فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی قم - سال چهارم شماره 2 (پیاپی 14، تابستان 1389)

مجله دانشگاه علوم پزشکی قم
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 14، تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/04/06
  • تعداد عناوین: 11
|
  • بررسی یک ساله تغییرات رادیوگرافی قفسه سینه در بیماران مسموم با ترکیبات اپیوئیدی در همدان
    سعید افضلی، محمود رضا جعفری صفحه 3
    زمینه و هدف
    یکی از شایع ترین علل مراجعه به اورژانس در ایران، مسمومیت با ترکیبات اپیوئیدی می باشد. با توجه به وجود علایم تنفسی در این بیماران، این تحقیق با هدف تعیین تغییرات رادیوگرافی قفسه سینه صورت گرفت.
    روش بررسی
    این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی بر روی تغییرات رادیوگرافی قفسه سینه کلیه بیماران مسموم با مواد اپیوئیدی با علایم تنفسی که طی یک سال از تیرماه 1386 لغایت تیرماه 1387، به بیمارستان فرشچیان همدان مراجعه کرده بودند، انجام شد. اطلاعات به دست آمده با آزمون مربع کای تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    از 1698 بیمار مراجعه کننده با علایم مسمومیت های دارویی و شیمیایی، 318 (72/18%) بیمار با تشخیص مسمومیت، به علت ترکیبات اپیوئیدی پذیرش شدند. از این تعداد 214 بیمار (29/67%) مشکلات تنفسی داشتند. 1/84% بیماران مرد و 9/15% آنها زن بودند. متوسط سنی بیماران 6/35 سال بود. بیشترین ماده مصرفی را تریاک (5/57%) تشکیل می داد، و بیشتر بیماران به علت سوءمصرف پذیرش شدند (1/84%). شایع ترین علایم مسمومیت به ترتیب میوز (6/83%)، دیسترس تنفسی (8/74%) و سمع رال و ویز در ریه ها (3/67%) گزارش گردید. ادم ریه (5/14%) شایع ترین یافته غیرطبیعی رادیولوژیک بود. در بین ترکیبات اپیوئیدی کراک نقش بیشتری در ایجاد ادم ریه در بیماران مورد بررسی داشت (4/59%) که از نظر آماری تفاوت معنی دار بود (001/0p<).
    نتیجه گیری
    نظر به اینکه، یکی از شایع ترین علایم در مسمومین با اپیوئیدها مشکلات ریوی است و مهم ترین علت مرگ نیز در این بیماران می باشد، لذا پیشنهاد می شود، آموزش های درمانی لازم در این زمینه به پزشکان و پرسنل مراکز اورژانس ارائه گردد.
    کلیدواژگان: گرافی سینه، مسکن های شبه تریاک، مسمومیت، ادم ریه
  • مقایسه تاثیر آماده سازی روده به روش متداول و استفاده از سدیم فسفات خوراکی (فلیت فسفو- سودا) بر میزان پذیرش و پاک سازی روده بیماران تحت کولونوسکوپی: کارآزمایی بالینی تصادفی شده
    عاطفه قنبری، سیده مریم ابراهیم موسوی، محمود یوسفی مشهور، طاهره خالقدوست، زهرا عطرکار روشن صفحه 8
    زمینه و هدف
    تیم درمانی- مراقبتی فعالیت های متعددی را در حیطه های مختلف از جمله آماده نمودن بیمار، جهت اجرای روش های تشخیصی انجام می دهد. کولونوسکوپی یکی از انواع روش های آندوسکوپی در دستگاه گوارش تحتانی است که نیاز به آماده سازی روده قبل از انجام آزمون دارد. روش های مختلف و متعددی نیز جهت آماده سازی روده در دسترس می باشد، این تحقیق با هدف مقایسه تاثیر به کارگیری آماده سازی روده به روش متداول (استفاده از روغن کرچک و قرص بیزاکودیل) و استفاده از سدیم فسفات خوراکی (فلیت فسفو- سودا) بر میزان پذیرش و پاک سازی روده بیماران تحت کولونوسکوپی صورت گرفت.
    روش بررسی
    این پژوهش به صورت یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده یک سوکور (از طرف آندوسکوپیست) بر روی 90 بیمار سرپایی خواستار کولونوسکوپی، مراجعه کننده به بیمارستان رازی رشت، انجام شد. این بیماران براساس روز گرفتن نوبت، به صورت متناوب در دو گروه آزمون و کنترل (هرگروه 45 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای شامل: اطلاعات دموگرافیک، فرم بررسی میزان پذیرش بیمار و چک لیست مربوط به بررسی آماده سازی روده بود. میزان پذیرش بیمار در 2 بخش صورت گرفت که در روز انجام آزمون قبل از کولونوسکوپی، توسط پ‍ژوهشگر تکمیل گردید. در حین و پس از اتمام کولونوسکوپی نیز چک لیست مربوط به ارزیابی آماده سازی روده شامل 2 بخش نمره کل مدفوع باقی مانده و فرم کلی آماده سازی روده، از طریق اجماع نظر پرستار و آندوسکوپیست علامت گذاری گردید. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد و 05/0p< سطح معنی داری اختلاف ها قرار داده شد.
