فهرست مطالب

Islamic Dental Association of IRAN - Volume:22 Issue: 1, 2010

Journal of Islamic Dental Association of IRAN
Volume:22 Issue: 1, 2010

  • تاریخ انتشار: 1389/04/06
  • تعداد عناوین: 9
|
  • شهید آیت الله مرتضی مطهری صفحه 5
    این کلمه از کلمات شایع و رایج دینی است، در قرآن کریم به صورت اسمی و یا به صورت فعلی زیاد آمده است، تقریبا به همان اندازه که از ایمان و عمل نام برده شده و یا نام نماز و زکوه آمده و بیش از آن مقدار که مثلا نام روزه ذکر شده، از تقوا اسم برده شده است. در نهج البلاغه از جمله کلماتی که زیاد روی آنها تکیه شده کلمه تقواست، همچنین خطبه ای طولانی هست به نام خطبه متقین. این خطبه را امیرالمؤمنین در جواب تقاضای کسی ایراد کرد که از او خواسته بود توصیف مجسم کننده ای از متقیان بکند، امام ابتدا استنکاف کرد و به ذکر سه چهار جمله اکتفا فرمود ولی آن شخص که نامش همام بن شریح بود و مردی مستعد و برافروخته قانع نشد و در تقاضای خود اصرار و سماجت کرد. امیرالمؤمنین (ع) شروع به سخن کرد و با بیان بیش از صد صفت و ترسیم بیش از صد رسم از خصوصیات معنوی و مشخصات فکری و اخلاقی و عملی متقیان سخن را به پایان رسانید. مورخان نوشته اند که پایان یافتن سخن علی همان بود و قالب تهی کردن همام بعد از یک فریاد همان. مقصود این است که این کلمه از کلمات شایع و رایج دینی است. در میان عامه مردم هم این کلمه زیاد استعمال می شود. این کلمه از ماده «وقی» است که به معنای حفظ و صیانت و نگهداری است، معنای «اتقاء» احتفاظ است. ولی تا کنون دیده نشده که در ترجمه های فارسی این کلمه را به صورت حفظ و نگهداری ترجمه کنند، در ترجمه های فارسی اگر این کلمه به صورت اسمی استعمال شود مثل خود کلمه «تقوا» و یا کلمه «متقین» به پرهیزکاری ترجمه می شود: مثلا در ترجمه «هدی للمتقین» گفته می شود: هدایت است برای پرهیزکاران و اگر به صورت فعلی استعمال شود خصوصا اگر فعل امر باشد و متعلقش ذکر شود به معنای خوف و ترس ترجمه می شود مثلا در ترجمه «اتقوا الله » یا «اتقوا النار» گفته می شود از خدا بترسید.
    البته کسی مدعی نشده که معنای تقوا ترس یا پرهیز و اجتناب است، بلکه چون دیده شده لازمه صیانت خود از چیزی ترک و پرهیز است و همچنین غالبا صیانت و حفظ نفس از اموری ملازم است با ترس از آن امور چنین تصور شده که این ماده مجازا در بعضی موارد به معنای پرهیز و در بعضی موارد دیگر به معنای خوف و ترس استعمال شده است و البته هیچ مانعی هم در کار نیست که این کلمه مجازا به معنای پرهیز و یا به معنای خوف استعمال شود، اما از طرف دیگر موجب و دلیلی هم نیست که تاکید کند که از این کلمه یک معنای مجازی مثلا ترس یا پرهیز قصد شده، چه موجبی هست که بگوئیم معنای «اتقوا الله » این است که از خدا بترسید و معنای «اتقوا النار» این است که از آتش بترسید، بلکه معنای این گونه جمله ها این است که خود را از گزند آتش حفظ کنید و یا خود را از گزند کیفر الهی محفوظ بدارید، بنابراین ترجمه صحیح کلمه تقوا «خود نگهداری» است که همان ضبط نفس است و متقین یعنی «خود نگهداران».
    کلیدواژگان: تقوا
  • احمد سوداگر، محمدصادق احمد آخوندی، سیده نفیسه مومنی، آزاده داود آبادی صفحه 9
    زمینه و هدف

    با توجه به تعادل موجود بین اجزای فک و صورت در هر فرد، توصیف ارتباط پارامترهای دندانی و اسکلتی می تواند به تشخیص و درمان مال اکلوژن ها و تعیین موقعیت دندانها کمک کند، لذا هدف از انجام این مطالعه بررسی و تعیین میزان همبستگی تغییرات ساژیتال و عمودی دندانی و استخوانی در هماهنگی با مال اکلوژن موجود می باشد.

