. در نهایت می توان با دانش بیشتر در مورد علل درد مزمن زانو، بسیاری از این علل را تشخیص داد و درمان کرد و راه های پیشگیری ازآن ها را به بیماران آموزش داد.
  • احسان قاسمی، وحید شایگان نژاد، عباس قربانی، نگار مؤمنی، فوزیه خانی صفحه 109
    مقدمه
    سرگیجه یکی از علایم درگیری سیستم وستیبولار می باشد که با ایجاد حس چرخش در خود فرد یا محیط، بر هم خوردن تعادل بدن در حین انجام فعالیت های عملکردی، راه رفتن بدون کنترل و ایجاد افسردگی در افراد سالمند تظاهر می یابد. در این مطالعه از تمرینات Cawthorne-cooksey به منظور بر طرف کردن علایم درگیری سیستم وستیبولار افراد سالمند مبتلا به ضایعات محیطی وستیبولار استفاده شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع آینده نگر، شبه تجربی و غیر تصادفی بود و در سال 1386 در کلینیک فیزیوتراپی بیمارستان الزهرا (س) اصفهان انجام گرفت. از میان بیماران سالمند مبتلا به سرگیجه ناشی از ضایعات محیطی وستیبولار مراجعه کننده به بیمارستان الزهرا (س)، 41 بیمار با داشتن شرایط ویژه به صورت غیر تصادفی انتخاب گردیدند. تمرینات طی سه مرحله به بیماران آموزش داده و از آن ها خواسته می شد که هر گروه از تمرینات را 3 بار در روز و هر بار 10 دقیقه به مدت یک هفته انجام دهند. قبل و بعد از درمان و بعد از یک ماه پی گیری جهت بررسی بالانس، راه رفتن، کیفیت زندگی و افسردگی بیماران به ترتیب از آزمون های Berg balance scale، Dynamic gait index، Dizziness handicap inventory و پرسش نامه Beck استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از نرم افزار SPSS، آزمون های t زوج شده و Wilcoxon استفاده گردید.
    یافته ها
    در ارزیابی بالانس بین قبل و بعد از درمان، قبل از درمان و بعد از پی گیری (Follow up) و بعد از درمان و بعد از Follow up تفاوت معنی داری حاصل گردید (001/0 > P). در ارزیابی راه رفتن بین قبل و بعد از درمان، قبل از درمان و بعد از Follow up و بعد از درمان و بعد ازFollow up تفاوت معنی داری حاصل گردید (001/0 > P). در ارزیابی کیفیت زندگی بین قبل و بعد از درمان، قبل از درمان و بعد از Follow up و بعد از درمان و بعد از Follow up تفاوت معنی داری حاصل گردید (001/0 > P). در ارزیابی افسردگی بین قبل و بعد از درمان، قبل از درمان و بعد از Follow up و بعد از درمان و بعد از Follow up تفاوت معنی داری حاصل گردید (001/0 > P).
    بحث: با توجه به نتایج حاصل از تحقیق می توان چنین نتیجه گرفت که استفاده از تمرینات Cawthorne-cooksey باعث بهبود تعادل، راه رفتن،کیفیت زندگی و افسردگی افراد سالمند حداقل برای یک ماه می گردد. البته باید توجه داشت که تمرینات باید به طور روزانه توسط بیمار دنبال شود تا نتیجه مطلوب در دراز مدت حاصل گردد.
