فهرست مطالب

مجله فیض
سال پنجم شماره 2 (پیاپی 18، تابستان 1380)

  • تاریخ انتشار: 1380/04/01
  • تعداد عناوین: 14
|
  • فریبا بهنام فر، میترا بهرشی، منصوره صمیمی، طاهره مازوچی، سید غلامعباس موسوی صفحه 1
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع بالای زایمان زودرس و عوارض شناخته شده آن و وجود گزارش هایی که تاثیر مثبت نیفیدیپین و سولفات منیزیم را در پیشگیری از زایمان زودرس مطرح نموده اند و با توجه به تفاوتی که در قیمت و نحوه مصرف این دو دارو وجود دارد و به منظور مقایسه اثرات درمانی نیفیدیپین و سولفات منیزیم در پیشگیری از زایمان زودرس این تحقیق بر روی مراجعه کنندگان به زایشگاه شبیه خوانی کاشان طی سال های 79-1377 انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه با روش کارآزمایی بالینی (Clinical trial) بر روی بیماران با حاملگی بین 37-20 هفته و مبتلا به انقباضات رحمی بستری در زایشگاه شبیه خوانی کاشان پس از حذف متغیرهای مخدوش کننده صورت پذیرفت. بیماران به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شده، گروه مورد تحت درمان با نیفیدیپین و گروه شاهد تحت درمان با سولفات منیزیم قرار گرفتند. ضربان قلب جنین، فشار خون مادر و عوارض مادری حین درمان ثبت می گردید. در صورت موفقیت درمانی و ترخیص بیماران، پیگیری بیماران هنگام مراجعه جهت زایمان صورت می گرفت که وزن هنگام تولد، آپگار دقیقه پنجم، تعداد زایمان نوزادان بستری شده و مدت بستری آنان ثبت گردیده و مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    گروه ها به لحاظ سن مادر، سن حاملگی، پاریتی مشابه بودند. میزان تاخیر زایمانی در گروه نیفیدیپین 24±31.72 روز و در گروه سولفات منیزیم 28.9±42 بود. در گروه نیفیدیپین 7 نوزاد (28%) با میانگین 6.85 روز و در گروه سولفات منیزیم 5 نوزاد (20%) با میانگین 7.6 روز در بخش مراقبت ویژه نوزادان (NIGU) بستری شدند. میانگین وزن اختلافات فوق از نظر آماری معنی دار نبود. در هیچ کدام یک از گروه ها دارو واقع نشد ولی میزان شکایات گروه سولفات منیزیم 100% و گروه نیفیدیپین 40% بود (P<0.0001).
    نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به مشابه بودن تاثیر داروها در تاخیر زایمانی و میانگین وزن هنگام تولد در هر دو گروه و بالاتر بودن عوارض دارو در گروه سولفات منیزیم و هزینه کمتر و نحوه تجویز آسانتر نیفیدیپین، استفاده از این دارو در پیشگیری از زایمان زودرس منطقی به نظر می رسد. در ضمن تحقیقات مشابه توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: زایمان زودرس، نیفیدیپین، سولفات منیزیم
  • سیدعلی فاضلی، محمود صفاری، رحمت الله یزدانی، اکبر توکلی، طاهره خامه چیان، حسین شریفی صفحه 8
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع بالای اختلالات گوارشی و نقش عمده هلیکوباکترپیلوری در بروز گاستروآنتریت، زخم اثنی عشر و آدنوکارسینومای معده و عدم وجود یک روش استاندارد طلایی مورد پذیرش عموم و به منظور مقایسه آزمون های تهاجمی و غیر تهاجمی جهت تشخیص عفونت هلیکوباکترپیلوری این تحقیق بر روی مراجعه کنندگان به بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال 1379 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر با روش کارآزمایی بالینی از نوع تشخیصی بر روی 127 بیمار که با علایم مختلف بیماری معده مراجعه و دارای اندیکاسیون اندوسکوپی بودند، صورت پذیرفت. ضمن انجام گاستروسکوپی نمونه های متعدد از آنتر معده جهت کشت، پاتولوژی و اوره آز سریع و جهت بررسی آنتی بادی IgG علیه باکتری از بیمار 5cc خون گرفته شد. استاندارد طلایی در این مطالعه براساس کشت مثبت و همچنین براساس هیستولوژی توام با اوره آز سریع بود و میزان حساسیت، ویژگی، PPV و NPV هر یک از شاخص های کشت، اوره آز سریع، هیستولوژی و الیزا با استاندارد مناسب محاسبه گردید.
    یافته ها
    تحقیق بر روی 127 نفر با سنین 18±46.3 سال، 75.5% مرد و 42.5% زن انجام گرفت. مقایسه هر یک از آزمون های هیستولوژی، کشت، اوره آز سریع و الیزا با استاندارد طلایی کشت نشان داد که هر یک از آزمون ها به تنهایی و یا توام بودن دو آزمون از سه آزمون هیستولوژی، اوره آز سریع و الیزا از ارزش تشخیصی مناسبی برخوردار نیستند و در این مقایسه اوره آز سریع با PPV و NPV به ترتیب 59.3 و 92.3 از بیشترین ارزش برخوردار است. مقایسه هر یک از آزمون ها به تنهایی و یا هیستولوژی توام با الیزا و یا اوره آز استاندارد طلایی هیستولوژی توام با اوره آز سریع نشان داد که کشت از کمترین ارزش تشخیصی با PPV و NPV به ترتیب 56.7 و 50 درصد و هیستولوژی با بالاترین PPV و NPV به ترتیب 90 و 100 درصد برخوردار است. مقایسه آزمون الیزا با استانداردهای طلایی مختلف نشان داد که این آزمون از ویژگی بسیار پایین برخوردار است و حتی همراهی این آزمون با هیستولوژی و یا اوره آز سریع نمی تواند تاثیر چندانی در تشخیص بگذارد.
    نتیجه گیری
    نتیجه این که در ایران از اوره آز سریع و هیستولوژی به صورتتوام در تشخیص عفونت هلیکوباکترپیلوری می توان استفاده کرد و آزمون سرولوژی الیزا با کیت های تجارتی به دلیل ویژگی بسیار پایین توصیه نمی گردد ولی نتیجه منفی آن ممکن است گاهی کمک کننده باشد.
    کلیدواژگان: هلیکوباکترپیلوری، الیزا، استاندارد طلایی، سرولوژی، اوره آز سریع، هیستولوژی
  • عبدالحسین داوودآبادی، اسماعیل عبدالرحیم کاشی، حسین غنی، محمد بیگدلو، ناصر ولایی صفحه 15
    سابقه و هدف
    نظر به شیوع عفونت های زخم محل انسیزیون و عوارض شناخته شده آن و وجود این عارضه در آپاندیسیت پرفوره گانگرنه و گزارش های موفق در زمینه استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی جهت کاهش میزان پیشگیری از عفونت، به منظور تاثیر شستشو بافت زیر جلد محل انسیزیون با محلول آمپی سیلین در پیش گیری از عفونت زخم در آپاندیسیت های پرفوره و یا گانگرنه این تحقیق صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر به روش کارآزمایی بالینی بر روی دو گروه از بیماران که تحت عمل جراحی با برش مک بورنی قرار گرفته بودند، انجام گرفت. کلیه بیماران قبل از عمل یک دوز کفلین وریدی دریافت کرده و سه روز پس از عمل نیز از آنتی بیوتیک های وریدی مترونیدازول و جنتامایسین و سپس تا روز هفتم به صورت خوراکی سپیروفلوکساسین دریافت نموده و تا سی روز پس از عمل از نظر بروز علایم موضعی و شواهد بالینی عفونت پیگیری شدند. زیر جلد در هر دو گروه شاهد در زمان ترمیم زخم با نرمال سالین و گروه مورد مطالعه با نرمال سالین و آمپی سیلین شستشو و ترمیم صورت گرفت.
