فهرست مطالب

پیاورد سلامت - سال سوم شماره 3 (پاییز و زمستان 1388)

مجله پیاورد سلامت
سال سوم شماره 3 (پاییز و زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/05/05
  • تعداد عناوین: 10
|
  • غلامرضا وقاری، حمیدرضا جوشقانی، سید احمد حسینی، سید مهدی صداقت، فرهاد نیک نژاد، عبدالحمید انگیزه، ابراهیم تازیک، پونه مهارلویی صفحه 10
    زمینه و هدف
    بیماری قلبی عروقی اولین عامل مرگ و میر در بزرگسالان بوده و افزایش کلسترول خون زمینه ساز ابتلاء به این بیماری هاست. هدف اصلی این مطالعه بررسی میزان شیوع هیپرکلسترولمی و ارتباط آن با الگوی تغذیه ای، شیوه زندگی و شاخص های تن سنجی است.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بر اساس یافته های مبتنی بر جمعیت بوده که بر روی 1995 نفر (997 مرد و 998 زن) از افراد 65-25 ساله درسال 1384 در استان گلستان به اجرء درآمده است. نمونه گیری از نوع ترکیبی (خوشه ایو طبقه ای) بوده و از تمامی نمونه ها اندازه گیری کلسترول خون، آنتروبومتری و تکمیل پرسشنامه بعمل آمد. کلسترول خون بالاتر از mg/dl200 بعنوان هیپرکلسترولمی طبقه بندی گردد.
    یافته ها
    میانگین سنی 2/39 سال و میانگین و انحراف معیار کلسترول سرم در مردان و زنان بترتیب39.5 ± 196.7 و 42.9 ± 209.4 میلی گرم در دسی لیترو میزان شیوع هیپرکلسترولمی در زنان و مردان بترتیب57%و7/44% است که اختلاف از نظر آماری معنی دار می باشد(P<0.05). اختلاف آماری معنی داری از نظر میانگین کلسترول سرم بین گروه های سنی، محل زندگی، میزان فعالیت بدنی روزانه و نمایه توده بدنی مشاهده می شود(P<0.01) ولی از نظر وضعیت اقتصادی معنی دار نیست. میزان شیوع هیپرکلسترولمی در افراد دچار چاقی شکمی2/63% و افراد سالم 41% می باشد که اختلاف از نظر آماری معنی دار است (P<0.05). مردم استان گلستان میوه، سبزیجات و ماهی را بترتیب 84/4، 65/3 و 2 روز در هر هفته مصرف می نمایند که میانگین مصرف افراد هیپرکلسترولمیک از نظر سبزی ها و ماهی کمتر از افراد سالم است. مصرف روغن جامد، مایع و انواع روغنهای دیگر بترتیب در 4/85 %، 14%، 7/0 % افراد مشاهده می شود که در افراد هیپرکلسترولیک مصرف روغن مایع اندکی بیشتر است ولی اختلاف معنی دار نیست.
    بحث و نتیجه گیری
    هیپرکلسترولمی از مشکلات بهداشتی مردم استان گلستان است و زنان بیش از مردان از آن رنج می برند الگوی زندگی و الگوی تغذیه ای زمینه ساز ابتلاء به آن است. لذا آگاهی مردم و اصلاح رفتارهای اجتماعی و تغذیه ای در کاهش بروز بیماری های قلبی- عروقی می تواند موثر باشد.
    کلیدواژگان: هیپرکلسترولمی، وضعیت اقتصادی، تغذیه، آنتروبومتری
  • ابوالفضل اکبری، محمدرضا پورمند، محمد کاظم شریفی یزدی، مصطفی حسینی، محمد مهدی سلطان دلال صفحه 25
    زمینه وهدف
    بیماری قلبی عروفی اولین عامل مرگ و میر در بزرگسالان بوده و افزایش کلسترول خون زمینه ساز ابتلاء به این بیماری هاست. هدف اصلی این مطالعه بررسی میزان شیوع هیپرکلسترولمی و ارتباط آن با الگوی تغذیه ای، شیوه زندگی و شاخص های تن سنجی است.
    زمینه و هدف
    سویه های اشریشیاکلی مهاجم (Enteroinvasive Escherichia coli; EIEC) دسته ای از پاتوتایپ های اشریشیاکلی مولد اسهال(DEC) بوده و به عنوان عامل اسهال خونی شبه شیگلا در کودکان و بالغین شناخته شده اند. این سویه ها به سروتایپ های محدودی تعلق داشته و آنتی ژن های سوماتیک (O) آنها مشابه آنتی ژن های شیگلاها می باشند. سویه های EIEC را می توان با بررسی وجود ژن آنتی ژن تهاجمی پلاسمیدی (invasive plasmid antigen H; ipaH) با آزمون مولکولی واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) مورد شناسایی قرار داد.از آنجایی که در کشور ما مطالعات چندانی در رابطه با تعیین فراوانی این سویه ها و بررسی اهمیت آنها صورت نگرفته است، هدف از این مطالعه شناسایی این سویه ها با آزمون PCR در اسهال کودکان زیر 5 سال شهر تهران بود.
