فهرست مطالب

مجله پژوهش پرستاری ایران
پیاپی 16 (بهار 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/03/29
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حمیدرضا کوهستانی، نیره باغچقی، سلیمان سلیمان زند صفحه 6
    مقدمه
    بیماری های ایسکمیک قلبی شایع ترین علت مرگ و میر در جهان می باشد. بازتوانی قلبی موجب کاهش مرگ و میر و بهبود وضعیت روحی-روانی و قلبی-عروقی در بیماران مبتلا به بیماری های ایسکمیک قلبی می شود. پژوهش حاضر، به منظور بررسی تاثیر آموزش برنامه بازتوانی قلبی بر تغییرات نوار قلب در بیماران سکته قلبی می باشد.
    روش
    پژوهش حاضر یک مطالعه تجربی است که در سال 88-1387 انجام شده است. نمونه گیری 15 ماه به طول انجامید. جامعه مورد پژوهش را کلیه بیماران مبتلا به سکته قلبی که در زمان مطالعه در بیمارستان های آموزشی درمانی اراک بستری بودند تشکیل می داد و از بین آنان 170 نفر با توجه به ویژگی های مورد نظر پژوهشگر انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 85 نفری (تجربی و شاهد) تقسیم شده اند. بیماران گروه تجربی در دو جلسه آموزش برنامه های بازتوانی، یک بار در زمان ترخیص و یک بار دیگر، 3-2 هفته بعد از ترخیص شرکت کردند. جلسات بازتوانی شامل آشنایی مختصر با ساختمان قلب، فعالیت های ورزشی،کنترل و تعدیل ریسک فاکتورها از جمله فشار خون، دیابت و چربی خون، رژیم غذایی، روابط جنسی، بهداشت روان (کنترل استرس و...) و آشنایی با رژیم دارویی آن ها بود. بیماران گروه شاهد فقط مراقبت های معمول را دریافت داشته و در آموزش برنامه بازتوانی شرکت نداشته اند. در طی 6 ماه 5 بار از بیماران نوار قلب (12 لیدی) گرفته شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بعد از 6 ماه از مداخله، میزان بازگشت موج T معکوس به حالت اولیه در گروه تجربی نسبت به گروه شاهد به طور معناداری بیشتربوده است (05/0p<). تغییرات قطعه ST و موج Q در دو گروه تجربی و شاهد تفاوتی نداشتند.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد آموزش برنامه های بازتوانی قلبی موجب تسریع در بازگشت موج T معکوس به حالت اولیه می شود و این امر نشان می دهد که آموزش برنامه بازتوانی قلبی می تواند پیامدهای مفیدی برای بیماران سکته قلبی داشته باشد.
    کلیدواژگان: بازتوانی قلبی، سکته قلبی، تغییرات نوار قلب، موج T
  • محمود رحمتی، مسعود فلاحی خشکناب، ابوالفضل رهگوی، مهدی رهگذر صفحه 13
    مقدمه
    اسکیزوفرنیا یکی از اختلالات پیچیده روان پزشکی می باشد. گر چه داروهای ضد روان پریشی تکیه گاه اصلی درمان اسکیزوفرنیا به شمار می روند، ولی مداخلات روان شناختی نیز در بهبود نشانه های بالینی مؤثر هستند. لذا هدف از این تحقیق بررسی تاثیر گروه درمانی معنوی- مذهبی بر وضعیت روانی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا می باشد.
    روش
    این مطالعه از نوع نیمه تجربی می باشد. تعداد 67 بیمار اسکیزوفرنیک به روش در دسترس از مرکز آموزشی درمانی روان پزشکی رازی انتخاب و به روش بلوک های تبدیل شده تصادفی در دو گروه مداخله (32 بیمار) و شاهد (35 بیمار) قرار گرفتند. برای گروه مداخله 12 جلسه یک ساعته گروه درمانی معنوی - مذهبی، هفته ای سه بار به مدت 4 هفته برگزار شد. ابزار گردآوری دادها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و مقیاس مختصر ارزیابی روان پزشکی (BPRS) بودند. تجزیه و تحلیل آماری به وسیله آزمون های آماری تی زوجی و تی مستقل انجام شد.