    یافته ها
    در این بررسی، میزان پذیرش و پاک سازی روده در بیماران دریافت کننده رژیم آماده سازی با سدیم فسفات خوراکی (فلیت فسفو- سودا) اختلاف معنی داری (001/0p<) را نشان داد.
    نتیجه گیری
    براساس یافته های این پژوهش، محلول سدیم فسفات خوراکی (فلیت فسفو- سودا) در مقایسه با رژیم متداول (استفاده از روغن کرچک و قرص بیزاکودیل) باعث افزایش میزان پذیرش و رضایت بیماران و پاک سازی بهتر روده جهت انجام کولونوسکوپی می گردد.
    کلیدواژگان: بیماری های کولون، سدیم فسفات خوراکی، کولونوسکوپی، آماده سازی روده، روده ها، کارآزمایی بالینی تصادفی شده
  • معرفی یک مورد اداره بیهوشی بیمار مبتلا به میاستنی گراویس جهت عمل جراحی تایمکتومی
    ولی ا له حسنی_سید حمیدرضا فیض_مسعود صالح_آتوسا دلجو صفحه 9
    زمینه و هدف
    بیهوشی در بیماران میاستنی گراویس جهت انجام تایمکتومی، بحثی چالش برانگیز برای تمام متخصصان بیهوشی است. در این بیماری حتی مقادیر اندک از داروهای شل کننده عضلانی می تواند منجر به تاخیر در ریکاوری عضلات تنفسی گردد.
    معرفی مورد: در این مقاله به معرفی رژیم بیهوشی، برای خانم 26 ساله ای که با تشخیص میاستنی گراویس، خواستار عمل جراحی تایمکتومی بود، پرداخته شده است. جهت اداره بیهوشی چنین بیمارانی غالبا روش بدون شل کننده عضلانی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: میاستنی گراویس، شل کننده عضلانی، بیهوشی، تیموس برداری
  • صدیقه کمالی، هدی احمری طهران، سکینه محمدعلیزاده، الهام جعفری صفحه 14
    زمینه و هدف
    در گذشته در طول درد زایمان، مادران به طور سنتی توسط زنان دیگر حمایت می شدند. با وجود اینکه در دهه های اخیر مسئله حمایت مداوم از زنان در طول درد زایمان در بیمارستان های سراسر جهان مطرح می باشد، ولی این اقدام به جای یک امر معمول به یک استثنا تبدیل شده است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر رفتارهای حمایتی در مقایسه با مراقبت های معمول بر روند درد زایمان صورت گرفت.
    روش بررسی
    این مطالعه به صورت نیمه تجربی بر روی 80 زن نخست زای که به علت درد زایمان و یا پارگی کیسه آب به بیمارستان ولیعصر زنجان مراجعه کرده بودند، انجام شد. ابتدا نمونه ها به روش مبتنی بر هدف انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. درگروه آزمون رفتارهای حمایتی توسط یک ماما انجام گرفت. گروه شاهد فقط مراقبت های معمول را دریافت کردند. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه و مقیاس سنجش درد (مقیاس دیداری درد) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های تی تست، مجذور کای، من ویتنی صورت گرفت. 05/0 سطح معنی داری داده ها در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    در این مطالعه، میانگین شدت درد بین دو گروه آزمون و شاهد در سه موقعیت (دیلاتاسیون 5، 7 سانتی متری و کامل)، اختلاف آماری معنی داری داشت (001/0p<). در گروه آزمون طول مدت فاز فعال درد زایمان (001/0=p) و مرحله دوم زایمان در مقایسه با گروه شاهد به طور معنی داری کمتر بود (001/0p<).