    کلیدواژگان: سرگیجه، تمرین درمانی، تعادل، راه رفتن، کیفیت زندگی، افسردگی
  • آصفه معماریان، علی قربانی، فرهاد ترابی نژاد، محمدرضا کیهانی صفحه 117
    مقدمه
    در ارزیابی اختلالات صوت کوشش می شود که تا حد ممکن نمونه های صوت، گویای صدای واقعی فرد در گفتار روزمره باشد. پژوهشگران دریافته اند که ویژگی های صوت در خواندن متن به گفتار روزمره نزدیک تر است. ساخت متن در بسیاری از کشورها از اوایل قرن بیستم آغاز گشته است. عدم وجود متن مناسب در زبان فارسی، انجام پژوهش های مورد نیاز و ارایه مستند نتایج اقدامات بالینی را با مشکل مواجه کرده است. متن مورد استفاده در زبان فارسی برای پژوهش های صوت، آزمون لب خوانی سارا بود که پژوهشگران استفاده از آن را برای ارزیابی صوت نامناسب دانسته اند. هدف از انجام این پژوهش، ساخت متن مناسبی برای ارزیابی ویژگی های صوت بود که برای اهداف پژوهشی و بالینی کارآمد باشد.
    مواد و روش ها
    با مطالعه ویژگی های متن های مورد استفاده در سایر زبان ها، با توجه به وجود محدودیت نرم افزار Dr. Speech در تحلیل طول زمانی محرک ها و در نظر گرفتن نتایج حاصل از استفاده آزمون لب خوانی سارا در پژوهش های گذشته، متن مورد نیاز ساخته شد. متن ساخته شده از نظر روایی محتوا بررسی شد و پایایی آن نیز با استفاده از شیوه بازآزمایی تعیین گردید.
    یافته ها
    متن تهیه شده از نظر روایی محتوا در نظرخواهی از استادان مورد تایید قرار گرفت. در بررسی پایایی مشخص شد که اندازه گیری ویژگی های مورد بررسی از پایایی بالایی برخوردار هستند.
    بحث: در بررسی روایی متن نتیجه حاصل از نظرخواهی از استادان، حداکثر توافق ممکن را نشان داد. در بررسی پایایی نیز میزان آلفای کرونباخ در متغیرهای مورد مطالعه بالاتر از 7/0 به دست آمد. با توجه به تایید روایی و دارا بودن پایایی می توان نتیجه گرفت که این متن برای بررسی ویژگی های صوت در پژوهش های صوت در نمونه های عادی قابل استفاده خواهد بود.
  • شیرین یزدانی، نادر فرهپور، نصرت الله فرج اللهی صفحه 125
    مقدمه
    در تحقیقات پیشین کمردرد، به طور جداگانه، افت عملکرد بیومکانیکی مفاصل تنه از جمله انعطاف پذیری و ضعف عملکرد تعادلی در شرایط ایستا مورد تاکید قرار گرفته است. اما اغلب شروع کمردرد در فعالیت های دینامیکی رخ می دهد. بنابراین سنجش عملکرد تعادلی در شرایط دینامیکی از اهمیت اساسی برخوردار است. هدف از این مطالعه، شناسایی ناهنجاری کنترل وضعیت دینامیکی و ارتباط آن با انعطاف پذیری تنه در بیماران کمردرد مزمن بود.
    مواد و روش ها
    تعداد 24 زن مبتلا به کمردرد مزمن و 24 زن سالم (25 تا 45 ساله)، به طور داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند. متغیرهای نوسانات وضعیت در شرایط دینامیک، انعطاف پذیری کمر و درد کمر به ترتیب با استفاده از دستگاه تعادل سنج دینامیکی BIODEX، آزمون شوبر و پرسش نامه درد کیوبک اندازه گیری شد. داده های به دست آمده با استفاده از تکنیک آنالیز واریانس چند متغیره ی ویژه داده های تکراری و روش همبستگی پیرسون با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. میزان خطای نوع اول در تمام آزمون ها 05/0 > α در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    در بیماران مبتلا به کمردرد مزمن، ناپایداری وضعیت در شرایط دینامیکی بیشتر بود (0001/0 = P). این نارسایی در شرایط چشم بسته با وضوح بیشتری مشاهده شد. کاهش انعطاف پذیری در بیماران معنی دار بود (001/0 = P). بین عامل انعطاف پذیری و کنترل وضعیت، همبستگی دیده نشد.