    یافته ها
    74 نفر در دو گروه 37 نفری که با دو روش A و B ترمیم زخم صورت گرفت، بیماران در دو گروه از نظر سن و جنس مشابه بودند. شیوع عفونت در گروه شاهد، 13.5% و در گروه مورد، 10.8% بود. سن، جنس و نوع عارضه آپاندیس در بروز عفونت نقش نداشته، در حالی که ضخامت زیر جلد بیشتر از 2 سانتیمتر عفونت زخم را افزایش می داد (P<0.07).
    نتیجه گیری و توصیه ها: شستشوی زیر جلد با محلول آمپی سیلین در مقایسه با نرمال سالین تنها در پیشگیری عفونت نقش ندارد. تحقیق برای تعیین تاثیر در زخم های با ضخامت زیر جلدی بیش از 2 سانتی متر را توصیه می نماید. در زخم های با ضخامت کمتر از 2 سانتی متر در افراد جوان پس از شستشوی ساده به طور اولیه می توان ترمیم انجام داد.
    کلیدواژگان: عفونت زخم، آپاندیسیت پرفوره، شستشوی زیرجلد، ترمیم اولیه زخم
  • نسرین سرافرازی، الهه مصداقی نیا، رضوان منیری، سید غلامعباس موسوی صفحه 22
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع استرپتوکوک بتا همولیتیک گروه B و عوارض شناخته شده آن به عنوان عاملی در ایجاد عفونت زودرس اولیه نوزادی و انتقال باکتری از مادر به نوزاد و عدم اطلاع از میزان آن در منطقه به منظور تعیین شیوع فراوانی GBS در زنان حامله و رابطه آن با عفونت زودرس نوزادی و عفونت دوران نفاس، این تحقیق بر روی افراد حامله مراجعه کننده به درمانگاه زایشگاه شبیه خوانی در سال 1379 در کاشان انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به صورت توصیفی-تحلیلی بر روی 400 خانم باردار با سن حاملگی 35 هفته و بالاتر صورت پذیرفت. نمونه گیری به روش سرشماری و مبتنی بر هدف بود، پرسش نامه ای حاوی اطلاعات در رابطه با سن، شغل، ملیت، میزان تحصیلات، محل سکونت، تعداد زایمان، تعداد سقط، سابقه زایمان زودرس، سابقه دیابت و بیماری زمینه ای تکمیل گردید. نمونه گیری با سواپ استریل توسط رزیدنت زنان از واژن به عمل آمد و نمونه ها در محیط ترانسپورت قرار گرفته و بلافاصله به آزمایشگاه منتقل گردید و در محیط اختصاصی تادهویت کشت داده شده و باکتری ایزوله شده با آزمون های بیوشیمیایی شناسایی گردید و اطلاعات با آزمون های آماری کای دو و فیشر تحلیل شد. عفونت GBS شناخته گردیده در افراد مبتلا پیگیری شد. عفونت در نوزاد مادران کلونیزه و همچنین مادران پس از زایمان تعیین شد.
    یافته ها
    از 400 نمونه مورد بررسی، 23 مورد (5.8%) استرپتوکوک بتا همولیتیک گروه B از واژن ایزوله گشت و از 23 نوزاد متولد شده از مادران با کلونیزاسیون مثبت دو مورد (8.7%) مبتلا به سپسیس ناشی از استرپتوکوک بتا همولیتیک گروه B شده و نقش کلونیزاسیون مثبت در واژن در ایجاد عفونت زودرس نوزادان تایید گردید (P<0.003). هیچ یک از خانم های حامله با کلونیزاسیون واژینال مثبت استرپتوکوک به عفونت نفاسی پس از زایمان مبتلا نگشتند. عواملی نظیر بیماری زمینه ای، دیابت، تعداد سقط، نحوه زایمان، ملیت، شغل، پارگی زودرس کیسه آب، تحصیلات و محل سکونت تاثیری بر میزان کلونیزاسیون واژینال با استرپتوکوک بتا همولیتیک گروه B نداشت.
    نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به این که عفونت GBS در منطقه در حد نازلی بوده ولی عفونت در نوزادان آن ها بیشتر از حد اعلام شده است، تحقیق برای شناخت علل افزایش عفونت در نوزادان توصیه می گردد و همچنین بررسی اثر آموزش های بهداشتی برای زنان حامله و انجام پروفیلاکسی آنتی بیوتیکی برای مادران با کلونیزاسیون مثبت جهت کاهش عوارض بعدی توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: استرپتوکوک بتا همولیتیک گروه GBS) B)، عفونت زودرس اولیه نوزادی، سپسیس نوزادان، استقرار در واژن (کلونیزاسیون واژینال)
  • عباس تقوی اردکانی، سعید انوری، حسن افضلی، سید غلامعباس موسوی، محسن تقدسی صفحه 28
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع دل درد مزمن و عوارض شناخته شده درمان آن بدون شناخت علت ایجاد کننده و عدم اطلاع از شیوع هلیکوباکترپیلوری و گزارش های متفاوت از قدرت آزمون اوره آز سریع به منظور تعیین شیوع هلیکوباکترپیلوری در کودکان مبتلا به دل درد مزمن، این تحقیق بر روی مراجعه کننده به بخش آندوسکوپی بیمارستان شهید بهشتی کاشان به علت دل درد مزمن در سال های 79-1378 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش توصیفی بر روی 39 کودک در گروه سنی 18-3 سال که با علایم دل درد مزمن مراجعه نموده بودند، صورت پذیرفت. همه بیماران توسط فوق تخصص گوارش کودکان آندوسکوپی و سپس نمونه های بیوپسی با آزمون اوره آز سریع و پاتولوژی از نظر هلیکوباکترپیلوری بررسی شد. خصوصیات سن، جنس و بعد خانوار بررسی شد. یافته های آندوسکوپی (طبیعی، ازوفاژیت، گاستریت، ندولاریتی، اولسر معده، دئودنیت و اولسر دئودنوم ثبت گردید. شیوع آلودگی با هلیکوباکترپیلوری در نمونه ها تعیین و فاصله اطمینان آن برآورد و قدرت آزمون اوره آز سریع تعیین گردید.
    یافته ها
    تحقیق در 39 کودک در سن 4.1±9.9 سال که 17 نفر مذکر (43.6%) و 22 نفر مونث (56.4%) بودند و به مدت حداقل سه ماه و با میانگین 13 ماه دل درد داشتند، انجام گرفت. شیوع آلودگی 30.8% بود و ارزش پیش بینی آزمون اوره آز 50% و ارزش منفی 77.8% بود.