    روش بررسی

    در این مطالعه توصیفی تحلیلی 89 لترال سفالوگرام افراد در محدوده سنی 14- 18 سال مورد بررسی قرار گرفت. با مطالعه کست های تشخیصی، نمونه ها به دو گروه دارا و فاقد کراودینگ تقسیم شدند. رادیوگرافی ها تریس شده و ضریب همبستگی Pearson بین پارامترهای بیانگر ابعاد صورت و پارامترهای نشان دهنده موقعیت ساژیتالی و عمودی دندانهای قدامی تعیین گردید.

    یافته ها

    51 نفر از افراد مورد بررسی کراودینگ قدامی داشتند. در این گروه همبستگی بالایی (001/0 p.v <) بین ANB با U1 to SN، U1 to FH، U1 to NA(mm) و بین SNB و U1 to FH و U1 to SN، نیز بین Jaraback index با L1 to MP، IMPA و SNB، همچنین بین FMA با IMPA و FMIA و بین Basal Angle و IMPA دیده شد. در 39 نفر بدون کراودینگ قدامی ANB با L1 to NB، SN-GoGn با SNB و FMIA همبستگی بالایی داشتند، U1 to FH با FMA، SN-GoGn و L1 to MP چنین همبستگی را نشان دادند. L1 to NB (mm) با L1 to MP هم، چنین بودند.

    نتیجه گیری

    بین موقعیت دندانهای قدامی و ابعاد صورت همبستگی وجود دارد که نشانه تعادل بین آنهاست و برای داشتن درمان با ثبات پس از درمان نیز ایجاد تعادل باید مدنظر قرار گیرد.

