فهرست مطالب

نشریه جغرافیا و توسعه ناحیه ای
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 6، بهار و تابستان 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/01/15
  • تعداد عناوین: 11
|
  • کریم حسین زاده دلیر، سعید ملکی صفحه 1
    در این مقاله استان های کشور به ویژه استان ایلام، از نظر شاخص های توسعه ی انسانی، مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد. روش تحقیق در این پژوهش ترکیبی از روش های توصیفی و موردی ژرفانگر است، که از روش توصیفی مبتنی بر تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات مستخرج از اسناد و مدارک علمی و معتبر و در تحلیل این شاخص ها در استان های کشور به ویژه استان ایلام، از روش موردی زمینه ای استفاده شده است.
    نتایج به دست آمده مطالعه نشان می دهد که از نظرشاخص های توسعه ی انسانی، استان های تهران،اصفهان،قزوین،گیلان وفارس به دلیل بالا بودن سطح درآمدی و آموزش و وضعیت بهتر امید به زندگی از سایر استان ها بالاتر بوده اند و در مقابل استان های سیستان و بلوچستان،کردستان،اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد از این لحاظ، در پایین ترین سطح توسعه ی انسانی قرار گرفته اند.پایین بودن سطح درآمدها،سطح پایین سرمایه گذاری زیربنایی و کیفیت پایین زندگی، از جمله دلایل مهم در این خصوص است.عامل مشترکی که در روند توسعه ی انسانی بیشتر استان ها به چشم می خورد، این است که شاخص های آموزشی و امید به زندگی آن ها در مقایسه با شاخص درآمدی، در وضعیت بهتری قرار دارند.همچنین نتایج بررسی و تحلیل ها نشان می دهد که استان ایلام با رتبه ی 22 در بین استان های کشور در جایگاه نامطلوب و نامناسبی قرار گرفته است.از مهمترین دلایل آن می توان به متوسط امید به زندگی(64سال) با رتبه ی25،نرخ سوادبزرگسالان(67%) بارتبه ی22 و هزینه ی سرانه ناخالص(1409هزارریال) رتبه ی 23در سطح کشور اشاره کرد.شاخص دیگر، توسعه ی وابسته به جنس، که معادل52/.می باشد، در رتبه ی هجدهم قرار گرفته است.از مهمترین دلایل پایین بودن این شاخص نسبت به متوسط کشور، تفاوت زیاد بین نرخ باسوادی بزرگسالان مرد(4/74%) و بزرگسالان زن(4/58%) می باشد. همچنین، سهم نسبی درآمد زنان استان، معادل8/7%بوده که نسبت به متوسط ملی حدود2%فاصله دارد و استان را در رتبه ی هجدهم قرار داده است.شاخص توانمندسازی جنسیتی استان معادل226/.بوده که فاصله ی زیادی نسبت به متوسط ملی(300/.) داشته است و مقدار آن نیز برای استان در سطح مطلوبی قرار نداشته، تا حدی که در رتبه ی بیستم قرار گرفته است.شاخص فقر انسانی استان، معادل 7/23بوده که در رتبه ی پانزدهم قرار گرفته است، یعنی در وضعیتی تقریبا پایین تر از حدود نیمی از مناطق کشور قرار دارد. بالا بودن نرخ بی سوادی بزرگسالان33%، پایین بودن نسبت هزینه ی سرانه ناخالص برای20%فقیرترین افراد(435هزارریال) در مقایسه باهزینه ی سرانه ی ناخالص برای20% غنی ترین افراد(2868هزارریال) استان که در حدود3/15% می باشد، از مهمترین علل فقر انسانی استان محسوب می شوند.وضعیت توسعه ی انسانی نامطلوب در این استان، دلایل متعددی دارد که می توان به کمبود امکانات اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی،پایین بودن هزینه ی سرانه ناخالص و درآمد سرانه، نرخ اندک پس انداز وکمبود سرمایه گذاری،امید به زندگی پایین ومیزان بالای بی سوادی بزرگسالان (حدود33 %) اشاره کرد.