    نتیجه گیری و توصیه ها: هلیکوباکترپیلوری در اکثر کودکان مبتلا به دل درد مزمن دیده نمی شود و این سوال مطرح می شود که آیا درمان ضد هلیکوباکترپیلوری در همه این کودکان درست است؟ اگرچه حجم نمونه ها کم بود، اما به نظر می رسد آزمون اوره آز سریع قدرت لازم برای تشخیص هلیکوباکترپیلوری در منطقه ما ندارد و تحقیق بیشتر توصیه می شود.
    کلیدواژگان: دل درد مزمن، کودکان، هلیکوباکترپیلوری، آزمون اوره آز سریع
  • طیبه کرمانی، عبدالرضا وارسته، محمدرضا نیکروش، طاهره طلایی خوزانی صفحه 32
    سابقه و هدف
    شکل گیری و مورفوژنز هر ارگان تحت تاثیر میان کنش های متعدد بافتی از قبیل میان کنش های بافت های اپی تلیال-مزانشیمی صورت می گیرد که اساس شیمیایی موجود در آن، هنوز کاملا شناخته نشده است. یکی از مناسب ترین مدل ها دندان پستانداران بویژه پالپ است که پدیده های مهاجرت، تکثیر و تمایز سلولی از جمله فرآیندهایی هستند که در طی مراحل مختلف تکامل پالپ تحت تاثیر ترکیبات ماتریکس خارج سلولی رخ می دهد و در این راستا گلیکوپروتئین تناسین (Tenascin) یکی از اجزای ماتریکس خارج سلولی است که گفته می شود در مراحل اولیه شکل گیری و رشد و تمایز برخی از بافت های جنینی از جمله دندان و نیز در آسیب شناسی تومورها نقش دارد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر بر روی 40 موش از نژاد ball-c انجام شد. با استفاده از روش های ایمونوهیستوشیمیایی و بهره گیری از مونوکلونال آنتی بادی (آنتی تناسین) به حضور تناسین در مراحل مختلف تکامل پالپ دندانی از مرحله تیغه دندان تا مرحله زنگوله ای پیشرفته در روزهای دوازده تا نوزده جنینی (E12-E19) ردیابی شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که در مرحله جوانه دندانی (Bud Stage) تناسین در بافت اکتومزانشیم و غشا پایه اندام مینایی به میزان بالایی وجود داشت، اما بروز آن در مرحله کلاهکی (Cap Stage) در ناحیه پالپ کاهش یافت. با پیشرفت تکامل دندان مجددا در مرحله زنگوله ای شکل اولیه (Early Bell Stage) در مرکز پالپ و در مرحله زنگوله ای شکل پیشرفته (Late Bell Stage) در محیط، میزان تناسین به طور چشمگیری افزایش یافت.
    نتیجه گیری
    اختلاف بروز تناسین در زمان ها و مکان های مختلف در پالپ می تواند بیانگر اهمیت این مولکول در وقایع مورفوژنیک باشد و احتمالا در میان کنش های اپی تلیالی-مزانشیمی نقش مهمی ایفا می نماید. لذا پیشنهاد می گردد که پس از ضایعات وارده بر دندان، میزان ترشح تناسین و ارتباط آن با تمایز دنتوبلاست ها و ترمیم عاج مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
  • محمدرضا فاضل، اتابک نجفی، زهرا فرقانی صفحه 39
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع لرز در اعمال جراحی بعد از بیهوشی و عوارض شناخته شده، اهمیت اطلاع از علل بوجود آورنده آن و تناقض در مورد نقش درجه حرارت مرکزی بدن با بروز لرز و به منظور رابطه درجه حرارت مرکزی بدن با بروز لرز بعد از عمل، این تحقیق در مراجعه کنندگان به اتاق عمل جراحی بیمارستان سینا تهران در سال 1376 صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر با روش مورد-شاهدی بر روی 60 بیمار در دو گروه با و بدون لرز پس از عمل جراحی انجام گرفت. تومورهای بعد از عمل که حالت تونیک داشته و به صورت waxing and waning بوده و 8-4 سیکل در دقیقه داشتند، لرز در نظر گرفته شدند. درجه حرارت مرکزی از طریق نازوفارنکس اندازه گیری گردید و میزان آن در دو گروه با t-test مورد قضاوت قرار گرفت. میانگین ها به صورت Mean±SD بیان شدند.
    یافته ها
    از 60 فرد مورد بررسی، 30 نفر در گروه مورد (با لرز) و 30 نفر در گروه شاهد (بدون لرز) قرار گرفتند. دو گروه به لحاظ سن، جنس و درجه حرارت اتاق عمل مشابه بودند درجه حرارت مرکزی بدن در گروه بدون لرز 0.33±36.11 و در گروه با لرز 61.0±35.32 بود (P=0.001). در ضمن فراوانی لرز در نمونه مورد بررسی، 36.7% بود.
    تیجه گیری: کاهش درجه حرارت مرکزی بدن با بروز لرز بعد از عمل رابطه دارد. با توجه به شیوع لرز و عوارض آن، تحقیقات تجربی جهت افزایش درجه حرارت مرکزی بدن و یا کاهش لرز توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: لرز بعد از عمل، درجه حرارت مرکزی بدن، بیهوشی عمومی
  • زهره طبسی، ناصر بادامی، مریم عطابخشی، سید غلامعباس موسوی، ناهید سرافراز صفحه 43
    سابقه و هدف
    با توجه به شایع بودن کلامیدیا تراکوماتیس (CT) و عوارض شناخته شده آن و نظر به این که تشخیص بیماری گران و نیازمند امکانات می باشد و شیوع آن در منطقه کاشان نامشخص بود. از این رو، به منظور تعیین شیوع CT در بیماران مبتلا به بیماری التهاب لگن (PID) این تحقیق صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    این پژوهش به صورت توصیفی در 323 نمونه انجام گرفت. پس از تشخیص PID براساس شرح حال و معاینه بالینی نمونه آندوسرویکس با سواپ برداشته شد و نمونه ها به روش Fluorescent Antibody Dir آزمایش شدند. همچنین در مصاحبه با بیمار اطلاعاتی شامل سن، تعداد زایمان، روش جلوگیری از حاملگی و سایر متغیرها ثبت گردیدند و شیوع در نمونه های تعیین شده در جامعه برآورد شد.
    یافته ها
    در این پژوهش در 323 خانم مبتلا به PID، 33 نفر (10.2%) عفونت کلامیدیایی داشتند. این عفونت با افزایش سن شروع فعالیت جنسی، کاهش تعداد مقاربت در هفته، نولی پاریتی و بالا بودن سطح تحصیلات ارتباط معکوس داشت. در رابطه با روش های جلوگیری از بارداری، استفاده از کاندوم و قرص های جلوگیری از بارداری شیوع عفونت را کاهش می داد. افراد مبتلا به PID کلامیدیایی دیسمنوره و دیسپارونی بیشتری داشتند اما رابطه معنی داری بین عفونت کلامیدیایی و اختلالات خونریزی رحمی و دیزوری دیده نشد. بیماران با هیپرتروفی واکتوپی سرویکس بیشتر مبتلا به عفونت کلامیدیایی بودند.
