فهرست مطالب

دانشور پزشکی - پیاپی 83 (آبان 1388)

نشریه دانشور پزشکی
پیاپی 83 (آبان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/08/12
  • تعداد عناوین: 11
|
  • زهره قرشی، وحید رضا عشوری، فریبا امین زاده، میترا مختاری صفحات 1-6
    مقدمه و هدف
    ترس ازآسپیراسیون محتویات معده، باعث اعمال استاندارد های محافظه کارانه ناشتا ماندن طولانی مدت قبل از عمل های جراحی شده است. این سیاست ها در مورد زنان حامله شدیدتر بوده وبه اجرای قانون «هیچ از راه دهان» درزنان در حال لیبر در بعضی از بیمارستان ها منجر شده است. انگیزه اجرای این قانون، نیاز به سزارین اورژانس احتمالی و عدم اطمینان از ایمن بودن مصرف مایعات در فواصل کمتر از دو ساعت قبل از عمل جراحی است. هدف از این مطالعه، تعیین و مقایسه شیوع رگورژیتاسیون حین بیهوشی عمومی در دو گروه زنان حامله ناشتا و زنان حامله ای که به فاصله یک ساعت قبل از سزارین مایع خوراکی صاف دریافت کرده اند، بوده است.
    مواد و روش ها
    کارآزمایی بالینی حاضر به مدت 21 ماه در مرکز آموزشی درمانی نیک نفس رفسنجان روی کلیه خانم های باردار مراجعه کننده برای سزارین انتخابی انجام شد. دوسوم واحد های پژوهش به طور تصادفی در گروه مورد و یک سوم در گروه شاهد قرار گرفتند. به افراد گروه مورد، 150 سی سی مایع خوراکی کربو هیدراته ده درصد به فاصله تقریبا یک ساعت قبل از عمل داده و نحوه بروز رگورژیتاسیون از طریق گداشتن کاغذ تورنسل در ته حلق هنگام بیهوشی عمومی ارزیابی شد. در نهایت اطلاعات حاصله از 411 نمونه جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای انجام پژوهش، مجوز کمیته اخلاق دانشگاه و رضایت نامه کتبی از بیماران گرفته شد.
    نتایج
    یک مورد رگورژیتاسیون در فردی از گروه مورد و یک مورد در فردی از گروه شاهد اتفاق افتاد و تاثیر مایعات خوراکی قبل از عمل بر افزایش شیوع رگورژیتاسیون حین بیهوشی عمومی دیده نشد. هیچ موردی از آسپراسیون نیز اتفاق نیفتاد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نادر بودن وقوع آسپیراسیون در بیمارستان های ما نسبت به آمار اروپایی و عدم تاثیر دریافت مایعات صاف قبل از عمل جراحی بر افزایش شیوع رگورژیتاسیون و آسپیراسیون، بهتر است قوانین انعطاف پذیرتری در مورد ناشتا بودن قبل از اعمال جراحی، همچنین در مورد مصرف دهانی در زنان در حال لیبر به کار گرفته شود.
    کلیدواژگان: رگورژیتاسیون، سزارین الکتیو، مایعات
  • محسن اربابی، حمیده سادات فرزادفر، حسین هوشیار صفحات 7-12
    مقدمه و هدف
    آلودگی به توکسوپلاسما گوندی از شیوع قابل ملاحظه ای در ایران برخوردار است. آلوده شدن زنان باردار منجر به سقط جنین، زایمان زودرس و ناهنجاری های مادرزادی می شود. به منظور اطلاع از وضعیت ایمنی زنان در شرف ازدواج، مطالعه حاضر با هدف تعیین آلودگی و تیتر آنتی بادی علیه توکسوپلاسما گوندیی، روی زنان مجرصورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه توصیفی، چهارصد زن مجرد 35-14 ساله مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی کاشان طی سالهای 87-86، به طور تصادفی انتخاب شده و با استفاده از تکنیک ایمنوفلورسانت غیرمستقیم IFA))، آنتی بادی های IgG و IgM ضدتوکسوپلاسما مورد ارزیابی قرار گرفتند. اطلاعات مربوط به افراد از قبیل: سن، شغل، تحصیلات، سابقه تماس با گربه، عادات غذایی، سابقه سقط در خانواده و علایم بالینی و نتیجه تست سرولوژی در فرم اطلاعاتی ثبت و داده ها به صورت جداول توزیع فراوانی و نمودار، ترسیم و میانگین هندسی آنتی بادی (GMRT) برای سرم های مثبت محاسبه شد.