    بحث: ناپایداری وضعیت دینامیکی در بیماران کمردردی در آزمون های مختلف و تشدید این ناپایداری در حالت چشم بسته، نشان دهنده ضعف عملکردی گیرنده های حسی- عمقی اندام تحتانی و تنه آن ها است. عدم همبستگی بین انعطاف پذیری کمر با پایداری وضعیت نشان داد که در مراحل تشخیص و توانبخشی، این دو عامل بایستی به طور مستقل مورد توجه قرار گیرند. تاکید بر تقویت پایداری وضعیت در برنامه توانبخشی بیماران کمردردی توصیه می شود. تحقیقات بیشتری برای تعیین اولیه یا ثانویه بودن عامل ناپایداری وضعیت در بیماران کمردردی لازم است
  • خداداد لطافت کار، ملیحه حداد نژاد، حسین ارش پور، مهدی بخششی هریس صفحه 137
    مقدمه
    ستون فقرات بخش بسیار مهمی از چارچوب اسکلتی بدن انسان است و نقش اصلی را در حفظ راستای بدن ایفا می کند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیرات وزن، جنس و تعداد حاملگی ها بر روی لوردوز کامل و سگمنتال کمری افراد بود.
    مواد و روش ها
    برای این منظور 75 نفر (41 مرد و 34 زن) با دامنه سنی 62-18 سال بدون هیچ گونه سابقه جراحی انتخاب شدند. اندازه گیری لوردوز کامل و سگمنتال با گرفتن رادیوگرافی از نمای جانبی ستون مهره ها در حالت ایستاده و با استفاده از روش Cobb انجام شد. متغیرهایی مانند جنس، قد، وزن، سن، شاخص توده بدنی (BMI) و تعداد زایمان آزمودنی ها بر روی برگه اطلاعات آن ها ثبت شد. برای روش های آماری از آزمون های ANOVA، آزمون تعقیبی توکی (Tokey) و آزمون t استفاده گردید (05/0 =P).
    یافته ها
    لوردوز کمری کامل در مردان 50 درجه و در زنان 54 درجه است و لوردوز سگمنتال کمر 2L-1L (مردان 3، زنان 5)، 3L-2L (مردان 7، زنان 5/8)، 4L-3L (مردان 9، زنان 10)، 5L-4L (مردان 12، زنان 5/14) و 1S-5L (مردان 22، زنان 5/18) می باشد. همچنین اضافه وزن در زنان تاثیر بیشتری در لوردوز مهره های بالای کمری نسبت به افراد با وزن عادی گذاشته بود.
    بحث: اضافه وزن، جنس و زایمان مکرر بر روی لوردوز کامل و سگمنتال کمری افراد موثر است. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که با افزایش تعداد حاملگی، لوردوز کمر افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: ستون فقرات، چاقی، لوردوز، حاملگی
  • لیلا قربانی قهفرخی، عبدالحمید دانشجو، علی باقر نظریان صفحه 145
    مقدمه
    کیفوز یکی از ناهنجاری هایی است که در دوران بچگی و نوجوانی گسترش می یابد و اغلب از نظرها پنهان می ماند. این ناهنجاری بیشتر در حین قرارگیری در وضعیت ناصحیح مشخص می گردد و ممکن است در نتیجه تغییرات جدی در ساختمان مهره ها باشد. هدف از این تحقیق، بررسی میزان شیوع ناهنجاری کیفوز در دانش آموزان سه مقطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان در دو گروه دختر و پسر شهرستان بندرعباس بود.
    مواد و روش ها
    تعداد 502 نفر از دانش آموزان در سه مقطع دبیرستان (100 نفر دختر، 100 نفر پسر)، راهنمایی (47 نفر دختر، 57 نفر پسر) و دبستان (99 نفر دختر، 99 نفر پسر) از 24 مدرسه به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای به دست آوردن انحنای ستون فقرات از خط کش منعطف (دقت 1/0 درجه) و در نهایت جهت به دست آوردن زاویه کیفوز از روش Cobb استفاده شد. پس از به دست آوردن زوایا، مقادیر استاندارد جهت طبقه بندی افراد در 4 طبقه پشت صاف، طبیعی، کیفوز و کیفوز شدید مورد استفاده قرار گرفت. همچنین از آزمون 2χ برای تعیین نسبت در بین گروه ها استفاده شد.