  • جعفر جوان، محمود فال سلیمان صفحه 27
    در دهه های اخیر در کشور ما ایران، به دلیل افزایش جمعیت و نرخ رو به رشد آن و از سوی دیگر مهاجرت های غیر قابل کنترل جمعیت روستانشین به سوی مراکز شهری، ساختارهای زیر بنایی و تشکیلاتی نیز به صورت تصاعدی به سمت حوزه های شهری واقع در نواحی خشک و نیمه خشک متمرکز شده است. لیکن در روند توسعه ی فیزیکی مناطق شهری، به مسائل مربوط به زیر ساخت های طبیعی، مبانی هیدرولوژیکی و ویژگی های اقلیمی توجه کافی نشده است. در اقالیم خشک میزان بارش کم، نا منظم و پراکنده است. علی رغم کمی بارش، بخش قابل توجهی از بارندگی ها تند، ناگهانی و کوتاه مدت بوده و سیلاب های با دبی نسبتا زیاد ایجاد می کند. با توجه به این که یکی از واحدهای ژئومورفولوژیکی در مناطق خشک مخروط افکنه هااست، جریان سیلاب روی آنها در بخش پایین دست به صورت کانال های شریانی و پخشی بوده، که در مواقع سیلاب های شدید به شدت ناپایداراند. متاسفانه در سال های اخیر با توسعه ی روز افزون جمعیت شهرها، ساخت و سازهای شهری به سمت مخروط افکنه ها گسترش یافته و احتمال خطرات ناشی از سیلاب های ناگهانی همواره تهدید زاست.شهر بیرجند، به عنوان مهمترین و بزرگترین مرکز شهری واقع در شرق کشور، یکی از شهرهایی است که بارها در معرض سیلاب های مخرب قرار گرفته است. نوشتار حاضر، با تحلیل ویژگی های اقلیمی، فیزیوگرافی و هیدرولوژیکی مسیل های شمالی و جنوبی شهر بیرجند و بررسی احتمال سیل آنها، به پیشنهاد اقدامات حفاظتی مناسب برای حفاظت شهر بیرجند در مقابل سیلاب ها می پردازد.
  • محمدحسین رامشت صفحه 51
    بیشتر رودخانه هایی که ازارتفاعات زاگرس(تاق و پاتاق) ایران سرچشمه می گیرند، جزو رودخانه های دائمی وپرآب کشور به شمار می آیند وپاره ای از آنها بسیار طغیانی و سرکش اند. این رفتار آبی سبب شده که در طول دوران چهارم، قبض و بسط وسعت برخی حوضه ها و اسارت رودخانه ای دراین منطقه امری عادی تلقی شود.
    نکته ی قابل تامل در مورد سطوح اساس محلی در زاگرس میانی، تغییرات مداومی است که در کواترنرمتحمل شده اند. بسیاری از سطوح اساس محلی در این ناحیه، نوسانات آبی را در طول دوران چهارم به صورت شواهد ژئومرفیک، یعنی تراسهای دریاچه ای، در خود جا داده اند و باتوجه به این که تغییرسطح آب دریاچه های داخلی در ایران، به عنوان شاهدی از تغییرات اقلیمی عهد چهارم به حساب می آیند، نبود چنین شواهدی دردریاچه ی طشک، که سطح اساس رودخانه ی کر است، یک پدیده ی غیرمعمول باید تلقی شود، زیرا با توجه به تجربه ی تغییرات و نوسانات اقلیمی در این ناحیه، وجود چنین پدیده هایی از نظر ژئومرفولوژی امری طبیعی است.
