فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی مازندران - پیاپی 74 (بهمن و اسفند 1388)

مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
پیاپی 74 (بهمن و اسفند 1388)

  • تاریخ انتشار: 1389/03/29
  • تعداد عناوین: 13
|
  • سید اسماعیل شفیعی، مهدی محمد جوادی، محمدحسین کریمی نسب، مسعود شایسته آذر، سید محمد مهدی دانشپور*، رضاعلی محمدپور، انوشیروان محمد صفحه 2
    سابقه و هدف

    با توجه به گسترش فعالیت های حرفه ای ورزشی در سال های اخیر و شیوع بالای پارگی رباط صلیبی قدامی زانو در ورزشکاران، بروز استئوآرتریت زانو در صورت درمان ناقص این پارگی و عدم ترمیم خودبخودی رباط، بررسی و شناخت نتایج عمل جراحی کمک بزرگی به کاهش عوارض و بازگشت سریع ورزشکار به فعالیت های قبلی خواهد کرد. هدف از این تحقیق، بررسی وشناخت نتایج عمل جراحی پارگی رباط صلیبی قدامی ورزشکاران شهرستان ساری در سال های 87- 86 بود.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه توصیفی 57 نفر از ورزشکاران مرد مراجعه کننده به بیمارستان های شهر ساری در سال های87-86 که قبلا تحت عمل جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی قرارگرفته بودند، مورد بررسی قرارگرفتند. بیماران پس از عمل جراحی از نظر دامنه حرکتی و پایداری مفصل زانو توسط تست های Lachman وDrawer test مورد سنجش قرار گرفتند. آنالیز آماری نتایج با کمک آزمون های آماری t، X2 و ANOVA صورت گرفت.

    یافته ها

    میانگین سنی بیماران 17/6 ± 56/26 سال و متوسط فاصله زمانی بین عمل جراحی تا آخرین ویزیت بیماران 57/10± 4/18 ماه بود. شایع ترین علت پارگی، ورزش فوتبال 2/63 درصد بود. 7/94 درصد از بیماران از نتیجه عمل جراحی رضایت و 3/5 درصد از بیماران از نتیجه عمل ناراضی بودند.در میان بیماران 7/94 درصد محدوده حرکتی کامل (140-0 درجه) و 3/5 درصد محدودیت حرکتی 30-10 درجه داشتند. در 2/91 درصد بعد از جراحی مفصل زانو پایدار و در 8/8 درصد زانوی ناپایدار داشتند.

    استنتاج

    با توجه به نتایج حاصل از جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی و میزان بالای رضایتمندی بیماران از عمل جراحی، به نظر می رسد که بازسازی رباط به روش جراحی، روش موثری در درمان آسیب های این رباط برای بیماران فعال از لحاظ جسمی می باشد.

