فهرست مطالب

Researcher Bulletin of Medical Sciences
Volume:15 Issue: 2, 2010

  • تاریخ انتشار: 1389/03/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهسا مولایی، مهدی یدالله زاده، رضا مشایخی، شهره الماسی، سید رضافاطمی، محمدرضا زالی صفحه 49
    سابقه و هدف
    بیشتر سرطانهای کولون از پولیپ های خوش خیم منشاء می گیرند. با پیشرفت آهسته و مرحله به مرحله بافت شناسی پولیپ های آدنوماتوز و آدنوم serrated به آدنوکارسینوم و سرطان بدخیم تبدیل می شوند. تغییرات ژنتیکی و اپی ژنتیک با مراحل خاصی از پیشرفت پولیپ به آدنوکارسینوم و نیز تغییرات بافت شناسی در سرطان کولون ارتباط دارد. در این مطالعه، با استفاده از رنگ آمیزی immunohistochemistry (IHC) در پولیپ های اسپورادیک کولون وضعیت عملکردی پروتئین های MLH1، MSH2، MSH6 و PMS2 بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی کلیه بیماران مبتلا به پولیپ اسپورادیک کولورکتال که در فاصله سالهای 1382 تا 1388 در بخش بیماری های دستگاه گوارش و کبد بیمارستان طالقانی تهران تحت پولیپکتومی قرار گرفته اند، بررسی شده اند.
    یافته ها
    IHC برای MLH1، MSH2، MSH6 و PMS2 به ترتیب در 8/6%، 5/4%، 3% و 8/4% موارد غیرطبیعی بود. در تمام موارد PMS2 غیرطبیعی، MLH1 نیز غیرطبیعی و در تمام موارد MSH6 غیرطبیعی، MSH2 نیز غیرطبیعی بود (001/0p<). بین نتایج IHC با جنس، درجه دیسپلازی، نوع پولیپ آدنوماتوز و تهاجم ارتباط آماری معنی داری وجود نداشت. اما بین نتایج IHC با محل پولیپ و سن بیماران ارتباط آماری معنی دار وجود داشت و نیز بین پولیپ های آدنوماتوز و آدنوم serrated از نظر نتیجه ایمونوراکتیویتی برای MLH1 و PMS2 اختلاف آماری معنی دار وجود داشت (05/0p<).
    نتیجه گیری
    توصیه می شود رنگ آمیزی IHC تنها در پولیپ های آدنوم serrated بخصوص در سمت چپ کولون صورت پذیرد و در سایر موارد بخصوص در سمت راست کولون، انجام این آزمون در مدیریت بیماران احتمالا کمک کننده نخواهد بود.
    کلیدواژگان: پولیپ اسپورادیک کولورکتال، پروتئین های ترمیم کننده عدم تطابق ژنی، پولیپ آدنوم serrated
  • حمیرا حمایلی مهربانی، ساغر صالح پور، مهدی هدایتی، زهره امیری، سارا جلالی فراهانی، فریده طاهباز * صفحه 55
    سابقه و هدف

    سندرم تخمدان پلی کیستیک به خصوص در زنان چاق، با عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی همراه است. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر دو نوع رژیم غذایی محدود از انرژی بر کاهش وزن و اصلاح عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی بود.

    مواد و روش ها

    این کارآزمایی بالینی 12 هفته ای با استفاده از رژیم غذایی کاهش وزن در 60 نفر از زنان چاق مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک انجام شد. افراد به صورت تصادفی در گروه رژیم «تغییر یافته»: 30% پروتئین و 40% کربوهیدرات با بار گلیسمی پایین و گروه رژیم متداول با ترکیب 15% پروتئین و 55% کربوهیدرات قرار گرفتند. در ابتدا و پس از 12 هفته مداخله تغذیه ای، اندازه های تن سنجی و نمونه خون ناشتا برای اندازه گیری فراسنجهای چربی و عوامل پیش التهابی اخذ شد. دریافتهای غذایی با یادآمد غذایی 24 ساعت برای 3 روز بررسی شد.