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد، رفتارهای حمایتی مداوم در روند درد زایمان، باعث پیشرفت سریع تر و کاهش شدت درد می شود. لذا گنجاندن آموزش این قبیل مهارت ها در برنامه های آموزشی دانشجویان مامایی و استفاده آن توسط کادر درمانی ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: رفتارهای حمایتی، درد زایمان، پیشرفت درد زایمان
  • مریم نوروزی، صمد زارع، فرح فرخی، فیروز قادری پاکدل صفحه 19
    زمینه و هدف
    سیس پلاتین یک ترکیب مشابه پلاتینوم می باشد که به صورت یک داروی آنتی نئوپلاستیک (ضد سرطان) در درمان بسیاری از تومورهای متاستاتیک استفاده می شود. تورین نیز به عنوان یک اسید آلی، دارای عملکرد زیستی و فیزیولوژی متنوعی است، که از آن جمله می توان به اثر آنتی اکسیدانتی آن اشاره نمود. هدف از این تحقیق تاثیر محافظتی تورین به عنوان یک آنتی اکسیدانت آندوژنی (آنتی اکسیدان درون ساخت) علیه نفروتوکسیسیتی و هپاتوکسیسیتی القا شده با سیس پلاتین می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی موش های آلبینوی نر با محدوده وزنی 220-180 گرم در چهار گروه (6 تایی) شامل: 1- گروه تیمار شده با سالین 2- گروه تیمار شده با سیس پلاتین ((10mg/kg ip3- گروه دریافت کننده تورین (400mg/kg ip) یک ساعت قبل از تزریق سیس پلاتین ((10mg/kg ip4- گروه تیمار شده با تورین (400mg/kg ip) تقسیم بندی شدند. سپس حیوانات را پس از 7 روز تیمار کشته و خونگیری از قلب آنها به عمل آمد.
    یافته ها
    در این مطالعه، در گروه دریافت کننده سیس پلاتین مقدار کراتینین، اوره و ALT (آمینو ترانسفراز آلانین)، AST (آمینو ترانسفراز آسپارتات) به طور معنی داری در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت. در گروه دریافت کننده تورین مقدار کراتینین، اوره و ALT، AST نسبت به گروه سیس پلاتین به طور معنی داری کاهش نشان داد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج، تورین می تواند به دلیل نقش آنتی اکسیدانی، از افزایش مقدار کراتینین، اوره و ALT،AST ناشی از سیس پلاتین جلوگیری کند.
    کلیدواژگان: سیس پلاتین، اسیدآمینه تورین، نفروتوکسیسیتی، هپاتوکسیسیتی، نفرون ها
  • عبدالصالح زر، فروزان کریمی، فریبرز هوانلو، آرش انیسیان، پریوش پیرکی صفحه 26
    زمینه و هدف
    نوع، شدت و مدت ورزش، تعیین کننده اثر ورزش بر سیستم ایمنی و احتمالا استعداد ابتلای ورزشکاران به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی است. در این مطالعه، اثر یک جلسه تمرین ورزشی با شدت متوسط، بر تعداد و فعالیت انفجار تنفسی نوتروفیل های خون محیطی مردان جودوکار، و ابتلای آنان به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی پس از تمرین و در طی فصول تمرینی بررسی شد.
    روش بررسی
    10 مرد جودوکار پس از اخذ رضایت کتبی آگاهانه، وارد این مطالعه تجربی شدند. ورزشکاران، به انجام یک جلسه تمرین ورزشی (دویدن روی نوار گردان به مدت 60 دقیقه) با شدت متوسط (با 60% ضربان قلب بیشینه) پرداختند. قبل و بلافاصله بعد از تمرین، از افراد خونگیری شد. تعداد نوتروفیل های خون محیطی، شمارش و درصد نوتروفیل های تحریک شده با فوربول میریستات استات (PMA)، به عنوان معیار فعالیت انفجار تنفسی نوتروفیل ها تعیین شد. ورزشکاران از نظر ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی در طی 24 ساعت پس از انجام مطالعه بررسی شدند و از آنان در مورد سابقه ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی در طی فصول تمرینی پرسش شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی زوج استفاده شد. سطح معنی داری، کمتر از 05/0 در نظرگرفته شد.
    یافته ها
    تعداد فعالیت انفجار تنفسی نوتروفیل ها در وضعیت استراحت، در محدوده نرمال بود. فعالیت ورزشی، موجب افزایش معنی دار در تعداد نوتروفیل ها شد (05/0p<). فعالیت ورزشی موجب افزایش درصد نوتروفیل های تحریک شده با PMA شد، ولی این افزایش، معنی دار نبود. در طی 24 ساعت پس از فعالیت، علایم ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی در ورزشکاران مشاهده نشد. ورزشکاران، سابقه افزایش میزان ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی را در طول فصول تمرینی گزارش نکردند.
    نتیجه گیری
    نرمال بودن وضعیت نوتروفیل ها در حالت استراحت بیانگر آن است که تمرینات مستمر جودو، تاثیر منفی بر تعداد و کارکرد نوتروفیل های ورزشکاران نداشته است. عدم افزایش میزان ابتلای این ورزشکاران به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی در طی فصول تمرینی، می تواند تاییدی بر این موضوع باشد. افزایش نوتروفیل ها بلافاصله پس از ورزش، نتیجه پاسخ قابل انتظار و طبیعی سیستم ایمنی به استرس ورزش است. عدم ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی در روز بعد از تمرین می تواند با افزایش نوتروفیل ها پس از ورزش و عدم افت فعالیت انفجار تنفسی آنها مرتبط باشد.