    یافته ها
    در مجموع از 502 نفر نمونه، 16 نفر پشت صاف، 393 نفر طبیعی، 92 نفر دارای کیفوز و 1 نفر دارای کیفوز شدید بودند. از مجموع 256 نفر پسر حاضر در این تحقیق، 5 نفر پشت صاف (2 درصد)، 196 نفر طبیعی (6/76 درصد) و 55 نفر دارای کیفوز (4/21 درصد) و از بین 246 نفر دختر، 11 نفر دارای پشت صاف (5/4 درصد)، 197 نفر طبیعی (80 درصد)، 37 نفر دارای کیفوز (15درصد) و 1 نفر (5/0 درصد) با کیفوز شدید داشتند که پس از انجام آزمون 2χ، تفاوت معنی داری در بین دو گروه پسر و دختر دارای کیفوز مشاهده نشد (05/0P >). تعداد پسران و دختران دبستانی دارای کیفوز به ترتیب 22 و 11 نفر بودند که از لحاظ آماری تفاوت معنی داری در بین این دو گروه مشاهده شد (05/0 P <). تفاوت موجود میان پسران راهنمایی (11 نفر) در مقایسه با دختران راهنمایی دارای کیفوز (9 نفر)، از لحاظ آماری معنی دار نبود (05/0P >). شیوع ناهنجاری کیفوز در بین پسران (22 نفر) و دختران دبیرستانی (17 نفر) از لحاظ آماری تفاوت معنی داری نبود (05/0P >).
    بحث: کاهش عادات غلط، انجام ورزش منظم و استفاده از پوشاک مناسب می تواند از راه های کاهش ناهنجاری ها در دانش آموزان باشد.
    کلیدواژگان: ناهنجاری کیفوز، دانش آموز، زاویه
|
  • Ehsan Rashedi, Seyed Javad Mousavi, Mohammad Reza Nassajian, Bahman Nasseroleslami, Mohammad Parnianpour Page 79
    Human motor system is organized for execution of various motor tasks in different and flexible ways. This is mainly achieved by the way that central nervous system (CNS) uses the redundancy in musculoskeletal system. The kinetic redundancy in human musculoskeletal systems is a significant property by which central nervous system achieves many complementary goals. In this study, by explaining the definition and role of uncontrolled manifold for movement kinematics, the kinetic redundancy concept is explored in mathematical terms. The null space of the kinetically redundant system when certain joint moment and/or stiffness are needed is derived and discussed. In this paper, the mathematical methods have been developed for a simpler planar biomechanical model with 3 muscles in which the explained concepts have been utilized.
  • Javid Mostamand, Dan L. Bader, Zoe Hudson Page 93
    Introduction
    Patellofemoral pain syndrome (PFPS) is one of the most common musculoskeletal disorders affecting adults. Patellar taping provides an effective treatment in alleviating the symptoms of a high proportion of subjects who present with PFPS. The mechanisms of pain reduction have not completely been established, although it may be related to alteration in the kinetics of patellofemoral joint following taping.
    Materials And Methods
    A Case-control study was designed to examine the effects of patellar taping on the biomechanics of the patellofemoral joint in subjects with PFPS. Patellofemoral joint reaction force (PFJRF) of eighteen subjects with PFPS and the similar number of healthy controls were assessed using a motion-analysis system and one force plate. This procedure was performed on the affected knee of subjects with PFPS, before, with and finally after patellar taping during the eccentric phase of single leg squatting. Unaffected knee of subjects with PFPS and both knees of control group were also undergone the similar procedure.
    Results
    The result revealed that the mean values of PFJRF prior to taping (2025 ± 347 N) had decreased significantly following a period of taping and exercises (1720 ± 303 N) (P < 0.05). The PFJRF values of affected knees of subjects with PFPS before application of tape, and healthy controls (1922 ± 398 N) were not significantly different (P > 0.05).