    نتایج
    میانگین سن افراد تحت بررسی4 ±2/21 سال بود. 82 نفر(5/20درصد) دارای پاسخ مثبت سرولوژی و 318 نفر (5/79درصد) آنتی بادی منفی بودند. در گروه سنی 23-19 سال، آلودگی 5/41درصد بود که نسبت به سایر گروه های سنی از میزان بالاتری برخوردار بوددربین افراد آنتی بادی مثبت، 68 نفر (83درصد) در رقت 20/1 و یک نفر (2/1 درصد) در رقت 800/1 و بالاتر واکنش مثبت داشتند در بین افراد آلوده، 4/96 درصد IgG و 6/3 درصد IgM مثبت بودند. خوردن گوشت نیم پخته، نوشیدن آب غیربهداشتی و شغل خانه داری با آلودگی ارتباط معناداری نشان داد P<0.05)). GMRT برای 82 زن آلوده 30/1 تعیین شد. افرادی که واکنش مثبت آنتی بادی ضدتوکسوپلاسما نشان دادند، واکنش RF منفی داشتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به پایین بودن سطح آنتی بادی ضدتوکسوپلاسما گوندی در زنان مجرد و ایمن نبودن هنگام بارداری و عوارض جبران ناپذیر انگل در جنین، به منظور کاهش خطرات مشکل، ارائه آموزش های لازم قبل از بارداری ضروری است.
    کلیدواژگان: سرواپیدمیولوژی، توکسوپلاسموزیس، زنان مجرد، IFAT
  • جمشید نارنجکار، مهرداد روغنی، رضا صداقت، محمد تهامی صفحات 13-20
    مقدمه و هدف
    در بررسی حاضر، اثر مصرف خوراکی کنگرفرنگی بر میزان گلوکز و چربی های سرم در مدل تجربی دیابت قندی در موش صحرایی مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    موش های صحرایی ماده به تعداد 32 به چهار گروه یکسان کنترل، کنترل تحت تیمار با گیاه، دیابتی شده و دیابتی شده تحت درمان با گیاه تقسیم بندی شدند. برای دیابتی کردن موش ها از داروی استرپتوزوتوسین به فرم تک دوز و میزان شصت میلی گرم بر کیلوگرم به صورت داخل صفاقی استفاده شد. دو گروه تحت تیمار با گیاه نیز پودر این گیاه مخلوط شده با غذای استاندارد موش را با نسبت وزنی 25/6درصد دریافت کردند. میزان گلوکز و لیپیدهای سرم قبل از بررسی و در هفته های سوم و ششم پس از بررسی تعیین شد.
    نتایج
    میزان گلوکز سرم در حیوانات دیابتی شده افزایش معنادار (0001/0p<) پیدا کرد و سطح سرمی این پارامتر در هفته ششم در گروه دیابتی شده تحت تیمار به طور معنادار کمتر از گروه دیابتی شده بود (005/0p<). سطح تری گلیسیرید در هفته ششم در گروه دیابتی شده تحت درمان با این گیاه در مقایسه با گروه دیابتی شده به صورت غیر مطلوب بیشتر بود، سطح کلسترول توتال سرم در گروه دیابتی شده تحت درمان در هفته ششم در مقایسه با گروه دیابتی شده کاهش غیرمعنادار نشان داد و میزان کلسترول HDL در گروه های کنترل و دیابتی شده تحت تیمار نیز نسبت به گروه های کنترل و دیابتی شده، افزایش مطلوب و معنادار نشان داد (001/0p<-005/0p<). به علاوه، کلسترول LDLدر موش های دیابتی شده تحت تیمار کاهش معنادار در مقایسه با گروه دیابتی شده، نشان داد (005/0p<).
    نتیجه گیری
    مصرف خوراکی کنگرفرنگی در موش های صحرائی دیابتی شده دارای اثر کاهنده قند خون بوده و موجب تغییر سودمند در سطح کلسترول HDL و LDL می شود.
    کلیدواژگان: کنگرفرنگی، دیابت قندی، گلوکز، لیپید
  • پریچهر احمدی، عباس بخشی پور، حسین واحدی صفحه 21
    مقدمه و هدف
    اختلال استرس پس از سانحه (Posttraumatic stress disorder-PTSD) اختلال شایعی است و مطالعات مختلفی برای یافتن پایه های زیستی این اختلال به روش های مختلف صورت گرفته است، اما ناقرینگی نیمکره ای در این بیماران مطالعه نشده است. هدف مطالعه حاضر این بود که با استفاده از ابزار qEEG (Quantitative Electroencephalography) ناقرینگی های احتمالی در فعالیت امواج مغزی نیمکره ها در آزمودنی های مبتلا به PTSD مورد بررسی قرار گیرد.
    روش کار
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقایسه ای بود که در آن نمونه ای شامل پانزده نفر از بیماران مبتلا به PTSD ناشی از جنگ از بین مراجعه کنندگان به کلینیک نورولوژی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. امواج عاری از آرتیفکت انتخاب و به وسیله تبدیل سریع فوریه (Fast Fourier Transformation -FFT) کمی سازی شد و توان مطلق باندهای آلفا، تتا، دلتا و بتا در نواحی پیشانی، مرکزی و پس سری بدست آمد. نتایج با استفاده از آمار توصیفی و روش آزمون تی زوجی تحلیل شد.
    نتایج
    مطالعه حاضر نشان داد که بیماران PTSD، دارای ناقرینگی نیمکره ای در فعالیت امواج دلتا در مناطق پیشانی، مرکزی و پس سری و نیز در فعالیت امواج آلفا و بتا در مناطق پس سری(001/0 P<) هستند.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد فعالیت امواج آلفا و بتای پس سری و فعالیت امواج دلتا در مناطق پیشانی، مرکزی و پس سری با اختلال PTSD در ارتباط هستند.