    نبود آثار تراسی در حاشیه ی سطح اساس رودخانه ی کر، این سؤال را مطرح می کند که عامل اصلی تفاوت این حوضه با حوضه های مجاور،که همگی دارای اسارتهای رودخانه ای وتراسهای دریاچه ای پیرامون سطوح اساس خود هستند، به چه عاملی می تواند نسبت داده شود. تحلیل رفتار آبی حوضه ی کر با سیستم شبکه ی عصبی بر اساس دیدگاه سیستمی، روشی است که برای پاسخ به این سؤال برگزید شده است.نتایج حاصل از این طرح پژوهشی که با حمایت مالی مرکز اقلیم شناسی ایران انجام شد، نشان می دهد که بسیاری از رفتارهای حوضه های آبی درچارچوب شبکه های عصبی قابل تفسیر است و برخلاف تعبیرهای تعینی، رفتار آبی در این حوضه قبل از آن که به حجم نزولات جوی ومسائلی نظیر آن بستگی داشته باشد، تابعی از روابط سیبرنتیک سیستم نروتیک شبکه ی زهکش ها و ژئونرونهای مجازی، توپوگرافیک وکارستیک درمنطقه است.
    کلیدواژگان: شبکه ی عصبی، سینابس، سیبرنتیک، سیستم، آکسون برداری
  • رضا سیمبر صفحه 71
    مقاله ی حاضر، تحولات ژئوپلیتیک آسیای مرکزی و قفقاز را مورد بررسی قرار داده و جایگاه کشورمان را در برابر این تحولات مشخص می نماید. این نوشتار، ضمن بیان تغییرات ژئوپلیتیکی ایجاد شده در منطقه، تلاش می کند تا تاثیر این تغییرات را بر نقش آفرینی بازیگران این عرصه تشریح کند. این نقش آفرینان خود به چند دسته ی عمده تقسیم می شوند. بازیگرانی مانند ایران و روسیه، که به طور سنتی به عنوان بازیگران منطقه ای دارای نقش مؤثری بوده اند، و به نظر می رسد حفظ منافع حیاتی آنها نه تنها از سوی کشورهای تازه استقلال یافته، بلکه از سوی قدرتهای جهانی از ضروریات برقراری ثبات وامنیت در این منطقه است. جمهوری هایی که پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی به وجود آمده اند، دومین گروهی هستند که نقش آنها در این مطالعه بررسی می شود. گروه سوم، بازیگران برون منطقه ای اند که بازیگری و دیدگاه آنها در تحولات منطقه ای تاثیر دارد.
    ضمن بررسی تعاملات این کشورها، به این سؤال پاسخ داده می شود که جایگاه ایران در تحولات ژئوپلیتیکی منطقه ای چیست؟ و ضمن تشریح عوامل تغییر و تداوم باید دید که، چالشها و فرصتهای فراروی جمهوری اسلامی ایران کدام اند؟ مقاله به روش مطالعه ی کتابخانه ای با استفاده از منابع موجود به تجزیه و تحلیل موضوعات مطرح شده می پردازد.
  • امین علیزاده، محمد جواد خانجانی، حمید تراز، محمدرضا رهنورد صفحه 91
    یکی از روش های بهبود مدیریت آب در مزرعه، برآورد دقیق آب مصرفی گیاه از طریق محاسبه ی تبخیر- تعرق است. بیشتر معادلات تبخیر- تعرق بر اساس داده های هواشناسی ایستگاه های مرجع به دست آمده اند، حال آن که داده های هواشناسی غالبا از ایستگاه های غیر مرجع به دست می آیند. استفاده از این داده ها برای برآورد تبخیر- تعرق، به منظور برنامه ریزی های توسعه ای، ممکن است موجب بروز خطاهای قابل ملاحظه ای شود. هم زمان با اندازه گیری تبخیر- تعرق لایسیمتروزنی، با استفاده از روش های مختلف مقادیر تبخیر- تعرق قبل و بعد از اصلاح دما، محاسبه گردید. اصلاح دما روی روش هارگریوز- سامانی تاثیری نداشت. سه روش تابشی: فائو 24، پریستلی- تایلور، جنسن- هیزپس، از اصلاح دما و استفاده از معادلات اصلاحی برای محاسبه ی تبخیر- تعرق روزانه مناسب تشخیص داده شدند.