    روش بررسی
    طی یک مطالعه توصیفی، 300 نمونه مدفوع اسهالی مربوط به کودکان زیر 5 سال از بیمارستان علی اصغر(ع) و مرکز طبی کودکان شهر تهران جمع آوری شده و پس از ارسال به آزمایشگاه میکروب شناسی، سویه های اشریشیاکلی با کشت برروی محیط کشت هکتون انتریک آگار و انجام تست های بیوشیمیایی افتراقی جداسازی شدند. وجود ژن آنتی ژن تهاجمی پلاسمیدی(invasive plasmid antigen H; ipaH) در موارد کلنی های تایید شده سویه های اشریشیاکلی با تکنیک واکنش زنجیره ای پلیمراز(PCR) مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    از میان 300 نمونه اسهالی مورد بررسی با استفاده از روش کشت و آزمون های بیوشیمیایی افتراقی، 39 مورد(13%) سویه اشریشیاکلی مولد اسهال(DEC)جدا سازی شدند.از بین 39 مورد مذکور، 7 سویه(3/2%) اشریشیاکلی حاوی ژن ipaH (EIEC) با استفاده از تکنیک واکنش زنجیره ای پلیمراز(PCR) شناسایی شدند.
    بحث و نتیجه گیری
    جداسازی سویه های اشریشیاکلی مهاجم (EIEC) در این مطالعه حاکی از نقش آنها به عنوان یکی از عوامل باکتریایی در ایجاد اسهال بویژه در کودکان زیر یک سال در کشور ما می باشد. برای شناسایی دقیق آنها باید از تکنیک های نوین مولکولی بهره گرفت.
    کلیدواژگان: اشریشیاکلی مهاجم(EIEC)، اسهال، کودکان، واکنش زنجیره ای پلیمراز(PCR)
  • محمد هادی موسوی، فرزاد فرجی خیاوی، رویا شریفیان، گلسا شهام صفحه 31
    زمینه و هدف
    در بخش رادیولوژی بیمارستان ملاحظات ایمنی خاصی برای جلوگیری از آسیب ناشی از اشعه های مضر به کار می رود اما تاکید کمتری بر سایر جنبه های ایمنی وجود دارد. به عنوان بخشی از برنامه ایمنی لازم است بخش های مذکور از لحاظ رعایت ملاحظات فیزیکی، طراحی ساختمان و مقابله با آتش سوزی نیز مورد بررسی قرار بگیرد. در این مطالعه هدف اصلی تعیین میزان رعایت ملاحظات ایمنی در بخشهای رادیولوژی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع توصیفی می باشد که به روش مقطعی صورت پذیرفته است. رعایت ایمنی بخشهای رادیولوژی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران از جنبه های مختلف شامل فضای فیزیکی، مقابله با آتش سوزی، محافظت در مقابل اشعه، نگهداری مواد شیمیایی، ایمنی بیماران و ایمنی کارکنان بررسی شد. از برگه مشاهده بعنوان ابزار جمع آوری داده ها استفاده شد. در هر یک از جنبه ها امتیاز 100-80 درصد بعنوان ایمنی مطلوب، 80-50 درصد ایمنی نسبتا مطلوب و ایمنی زیر 50 درصد ایمنی غیر مطلوب شناخته شد.
    یافته ها
    بخشهای رادیولوژی بیمارستان ها به طور کلی ایمن برآورد شدند. اگرچه از نظر ایمنی بیماران و مقابله با آتش سوزی نسبتا ایمن بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    پروتکل های مقابله با آتش سوزی باید در بخشهای رادیولوژی مد نظر قرار بگیرد. پیشنهاد می شود برنامه ریزی و طراحی لازم برای ایمنی بیماران از زمان ورود به بخش رادیولوژی تا زمان خروج مورد ملاحظه باشد.
    کلیدواژگان: ملاحظات ایمنی، بخش رادیولوژی، بیمارستان
  • مونا زهاوی، ناصر صدر ممتاز، شاهین آرپناهی صفحه 38
    زمینه و هدف
    هدف اساسی هر بیمارستان مانند تمام بخش های بهداشتی و درمانی، حفظ وارتقاء سطح سلامت افراد به بالاترین حد ممکن است. با توجه به اهمیت فزاینده ی نیروی انسانی در بیمارستان ها از یک سو و اتخاذ تصمیمات راهبردی مناسب با تغییر و تحولات محیطی سریع و بی سابقه از سوی دیگر، نیاز به مشارکت کارکنان در اتخاذ این نوع تصمیمات را به ویژه در کارکنان پرستاری که بزرگترین بخش از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی را تشکیل می دهند، بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. هدف این پژوهش تعیین میزان مشارکت کارکنان پرستاری در تصمیم گیری های راهبردی و ارتباط آن با متغیرهای وابسته بیمارستان شریعتی می باشد.
    روش بررسی
    این پژوهش به شیوه ی توصیفی تحلیلی انجام گرفته است. جامعه ی پژوهش شامل کلیه کارکنان پرستاری بیمارستان شریعتی دانشگاه علوم پزشکی تهران (577 نفر) بوده که از این تعداد 175 نفر به صورت تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته اند. برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه اقتباس شده از پژوهش «دوستار» استفاده شد. این پرسش نامه شامل 35 سؤال 5 گزینه ای بوده که بر مبنای مقیاس لیکرت تنظیم شده است. داده های حاصل از پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS و با در نظر گرفتن سطح اطمینان95% تجزیه و تحلیل گردید و از مشخصه های آماری مثل میانگین، انحراف معیار و آزمون های همبستگی و ناپارامتریک استفاده شد.