    کلیدواژگان: ناقرینگی نیمکره ای، الکتروانسفالوگرافی کمی، PTSD، پیشانی، مرکزی، پس سری
  • زهرا حسینی بهارانچی، سعیده ضیایی صفحات 27-34
    مقدمه و هدف
    مصرف مکمل آهن آثار مثبت بر وضعیت آهن زنان باردار هنگام زایمان و پس از آن دارد، اما شواهدی وجود دارد که ارتباط سطوح بالاتر هموگلوبین را با افزایش مرده زایی، هیپرتانسیون ناشی از بارداری، محدودیت رشد داخل رحمی، خطر کوچکی جنین برای سن بارداری، وزن کم هنگام تولد، تولد پیش از ترم و مرده زایی نشان داده اند. هدف از این مطالعه، بررسی اثر مصرف مکمل آهن بر وضعیت نوزادان زنان بارداری بود که غلظت هموگلوبین آن ها در هفته سیزده تا هجده حاملگی بالاتر از 2/13 گرم در دسی لیتر بود.
    مواد و روش ها
    طی یک مطالعه تحلیلی در شش بیمارستان آموزشی درمانی 725 زن باردار با غلظت هموگلوبین بالاتر از 2/13 گرم در دسی لیتر در هفته سیزده تا هیجده حاملگی بودند و به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه مورد (432 نفر) و شاهد (293 نفر) پس از اخذ رضایت نامه قرار گرفت. گروه مورد از هفته بیست بارداری تا ختم بارداری، روزانه یک قرص فروس سولفات)محتوی پنجاه میلی گرم عنصر) و گروه شاهد از هفته بیست بارداری تا ختم بارداری، روزانه یک عدد قرص دارونما دریافت کرده بودند. این دو گروه خانم باردار ابتدا (هفته 18-13 حاملگی) از نظر سن، وضعیت اقتصادی اجتماعی، تعداد بارداری، تعداد زایمان، سابقه عوارض نامطلوب بارداری، شاخص توده بدنی، فاصله آخرین بارداری با بارداری فعلی و غلظت هموگلوبین و زمان سنجش آن همسان شده بودند.
    نتایج
    در زنان باردار گروه مورد نسبت به زنان به طور معنادار با افزایش بروز وزن کم هنگام تولد (034/0p=)، زردی (006/0p=) و پلی سیتمی (043/0p=) در نوزاد مشاهده شد. همچنین میانگین غلظت هموگلوبین نوزادان در گروه مورد با اختلاف معناداری از میانگین غلظت هموگلوبین نوزادان در گروه شاهد بیشتر بود (0001/0P=) و میانگین غلظت قند خون نوزادان در گروه مورد با اختلاف معناداری از میانگین غلظت قند خون نوزادان در گروه شاهد کمتر بود. (016/=P).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد، مصرف مکمل آهن طی بارداری در زنان با غلظت هموگلوبین بالاتر از 2/13 گرم در دسی لیتر، به دلیل عدم رقیق شدگی مناسب خون و در نهایت صدمه به گردش خون رحمی جفتی، نوزادان آن ها را در معرض افزایش ابتلا به وزن کم هنگام تولد، زردی دوران نوزادی و پلی سیتمی قرار می دهد.
    کلیدواژگان: هموگلوبین، مکمل آهن، زردی نوزاد
  • مریم عباس نژاد، مهوش جعفری، علیرضا عسگری، رضا حاجی حسینی، منصوره حاجی غلامعلی، مریم صالحی، محمد سلیمیان صفحات 35-42
    مقدمه و هدف
    دیازینون یکی از گسترده ترین ارگانوفسفره هایی است که در کشاورزی به کار می رود. اثرات سمی این ترکیب از طریق مهار آنزیم استیل کولین استراز اعمال می شود که برای عملکرد صحیح سیستم عصبی لازم است. مطالعات نشان می دهد، ارگانوفسفره های مختلف قادر به تولید رادیکال های آزاد و اختلال در سیستم آنتی اکسیدان بدن هستند. هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر دیازینون روی سیستم آنتی اکسیدان و پراکسیداسیون لیپیدهای کلیه موش صحرایی است.
    مواد و روش ها
    موش های صحرایی نر نژاد ویستار به طور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند که شامل گروه کنترل و سه گروه آزمایش بودند که دوزهای مختلف دیازینون (سی، پنجاه و صد میلی گرم بر کیلو گرم وزن بدن) را به صورت داخل صفاتی دریافت کردند. 24 ساعت پس از تزریق حیوانات بیهوش و بافت کلیه جدا شد. فعالیت آنزیم های سوپراکسید دیسموتاز، کاتالاز، گلوتاتیون S – ترانسفراز و لاکتات دهیدروژناز و همچنین غلظت گلوتاتیون و مالون دی آلدئید با روش های بیوشیمیایی تعیین شد.
    نتایج
    فعالیت آنزیم های کاتالاز و سوپراکسید دیسموتاز در دوزهای بالاتر از mg/kg 30 دیازینون و میزان مالون دی آلدئید در دوز mg/kg100 در مقایسه با کنترل افزایش یافته، در حالی که سطح گلوتاتیون در این غلظت ها کاهش می یابد. فعالیت آنزیم های گلوتاتیون S – ترانسفراز و لاکتات دهیدروژناز تغییر معناداری در مقایسه با گروه کنترل نشان نمی دهند.