    نتیجه گیری و توصیه ها: CT در PID منطقه مساله جدی نیست اما با توجه به عوارض آن، انجام تحقیق تحلیلی برای شناخت علل بوجود آورنده و تحقیق تجربی برای کاهش بیماری را توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: PID، کلامیدیا تراکوماتیس
  • سید امیرحسین امامی، کسری کبیری، سید محمود سیدی، محسن تقدسی، سید غلامعباس موسوی صفحه 50
    سابقه و هدف
    با توجه به استفاده گسترده هپارین و تناقض هایی که در مورد شیوع ترومبوسیتوپنی ناشی از هپارین در مطالعات مختلف وجود دارد. این تحقیق به منظور تعیین فراوانی این عارضه هپارین در تعدادی از بیماران بستری شده در بخش قلب بیمارستان شهید بهشتی کاشان صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی بوده بر روی 400 بیمار انجام گرفت. جهت بیمارانی که با تشخیص بیمار قلبی برای مصرف هپارین با دوز درمانی انتخاب شده بودند، شمارش سلولی انجام گرفته ترومبوسیتوپنی نداشته اند مورد مطالعه قرار گرفتند بیمارانی که در بدو امر ترومبوسیتوپنی داشتند از مطالعه خارج گردیدند. سپس تا انتهای مدت هپارین درمانی به طور یک روز در میان از بیماران شمارش سلولی اخذ و بروز ترومبوسیتوپنی بررسی گردید.
    یافته ها
    از 400 مورد بررسی، 67% مرد و 33% زن و 65% مبتلا به آنژین صدری و 35% مبتلا به ترومبوسیتوپنی نشد.
    نتیجه گیری و توصیه ها: به نظر می رسد که برخلاف نتایج بعضی مطالعات قبلی که شیوع ترومبوسیتوپنی ناشی از هپارین را تا 30% ذکر کرده اند. این عارضه، عارضه ای شایع نمی باشد. از این رو ترس از این عارضه و ارزیابی روزانه پلاکت ها برای ردیابی آن که در برخی مطالعات توصیه شده و برای بیمار و کارکنان پرهزینه و پرزحمت می باشد، ضروری نیست.
    کلیدواژگان: هپارین، ترومبوسیتوپنی
  • زیبا مسیبی، سید محمد دلیلی، امیر حسین موحدیان، سید غلامعباس موسوی، سید مجتبی بنی طباء صفحه 54
    سابقه و هدف
    سپسیس یکی از خطرناکترین بیماری های دوره نوزادی است که در نتیجه عواقب همودینامیک و متابولیک ناشی از عفونت ایجاد می شود. معیار اصلی تشخیص، کشت مایعات استریل بدن شامل خون، مایع مغزی-نخاعی و ادرار است که پاسخ آن پس از چند روز حاضر می شود. بنابراین، جهت تشخیص و درمان زودرس از علایم بالینی استفاده می گردد. تاکنون قدرت علایم بالینی در تشخیص سپسیس در منطقه سنجیده نشده است. این تحقیق بر روی نوزادان رسیده که در سال های 1378 تا 1379 در بیمارستان های شهید بهشتی و شبیه خوانی کاشان بستری شده اند انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر به روش کارآزمایی از نوع تشخیصی بر روی 120 نوزاد صورت پذیرفت. افراد مشکوک به سپسیس بستری شدن و علایم بالینی تشنج، تب، زردی، استفراغ، بی اشتهایی، هیپوترمی، سیانوز، زجر تنفسی، هیپورفلکسی در آنان بررسی گردید. برای هر یک از نوزادان نمونه های خون، مایع مغزی-نخاعی و ادرار جهت کشت ارسال شد. سپس قدرت تشخیصی هر کدام از علایم در مقایسه با کشت هر یک از مایعات استریل بدن سنجیده گردید.
    یافته ها
    از بین علایم بررسی شده هیپورفلکسی و بی اشتهایی شایع ترین علایم بودند. در 13 مورد از بیماران (0.8%) کشت حداقل یکی از مایعات استریل بدن مثبت شد. بیشترین ارزش اخباری منفی و مثبت و همچنین بیشترین ویژگی مربوط به تشنج بود. بی اشتهایی، بیشترین حساسیت را داشت. تمامی بیماران کشت مثبت و در کل 111 نفر از بیماران بررسی شده و (92.5%) با درمان حمایتی و آنتی بیوتیکی بهبود یافتند.
    نتیجه گیری و توصیه ها: این بررسی نشان داد که تشخیص سپسیس نوزادی براساس علایم بالینی به تنهایی امکان پذیر نیست. همچنین با توجه به بهبودی 92.5% از بیماران، با درمانی که شامل آنتی بیوتیکی بود می توان گفت که کشت مثبت نیز استاندارد طلایی جهت تشخیص سپسیس نوزادی نمی باشد.
    کلیدواژگان: سپسیس، نوزاد، تشنج
  • محمدرضا شریف، علی سقازاده، اعظم مصداقی نیا، سید غلامعباس موسوی صفحه 59
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع آرتریت و گزارش های مختلف و متنوعی که از نظر انواع بیماری، مفصل درگیر، سن، جنس، ابتلا و یافته های آزمایشگاهی وجود دارد و نیز عدم اطلاع کافی از وضعیت موجود در منطقه، این تحقیق به منظور تعیین اپیدمیولوژی بیماری مذکور در کودکان بستری در بیمارستان شهید بهشتی کاشان طی سال های 78-1370 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر با روش مطالعه داده های موجود بر روی تمامی کودکان بستری شده با تشخیص اولیه آرتریت صورت پذیرفت. پرونده بیماران از بایگانی خارج و بین آن ها پرونده هایی که در نهایت به تشخیص قطعی آرتریت رسیده بودند، مورد مطالعه قرار گرفت. نوع آرتریت، مفصل درگیر، شاخص های ESR و... و خصوصیات فردی بیماران از پرونده استخراج و به فرم اطلاعاتی منتقل گردید. پرونده های فاقد اطلاعات مذکور به عنوان موارد ناقص از مطالعه حذف شد.
    یافته ها
    طی مدت بررسی از 4960 کودک بستری شده، 248 نفر (5%) مبتلا به آرتریت بودند که 57.3% پسر و 42.7% دختر می باشند. از نظر سن ابتلا، 3.6% کمتر از یک سال، 42.3% در گروه سنی 5-1 سال و 54.1% بالای 5 سال بودند. شایع ترین نوع آرتریت سپتیک در کودکان زیر 3 سال دیده شد. موارد دیگر علل آرتریت به ترتیب شامل ری اکتیو، تب روماتیسمی، بروسلوزیس، JRA، توکسیک گذرا، سرمی و هنوخ بود. از نظر آزمایشگاهی تمام موارد ESR بالاتر از 100 نفر مربوط به آرتریت سپتیک و JRA بود و مواردی از ESR پایین در آرتریت سپتیک نوزادان مشاهده گردید.