    یافته ها
    امتیاز (نمره) میانگین مشارکت کارمندان در فاصله اطمینان (67/32- 37/24)، 52/28، از امتیاز کامل 100، تخمین زده شد. بنابر نتایج بدست آمده بین مشارکت کارکنان در تصمیم گیری های استراتژیک با وضعیت تاهل آنان(01/0P=)، جهت دهی تصمیمات(00/0P=)، فرهنگ مشارکتی(00/0P=)، بلوغ سازمانی(00/0P=) و تحمل مخاطره (01/0P=) رابطه معنی دار آماری وجود دارد.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به یافته های پژوهش میزان مشارکت کارکنان پرستاری در تصمیم گیری های استراتژیک در بیمارستان شریعتی در حد پایین ارزیابی شده است. لذا عملکرد مدیران ارشد بخش های این بیمارستان در ارتباط با تسری فرهنگ مشارکت به صاحبان فرآیند امری است که باید بیش از پیش بدان پرداخته شود.
    کلیدواژگان: مشارکت، کارکنان پرستاری، راهبرد، تصمیم گیری، بیمارستان
  • ناهید خداکرمی، مژگان میرزاعلیزاده، علی حقیقی، حمید علوی مجد صفحه 47
    زمینه و هدف
    روش های غیر تهاجمی برای تشخیص گنوره و کلامیدیا با استفاده از تست های اداراری و بدون استفاده از معاینات واژینال، با استفاده از اسپکولوم در دسترس می باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی نتایج دو روش نمونه گیری از ترشحات واژن با و بدون استفاده از اسپکولوم در تشخیص عفونت تریکومونایی است.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر یک مطالعه کار آزمایی بالینی از نوع مقایسه آزمونها است. نمونه مورد پژوهش 100 خانم 49-18 ساله، با شکایت از ترشحات واژینال و سایر علائم واژینیت، مراجعه به درمانگاه زنان مرکز آموزشی- درمانی طالقانی بودند که به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند که جهت تشخیص نوع عفونت از ترشحات واژینال بیماران یکبار قبل از معاینه با اسپکولوم و بار دیگر در طی معاینه با اسپکولوم نمونه تهیه شد و جهت تشخیص عفونت تریکومونیازیس مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش از نرم افزار کامپیوتری 14 SPSS و آزمونهای ناپارامتری مک نمار و ضریب کاپا استفاده شد. فاصله اطمینان %95 و سطح معنی داری در این پژوهش 05/0در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که حساسیت روش نمونه گیری از ترشحات واژن با اسپکولوم در تشخیص تریکومونیاز %69 بود. حساسیت روش نمونه گیری از ترشحات واژن بدون اسپکولوم در تشخیص تریکومونیاز %5/62 بود. آزمون آماری مک نمار اختلاف آماری معنی داری بین حساسیت دو روش نمونه گیری از ترشحات واژن با و بدون استفاده از اسپکولوم در تشخیص این عفونت نشان نداد (P= NS). میزان توافق به دست آمده بین دو روش نمونه گیری از ترشحات واژن با و بدون اسپکولوم در تشخیص این عفونت 85/0 بود.
    بحث و نتیجه گیری
    تشخیص عفونت تریکومونایی می تواند بدون انجام معاینه با اسپکولوم صورت پذیرد. این روش می تواند در زنانی که به علت ترس از معاینه با اسپکولوم با تاخیر مراجعه می کنند، سودمند باشد.
    کلیدواژگان: تریکو مونا، تشخیص، ترشحات واژینال، بدون اسپکولوم
  • حسین درگاهی، مرجان قاضی سعیدی، مقصود قاسمی صفحه 55
    زمینه و هدف
    آموزش الکترونیکی یک فرآیند جدید در آموزش است که براساس فناوری های رایانه ای، چند رسانه ای و پردازشگرها، شکل گرفته است. با پیشرفت آموزش الکترونیکی، آموزش علوم پزشکی نیز از ظرفیت های آن در زمینه های مختلف بهره جسته است.
    برای توفیق در پیاده سازی آموزش الکترونیکی و بهره مندی از ظرفیت ها و گریز از تهدیدهای احتمالی در کشور، پرداختن به مطالعات تطبیقی و بهره برداری از تجارب دانشگاهی موفق در کشورهای پیشرو در زمینه آموزش الکترونیکی لازم و ضروری است.
    روش بررسی
    این پژوهش بصورت تطبیقی و توصیفی - مقطعی در طول سالهای 2007 و 2008 میلادی با استفاده از سایت تعداد هشت دانشگاه در کشورهای پیشرو و منتخب در زمینه آموزش الکترونیک علوم پزشکی در پنج قاره دنیا و بهره برداری از تعداد شصت و دو منبع و کلید واژه های آموزش الکترونیکی، رشته های علوم پزشکی، فناوری ارتباطات، بررسی تطبیقی، دانشگاه انجام شده است. در نهایت، فعالیت های انجام شده در دانشگاه های مزبور با وضعیت موجود آموزش الکترونیکی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور که در این خصوص عملکرد بهتری داشته اند، مورد مقایسه قرار گرفته است.
    یافته ها
    یافته های بدست آمده نشان می دهد دانشگاه منچستر در انگلستان و دانشگاه دکین در استرالیا در زمینه راه اندازی و ایجاد دوره های آموزش الکترونیکی در رشته های علوم پزشکی از قدمت و تجربه بیشتری برخوردار هستند. در کلیه دانشگاه های پیشرو ارزیابی دانشجویان بصورت حضوری، آنلاین و ترکیبی است. در دانشگاه های کشور افریقای جنوبی کلیه آموزش های الکترونیکی بصورت رشته های منجر به مدرک ارائه می شود، در حالیکه در سایر دانشگاه ها بصورت دوره های تک درس، کوتاه مدت و رشته های منجر به مدرک در اختیار علاقمندان قرار می گیرد. ارائه رشته ها و دوره های علوم بهداشتی بصورت الکترونیکی نسبت به سایر رشته ها و دوره ها در دانشگاه های مورد مطالعه بیشتر است.