    یافته ها

    میانگین سنی افراد مورد مطالعه 9/5±9/28 سال بود. درصد وزن کاهش یافته در مقایسه با وزن اولیه در دو گروه مشابه بود و تفاوت آماری معنی داری نداشت. میزان کاهش توده چربی در گروه «تغییر یافته» بیشتر بود ولی از نظر آماری معنی دار نبود. در بین فراسنجهای چربی خون، LDL-کلسترول بصورت معنی داری در هر دو گروه کاهش یافته بود. افزایش ادیپونکتین، کاهش IL-6 و TNF-α در دو گروه معنی دار بود. میزان CRPدر گروه «تغییر یافته» کاهش معنی دار داشت.

    نتیجه گیری

    کاهش وزن بصورت مستقل از نوع رژیم غذایی در کاهش LDL-کلسترول و تغییر فاکتورهای پیش التهابی موثر بود. کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی افراد چاق مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک از طریق کاهش وزن امکان پذیر است.

    کلیدواژگان: فراسنجهای چربی خون، رژیم غذایی، کاهش وزن، سندرم تخمدان پلی کیستیک، ادیپونکتین
  • اشرف خرمی راد، سیده مریم موسوی لطفی، علیرضا شعوری بیدگلی صفحه 62
    سابقه و هدف
    افسردگی پس از زایمان یکی از شایعترین اختلالات روانی بدنبال زایمان است که مشکلات جدی برای مادر، کودک و خانواده ایجاد می کند. مطالعات مختلف شیوع این اختلال را 5 تا40 درصد گزارش کرده اند. در بررسی عوامل مرتبط نیز نتایج متفاوتی بدست آمده است. هدف این مطالعه ارزیابی شیوع افسردگی پس از زایمان و تعیین عوامل مرتبط با آن در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی قم است.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش مقطعی، به روش نمونه گیری متوالی، اطلاعات مربوط به 300 مادر که 126 هفته از زایمان آنها می گذشت، مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه استاندارد ادینبورگ و پرسشنامه عوامل مرتبط بود که پس از تائید اعتبار و اعتماد علمی بکار گرفته شد. نمونه ها بر اساس آزمون ادینبورگ به دو گروه افسرده (نمره برابر یا بیش از 13) و غیرافسرده (نمره کمتر از 13) تقسیم شدند و سپس با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک ارتباط متغیرها با افسردگی پس از زایمان بررسی شد.
    یافته ها
    شیوع افسردگی پس از زایمان با استفاده از آزمون ادینبورگ، 7/23% تعیین شد. در بررسی عوامل خطرساز بین افسردگی پس از زایمان و ناخواسته بودن بارداری، ناهنجاری نوزاد، عدم رضایتمندی زناشویی، وضعیت اقتصادی، فقدان حمایت اجتماعی، تجربه بحران در 1 سال گذشته، سابقه افسردگی در طول زندگی، سابقه افسردگی پس از زایمانهای قبلی و سابقه افسردگی در بارداری اخیر رابطه معنی دار مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج پژوهش بر لزوم توجه بیشتر بر بهداشت روانی مادران و گنجاندن برنامه های غربالگری، حمایتی و مشاوره ای بهداشت روان در مراقبتهای روتین بعد از زایمان به خصوص برای گروه های در معرض خطر تاکید می گردد.
    کلیدواژگان: افسردگی پس از زایمان، تست ادینبورگ، عوامل خطر
  • فاطمه سادات قریشی، افشین احمدوند، زهرا سپهر منش صفحه 67
    سابقه و هدف
    امروزه وابستگی به مواد مخدر، اعتیاد و تجارت غیرقانونی این مواد به صورت یک بحران جهانی مطرح است. نزدیک 90% افراد معتاد به ترکیبات افیونی دچار نوعی اختلال روانی هستند که در این بین افسردگی، اختلال شخصیت ضداجتماعی و اضطراب از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان سلامت روان معتادان تزریقی در زندان کاشان است.
    مواد و روش ها
    کلیه معتادین تزریقی زندان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند و با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی (General Heath Questionnaire) GHQ-28 و پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و همچنین مصاحبه روانپزشکی بر اساس چک لیست DSM-IV توسط 3 روانپزشک مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    از 48 معتاد تزریقی که بر اساس آزمونGHQ–28 مشکوک به اختلال شناخته شدند، براساس مصاحبه بالینی 44 نفر مبتلا به اختلال روانپزشکی بودند. شایعترین اختلالات روانپزشکی به ترتیب عبارت بودند از: اختلال شخصیت ضد اجتماعی در 28 نفر (6/63%)، اختلالات خلقی در 21 نفر (7/47%)، اختلالات اضطرابی در 8 نفر (1/18%) و اختلال انطباقی در 3 نفر (8/6%). همچنین 19 نفر (1/43%) دارای چند اختلال بودند و 25 نفر (8/56%) تنها دارای یک اختلال بودند. در این پژوهش بین سن، مدت زندانی بودن، نوع جرم، وضعیت تاهل، وضعیت شغل و سطح تحصیلات با اختلال روانی رابطه معنی داری مشاهده نشد. با این حال وجود اختلال روانی در مردان معتاد تزریقی بیکار و معتادین تزریقی زیر 30 سال بیشتر از سایر معتادین تزریقی بود.