    کلیدواژگان: پیامد عمل جراحی، پارگی رباط صلیبی قدامی، ورزشکاران
  • جمشید یزدانی چراتی، انوشیروان کاظم نژاد، محمود موسی زاده صفحه 9
    سابقه و هدف
    نرخ بروز سل در کشور حدود 13 در صدهزار نفر بوده که این میزان در استان های سیستان و بلوچستان و گلستان به بالاترین مقدار خود می رسد. بنابراین با توجه به همجواری با استان گلستان این مطالعه با هدف بررسی اپیدمیولوژیک بیماری سل در استان مازندران و به منظور شناسائی مناظق پر خطر انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مشاهده ای (طولی) و دوره مورد مطالعه سال های 1378 تا 1387 بود. تعداد افراد مبتلا به سل برابر با 2444 نفر بود که از دفتر ثبت سل استخراج گردید. داده ها براساس متغیرهای سن، جنس، نوع بیماری، سال و مکان ثبت در قالب روش های آمار توصیفی، استنباطی و با استفاده از نرم افزارهای SAS و SPSS تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    از 2444 بیمار ثبت شده، 5/52 درصد را مردان و 5/47 درصد را زنان تشکیل می دادند که 61 درصد آنها شهری و 39 درصد آنان روستائی و 4/96 درصد آنان نیز ایرانی بودند. بیشترین نرخ بروز در شهرستان بهشهر (39/19 درصد هزار نفر) و کمترین آن در شهرستان جویبار (45/6 درصد هزار نفر) بود.
    استنتاج
    میزان شناسایی بیماران مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت در استان مازندران از استان های گلستان و گیلان پائین تر و میزان تاخیر در تشخیص این بیماران بیشتر از استان های خراسان رضوی، کردستان و چهارمحال و بختیاری می باشد. در کشور ما، میزان تاخیر در تشخیص بیماران طولانی تر از نپال و انگلیس است. یافته های این مطالعه می تواند اطلاعات مفیدی فراهم کند تا برنامه ریزان و مسئولان بهداشتی با مداخلات مناسب در جهت کنترل بیماری اقدامات موثری انجام دهند.
    کلیدواژگان: سل، ایدز، بروز، توزیع پواسن
  • سیدمحمود نورایی، صفورا معصومی، رضاعلی محمدپور تهمتن، محمدرضا حبیبی، سیده سمیه اعلم الهدی صفحه 18
    سابقه و هدف
    بیماری های قلبی- عروقی و مرگ ناشی از آنها متاسفانه طیف گسترده ای را در علل مرگ و میر به خود اختصاص داده است. در دهه های اخیر جراحی قلب باز توانسته میزان مرگ و میر این دسته از بیماران را کاهش دهد. در این مطالعه به بررسی کاهش عوارض ناشی از بستن زخم پا در یک لایه و بررسی لزوم و یا عدم لزوم بستن لایه زیر جلدی زخم پا پس از برداشت ورید صافن بزرگ در اعمال جراحی بای پس کرونر پرداخته شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی از نوع تصادفی انجام شد. جامعه مورد بررسی شامل 80 بیمار مبتلا به بیماری ایسکمی قلبی بودند که تحت عمل جراحی بای پس کرونر قرار گرفتند. در گروه اول زخم ناشی از برداشتن ورید صافن بزرگ تنها در یک لایه ترمیم شد و در گروه دوم زخم پا در چند لایه ترمیم شد. پس از اتمام مطالعه داده های بدست آمده در مورد عوارض دو روش با استفاده از نرم افزار آماری SPSS17 تنظیم و دسته بندی شد و با کمک شاخص های آمار مرکزی و آزمون های t و chi-square مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    بیماران دو گروه از لحاظ سن، وزن، قد، جنسیت و شاخص توده بدنی اختلاف معنی داری نداشتند. در روز دوم مطالعه تنها هماتوم تفاوت معنی داری(001/0p=) بین دو گروه داشت (در گروه یک لایه 5 بیمار و در گروه چندلایه 18 نفر). در روز چهاردهم مطالعه بجز در مورد نورالژی عصب صافن در 6 متغیر دیگر گروه چندلایه با عوارض بسیار بیشتری همراه بوده است. نتایج تقریبا مشابهی در روز بیست و یکم پس از عمل جراحی مشاهده شد.
    استنتاج
    شواهد بیانگر آن است که شیوه سوچور تک لایه زخم محل برداشت ورید صافن جهت بای پس عروق کرونری با عوارض و موربیدیته کمتری همراه می باشد. لذا توصیه می گردد در مواردی که از ورید صافن بزرگ به عنوان گرافت برای Revascularization عروق کرونر استفاده می شود برای جلوگیری از بروز اثرات نامطلوب نظیر عفونت زخم و یا درد مزمن و هماتوم از سوچور زخم به روش یک لایه استفاده شود.
    کلیدواژگان: بای پس عروق کرونر، ورید صافن بزرگ، بستن زخم جراحی
  • محمد خلج، عیسی محمدی زیدی، صدیقه قربانی، فریبا هاشمی صفحه 25
    سابقه و هدف
    تعداد زیادی از خانم های باردار که برخی از آنان نیز دچار عیوب انکساری بوده و از عینک استفاده می کنند، طی دوران بارداری به علت مشکلات چشمی و بینائی و یا تغییرات نمره عینک به درمانگاه های چشم و یا مطب های خصوصی مراجعه می نمایند. هدف از انجام این طرح بررسی فراوانی عیوب انکساری چشم در دوران بارداری و پس از زایمان در مراجعین به درمانگاه چشم بیمارستان بوعلی قزوین بود.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق تعداد 150 خانم باردار با سنین 17 تا 38 سال و میانگین سنی 61/4 ± 76/24 شرکت نمودند. معاینات خانم های باردار توسط متخصص زنان و مامای مجری طرح در بیمارستان کوثر و اپتومتریست در درمانگاه چشم بیمارستان بوعلی قزوین در 3 مرحله انجام پذیرفت. معاینات چشم و اپتومتریک شامل گرفتن دید با استفاده از چارت پروژکتور و تابلوی دید اسنلن در فاصله 6 متری، تعیین نمره عینک توسط دستگاه اتوریفراکتومتر و معاینات سطح قدامی-میانی و خلفی چشم با استفاده از اسلیت لمپ و آفتالموسکوپ بود. با استفاده از فشارسنج air-puls فشارچشم خانم های باردار در هفته 16 بارداری، هفته32 و 4 ماه پس از زایمان اندازه گیری شد. داده های حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون های آماری کای دو، جهت مقایسه متغیرهای اسمی همچنین آزمون آماری Repeated measures برای متغیرهای کمی در 3 مقطع زمانی مختلف، مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج حاصله از معاینات مرحله اول (16 هفته اول حاملگی) نشان داد که 8 درصد دچار دوربینی، 3/69 درصد نزدیک بینی، 3/17درصد آستیگماتیسم 3/5 درصد سالم و بدون عیوب انکساری بودند. نتایج مرحله دوم معاینات که در هفته 32 بارداری انجام شد، نشان داد که 2درصد دوربین، 95درصد نزدیک بینی، 3/1درصد آستیگمات و 3/1 درصد نیزسالم بودند. چهار ماه پس از زایمان،3/3درصد دوربین، 86 درصد نزدیک بین، 7/13درصد آستیگمات و 2درصد سالم بودند. فشار چشم بیماران در مرحله اول نسبت به مرحله دوم بیشتر بوده و این اختلاف معنی دار بود (05/0p<).
    استنتاج