    نتیجه گیری
    دیازینون باعث القاء تولید رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو می شود. افزایش فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانت همراه با تخلیه سطح GSH نشان دهنده آسیب اکسیداتیو بافت کلیه است.
    کلیدواژگان: دیازینون، کلیه، سیستم آنتی اکسیدان، پراکسیداسیون لیپیدها، موش صحرایی
  • سیدعلی جواد موسوی، محمد نیاکان لاهیجی، فرشاد اخوتیان، امید مرادی مقدم، محمد امین ولی زاده حسنلویی صفحات 43-48
    مقدمه و هدف
    با توجه به بروز عوارض شناخته شده نامناسب بودن فشار کاف لوله داخل تراشه (ETT)، حفظ فشار کاف حائز اهمیت است. هدف از این تحقیق اندازه گیری، بررسی و کنترل فشار کاف ETT به فواصل زمانی مناسب است.
    مواد و روش ها
    این تحقیق روی در سال 1387، 30 بیمار بستری در بخش مراقبت های ویژه (ICU) که به هر دلیلی لوله گذاری داخل تراشه شده بودند، انجام پذیرفت. در دو نوبت به فاصله شش ساعت تحت اندازه گیری قرار گرفتند. تمام اندازه گیری های فشار کاف ETT بوسیله مانومتر استاندارد را یک فرد متخصص آموزش دیده انجام داد.
    نتایج
    بیشترین دلیل بستری، بیماری ضایعات مغزی (50درصد) بوده است و بیشترین دلیل لوله گذاری داخل تراشه (6/63درصد) حمایت تنفسی در آسیب های مغزی بود. در 49درصد از افراد، فشار داخل کاف در نوبت اول خارج از حد استاندارد بود و بعد از اصلاح فشار کاف، در نوبت دوم این میزان به 5/18درصد کاهش یافت، بنابراین، این مهم اهمیت تاکید بر نظارت در میزان فشار داخل کاف در فواصل منظم قابل قبول از سوی تیم درمانی را نشان می دهد. در 31 مورد علی رغم اصلاح فشار داخل کاف در نوبت اول، در نوبت دوم نیز میزان فشار داخل کاف در محدوده قابل قبول نبود.
    نتیجه گیری
    با توجه به اهمیت مناسب بودن فشار کاف ETT، لازم است در کنار اندازه گیری و ثبت سایر متغیرهای حیاتی در بیماران بستری در ICU، اندازه گیری فشار کاف ETT نیز به فواصل زمانی مناسب ثبت برسد و پیشنهاد می شود با برنامه ریزی دقیق، علاوه بر یک چارت مدیریتی گویا، یک چارت درمانی کامل نیز برای تمام مراکز درمانی کشور تنظیم شود.
    کلیدواژگان: فشار کاف لوله داخل تراشه، اندازه گیری فشار کاف، لوله گذاری تراشه
  • محمد خیاط زاده ماهانی صفحات 49-58
    مقدمه و هدف
    کیفیت زندگی با بیماری و شرایطی که سلامت را به خطر می اندازد، ارتباط دارد و از طرفی وجود کودک مشکل دار باعث ایجاد استرس جسمی و روحی و روانی بر خانواده می شود. این مطالعه با هدف مقایسه کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به فلج مغزی، عقب ماندگی ذهنی و کودکان سالم صورت گرفت تا اثر ناتوانایی کودک بر کیفیت زندگی مادر مشخص شود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه پژوهشی، تحلیلی از نوع مقطعی و نمونه گیری براساس جامعه در دسترس بود که در شهر تهران انجام شد. حجم نمونه شامل سیصد نفر بود که صد مادر کودک مبتلا به فلج مغزی، صد مادرکودک مبتلا به عقب ماندگی ذهنی و صد مادر کودک سالم ساکن شهر تهران، پرس شنامه کوتاه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت را که شامل 26 سؤال در چهار حیطه سلامت جسمانی، روانی، روابط اجتماعی و سلامت محیط بود، پر کردند. داده ها با نرم افزار SPSS-16 و با استفاده از آزمون های کولموگروف اسمیرونوف، آنالیز واریانس، آزمون تعقیبی توکی، کروسکال والیس و یو من ویتنی تحلیل شدند.