    یافته ها
    وضعیت روانی گروه مداخله قبل و بعد از مداخله گروه درمانی معنوی مذهبی نتایج تفاوت معناداری را نشان داد (001/0=p). این در حالی است که در گروه شاهد تفاوت معناداری بین میانگین های قبل و بعد وجود نداشت (268/0=p). پس از گروه درمانی معنوی - مذهبی بین دو گروه تفاوت معنادار آماری وجود داشت (001/0=p). در حالی که قبل از گروه درمانی معنوی - مذهبی تفاوت معناداری بین گروه های مداخله و شاهد وجود نداشت (093/0=p).
    نتیجه گیری
    به طور کلی گروه درمانی معنوی - مذهبی در بهبود وضعیت روانی بیماران اسکیزوفرنیک مؤثر می باشد.
    کلیدواژگان: اسکیزوفرنیا، گروه درمانی، معنویت، گروه درمانی معنوی مذهبی
  • فرخنده شریف، فائزه جهان پور، مهوش صلصالی، محمدحسین کاوه صفحه 21
    مقدمه
    گر چه ارتقای توانایی قضاوت و تصمیم گیری بالینی یکی از اهداف اصلی برنامه آموزش چهار ساله پرستاری اعلام گردیده است شواهدی وجود دارد که نشان می دهد در برنامه های آموزش پرستاری این مهارت به طور مؤثری ارایه نمی گردد. هدف این پژوهش تبیین فرایند تصمیم گیری های بالینی در دانشجویان سال آخر پرستاری است.
    روش
    در این مطالعه کیفی با استفاده از روش گراندد تئوری تجارب و درک دانشجویان سال آخر پرستاری در مورد عوامل مؤثر بر تصمیم گیری بالینی مورد مطالعه عمیق قرار گرفت. 32 دانشجو با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند، سپس برگزاری 6 جلسه گروه مدار و نیز 12 جلسه مشاهده مشارکت کنندگان برای جمع آوری داده ها استفاده گردید و داده ها با روش تحلیل مقایسه مداوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    در مطالعه حاضر از نظر شرکت کنندگان پنج متغیر اصلی مربی بالینی کار آمد، کسب دانش کاربردی، تجربه بالینی، محیط مناسب آموزش بالینی و برخورداری از خودباوری حرفه ای از مهم ترین عوامل مؤثر در تصمیم گیری های بالینی دانشجویان بودند.
    نتیجه گیری
    کسب خودباوری حرفه ای مهم ترین عاملی است که در تجربه و یادگیری تصمیم گیری بالینی نقش دارد. نتایج پژوهش نشان داد که دانشجویان پرستاری عدم کسب دانش کاربردی و تجربه مناسب بالینی را در کاهش خودباوری حرفه ای جهت اخذ تصمیمات بالینی مؤثر می دانند. آن ها به این دلایل از کسب توانایی کافی در اخذ تصمیمات بالینی مؤثر رضایت ندارند.
    کلیدواژگان: تصمیم گیری بالینی، دانشجویان پرستاری، خودباوری، محیط مناسب آموزش بالینی، مربی بالینی
  • لیدا نیک فرید، رقیه قمریوسفی، مطهره نمازیان، فریبا نامدار، مریم اعظم نظامی صفحه 32
    مقدمه
    درد رگ گیری یکی از عوامل عمده استرس در کودکان بستری در بیمارستان بوده و وظیفه پرستار انجام این رویه به شیوه ای است که حداقل ناراحتی را برای کودک به دنبال داشته باشد. این پژوهش با هدف مقایسه دو روش استفاده از کرم املا و یخ پیش از رگ گیری بر کاهش درد ناشی از آن و نیز مقایسه این دو روش با عدم مداخله صورت گرفته است.