    نتیجه گیری
    معتادان تزریقی از وضعیت سلامت روانی مناسبی برخوردار نیستند. با توجه به اینکه این مطالعه برای اولین بار در کشور انجام می گردد، این موضوع نیاز به بررسی های کاملتر و همه جانبه تری دارد.
    کلیدواژگان: سلامت روان، معتاد تزریقی، تست سلامت عمومی
  • احمد شیبانی نیا، مهندس ناصر ولایی، لیلا رمضانی، محسن مهرشادیان، افشین حراجی، علی حائری، آزاده خواجوی خان صفحه 72
    سابقه و هدف
    یکی از چالش های آسیب گذار در کیفیت تحقیقات، طولانی بودن فواصل تحقیق تا اعلام وصول به مجله، تائیدیه و انتشار مقالات است. نظر به عدم اطلاع از وضعیت آن، این تحقیق روی مجلات دارای رتبه علمی پژوهشی دندانپزشکی کشور در سالهای 1384 و 1385 انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی، کلیه مقالات واجد شرایط بر مبنای فواصل زمانی گزارش شده بر حسب ماه تعیین وضعیت گردیدند. حد مجاز فواصل فوق (تاخیر) بر اساس نتایج مطالعه «دلفی» از پژوهشگران و سردبیران مجلات علوم پزشکی تعیین شد به این ترتیب که اگر مدت انجام تحقیق تا اعلام وصول بیش از شش ماه و فاصله بین اعلام وصول تا صدور تاییدیه بیش از شش ماه و فاصله زمانی بین صدور تاییدیه تا انتشار بیش از سه ماه بود، بعنوان تاخیر تلقی شد و نقش نام مجله، رشته تخصصی، تعداد نویسندگان، نوع طراحی، کیفیت منابع (عمر و نوع منبع، تعداد منابع فارسی، کتاب یا مقاله)، سازمان حمایت کننده طرح، بعنوان عوامل مرتبط با تاخیر در زمانهای مورد بررسی با استفاده از آزمون کای دو مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    طی مدت مورد بررسی، 5 مجله و تعداد 474 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. تاخیر در فاصله انجام تحقیق تا اعلام وصول به میزان 85%، تاخیر از اعلام وصول تا صدور تاییدیه 4/57% و تاخیر از صدور تاییدیه تا انتشار 4/19% بود. بطورکلی در هر سه زمینه فوق 5/39% تاخیر وجود داشت. میزان تاخیر در نوع مجله، منابع قدیمی تر و منابع فارسی کمتر وجود داشت (05/0p<).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد تاخیر در فواصل مورد بررسی وجود دارد و با توجه به تبعات شناخته شده آن اقدامات لازم برای کاهش فواصل آن ضروری است.
    کلیدواژگان: فاصله زمانی انجام تحقیق تا تهیه مقاله، فاصله زمانی اعلام وصول تا صدور تاییدیه، فاصله زمانی صدور تاییدیه تا انتشار
  • شیلا جلال پور، روحا کسری کرمانشاهی، اشرف سادات نوحی، حمید زرکش اصفهانی صفحه 77
    سابقه و هدف
    سطوح بیمارستان منابع بالقوه ای جهت حفظ و نگهداری باکتری های بیماریزا محسوب می شوند به طوریکه کاهش باکتری ها در سطوح بیمارستان منجر به اختلال در زنجیره عفونت و کنترل عفونتهای بیمارستانی می گردد. آنتی بیوتیک های خانواده β-لاکتام از اهمیت ویژه ای در درمان بیماری ها برخوردار هستند. شیوع β-لاکتاماز در باکتری های بیماریزا منجر به اختلال در روند درمان می گردد. این پژوهش با هدف بررسی شیوع آنزیم β-لاکتاماز و الگوی آنتی بیوگرام در باکتری های بیماریزای جداسازی شده از سطوح بیمارستان صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی در سالهای 1386-1384 در بیمارستان فوق تخصصی الزهرا در اصفهان روی 194 باکتری جداسازی شده از سطوح مختلف انجام گرفت. نمونه ها با استفاده از سوآب و محیط NB (Nutrient Broth) از سطوح کم تماس و پرتماس جمع آوری گردیدند. شناسایی باکتری ها بر اساس روش های میکروبیولوژیک، بررسی تولید β-لاکتاماز با روش اسیدومتریک و بررسی الگوی آنتی بیوگرام با روش کربی بائر انجام گرفت.
    یافته ها