  • محمد رحیم رهنما، مهندس غلامرضا عباس زاده صفحه 101
    یکی از موضوعات حیاتی قرن بیست و یکم دانشمندان شهری در ارتباط با پایداری شهر، فرم شهر (فشردگی یا پراکنش) و حومه نشینی یا نوشهرنشینی است. در واقع حرکتی از شهر ماشینی به سمت شهر آینده (اطلاعات گره ای ترانزیت شهری) و احیاء مجدد شهری است.
    بحران انرژی و آلودگی های محیطی در شهرهای ماشینی، باعث تغییر دیدگاه ها در تصمیم گیری سیاست های شهری شده است، که فرم شهر فشرده به خاطر پیامدهای مثبتی که پدید می آورد (کاهش طول سفرها و کاهش مصرف سوخت و غیره) پذیرفته شده است. عنصر اساسی لازم برای این پذیرش اندازه گیری میزان فشردگی/ پراکنش است. برای دست یابی به این هدف، این تحقیق با استفاده از ابزارهای GIS و ابتدا با معرفی چهار الگو که کمکی به غنای علمی ادبیات برنامه ریزی شده است، (آنتروپی، جینی، موران و گری)، شاخص فشردگی برای کلان شهرهای سیدنی در استرالیا (با چهل و دو دولت محلی) و مشهد در ایران (با دوازده منطقه ی شهرداری) را محاسبه کرده است.
    نتایج به دست آمده از این اندازه گیری ها نشان می دهد که فرم کلان شهر سیدنی «تک مرکزی» است (جمعیت و اشتغال بالایی در هسته ی مرکزی شهر متمرکز شده و با فاصله از مرکز شهر تراکم جمعیت کاهش می یابد- پراکنش-) و مقادیر شاخص ها بدین صورت است: (آنتروپی= 938/0، جینی= 39/0، موران= 215/0، گری= 63/0). اما فرم کلان شهر مشهد «الگویی تصادفی» است (تمرکز کم جمعیت و اشتغال در هسته ی مرکزی و پراکندگی آن در سطح شهر) و مقادیر متغیرهای به دست آمده بدین صورت است: (آنتروپی= 93/0، جینی= 27/0، موران= 146/0، گری = 37/0)در مجموع این مقادیر نشان می دهد که در راستای دست یابی به توسعه ی پایدار شهری، باید الگوی توسعه تغییر نماید.
  • حسین محمدی، پیمان محمودی صفحه 129
    تصادفات یکی از معضلات سیستم های حمل و نقل، جاده ای است. در این گونه حوادث دلخراش همواره چهار عامل انسان، وسیله ی نقلیه، جاده و محیط دخالت دارند. در بین عوامل محیطی، عامل اقلیم و پدیده های مرتبط با آن جزو تاثیرگذارترین عوامل است. هر چند این پدیده ها اجتناب ناپذیر و در مواردی خارج از توان و اختیار انسان هستند، ولی تاثیر بعضی از آنها را با اعمال روش هایی در طراحی راه و برخی دیگر را با حضور به موقع عوامل راهداری در محل، می توان به حداقل رساند.
    در این تحقیق، به منظور بررسی تاثیر پارامترهای اقلیمی بر ایمنی حمل و نقل، ابتدا آستانه های بحرانی مسیر سنندج- همدان به عنوان یک مقاله ی موردی مشخص و سپس تصادفات این مسیر در ماه های سرد سال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها عبارت اند از: 1. خطرناکترین ماه از لحاظ وزش تندبادها(سرعت بیش از 10 متر بر ثانیه) در مسیر سنندج- همدان ماه اسفند می باشد؛ 2. از لحاظ دید کمتر از 1000 متر(مه)، یخبندان و ریزش برف، دی ماه جزو خطرناک ترین ماه ها به شمار می رود؛ 3. بیشترین تصادفات و شرایط ناپایدار جوی در شرایط ابری بوده است؛ 4. اسفندماه با 4/22 درصد تصادفات، بیشترین تصادفات را به خود اختصاص داده است؛ 5. پرتصادف ترین جاده ی سنندج- همدان، قطعه ی 1 تا 5 کیلومتری از مبدا سنندج می باشد.