    روش
    این بررسی مداخله ای روی 90 کودک 12-3 ساله بستری در بخش اورولوژی بیمارستان مرکز طبی کودکان که تحت رویه رگ گیری قرار گرفته اند، انجام شده است. آن ها به سه گروه مداخله با کرم EMLA، مداخله با یخ و بدون مداخله تقسیم شدند. برای دو گروه مداخله قبل از رگ گیری کرم EMLA و یا یخ استفاده گردید. شدت درد هر سه گروه بعد از رگ گیری با دو مقیاس خودگزارش دهی FACES و مشاهدات پرستار CHEOPS سنجیده شد. تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی مثل آزمون کروسکال والیس و من ویتنی با استفاده از نرم افزار SPSS v.15 انجام گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد میانگین (انحراف معیار) شدت درد بر اساس مقیاس FACES در سه گروه استفاده از کرم EMLA، استفاده از یخ و بدون مداخله به ترتیب (3)79/2، (4)81/2 و (7)27/2 و میانگین و انحراف معیار شدت درد بر اساس مقیاس CHEOPS در سه گروه استفاده از کرم EMLA، استفاده از یخ و بدون مداخله به ترتیب (4)15/2، (8)39/2 و (9)17/2 بود. آزمون کروسکال والیس نشان داد که بین این سه گروه از لحاظ آماری در شدت درد حین رگ گیری با هر دو مقیاس با 001/0p< اختلاف معنادار وجود دارد. همچنین آماره من ویتنی نشان داد شدت درد بر اساس هر دو مقیاس در دو گروه EMLA و بدون مداخله و نیز دو گروه یخ و بدون مداخله با 001/0p< اختلاف معنادار وجود دارد ولی بین دو گروه EMLA و یخ ارتباط معناداری یافت نشد.
    نتیجه گیری
    از آنجایی که استفاده از روش های غیردارویی در تسکین درد از نظر هزینه و در دسترس بودن بر روش های دارویی ارجح می باشند با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت در مواقع عدم دسترسی به روش های دارویی تسکین درد ناشی از رویه رگ گیری می توان روش غیر دارویی استفاده از یخ را به کار برد.
    کلیدواژگان: درد، رگ گیری، کودکان، کرم املا، یخ
  • ناهید جمشیدی، عباس عباس زاده، مجید نجفی کلیایی صفحه 38
    مقدمه
    آنژیوگرافی عروق کرونر یکی از مهم ترین روش های تشخیصی بیماری عروق کرونر می باشد. بیماران به دلیل عدم آگاهی در مورد روش آنژیوگرافی و اقدامات لازم بعد از آنژیوگرافی دچار ناراحتی و عدم تحمل به این پروسیجر می شوند. عدم تحمل و ناراحتی بیماران سبب بروز نارضایتی و مشکلاتی برای بیماران می شود. آموزش به بیماران در مورد این پروسیجر و اقدامات لازم بعد از آن می تواند به آگاهی بیماران بیفزاید. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش از طریق فیلم بر راحتی و میزان تحمل بیماران تحت آنژیوگرافی کرونر می باشد.
    روش
    این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که نمونه های آن را بیماران کاندید آنژیوگرافی کرونر که قبلا سابقه انجام این پروسیجر را نداشتند، تشکیل می دهند. پس از انتخاب هدفمند نمونه ها، بیماران به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد (هر گروه 64 نفر) تخصیص داده شدند. گروه شاهد آموزش روتین توسط پرستاران را دریافت کردند. به گروه آزمون از طریق فیلم آموزشی در مورد آنژیوگرافی و اقدامات لازم قبل، حین و بعد از آن آموزش داده شد. میزان راحتی بیماران از طریق مقیاس دیداری 0 تا 10 در 4 مرحله در 6 ساعت بعد از آنژیوگرافی اندازه گیری شد. میزان تحمل بیماران به پروسیجر آنژیوگرافی با استفاده از مقیاس خودگزارشی 4 حالته اندازه گیری شد.