    نتایج این تحقیق نشان دادکه بارداری می تواند در روند رشد نزدیک بینی نقش داشته باشد وبین حاملگی و نزدیک بینی ارتباط معنی داری وجود داشت. فشارچشم نیز در افراد حامله کاهش پیدا نموده و پس از زایمان به حالت طبیعی بر گشت.
    کلیدواژگان: حامگی، عیوب انکساری، نزدیک بینی، فشارچشم
  • مهدی مرجانی، مسعود هاشمی، رضا صداقت صفحه 32
    سابقه و هدف
    نخ های بخیه کاتگوت کرومیک یکی از پرمصرف ترین نخ های بخیه در اعمال جراحی هستند. هدف از این بررسی ارزیابی هیستوپاتولوژیکی واکنش التهابی چهار نوع نخ کاتکوت در داخل بدن بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه از 25 سر خرگوش سفید آزمایشگاهی با وزن متوسط 3-2 کیلوگرم که به پنج گروه پنج تایی تقسیم شدند استفاده شده بودند. چهار نوع نخ بخیه مورد آزمایش در عضلات پشت و ران کاشته شدند. در دوره های زمانی 2، 7، 14، 21 و 60 روزه حیوانات مورد بررسی با روش انسانی معدوم و نخ ها، بافت زیرجلد و عضلانی از نواحی مورد نظر برداشت شدند.
    یافته ها
    ارزیابی آماری در مورد مقایسه دو به دوی نخ ها انجام گرفت که در اغلب موارد تفاوت بین نخ ها معنی دار تشخیص داده شد(05/0p<) و در مورد نخ اتیکون حداقل واکنش التهابی را دارا بود. همچنین هر 4 نوع نخ به طور کلی با یکدیگر مقایسه شدند و نخ اتیکون به عنوان بهترین نوع نخ بخیه در میان 4 نخ دیگر مشخص گردید.
    استنتاج
    در یک نتیجه گیری باید توجه نمود که به علت مواد اولیه غیر قابل کنترل در نخ های کاتگوت که بخشی از روده حیوانات است اثرات پاتولوژیک این نخ ها متنوع بوده و این مورد مغایر با استاندارد محصولات مصرفی در جراحی است.
    کلیدواژگان: نخ بخیه کاتگوت کرومیک، کاشت نخ، مواد بخیه، پاتولوژی، خرگوش
  • ولی الله دبیدی روشن، طلا جولا زاده صفحه 44
    سابقه و هدف
    هدف از این پژوهش، مطالعه مقایسه تاثیر دوازده هفته تمرین تداومی و تناوبی هوازی سه و پنج جلسه ای در هفته بر برخی شاخص های تعیین کننده سلامتی قلب (پروتئین واکنشی C با حساسیت بالا، کلسترول لیپوپروتئین کم چگالی و پرچگالی) در موش های صحرایی ماده بود.
    مواد و روش ها
    88 سر موش صحرایی ماده (نژاد ویستار با وزن 93/4 ± 6/325 گرم، سن 21 ماه که حداقل 3 ماه از اتمام دوران بارداری آنها گذشته بود) به طور تصادفی به سه گروه اصلی شامل گروه کنترل، تداومی و تناوبی 3 و 5 جلسه ای و زیر گروه های پیش آزمون، میان آزمون و پس آزمون تقسیم شدند. برنامه تمرینی تداومی به مدت 12 هفته و هفته ای 3 و یا 5 جلسه تمرین با سرعت 12 تا 23 متر در دقیقه و مدت 10 تا 122 دقیقه بصورت پیشرونده اجرا شد. خون گیری در سطوح پایه و به دنبال 12 تا 14 ساعت ناشتایی در سه مرحله با شرایط مشابه انجام و مقادیرCRP HS- با روش ایمنوتور بیدیمتریک و شاخص های LDL-C و HDL-C نیز با روش آنزیماتیک اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون های آنالیز واریانس در سطح 5/0 p£ تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد مقادیر CRP HS- گروه کنترل پس از 6 و 12 هفته افزایش معنی داری داشته، در حالی که در هر دو گروه تمرین تداومی و تناوبی در 6 هفته نخست تمرین کاهش غیرمعنی داری مشاهده شد که این کاهش در پایان هفته دوازدهم- به غیر از گروه تناوبی 3 جلسه ای- در سایر گروه ها به لحاظ آماری معنادار بود. به علاوه، بررسی تغییرات بین گروهی HS-CRP، LDL-C و HDL-C نشان داد این تفاوت فقط بین دو گروه کنترل و تداومی 5 جلسه ای به دنبال 6 و 12 هفته تمرین معنی دار است.
    استنتاج
    با توجه به نتایج حاصله می توان گفت اگرچه در مجموع اثر بخشی تمرینات تداومی 5 جلسه ای بیشتر از تمرینات تناوبی است، اما برای مهار پاسخ التهابی، طول دوره تمرینی مهم تر از تعداد جلسات تمرینی در هفته می باشد.
    کلیدواژگان: ورزش، پروتئین واکنشی C، شاخص التهابی، HS، CRP، موش های صحرایی، یائسگی
  • عبدالایمان عمویی، حسینعلی اصغرنیا، علی خدادادی صفحه 55
    سابقه و هدف
    علیرغم پژوهش های زیاد در زمینه کودسازی از زباله های شهری، مطالعات اندکی در زمینه تهیه کود آلی از مواد زاید روستایی صورت گرفته است. این در حالی است که قسمت اعظم زباله های تولیدی در روستاها را فضولات حیوانی، پسماندهای کشاورزی و غذایی تشکیل می دهند. در پژوهش حاضر، کیفیت شیمیایی و میکروبی کود تولیدی از مخلوط پسماندهای روستایی (زباله های خانگی، فضولات حیوانی و پسماندهای کشاورزی) مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش، پسماندهای غذایی با فضولات حیوانی و کشاورزی به نسبت های معین وزنی(2، 5/0 و 2) مخلوط گردیده و نمونه نهایی با وزن 150 کیلوگرم جهت انجام مطالعه بدست آمد. کیفیت شیمیایی کودهای تولیدی با پارامترهایی نظیر نسبت کربن به نیتروژن(C/N)، درصد کربن، نیتروژن، فسفر و پتاسیم و فلزات سنگین سرب،کادمیوم و روی مورد ارزیابی قرار گرفت. ویژگی های میکروبی کودهای مورد نظر نیز با تعیین کلیفرم های کل و مدفوعی و تخم انگل مشخص گردید.
    یافته ها
    میانگین مقادیر پارامترهای شیمیایی در کودهای تولیدی از پسماندهای مخلوط، زباله های خانگی و فضولات حیوانی به ترتیب شامل C/N (5/1±14، 7/1±20 و 8/1±17)، درصد ماده آلی (9/3±73، 8/3±64، 5/2±76)، درصد کربن (2/2 ±32، 4/2±40، 5/4 ±37)، درصد نیتروژن (5/0±5/2، 6/0± 5/1، 3/0±9/1)، سرب و کادمیوم بر حسب میلی گرم بر کیلوگرم به ترتیب(7/0±5/3، 9/2± 16، 9/1± 11) و (05/0±3/0، 9/0± 3، 4/0± 5/1) بدست آمد. تعداد کلیفرم های کل و مدفوعی در کودهای حاصل از پسماندهای مخلوط به ترتیب 176±643 و 52±131 MPN در 1 گرم ماده جامد و تخم انگل در 4 گرم ماده جامد کمتر از 2 عدد بوده است.کیفیت کود تولیدی از پسماند مخلوط در رده کلاس A از استاندارد حفاظت محیط زسیت آمریکا قرار داشت.
    استنتاج
    تهیه کمپوست از پسماندهای روستایی، علاوه بر کاهش مواد زاید جامد، باعث تولید یک محصول استراتژیک و با ارزش در زمینه پرورش گیاهان زینتی و نیز در باروری خاک های کم مغذی در استان مازندران گردیده که می تواند جایگزین بسیار مناسب برای کودهای شیمیایی آلاینده محیط زیست باشد.
    کلیدواژگان: پسماندهای روستایی، کود کمپوست، مدیریت زباله
  • عبدالرسول علایی، ضحیا مهرآرا، آرزو نوذری صفحه 63
    سابقه و هدف