    کلیدواژگان: ورزش، سیستم ایمنی ذاتی، بازگشت فعال، بازگشت غیرفعال
  • محمدرضا عابدین زاده، مریم راستی بروجنی، سلیمان خیری صفحه 33
    زمینه و هدف
    طی سال های اخیر استفاده از مخدرها جهت ایجاد بی حسی نخاعی، توجه زیادی را به خود معطوف کرده است. اثرات ضد درد مخدرها ممکن است به دلیل تاثیر مستقیم بر گیرندهای نخاعی باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آلفنتانیل بر کیفیت بی دردی حین عمل جراحی سزارین و پس از آن در بی حسی نخاعی و عوارض آن صورت گرفت.
    روش بررسی
    در یک کارآزمایی بالینی دوسوکور 60 زن سالم خواستار عمل سزارین غیراورژانسی به روش بی حسی نخاعی، با حاملگی یک قلو (حاملگی دوم یا سوم)، در کلاس 1 و 2 ASA و سن حاملگی بیشتر از 37 هفته، انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. به گروه شاهد 5/2 میلی لیتر (5/12 میلی گرم) بوپی واکائین هیپرباریک 5/0% به همراه 5/0 میلی لیتر نرمال سالین و به گروه آزمون به جای نرمال سالین 5/0 میلی لیتر (250 میکروگرم) آلفنتانیل به صورت داخل نخاعی تزریق شد. قبل از انجام بی حسی یک مرتبه، و تا 30 دقیقه پس از انجام بی حسی هر 10 دقیقه، و در طول یک ساعت بعد هر 15 دقیقه، و سپس هر 30 دقیقه تا شروع درد، فشار خون شریانی، تعداد ضربان قلب، تنفس و میزان اشباع اکسیژن خون شریانی اندازه گیری شد. کیفیت بی دردی حین جراحی، زمان بی دردی کامل و بی دردی مؤثر در تمام بیماران ارزیابی گردید. بروز عوارض احتمالی مانند تهوع، استفراغ، لرز و خارش در هر دو گروه بررسی شد. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از تست های آماری تی، من ویتنی، مربع کای (یا دقیق فیشر) وآنالیز واریانس مشاهدات تکرار شده، تجزیه و تحلیل شد و 05/0p< سطح معنی داری اختلاف ها قرار داده شد.
    یافته ها
    90% بیماران در گروه آلفنتانیل در مقابل 7/16% گروه سالین بی دردی عالی حین جراحی داشتند (001/0p<). زمان بی دردی کامل در گروه آلفنتانیل 8/41±178 دقیقه در مقایسه با گروه سالین 9/28±97 دقیقه بیشتر طول کشید (01/0p<) و طول مدت بی دردی مؤثر در گروه آلفنتانیل (9/40±223 دقیقه) به طور قابل ملاحظه ای از گروه سالین (32±2/130 دقیقه) بیشتر بود (01/0p<). بین متغیرهای همودینامیک بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت (05/0p>). تهوع در گروه آلفنتانیل کمتر از گروه سالین (50% در مقابل 80%) بود (05/0p<). شایع ترین عارضه در گروه آلفنتانیل خارش بود (7/76%)، و بروز استفراغ و لرز و همچنین آپگار نوزادان در دو گروه اختلاف آماری معنی داری نداشت (05/0p>).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج، افزودن 250 میکروگرم آلفنتانیل به 5/12 میلی گرم بوپی واکائین هیپرباریک 5/0% می تواند کیفیت بی دردی حین جراحی و طول مدت بی دردی پس از جراحی را در بیماران تحت جراحی سزارین بدون افزایش عوارض، بیشتر کند، لذا پیشنهاد می گردد در عمل های سزارین حهت دستیابی به کیفیت بی دردی بهتر، از آلفنتانیل با دوز کم استفاده شود.
    کلیدواژگان: بی حسی نخاعی، سزارین، آلفنتانیل، بوپی واکائین، کارآزمایی بالینی تصادفی شده
  • شهره تاشی، ناهید فتحی زاده، حیدرعلی عابدی، اشرف کاظمی صفحه 39
    زمینه و هدف
    امروزه استفاده از تجارب زنده افراد در عرصه پژوهش می تواند ما را به سوی درک واقعیت رفتارهای بشر هدایت نماید که عامل مهمی در بالین محسوب می گردد. سال های اول زندگی مشترک، به دلیل کسب تجارب جدید (مانند والد شدن، استفاده از روش های پیشگیری از بارداری و برنامه تنظیم خانواده) مهم است. استفاده از تجارب این افراد می تواند باعث آشکارسازی پیچیدگی هایی گردد که پیرامون رفتارهای باروری وجود دارد. این پژوهش با هدف پی بردن به ماهیت تجارب این گروه در مورد انگیزه پیشگیری از بارداری در سال های اول زندگی مشترک صورت گرفت.