    یافته ها
    هیچ اختلاف معناداری بین متغیرهای دموگرافیک بین دو گروه از بیماران دیده نشد. نتایج این مطالعه نشان داد که میزان راحتی بیماران در ساعت های دوم، چهارم و ششم بعد از آنژیوگرافی در گروه آزمون بیشتر از گروه شاهد می باشد (001/0p<). میزان تحمل بیماران به آنژیوگرافی در گروه آزمون به طور معناداری بیشتر از میزان تحمل در گروه شاهد می باشد (05/0p<).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده در این مطالعه می توان نتیجه گرفت که دادن آگاهی به بیماران در مورد روش آنژیوگرافی از طریق فیلم سبب افزایش راحتی و تحمل بیماران به این پروسیجر تهاجمی می شود که در نتیجه سبب کاهش طول مدت اقامت در بیمارستان و افزایش رضایتمندی بیماران می شود.
    کلیدواژگان: آنژیوگرافی کرونر، آموزش به بیمار، راحتی، تحمل
  • شهرام براز پردنجانی، عبدالعلی شریعتی، هوشنگ علیجانی، بی بی صدیقه معین موسوی صفحه 45
    مقدمه
    برقراری ارتباط مؤثر با بیماران ویژگی اساسی مراقبت های پرستاری است. با این حال اغلب پژوهش ها، ارتباط پرستاران با بیماران را ضعیف توصیف کرده اند. شناخت موانع ارتباط مؤثر پرستار- بیمار از دید هر دو طرف این امکان را فراهم می کند که مسیر اقدامات برای برطرف کردن موانع را روشن نماید. هدف از این پژوهش تعیین موانع برقراری ارتباط مؤثر پرستار – بیمار از دیدگاه پرستاران و بیماران و مقایسه آن ها می باشد.
    روش
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که در زمستان سال 1387 در سه مرکز آموزشی درمانی شهر اهواز صورت گرفته است. نمونه های مطالعه شامل 80 پرستار و 80 بیمار بستری که به روش در دسترس انتخاب شدند داده ها از طریق تکمیل پرسشنامه 30 سؤالی برای پرستاران و 15 سؤالی برای بیماران بر مبنای مقیاس 5 گزینه ای لیکرت که با سؤالات پرستاران مشترک و برای بیماران قابل درک بود گردآوری شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که پرستاران زیاد بودن حجم کار پرستاری (5/77%)، سختی کار پرستاری (75/73%)، کمبود امکانات رفاهی برای پرستاران (5/67%)، خستگی جسمی و روحی (25/66%) و قدردانی نکردن از پرستاران (5/62%) را به ترتیب به عنوان موانع عمده ارتباط مؤثر با بیماران شناسایی کرده اند. بیماران هم به ترتیب آشنا نبودن پرستاربه زبان محلی(25/86%)، زیاد بودن حجم کاری پرستاری (58%)، تفاوت سن بیمار و پرستار (5/72%)، خلق تند پرستاران (25/56%)، تفاوت جنس بیمار و پرستار (5/42%) را به عنوان موانع مهم ارتباط پرستار- بیمار ذکر کرده اند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که توافق نظرها و اختلافاتی بین دیدگاه های بیماران و پرستاران در اولویت بندی موانع وجود دارد. بنابراین مدیران بخش درمان بایستی تلاش خود را برای حذف یا تعدیل مهم ترین عوامل اعلام شده از سوی دو گروه و بویژه موارد مشترک متمرکز نمایند.