    تشخیص بیماری هیرشپرونگ در دوره نوزادی یکی از مهمترین مشکلات جراحان اطفال می باشد و عدم درمان آن با عوارض زیادی همراه است که تشخیص زودرس این بیماری در سنین پایین تر با توجه به یافته های بالینی و رادیولوژیک از بروز عوارض در بیماران می کاهد. هدف این مطالعه بررسی یافته های رادیوگرافی ساده شکم و باریوم انما در نوزادان مبتلا بود.
    مواد و روش ها
    این تحقیق طی سال های 86 و 87 بر روی 27 نوزاد ارجاع شده به مرکز آموزشی- درمانی بوعلی سینا ساری که بر اساس شواهد بالینی، برای اولین بار هیرشپرونگ برای آنان مطرح شده بود و اندیکاسیون انجام رادیوگرافی ساده شکم و باریوم انما داشتند، انجام شد و در انتها برای تمام آنها بیوپسی رکتال صورت گرفت. در همه موارد یافته های رادیوگرافی و باریم انما توسط یک رادیولوژیست ثابت رویت شد و در هر کلیشه وجود نمای مضرس جدار کولون، اتساع کولون، عدم وجود گاز در رکتوم، اتساع روده باریک، نمای کف صابون و motteling در ناحیه ربع تحتانی راست شکم، تاخیر دفع باریم، اندکس رکتوسیگموئید و وجود یا فقدان TZ(Transition Zone) بررسی گردید.
    یافته ها
    یافته های رادیوگرافی ساده شکم در بیماران شامل اتساع کولون و TZ (59/82 درصد)، عدم گاز در رکتوم (15/48 درصد)، روده باریک (41/7 درصد)، اتساع و نمای کف صابون (7/3 درصد) و اتساع و motteling ناحیه ربع تحتانی راست شکم (7/3 درصد) و یافته های باریوم انما در نوزادان مورد مطالعه شامل اتساع لوپ ها (3/70 درصد)، تاخیر در دفع باریوم (2/59 درصد)، TZ (5/55 درصد)، آمیخته شدن مدفوع با باریوم (2/22 درصد)، میکروکولون (4/7 درصد) و نمای مضرس جدار کولون (7/3 درصد) بود.
    استنتاج
    وجود TZ در رادیوگرافی ساده شکم در بیمارانی که کنتراست انما در آنان بی نتیجه بوده است، در تشخیص بیماری موثر و مفید بود.
    کلیدواژگان: بیماری هیرشپرونگ، رادیوگرافی شکم، باریوم، انما، نوزاد
  • اسمعیل محمدنژاد، شمس الملوک جلال منش، محمود محمودی صفحه 70
    سابقه و هدف
    شمارش CD4-T cell مهمترین شاخص در برآورد شدت ضعف سیستم ایمنی، پیشگویی بروز، تشخیص، تصمیم گیری برای شروع درمان ضد رتروویروسی و پی گیری پاسخ به درمان محسوب می شود. این مطالعه با هدف تعیین سندرم های بالینی منجر به بستری در مبتلایان به عفونت HIV بر حسب شمارش CD4 انجام شد.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر از نوع مقطعی- توصیفی بوده که در سال 8-1387 در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران انجام شد. پرونده 71 بیمار AIDS/HIV که در طی سال های مورد بررسی، حداقل یک بار به بیمارستان امام خمینی(ره) تهران مراجعه کرده و تست الیزا و وسترن بلوت مثبت برای HIV داشتند مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه حاوی اطلاعات مورد نظر و مبتنی بر هدف بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS با ویرایش 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سن افراد مورد مطالعه 1/8 + 35 سال بود که 5/91درصد مرد و 5/8 درصد زن بودند. 6/74 درصد سابقه اعتیاد و 38 درصد سابقه اقامت در زندان داشتند. میانگین شمارش CD4 بیماران 09/20+9/202 سلول در میکرو لیتر بود و 1/21 درصد از بیماران داروی رترو ویروسی دریافت کرده بودند. 3/49 درصد از بیماران همزمان با HIV به هپاتیت C و 6/18 درصد به هپاتیت B مبتلا بوده اند. مبتلایان به سندرم بالینی آمپیم، ازوفاژیت کاندیدایی و آبسه فمور به ترتیب با میانگین 698، 536 و 50/349 سلول در میکرولیتر بیشترین شمارش CD4 و مبتلایان به پنوموسیستیس کارینی،توکسو پلاسما مغزی و سل ریوی به ترتیب با 83/75، 66/94 و 95/143 سلول در میکرولیتر کمترین شمارش CD4 را نشان دادند. بین سندرم پنومونی با شمارش CD4 کمتر از 200 سلول در میکرولیتر (001/0p<)، سابقه اقامت در زندان و بیماری سل ریوی (001/0p<) و ابتلا به سل و شمارش CD4 کمتر از 200 سلول در میکرولیتر(012/0=p) رابطه معنی داری مشاهده شد.
    استنتاج
    در بیماران با شمارش CD4 کمتر از 200 سلول در میکرو لیتر احتمال بروز پنومونی پنوموسیستیس، توکسوپلاسمای مغزی و سل ریوی بیشتر است. شمارش CD4 در هپاتیت های نوعB و C شبیه به همدیگر بوده و بیمارانیکه سابقه اقامت در زندان داشتند بروز بیماری سل ریوی در آنها بیشتر بود.
    کلیدواژگان: AIDS، HIV، شمارش لنفوسیت CD4، پنومونی، سل
  • آزیتا بالاغفاری، حسن صیامیان، کبری علیگلبندی، سیده شهربانو رشیدا صفحه 78
    سابقه و هدف
    میزان مرگ و میر نوزادان یکی از شاخص های اساسی در ارزیابی سلامت جامعه و بهداشت به شمار می رود و شامل مرگ کلیه نوزادانی است که از ابتدای تولد تا 28 روز اول زندگی فوت می کنند. بدیهی است در صورت شناسایی علل مرگ و میر نوزادان براساس خصوصیات اپیدمیولو‍ژیک بتوان در جهت بهبود عملکرد بخش و برنامه ریزی به منظور پیشگیری از بروز عوارض و عوامل تاثیرگذار بر فرایند منجر به مرگ استفاده نمود.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی می باشد که با بررسی آمارهای موجود در بخش مدارک پزشکی و دفاتر بخش مراقبت های ویژه نوزدان مرکز آموزشی- درمانی بوعلی سینا ساری انجام شد از 1238 بیمار بستری درNICU در طی سال های 85-1382 تعداد فوتی های به ثبت رسیده 363 مورد بود. پس از مطالعه کل پرونده های فوتی، تعداد 222 فوتی مربوط به دوران نوزادی 0 تا 27 روز استخراج گردید. اطلاعات مورد نیاز توسط چک لیستی که اعتبارو روایی آن از راه بررسی متون علمی و نظر اساتید صاحب نظرتایید شده بود استخراج گردید.
    یافته ها
    مرگ و میر دوره نوزادی، به تفکیک مرگ زودرس 0 تا 6 روز، 142 مورد (64 درصد) و مرگ تاخیری 7 تا 27 روز، 80 مورد (36 درصد) بوده اند. در بین نوزادان مورد بررسی جنسیت پسر در 140 مورد (1/63 درصد)، محصول حاملگی تک زایی 72 مورد (5/77 درصد)، گروه سنی 29-20 سال مادران 76مورد (4/75 درصد)، محل زندگی در روستا 132مورد (5/59 درصد)، داشتن مراقبت دوران بارداری در 129مورد (1/58 درصد)، حاصل زایمان سزارین در 120 مورد (54 درصد)، وزن زیر2500گرم در 155مورد (76درصد)، و سن حاملگی کمتر از37 هفته حاملگی در 154 مورد(5/75 درصد) وجود داشت.
    استنتاج
    نتایج بدست آمده منطبق بر نتایج مطالعات انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی و داخل کشور است. تکمیل دقیق و صحیح فرم های مربوط به NICU در مراکز تاثیر بسزایی درانجام مطالعات اپیدمیولوژیک توصیفی و تحلیلی خواهد داشت.
    کلیدواژگان: مطالعه اپیدمیولوژیک، میرایی نوزادان، بخش مراقبت های ویژه نوزادان، مرکز آموزشی، درمانی