    روش بررسی
    این مطالعه به صورت کیفی و به روش پدیدارشناسی انجام گردید. نمونه ها به روش مبتنی بر هدف جمع آوری شد. تعداد شرکت کنندگان در مطالعه 11 نفر بود. اطلاعات نیز از طریق مصاحبه سازمان نیافته، گردآوری و به روش کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روایی و پایایی داده ها با تایید نتایج توسط شرکت کنندگان و تجزیه و تحلیل تیمی اثبات گردید.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این پژوهش، در 61 کد، 7 دسته و 2 خوشه مفهوم محوری انگیزه پیشگیری از بارداری، قرار گرفت.
    نتیجه گیری
    یافته های پژوهش حاضر حاکی از این است که در سال های اخیر، انگیزه پیشگیری از بارداری را عواملی مانند شناخت بیشتر از همسر، عوامل اقتصادی، فرهنگی و طبی تشکیل می دهد.
    کلیدواژگان: تجارب، پیشگیری از بارداری، روابط زناشویی، زنان
  • هدی رحیمی فرد، ناصر هاشمی نژاد، علیرضا چوبینه، حمیدرضا حیدری، سید حمیدرضا طباطبایی صفحه 45
    زمینه و هدف
    کارگاه های رنگ کاری بخشی از صنایع درودگری می باشند که در آنها با وجود پیشرفت های صنعت و تکنولوژی، نیروی انسانی همچنان بیشترین سهم را در انجام وظایف ایفا می کند. از آنجا که انجام این گونه کارهای دستی اغلب به علت آگاه نبودن کارگران و طراحی نامناسب محیط کار و ابزار، با وضعیت بدنی نامطلوبی صورت می گیرد، لذا ارزیابی ارگونومیک محیط کار و بهبود شرایط براساس آن ضروری به نظر می رسد. طراحی چک لیست و محاسبه شاخص های ارگونومیک و به کارگیری آنها می تواند در این ارزیابی مفید باشد. این مطالعه با هدف بررسی ریسک فاکتورهای اختلالات اسکلتی- عضلانی و تعیین سطح اقدامات اصلاحی در این گروه از کارگاه ها انجام گرفت.
    روش بررسی
    پس از آنالیز وظایف در کارگاه های رنگ کاری برای 47 کارگر با استفاده از چک لیست ارگونومیک طراحی شده، شاخص های ارگونومیک محاسبه و در نهایت عوامل خطر شناسایی گردید. شاخص به دست آمده به عنوان معیاری برای مشخص ساختن وضعیت ارگونومیک و دسته بندی اولویت اقدامات اصلاحی به کار گرفته شد. جهت تعیین میزان شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی از پرسشنامه نوردیک استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون من ویتنی و آزمون نسبت ها انجام گرفت.
    یافته ها
    میانگین سنی کارکنان کارگاه های رنگ کاری 78/28 سال و در محدوده 58-17 سال قرار داشت. کمردرد با 3/38%، دارای بیشترین میزان شیوع در بین کارگران بود. در بررسی رابطه بین میانگین شاخص های ارگونومیک محاسبه شده در حضور و عدم حضور هریک از اختلالات اسکلتی- عضلانی، بین این شاخص ها و اکثر اختلالات رابطه معنی داری)05/0(α<، مشاهده گردید. میانگین این شاخص ها در نبود این اختلالات بیشتر بود، که در نتیجه وضعیت مطلوب تر ارگونومیک را نشان می داد. 11/85% از کارکنان در اولویت اول دسته بندی اقدامات اصلاحی (یعنی لزوم انجام هرچه سریع تر اقدامات اصلاحی) قرار گرفتند. ابزار دستی نامناسب، پوسچر نامطلوب و سازماندهی نادرست کار از عوامل خطر در این کارگاه ها شناخته شد.
    نتیجه گیری
    چک لیست تهیه شده جهت ارزیابی وضعیت ارگونومیک می تواند روشی مناسب، سریع و کم هزینه و ابزاری مؤثر در انجام اقدامات اصلاحی در جهت بهینه سازی این نوع کارگاه ها و کارگاه های مشابه باشد. همچنین این مطالعه نشان داد عمده مشکلات ارگونومیک در این کارگاه ها ناشی از طراحی ابزار دستی، پوسچرکار و سازماندهی کار است.
    کلیدواژگان: عوامل خطر، مهندسی محیط کار انسان، صنعت درودگری، رنگ کاری
  • ولی ا له حسنی_سید حمیدرضا فیض_مسعود صالح_آتوسا دلجو صفحه 55
    زمینه و هدف
    بیهوشی در بیماران میاستنی گراویس جهت انجام تایمکتومی، بحثی چالش برانگیز برای تمام متخصصان بیهوشی است. در این بیماری حتی مقادیر اندک از داروهای شل کننده عضلانی می تواند منجر به تاخیر در ریکاوری عضلات تنفسی گردد.