    Conclusion
    The corresponding decrease of pain level accompanied with the decreased kinetics, may explain the mechanism of pain reduction following patellar taping in subjects with PFPS
  • Mahdi Motififard, Mohammad Javdan, Mahdi Teimouri, Mohammad Amin Eshaghi Page 104
    Introduction
    Chronic anterior knee pain is one of the most common complaints, especially in our society. It consists of a large number of patients in orthopedic clinics. This pain might have serious negative effects on students’ educations, on the other hand, limits their physical activities that is essential for their age. In contrast to adults, such pain etiologies may vary in many ways for teenagers. Some are easily curable and others not. In time evaluation and diagnosis can lead to a faster and more efficient treatment. The aim of this study was to evaluate chronic anterior knee pain in Iranian teenagers.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study, among patients referred to Isfahan Hospitals from December 2005 to December 2007, 198 teenagers (8 to 18 years-old) who suffered from untreated chronic anterior knee pain were enrolled. All of them were examined by an orthopedic specialist. The patient's demographic information such as age, sex, physical activity type, underlying diseases if any, knee trauma history if any, pain duration, laboratory and radiological findings, and other diagnostic findings and the final diagnosis were recorded in questionnaires. Then, the relations between disease etiology and these factors were sought.
    Results
    Chronic anterior knee pain was more frequent in boys compare with girls (53.1% vs. 46.9%). At the ages around puberty, chronic anterior knee pain was more common. The most prevalent etiologies were patella-femoral dysplasia, malalignment of lower limbs, knee menisci and ligaments tearing, osgood-schlatter disease, juvenile rheumatoid arthritis (JRA) and osteochondritis dissecans, respectively.
    Conclusion
    In our study like many other ones, patella-femoral dysplasia and malalignment of lower limbs are the most prevalent causes among other etiologies. Such causes like malalignment of lower limbs and JRA are found more in girls and osgood-schlatter disease and osteochondritis dissecans are more common in boys. JRA and osteochondritis dissecans were considered as rare causes for chronic anterior knee pain; however in our study they played an important role. Finally we can diagnose these causes and treat them properly by this mean, we’ll be able to teach the patients how to prevent such diseases
  • Asefeh Memarian, Ali Ghorbani, Farhad Torabi Nejad, Mohammad Reza Keyhani Page 117
    Introduction
    The every possible attempt in voice disorders assessment is to gather samples which represent individuals’ actual voice in the daily speech. The researchers have found that voice characteristics in reading a passage are closer to daily speech. Making texts has been started since early 20th century. The lack of suitable text in Farsi language makes it difficult to conduct requisite researches and present documentary results of interventions. Researchers believe that Sara lip reading test which had been used for voice studies in Farsi language is not appropriate. The goal of this study is to make an appropriate text for assessing the voice characteristics which is also effective for both research and clinical goals.
    Materials And Methods
    The required text was made by the study of the characteristics of used texts in other languages, considering the Dr. Speech software limitations in analyzing duration of stimuli and the results from investigations used Sara lip reading test. The content validity of this text was assessed. Its reliability was determined by test-retest method.
    Results
    The content validity of the text was confirmed by the university professors. In examining the reliability, it was indicated that measuring the studied characteristics has a high reliability.
    Conclusion
    There was a general consensus among university professors about the text validity. In examining the reliability, Cronbach′s alpha was more than 0.7 in studied variables. Considering the confirmed validity and reliability, it can be concluded that this text can be used for assessing voice characteristics in voice studies in normal sample
  • Shirin Yazdani, Nader Farahpour, Nosratollah Farajolahi Page 125
    Introduction
    Previous studies on chronic low back pain (CLBP) have addressed the biomechanical performance of trunk, including its mobility, and the static balance performance in the related population. However, the onset of low back pain is commonly linked with dynamic activities and therefore, the evaluation of the balance performance in dynamic condition would be clinically important. The objectives of this study were to assess the dynamic postural control and its relationship with trunk mobility in chronic low back pain patients.
