فهرست مطالب

روش های عددی در مهندسی - سال بیست و هشتم شماره 2 (زمستان 1388)

نشریه روش های عددی در مهندسی
سال بیست و هشتم شماره 2 (زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1389/03/29
  • تعداد عناوین: 6
|
  • بهمن وحیدی، ناصر فتورایی صفحه 1
    رفلاکس مثانه به میزنای یکی از عوامل شایع پدید آورنده بیماری های پیلونفریت و سیستیت است. اتساع میزنای، لگنچه کلیه و کالیسها معمولا در اثر رفلاکس مشاهده می شود. یک مدل متقارن محوری از جریان ادرار در میزنای با استفاده از تحلیل برهمکنش سیال و جامد برای تحلیل جریان سیال و تنش مورد بررسی قرار گرفته است. از معادلات ناویر استوکس برای ادرار و از یک مدل الاستیک خطی برای میزنای استفاده شد. مطابق نتایج، مقدار تنش برشی سیال روی دیواره و مقدار گرادیان فشار در طول دیواره میزنای و محور تقارن آن در اطراف گلوگاه دیواره انقباض یافته در حال حرکت افزایش می یابد و با پیشرفت حرکت پریستالتیک به سمت مثانه، این مقادیر بیشینه کاهش می یابند. ایجاد پدیده رفلاکس در آغاز حرکت پریستالتیک بسیار محتمل است.
  • مهدی ترکی، امیرمهدی حلبیان صفحه 15
    استفاده ازسیستمهای میراگر مایع هماهنگ شده (TLD) از روش های کنترل لرزه ای نافعال است که در سالهای اخیر برای کاهش پاسخ دینامیکی سازه ها مورد توجه قرار گرفته است. اساس کار سیستمهای TLD به توسعه موجهای ضربه ای بر روی سطح آزاد مایع که در نهایت به استهلاک انرژی دینامیکی القا شده منجر می شود، استوار است. این گونه سیستمها به دلیل هزینه کم و نصب آسان، بر اساس پدیده شکست موج در مخازن مستطیلی کم عمق می توانند با افزایش میرایی برای سازه های موجود نیز مورد توجه قرار گیرند. از جمله عوامل مؤثر در رفتار کنترلی TLDها میرایی آنهاست که ناشی از میرایی داخلی نوسانات آب و شبکه های میانی میراکننده است. در این تحقیق با استفاده از نتایج آزمایشهای تجربی انجام شده بر روی سیستمهای TLD دارای شبکه های میانی، رفتار دینامیکی سیستمهای TLD با میراگر جرمی هماهنگ شده (TMD) که پارامترهای دینامیکی آن به صورت تابع وابسته به شدت تحریک در هر لحظه اند، معادل سازی شده و معادلات دینامیکی غیرخطی حاکم بر مجموعه سازه و TMD معادل با روش تحلیل مودال مختلط (تعمیم یافته) حل می شوند. کاربرد روش به کار رفته با مقایسه نتایج تحلیل یک ساختمان 10 طبقه با زمان تناوب اصلی 2 ثانیه تحت اثر شتاب نگاشتهای متفاوت مورد بررسی قرار می گیرد.
  • علیرضا حبیبی، حمید محرمی، عباسعلی تسنیمی صفحه 35
    در روش های معمول طراحی بر اساس عملکرد، عموما سازه با استفاده از سعی و خطا برای تامین سطح عملکرد مورد نظر طراحی می شود. هدف از این تحقیق، تعریف و تشکیل روابط ریاضی مسئله طراحی بر اساس عملکرد در قالب یک مدل بهینه سازی و توسعه یک روش رایانه ای برای یافتن طرح بهینه قابهای بتن مسلح بر اساس عملکرد است. پس از تعریف مدل بهینه سازی، روابطی صریح برای تابع هدف و قیود مسئله با استفاده از تحلیل حساسیت غیرخطی سازه نسبت به متغیرهای طراحی و به کارگیری روش تقریب سازی محدب استخراج می شود. برای حل مسئله بهینه سازی به دست آمده، از روش دوگان استفاده می شود. با ارائه یک قاب ده طبقه به عنوان نمونه، نشان داده می شود که روش توسعه یافته قادر است به صورت همزمان سختی و مقاومت قاب بتنی را بهینه کند.