    معرفی مورد: در این مقاله به معرفی رژیم بیهوشی، برای خانم 26 ساله ای که با تشخیص میاستنی گراویس، خواستار عمل جراحی تایمکتومی بود، پرداخته شده است. جهت اداره بیهوشی چنین بیمارانی غالبا روش بدون شل کننده عضلانی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: میاستنی گراویس، شل کننده عضلانی، بیهوشی، تیموس برداری
  • محمدرضا قدیر، امیرحسین قانونی صفحه 59
    زمینه و هدف
    سندرم روده تحریک پذیر یکی از شایع ترین اختلالات عملکردی دستگاه گوارش می باشد که 20-10 % جمعیت جهان را مبتلا کرده است. گرچه مراجعه اغلب بیماران به منظور دریافت کمک های پزشکی نمی باشد، اما این بیماری هزینه قابل ملاحظه ای را بر دوش بیمار و سیستم بهداشت- درمان تحمیل کرده و به شکل قابل توجهی در کیفیت زندگی فرد تاثیر گذار است. پس از تشخیص این بیماری، اقدام بعدی درمان آن است. پیشنهادات زیادی در خصوص مسیرهای درمانی ارائه شده، و تاثیرپذیری هر روش به نوعی به اثبات رسیده است. آموزش و اطمینان بخشی به بیماران اولین قدم در این مسیر بوده، که شاید مهم ترین اقدام نیز می باشد. رژیم غذایی حاوی فیبر، پروبیوتیک ها، آنتی اسپامودیک و آنتی کولینرژیک ها، لاگزاتیوها، ضد اسهال ها، داروهای مؤثر بر رسپتورهای سروتونین، ضد افسردگی ها و ضد اضطراب ها، فعال کننده های کانال کلر و روش های غیردارویی همچون شناخت رفتاردرمانی، خواب درمانی، طب سوزنی و گیاهی هریک جداگانه بر روی سندرم روده تحریک پذیر مورد آزمایش قرار گرفته اند، و اثرات مفید هرکدام به نوعی به اثبات رسیده است. این مقاله سعی بر آن دارد تا علاوه بر دسته بندی و بحث پیرامون انواع درمان های سندرم روده تحریک پذیر، درمان های جدید ارائه شده را نیز در خلال هریک به شکل اجمالی بیان کند.
    کلیدواژگان: سندرم روده تحریک پذیر، پروبیوتیک ها، پاراسمپاتولیتک ها، لاگزاتیوها
|
  • One Year Study of Chest X-Ray Changes in Opiate -poisoned Patients in Hamadan
    Page 3
    Background And Objectives
    Intoxication with opiates is one of the most common causes of referring to emergency departments in Iran. Because respiratory signs are one of the most common and important signs in these patients this study was designed to evaluate the chest x-ray changes of the patients.
    Methods
    The present study was a cross-sectional one. The changes noted in the Chest X-Ray (CXR) of the patients having been intoxicated with opiates and referred with respiratory signs of intoxication during the one year period between July 2007 till July 2008 to Farshchian Hospital in Hamadan were studied. The data then were gathered and analyzed using T and chi-square statistical tests.
    Results
    Out of 1698 patients having referred due to poisoning with drugs and chemical agents 318(18.72%) patients were admitted due to opiates intoxication. Among them 214 (67.29%) had respiratory signs. 84.1% were male and 15.9% were female. Their average age was 35.6. The most important substance used was opium (57.5%).Most of the cases (84.1%) were due to abuse. The most common physical signs were: miosis (83.6%) respiratory distress (74.8%) rales & wheezing (67.3%). The most common radiographic abnormality was pulmonary edema (14.5%). And the most common substance causing pulmonary edema was crack (59.4%) revealing a significant statistical difference (p=0.001).
    Conclusion
    As expected one of the most important complications and common causes of death in opiate-poisoned patients was respiratory problems; we suggest that physicians and staffs working in the emergency department be well-trained in management of such patients. Keywords: Radiography Thoracic; Analgesics Opioid; Poisoning; Pulmonary Edema.
  • Comparison of the Effect of the Routine Bowel Preparation and Use of Oral Sodium Phosphate on Acceptance and Bowel Cleansing in Patients Undergoing Colonoscopy: A Randomize Clinical Trial
    Ghanbari A., Ebrahim Musavi S.M., Yusefi Mashhur M., Khaleghdoost T., Atrkar Roshan Z Page 8
    Background And Objectives
    Treatment team perform a variety of practices in the fields of treatment and caring. The main domain of nursing practice is to prepare patients for diagnostic tests. Colonoscopy is a method of endoscopy of lower gastrointestinal system which needs proper colon preparation that allows proper assessment, diagnosis and positive treatment. Currently, there are different methods of bowel preparation. Therefore more research by a clinical nurse on this can result in better care. This study was aimed at comparing the routine method (caster oil and bisacodyl tablet) and oral sodium phosphate on the level of patients’ acceptance and bowel cleansing in patients undergoing colonoscopy.