    کلیدواژگان: ارتفاع صورت، دندان قدامی، ساژیتال، عمودی
  • اسماعیل یاسینی، ایوب پهلوان، منصوره میرزایی، معصومه حسنی طباطبایی، سکینه آرامی، حمید کرمانشاه، مرجان مجد صفحه 17
    زمینه و هدف
    مطالعات نشان داده است که کامپوزیت های قابل تراکم دارای انقباض پلی مریزاسیون کمتر، ضریب انبساط حرارتی نزدیکتر به دندان و استرس کمتری به دندان وارد می کنند ولی تطابق آنها به نسج دندان کمتر است. لذا هدف از این مطالعه بررسی اثر سیکل های حرارتی و مکانیکی بر میزان ریزنشت این نوع کامپوزیت است.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی در 48 دندان انسیزو گاو حفره های CLII تراش داده شد و پس از اچینگ با اسیدفسفریک 37 ٪ و شستشو، دو لایه باندینگ Single bond کارخانه 3M در حفره ها به کار برده و با شدت پانصد و بیست میلی وات بر سانتی متر مربع کیور و سپس دندانها با کامپوزیت P60 که یک کامپوزیت قابل تراکم است ترمیم شدند، سپس دندانها به طور تصادفی به دو گروه 24 تایی تقسیم و گروه یک پنج هزار بار و گروه دوم ده هزار بار در سیکل حرارتی 5 -55 درجه سانتی گراد قرار گرفتند، پس از آن نیمی از دندانهای گروه یک (12= n)، صد و بیست و پنج هزار بار تحت سیکل مکانیکی و نیمی از دندانهای گروه دو (12= n)دویست و پنجاه هزار بار تحت سیکل مکانیکی با فرکانس 5/0 هرتز تحت نیروی صد و پنجاه نیوتن قرار گرفته و در نهایت کل هر دندان به استثنای یک میلی متری اطراف مارجین حفره با سه لایه لاک ناخن پوشانده و به مدت دو ساعت در فوشین 2 ٪ قرار داده شدند و دندانها در آکریل خود سخت شونده مانت شده و برش داده شدند و با استفاده از میکروسکوپ نوری با بزرگنمایی ×40 ریزنشت آنها بررسی شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری Kruskal-Wallis آنالیز گردید.
    یافته ها
    میزان ریزنشت دندانهای که فقط سیکل حرارتی شده بودند در مقایسه با دندانهای که سیکل های حرارتی و مکانیکی شده بودند تقریبا یکسان بود. میزان ریزنشت سیکل های مکانیکی اعمال شد. (دویست و پنجاه هزار) بر روی دندانها در مقایسه با گروه هایی که سیکل های مکانیکی کمتر (صد و بیست و پنج هزار) دریافت کرده بودند نیز تفاوتی نشان نداد و افزایش قابل توجهی از نظر آماری نداشت. میزان ریزنشت با استفاده از میکروسکوپ نوری بین گروه های آزمایش اختلاف آماری قابل ملاحظه ای دیده نشد. (05/0 > p)
    نتیجه گیری
    سیکل های مکانیکی وارد شده به دندانها پس از اعمال سیکل های حرارتی، میزان ریزنشت را افزایش نداد.
    کلیدواژگان: ریزنشت، سیکل حرارتی، سیکل مکانیکی، کامپوزیت قابل تراکم
  • پریچهر غلیانی، عاطفه توانگر صفحه 23
    زمینه و هدف
    لیکن پلان یک بیماری التهابی مزمن با درگیری پوست و مخاط دهان است که می تواند منجر به آسیب به زندگی معمول افراد شود. هدف از این مطالعه تعیین و مقایسه میزان استرس و میانگین سطح کورتیزول بزاق در بیماران لیکن پلان دهانی می باشد.
    روش بررسی
    در مطالعه مقطعی – مشاهده ای از نوع توصیفی – تحلیلی، نمونه کلی به دو گروه تقسیم شدند. گروه مورد آزمایش شامل بیست بیمار مبتلا به لیکن پلان دهانی و گروه شاهد شامل بیست نفر از افراد غیرمبتلابودند. به منظور بررسی درجه استرس، از پرسشنامه اضطراب Cattle استفاده شد که شامل چهل پرسش در مورد مشکلات معمول بود که غالب افراد در زندگی خود، با آن مواجه می شوند. به منظور جمع آوری بزاق در هر دو گروه از روش Spitting استفاده گردید. نمونه های بزاق بین ساعت 9 - 10 صبح جمع آوری شده و سطح کورتیزول بزاق با استفاده از روش الایزا، اندازه گیری شد. اطلاعات توسط آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین درجه اضطراب در گروه مورد 65/6 و در گروه شاهد 6/5 بود که از نظر آماری، اختلاف معنی داری وجود نداشت (13/0 P =). میانگین سطح کورتیزول بزاق در گروه مورد 15/3 دسی لیتر بر میکروگرم و در گروه شاهد 63/3 دسی لیتر بر میکروگرم بود. در این مورد نیز اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    میانگین میزان کورتیزول بزاق در افراد مبتلا به لیکن پلان دهانی کمتر از افراد غیرمبتلابود. اما میزان استرس در گروه مورد کمی بیشتر از گروه شاهد بود. همچنین بین میزان استرس و غلظت کورتیزول بزاق، ارتباطی وجود ندارد.
    کلیدواژگان: لیکن پلان، اضطراب، بزاق، هیدروکورتیزون
  • فرزانه آقاحسینی، ایرج میرزایی دیزگاه صفحه 30
    زمینه و هدف