  • احترام سادات ایلالی، زهره ترقی، حسن صیامیان، پروانه مهدیان، عبدالحمید عباسی راد، رضاعلی محمدپور، خدیجه مظاهری صفحه 85
    سابقه و هدف
    یکی از ابزارهای اساسی پژوهش، کتاب و کتابخانه است و علی رغم گسترش روزافزون فن آوری اطلاعات هنوز هم کتابخانه جایگاه ویژه ای در دانشگاه دارد و در امر آموزش و پژوهش دانشجویان نقش بسیار ارزشمندی دارد. هدف از این تحقیق ارزیابی وضعیت کتابخانه های مراکز آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی مازندران، بابل و گلستان و مقایسه آن با استاندارد بود.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه توصیفی 25 کتابخانه وابسته به مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه های علوم پزشکی مازندران، بابل و گلستان به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد «ACRL» بوده و با استفاده از مصاحبه و چک لیست، کتابخانه های مورد نظر مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    از 25 کتابخانه مورد بررسی 13 نفر (53درصد) کتابداران کارشناس کتابداری، 1 نفرکارشناس ارشد کتابداری (4درصد) و 2 نفر(8 درصد) کاردان کتابداری بودند. ازنظر پیش بینی و طراحی قبلی فضای ساختمانی کتابخانه ها، فقط 40درصد کتابخانه ها (10 کتابخانه) برنامه ریزی قبلی داشتند. 40 درصد موارد بودجه کتابخانه ها از معاونت پژوهشی، 12درصد بودجه جاری دانشکده ها و 8 درصد بودجه جاری بیمارستان ها بوده است و 40درصد دیگر بودجه مشخصی نداشتند. 12کتابخانه (48درصد) شش روز در هفته، (10 کتابخانه) 40درصد پنج روز در هفته و (3 کتابخانه) 12 درصد تمام روز هفته خدمات ارائه می دادند. 39665 منبع مربوط به کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بابل و کمترین مورد 1016 منبع مربوط به بیمارستان 5 آذر دانشگاه علوم پزشکی گلستان بود. 15کتابخانه (60 درصد) کتابخانه های مراکز آموزشی و درمانی به پایگاه هایی نظیر Elsevier و Medline دسترسی داشتند و 10 کتابخانه (40درصد) دسترسی نداشتند.
    استنتاج
    همه کتابخانه ها از نظر نیروی انسانی متخصص و تعداد منابع موجود زیر استاندارد هستند و هیچیک از کتابخانه ها بودجه مستقلی ندارند و کتابخانه های دانشگاهی بایستی شرایطی فراهم کننده تا به استانداردهای کتابخانه ای نزدیک شوند.
    کلیدواژگان: کتابخانه های دانشکده، کتابخانه های مراکز آموزشی و درمانی، استاندارد
  • فرهنگ بابا محمودی، عبدالرضا بابامحمودی، لیلا دلاوریان صفحه 91
    تب رماتیسمی حاد یک بیماری سیستمیک است که در اثر واکنش اتوایمیون به آنتی ژن های بعضی از سروتایپ های استرپتوکوک های بتا همولیتیک گروه A پدید می آید. تشابه آنتی ژن های این باکتری با نسوج قلب و عروق، بافت سینوویال مفاصل، نسوج زیر جلدی و گانگلیون های بازال مغز باعث ایجاد واکنش های اتو ایمیون و بروز علایم بیماری می شود. این بیماری اغلب در دوران کودکی و در سنین پنج تا چهارده سالگی به دنبال گلودرد چرکی رخ می دهد. وقوع حمله اول بیماری در بالغین بسیار نادر است. کره سیدنهام از تظاهرات دیررس بیماری و یکی از معیارهای تشخیصی جونز بوده که معمولا در غیاب بقیه معیارهای مذکور آشکار می شود البته این یافته که بیشتر در دختران ظاهر می شود به تنهایی می تواند موجب تشخیص تب رماتیسمی حاد شود. اغلب فاصله زمانی زیادی بین بروز علایم تب رماتیسمی حاد و کره سیدنهام وجود دارد و کره سیدنهام به عنوان تظاهر اولیه تب رماتیسمی حاد غیر معمول است. این مقاله به گزارش یک مورد بسیار نادر این بیماری که در آن دختر هفده ساله ای با شکایت از حرکات ناگهانی، نامنظم و بی اختیار در دست راست که از دو روز قبل از مراجعه آغاز شده است می پردازد. در شرح حال، بیمار به وقوع تب و گلودرد، سه هفته پیش از بروز این حرکات نامعمول اشاره می کند که با دریافت دارو بهبود یافته بود. نکته قابل توجه در گزارش این مورد این بوده که در این بیمار کره سیدنهام، اریتم مارژیناتوم، تب، نارسایی شدید دریچه میترال و درد مفاصل به طور همزمان و در یک فرد بالغ تظاهر یافته است که این همزمانی بسیار نادر است.
    کلیدواژگان: تب رماتیسمی حاد، کره سیدنهام، اریتم مارژیناتوم
  • محمد تقی هدایتی، صادق خداویسی صفحه 99
    آسپرژیلوس ازقارچ های رشته ایی با انتشار بسیار وسیع در طبیعت می باشد.گونه های آسپرژیلوس طیف وسیعی از بیماری ها مثل آلرژی، آلودگی های سطحی و عفونت های تهاجمی را در انسان ایجاد می کنند. آسپرژیلوزیس تهاجمی بیماری شدید و کشنده ایی می باشد که غالبا در افراد مبتلا به ضعف ایمنی اتفاق می افتد. بر اساس نتایج مطالعات انجام شده در طول یک دهه اخیر آسپرژیلوس تهاجمی بعنوان یکی از عفونت های قارچی و با مرگ و میر بالا در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه گزارش شده است. اگر چه با بستری شدن طولانی مدت بیماران دچار وضعیت وخیم در بخش مراقبت های ویژه و همچنین استفاده از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی در این بیماران انتظار می رود که شیوع آسپرژیلوس تهاجمی همچنان رو به افزایش باشد. به تاخیر افتادن تشخیص قطعی، عدم درمان مناسب و به موقع و وجود بیماری های مختلف زمینه ایی و نوتروپنی از دلایل بالا بودن مرگ و میر بیماری ذکر گردیده است. علیرغم پیشرفت های اخیر در تشخیص و درمان بیماری، ظهور آسپرژیلوس تهاجمی در بخش مراقبت های ویژه معمولا ناشی از نبود پیش بینی و تشخیص درست بیماری می باشد. استفاده از تکنیک های تشخیصی مثل PCR و ارزیابی آنتی ژن های گالاکتومانان و β-D-glucan به وسیله روش های سرولوژی در نمونه های مختلف علاوه بر روش های سنتی تشخیصی ضروری می باشد تا بتوان تصویر بهتری از جمعیت بیماران درمعرض خطر آسپرژیلوس تهاجمی و برنامه ریزی های لازم جهت اقدامات بهتر بهداشتی و پیشگیرانه داشت. با عنایت به افزایش تعداد بخش مراقبت های ویژه در کشور و همینطور افزایش تعداد پذیرش بیماران در این بخش ها و همینطور عدم وجود مطالعه ایی در این زمینه در مقاله حاضر سعی شده است با مرور بر تازه ترین بررسی های انجام شده بر روی آسپرژیلوز تهاجمی به جنبه های مختلف آن با تاکید بر روش های تشخیصی پرداخته شود.
    کلیدواژگان: آسپرژیلوزیس تهاجمی، بخش مراقبت های ویژه، PCR، گالاکتومانان
|
  • Seyed Esmaeel Shafiei, Mehdi Mohammad Javadi, Mohammad Hossein Kariminasab, Masoud Shayesteh Azar Page 2