  • سعید تاروردیلو، آرش فرجادی صفحه 51
    قرارگیری محل وصله آرماتورها در پای ستون و وقوع لغزش در آن حین وقوع زلزله می تواند رفتار سازه را به طور عمده ای تحت تاثیر قرار دهد. تمرکز تغییرشکلها در محل وصله می تواند نوع شکست سازه را تغییر داده و امکان بازتوزیع بار و توزیع یکنواخت رفتار غیرخطی را در سازه به طور عمده ای کاهش دهد. در این مقاله با استفاده از نتایج آزمایشگاهی موجود روشی برای مدل کردن رفتار وصله، تحت بارهای رفت و برگشتی ارایه شده است. این روش قادر به در نظر گرفتن آرایش، مقاومت تسلیم و مساحت آرماتورهای عرضی در رفتار وصله است. نتایج نشانگر همخوانی خوب روش ارایه شده با داده های آزمایشات تجربی بوده و همچنین بیانگر آن است که روش پیش استاندارد ارزیابی لرزه ای تخمین دست پایینی از رفتار واقعی ارایه می کند. در انتها اثر وصله پای ستون، روی رفتار یک سازه طراحی شده با شکل پذیری معمولی، با استفاده از تحلیلهای استاتیکی غیرخطی و تاریخچه پاسخ مورد بررسی قرار گرفته است. این تحلیلها نشان می دهند که وقوع لغزش در محل تغییرشکلهای غیرخطی می تواند منجر به موضعی شدن شدید پاسخ شود.
  • امیر مشاری، اکبر ابراهیمی، سعید صدری، محمد ابراهیمی صفحه 67
    بروز شرایط غیرعادی در سیستم قدرت مانند اضافه بار خطوط، بارزدایی، فروپاشی شبکه، و دیگر شرایط اضطراری و همچنین عواملی مانند عدم دقت اپراتورها و وجود خطا در سیستم ثبت اطلاعات می تواند باعث شود که برخی از پروفایلهای بار ثبت شده مطابق الگوی نرمال بار نباشند. پالایش این گونه پروفایلها از مجموعه داده های آموزشی شبکه های عصبی که برای پیش بینی کوتاه مدت بار در سیستمهای قدرت به کار می رود، می تواند منجر به کاهش خطا شود و تاثیر قابل توجهی در کاهش هزینه ها داشته باشد. در این مقاله، برای پیش بینی کوتاه مدت بار در سیستم قدرت استان اصفهان، یک سیستم پیش بینی براساس شبکه های عصبی پیشخور طراحی و برای آموزش آن از داده های پالایش شده به روش های تجربه خبره، مقایسه آماری و نیز الگوریتم جدیدی مبتنی بر تحلیل مؤلفه اصلی استفاده شده است. مقایسه میزان بار پیش بینی شده با بار واقعی این سیستم قدرت، تاثیر قابل ملاحظه پالایش داده های آموزشی در کاهش خطای پیش بینی را نشان می دهد. همچنین، بررسی و مقایسه روش پیشنهادی با دیگر روش های ذکر شده مبین برتری آن از نظر سرعت اجرا و نیز سهولت به کارگیری در شناسایی و پالایش داده های غیرعادی و در نتیجه پیش بینی بار با دقت مناسب است.
  • احمدرضا قاسمی، محمود مهرداد شکریه صفحه 81
    در این تحقیق، روش انتگرال برای محاسبه تنشهای پسماند نایکنواخت در چند لایه های کامپوزیتی با چیدمانهای متفاوت مورد استفاده قرار گرفته است. روش انتگرال برای مواد همسانگرد به خوبی توسعه داده شده است. مولفان این تحقیق این روش را در چندلایه های کامپوزیتی توسعه داده و در این تحقیق مورد ارزیابی آزمایشی قرار داده اند. در روش انتگرال با انجام متوالی عملیات سوراخکاری در مرکز روزت نصب شده بر روی سطح چندلایه کامپوزیتی و ثبت کرنشها پس از سوراخکاری هر لایه، تنشهای پسماند در هر لایه تعیین خواهند شد. ضرایب کالیبراسیون برای هر مرحله سوراخکاری به کمک شبیه سازی فرایند سوراخکاری مرحله ای (SIHD) تعیین خواهند شد. ضرایب کالیبراسیون روش انتگرال، کرنشهای پسماند در هر لایه را از کرنشهای اندازه گیری شده در هر مرحله سوراخکاری جدا کرده و دقت محاسبه تنشهای پسماند در هر لایه را افزایش می دهند. در این پژوهش نمونه های متقارن و نامتقارن چند لایه های متعامد و شبه همسانگرد مورد بررسی آزمایشی قرار گرفته اند. با اندازه گیری کرنشهای رها شده در گامهای متوالی سوراخکاری، تنشهای پسماند در هر لایه از چند لایه های مورد آزمایش تعیین شده اند. آنگاه نتایج آزمایشی با نتایج پیش بینی شده توسط نظریه کلاسیک لایه ای مقایسه شده اند. انطباق مناسب نتایج آزمایشی با نظریه کلاسیک لایه ای، اعتبار روش انتگرال را برای محاسبه تنشهای پسماند در چندلایه های کامپوزیتی مورد تایید قرار می دهد.