    احساس خشکی دهان یکی از مهمترین شکایتهای بسیاری از افراد مسن به ویژه زنان یائسه است. گرچه مکانیسم دقیق آن همچنان شناخته شده نیست ولی به نظر می رسد که هورمون های جنسی استروئیدی نقشی در فیزیولوژی حفره دهانی داشته باشند. لذا هدف این مطالعه بررسی مقدار پروژسترون سرمی در زنان یائسه مبتلا به خشکی دهان می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مورد - شاهد هفتاد زن یائسه مراجعه کننده به بخش بیماری های دهان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با محدوده سنی 42 - 78 سال با یا بدون احساس خشکی دهان (35 زن با احساس خشکی دهان به عنوان گروه مورد و 35 نفر زن سالم به عنوان گروه شاهد) شرکت داشتند. شدت خشکی دهان نیز بر اساس پرسشنامه مربوطه محاسبه شد، غلظت سرمی پروژسترون به روش الیزا اندازه گیری گردید و آنالیز آماری Student’s unpaired t-test و Spwarman مورد استفاده قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین غلظت سرمی پروژسترون در گروه مورد 10 ± 30 پیکوگرم بر میلی لیتر به طور معنی داری کمتر از گروه شاهد (026/0= P و 70 ± 171) بود. همبستگی منفی بین غلظت سرمی پروژسترون و شدت خشکی دهان مشاهده گردید. (05/0 = P؛ 295/0- r =)
    نتیجه گیری
    مقدار پروژسترون سرم مبتلایان به احساس خشکی دهان در مقایسه با زنان یائسه بدون احساس خشکی دهان کم بوده و پروژسترون در بروز علائم خشکی دهان نقش دارد.
    کلیدواژگان: یائسگی، احساس خشکی دهان، پروژسترون، سرم
  • شهرو اعتماد مقدم، مژگان علاء الدینی، بهاره مظفری صفحه 35
    زمینه و هدف
    آنژیوژنز فرایند پایه ای در رشد و متاستاز تومور است و با میانگین تراکم عروق خونی کوچک ارزیابی می شود. هدف از این مطالعه ارزیابی تراکم عروق خونی کوچک در موکواپیدرمویید کارسینومای غدد بزاقی و تعیین ارتباط آن با درجه بافت شناختی می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی – تحلیلی درجه بافت شناختی سی نمونه موکواپیدرمویید کارسینوما تعیین گشته و توسط آنتی بادی مونوکلونال بر ضد CD34 رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی صورت پذیرفت. تراکم عروق خونی کوچک با شمارش رگها توسط میکروسکوپ نوری، در نواحی دارای بیشترین تجمع عروقی در 10 High power field ارزیابی شد. جهت آنالیز نتایج به دست آمده از روش آماری ANOVA یک طرفه و آزمون post hoc از نوع Scheffe استفاده گردید.
    یافته ها
    میانگین تراکم عروق خونی کوچک (MVD) در گروه های کم، متوسط و زیاد به ترتیب 12/11، 66/13 و 50/23 به دست آمد. ارتباط آماری معنی دار بین میانگین MVD و درجه بندی بافت شناختی موکواپیدرمویید کارسینوما مشاهده شد. (001/0= p) میانگین MVD در تومورهایی با درجه کم و متوسط به طور معنی داری در مقایسه با گروه زیاد کمتر بود (به ترتیب 001/0= p و 016/0 = p). در حالی که مقایسه ضایعات با درجه کم و متوسط تفاوت معنی داری نشان نداد. (725/0= p)
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده در مطالعه حاضر به نظر می رسد آنژیوژنز نقش مهمی در پیشرفت موکواپیدرمویید کارسینومای غدد بزاقی داشته باشد.
    کلیدواژگان: آنژیوژنز، موکواپیدرمویید کارسینوما، CD34
  • مریم خروشی، فاطمه کشانی صفحه 42
    زمینه و هدف
    از آنجایی که پس از درمان بلیچینگ دندانهای زنده حساسیتهای دندانی بسیار شایع می باشند، کارخانجات با افزودن مواد حساسیت زدا به ترکیب بلیچینگ و یا ارائه آنها به صورت ترکیبات تجاری جداگانه، اقدام به کاهش یا رفع این عارضه کرده اند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر نوعی ترکیب تجاری با اثر حساسیت زدایی به نام GC Tooth Mousse (GCTM) بر میزان استحکام باند کامپوزیت رزین به مینای بلیچ شده می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه تجربی- آزمایشگاهی بر روی 48 دندان مولر تازه خارج شده سالم و فاقد هرگونه پوسیدگی در چهار گروه انجام گردید.(12 n =)، پس از آماده سازی سطوح مینائی، در گروه اول (کنترل منفی) بدون هیچ درمانی باند کامپوزیت در سطح مینایی باکال دندانها انجام گردید. گروه های 2و 3 به مدت شش ساعت در روز برای پنج روز متوالی بلیچ شدند (Daywhite ACP) و سپس باند کامپوزیت انجام گردید. در گروه 3 پس از هر بار بلیچ ترکیب GCTM به مدت سی دقیقه در پنج روز متوالی به کار رفت. در گروه 4 بدون بلیچینگ تنها ترکیب GCTM به مدت سی دقیقه در پنج روز متوالی به کار رفت و بلافاصله باند کامپوزیت انجام گردید. پس از پانصد سیکل حرارتی، استحکام باند برشی نمونه ها اندازه گیری شده و سپس توسط آزمونهای واریانس دوطرفه و Keramer Tukey به کمک نرم افزار آماری SPSS ارزیابی گردید. (05/0= α)
    یافته ها
    آنالیز آماری، بین گروه های مورد مطالعه اختلاف معنی داری نشان داد. (0 = P.V) بیشترین استحکام باند مربوط به گروه کنترل منفی و کمترین آن مربوط به گروه دوم بود. آنالیز Tukey نشان داد که کاربرد ترکیب GCTM پس از درمان بلیچینگ و نیز بدون آن، تاثیری معنی دار بر میزان استحکام باند برشی کامپوزیت رزین به مینای بلیچ شده دارد. (05/0 > P.V)