    کلیدواژگان: وانع، ارتباط پرستار، بیمار، ارتباط مؤثر
  • پریسا بزرگ زاد، فروغ سرهنگی، مصطفی معین، عباس عبادی، بزمان سعادت آملی، نسرین رزمجویی صفحه 53
    مقدمه
    یکی از راه کارهای اساسی در درمان آسم کودکان استفاده از داروهای استنشاقی (اسپری ها) می باشد. با توجه به این که روش استفاده از اسپری ها در روند درمان آن ها مؤثر است، آموزش در این زمینه لازم و ضروری به نظر می رسد. هدف از این پژوهش مقایسه تاثیر آموزش به شیوه نقشه کشی مفهومی و چهره به چهره بر نحوه استفاده از اسپری ها در کودکان مبتلا به آسم، بوده است.
    روش
    در یک کارآزمایی بالینی شاهددار، به روش دو گروهی80 کودک مبتلا به آسم 6-12 سال تحت مطالعه قرار گرفتند. کودکان به طور تصادفی به گروه های مطالعه تخصیص داده شدند. آموزش به گروه شاهد با روش چهره به چهره و در گروه آزمون با استفاده از نقشه های مفهومی بصری معتبر ارایه شد. از تمامی نمونه ها یک پیش آزمون و نیم ساعت بعد یک پس آزمون سپس به فاصله یک ماه بعد یک پس آزمون دوم به عمل آمد.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار امتیازات پس آزمون دوم در گروه کنترل (2±) 7/6 و در گروه آزمون (7/0±) 5/9 به دست آمد. آزمون t مستقل با 001/0p<، تفاوت معناداری بین گروه ها نشان داد. به علاوه آزمون آماری واریانس اندازه های تکراری نشان داد روند یادگیری در هر دو گروه سیر صعودی داشته اما این پیشرفت در گروه آزمون بارزتر بوده است (001/0p<).
    نتیجه گیری
    استفاده از نقشه کشی مفهومی در مقایسه با روش چهره به چهره در آموزش به کودکان مبتلا به آسم مؤثرتر می باشد. لذا پرستاران و سایر درمانگران مرتبط با اطفال می توانند جهت افزایش اثربخشی آموزش در زمینه نحوه استفاده از اسپری ها در کودکان مبتلا به آسم، از نقشه کشی مفهومی بصری استفاده کنند.
    کلیدواژگان: نقشه کشی مفهومی، آموزش چهره به چهره، آموزش به بیمار، کودکان مبتلا به آسم، نحوه استفاده دارویی
  • فاطمه پاشایی، فریبا طالقانی، خسرو توکل، عبدالله رضایی صفحه 61
    مقدمه
    بیماری های قلبی عروقی یکی از عوامل شایع مرگ و میر در کشورهای پیشرفته دنیا می باشد و در کشور ما پس ار تصادفات بیشترین علت مرگ و میر را به خود اختصاص داده است. بیماری های قلبی عروقی افزون بر مرگ و میر ممکن است پیامدهای فردی، خانوادگی، اجتماعی، و مالی زیادی به همراه داشته باشد، درمان جراحی بای پس عروق کرونری که یک مداخله حیاتی برای بیمار قلبی است، ممکن است در طی دوره بهبودی مسایلی را برای بیمار، مراقبت کنندگان خانگی و پرستاران به وجود آورد که در مطالعات کمتر به کسب تجارب مراقبتی این خانواده ها پرداخته شده است. هدف این مطالعه نیز توصیف تجارب زنده مراقبین خانوادگی بیماران با پیوند عروق کرونری بود.
    روش
    این تحقیق یک طرح کیفی است که با روش فنومنولوژی انجام شده است. بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف، با 14 شرکت کننده (که از اعضای خانواده بیمار بوده و مسؤولیت اصلی مراقبت او را بر عهده داشتند) مصاحبه شد روش جمع آوری اطلاعات مصاحبه سازمان نیمه سازمان یافته بود و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از مصاحبه ها از متد کلایزی استفاده شد.