    از 194 باکتری جداسازی شده از سطوح بیمارستان، گونه های استافیلوکوکوس 55%، باسیلوس 3/26%، اعضاء خانواده انتروباکتریاسه 8/9%، گونه های پسودوموناس 9/3%، سایر باسیل های گرم منفی 5/4% و گونه های استرپتوکوکوس 5/0% را به خود اختصاص دادند و 5/61% از باکتری های مورد بررسی مولد آنزیم β-لاکتاماز بودند. بر اساس نتایج آنتی بیوگرام به ترتیب بیشترین و کمترین مقاومت باکتری های مورد بررسی در برابر آنتی بیوتیک های پنی سیلین و جنتامایسین بود.
    نتیجه گیری
    شیوع گسترده آنزیم β-لاکتاماز در باکتری های مورد بررسی به دلیل وفور پراکندگی باکتری ها در سطوح بیمارستان و در نتیجه تسهیل انتشار ژن های مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها در باکتری ها است. ارتقاء کیفی مواد ضدعفونی کننده در بیمارستانها و کنترل تردد افراد، منجر به کنترل عفونتهای بیمارستانی مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها می گردد.
    کلیدواژگان: β، لاکتاماز، مقاومت آنتی بیوتیکی، سطوح بیمارستانی، عفونتهای بیمارستانی _
  • محمد اسدپور پیرانفر، امیر حمزه پردال، مریم افشار، محمدرضا بیرانوند صفحه 83
    سابقه و هدف
    فیبریلاسیون دهلیزی یکی از شایعترین آریتمی ها است که در 1% افراد بالای 60 سال و بیش از 5% بیماران بالاتر از 69 سال گزارش شده و عامل خطر مهمی برای سکته مغزی، پیشرفت به سمت نارسایی قلب و افزایش میزان مرگ و میر در بیماران با نارسایی قلبی است. اپلین یک پروتئین موثر بر عروق با کارکرد گشادکنندگی عروق وابسته به اندوتلیوم، اینوتروپ مثبت، کاهنده پس بار و پیش باربطنی، افزایش دهنده قدرت انقباضی قلب است. سطح پلاسمایی اپلین راهنمای عملی در ارزیابی شدت نارسایی قلب و پیشگویی کننده در آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی بدون بیماری ساختاری قلب است.
    مواد و روش ها
    در یک بررسی مورد شاهدی، 26 بیمار مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بدون بیماری ساختاری قلب و 27 شاهد سالم وارد مطالعه شدند. از بیماران و گروه شاهد، 3 میلی لیترخون وریدی سیتراته اخذ و به آزمایشگاه پژوهشکده تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارسال گردید. پس از سانتریفوژ کردن و جدا نمودن پلاسما، در برودت 70- درجه سانتیگراد نگهداری و پس از پایان نمونه گیری ها، غلظت پلاسمایی اپلین به روش الایزا اندازه گیری شد. در این پژوهش بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر، نارسایی قلب،کاردیومیوپاتی، بیماری دریچه ای و روماتیسمی قلب، پر فشاری خون و پرکاری تیروئید از مطالعه حذف شدند.
    یافته ها
    در گروه بیمار 17 مرد و 9 زن و درگروه شاهد 16 مرد و 11 زن حضور داشتند. میانگین سنی در گروه بیمار و شاهد به ترتیب 4/12±1/53 و 3/8±8/51 سال بود. میانگین سطح پلاسمایی اپلین در گروه بیمار در مقایسه با گروه شاهد تفاوت معنی دار نشان نداد. میزان پلاسمایی اپلین در بیماران مسن تر از 60 سال در مقایسه با سنین کمتر و مساوی 60 سال، بطور معنی داری پائینتر بود ولی در گروه بیمار و شاهد، در سنین بالاتر از 60 سال در مقایسه با سن کمتر و مساوی60 سال تفاوت معنی داری نداشت. میانگین سطح پلاسمایی اپلین در گروه بیمار و شاهد در مردان در مقایسه با زنان تفاوتی نداشت.
    نتیجه گیری
    میزان پلاسمایی اپلین در گروه بیماران با فیبریلاسیون دهلیزی بدون بیماری ساختاری قلب زیر 60 سال در مقایسه با گروه شاهد، تفاوت معنی داری نداشت ولی در گروه بیماران بالای 60 سال کاهش نشان داد. به نظر نمی رسد تعیین میزان اپلین در سنین زیر 60 سال در این گروه از بیماران عامل تمایزی باشد. لذا نمی توان از آن به عنوان یک عامل نشان دهنده خطر یا هشداردهنده استفاده کرد.
    کلیدواژگان: اپلین، فیبریلاسیون دهلیزی، بیماری ساختاری قلب
  • مهرداد روغنی، توراندخت بلوچ نژادمجرد، اسحاق آزاد صفحه 88
    سابقه و هدف