    نتیجه گیری و توصیه ها: توصیه می گردد که به آرتریت سپتیک به عنوان مهمترین و شایع ترین نوع آرتریت بخصوص در سنین زیر یک سال توجه نمود. در ضمن، با توجه به بررسی اپیدمیولوژیک این بیماری در کاشان توصیه می شود، این تحقیق برای سایر نقاط نیز انجام گیرد تا بتوان یک اطلس کامل بیماری را در سطح کشور تکمیل نمود.
    کلیدواژگان: اپیدمیولوژی، آرتریت، کودکان
  • حسین شریفی، غلامعلی حمیدی، مرتضی آبدار اصفهانی، رضا خسروی نیا، حسین اکبری صفحه 65
    سابقه و هدف
    آسیت یا جمع شدن مایع در حفره صفاق، یک علامت مهم از بیماری های زمینه ای می باشد. با توجه به علل متفاوت بوجود آورنده بیماری و عدم اطلاع از وضعیت آن، این تحقیق روی بیماران بستری در بیمارستان شهید بهشتی کاشان طی سال های 79±1372 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر با روش مطالعه داده های موجود بر روی کلیه بیماران مبتلا به آسیت صورت پذیرفت. بدین ترتیب که پرونده بیمارانی که تشخیص قطعی آسیت داشته اند از بایگانی خارج و مورد مطالعه قرار گرفت. خصوصیات سن، جنس، تشخیص بیماری، میزان گرادیان آلبومین سرم-آسیت و میزان پروتئین مایع آسیت از پرونده استخراج و در یک فرم اطلاعاتی ثبت گردید.
    یافته ها
    طی مدت مورد بررسی، 117 فرد مشکوک به آسیت بررسی شدند که 17 نفر به علل مختلف شامل فوت قبل از تشخیص، ترخیص زودرس و عدم همکاری در پاراسنتز از مطالعه حذف گردیدند. صد بیمار مورد بررسی سن 18.4±55.8 سال داشتند که در مجموع 44% آن ها زن و 56% مرد بودند. بیشترین تعداد بیماران در گروه سنی بیش از 60 سال قرار داشتند. از علل ایجاد کننده آسیت، سیروز (66%)، بدخیمی (20%)، نارسایی قلبی (9%)، سل (1%) و علل مختلط نیز در مجموع 4% را به خود اختصاص داده است که عامل سیروز در مردان با 80.4% و در زنان با 47.7% علت آسیت بوده است. در بیماران آسیت با علت سیروز، 36 نفر (97.2%) گرادیان آلبومین سرم-آسیت بیشتر از 1.1 بوده است. این عدد در بیماران آسیت با علت بیماری های قلبی 100% و به طور کلی دقت تشخیص گرادیان آلبومین سرم-آسیت برابر 92.8% بوده است.
    نتیجه گیری و توصیه ها: شایع ترین علت آسیت سیروز کبدی بوده، بررسی سیروز و نیز میزان قدرت گرادیان آلبومین سرم-آسیت در تشخیص آسیت پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: سیروز، هیپرتانسیون ورید باب، پاراسنتز، گرادیان آلبومن، آسیت
  • حسین غنی، طاهره خامه چیان، محمد اکبری جامی، عبالحسین داوودآبادی صفحه 71
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع ندول های تیروئیدی در منطقه کوهستانی-کویری کاشان و اهمیت تشخیص و درمان سریع آن و گزارش های متفاوت از قدرت FNAc و به منظور تعیین قدرت FNAc در تشخیص ندول های تیروئیدی، این تحقیق بر روی بیماران مراجعه کننده با ندول های تیروئیدی به مراکز درمانی کاشان از خرداد سال 1377 تا خرداد سال 1379 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش کارآزمایی بالینی توصیفی بر روی 65 نفر صورت پذیرفت. بیماران با ندول تیروئیدی، ابتدا FNAc شده و جواب آن ها مشخص و سپس همه آن ها تحت عمل جراحی با اندیکاسیون های مختلف قرار گرفتند (جراحی شامل توبکتومی، ایسمکتومی، پیرامیدکتومی یا ساب توتال تیروئیدکتومی با تیروئیدکتومی تام بود) و جواب پاتولوژی نمونه حاصل از جراحی با یافته های FNAc مقایسه و قدرت شاخص های تشخیصی FNAc نسبت به پاتولوژی تعیین گردید.
    یافته ها
    از 65 نمونه مورد بررسی در گروه سنی مختلف، 55 نفر (84.6%) زن و 10 نفر (15.4%) مرد بودند و 5 مورد (7.7%) از ندول ها هم در FNAc و هم در پاتولوژی جراحی بدخیم بودند و حساسیت و ویژگی، 100% بود و هیچ مورد منفی کاذب یا مثبت کاذب مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری
    FNAc قدرت خاصی در تشخیص ندول های تیروئیدی دارد و با توجه به شیوع بالای ندول های تیروئیدی در منطقه کوهستانی-کویری (به دلیل کمبود ید) و این موارد کمی از این ندول ها بدخیم هستند به موقع کاملا درمان پذیر می باشند، انجام FNAc قبل از جراحی برای همه ندول های تیروئیدی اجتناب ناپذیر شود.
    کلیدواژگان: سرطان تیروئید، ندول تیروئید
  • امیرحسین موحدیان، سید احسان الله نوربخش، زیبا مسیبی، طاهره مازوچی، سید غلامعباس موسوی صفحه 76
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت بیماری های مادرزادی قلبی و عدم وجود آمار دقیقی از شیوع آن ها در بین نوزادان این منطقه و همچنین به علت نقش عوامل محیطی و ژنتیکی در نوع بیماری بوجود آمده، این تحقیق در منطقه کاشان طی سال های 1375 تا 1379 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر به روش مطالعه داده های موجود با استفاده از پرسش نامه های از قبل تهیه شده صورت پذیرفت و تمام نوزادانی که توسط کاردیولوژیست کودکان تشخیص قطعی بیماری مادرزادی قلبی داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز از قبیل جنس، سن هنگام تشخیص، نوع بیماری قلبی، سابقه مثبت در خانواده، نسبت پدر و مادر، سابقه مصرف دارو در حاملگی توسط مادر و آنومالی های همراه استخراج گردید.
    یافته ها
    از 2840 نوزاد بستری در بخش طی سال های مذکور، 46 نوزاد (1.6%) مبتلا به بیماری های مادرزادی قلبی بودند در بین این بیماری ها، VSD با 22 نفر (47.8%) شایع ترین نوع این بیماری ها بود و فراوانی دیگر بیماری ها به صورت زیر می باشد. ASD برابر با (28.2%) و TGA برابر با (19.5%) و PDA برابر با (10.8%) و TOF برابر با (4.3%) و سایر 6 نفر (13%) به سایر بیماری های مادرزادی قلبی مبتلا بودند. از تعداد 46 نوزاد مبتلا 20 نفر که (43.5%) دختر و 26 نفر (65.5%) پسر بودند. تنها یک کودک سابقه مثبت در خانواده و 41.3% نوزادان مبتلا به CHD، والدین آن ها نسبت داشتند.