    نتیجه گیری
    با توجه به محدودیتهای مطالعه حاضر، کاربرد ترکیب GCTM به عنوان ماده حساسیت زدا در طی درمان بلیچینگ، سبب کاهش استحکام باند کامپوزیت رزین به مینای دندان می گردد.
    کلیدواژگان: کامپوزیت رزین، بلیچینگ، کازئین فسفوپپتید، آمورفوس کلسیم فسفات، استحکام باند
  • شیوا علوی، علیرضا هورفر صفحه 49
    زمینه و هدف
    در باندینگ به پرسلن، در عین ایجاد استحکام کافی در هنگام جدا کردن براکت ها نباید به پرسلن آسیب برسد. هدف این مطالعه مقایسه ده روش آماده سازی پرسلن جهت دستیابی به روش قابل اعتمادتر جهت باندینگ براکت های استیل می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی، یکصد براکت استیل 3M با رزین کامپوزیت Unite توسط ده روش مختلف آماده سازی سطح پرسلن، به یکصد قرص متحدالشکل پرسلن متصل به فلز باند شدند. روش های به کار رفته عبارت بودند از:1- عدم برداشت لعاب + سایلن 2- عدم برداشت لعاب+ اسید فسفریک + سایلن 3- برداشت لعاب با فرز الماسی 4- برداشت لعاب با فرز الماسی+ سایلن 5- برداشت لعاب با سندبلاست 6- برداشت لعاب با سندبلاست + سایلن 7- اچینگ اسیدهیدروفلوریک 8- اچینگ اسید هیدروفلوریک + سایلن 9- ادغام دو روش پنج و هفت 10- ادغام دو روش پنج و هشت پس از باندینگ، نمونه ها در محیط مرطوب نگهداری و سپس تحت ترموسایکلینگ قرار گرفتند. استحکام اتصال برشی با دارتک اندازه گیری و نمونه ها پس از برداشتن براکت ها زیر میکروسکوپ نوری بررسی شدند. مقایسه استحکام اتصال برشی با آنالیز واریانس یک طرفه و سپس آزمون Dunnett،c انجام گردید. جهت مقایسه الگوی شکست و کیفیت سطح پرسلن، از آزمون Kruskall-Wallis و آزمون Mann Whitney استفاده شد.
    یافته ها
    در گروه های اول، پنجم و سوم استحکام اتصال کافی ایجاد نشد. روش های دیگر قادر به ایجاد استحکام اتصال کافی و یا بیش از حد نیاز ارتودنتیک بودند. تنها در روش عدم برداشت لعاب + اسید فسفریک + سایلن و روش اچینگ با HF، آسیب وارده به پرسلن صفر یا حداقل بود، 0005/0 < p و در روش هایی که استحکام اتصال قویتر ایجاد می کردند آسیب بیشتری نیز به پرسلن وارد می شد.
    نتیجه گیری
    روش عدم برداشت لعاب، اسیدفسفریک، سایلن و نیز روش اچینگ اسید هیدروفلوریک برای باندینگ براکت های استیل به پرسلن به ویژه در نواحی قدامی بر دیگر روش ها ارجحیت دارند.
    کلیدواژگان: پرسلن، باندینگ، براکت ارتودنسی، استحکام برشی
  • بهمن سراج، مهدی شهرابی، حسین افشار، علیرضا حیدری، شهرام مشرفیان، محمد فلاح زاده، ایمان صنعتی، مهشید شادفر، محمد جواد خرازی فرد صفحه 60
    زمینه و هدف
    عوامل ناشناخته موضعی و سیستمیک مؤثر بر رشد و تکامل دندان بسیارند. برخلاف تا خیر در رویش دندان، در مورد رویش زودهنگام مطالعات کمی انجام شده است. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط ضریب هوشی (IQ) با زمان رویش دندان مولر اول دایمی در کودکان می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی-تحلیلی دهان 652 کودک شامل 337 پسر و 315 دختر توسط یک دندانپزشک و به وسیله آینه پلاستیکی یک بار مصرف در زیر نور طبیعی معاینه شد و بر روی 44 نفر از این کودکان که معیارهای لازم را داشتند (22مورد و22شاهد با تعداد مساوی از دو جنس) آزمون هوش توسط روانشناسی که نسبت به این مطالعه Blind بود در شرایط استاندارد انجام گرفت. گروه «مورد» شامل کودکانی بود که همه یا قسمتی از حداقل یکی از دندانهای مولر اول دایمی آنها در سن کمتر از محدوده طبیعی رویش، در دهان رویت شود. گروه «شاهد» مشابه گروه «مورد» بودند ولی بدون رویش. هر کدام از گروه ها با آزمون t-test آنالیز شدند.
    یافته ها
    از نظر IQ بین دو جنس اختلاف آماری معنی دار نبود، همچنین بین گروه «مورد» و «شاهد» از نظر سن اختلاف آماری وجود نداشت. اما متوسط IQ در گروه «مورد» و «شاهد» به ترتیب حدود صد و سی و 119 نمره بود که به لحاظ آماری معنی دار بود. (01/ 0 p <) که گویای ضریب هوشی بالاتر کودکان با رویش زودهنگام نسبت به کودکان گروه شاهد است.
    نتیجه گیری
    کودکانی که دارای سلامت کامل می باشند اما دندان مولر اول دایمی آنها زودهنگام رویش می یابد، ضریب هوشی (IQ) بالاتری نسبت به همتایان خود دارند. (01/0 p<)
    کلیدواژگان: ضریب هوشی، رویش زودهنگام، رویش دندان، اولین مولر دایمی، کودکان
|
  • Ahmad Sodagar, Mohammad Sadegh Ahmad, Akhoundi *, S. Nafiseh Momeni, Azadeh Davoodabadi Page 9
    Background And Aim