  • اسماعیل علی اکبری، محمدفرجی دارابخانی صفحه 155
    در تاریخ شهر و شهرنشینی ایران، انقلاب مشروطیت از نظر اجتماعی اقتصادی و فضایی به عنوان یک نقطه ی عطف به شمار می رود، زیرا مداخله ی سازمان یافته و هدف مند دولت در توسعه ی شهری، از این زمان پایه گذاری شد. از دهه ی چهل به بعد، آثار و نمودهای خود را در رشد الگوهای متفاوت شهری در نظام شبکه ی شهری کشور، نمایان ساخت و بدین ترتیب بسیاری از قانون مندی های سنتی توسعه ی شهری را به هم ریخت. نوشته ی حاضر، یکی از این الگوها، یعنی شهرهای اداری سیاسی را در قالب یک شهر پژوهی موردی، مورد بررسی قرار می دهد. در این راستا، ابتدا مؤلفه های بستر ساز و سازوکار اجرایی آن، که مقدم بر پیدایش شهرها و به شدت بر آن اثرگذار است، شناسایی و تحلیل شده است؛ سپس نتایج و پیامدهای منبعث از آن در عرصه های مختلف شهر، با تکیه بر مستندات آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج مقاله بر الگوی مداخله ی غیرعلمی و ناکارآمد دولت در توسعه ی شهر اداری- سیاسی تاکید دارد، که با جنبه های ناپایداری متعددی قابل تعریف است.
  • حمیدرضا وارثی، زهتاب سروری صفحه 179
    توزیع و پراکندگی جمعیت، به چگونگی توزیع امکانات بستگی دارد. توزیع و تراکم جمعیت، به دلیل اثرگذاری در دیگر ویژگی های جمعیت و وابستگی مهمی که به ویژگی های کلی محل دارد، دارای اهمیت است. برنامه ریزان می توانند با توزیع مناسب امکانات، پراکندگی جمعیت را متعادل سازند و در نتیجه به توسعه ی پایدار دست یابند. هدف پژوهش حاضر، متعادل کردن توسعه در کشور و استفاده ی بهینه از قابلیت ها و توانهای مناطق موجود است تا از تمرکز توسعه در یک نقطه و عقب ماندگی در جای دیگر جلوگیری شود.
    نتایج به دست آمده، بیانگر این واقعیت است که توزیع جمعیت در کشور ما، متناسب با توانهای محیطی نیست و در مکانهایی مانند تهران، به دلیل تراکم بی رویه ی جمعیت، فشار روزافزونی بر طبیعت منطقه وارد می شود. در مقابل آنها، مناطقی وجود دارند که از ظرفیت محیطی شان استفاده لازم صورت نمی گیرد. این که چرا در برخی مکانها تمرکز بیش از اندازه ی جمعیت وجود دارد، باید ریشه های آن را در عدم توزیع بهینه ی امکانات توسعه در کل کشور دانست.
    روش تحقیق در این پژوهش، اسنادی و کتابخانه ای است و به کارهای آماری انتشاریافته توسط مرکز آمار ایران استناد شده است.
  • مجتبی میرمیران، دکترحسن کهنسال صفحه 197
    موقعیت خاص جغرافیایی استان گیلان، با وجود اقلیم مناسب و شرایط مساعد جهت کشاورزی و همجواری با کشور پهناور روسیه و نامیده شدن به عنوان «دروازه ی اروپا»، زمینه های ایجاد ارتباط و تبادلات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با کشور روسیه را به وجود آورد. همچنین باعث شد تا جهانگردان زیادی از ملل مختلف، به ویژه روسیه، به سمت گیلان سرازیر شوند. آنها گزارش های مهمی در سفرنامه ی خود ثبت و ضبط کردند که امروزه موضوع جدی مطالعات تاریخی، سیاسی، فرهنگی و... به شمار می رود.