    بحث و نتیجه گیری
    بنظر می رسد دانشگاه های مورد مطالعه در کشورهای منتخب درخصوص تاریخچه، واحد متولی، ملزومات ورود، نوع ارزیابی، نحوه ارائه تکالیف، روش ثبت نام و نوع آموزش الکترونیکی بکار رفته بصورت متفاوت با یکدیگر عمل می کنند. نتایج این بررسی نشان داد که سیستم آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی کشور در مقایسه با کشورهای پیشرو، کاستی هایی دارد. لازمه موفقیت در بکارگیری موفق این سیستم برقراری زیر ساخت های فناوری و فرهنگی و ارتقاء مهارت مورد نیاز کاربران است.
    کلیدواژگان: آموزش الکترونیکی، رشته های علوم پزشکی، فناوری ارتباطات، بررسی تطبیقی، دانشگاه
  • آرزو راستی، یوسف عرفانی، حجت یزدان بد صفحه 70
    زمینه و هدف
    اسینتوباکترها از پاتوژنهای فرصت طلب بوده و از عوامل مهم عفونتهای بیمارستانی محسوب می شوند. این باکتری ها می توانند طیف وسیعی از عفونتها نظیر سپتی سمی وپنومونی را ایجاد نمایند و به دلیل مقاومت به آنتی بیوتیکهای رایج از معضلات سیستم بهداشتی درمانی محسوب شده و از طریق کارکنان بهداشتی درمانی و ابزار پزشکی قابل انتقال هستند. لذا مطالعه حاضر به منظور تعیین فراوانی و حساسیت انتی بیوتیکی اسینتوباکتر های جداشده از کشت خون انجام پذیرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه که یک مطالعه توصیفی گذشته نگر می باشد تعداد 750 عدد کشت خون مثبت در یک فاصله9 ماهه با استفاده از اطلاعات ثبت شده در رایانه ازمایشگاه بیمارستان شریعتی ارزیابی گردید و فراوانی اسینتوباکتر های جداشده از کشت خون محاسبه گردید و نتایج حساسیت آنتی بیوتیکی به روش دیسک دیفیوژن آگار مورد بررسی قرار گرفت. سپس نتایج با امار توصیفی تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    در این بررسی تعداد 133 مورد اسینتوباکتر از نمونه های کشت خون ارسال شده از بخشهای بیمارستان شریعتی جدا گردید که در مقایسه بین بخشهای بیمارستان، بیشترین موارد جداشده (5/65%)مربوط به بیماران بخش اورژانس بیمارستان بود. در انجام آنتی بیوگرام با استفاده از آنتی بیوتیکهای سیپرو فلوکساسین، کوتریموکسازول، جنتامایسین، آمیکاسین، توبرامایسین، سفتازیدیم و سفتریاکسون، بیشترین حساسیت بدست آمده مربوط به سیپروفلوکساسین (91%) و کوتریموکسازول (5/57%) و بیشترین مقاومت مربوط به سفتریاکسون (4/98%) بود.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به این نکته که بیشترین موارد جداشده از بخش اورژانس می باشد این مهم را خاطر نشان می سازد که احتمال دارد بخشی از موارد مثبت، عفونت واقعی نبوده و در اثر آلودگی باشد. لذا لازم است یک مطالعه آینده نگر با رعایت تمام شرایط استاندارد و استریل از زمان نمونه گیری تا بدست آمدن نتیجه نهایی و مقایسه با علائم بالینی بیمار انجام گیرد و سپس نتایج حاصل از آن با این مطالعه مقایسه گردد.
    کلیدواژگان: اسینتوباکتر، سپتی سمی، کشت خون، آنتی بیوگرام
  • علی آهنگر، سمانه صفارانی، احمد فیاض بخش صفحه 76
    زمینه و هدف
    مدیران امروزی، درمحیطی پویا، پرابهام ومتحول کار می کنند. نقش مدیران در ایجاد کیفیت بسیار اساسی است. امروزه پرداختن به کیفیت کالاها وخدمات در کلیه زمینه ها در زمره اولویتهای اساسی هر سازمان پیشرو می باشد. در بخش بهداشت ودرمان، به لحاظ اهمیت نوع خدمات و سر و کار داشتن با سلامت وجان انسانها، اعتلای کیفیت وتضمین آن برای نظام بهداشت ودرمان ومردم بطور فزاینده و مداوم مورد توجه قرار گرفته است. مدیریت کیفیت فراگیر (Total Quality Management) یکی از مهمترین تحولاتی است که وارد عرصه مدیریتی مراقبتهای بهداشتی شده است. هدف از این پژوهش بررسی آگاهی و نگرش مدیران ارشد و میانی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران نسبت به امکان اجرای مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) در بیمارستانهای مربوطه می باشد.