    Background and

    Purpose

    The anterior cruciate ligament (ACL) is one of the four major ligaments of the knee and also the most important knee stabilizer. Since the incidence of ACL tearing is especially high in young athletes, and reconstruction surgery and a prolonged rehabilitation may be rtequired, understanding the outcome of the ACL reconstruction surgery and preventive measures such as physiotherapy and muscle supporting exercises, could improve the outcome of the ACL reconstruction surgery. The aim of this study was to evaluate and recognize the outcome of ACL reconstruction surgery in athletes from Sari in 2007-2008.

    Materials And Methods

    In this descriptive study, 57 male athletes (mean age: 26.56 ± 6.17 years) referred to several hospitals in sari during 2007-2008 were assessed after ACL reconstruction surgery. The assessment for the outcome of the ACL reconstruction surgery was done by physical examination, such as range of motion (ROM) and performing stability tests (lachman test, anterior drawer test). Data were analyzed using statistical tests; ANOVA, χ2 and t -test.

    Results

    Mean age of the patients was 26.56 ± 6.17 years (17-51). Mean duration after surgery was 18.4 ± 10.57(5-35). The most common cause of tearing was playing soccer (63.2%). The right knee was affected in 35 players (61.4%) compared with the left knee in 22 (38.6%). Thirty three (57.9%) right knees were dominant in comparison with 24(42.1%) left knees. Type of trauma in 17 subjects (29.8%) was contact and 40 (70.2%) was non-contact. There were three (5.3%) patients with movement limitation (10-30˚) and five (8.8%) with knee instability. There was no significant relationship between mean duration after surgery and limitations in movements (P=0.412), knee stability (P=0.999), and patients satisfaction (P=0.412). There was a significant relation between dominant knee and stability (P=0.046).

    Conclusion

    According to the results of this study, it appears that performing ACL reconstruction surgery results in satisfaction of patients and can specially be helpful (if performed appropriately) in athlets.