    نتایج
    میانگین و انحراف معیار سن مادران مورد مطالعه به ترتیب 1/30 و 2/5 سال بود و مادران شرکت کننده در مطالعه، 3/24 درصد تحصیلات ابتدایی تا راهنمایی، 3/52 درصد متوسطه تا دیپلم و 3/23 درصد تحصیلات دانشگاهی داشتند. بین مادران کودکان سالم و کودکان مبتلا به فلج مغزی و همچنین مادران کودکان سالم و کودکان مبتلا به عقب مانده ذهنی، در هر چهار حیطه کیفیت زندگی، اختلاف معناداری وجود داشت (001/0p<)، اما بین مادران کودکان مبتلا به فلج مغزی و کودکان مبتلا به عقب مانده ذهنی در هیچ کدام از حیطه های کیفیت زندگی، تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0p>).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده، لازم است متخصصان و سیاست گذاران خدمات بهداشتی و درمانی در زمینه کیفیت زندگی مادران کودکان مشکل دار به ویژه در حیطه سلامت و بهسازی محیط از جمله بهبود حمل ونقل متناسب با کودکان معلول بیشتر توجه کنند و سازمان های حمایتی مانند بهزیستی و تامین اجتماعی نقش فعال تری در حمایت اجتماعی مادران کودکان معلول داشته باشند و به خدمات مددکاری و روانشناسی در مراکز توانبخشی توجه بیشتری شود.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، مادران کودکان مبتلا به فلج مغزی، مادران کودکان مبتلا به عقب ماندگی ذهنی، مادران کودکان سالم
  • نیلوفر شادمان، شهرام فرزین ابراهیمی، شهین جعفری، محمد اسلامی صفحات 59-66
    مقدمه و هدف
    پایوژنیک گرانولوما یکی از ضایعات راکتیو شایع حفره دهان است که به طور معمول به دنبال تروماهای ملایم در نسوج به وجود میآید و به صورت رشد بیش از حد بافت همبندی با بستر بسیار پرعروق رخ می دهد. دلیل انتخاب این ضایعه برای بررسی، شیوع به نسبت بالا و گاهی اوقات داشتن مشی و ظاهر هراسناک آن است که امکان دارد سبب گمراهی و اشتباه در تشخیص درمانگر شود. هدف از این مطالعه، بررسی خصوصیات کلینیکی ضایعه پایوژنیک گرانولوما است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه که از نوع outcome study است، روی 95 مورد قطعی پایوژنیک گرانولومای دهانی که بیوپسی شده و در آن ها بررسی هیستوپاتولوژیک انجام گرفت، خصوصیاتی شامل سن، جنس، محل آناتومیک، قوام، عامل اتیولوژیک، سابقه درد و خونریزی، خصوصیات سطحی و وضعیت پایه در یک چارت ثبت شد و با نرم افزار آماری SPSS 11 و تست آماری Chi-square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (P<0.05).
    نتایج
    پایوژنیک گرانولوما در زنان (2/64درصد) شایع تر از مردان (8/35درصد) است و بیشتر در دهه های دوم (27درصد) و پنجم (23درصد) مشاهده شده و اغلب در ناحیه آلوئولار ماگزیلا (8/56درصد) و قسمت قدامی فکین دیده میشود. ضایعه بیشتر دارای قوام سخت (8/76درصد) و با سطح زخمی (3/65درصد) و خونریزی دهنده (9/58درصد) بوده و سابقه درد در موارد اندکی (4/8درصد) مشاهده میشود. ضایعه در 65درصد موارد پایه داربوده و شایعترین اتیولوژی شناخته شده، جرم دندانی (20درصد)بوده است.
    نتیجه گیری
    پایوژنیک گرانولوما در خانم ها بیشتر از آقایان و در ناحیه قدامی فکین و ماگزیلا بیشتر مشاهده می شود. در بسیاری از موارد، سطح زخمی با سابقه خونریزی و بدون درد می باشد و شایع ترین اتیولوژی شناخته شده، جرم دندانی است.
    کلیدواژگان: پایوژنیک گرانولوما، ضایعات راکتیو
  • غلامرضا معارفی صفحات 67-76
    مقدمه و هدف
    گرایش به اخلاق و ارزش های اخلاقی از امور فطری بشری است. از اینرو، تعالیم انبیاء و رسولان عرف پزشکی و مجامع مربوطه الهی همواره بر محور مسائل اخلاقی بوده است. دانش اخلاق (Ethics) که مسئولیت طبابت نفوس و عقول را بر عهده دارد، در این راستا شکل گرفته است. این علم در یک تقسیم بندی به اخلاق توصیفی، اخلاق هنجاری و اخلاق تحلیلی تقسیم می شود. اخلاق هنجاری زیرمجموعه هایی دارد که یکی از آن ها اخلاق کاربردی است و شامل اخلاق حرفه ای نیز می شود. اخلاق پزشکی از انوع اخلاق حرفه ای است. از مهم ترین مباحث حوزه اخلاق پزشکی، بررسی مبانی این دانش است، پژوهش حاضر به بررسی این مبانی در اندیشه دینی و شیعی با محوریت قرآن کریم و نهج البلاغه می پردازد.
    مواد و روش ها
    با توجه به هدف تحقیق و ماهیت آن، مواد پژوهش شامل، بررسی مهم ترین منابع اسلامی و شیعی، یعنی قرآن کریم و نهج البلاغه است و روش آن روش تحلیل محتوایی (content analysis)بصورت تحلیل کیفی داده ها است.
    نتایج
    از مراجعه، شناسایی و بررسی آموزه های منابع دینی (قرآن کریم و نهج البلاغه) مرتبط با مبانی اخلاق پزشکی، مبانی زیر به دست آمد.