    روش پژوهش: این مقاله به شکل توصیفی تحلیلی و میدانی بوده است، جامعه شامل مدیران میانی و ارشد دانشگاه های علوم پزشکی تهران بودند و مطالعه در سال 1387 انجام گرفت. حجم جامعه 50 نفر بوده و نمونه گیری صورت نگرفته است. ابزار گردآوری داده های آن پرسشنامه می باشد که شامل 46 سئوال است و روایی آن با استفاده از تیم متخصص و پایایی آن با روش زیرنمونه با اطمینان 95% اثبات شده است. روش به اینگونه بود که داده ها از طریق پرسشنامه ها جمع آوری شدند، سپس داده ها با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردیدند و در دو شکل آمار توصیفی (شامل میانگین، میانه، نما، انحراف معیار، واریانس، دامنه تغییرات، حدپایین و حد بالا) و آمار استنباطی (شامل آزمون Bivariate و ضریب همبستگی Pearson (ارائه شدند.
    یافته ها
    به طور کلی متوسط میزان دانش مدیران ارشد و میانی در مورد مدیریت کیفیت فراگیر* برابر با 73.24 درصد است و با توجه به نحوه ی امتیازدهی در گروه خوب قرار می گیرد و نیز متوسط میزان نگرش مدیران ارشد و میانی در مورد مدیریت کیفیت فراگیر برابر با 79.76 درصد است و با توجه به نحوه ی امتیازدهی در گروه خوب و نزدیک به عالی قرار می گیرد. بررسی رابطه بین میزان آگاهی و نگرش مدیران ارشد و میانی نشان می دهد که ارتباط معنادار مثبتی بین این دو وجود دارد.
    بحث و نتیجه گیری
    مدیریت کیفیت جامع یک دیدگاه جدیدی است که برای ادامه بقای سازمان کاملا حیاتی است بخصوص در محیطهای حساسی چون بیمارستانها که با جان انسانها سروکار دارند و کیفیت یک فرآیند مستمر است و با توجه به یافته ها نشان می دهند مدیران حداکثر دانش و نگرش را نداشتند اما با آموزش مداوم می توان زمینه این امر حیاتی را در آینده مهیا نمود تا سطح سلامت آحاد جامعه بهبود یابد.
    کلیدواژگان: مدیران ارشد و میانی، مدیریت کیفیت فراگیر، دانش، نگرش، بیمارستان
  • فرحناز صدوقی، مریم احمدی، محمود رضا گوهری، فاطمه رنگرز جدی صفحه 85
    زمینه وهدف
    فناور ی های اطلاعاتی منبع مهمی برای انتشار اطلاعات بوده و استفاده از آنها منجر به افزایش دانش سلامت مردم میگردد. باتوجه به رویکرد سلامت متمرکز بر بیمار، این تحقیق به منظور بررسی نگرش بیماران بستری نسبت به فناور ی های اطلاعاتی صورت پذیرفت.
    روش بررسی
    مطالعه ای توصیفی - مقطعی در بیمارستا نهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر روی 461 بیمار بستری در سال 78 که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده بودند، صورت پذیرفت. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه حاوی دو قسمت اطلاعات زمین های و، (r=0/ محقق ساخته، روا(صوری و محتوائی) و پایا (روش اسپیرمن - براون با 83 و آمار توصیفی تجزیه و SPSS اطلاعات مرتبط با اهداف مطالعه بود. داده ها توسط مصاحبه جمع آوری و با نرم افزار تحلیل گردید.
    یافته ها
    185 درصد / 88 درصد دریافت و ارسال سوابق، 7 / 86 درصد تمایل به دسترسی به اطلاعات پرونده پزشکی، 3 / داشتند. 3 76 درصد اخذ نوبت، 80 درصد مشاوره با پزشک معالج و 80 / دریافت جواب آزمایشات، 79 درصد تجدید نسخه داروئی، 4 درصد تمایل به دریافت اطلاعات مرتبط با رژیم غذائی را با استفاده از فناوری های اطلاعاتی داشتند.
    بحث و نتیجه گیری
    نگرش بیماران بستری نسبت به فناوری های اطلاعاتی نسبتا خوب م یباشد. پیشنهاد می شود اطلاعات مورد نیاز بیماران بخصوص اطلاعات مربوط به نحوه صحیح مصرف داروها و رژیم غذائی از طریق دیسکهای فشرده و یا سایت بیمارستان در اختیار بیماران قرار گیرد و یا سایت های مناسب به آنها معرفی گردد.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، دسترسی به اطلاعات، بیمار، اینترنت، کامپیوتر
  • محمد مهدی امیری، زهره جدلی، سید عباس میرشفیعی، عبدالفتاح صراف نژاد، مهرناز رسولی نژاد، مسعود روانبخش، مهدی روحانی، محمد علی بویر، علیرضا صالحی نوده صفحه 96
    زمینه و هدف
    گزارشات متعددی مبنی بر اهمیت نقش آپوپتوز در سندروم سپتی سمی وجود دارد. هدف از مطالعه حاضر و پذیرنده نوع یک آن در افراد مبتلا به سپتی سمی و مقایسه آن با افراد سالم TNF سطح، PBMC بررسی میزان آپوپتوز در میباشد.