    یافته ها
    یافته های این مطالعه شامل پنج مفهوم اصلی که شامل: 1- مواجهه با تنش 2- فشار نقش 3- مقاومت در برابر آسیب پذیری، 4- عملکرد و 5- نیاز بود.
    نتیجه گیری
    یافته های مطالعه نشان داد که خانواده های بیماران با عوامل تنش زای زیادی در طول دوره مراقبتی خود مواجه شده که این عوامل باعث برانگیخته شدن واکنش های جسمی و روانی آنان شده و عدم ارضای نیازهای اطلاعاتی و حمایتی از جانب تیم مراقبتی مساله را بدتر می کند. عواملی همچون ارایه اطلاعات مناسب، عقاید مذهبی و برآوردن نیازهای خانواده تاثیر مهمی بر مقاوم نمودن اعضای مراقب خانواده دارد علاوه بر این مسایل، لزوم گنجاندن ارتباط مناسب با بیماران و مراقبین خانوادگی آنان نیز حایز اهمیت زیادی در برنامه ریزی تیم مراقبتی دارد.
    کلیدواژگان: خانواده بیمار، پیوند عروق کرونری، مراقبت غیررسمی، فنومنولوژی
|
  • Hamid Reza Koohestani, Mrs Nayereh Baghcheghi, Soleiman Zand Page 6
    Introduction
    Cardiovascular diseases are the most common mortality cause world widely. Cardiac rehabilitation can reduce cardiovascular mortality and improves mental and cardiovascular conditions among cardiac patients. The aim of this study was to assess the impact of teaching cardiac rehabilitation program on electrocardiogram changes among patients with myocardial infarction.
    Methods
    A semi-experimental study was conducted with 170 patients with myocardial infarction who were randomly allocated in two groups of intervention and control (85 patients in each group), 2008-2009. Participants were hospitalized in one of the hospitals affiliated to Arak University of Medical Sciences. Sample selection lasted 15 months. A cardiac rehabilitation program in two sessions was presented for experiment group. The first session was held at discharge time and the next 2-3 weeks afterward. Content of cardiac rehabilitation program was included a brief introduction to heart anatomy, exercise, controlling and modifying cardiovascular risk factors such as hypertension, diabetes mellitus, hyperlipidemia, diet, sexual relationships, mental health (e.g. Stress management) and medicine regime. Control group just received the regular care, not the rehabilitation program. A 12-lead electrocardiogram was obtained five times during six months.
    Results
    It was revealed that normalizing of inverted t wave after six month in experiment group was significantly more than control group (P<0.05). Changes of ST segment and Q wave didn’tt show any significant differences between experiment and control groups.
    Conclusion
    The study indicated that teaching cardiac rehabilitation program accelerates normalizing inverted t wave. It clearly demonstrates the valuable outcomes of teaching cardiac rehabilitation program to patients with myocardial infarction.
  • Mahmood Rahmati, Dr Masoud Fallahi Khoshknab, Aboulfazl Rahgou, Mahdi Rahgozar Page 13
    Introduction
    Schizophrenia is one of the complex psychiatric disorders. Although the antipsychotic agents are the main treatment for the disorder, but psychological interventions are effective on clinical symptoms as well. The study aimed at assessing the effect of spiritual-religious group therapy on mental status of schizophrenic patients.
    Methods
    Using semi-experimental study method 67 patients with schizophrenia were selected through Randomized Permuted Block method. They were divided to intervention (32 patients) and control (35 patients) groups. Intervention group were participated in 12 sessions of Spiritual Religious Group Therapy within 4 weeks (3 sessions per week). Each session lasted one hour. Data was collected through a Demographic Information Questionnaire and Brief Psychiatric Rating Scale (BPRS). Statistical Analysis was carried out, using Paired T-Test and One Sample T-Test.
    Results
    Significant differences were found between patients’ mental status before and after the intervention (P=0.001), whilst the difference was not significant in the control group (P=0.268). There were no significant differences between intervention and control groups prior to the intervention (P=0.093).