    1- توحید و حاکمیت مطلق خداوند 2- هدفمندی جهان آفرینش3- هدفمندی انسان در بعد اندیشه و عمل 4- انسان موجودی طبیعی و فراطبیعی 5- برخورداری انسان از اراده و اختیار 6- ارتباط زندگی دنیوی با زندگی اخروی
    نتیجه گیری
    بررسی مبانی اسلامی و شیعی در حوزه اخلاق و اخلاق پزشکی حاکی از توجه جدی دین اسلام و آیین شیعه به اخلاق و اخلاق پزشکی است. بررسی ها نشان داد، تفاوت جوهری مبانی اخلاق پزشکی در اندیشه اسلامی و شیعی با سایر دیدگاه ها در نوع نگرش و جهان بینی است. اخلاق پزشکی در اندیشه اسلامی و شیعی بر پایه اصل توحید، مسئولیت و اختیار انسان و تاثیر افکار و رفتار اخلاقی انسان در نحوه زندگی اخروی او (تجسم عمل) پی ریزی شده است. تبیین این مبانی، نقش بسیار مهمی در تحلیل چرایی آموزه های اخلاق اسلامی شیعی در حوزه پزشکی دارد و می تواند در نهادینه کردن آن در مجامع پزشکی کشورمان و ارائه الگوی جهانی مؤثر باشد.
    کلیدواژگان: اخلاق، اخلاق پزشکی، مبانی، اندیشه شیعی، قرآن کریم، نهج البلاغه، انسان، اختیار
  • Abstracts
    صفحات 77-86
|
  • Zohre Ghorashi *, Vahid Reza Ashouri, Fariba Aminzade, Mitra Mokhtari Pages 1-6
    Background
    The fear of aspiration of gastric contents and its life threatening consequences in patients have caused many medical practitioners to rigidly follow conservative order for clear fluids / liquids and solids frm midnight to the surgery time. This policy has been pursued more severely in case of pregnant women, leading the physicians to follow "nil per os policy".The scientific base of such a decision in parturient had been the urgent probable necessity for cesarean section and no confidence of safety of taking fluids sooner than two hours before the induction of anesthesia.
    Objective
    The purpose of this study was to determine and compare the incidence of regurgitation in two groups of pregnant women during general anesthesia for cesarean section with standard fasting policy and taking clear fluid an hour preceding the induction of anesthesia.
    Materials And Methods
    This clinical trial study was carried out for 21 months in traing Niknafs medical center of Rafsanjan. The population consisted of the whole pregnant women who were scheduled for elective cesarean section. Women were excluded if they had any risk factors for regurgitation. All women fasted from midnight and were randomly assigned to one of the two groups. One-third was assigned to the fasting group and two-third participated in the fluid group. Those in the fluid group were given 150 ml carbohydrate 10% clear liquid about an hour preceding of induction anesthesia. The occurance of regurgitation was assessed by inserting the turnsole paper. Finally, the data of 411 cases were collected and analyzed. Results And
    Conclusion
    There was one case of regurgitation in the fasting group and one case of regurgitation in the fluid group. There was no evidence to suggest that drinking clear fluid about one hour preceding cesarean section resulted in an increased risk of regurgitation. Moreover, There was no case of aspiration. Considering the scarcity of aspiration syndrome in our hospitals compared to European countries and lack of evidence sugst that a shortened fluid fast leads to the increased risk of aspiration and regurgitation, it seems appropriate to follow more flexible fasting policies for surgeries of pregnant women, especially among parturient.
  • Mohsen Arbabi, Hamide Sadat Farzadfar *, Hossein Houshyar Pages 7-12
    Background And Objective
    Toxoplasmosis is a widespread disease world wide. The infection may be serious if is transmitted to the fetus during pregnancy. Prophylactic measures, early detection of the infection and treatment can prevent congenital toxoplasmosis and many long-term effects. This study was corried out among single women referring to Kashan health center in (2007-2008.)
    Materials And Methods
    A cross-sectional study on 400 single women (age 14-35) was conducted by IFAT. Information related to age, job, diet, history of contact to cat and clinical findings were recorded. The results were analyzed descriptive methods. GMRT for total population and infected individuals was computed.
    Results
    The total prevalence of infection was 20.5% (C.I = 20.5±3.84) in single women.The highest percentage of the infection (41.5%) prevailed among 19-23 years old. Among positive antibody individuals 83% were in titer 1/20 and 1.2% were in titer 1/800. 96.4% of them had positive IgG, while 3.6% had positive IgM. There was a significant difference between the positive antibody and raw meat, unhealthy water and job (P<0.05). GMRT for infected females was 1/30. Moreover, RF reaction in seropositive cases was negative.
    Conclusion
    The findings, of this study pointed to the fact that antibody toxoplasma level was low in the investigated region. Therefore, attention should be paid to the spread of disease, particularly espcially to seronegative females. Preventive and control measures especially basic hygienic educational programs are required in order to reduce the rate of disease.
  • Jamshid Narenjkar, Mehrdad Roghani *, Reza Sedaghat, Mohammad Tahami Pages 13-20
    Background And Objective
    The effect of Cynara scolymus L. (CS) feeding on serum glucose and lipids was investigated in an experimental model of diabetes mellitus.
    Materials And Methods
    Female rats were divided into equal-sized control CS-treated control, diabetic, and CS-treated diabetic groups. To induce diabetes, Streptozotcin (STZ) was intraperitoneally administered (60 mg/Kg, single dose). CS-treated groups received CS mixed with standard pelleted food at a weight ratio of 6.25% for 6 weeks. Serum glucose and lipid levels were measured before the study and at weeks 3 and 6.