    دیابت قندی در دراز مدت از راه های مختلف از جمله تشدید روند استرس اکسیداتیو با اختلالاتی در یادگیری، حافظه و شناخت در جامعه انسانی و حیوانات آزمایشگاهی همراه است. با توجه به وجود شواهدی مبنی بر اثر ضددیابتی کنگر فرنگی و اثرات آنتی اکسیدانتی گیاه، اثر تجویز خوراکی و درازمدت این گیاه بر یادگیری و حافظه در موشهای صحرایی دیابتی مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    موشهای صحرایی ماده به چهار گروه کنترل، کنترل تحت تیمار با کنگر فرنگی، دیابتی و دیابتی تحت درمان با کنگر فرنگی تقسیم شدند. دو گروه تحت تیمار نیز از غذای موش حاوی گیاه به مدت 6 هفته بدون محدودیت استفاده نمودند. برای دیابتی نمودن موشها از استرپتوزوتوسین به فرم تک دوز و داخل صفاقی به میزان 60 میلی گرم بر کیلوگرم وزن حیوان استفاده گردید. بعلاوه، برای بررسی حافظه و یادگیری حیوانات، میزان عملکرد از نظر تاخیر اولیه و تاخیر در حین عبور در آزمون اجتنابی غیرفعال و درصد رفتار تناوب با استفاده از ماز Y در پایان کار تعیین گردید.
    یافته ها
    در موشهای دیابتی و دیابتی و کنترل تحت تیمار با گیاه هیچگونه تغییر معنی داری در مورد تاخیر اولیه در مقایسه با گروه کنترل بدست نیامد. همچنین، کاهش معنی دار تاخیر در حین عبور در موشهای دیابتی (01/0p<) و کنترل تحت تیمار (05/0p<) و کاهش غیرمعنی دار این پارامتر در گروه دیابتی تحت تیمار در پایان کار مشاهده گردید و تفاوت موجود بین دو گروه دیابتی و دیابتی تحت تیمار از نظر آماری معنی دار بود (05/0p<). همچنین، درصد تناوب نیز در حیوانات دیابتی و دیابتی تحت تیمار بطور معنی دار کمتر از گروه کنترل بود (01/0p< و 05/0p<)، هر چند این پارامتر در گروه دیابتی تحت تیمار با گیاه بطور غیرمعنی دار بیشتر از گروه دیابتی بود. بعلاوه، تجویز گیاه به گروه کنترل نیز تغییر معنی دار این پارامتر را در مقایسه با گروه کنترل بدنبال نداشت.
    نتیجه گیری
    هر چند تجویز خوراکی کنگر فرنگی موجب تقویت توانایی نگهداری اطلاعات در انبار حافظه و به یادآوری آنها در حیوانات دیابتی می شود، ولی بر حافظه فضائی حیوانات دیابتی در آزمون Y تاثیری ندارد. انجام سایر آزمونهای حافظه فضائی نظیر ماز شعاعی هشت پر و ماز آبی موریس در مورد اثر بخشی گیاه در رابطه با حافظه فضائی در مطالعات آینده توصیه می شود.
    کلیدواژگان: کنگر فرنگی، یادگیری، حافظه، دیابت قندی
|
  • Mahsa Molaei, Mahdi Yadollahzadeh, Reza Mashayekhi, Shohreh Almasi, Seyed Reza Fatemi, Mohammad Reza Zali Page 49
    Background And Aim
    Colorectal cancers often arise from benign polyps. Adenomatous polyps and serrated polyps progress step by step to adenocarcinoma and change to malignant cancers. Genetic and epigenetic changes have relationship with specific stages in polyp-adenocarcinoma progression and colorectal cancer histopathological changes. In this study we applied immunohistochemistry (IHC) staining in sporadic colorectal polyps to assay functional status of MLH1, MSH2, MSH6, and PMS2 proteins.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study we assessed all patients with sporadic colorectal polyps admitted and performed polypectomy in gastrointestinal department of Taleghani Hospital from 2004 to 2008.
    Results
    IHC was abnormal in 6.8%, 4.5%, 3%, and 4.8% for MLH1, MSH2, MSH6, and PMS2, respectively. In all cases with abnormal PMS2, MLH1 was abnormal, while the same story happened with abnormal MSH2 and MSH6 (p<0.001). IHC staining results showed significant differences according to polyp location, and mean age of the patient (p<0.05). Meanwhile, adenomatous polyps and serrated adenoma polyps showed significant differences when MLH1 and PMS2 were considered (p<0.05).
    Conclusion
    IHC staining is suggested for serrated adenoma specially those in left colon. However, IHC staining for right-sided polyps may not have increased benefits for patient's management.
  • Homeira Hamayeli Mehrabani, Saghar Salehpour, Mehdi Hedayati, Zohreh Amiri, Sara Jalali Farahani, Farideh Tahbaz Page 55
    Background And Aim