    نتیجه گیری و توصیه ها: شیوع CHD از آمارهای اعلام شده بیشتر است و بویژه بعضی بیماری های مادرزادی مثل TGA در منطقه به مراتب بیشتر از مقادیر گزارش شده در کتاب های مرجع است. ازدواج فامیلی میزان بروز بیماری را افزایش می دهد. انجام این نوع تحقیقات را در سایر مناطق کشور توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: بیماری های مادرزادی قلبی، نوزاد
|
  • Fariba Behnamfar *, Mitra Behrashi, Mansoure Samimi, Tahere Mazouchi, Sayed Gholam Abbas Mousavi Page 1
    History and
    Objectives
    Considering the high incidence of preterm labor and its known complications and reports on the effectiveness of nifedipine and magnesium sulfate in its prevention and regarding their prices and way of administration, this study was carried out to compare the effect of nifedipine and magnesium sulfate in prevention of preterm labor. In referrals of Shabihkhani obstetric clinic in Kashan during the years 1998-2000.
    Materials And Methods
    The clinical trial strategy of this study was carried out on patients with pregnancies at 20-37 weeks and hospitalized for uterine contractions without interfering parameters. The patients were randomly divided into two groups. The case and control groups were treated with nifedipine and magnesium sulfate respectively. Fetal heart rate, maternal blood pressure and complications was recorded. On condition of a successful case of labor, the patients were discharged and followed up to the time of delivery. At this time, birth-time weight, period of hospitalization and number of hospitalized infants were recorded and analyzed statistically.
    Results
    Both groups were similar to each other regarding maternal age, parity and gestational age. Mean delay of labor was 31.72±24.8 days after administration of nifedipine and 42±28.9 days for magnesium sulfate was non-significant. The number of newborns that admitted in NICU was 7 (28%) for nifedipine with an average of 6.85 days and was 5 (20%) for magnesium sulfate 5 (20%) with an average of 7.6 days. In addition, mean weight at labor was 2874g and 2872g for nifedipine and magnesium sulfate groups respectively that was non-significant. Meanwhile, in none of the groups there was not any need to cease the administration of these drugs. The complaint rate was 100% and 40% for magnesium sulfate and nifedipine groups respectively (P<0.0001).
    Conclusion
    Since both drugs are alike regarding their effect on birth-time weight and delay of labor and in addition, magnesium sulfate is followed by greater rate of complications and nifedipine is a less costly drug and is its easier way of administration, the latter is recommended to be used in prevention of preterm labor.
  • Sayed Ali Fazeli *, Mahmoud Saffari, Rahmat Allah Yazdani, Akbar Tavakoli, Tahere Khamechian, Hossein Sharifi Page 8
    History and
    Objectives
    Considering the high incidence of gastrointestinal disorders and the involvement of Helicobacter pylori in the occurrence of gastritis, duodenal ulcers and gastric adenocarcinoma and the absence of a generally-accepted and standard method for its diagnosis, this study was carried out to compare the invasive and non-invasive methods on referrals of Shaheed Beheshti hospital in Kashan in 2000.
    Materials And Methods
    The clinical trial and diagnostic strategy of this study was performed on 127 cases with variant symptoms of gastric disorder and with endoscopic indication. During gastroscopy, samples were collected from antrum for culture, pathological diagnosis and fast urease and 5ml of blood was obtained for evaluation of IgG against, bacterium. The golden standard in this study was on the basis of a positive result for culture, pathological evaluation and fast urease. Then, the sensitivity, specificity, PPV and NPV were determined for criteria of culture, fast urease, histology and ELIZA.
    Results
    The study was performed on 127 cases with an age of 46.3±18 years and 57.5% out of them were male and the remainder (42.5%) were female. The results showed that each test individually or two of the three tests (Histology, fast urease and ELIZA) can not have an appropriate diagnostic value. In this respect, a combination of urease with PPV and/or with NPV can have the greater diagnostic value of 59.3% and 92.3% respectively. Meanwhile, combination of culture and PPV and/or NPV showed the least diagnostic value, i.e. 56.7% and 50% respectively and combination of histology and PPV and/or NPV showed the highest value, i.e. 90% and 100% respectively. Furthermore, ELIZA test in comparison with golden standard had the least sensitivity, even in the presence of histologic evaluation and fast urease.
    Conclusion
    It can be concluded that a combination of fast urease and histology is of high value in diagnosis of Helicobacter pylori in Iran. In addition, the serologic ELIZA test recommended not to be performed because of its low specificity. However, its negative results might be helpful in some cases.
  • Abdolhossein Davoodabadi *, Esmaeil Abdolrahim Kashi, Hossein Ghani, Mohammad Bigdlou, Naser Valaie Page 15
    History and
    Objectives
    Considering the incidence of ulcer infection within incision area and its complications and a similar condition in perforated and gangrenous appendicitis and the efficacy of local application of antibiotics in reduction of infection, this study was carried out to evaluate the effect of ampicillin washing in incision area.
    Materials And Methods
    The clinical trial strategy of this study was performed on two groups for patients incised with McBorni method. All of the patients received intravenous injection of metronidazole and gentamicin one day before operation and for 7 consecutive days therefore received ciprofloxacin and were followed up for a period of 1 month. For healing, control group was washed with normal saline and experimental group washed with saline solution and ampicillin.
    Results
    A total of 74 patients in two groups (n=37) were studied and they were alike regarding age and gender. The incidence rate in control and experimental group was 13.5% and 10.8% respectively that was non-significant statistically. In addition, age, gender and type of complication played no role in infection. Meanwhile, a thickness greater than 2cm for subcutaneous tissue can increase the incidence rate.
    Conclusion
    It is concluded that ampicillin washing in comparison to saline itself can not affect the incidence of infection. It is recommended to perform more studies on ulcers with a subcutaneous thickness greater than 2cm.
  • Nasrin Sarafrazi *, Elahe Mesdaghinia, Rezvan Moniri, Sayed Gholam Abbas Mousavi Page 22
    History and
    Objectives
    Considering the high incidence of Streptococcus hemolytic type B and its complications and its role in early neonatal infection and easy transmission from mother to infant and lack of information, this study was performed to determine its prevalence in pregnant women and its relationship with infection in referrals of Shabihkhani obstetric clinic in Kashan in 2000.
    Materials And Methods
    The descriptive and analytical strategy of this study was performed on 400 pregnant women with a gestational period equal to or greater than 35 weeks. For evaluation, a special questionnaire was designed in which information on age, occupation, nationality, level of knowledge, living area, multiparous status, abortions, history of preterm labor and diabetes and background illness were recorded. Sampling was made from vagina by a swab and they were transferred to related culture medium. The bacteria were diagnosed on the basis of biochemical tests and for statistical analysis chi-square and Fischer tests were used.
    Results
    Out of 400 evaluated cases, 32 cases (5.8%) with Streptococcus hemolytic type B were isolated and out of 23 infants born from mothers with positive colonization, only 2 cases (8.7%) has sepsis due to streptococcus hemolytic type B (P<0.003). In addition, none of the pregnant women with positive vaginal colonization for streptococcus showed any infection after labor. Meanwhile, other factors including background illnesses, diabetes, abortions, labor procedure, nationality, occupation, level of knowledge and living area did not have any role in this respect.