    Results
    Serum glucose level showed a significant increase in diabetic animals (P<0.0001) and at 6th week, this was significantly attenuated in CS-treated diabetic group (P<0.005) compared to the untreated diabetics. Moreover, serum triglyceride level was inappropriately higher in CS-treated diabetic group compared to diabetics. In addition, serum total cholesterol level was non-significantly lower in CS-treated diabetic group compared to the diabetic one. On the other hand, HDL-cholesterol level was significantly higher in CS-treated control and the diabetic groups as compared to the untreated control and diabetic groups (p<0.005-0.001). In addition, LDL-cholesterol reduced in treated diabetic rats compared to the diabetics (p<0.005).
    Conclusion
    Oral administration of CS has hypoglycemic effect and leads to appropriate changes in serum HDL- and LDL-cholesterol in diabetic rats.
  • Parichehr Ahmadi, Abbas Bakhshipour, Hossein Vahedi * Page 21
    Background And Objective
    Postraumatic stress disorder (PTSD) is very common. Various investigations prove the biological basis of PTSD. However, the hemispheric asymmetry has not been studied in these patients. The aim of this study was to find out the probability of hemispheric asymmetry in PTSD patient through EEG.
    Materials and Methods
    This is a descriptive–comparative study in which 15 veterans with PTSD from among neurological clinic clients were selected and studied. The artifact free EEG epoch was analyzed by fast Fourier transformation (FFT) and Power values of particular frequency bands (delta, theta, alpha and beta) were observed on the Frontal, Central and Occipital Regions. The results were analyzed for Descriptive Statistics and Paired Sample T-Test was performed.
    Results
    The results of investigation indicated, that PTSD patients have hemispheric asymmetry in delta activity of Frontal, Central and Occipital regions as well as Alpha and Beta asymmetry in occipital region(P<0/001).
    Conclusion
    It appears that the Alpha and Beta activity in Occipital region and Delta activity in Frontal, Central and Occipital regions are related to PTSD.
  • Zahra Hosseini Baharanchi *, Saeede Ziaee Pages 27-34
    Background And Objective
    Although there are numerous evidence that consumption of iron, as supplementary has remarkable positive effects on iron status in pregnant women at their delivery thin and later other research have revealed that relation the higher hemoglobin levels are related to the increased risk of bearing small in fants as a result of gestional age, still birth, pregnancy induced hypertension, intrauterine restriction, low birth weight of in fants, preterm birth, and perinatal death. In there cases, it seems that the normal increase of blood volume is decreased in pregnancy. This study seeks to investigate the efficacy of iron supplements on The infants in women with hemoglobin higher than 13.2 g/dl in 13th and 18th weeks of pregnancy.
    Materials And Methods
    The research was conducted by considerating medical files of mothers and their infants that had a cquired the specific conditions of study the in six hospitals (Najmieh, Lolagar, Shariati, Hazrat Zeynab, maryam, & Baghiatollah). 725 pregnant women with hemoglobin concentration of higher than 13.2 g/dl in 13th and 18th weeks of pregnancy were randomly selected and divided into two groups of case group (n=432) and control group (n=293). The case group consumed one ferrous sulfate pill containing 50 mg iron daily from 20th weeks of pregnancy up to the end of their pregnancy, while the control group consumed placebo. At the beginning, these two groups were homogenious inpoint age, social economic situation, parity, previous adverse pregnancy outcomes, body mass index, time interval between the last pregnancy with the present one, and hemoglobin concentration.
    Results
    The results of this study revealed that routine consumption of iron supplementats by pregnant women with hemoglobin concentration higher than 13.2 g/dl in 13th and 18th weeks of pregnancy compared to the pregnant women who had not received iron supplementats increased significantly the low birth weight, neonatal jaundice and polycythemia in their neonates. Furthermore, the means of hemoglobin concentration in their neonates were significantly higher than thase of the control group; However the mean of blood sugar concentration in their neonate was significantly lower than that of the control group.
    Conclusion
    It seems that during pregnancy the consumption of iron supplementats by pregnant women, will expose them to the increased risk of low birth weight, neonatal jaundice and polycitehemia in the neonats as a result of lack of suitable blood hemodilusion and ultimately damage of utero-placental circulation.
  • Maryam Abbasnejad, Mahvash Jafari *, Alireza Asgari, Reza Hajihosseini, Mansure Hajighalamali, Maryam Salehi, Mohammad Salimian Pages 35-42
    Background And Objective
    Diazinon is one of the most widely used organophosphates (OPs) in agriculture. Toxic effects of diazinon are due to the inhibition of acetylcolinesterase, an enzyme needed for proper nervous system function. Investigates show that different classes of OPs may induce the production of free radicals and in cause disturbance in body antioxidant systems. The purpose of this study was to evaluate the effects of diazinon on oxidant-antioxidant system in the kidney of rat.