    Description of relationship between dental and skeletal parameters can help diagnosis and treatment of malocclusions. This study evaluated the relationship between facial height and vertical and sagital position of anterior teeth.

    Materials And Methods

    The lateral cephalogerams of 89 patients between ages of 14 to 18 years old were studied. The study casts were analyzed then samples were divided into 2 groups of with or without crowding. Cephalograms were traced and Pearson correlation was determined between parameters that explain facial dimensions and parameters that showed sagital and vertical position of anterior teeth.

    Results

    High correlation was found between ANB and U1 to SN, U1 to FH, and U1 to NA (mm). SNB had also correlation with U1 to FH and U1 to SN. Additionally, Jaraback index showed a great correlation with L1 to MP, IMPA and SNB. FMA was similarly correlated with IMPA and FMIA. Significant correlation was detected between basal angle and IMPA (P <0.001). The remaining subjects did not have crowding and demonstrated high correlation between ANB and L1 to NB. SN-GoGn displayed a great correlation with SNB and FMIA. U1 to FH was highly correlated with FMA, SN-GoGn and L1 to MP. High correlation was observed between L1 to NB (mm) and L1 to MP (P<0.001).

    Conclusion

    There was correlation between the position of anterior teeth and facial dimensions that confirms the existence of balance between dentofacial parts. Therefore, establishment of equilibrium is essential for stability of treatment results.