    Conclusion
    Spiritual Religious Group Therapy can be effective on improvement of the mental status of schizophrenic Patients.
  • Page 21
    Introduction
    Although improving clinical decision making skills is declared as one of the main aims of nursing education, evidences show that it is not presented effectively within nursing education programmes. The present study aimed at exploring clinical decision making process among last year nursing student.
    Methods
    Using qualitative method (Grounded theory), six focus groups and 12 sessions of participants’ observation were conducted with a purposeful sample of 32 last year nursing students. The data were analyzed through constant comparative analysis.
    Results
    Participants believed competent clinical instructor, applicable knowledge, clinical experience appropriate setting for clinical education and professional self confidence are the main influential factors on students’ clinical decision making.
    Conclusion
    Acquiring professional self confidence is the most important factor in experiencing and learning clinical decision making. The study revealed nursing student believe that not acquiring applicable knowledge and appropriate clinical experiences have impact on low professional self confidence required for clinical decisions. Therefore they are not satisfied with their gained competencies in clinical decision making. The result of this study showed that nursing students were not satisfied with the competency in clinical decision making. They experience low professional self-confidence as a result of feeling incompetent due to lack of applicable knowledge, suitable clinical experiences and conductive clinical learning climate.
  • Page 32
    Introduction
    Venipuncture is one of the most painful procedures in hospitalized children and reducing the pain is an important aim of nursing interventions. This study was designed to compare effectiveness of EMLA cream and local refrigeration on reducing venipuncture-related pain in hospitalized children in Children’s Medical Center.
    Methods
    An interventional study was conducted with 90 hospitalized children ranging in age from 3 to 12 years old who had venipuncture in urology unit of Children’s Medical Center. They were randomly allocated in three groups of intervention with EMLA cream, intervention with local refrigeration, and non-intervention groups. The first two groups received the interventions prior to venipuncture. Pain intensity was measured after venipuncture through FACES, a self-report scale and CHEOPS scale for Nurse’s observations. All statistics were computed using the SPSS software, using parametric and nonparametric statistical tests, Mann-Whitney and Kruskal-Wallis tests.
    Results
    The mean and standard deviation of pain intensity scores based on FACES scale in EMLA, local refrigeration and control groups were 3.26±2.79, 8.23±2.39 and 7.06±2.27, respectively. The corresponding values for CHEOPS scale were 7.40±2.15, 4.26±2.81 and 9.35±2.17. The between groups difference was statistically significant according to both scales (P<0.00). EMLA and local refrigeration significantly reduced the venipuncture-related pain, compared to controls. There was no significant difference between EMLA and refrigeration groups in reducing the pain.
    Conclusion
    Both refrigeration and EMLA are effective on reducing venipuncture-related pain in children. So, refrigeration, as a non pharmacological, cost effective, and available method, is recommended to manage procedural pain in pediatric patients.
  • Page 38
    Introduction
    Coronary angiography is a definite diagnostic evaluation for coronary artery disease and valvular heart disease. It is necessary to provide information to such patients in order to maximize their comfort and tolerability to the invasive procedure. The study aimed at assessing the effect of patient's education by video on comfort and tolerability of patients undergoing coronary angiography.
    Methods
    Using quasi- experimental method with a pretest-posttest design, 128 patients with coronary artery diseases randomly assigned to two groups of control and experiment. The sample hadn’t any experience of the procedure before. Control group received routine oral education by nurses and experimental group received an informative video on coronary angiography procedure as well as pre and post angiography interventions. Data were gathered through a 10-point rating visual analog scale (VAS) for comfort level and a 4-point rating scale to measure tolerability.
    Results
    No significant difference was found between the two groups, concerning demographic variables. It was revealed that the comfort level (P<0.001) and tolerability of the patient (P<0.05) in experimental group was higher than control group two, four and six hours after angiography (P<0.05).