    Materials And Methods
    Wistar male rats were randomly divided into four groups including: control (corn oil as diazinon solvent) and three groups of diazinon receiving different doeses (30, 50 and 100 mg/kg) by intraperitoneal injection. 24 hours after injection, the rats to ether anesthesia and the kidney tissue was removed. The hemogenation, superoxide dismutase (SOD), catalase (CAT), lactate dehydrogenase (LDH), glutathione S-transferase (GST) activities, glutathione (GSH) and malondialdehyde (MDA) levels were determined through biochemical methods.
    Results
    The enhanced activities of CAT and SOD at doses higher than 30 mg/kg diazinon, and the increased MDA level at 100 mg/kg dose were observed; whereas, the GSH level was significantly decreased comparing to the control group.No significant changes were observed with regard to GST and LDH activities.
    Conclusion
    Diazinon induces the production of free radicals and oxidative stress. The enhanced activity of antioxidant enzymes and depleted GSH content is indicative of oxidative tissue injury.
  • Seyed Ali Javad Mousavi, Mohammad Niakan Lahiji, Farshad Akhovatian *, Omid Moradi Moghadam, Mohammad Amin Valizade Hassanlouei Pages 43-48
    Background And Objective
    The objective of this study was to investigate the endotracheal tube cuff (ETT) pressure in the intensive care unit (ICU) patients, who had been intubated. Meterials and
    Methods
    All patients were placed in ICU during the last three month 2008. The endotracheal tube cuff (ETT) pressure in 308 cases was measured at twice by an expert. A standard manometer was used to measure the cuff pressure and it was calibrated before and after the measurement.
    Results
    The results show indicated that 50% of cases 1 suffered from brain injuries and 63.6% of them were intubated as a result of brain problem. The value of cuff pressure was not standard in 31 cases at both times. In addition, the cuff pressure in 49% of cases was not standard at first, but after correction it decreased to 18.5%.This emphasizes the effectiveness of having supervision over cuff pressure in acceptable regular intervals by treatment team.
    Conclusion
    It is suggested that along with recording the vital signs of the patieut, ETT cuff pressure beingrecorded at appropriate intervals as well.
  • Mohammad Khayatzade Mahani * Pages 49-58
    Background And Objective
    Quality of Life (QOL) is influenced by diseases and threatening conditions of the healthy situations. Parents of disabled children especially their mothers, tolerate lots of physical, spiritual and psychological stress. This study was aimed to determine the QOL of mothers of children with cerebral palsy, mental retardation and normal children to find out the effect of children’s disability on QOL of their mothers.
    Materials And Methods
    This analytic cross sectional study was conducted in Tehran and the sampling method was based on accessible population. At this study, 300 mothers including 100 mothers of children with cerebral palsy,100 mothers of children with mental retardation and 100 mothers of normal children who were living in Tehran, filled up the WHOQOL-BREF (World Health Organization Quality Of Life- BREF) questionnaire. This questionnaire consisted of 26 questions in four domains including physical health, psychological, social relationships and environment. The data analysis were done by SPSS-16 software using Kolmogrov Smironov, Analyze of Variance, Tucky’s Post Hoc, Kruskal Wallis and mann-whitney U Tests.
    Results
    The mean age of mothers was 30.1 years (SD=5.2).The educational status of the mothers was as following:(24.3 % elementary educations, 52.3 % diploma and 23.3% university education). There were significant differences in all domains of QOL among mothers of healthy children with both mothers of children with cerebral palsy and mental retardation (p<0.001) but no significant difference was observed between QOL of mothers of mentally retarded and cerebral palsied children (p>0.05).
    Conclusion
    According to the results, clinicians and health policy makers must focus more on QOL of the mothers of disabled children in their programs especially in environmental accommodation such as establishing appropriate transportation system to meet the needs of disabled children. Supportive organizations such as welfare and social support organizations should concentrate more to support the mothers of disabled children.Psychological and social services such as social working and psychological consultation in rehabilitation centers should be empowered.
  • Niloofar Shademan *, Shahram Farzin Ebrahimi, Shahin Jafari Pages 59-66
    Background And Objective
    Pyogenic granuloma (PG) is one of the common oral reactive oral lesions that often is generated in the tissues after mild trauma, in which connective tissues overgrowth with a very highly vascular stroma. The aim of this research is the study of its fairly common prevalence and fearful clinical features that may mislead the practitioner to faulty diagnosis. A series of 95 consecutive confirmed cases of oral pyogenic granuloma were selected after biopsy and histopathologic evaluation. The age, sex, anatomic location, consistency, etiological factor, pain and bleeding history, surface texture, and pedicle situation were recorded for them in a medical chart the data were analyzed by SPSS (11) statistical software. Chi-square test (P<0.05). was performed to obtain the following results. PG is more common among females (64.2%) than males (35.8%), with increased prevalence in the second (27%) and fifth (23%) decades.It is more common in alveolar maxilla (56.8%) and anterior regions. It has a consistency of (76.8%) with ulcerated (65.3%) and bleeding surface (58.9%) In 65% of cases, the lesions have been pedanculated. Only in 8.4% of cases the pain was reported in addition, the most common recognized etiology was calculus (20%).
    Conclusion
    Pyogenic granuloma is more common in females and in anterior region of jaws. It is happened most in 2nd and 5th decades and in maxilla with ulcerated surface and had tendency to bleed without pain. The most recognized etiology is calculus