    Conclusion
    Since the incidence of this kind of infection is low in Iran, it is recommended to perform more studies in this field to determine the causative factors and to design health-training programs for pregnant women and to perform antibiotic prophylactic procedures in mothers with positive colonization to reduce subsequent complications.
  • Abbas Taghavi Ardekani *, Saeid Anvari, Hasan Afzali, Sayed Gholam Abbas Moosavi, Taghaddosi Page 28
    History and
    Objectives
    Regarding the prevalence of chronic abdominal pain and its known complications and absence of knowledge on the prevalence of Helicobacter pylori and different reports on the diagnostic value of fast urease test, this research was conducted on children referred to the endoscopy section of the Shaheed Beheshti hospital in Kashan from 1999 to 2000.
    Materials And Methods
    The descriptive method of this study was performed on 39 children with an age range of 3-18 years with symptoms of chronic abdominal pain. Endoscopy was done on all of the patients and then, the specimens was surveyed by rapid urease test and evaluated pathologically for the presence of Helicobacter. The characteristics, age, gender and family members were studied. The findings of endoscopy (Being normal and/or presence of esophagitis, nodularity, gastric ulcer, duodenitis and duodenal ulcer) were recorded. The prevalence of Helicobacter was determined in specimens and the confidence interval was calculated and the diagnostic power of rapid urease test was measured.
    Results
    The research was performed on 39 children at an age of 9.9±4.1 years old comprised of 17 males (43.6%) and 22 females (56.4%) and having chronic abdominal pain for at least 3 months with an average of 13 months. The prevalence of Helicobacter was 30.8% and the positive predictive value of rapid urease test was 50% and its negative value was 77.8%.
    Conclusion
    Helicobacter pylori was not observed in the majority of children with chronic abdominal pain and it is a matter of concern to cure all of the afflicted patients. Although the number of specimens was few, it seems that fast urease test do not have a high diagnostic power in Iran and it is recommended to perform more studies in this field.
  • Tayyebe Kermani *, Abdoreza Varasteh, Mohammad Reza Nikravesh, Tahere Talaie Khozani Page 32
    History and
    Objectives
    Morphogenesis is achieved by the effect of different tissue factors including mesenchymal-epithelial interaction, but its chemical basis is unknown. One of the most appropriate models is the mammalian tooth, especially its pulp. The phenomena migration, proliferation and differentiation within dental pulp are affected by the components of extracellular fluid. In this respect, tenascin is one of these components that is involved in the initial stages of development and differentiation of some fetal tissues including teeth and is important in the pathogenesis of tumors.
    Materials And Methods
    The present study was conducted on 40 ball-c mice. Different development stages of dental pulp were evaluated within the days 12-19, using immunohistochemical methods and monoclonal antibody against tenascin.
    Results
    The finding showed that at the bud stage, tenascin is found in the ectomesenchymal tissue and basement membrane of enamel organ in a high quantity and there is reduction in its level in cap stage. With developmental progression, the tenascin level increases significantly in early bell stage for pulp and in late bell stage in cortex.
    Conclusion
    Tenascin can play an important role in morphogenesis during development of pulp. In this respect, epithelial-mesenchymal interaction is very important. Therefore, it is recommended to conduct more studies to determine the role of tenascin in the differentiation oddentoblasts following injury.
  • Mohamamd Reza Fazel *, Atabak Najafi, Zahra Farghani Page 39
    History and
    Objectives
    Postoperative shivering is a common complication in patients under anesthesia and because of the importance of its etiology and the controversies on the relationship between core body temperature and shivering, this study was carried out on referrals of Sina hospital in Tehran in 1997.
    Materials And Methods
    Case-control strategy of this study was performed on 60 patients divided into shivering and non-shivering groups. Postoperative tremor with tonic pattern and having a 4 to 8 cycle/min waxing-and-waning component was considered as shivering. Core body temperature was estimated by a nasopharyngeal probe in both groups and they were compared using t-test. The means were reported as Mean±SD.
    Results
    This research was carried out on 90 patients, i.e., 30 patients for case group (Shivering) and 30 patients for control group (Non-shivering). Both groups were similar regarding age, gender and temperature of operation room. Core body temperature in non-shivering group was 36.11±0.33 and in shivering group was 35.32±0.61 (P<0.001). Meanwhile, prevalence of shivering was 36.7 percent.
    Conclusion
    There exists a relationship between core body temperature and the occurrence of shivering. Therefore, it is recommended to perform more studies in this field regarding shivering and its complications.
  • Zohre Tabasi *, Naser Badami, Maryam Atabakhshi, Sayed Gholam Abbas Mousavi, Nahid Sarafraz Page 43
    History and
    Objectives
    Considering the incidence of Chlamydia trachomatis and its known complications and costly diagnostic methods needing especial facilities, this study was carried out to determine its prevalence among patients with pelvic inflammatory disorders.
    Materials And Methods
    The descriptive strategy of this study was conducted on 323 cases. After a diagnosis of PID on the basis of medical history and clinical examination, samples were collected from endocervix by a swab and tested by fluorescent antibody direct method. In addition, information on age, multiparous status, contraceptive method and so on was collected through arranging interview. At last, the prevalence was calculated for the society.
    Results
    A total of 323 women with PID were studied in whom only 33 cases (10.2%) showed chlamydial infection. There was an inverse relationship between prevalence and the factors increased age, age of intercourse engagement, number of intercourse/week and knowledge level. There was also a lower rate of prevalence when using condom and/or contraceptive pill and coitus interruptus increased the incidence rate. In addition, patients with PID showed a higher rate of dysmenorrhea and dyspareunia and there was no significant relationship between infection and uterine bleeding and/or dysuira. Patients with cervical hypertrophy showed a higher rate of PID.
    Conclusion
    prevalence of Chlamydia trachomatis is not high in PID. Nonetheless, because of its complications, it is necessary to conduct studies on its causative factors and to lower its incidence.
  • Sayed Amir Hossein Emami *, Kasra Kabiri, Sayed Mahmoud Sayedi, Mohsen Taghaddosi, Sayed Gholam Abbas Mousavi Page 50
    History and
    Objectives
    Considering the extensive use of heparin as an anticoagulant and because of the controversial reports on the prevalence of heparin-induced thrombocytopenia (HIT) in different studies, this study was conducted in the cardiology ward of Shaheed Beheshti hospital in Kashan to determine the prevalence of HIT.
    Materials And Methods
    The descriptive strategy of this study was carried out on 400 patients. Patients with a diagnosis of cardiovascular disorder were selected to consume heparin at an appropriate treatment dose and initially did not have thrombocytopenia and patients with such a condition were excluded from the study. Thereafter, cell count was conducted very two day.
    Results
    The study was performed on 400 patients with angina pectoris (65%) and myocardial infarction (35%) (67% out of them were male and the remainder (33%) was female). None of them showed signs of thrombocytopenia.
    Conclusion
    It appears that in contrast to results of other studies with an incidence of 30% for thrombocytopenia, this complication is a rare one and it is not essential to conduct expensive and troublesome methods of platelet counts for related patients.