    Conclusion
    The study indicated providing information on angiography through video could enhance patients’ comfort and tolerability to the invasive procedure. It could result in shortened stay at hospital and increased satisfaction of patients
  • Page 45
    Introduction
    Establishing an effective communication with patients is an essential aspect of nursing care. However, most of studies described the nurse-patient relationship as weak. Recognition of barriers in nurse-patient’s effective communication from their point of view could facilitate the actions need to be taken for removing such barriers. The study aimed at assessing barriers of nurse-patient’s effective communication from nurses and patients’ viewpoints and to compare them.
    Methods
    This descriptive – analytic study was undertaken in 2008, with a sample of 80 nurses and 80 patients drawn from three educational hospitals in Ahvaz city. They were selected by convenience sampling. Data were gathered through a questionnaire with 30 questions for nurses and 15 questions for patients on a 5-points Likert rating scale.
    Results
    It was found that "nursing works overload"(77.5%), "hardship of nursing tasks" (73.75%), " deficiency of welfare facilities for nurses"(67.5%), "physical and emotional fatigue" (66.25%) and "not appreciating nurses" (62.5%) were reported by nurses as the main barriers of effective communication. Patients considered "nurses’ unfamiliarity with local language" (40%), "Nurses’ bad temper" (33.75%), "sex difference with nurses" (32.5%), "Patients’ transmitted diseases" (28.75%) and "lack of therapeutic and welfare facilities for patients" (25%) main barriers of effective communication.
    Conclusion
    The study revealed there are some congruency and discrepancy between nurse’s and patient's viewpoints in ranking barriers. Thus health manager should put their attempts on eliminating or modifying the most important barriers announced by nurses and patients, especially on factors which both groups reported.
  • Page 53
    Introduction
    Inhaled therapy (Sprays) is one of the basic strategies for treatment of asthma. Spray application methods play a significant role on effective asthma management. Therefore education on how to use inhaled therapy is essential. The present study aimed at comparing the impact of education through concept mapping with face to face education on spray application of children with asthma.
    Methods
    A controlled clinical trial was conducted with 80 asthmatic children, ranging in age from 6 to 12 years old. They were selected through random allocation. Control group were educated through face to face method and experimental group by visual concept mapping. Pre-test and post-test was taken before and 30 minutes after the intervention. A follow up post-test was taken one month later.
    Results
    Mean scores of second post-test was 6.7 (2) for control group and 9.5 (0.7) for experimental group. Independent t-test demonstrated a significant difference between groups (P<0.001). Moreover, repeated measured ANOVA revealed a rising trend in learning of both groups, but the progress was more obvious in experimental group (P<0.001).
    Conclusion
    Concept mapping was more effective in educating children with asthma using inhaled therapy than face to face method. Therefore, pediatric nurses and other therapists can employ visual concept mapping in order to increase the effectiveness of their education on spray application of children with asthma.
  • Page 61
    Introduction
    Cardiovascular disease is one of the important mortality causes in developed country of the world and so in Iran. Coronary Artery bypass graft surgery as a lifesaving intervention in cardiac patients may presents a number of challenges for patients and theire family caregivers. Little is known about the experience of caring for this patients. The purpose of this study was to describe the lived experiences of family caregivers of coronary artery bypass graft.
    Methods
    This is a qualitative study with phenomenology method. Using phenomenological methods, 14 family caregiver were interviewed at clinic or home during one year post discharge period.
    Results
    Five them emerge from participant experiences encompass pressure of role, exposure to tension, resistance against vulnerability, functioning, and need.
    Conclusion
    The research finding showed that the patient,s family faced with many stressor agents duration their caregivering period that this stress agents provoke somatic and mental reaction. Inappropriate interaction of medical team exacerbated this problems. In other hand, the devout belives, appropriate information and provided needs had important effect on protect them. Having a appropriate communication with patients and family caregivers should hold in nursing plans.