  • کریم حسین زاده دلیر، حسن هوشیار صفحه 213
    توجه به توسعه ی فیزیکی شهری پایدار، به عنوان یک ضرورت اساسی در برنامه های توسعه ی شهری، حاکی از اهمیت این موضوع در تقویت جبهه های فرهنگی، اجتماعی و کالبدی شهر دارد. در ایران یکی از موارد مهم فرایند شهرنشینی، گسترش سریع فیزیکی شهرهای آن است. افزایش بی رویه ی شهرها ورشد ناموزون آن ها به دلیل مهاجرت های بی رویه وافزایش جمعیت، یکی از مشکلات اساسی شبکه ی شهری کشور است. اکنون هم یکی از مسائل تمام شهرها، رشد شهرنشینی وبه تبع آن گسترش شاخک های خزنده شهری بر اراضی پیرا شهری است، که پیامدهایی چون: حاشیه نشینی، نابودی اراضی کشاورزی، افزایش جمعیت شهرها، عدم امکان پاسخگویی برخی از خدمات وکاربری ها در شهر، گسستگی بافت های فیزیکی، مشکلات زیست محیطی، خصوصا آلودگی ونابسامانی سیمای شهری داشته است. پژوهش حاضر، به دنبال بررسی عوامل مؤثر بر رشد وتوسعه ی فیزیکی شهرها، همچنین بررسی مباحث نظری- کاربردی مرتبط با انگاره «توسعه ی فیزیکی شهری پایدار» وسود جستن از آن به عنوان ابزاری در توسعه ی شهری پویا از دیدگاه مبحث توسعه ی پایدار، نگرش سیستمی و ملاحظات زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی وسیاسی است.
|
  • Karim Dr.Hoseinzadeh Dalir, Saeed Maleki Page 1
    The writer of this article has studied and analyzed the country’s provinces. Particularly the province of Ilam, from the point of view of Human Development. The methodology used in this analysis, is a combination of case study and descriptive methods. The results show that Tehran, Isfahan, Qazvin, Gilan and Fars provinces stand higher from other province, because of better incomes, better education and better life conditions. On the other hand, Sistan and Baluchestan, Khorasan, Ardabil, Kohkilouye and Boyerahmad provinces, because of low income level, low level of investment and low life conditions stand in the lower parts of index of Human development.
  • Jafar Dr.Javan, Mahmood Falsolaiman Page 27
    During the last decades, we have had an increase in population and the uncontrolled immigration of rural population to the cities. All these resulted in the establishing of infrastructures in the arid and semiarid areas. However, in the physical development of urban areas, little attention was paid to the natural infrastructures, Hydrologic and climatic conditions. Most of the urban areas are located in the arid and semiarid areas, over the aquiferous field, regardless of the dangers causing from all these. This is one of the most important problems of the arid and semiarid areas. And Birjand as one of the most important and the greatest urban areas in southern Khorasan needs to be protected from the natural dangers such as floods.
  • Mohammad Hssein Dr.Ramesht Page 51
    Most of the rivers which originate from Zagros Mountains are considered as the permanent rivers of the country. This permanence has caused the growth of some river basins during the Fourth Period being considered as normal and natural (oberlander, 1965). Something which should be remembered about the domestic base surfaces in the Middle Zagros is the ever present changes which have happened in the Quaternary Period. Most of the domestic base surfaces in this area have embedded hydrologic changes in the form of river-terraces during the Fourth period (Eivazi, 1997). Considering the level changes in the domestic rivers of the country as an evidence of climatic changes of the Fourth Period, lack of those evidences in Task river which is the base surface of Kour river, should be considered as unnatural.
  • Reza Dr.Simbar Page 71
    The writer of the present paper, studies the geopolitical changes in central Asia and Cacasia and situation of Iran in these changes. The paper also explains that who plays the most influential role in these changes. The writer then divides the role- players in to three groups and discusses them and their relationships. The first group consists Iran and Russia that have traditionally had the most important role in the area. The second group consists the newly independent countries in the area, and the third group consists the foreign countries in which their viewpoints about the area are very influential.