  • Esmaeil Yassini, Ayuob Pahlavan, Mansoreh Mirzaei *, Masomeh Hasani-Tabatabaie, Sakineh Arami, Hamid Kermanshah, Marjan Majd Page 17
    Background And Aim
    Some studies have reported packable composite has good mechanical properties including less stress, polymerization shrinkage and lower coefficient in thermal expansion, but it’s adaptation to cavity walls is not so good. This study evaluated the thermal cycling and Mechanical loading on microleakage of packable composite using in-vitro method.
    Materials And Methods
    Forty eight bovine incisors were selected; Cl II cavity preparations were performed. The teeth were etched with 37% phosphoric acid. After etching, the teeth were rinsed with distilled water and dried with cotton pellet. Single bond (3M) adhesive system was applied next according to the manufacturer’s instructions. The surface was light-cured (Intensity 520 MW/cm2) and the cavities were filled with P 60 composite (3M). The teeth were randomly divided into two groups and two subgroups (n=12). Each group was treated with different thermal and mechanical load cycling. The entire surface of each tooth was coated with three layers of Nail polish, except for the 1-mm width around the cervical margin. The teeth were immersed in 2% fushin solution for two hours and then embedded in acrylic resin. Then they were hemi-sectioned longitudinally in a mesio-distal direction through the center of the restoration. The half tooth specimens were evaluated according to the amount of dye microleakage by means of a 40×magnification. Statistical analysis was conducted using SPSS software, and Kruskal-Wallis test.
    Results
    No significant difference was detected between the four groups (P>0.05).
    Conclusion
    According to the results of this study, thermo cycling and mechanical loading showed no effect on microleakage.
  • Parichehr Ghalyani, Atefeh Tavangar * Page 23
    Background And Aim
    Lichen planus is a common chronic inflammatory disease of skin and oral mucosa. The aim of this study was to determine the stress score and mean salivary cortisol level in patients with oral lichen planus.
    Materials And Methods
    Samples were divided into two groups. The experimental group had 20 patients having oral lichen planus and control group with 20 individuals without any oral lesions. In order to determine the stress score, the Kattel anxiety scale was used. This scale contains 40 questions about ordinary problems that may be present in daily life. Spitting technique was used for collection of saliva samples in both groups. The samples collected between 9 and 10 AM. They were analyzed for the level of salivary cortisol with enzyme linked immunosorbent (ELIZA) assay. Paired sample T test was used for data analysis.
    Results
    The mean level of anxiety state was 6.65 in case group and 5.6 in control group. The difference was not statistically significant (P=0.13). The mean level of salivary corlisol in case group was 3.15 and 3.63 in control group. The difference was not statistically significant (P=0.16) either.
    Conclusion
    The mean salivary cortisol level in patients with oral lichen planus was less than healthy individuals. However, the stress scores in case group was slightly higher than control group. Thus in addition to traditional treatment of OLP patients, psychological treatment may also be needed. This study showed that there was no correlation between salivary cortisol concentration and stress level.
  • Farzaneh Agha-Hosseini *, Iraj Mirzaii-Dizgah Page 30
    Background And Aim
    Dry mouth is a major complaint of many elderly individuals especially those who are in the menopausal period. Although the exact mechanisms that mediate xerostomia have not been firmly established, sex steroid hormones appear to play a considerable role in the physiology of the human oral cavity. The aim of this study was to investigate the serum progesterone level in menopausal women with oral dryness feeling.
    Materials And Methods
    A case-control study was carried out on 70 selected menopausal women aged 42–78 years with or without dry mouth (35 case and 35 controls) conducted at the Oral Medicine Clinic of Tehran University of Medical Sciences. Serum concentration of progesterone was assessed by enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA). Statistical analysis using Spearman and Student’s unpaired t-tests were used.
    Results
    The mean concentration of serum progesterone was significantly lower among the cases (30±10 pg/ml) than in control group (171±70 pg/ml, P=0.026). There was a negative correlation between serum progesterone concentration and severity of oral dryness feeling (r = -0.295; P< 0.05).
    Conclusion
    The results showed that subjects with dry mouth had decreased serum level of progesterone compared with those without dry mouth, which suggests an association of progesterone with symptoms of oral dryness.
  • Shahro Etemad-Moghadam, Mojgan Alaeddini *, Bahareh Mozaffari Page 35
    Background And Aim
    Angiogenesis is known as the outgrowth of new blood vessels from preexisting vasculature and plays an important role in different aspects of tumor growth and metastasis. Microvessel density (MVD) represents angiogenesis in neoplastic tissues and is generally employed as a useful tool for its measurement. The aim of the present study was to evaluate MVD in salivary gland mucoepidermoid carcinomas (MECs) and to assess its relation to histologic grade.
    Materials And Method
    In this cross-sectional study, 30 parotid and minor salivary MECs were graded under a light microscope according to the AFIP criteria. All specimens were immunohistochemically stained with monoclonal antibody against CD34. MVD was determined by counting all positively-stained cells or cell clusters in 10 high-power-fields, selected from the most vascularized areas. The results were analyzed using one-way ANOVA and Scheffe post-hoc tests.