    Polycystic ovary syndrome (PCOS) is usually accompanied by cardiovascular disease risk factors in women especially obese subjects. The aim of this study was to investigate and compare the effects of two hypocaloric diets on weight loss and improvements of cardiovascular disease risk factors.

    Materials And Methods

    For this randomized clinical trial, weight reduction was attempted among sixty overweight and obese PCOS women who did not use any medication. They were randomly assigned into two groups; "conventional group" receiving 15% protein and 55% carbohydrate and "modified group" receiving 30% protein and 40% reduced glycemic load carbohydrates. They consumed hypocaloric diet for 12 weeks. In weeks 0 and 12, anthropometric data, 24-hour dietary recall for 3 days and fasting blood sample for measuring lipid profile, adiponectin and pro-inflammatory factors were obtained.

    Results

    Subjects were aged 28.9±5.9 years old. There was no significant difference in percentages of weight loss between two groups. Reduction of total body fat in "modified group" was slightly higher, however, the difference did not reach a statistically significant level. Levels of LDL-C, TNF-α and IL-6 reduced and adiponectin increased significantly. CRP was significantly reduced in modified group.

    Conclusion

    Weight loss was associated with reduction in LDL-C level and improvement of cardiovascular disease risk factors. However, its effect is independent of the diet composition.