  • Ziba Mosaiebi *, Sayed Mohammad Dalili, Amir Hossein Movahedian, Sayed Gholam Abbas Mousavi, Sayed Mojtaba Banitaba Page 54
    History and
    Objectives
    Sepsis is one of the most serious diseases in neonates that is as a result of hemodynamic and metabolic disturbances following infection. The major criterion for its diagnosis is to cultivate the sterile fluids of the body including blood, cerebrospinal fluid and urine. Meanwhile, its result is prepared with delay. Until now, there has not been any report on the diagnostic value of clinical signs in Iran. Therefore, this study was performed on neonates referred to Shaheed Beheshti and Shabihkhani hospital during the years 1999-2000.
    Materials And Methods
    The clinical trial and diagnostic strategy of this study was carried out on 120 neonates. In this respect, the suspected cases for sepsis were admitted and clinical signs including convulsion, fever, vomiting, anorexia, hypothermia, cyanosis, respiratory distress and hyporeflexia were evaluated. In addition, specimens of CSF, blood and urine were analyzed. Then, the diagnostic value of each one of these signs was determined.
    Results
    The most common observed signs were hyporeflexia and anorexia. In 13% of them (10.8%), there was a positive result for culture of each one of the sterile fluids. In addition, the predictive value specificity was the highest for convulsion and the most sensitive sign was anorexia. All of the cases (n=111) with positive culture were treated and cured using antibiotics and complementary treatments.
    Conclusion
    The results showed diagnostic value of clinical signs in neonatal sepsis is limited. Furthermore, considering a recovery of 92.5% for cases, it could be concluded that positive culture is a golden standard for definite diagnosis of neonatal sepsis.
  • Mohamamd Reza Sharif *, Ali Saghazadeh, Azam Mesdaghinia, Sayed Gholam Abbas Mousavi Page 59
    History and
    Objectives
    Considering the incidence of arthritis and controversial reports regarding type, involved joint, gender and paraclinical findings and the absence of enough information for its prevalence in Iran, this research study was performed to determine the epidemiology of arthritis in children admitted to Shaheed Beheshti hospital in Kashan from 1991 to 1999.
    Materials And Methods
    The research was conducted on existing data on hospitalized children with an initial diagnosis of arthritis. For this purpose, their records were collected and the cases with a definite diagnosis were carefully studied. The data regarding age, gender, involved joint, type of disease and ESR and so on were recorded in questionnaire.
    Results
    The study was performed on 4960 admitted children and 248 (5%) out of them had arthritis. In addition, 57.3% out of them were male and 42.7% were female. Meanwhile, 3.6% had an age less than 1 year, 42.3% with an age between 1 and 5 years and 54.1% had an age greater than 5 years. The most common form was septic arthritis (23%) and this type of arthritis was observed in children under 1 year of age and its incidence was 50% in children under 3 years of age. Other kinds of disorder were reactive, brucellosis and toxic arthritis. Furthermore, all cases with an ESR greater than 100 had septic arthritis and some of the children with septic one showed a low ESR.
    Conclusion
    The septic arthritis is the most important and common form of arthritis, especially in children under 1 year of age. Therefore, it is recommended to perform similar studies in other region in Iran to have a thorough epidemiological evaluation.
  • Hossein Sharifi *, Gholam Ali Hamidi, Morteza Abdar Isfahani, Reza Khosravinia, Hossein Akbari Page 65
    History and
    Objectives
    Ascites is defined as fluid accumulation in peritoneal space and is one of the critical symptoms for background disorders. Considering its causative factors and lack of information in this respect, this study was performed on hospitalized patients admitted to Shaheed Beheshti hospital during the years 1993-2000.
    Materials And Methods
    This study was conducted on existing data of patients with ascites. For this purpose, their medical records were extracted and studies. Then, the characteristics including age, gender, diagnosis, ascites/serum albumin gradient and protein concentration were determined and recorded.
    Results
    A total of 17 cases out of 117 patients excluded from the study because of death prior to diagnosis, early leave and absence of coordination for paracentesis. The studied patients had an average age of 55.8±18.4. In addition, 44% of them were female and 56% of them were male and most of them had an age greater than 60 years. The major causative factors included cirrhosis (66% in total, 80.4% for males and 47.7% for females), malignancy (20%), heart failure (9%), Tuberculosis (1%) and mixed factors (4%). Furthermore, in 36 out of cases with ascites as a result of cirrhosis (97.1%), the albumin gradient was greater than 1.1. This value was 100% in patients with ascites due to cardiac disorders and its sensitivity was 92.8%.
    Conclusion
    It is concluded that the most common cause of ascites is hepatic cirrhosis and it is recommended to evaluate cirrhosis and determine albumin gradient for diagnostic goals.
  • Hossein Ghani *, Tahere Khameh Chian, Mohammad Akbari Jami, Abdolhossein Davoudabadi Page 71
    History and
    Objectives
    Considering the high incidence of thyroidal nodules in mountainous and hot regions of Kashan and the importance of its rapid diagnosis and treatment and the existence of controversies in this field, this study was performed on referrals of health centers in Kashan with thyroidal nodules from 1998 to 2000.
    Materials And Methods
    The clinical trial strategy of this study was performed on 65 patients. At first, they were tested for FNAc and operated according to indications (Lobectomy, isthmectomy, pyramidectomy, subtotal and/or total thyroidectomy). The biopsies were evaluated pathologically and diagnostic value of FNAc was determined.
    Results
    Out of 65 studied cases, 55 patients were female and 10 cases were male. In addition, in 5 cases (7.7%), there existed a state of malignancy according to pathological evaluation and FNAc. Meanwhile, the sensitivity and specificity was 100% for FNAc.
    Conclusion
    FNAc has a high diagnostic value of thyroid nodules and it is recommended to be performed before surgical operations of the thyroid gland for all of the cases to reduce unwanted and costly operations.
  • Amir Hossein Movahedian *, Sayed Ehsan Allah Noorbakhsh, Ziba Mosaiebi, Tahere Mazoochi, Sayed Gholam Abbas Moosavi Page 76
    History and
    Objectives
    Considering the significance of congenital heart disorders and lack of information on its prevalence among neonates in Iran and for determination of the effect of environmental and genetic factors in its etiology, this study was carried out during the years 1996-2000.
    Materials And Methods
    The study was conducted on existing data and the related data were collected in pre-designed questionnaires and all neonates with a definitive diagnosis of congenital heart disease were evaluated. In this respect, gender, age, type of disorder, family history, history of drug consumption during pregnancy, familial marriage and accompanied anomalies were considered.
    Results
    The results showed that out 2840 hospitalized neonates, 46 cases (1.6%) had congenital heart disease. The most common from was VSD observed in 22 cases (47.8%). The prevalence was 28.2%, 19.5%, 10.8%, 4.3% and 13% for ASD, TGA, PDA, TOF and other congenital heart disorders respectively. In addition, out of 46 neonates, 20 cases (43.5%) were female and 26 cases (56.5%) were male. Furthermore, in 41.3% of them, there was a familial marriage.
    Conclusion
    It is concluded that prevalence of CHD is higher than references, especially for TGA. Meanwhile, familial marriage can increase the incidence of CHD. Therefore, it is recommended to perform more studies in this field in Iran.