    Results
    MVD was expressed as the mean number of microvessels per high-power-field. A statistically significant correlation was observed between MVD and MEC grade (P=0.001). Microvessel density was significantly lower in grades I (11.12) and II (13.66) compared to grade III (23.50) tumors. The difference between grades I and II neoplasms was not significant (P=0.725).
    Conclusions
    According to the results obtained in the present study angiogenesis may have an important role in the pathogenesis of parotid and minor salivary gland MEC and may be useful in the prediction of its biologic behavior.
  • Maryam Khoroushi *, Fatemeh Keshani Page 42
    Background And Aim
    Tooth sensitivity is common after vital tooth bleaching. Desensitizers are available as a component of bleaching agents or separated materials. The aim of this invitro study was to evaluate the effect of “GC tooth Mousse (GCTM)” on bond strength of composite resin to bleached enamel.
    Materials And Methods
    This experimental study was conducted on 48 freshly extracted sound molars. Samples were divided in 4 groups (n=12). In group 1 (negative control) composite resin was bonded on the buccal enamel surfaces. Specimens in groups 2 and 3 were bleached for 6 hrs/d for 5 consecutive days (Daywhite ACP). Group 2 specimens were immediately bonded with composite resin. In group 3, GCTM was used for 30 min in 5 consecutive days and then rinsed after each procedure. On the 5th day the specimens were bonded using composite resin. In group 4, the specimens only received GCTM and then composite resin cylinders were bonded. After 500 rounds of thermocycling, shear bond strength of the samples were measured and the findings were analyzed by Two-way ANOVA and Tukey-Keramer tests. (α = 0.05)
    Results
    Variance analysis showed significant differences between groups (P = 0.0). The highest and the lowest bond strengths were found in groups 1 and 2 respectively. The Tukey-Keramer analysis showed that using GCTM after bleaching had significant effect on composite shear bonding strength. (P < 0.05)
    Conclusion
    Within limitations of this invitro study, using the GCTM as a desensitizer agent either alone or during bleaching affected the composite resin bond strength to enamel. More investigation is recommended.
  • Shiva Alavi *, Alireza Hoorfar Page 49
    Background And Aim
    The aim of this study was to compare ten porcelain surface preparation procedures for acquiring reliable procedure for steel bracket bonding.
    Materials And Methods
    This experimental study was conducted with100 steel brackets (3M) bonded to 100 uniform porcelain fused to metal uniform disks by ten different porcelain surface preparation methods with Unite composite. The procedures were: 1) Glazed layer preservation+silane, 2) Glazed layer preservation+phosphoric acid+silane, 3) Glaze removing with diamond bur, 4) Glaze removing with diamond bur+silane, 5) Glaze removing with sandblast, 6) Glaze removing with sandblast+silane, 7) Hydroflouric acid etching, 8) HF etching+silane, 9) combination of 5 and 7, and 10) Combination of 5 and 8. After bonding, samples were preserved in wet environment and then they were thermocycled. Shear bond strength was measured with Dartec machine. Surface of samples were evaluated under light microscope after bracket removal. Comparison of shear bond strengths was done by one way ANOVA and Dunnett’s C tests. For evaluation of fracture pattern and the quality of porcelain surface after bracket removing, Kruskal Walis and Manwitney tests were used.
    Results
    Adequate shear bond strength was not attained by 1st, third and fifth procedures. Other procedures can produce adequate or extra shear bond strength in orthodontic needs. Only in two groups, damage to porcelain was zero or minimum (P<0.0005) and damage was higher in other groups.
    Conclusions
    Results showed two reliable procedures (second and seventh procedures) for bonding of steel brackets to porcelain especially in anterior regions that undamaged porcelain is critical.
  • Bahman Seraj, Mehdi Shahrabi *, Hoseain Afshar, Aqlireza Heydari, Shahram Mosharafian, Mohammad Fallah-Zadeh, Eman Sanati, Mahshid Shadfar, Mohammad Javad Kharazifard Page 60
    Background And Aim
    There are many unknown systemic and local factors influencing tooth growth and development. Likely, t ooth eruption may be under such influence as well. Despite delayed tooth eruption, studies on early tooth eruption are very scarce. Therefore, this study was conducted in order to evaluate the relationship between intelligence quotient (IQ) and early tooth eruption in normal children (with no disease or disorder).
    Materials And Methods
    By using study criteria, 44 children were recruited after oral examination of 652 children (337 boys and 315 girls). Oral examination was conducted by one dentist using plastic disposable mirror, under day light. The Raven’s test was taken blindly under standard conditions for all subjects by a psychologist. “Case” subjects were defined as individuals who had partially or fully erupted molars earlier than the expected normal time. “Control” subjects were similar to “cases” but without erupted molars. Statistical analysis was conducted using student T-test.
    Results
    The intelligence test was performed on 44 subjects consisting of 22 boys (11”case” and 11”control”) and 22 girls (11”case” and 11”control”). IQ in two sexes did not have significant difference (P<0.05). But the mean IQ difference between “case” and “control” groups was about 11 points that was statically significant (P<0.01).
    Conclusion
    Healthy children with early first permanent molar eruptions, have higher IQ compared to their peers (P<0.01). This criterion may be used to identify high IQ children for provision of special care and training for faster advancement of individual and society.