  • Ashraf Khorramirad, Maryam Mousavi Lotfi, Alireza Shoori Bidgoli Page 62
    Background And Aim
    Postpartum depression is one of the most common psychiatric disorders following delivery. This disorder may lead to serious problems for mother, child and family. Studies carried out on the prevalence of postnatal depression (PND) have reported varying rates ranged 5% to 40%. There have also been some conflicting findings in investigating its relative factors. The aim of this study was to determine PND and its risk factors in women referring to health care centers in Qom.
    Materials And Methods
    During this cross-sectional study 300 women were surveyed 6-12 weeks following their delivery. Edinburgh Postnatal Depression Scale and Relative Factors Questionnaire were used for data gathering. Samples were assigned into two groups based on Edinburgh scores: ≥13 as depressed subjects, and <13 as non-depressed subjects. Finally, logistic regression was used for data analysis.
    Results
    Totally, the prevalence of postpartum depression was found to be 23%. Among factors, unplanned pregnancy, newborn anomaly, dissatisfaction with husband, low income, lack of social support, crisis in the past year, previous history of depression, and previous postpartum depression were significantly associated with PND.
    Conclusion
    We strongly recommend further emphasis on maternal mental health. It is also necessary to include mental health screening, supportive and consultative programs in post-natal routine health care, especially for at risk women.
  • Fatemeh-Sadat Ghoreishi, Afshin Ahmadvand, Zahra Sepehrmanesh Page 67
    Background And Aim
    Nowadays, drug addiction and its associated businesses are worldwide concern. The main purpose of the current study is to evaluate mental health status of IV drug abusers in Kashan prison.
    Materials And Methods
    All IV drug abusers of Kashan prison were included for whom General Health Questionnaire-28 (GHQ-28) and demographic characteristic questionnaire were completed. Meanwhile, they were interviewed via DSM-IV check list and evaluated by three psychiatrists.
    Results
    The following psychiatric disorders were commonly found among IV drug abusers: anti-social personality disorder in 28 (93.6%), mood disorder in 21 (47.7%), anxiety disorder in 8 (18.8%) and adjustment disorder in 3 (6.8%). A total of 19 subjects (43.1%) had multi disorders and 25 (56.8%) had only one disorder. In our setting, there was no statistically significant association between psychiatric disorder and marital status, job and educational level, however, the emergence of mental disorder among the unemployed male IV drug abusers and those younger than 30 years should be emphasized.
    Conclusion
    Unfortunately, IV drug abusers are not in good mental health status. Since it was the first study of its kind in our country, further studies are strongly recommended.
  • Ahmad Sheibaninia, Nasser Valaie, Leila Ramezani, Mohsen Mehrshadian, Afshin Haraji, Ali Haeri, Azadeh Khajavikhan Page 72
    Background And Aim
    One of the most harmful factors which demolishes the quality of research is the prolong time intervals between study completion and article preparation, submission, acceptance and publication. The present study was conducted to determine the elapsed time between conducting the research and preparing the article, submission, acceptance and publication in a group of Dentistry Scientific and Research journals.
    Materials And Methods
    For this cross sectional study, all eligible articles were surveyed according to their claimed times for carrying out the research, and the time intervals between article preparation and submission, acceptance and publication in month. According to Delphi Analysis, a research's delay will occur in either of the following situations: 1) the time consumed for conducting the research until its submission or the time interval between submission and acceptance takes more than 6 months, 2) the time interval between acceptance and publication takes more than 3 months. Finally, the association between research's delay and the following variables was determined: publisher, field of specialty, number of authors, references status (date, type, number of Persian references), and financial supporting organization.
    Results
    Totally, 5 journals and 474 articles were surveyed among which 39.5% were subjected for research's delay. A research's delay was noted for the time consumed for conducting the research until its submission (85%), the time interval between submission and acceptance (57.4%), and the time interval between acceptance and publication (19.4%). A research's delay was associated with publisher, number of Persian references, and older dated references.
    Conclusions
    A research's delay is a serious concern among the aforementioned journals, hence, considering the recognized consequences of such delays, the required actions for shortening the intervals are requested.
  • Sheila Jalalpour, Rooha Kasra Kermanshahi, Ashraf Sadat Nouhi, Hamid Zarkesh Esfahani Page 77
    Background And Aim