    Methods
    The study was a one-blind controlled randomized clinical trial done on 90 outpatient candidates for colonoscopy referring to Razi Training Center in Rasht city. Samples were randomly chosen on the visit day and divided to 2 groups of experiment and control. Data collection instrument included a demographic questionnaire and checklist to assess the level of patients’ acceptance and bowel preparation. Primarily demographic data form for each patient was filled, and then intervention was done for two groups with 45 samples. During the process the acceptance form was filled by the researcher by asking the patient and also the check list on the residual stool score and global preparation assessment left was marked by colonoscopist and the nurse.
    Results
    The findings indicated that patients’ acceptance (p<0.000) and the level of bowel preparation (p<0.000) was better with oral sodium phosphate.
    Conclusion
    According to the results result oral sodium phosphate has better acceptance and is more effective on colon cleansing prior to colonoscopy when compared with routine regime (caster oil and bisacodyl tablet).
  • Page 14
    Background And Objectives
    In the past women traditionally have been supported by other women during labor. Although in recent decades the issue of continuous support during labor in all hospitals in the world has been discussed this issue has become an exeption rather than a routine. Therefore this study aimed at assessing the effect of supportive behaviours in comparrison with usual care on labor pain process.
    Methods
    This quasi-experimental study was conducted on 80 primigravidas who had referred to Zanjan Valieasr hospital because of labor pain or rapture of membrane. At first samples were selected by purposeful sampling so they were randomly allocated into two groups; case and control. In the case group supportive behaviors were conducted by a midwife. The control group only received usual care. For data gathering a questionnaire and pain evaluation scale (VAS) were used. The data were analyzed by various statistical tests such as T test Chi-Square Mann Whitney test (p=0.05) in SPSS10 software.
    Results
    The findings of Independent T-test showed a significant difference between case and control groups in mean pain severity in three situations (dill: 5cm, dill: 7cm, full dilatation) (P
  • Page 19
    Background And Objectives
    Cisplatin Platinum co-ordinate complex is a widely used antineaplastic agent for treatment of metastatic tumors. Taurine is an organic acid and an endogenous antioxidant. In this study we investigated the protective effect of taurine as an endogenous antioxidant against cisplatin induced nephrotoxicity and hepatotexicity.
    Methods
    24 male albino rats (180-220 grams) were divided into 4 groups (n=6): (1): saline-treated group (2): cisplatin-treated group (10mg/kg ip) (3): group that received taurine (400mg/kg ip) 1hr before cisplatin (10mg/kg ip) administration (4): taurine (400mg/kg ip). The animals were killed 7days after treatment and then blood samples were collected.
    Results
    The results of this study indicated that cisplatin significantly increased CRATININ URE ALT AST levels as compared to control group. Moreover taurine significantly decreased CRATININ URE ALT and AST levels compared to cisplatin group.
    Conclusion
    According to this study taurine prevents the incease of Creatinin BUN ALT and AST levels assisted by cisplatin which may be due to its antioxidant properties.
  • Page 26
    Background And Objectives
    Type intensity and duration of exercises exert pivotal effects on athletes’ immune system and probably athletes’ susceptibility to upper respiratory tract infections. In this study we examined the effects of one session of moderate-intensity exercise on male judoists’ circulating blood neutrophil counts (BNC) and respiratory burst and self-reported upper respiratory clinical infections 24 hours after the exercise and during the sport seasons.
    Methods
    Ten male judoists after obtaining informed consent were included in the study. The athletes took part in a session of moderate-intensity exercise (60 minutes running on a treadmill) at 60% of maximum heart rate. Blood samples were drawn at rest immediately after the exercise. Blood neutrophil count and percentage of Phorbol Myristate Acetate (PMA) stimulated neutrophils in whole blood were assessed [as a marker of oxidative burst (OB) quality]. Athletes were asked about any signs of upper respiratory infections 24 hours after the exercise and during sport seasons. Paired-t test was used for statistical analysis and statistical significance was set at
  • Page 33
    Background And Objectives
    The use of neuraxial opioids has gained popularity over the last few years; they may cause analgesia by the local anesthetic through direct binding with the specific spinal receptors. The purpose of this study was to compare the effect of intrathecal alfentanil in patients undergoing cesarean section on spinal anesthesia during the operation and after the operation on spinal anesthesia and side effects.