    روش بررسی
    این تحقیق بر روی 22 فرد بیمار مبتلا به سپتی سمی انجام گرفت. پس از اخذ 6 سیسی خون در شرایط میزان، PBMC سرم بیماران بررسی گردید. بلافاصله پس از جداسازی TNFRI و TNF استریل، با استفاده از کیت الیزا میزان آپوپتوز این سلولها بررسی گردید(آپوپتوز در زمان صفر)؛ در ادامه با کشت این سلولها میزان آپوپتوز خود به خودی و نوترکیب بر میزان آپوپتوز نیز بررسی گردید. TNF تاثیر بیماران در مقایسه با افراد نرمال افزایش PBMC یافت ه ها: میزان آپوپتوز در زمان صفر و میزان آپوپتوز خود به خودی برای مرگ سلولی برنامهریزی شده اند. in vivo معنی داری داشته و نشان دهنده این است که سلولهای ایمنی در شرایط نسبت به آپوپتوز خود به خودی آنها افزایش معنی داری نداشت. TNF بیماران، تحت تاثیر PBMC میزان آپوپتوز
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج نشان دهنده این است که مسیرهای مرگ دیگری غیر از پذیرنده های مرگ، در امر آپوپتوز در این بیماران بطور معنی داری در مقایسه با افراد نرمال TNFRI و TNF دخیلند. همچنین میزان سرمی هر دو پروتئین در مراحل ابتدایی TNFRI با یکدیگر است و نشان دهنده نقش پروتکتیو r= افزایش یافته و این افزایش متناسب 0.908 بیماری است.
    کلیدواژگان: سپتی سمی، آپوپتوز، فاکتور نکروزدهنده تومور آلفا، گیرنده محلول نوع یک فاکتور نکروزدهنده تومور آلفا، سلولهای تک هستهای خون محیطی، مرگ سلولی
|
  • Ghr Veghari, H. Joshaghani, Sa Hoseini, Sm Sedaghat, F. Niknezhad, A. Angizeh, E. Tazik, P. Maharloei Page 10
    Background And Aim
    Cardiovascular disease is the first and for most factor for mortality in adults and hypercholesterolemia (HC) is a susceptible agent for them. The main objective of this study is to determine the of prevalence of HC and some risk factors related to it in adults in Golestan province in 2006.
    Materials And Methods
    This is a Crossectional-Descriptive study based on population and 1995 cases (997 men and 998 woman) between 25- 65 years old, were chosen by cluster and stratify sampling in Golestan adult population. We interviewed all the cases and determined anthropometric and biochemical indexes. Data was analyzed by SPSS.14 software. HC was defined as serum cholesterol levels over 200 mg/dl.
    Results
    Mean age was 39.2 year and mean ±SD of serum cholesterol in men and women was 196.7±39.11 and 209.4± 42.9 respectively. Prevalence of HC showed significant deference between men (44.7%) and women (57%) (P<0.05). There is a significant difference between age groups, region, physical activity and BMI in the mean value of serum cholesterol (P<0.01) but regarding economic status it is not significant. Prevalence of HC in abdominal obese and healthy group is 63.2% and 41% respectively and statistical difference is significant (P<0.05). The people of Golestan province consume fruits, vegetables and fish 4.84, 3.65 and 2 days in a week respectively and vegetable and fish are consumed more in HC group than in non- HC group. The consumption of hydrogenated oil, liquid oil and other type of oils is 85.4%, 14% and 0.7% respectively, and in HC people the intake of liquid oil is slightly higher than others, but statistical differences is not significant.
    Conclusions
    HC is one of the most health problems in Golestan province and women suffer from it more then men. Life style and food behavior are two risk factors for it. Thereby correction of food and social behavior can decline incidence of cardiovascular disease.
  • A. Akbari, Mr Pourmand, Mk Sharifi Yazdi, M. Hosseini, Mm Soltan Dallal Page 25
    Background And Aim
    Enteroinvasive Escherichia coli (EIEC) strains include a group of diarrheagenic Escherichia coli (DEC) and are known to cause shigellosis-like symptoms in both adults and children. They belong to a limited number of serotypes and their somatic (O) antigens are identical with, or related to, certain Shigella antigens. EIEC strains are confirmed by demonstration of invasiveness by polymerase chain reaction (PCR) for detection of the ipaH (invasive plasmid antigen H) gene that is specific for these strains among DEC.Since in our country,Iran study for detection of these strains. hasnot been carried out therefore the aim of this study was detection of EIEC in diarrheal under 5 year old children in Tehran.
    Materials And Methods
    During the descriptive study,300stool samples were collected from children with diarrhea in Ali Asghar Hospital and children medicinal center of Tehran during 4 months (April-Jul 2008). E.coli species were isolated by standard bacteriological and biochemical tests. Presence of invasive plasmid antigen H (ipaH) gene in confirmed colonies was investigated by PCR technique.
    Results
    Among 300 stool specimens studied using culture method and biochemical tests,39(13%) E.coli species were isolated. Among these 39 strains,7(2.3%) strains containing ipaH gene (EIEC) were detected by PCR technique.
    Conclusions
    Enteroinvasive Escherichia coli (EIEC) in our country, Iran, may be as bacterial pathogen causing childhood diarrhea. Therefore we should apply new techniques for investigation of these strains.
  • Smh Mousavi, F. Faraji Khiavi, R. Sharifian, G. Shaham Page 31
    Background And Aim
    Because of preventing of radiation damages, special safety issues are considered in radiology departments: But, the other safety aspect issues are not observed regularly. As an important part of safety plan, radiology departments should be assessed from physical, building design aspects and cope with fire.
    Materials And Methods
    This descriptive study was directed as a cross sectional research. Tehran University of Medical Sciences hospitals radiology department were assessed for standards of physical spaces, radiation preventing, and cope with fire, patient's and staff safety.A Check-list was used as data collection instrument.Each safety issue estimated as safe (>80%), not safe (<50%) and relatively safe (between 50 and 80 %).