    Materials And Methods
    Twenty-four female patients with chronic low back pain and 24 able-bodied females, all between 25 to 45 years old, voluntarily participated in this study. Dynamic postural control, lumbar mobility and back pain were measured by a Biodex system, Schober technique and Quebec questionnaire, respectively. Multivariate analysis of variance (repeated measure) and Pearson correlation coefficient were used for data analysis (α < 0.05).
    Results
    Chronic low back pain patients had greater dynamic postural sway (P < 0.0001). In chronic low back pain, the function of lower limbs and the trunk’s proprioception were affected. This deficit was better observed in closed eyes condition. Lumbar mobility was significantly reduced in chronic low back pain group, However there was no significant relationship between the lumbar mobility and the postural control (P < 0.001).
    Conclusion
    Chronic low back pain is associated with greater postural sway and reduced lumbar mobility. These variables are independent and should be considered in both detection and treatment process separately. More studies are sequined to determine if these parameters are primary or secondary
  • Khodadad Letafatkar, Maliheh Hadadnezhad, Hossein Arashpour, Mahdi Bakhsheshi Heris Page 137
    Introdaction: The spine is an important part of the human skeletal system. The objective of this identify was to study the effects of weight, gender and number of pregnancies (in females) on low back pain and the lumbar total and segmental lordosis.
    Materials And Methods
    Seventy five subjects (41 males and 34 females) aged between 18 and 62 years were randomly selected. The subjects had not any previous history of back–pain or related surgery. Lateral X-ray in standing position followed by the cobb method was used to evaluate lumbar total and segmental lordosis. Variables such as subjects age, weight, height, gender, body mass index (BMI) and number of previous pregnancies (for the females) were obtained and recorded on a data sheet. In this study, pain scores were evaluated by a pain ruler. For the statistical analysis of the date, the ANOVA, tokey post hoc test and sample t-test were applied by the meaningful statistical level of less than 0.05.
    Results
    The amount of lumbar total lordosis was greater in females compared to the male subjects. Lumbar segmental lordosis in various parts were as follow: L1-L2 (4 in men, 6 in women), L2-L3 (8 in men, 9 in women), L3-L4 (8.7 in men, 9.5 in women), L4-L5 (12 in men, 14.6 in women), L5–S1 (23 in men, 18 in women). The degree of lumbar lordosis (upper part) was greater in obese females compare to normal weights. The number of pregnancy was in correlation with the increase in the degree of lumbar total lordosis in female subjects. Women had more pain than men.
    Conclusion
    It can be concluded that obesity, gender, body mass index and multiple child birth have significant effects on low back pain and lumbar total and segmental lordosis
  • Leila Ghorbani, Abdol Hamid Daneshjoo, Alibagher Nazarian Page 145
    Introduction
    The aim of this study was to assess the prevalence of kyphosis disorders in students.
    Materials And Methods
    Five hundred and two students in three levels including primary (99 girls, 99 boys) guidance (47 girls, 57 boys), and high schools (100 girls, 100 boys) participated in this study. Frontal Cobb angle was measured by flexi curve ruler. Data were analyzed by chi square. After collecting the data, subjects were classified in 4 categories includeing flat back, normal, kyphosis, and hyperkyphosis.
    Results
    In all 256 boys, 2% had flat back (2%), normal (76.6%), kyphosis (21.4%) and in 256 girls (4.5%), showed flat Bach, flat back normal (80%), kyphosis (15%), but there were significant differences between their disorders (P > 0.05). There was significant difference between boy and girls in elementary school (P < 0.05). In guidance and high school boy and girls, there were significant differences between their spinal deformities (flat back, normal and kyphosis).
    Conclusion
    We concluded that reducing improper habits and familiarized the children with proper way of carrying her or his bags and performing proper activities such as sitting, sleeping and also participated in regular training, can reduces the risk of spinal deformities.