  • Jamshid Yazdani Charati, Anoushirvan Kazemnejad, Mahmoud Mosazadeh Page 9
    Background and
    Purpose
    The incidence of tuberculosis (TB) in Iran is about 13 in 100000 people and this rate in Golestan and Sistan & Balouchestan Provinces is the highest. Due to the proximity of Golestan to Mazandaran, this epidemiological survey has been done to identify the high risk locations by using of disease mapping of tuberculosis incidence rate.
    Materials And Methods
    This observational longitudinal survey was performed on the cases occurred between 1999 and 2008. The characteristics of the total cases of 2,444 were taken from tuberculosis admission book. The epidemiological and demographical variables including age, gender, year, location, and others characteristics were analyzed using descriptive and inferential statistics methods by statistical package of SAS and SPSS.
    Results
    From 2,444 patients, 1,283 (52.5%) were male and 47.5% were female. 61 percent were city dwellers, 39 percent were from rural areas and 96.4 % were Iranians. The highest incidence rate of TB was seen in Behshahr with rate of 19.39 and the lowest rate in Joybar with the rate of 6.45.
    Conclusion
    The prevalence of TB cases in Mazandaran is lower than other provinces such as Guilan and Golestan. In addition, late diagnosis of TB in Mazandaran was higher than other provinces such as Khorasan Razavi and Kordestan. The delay in TB diagnosis in Iran is longer than other in countries such as the UK and Nepal. The results of this study can provide useful information for health care services providers and policy makers to mange the disease by implementing appropriate and timely interventions.
  • Seyed Mahmoud Nouraei, Safoura Masoumi, Reza Ali Mohammad Pour Tahamtan, Ohammad Reza Habibi, Seyedeh Somayeh Alamolhoda Page 18
    Background and
    Purpose
    Cardiovascular diseases is the leading cause of death in the world. Over the last decades, open heart surgery reduced the mortality rate of these patients. The long saphenous vein is most commonly-used conduit in coronary artery bypass surgery. Complications associated with its harvest can lead to significant patient morbidity. We aimed to determine the optimal method of wound closure in these patients by comparing single-layer with multi-layer wound closure techniques.
    Materials And Methods
    In a randomized controlled trial, eighty patients undergoing first-time elective coronary artery bypass were randomly divided into single-layer and multi-layer leg wound closure groups. In the first group, single-layer wound cloture technique, and in the second group, multiple-layer cloture technique was applied. Postoperative complications in both groups were analyzed using SPSS software (17) and descriptive statistical tests; t-test and chi-square.
    Results
    The two groups were comparable in respect of age, weight, height, sex and BMI. There was a significantly higher incidence of haematoma formation in the multi-layer closure group (n=18) compared with the single-layer closure group (n=5) (p<0.001). There was also a significantly higher incidence of saphenous nerve neuralgia in the multi-layer closure group on the 14th postoperative day. The incidence of postoperative pain and wound infection was also lower in the single-layer wound closure group.
    Conclusion
    Single-layer leg wound closure following saphenous vein harvest for coronary artery bypass grafting is associated with fewer postoperative complications and does not impair postoperative wound-healing. We recommend its routine use in this clinical setting to prevent unwanted side effects such as wound infection and / or chronic pain and hematoma formation
  • Mohammad Khalaj, Essa Mohammadi Zeidi, Sedigeh Gorbani, Fariba Hashemi Page 25
    Background and
    Purpose
    Many pregnant women some of whom also suffer from refractive errors and use eyeglasses attend eye clinics The aim of this study was to assess the prevalence of refractive eye errors and changes in IOP, during pregnancy and after delivery among patients referred to ophthalmology clinic of Boo-Ali Hospital of Qazvin.
    Materials And Methods
    The study was conducted at eye clinic of Boo-Ali Hospital in Gazvin- Iran. A total of 150 pregnant women aged 17 to 38 years (mean 24.76 ± 4.61) were treated by ophthalmologist in three stages (16- and 32- week of pregnancy and 4 months after childbirth. Initially, all pregnant women were visited by a gynecologist and then they were referred to the ophthalmology clinic. The visual acuity was determined using chart Snellen from a distance of 6m and then refractive errors were measured by static retinoscopy and autorefractometer. Intraocular pressure was measured using air-puls noncontact tonometer in three stages.
    Results
    In the first stage (16-week of pregnancy), hyperopia was seen in 12 patients (%8), myopia in 104 patients (%69.3), astigmatism in 26 patients (%17.3) and 8 patients (%5.3) were normal. The results of the second stage (32-week of pregnancy) showed that 3 patients (%2) were hyperopia, 143 patients (%95) myopia, 2 patients (%1.3) astigmatism and 2 patients (%1.3) were normal. Four months after childbirth, 5 patients (%3.3) were hyperopia, 129 patients (%86) myopia, 13 patients (%13.7) astigmatism and 3 patients (%2) normal. The estimated relative risk of myopia was increased significantly in the second stage. The patient's IOP in the first stage was higher than the second stage and this difference was statistically significant (P<0.05).
    Conclusion
    The results of this research showed that there is a significant relationship between pregnancy and myopia. IOP was reduced during pregnancy and return to the normal level after delivery.
  • Mehdi Marjani, Masoud Hashemi, Reza Sedaghat Page 32
    Background and
    Purpose
    The chromic catgut sutures are the most common suture materials in surgical operations. The purpose of this in-vivo study was to evaluate the histopathological inflammatory reaction incited by four different kinds of catgut suture materials.
    Materials And Methods
    Twenty five adult New Zealand White rabbits, weighing approximately 2-3 kg, were divided into 5 groups of 5 rabbits in each group. Four types of catgut sutures were implanted in the dorsum and thigh muscles. After 2, 7, 14, 21 and 60 days, the animals were sacrificed and the sutures, subcutaneous and muscle tissues were removed from the implanted areas.
    Results
    Statistical analysis for comparison of each two suture materials showed significant differences between groups (p<0.05) while ETHICON suture showed minimum inflammatory reaction and was considered the best.
    Conclusion
    Uncontrolled raw materials of the catgut suture from the intestine of particular animals may cause a variety of pathological effects beyond the threshold set for medical surgery.
  • Valiollah Dabidy Roshan, Tala Jolazadeh Page 44
    Background and
    Purpose
    The purpose of the present study was to determine the effects of three and five sessions of continuous and intermittent aerobic training in a week on some markers of healthy heart (high sensitive C- reactive protein [HS-CRP], LDL-C and HDL-C) in female Wistars rats of strain 14848.
    Materials And Methods
    Eighty-eight rats weighting 325.6 ± 4.93 gram and 21.5 months old, with 3 months fertility period were prepared and divided randomly into three groups: Control, continuous and intermittent with 5 and 3 sessions of aerobic training in a week, and three subgroups including pre-test, mid-test and post-test. Continuous training protocol was performed during 12 weeks, 3 or 5 sessions a week, with progressive speed 12 to 23 meter per minute and duration of 10 to 122 minutes. Blood samples were drawn following 12-14 hrs fasting in three phases at the baseline level. With similar situations and HS-CRP and or LDL-C and HDL-C were measured via immunoturbidimetric assay and enzymatic method, respectively. Data were analyzed using ANOVA considering P£ 0.05 as significance level.
    Results
    The results showed that HS-CRP levels in control group increased significantly in the 6- and 12-week period. However, in both continuous and intermittence aerobic training groups, insignificant decrease was seen in the first 6 weeks. In addition, assessment of the difference of HS-CRP, LDL-C and HDL-C among the groups showed that the difference was significant between the control and the 5 sessions continuous groups after 6 and 12 weeks.
    Conclusion
    These findings suggest that although the effectiveness of 5 sessions of training in a week is generally more than continuous training, the duration of training is more important than the frequency of the training sessions per week to inhibit the inflammatory response.
  • Amouei, Hossein Ali Asgharnia, Ali Khodadi Page 55
    Background and
    Purpose
    In spite of many studies on composting from municipal solid wastes, rural solid wastes have not been studied. A high percentages of rural solid wastes containing domestic, animal and agricultural solid waste is biodegradable. The objective of this research was to study the chemical and microbial quality of compost produced by mixed rural solid wastes and other composts.
    Materials And Methods
    In this study, food wastes mixed with animal and agricultural wastes with a weight ratio of 2, 5 and 2 (with a final mixed weighting 150 kg) were studied. For investigation of chemical quality of these materials, some indexes such as carbon/ nitrogen ratio, percentage of carbon, phosphorus, potassium, lead, cadmium and zinc were measured. Microbial quality of these compost materials were defined by assessing the amounts of coliforms and parasite ova.