  • Amin Dr.Alizadeh, Mohammad Javad Khanjani, Hamid Taraz, Mohammad Reza Rahnavard Page 91
    The exact estimation of the amount of water consumed by a plant through the calculation of evaporation and perspiration is a method of improving agricultural water management. Most of the calculations of evaporation and perspiration are done according to the data collected from the reference stations, but aerological data are mostly taken from non reference stations. To consult these kinds of data for the calculation of evaporation and perspiration in development planning, may cause great mistakes. To overcome these mistakes, data should be corrected. In this research the effect of temperature data correction is investigated and the effect of correction is compared with the results from weighting lysimeter. Temperature correction did not affect the Hargreavs - Samani method, but Fao 24, priestly-tylore and Jensen- Haisepass were the most appropriate methods for the calculations of evaporation and perspiration.
  • Mohammad Rahim Dr.Rahnama, Gholamreza Abaszadeh Page 101
    The form of a city (compactness or sprawl) and suburbanization or re-urbanization, are the most important and critical matters of the twenty- first century for urban- planning researchers. It is in fact a transition from auto city to future city and the renewal of urbanization. Energy crisis and environmental pollution in auto cities have caused a change in the view point, planning and decision making of urban policies. Researchers are all of the view that the compact form is the most accepted form for a city because of its positive outcomes (This form of a city, reduces the length of urban trips and fuel). This article is a comparative study of compactness/ sprawl ratio of Sydney, Australia, having 42 urban zones and Mashad with its 12 urban zones.
  • Hosein Dr.Mohamady, Peyman Mahmoudi Page 129
    Car crashes is one of the most important problems in transportation system in Iran. Four factors are involved in these collisions, human factor, motor vehicles, roads and environmental factors. Considering the environmental factors, climatic condition is the most important one. The writer of this paper has studied the climatic conditions and their effects on Sanandaj- Hamedan road car crashes. He has finally concluded that the coldest months of the year are the most dangerous months for driving in this region and the effects of this have been analyzed.
  • Esmaeel Dr.Ali Akbari, Mahammad Faraji Page 155
    In the urban history of Iran, “Mashroote” era (The constitutional Revolution) is considered as a turning point. In this period, the government had an organized and purposeful interference in the urban development of the country. Another organized interference of the government, happened in 1960s. The effects of these movements were very significant in the growth of urban patterns and in the urban network of the country, and from that time onward it changed all the traditional urban rules and regulations. This article, studies the administrative - political pattern. One of the patterns which have had a very significant role in creating these changes.
  • Hamidreza Dr.Varesi, Zehtab Sarvari Page 179
    Distribution of population depends on the distribution of goods and services. The distribution of population is very important not only for its effects on different aspects of population but also because of its relations with the general features of area. Programmers can control the distribution of the population if they control the distribution of goods and services. The purpose of the present article is to study these distributions and presenting ways for the control of these distributions for the betterment and the better use of potentials. The necessary materials and documents for this research are all taken from the libraries, and these documents are the ones which are published by Iranian statistical center.
  • Mojtaba Dr. Mirmiran, Hassan Dr.Kohansal Page 197
    Geographical situation of Gilan province, its weather and suitable conditions for agriculture, plus its neighboring with Russia, have prepared the way for cultural, political and economical relations and interchanges between Iran and Russia. Being called “the gate of Europe”, the province also receives many tourists from many countries, especially Russia. Many of these tourists have recorded details of their travels in their itineraries which are now considered as a serious source in historical, political and cultural studies.
  • Karim Dr.Hoseinzadeh, Hasan Houshyaar Page 213
    In a city’s development programs, paying enough attention to physical development is of great importance, and all this, signifies the betterment of cultural and sociological aspects of the city. The fast physical growth of the cities in Iran is one of the most important factors in city development in the country. This fast growth of the cities because of much immigration from the villages has turned to be one of the major problems of the city system in the country. The side effects of this fast growth are the damage and loss of agricultural lands, population growth of the city, lack of proper services, and environmental problems, particularly the pollution of the cities. The writer of this article analyzes the above mentioned problems as the result of city growth.