    Hospital surfaces can serve as reservoirs of potential pathogen bacteria. β-lactam antibiotics are developed as wide-spectrum antibiotics, however, the emergence of bacteria encompassing β-lactamase was a major challenge for physicians. The present study was conducted to determine the frequency of β-lactamase and antibiotic sensitivity pattern in isolated pathogen bacteria from low and high hospital contact surfaces.
    Material And Methods
    This experimental study was conducted on 194 isolated samples in Azzahra hospital in Isfahan. Samples were collected from high and low contact surface with swab in NB (Nutrient Broth). Bacteria were identified with microbiological techniques, however, β–lactamase production was assessed with acidometric and antibiogram pattern was achieved with Kirby Bauer method.
    Results
    Of 194 isolated bacteria, the following organisms were detected: Staphylococcus spp. 55%, Bacillus spp. 26.3%, Enterobacteriaceae 9.8%, Pseudomonas spp. 3.9%, other gram negative bacteria 4.5% and Streptococcus spp. 0.5%. Meanwhile, 61.5% of bacteria produce β–lactamase. According to antibiogram, organisms showed the highest and lowest resistance to penicillin and gentamicin, respectively.
    Conclusion
    Widely spread of β–lactamase represents high spread of bacteria in hospital surfaces. Obviously, improvement in the quality of disinfectant agents could pave the way for better management of antibiotic-resistant nosocomial infections.
  • Mohammad Asadpour Piranfar, Amir Hamzeh Pardal, Maryam Afshar, Mohammadreza Beyranvand Page 83
    Background And Aim
    Atrial fibrillation (AF) is one of the most common arrhythmia and is a risk factor for stroke and heart failure. Apelin is a protein with multiple effects on cardiovascular system such as: endothelium-dependent vasodilation, positive inotropy, declining ventricular preload and after-load and increases cardiac contractility. Plasma level of Apelin is a practical tool for evaluating the severity of heart failure, however, it could be a good prognostic factor in Lone AF.
    Material And Methods
    In this case-control study, 26 patients with Lone AF and 27 age- and sex- matched controls were enrolled. Meanwhile, the following exclusion criteria were applied at baseline: cardiomyopathy, congestive heart failure, hyperthyroidism, hypertension, coronary artery disease, valvular heart disease, and rheumatic heart disease. Then, 3cc citrated venous blood was obtained and Apelin plasma level was measured with ELISA technique.
    Results
    The study population included 17 males and 9 females with the mean age of 53.1±12.4 years in the LAF and 16 males and 11 females with the mean age of 51.8±8.3 years in the control group. Level of Apelin was not significantly differed between LAF and control group. However, patients aged ≥60 years had significantly lower Apelin level when compared with those younger 60 years. Furthermore, gender did not influence the level of Apelin in LAF and control group.
    Conclusion
    Results revealed no reduction in Apelin level of Lone AF group aged <60 years old, but there was a significant reduction in Apelin level among patients aged ≥60 years. Hence, Apelin level determination is of low benefit in patients aged <60 years.
  • Mehrdad Roghani, Tourandokht Baluchnejadmojarad, Eshagh Azad Page 88
    Background And Aim
    Chronic diabetes mellitus via various pathways including augmented oxidative stress accompanies disturbances in learning, memory, and cognitive skills in humans and experimental animals. Due to the presence of some evidence for anti-diabetic and antioxidant activity of Cynara scolymus (CS), this study was conducted to evaluate the effect of chronic oral administration of CS on learning and memory status of diabetic rats.
    Materials And Methods
    Female Wistar rats were divided into control, CS-treated control, diabetic, and CS-treated diabetic groups. Treatment groups received rat chow containing CS with no restriction for 6 weeks. For induction of diabetes, streptozotocin was injected intraperitoneally at a single dose of 60mg/kg. For evaluation of learning and memory, initial (IL) and step-through latencies (STL) were determined at the end of study using passive avoidance test and alternation behavior percentage was obtained using Y maze.
    Results
    There was no significant change in IL in diabetic and treated-control and -diabetic rats as compared to control group. Meanwhile, STL significantly decreased in diabetic (p<0.01) and CS-treated control (p<0.05) groups, while it was non-significantly reduced in treated-diabetic group. In addition, alternation behavior percentage was significantly lower in diabetic and treated-diabetic groups when compared with controls (p<0.01 and p<0.05, respectively), but it was non-significantly higher in treated-diabetic group as compared with diabetics.
    Conclusion
    Although CS treatment could enhance the capability of consolidation and recall in diabetic animals, but it could not improve spatial memory in diabetic animals using Y maze. Other spatial memory tests using radial arm and Morris water mazes are recommended in future research studies.