    Results
    The average amounts of some indices in mixed, household and animal composts were: C/N (14 ± 1.5; 20 ± 1.7; 17 ± 1.8), percentages of organic material (73 ± 3.9; 64 ± 3.8; 76 ± 2.5), carbon (32 ± 2.2; 40 ± 2.4; 37 ± 4.5), nitrogen (2.5 ± 0.5; 1.5 ± 0.6; 1.9 ± 0.3) and lead in mg/Kg (3.5 ± 0.7; 16 ± 2.9; 11 ± 1.9), cadmium (0.3 ± 0.05; 3 ± 0.9; 1.5 ± 0.4), respectively. The number of total fecal coliforms in compost produced by mixed solid materials was 643 ± 176; 131 ± 52 respectively in 10 g of solid materials and the number of parasite ova was less than 2 in 4 g solid materials. The compost quality of mixed materials was in agreement with class A of USEPA guidelines hence, usable for flower and plant culturing.
    Conclusion
    Composting may be considered a method to manage the rural solid waste problem.
  • Abdolrasoul Alaee, Zoha Mehrara, Arezou Nozari Page 63
    Background and
    Purpose
    Diagnosis of Hirschprung's disease is one of the most important problems of pediatric surgeons and leaving it without treatment has its own complications. Early diagnosis in younger age with special attention to clinical and radiological findings can reduce these complications. The aim of this study was to compare the findings of plain abdominal radiography and contrast enema in neonates with Hirschprung's disease.
    Materials And Methods
    Twenty seven neonates referred to Boo-Ali Sina Hospital, in Sari (2007-2009) for Hirschprung's disease underwent abdominal X-ray and barium enema, and the findings were evaluated followed by rectal biopsy was. In all cases, radiological and barium enema findings were seen by a radiologist, and in each view presence of serration in colon, distention of colon, absence of gas in colon, small intestinal distention, soap bubble and mottling in RLQ of abdomen, delay on barium transit, recto-sigmoid index, absence or present of TZ (Transitional Zone) were assessed. Data were analyzed using SPSS 16 software. Chi-Square test and descriptive statistical methods were used for comparing abdominal X-ray and barium enema effectiveness for differentiating patients with Hirschprung's disease.
    Results
    The findings in plain abdominal radiography were: colonic distention and TZ (82.59%), absence of gas in rectum (48.15%), small bowel distention (7.41%), soap bubble pattern (3.7%) and mottling in RLQ (3.7%). In contrast the findings of enema of neonates were: distention (70.3%), delayed barium transition (59.2%), transitional zone (55.5%), barium-fecal mixing (22.2%), micro colon (7.4%) and serration (3.7%).
    Conclusion
    A plain abdominal radiography is reliable and useful in diagnosis of the disease in patients with failed contrast enema.
  • Esmaeil Mohammadnejad, Shamsolmolouk Jalaimanesh, Mahmood Mahmoodi Page 70
    Background and
    Purpose
    The CD4 lymphocyte count is the strongest index indicating the severity of immunodeficiency, prediction of incidence, diagnosis, and making a decision to start anti retroviral treatment and follow up of therapeutic response. This study was conducted to establish the clinical syndrome resulting in admission of patients with HIV infection based on the CD4 count.
    Materials And Methods
    This cross-sectional descriptive study was performed on 71 HIV patients admitted at least for onece to Imam Khomeini Hospital, Tehran during 2008 and 2009. HIV infection was confirmed by positive ELISA and Western blot. The obtained data were analyzed using SPSS software, version 16.
    Results
    From a total of 71 patients, 8.5% were female and 91.5% were male. The mean age of the subjects was 35 ± 8.1 years. 74.6% were addicted and 38% had a prison history. The average CD4 count was 202.9 ± 20.09 /ML. 21.1% of the patients received anti-retroviral medication. 49.3% of HIV patients had hepatitis C and 18.6% had hepatitis B simultaneously. Patient with PCP, toxoplasma and TB had the least CD4 count, with an average of 75.85, 94.66 and 143.95 /ML respectively. Patients with empyema, esophagititis and abscess of femur had the highest CD4 average count of 698, 536 and 349.5 ML, respectively. There was a significant correlation between pneumonia and CD4<200/ML (P=0.001) and also, between prison history and TB (P<0.001), and between TB and CD4<200/ML (P=0.012).
    Conclusion
    The prevalence of Pneumocystic pneumonia, Toxoplasmosis and TB syndrome may be higher in patients with CD4<200/ML and the incidence of pulmonary TB were greater in patients eith prison history.
  • Azita Bala Ghafari, Hasan Siamian, Kobra Aligolbandi, Seyyede Shahrbanu Rashida Page 78
    Background and
    Purpose
    The neonatal mortality rate is an important index for evaluation of public health. It involves the death of infants under 28 days. Obviously, recognizing the characteristics of neonatal mortality in this center, may be useful for promoting the procedures in the NICU, as well as planning to impede the severe complications or death.
    Materials And Methods
    This is a descriptive study performed by analyzing the available data from the medical records of NICU patients at Boo-Ali Sina Educational & Therapeutic Center during 2003 and 2006. The number of deaths, names, and medical records number of the dead infants were collected. Among 1238 patients in the NICU, 363 deaths were reported. According to medical records, 222 deaths occurred in neonates aged 0 to 27 days. Data were collected using a checklist, the validity and reliability of which were approved by clinicians. The Descriptive methods were used in analyzing the data.
    Results
    The findings include: 140 subjects were male (63.1%); 72 from single birth (77.5%); the age-group of mothers of 38 cases (37.7%) was 20-24 y; 132 cases (59.5%) resided in villages; 129 cases (58.1%) with prenatal care; 120 cased of Caesarian section (54%); 155 cases (76%) with birth weight lower than 2500 grams and 154 preterm (75.5%). Mortality during neonatal period was divided in two groups: early death (0-6 days) 142 cases (62%) and late death (7-27 days) 80 cases (36%).
    Conclusion
    Correct and exact completion of NICU forms would help undertaking descriptive and analytic epidemiologic studies.
  • Farhang Babamahmoodi, Abdolreza Babamahmoodi, Leyla Delavarian Page 91
    Acute rheumatic fever is an acute systemic disease due to autoimmune reaction against some of BHSA. Similarity between bacterial antigens and cardiaciovascular tissue, synovial membrane, joints and subcutaneous tissues and cerebral basal ganglions are the causes of autoimmune reactions and manifestation of the disease. Most of the ARF occur in children (5-14 years old) followed by streptococcal pharyngitis and the disease is very rare in adults.Sydenham's chorea is a late manifestation of ARF and one of the John's diagnostic criteria that is usually revealed when the other criteria are absent. There is often a long latent period between clinical manifestations of the ARF and the onset of chorea as an uncommon initial presentation of acute rheumatic fever. We report the clinical findings, investigations and the course of clinical development of a seventeen-year-old girl, who presented with acute onset of abnormal involuntary movements in her right hand for two days before her admission. She had sore throat and fever three weeks before development of these new problems. Her complaints disappeared with proper treatment. The considerable findings in this case report was co-incidence of Sydenham's chorea with erythema marginatum, fever, severe mitral valve insufficiency, arthralgia in an adult patient that is a very rare case. She was discharged after a 10-day treatment regime.
  • Mohammad Taghi Hedayati, Sadegh Khodavaisymasoud Aliali Page 99
    The genus Aspergillus is ubiquitous filamentous fungi with a wide distribution in nature. The species of Aspergillus are associated with a varied spectrum of diseases including allergy, superficial colonization and invasive infection in humans. Invasive aspergillosis (IA) is a serious and fulminate mycosis in immuno-deficient individuals. Over the last decade, IA has also been reported as a fungal infection in critically ill patients, admitted to ICU with high morbidity and mortality rate. However, long term admission in ICU, treatment with immuno-suppressive agents caused by increasing incidence of IA in the ICU. It is expressed that delay in proper diagnosis, no timely treatment and the presence of different underlying diseases and neutropenia are the important reasons of high mortality in these patients.In spite of advances in diagnosis and treatment of IA, it appears that the occurrence of IA in ICU patients is due to lack of estimation and proper diagnosis of disease. In addition to traditional methods, using the specialized methods such as PCR, evaluation of serological markers including Galactomanan and β-D Glucan in different types of specimens, is necessary to show the true rate of IA risk in ICU patients and also to have a proper program for hygienic and preventive actions.Along with the increase in the number of ICU units comes a surge in admission of patients in these centers, but because there was no such study in Iran, we reviewed the papers in this field to consider different aspects of IA with emphasis on diagnostic methods.