    Results
    Overall, safety standards were observed in Tehran university of Medical Sciences Hospitals Departments,with relatively safe standards regarding patient's safety and cope with fire.
    Conclusions
    Fire protocols must be regarded in radiology wards in hospitals. Appropriate designing and programming which considers patient's safety from the time of entering to radiology ward until leaving is offered.
  • M. Zahavi, N. Sadre Momtaz, Sh Ar Panahi Istadegi Page 38
    Background And Aim
    The main goal of each hospital - like all health care sectors - is protecting and increasing the health level in orsig country. The important role of human resources in hospitals is appropriate strategic decisions making for fast environmental changes and shows the need of staff participation. Nurses as a one of the biggest parts of hospital staff need to participate much more in strategic decision making in hospitals. This article is aimed to measure the level of nurse's participation in strategic decisions making.
    Materials And Methods
    This research is descriptive - analytic. Total nurses of Shariati hospital were 577 nurses of which 175 nurses were selected and studied.The gathering information instrument was questionnaire adapted from Dustdar thesis. This questionnaire contained 35,5 - choice questions set by Likert basis. Project's data was analyzed with SPSS software in % 95 confidence levels and statistical specifications like mean, standard error,correlation and non parametric tests were used.
    Results
    According to the results obtained, there are meaningful relation between staff participation in strategic decision making and: marriage situation (PV=0.01), Decision Directing (PV=0.0), culture of participation (PV=0.00), organization maturity (PV=0.00) and risk tolerance (PV=0.01)
    Conclusions
    It has been observed that nurse participation in strategic decision making in Shariati hospital is in "low" position (participation mean score: 28.52 from 100). So an administrator effort for spreading culture of participation to owner's process is something that should be paid attention more than before.
  • N. Khodakarami, M. Mirza Alizadeh, A. Haghighi, H. Alavi Majd Page 47
    Background And Aim
    Evaluation for STIs requires speculum examination. It is sometimes uncomfortable and rejected by many patients. Speculum examination often is impractical or not available in remote areas. Recently, it is possible to omit the speculum examination and noninvasively diagnose for Chlamydia and gonorrheal infections from urine sample. This comparison study was conducted by collected vaginal specimens directly without performing a speculum examination for the diagnosis of trichomonas infections.The aim of this study was comparison of two methods of vaginal discharge collection with and without speculum examination for diagnosis of the trichomonas infection.
    Materials And Methods
    We examined 100 patients with vaginal discharge to the gynecology clinic of the Taleghani hospital. Two vaginal swab were collected from vaginal discharge of patients before and during speculum examination for diagnosis of trichomoniasis. Both of vaginal specimens were tested with blinded microscopic. Compared collection methods sensitivities, specificity, positive predictive value, negative predictive value and accuracy of both methods was compared.
    Results
    Sensitivities, specificity, positive predictive value, negative predictive value and accuracy of speculum collection methods were 69%, 99%, 92%, 94% and 93% for trichomoniasis respectively. Sensitivities, specificity, positive predictive value, negative predictive value and accuracy of nonspeculum collection methods were 62.5%, 99%, 91%, 93% and 92% for trichomoniasis respectively. The differences between methods was not statistically significant (P= NS). There was a very good agreement between both methods for diagnosis of trichomoniasis (KAPPA= o.85).
    Conclusions
    We have demonstrated the benefit of nonspeculum vaginal specimens for the diagnosis of trichomoniasis. This technique has applicability for studies involving the epidemiology of vaginal infection as well as for home diagnostic testing, elder and pregnant women respectively.
  • H. Dargahi, M. Ghazi Saidi, M. Ghasemi Page 55
    Background And Aim
    Electronic learning system is a new educational process which designed upon basis of computerized technology, multimedia and processors. It has several potentials and contexts.To do comparative study and utilizing of successful electronic learning in developed countries could help us to develop this new process in Iran's Universities of Medical Sciences.
    Materials And Methods
    This research is developed descriptive comparative study in 2007 - 2008 by using of developed countries universities websites information and 62 references and keywords such as Electronic Educations,Medical Sciences Courses,Commutation Technology, Comparative Study and University in the field of electronic medical sciences. Then, the findings will compare with each developed countries universities and Iran's Universities of Medical Sciences.
    Results
    The results showed that Manchester and Dekin University have much experience in developing of electronic learning. The Students should be assessed by attendance, online and blended in developed universities.Degree based courses are only present in South - Africa University, meanwhile single courses and training are present in other universities. Electronic health sciences courses and training are developed much more in compressive with others.Discussion and
    Conclusion
    The studied universities are different in history of construction, student assessment type, homework presence type, registration procedures, electronic medical education type with each other.Iran's Universities of Medical Sciences, electronic education have several deficiencies in comparison with developed countries universities. We suggest appropriate technological and cultural infrastructure and use's skill improvement to develop this process in our country's universities of Medical sciences.
  • Y. Erfani, A. Rasti, H. Yazdanbod Page 70
    Background And Aim
    Acinetobacters are opportunistic pathogens and one of the important agents of nosocomial infections that causes many infections like septicemia and pneumonia. For resistance to antibiotics acinetobacters are mentioned as a healthcare system complications and are transmitted by the hands of healthcare workers. This research has performed in order to determine prevalence and antibiotic susceptibility of isolated acinetobacters from blood cultures.