    Methods
    The study was a randomized prospective and double blind study. 60 young adult females with ASA physical status I and II with singleton pregnancy undergoing elective cesarean section under spinal anesthesia were randomly allocated to receive spinal elective anesthesia either by using 0.5% hyperbaric bupivacaine 2.5 ml with 0.5 ml normal saline (saline group) or with 0.5ml alfentanil (alfentanil group). Blood pressure heart rate respiratory rate oxygen saturation and side effects were observed before spinal anesthesia and every 5 minutes interval during the surgery therefore at 30 minute interval until the patient complained of pain. Intraoprative quality of analgesia during spinal anesthesia time of first feeling of pain (complete analgesia) time of first request of analgesics postoperatively (effective analgesia) side effects (nausea vomiting shivering Purities) and fetal outcomes were evaluated and analyzed.
    Results
    It was shown that 90% of patients in alfentanil group had excellent analgesia Intraopratively while only 16.7% of patients in the saline group had an analgesia which was qualified as excellent (p0/05).
    Conclusion
    The addition of alfentanil 250 micrograms to hyperbaric bupivacaine 12.5mg for spinal anesthesia increased the quality of surgical analgesia and duration of postoperative analgesia in patients undergoing cesarean section without increased any side effects. Purities were the most common side effects but they were mild.
  • Page 39
    Background And Objectives
    Nowadays the use of enlightened experiences in research domain can lead us to understand the reality of human behavior which is of paramount importance in clinical fields. The first years of marriage are important due to acquiring new experiences (for example parenthood making use of contraceptive methods and family planning programs). Exploitation of these experiences might elucidate the complexity of beliefs surrounding fertility behavior. The aim of this study was to examine young women’s motivation for pregnancy prevention in the first years of marriage.
    Methods
    This study used a qualitative and phenomenological design. Women surveyed by purposeful sampling were in the first years of marriage. Depth and non-structured interview were used for data collection. 11 women took part in this study. Data were gathered using unstructured interview and analyzed with colaizzi method. Reliability and validity of data were confirmed by conformity of results through participants and team analysis.
    Results
    The findings of research were classified in 61 codes 7 subcategories and 2 categories that formed our main concept.
    Conclusion
    This study indicated that pregnancy-preventing motivations in the first years of marriage depend on cognitive economic cultural and medical factors. Keywords: Experiences; Contraception; Marriage; Women.
  • Page 45
    Background And Objectives
    Painting workshops are part of the woodwork (carpentry) industry in which despite advances in technology the work force fulfills most of the roles in the production process. Since such manual activities are often performed with awkward postures due to lack of workers’ awareness and inappropriate design of tools and working conditions ergonomic assessment of work environment and working condition improvement seems essential. Designing evaluation checklist and calculating ergonomics indexes can be useful in this assessment. This study was conducted on workers of painting workshops of furniture industry with the objectives of a) evaluation of level of exposure to musculoskeletal disorders (MSDs) risk factors and b) determination of action category levels in the workshops.
    Methods
    After conducting task analysis in the painting workshops 47 workers were assessed by the designed ergonomic checklist and ergonomic indexes were calculated. Finally the risk factors were determined. Ergonomics indexes were considered as the criteria to demonstrate the workshops ergonomic conditions and to determine action category for working condition improvement. Nordic musculoskeletal disorders questionnaire was also applied to determine prevalence rate of MSDs among workers. Data were analyzed using statistical tests including t-test and test of proportion.
    Results
    Mean of age was 28.78 (range=17-58). The highest prevalence was reported in lower back (38.3%). Statistical analysis revealed that there were significant associations between occurrence of MSDs and calculated ergonomics indexes (P
  • Page 55
    Background And Objectives
    Anesthesia management in myasthenia gravis is a great challenge for all anesthesiologists. In this disease even small doses of muscle relaxants could lead to delayed recovery for respiratory muscles. Case Report: In this report we introduced our anesthetic regimen for a patient who was brought to the operation room for thymectomy. For anesthetic management of such patients non muscle relaxant technique (NMRT) is recommended. Keywords: Myasthenia Gravis; Muscle Relaxation; Anesthetics; Thymectomy.
  • Page 59
    Background And Objectives
    Irritable bowel syndrome is one of the most common functional gastrointestinal disorders striking 10-20% of the world population. Although most patients do not take medical assistance this disease enforces significant cost on the patient and health systems and has negative effects on quality of life of the individual. After diagnosis treatment of this disease is the next step. Many pathways of treatment has been introduced and the efficacy of each other has been established in one way or another. The first step in the path of treatment is education and confidence of patients that might also be the most important step. Fiber diet probiotic anti-cholinergic and anti antispasmodics laxatives anti-diarrhea the drugs affecting serotonin receptors antidepressants and anti-anxiety the chloride channel activator and non-drug methods such as cognitive-behavior therapy hypnotherapy acupuncture and herbal medicine each of which has been tested on irritable bowel syndrome and efficacy of each one has been indicated in one way or another. This paper tried to outline new treatments available in addition to categorization and discussion of various treatments for irritable bowel syndrome.