    Material And Methods
    This study was performed during a nine months period in shariati hospital. All 750 positive blood cultures were distinguished and prevalence of acinetobacter and antibiotic susceptibility of isolated acinetobacters were determined using disk diffusion agar method. Data were analyzed using SPSS software.
    Results
    According to our findings,133 blood cultures were positive for acinetoloacters(17.7% of cases). The most observed cases were isolated from emergency ward of hospital (65.5%). Antibiogram results using ciprofloxacin, cotrimoxasol,gentamicin, ceftazidime, amikacine, tobramicine and ceftriaxone, showed maximum sensitivity to ciprofloxacine(91%) and cotrimoxazole (57.5%) and maximum resistance to ceftriaxone respectively.Discussion and
    Conclusion
    Because the most acinetobacter isolation was from emergency ward of hospital, it seems that a part of such infections is more due to contamination than real infection. Therefore it is recommended that a prospective cohort study considering standard and sterile conditions during sampling, by considering patients clinical features has to be performed.
  • A. Ahangar, S. Safarani, A. Fayazbakhsh Page 76
    Background And Aim
    Managers today work in a dynamic environment. Their role in creating quality is essential. Today paying attention to the quality of goods and services is the first Paiority in heath care organizations which is in with contact peoples lives. Total Quality Management has undergone vast changes in health care management. The aim of this study is to determine the top (chief) and middle managers knowledge and attitude on the feasibility of applying Total Quality Management in hospitals of Tehran University of Medical Science in 2009.
    Materials And Methods
    This is a descriptive - analytic research. The study population consists of top and middle mangers of Tehran University of Medical Science in 2009. For data gathering, we have used a questionnaire which consisted of 46 questions. We assessed its validity by expert team and its reliability by subsample method (CI95%). Then the data were analyzed by SPSS software. The descriptive results(consist of mean, median, mode, std deviation, variance, range, maximum and minimum) and analytical results(consist of bivariate and Pearson tests) were obtained.
    Results
    The total mean of the top and middle managers knowledge for TQM is 73.24% and is in good range. The total mean of the top and middle managers attitude about TQM is 79.76% and is good and near to excellent range.There is a meaningful relation between top and middle managers knowledge and attitude for TQM. In total the coordination of the top and middle managers ideas for TQM is near to the each other and is good to applying it in hospitals.Discussion and
    Conclusion
    Total Quality Management is a new idea that is vital for organizations, especially for hospitals. Results of this survey show that top and middle managers knowledge and attitude are in good range but it needs promotion and continual teaching because when the knowledge and attitude change, the behavior of this managers also change and finally the behavior of all the employees in hospital will change. Also the goals of TQM that are the consent of the patients, employees and society and high quality of services will be acceptable and remain for promotion of good health in the society.
  • F. Sadooqi, M. Ahmadi, M.R. Gohari, F. Rangraz Jeddi Page 85
    Background And Aim
    Information Technologies (ITs) has become a significant resource for dissemination of information and resulted to an increase of health knowledge in communities. With attention to patient - centered approach this study was done to determine knowledge of inpatients about ITs.
    Materials And Methods
    A descriptive - cross-sectional study was done on 461 inpatient in Kashan University of Medical Sciences hospital's with a reliable (spearman Brown, r =0.83) and valid (face and content) questionnaire in two section, demographic information and study objects. Data gathering was done with interview then analyzed by SPSS and descriptive analysis.
    Results
    %42.1 and %26.7 of participants had knowledge about computer and the Internet relatively. %41.9 of them had the Internet access. 86.3% and 88.3% relatively would be interested to access and get medical records and their information. They intended to get test (%85.7), refill her/his prescription (79%), get appointment (%76.4), consult with physicians (%80), and get information about diets (80%) through ITs.Discussion and
    Conclusion
    It seems ITs attitude in inpatients is relatively good. Providing their information needs especially about prescription order and diets from CD or the Internet by hospital sites and introducing good medical sites to patient were recommended.
  • Mm Amiri, Z. Jadali, M. Rasoolinejad, Ar Salehi Nodeh, Sa Mirshafie, A. Sarrafnezhad, M. Ravanbakhsh, M. Rohani, Ma Boyer Page 96
    Background And Aim
    The present study was designed to compare the cell death, circulating levels of tumor necrosis factor-α and tumor necrosis factor type-I receptor in Iranian patients with sepsis and normal controls.
    Materials And Methods
    Twenty-two patients with sepsis were included in this study. After blood collection, the serum circulating levels of TNF- and TNFRI measured with ELISA kits. The PBMCs isolated from blood samples and proportion of apoptotic cells measured by flowcytometry at the time of blood draws (0 time) and after 24-h incubation. PBMCs incubated at 37°C in culture (spontaneous apoptosis) and in the presence of rTNF that is capable of inducing apoptosis in activated T cells expressing the TNF family of receptors.
    Results
    PBMCs obtained from the patients showed significantly higher (P<0.001) proportion of apoptotic cells than PBMCs of controls at 0 time, indicated that a higher fraction of PBMCs were undergoing apoptosis in vivo in patients but not in controls. After 24-h incubation, spontaneous ex vivo apoptosis of PBMCs was nearly as high as that of TNF- induced apoptosis, indicating that activated T cells had been preprogrammed in vivo to die.Discussion and
    Conclusion
    The circulating levels of both TNF- and TNFRI showed significantly higher in patients (P<0.001) than controls and this increase is proportional (r=0.908) in both indicating that TNFRI may have a protective effect in the early stage of sepsis.