فهرست مطالب

فیض - سال چهاردهم شماره 2 (پیاپی 54، تابستان 1389)

مجله فیض
سال چهاردهم شماره 2 (پیاپی 54، تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/05/11
  • تعداد عناوین: 12
|
  • غفور موسوی، داریوش مهاجری، حمزه میرزایی، رامین کفاش الهی صفحه 83
    سابقه و هدف
    پلاسمای غنی از پلاکت یک فرآورده خونی اتولوگ می باشد که حاوی مقادیر فراوانی از فاکتورهای رشد بوده و به منظور تسریع در التیام نقایص به کار برده می شود. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی تاثیر پلاسمای غنی از پلاکت در التیام نقیصه ایجاد شده در استخوان اسفنجی ران خرگوش می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی روی 16 سر خرگوش نر سفید نیوزلندی انجام گرفت. خرگوش ها به دو گروه شاهد و مورد تقسیم شدند. بعد از انجام بیهوشی عمومی، سوراخی به قطر 4 و عمق 5 میلیمتر توسط یک مته دندانپزشکی در قسمت میانی کندیل ران اندام حرکتی چپ ایجاد گردید. در گروه شاهد محل نقیصه به صورت خالی رها گردید و در گروه مورد، سوراخ ایجاد شده با پلاسمای اتولوگ غنی از پلاکت پر شد. در پایان 1 و 2 ماه پس از جراحی، روند التیام در حیوانات هر دو گروه، مورد ارزیابی هیستوپاتولوژی قرار گرفت؛ همچنین، ارزیابی هیستومورفومتری در مقایسه با استخوان سالم اندام حرکتی مقابل، در نمونه هایی که 2 ماه پس از جراحی جدا نشده بودند، انجام گرفت.
    نتایج
    در گروه شاهد، پس از گذشت 1 ماه از جراحی، محل نقیصه توسط بافت همبند و لخته خونی پر شده بود. پس از گذشت 2 ماه، فعالیت استخوان سازی کم به همراه مقداری استئوبلاست قابل مشاهده بود. در گروه مورد، 1 ماه پس از جراحی، استئوبلاست فراوان و عروق خونی جدید در محل نقیصه استخوان دیده می شد و با گذشت 2 ماه، مقادیر فراوان ترابکول های جوان متراکم استخوانی دیده می شد. ارزیابی نتایج هیستومورفومتری نشان دهنده معنی دار بودن تغییرات مابین گروه شاهد و گروه مورد می باشد (001/0>P).
    نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده در این مطالعه نشان می دهد که پلاسمای غنی از پلاکت باعث تسریع در روند التیام استخوان می شود و با خصوصیات استخوان سازی و القای استخوانی می تواند در شکستگی ها مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: پلاسمای غنی از پلاکت، استخوان زائی، هیستوپاتولوژی، هیستومورفومتری، خرگوش
  • مهدی کدیور، سعیده کارگر صفحه 92
    سابقه و هدف
    مطالعه حاضر به منظور ارزیابی امکان لانه گزینی سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان موش های صحرایی نر پس از پیوند آلوگرافت آنها در مغز استخوان موش های صحرایی ماده پرتو دیده و سالم صورت پذیرفته است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی از 65 سر موش صحرایی بالغ در 13 گروه (1 گروه سالم و 12 گروه پرتو دیده) استفاده شد. ابتدا سلول های بنیادی مزانشیمی از مغز استخوان ران موش های صحرایی نر جدا شد و پس از کشت و تعیین هویت توسط مشاهدات مورفولوژیک، تست های تمایزی و نیز بررسی های ایمونوسیتوشیمی، طبق یک جدول زمانی از طریق ورید دمی، به موش های صحرایی ماده سالم و یا پرتو دیده (با دوز 7 گری اشعه گاما) تزریق شد. سپس در فواصل زمانی مشخصی پس از پیوند، حیوانات کشته و سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان هر دو گروه جداسازی و کشت داده شد. آنگاه DNA سلول های کشت داده شده استخراج و توسط پرایمرهای اختصاصی کروموزوم Y (SRY) PCR شد.
    نتایج
    بررسی های انجام شده نشان دادند که سلول های جداشده و به کار رفته در این تحقیق سلول های بنیادی مزانشیمی بوده اند. نتایج PCR در مورد موش های سالم و اشعه دیده، برای دوز استفاده شده و نیز در کلیه فواصل زمانی یاد شده پس از پیوند، منفی بود.
    نتیجه گیری
    در مجموع مشخص گردید که سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان، پس از پیوند آلوگرافت به موش های صحرایی قادر به لانه گزینی درمغز استخوان این حیوانات نیستند.
    کلیدواژگان: لانه گزینی، سلول های بنیادی مزانشیمی، موش صحرایی، واکنش زنجیره ای پلیمراز
  • حسین نیک زاد، محمد علی اطلسی، امیر حسین ناصری اصفهانی، همایون نادریان، محسن نیک زاد صفحه 99
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع سوختگی و ضرورت توجه به داروهای گیاهی کم عارضه در درمان زخم های سوختگی، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر برگ گیاه هواچوه بر ترمیم زخم سوختگی درجه دو در موش بالغ طراحی و اجرا گردید.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق تجربی از 40 سر موش صحرایی بالغ به وزن 30±220 گرم استفاده شد. حیوانات پس از ایجاد سوختگی درجه دو از نوع سوختگی مرطوب به میزان ده درصد سطح بدن به روش نمونه گیری تصادفی در چهار گروه «درمان شده با داروهای گیاهی حاوی برگ گیاه هواچوه»، «درمان شده با داروی گیاهی فاقد برگ گیاه هواچوه»، «درمان شده با سیلورسولفادیازین 1 درصد» و «گروه نرمال سالین» قرار گرفتند. هر چهار گروه روزانه بازدید شده و با داروهای مورد نظر پانسمان شدند. حیوانات در روز سی ام با گاز اتر کشته شده و سپس نمونه گیری از قسمت های مشابه در تمام گروه ها برای بررسی های هیستولوژیک انجام شد. شاخص های اصلی بررسی روند ترمیم شامل تراکم منطقه ای اپیدرم، تراکم منطقه ای عروق خونی و تراکم عددی عروق خونی بود.
    نتایج
    بررسی های میکروسکوپیک روند بهتر التیام زخم سوختگی در گروه درمان شده با داروی گیاهی دارای برگ گیاه هوا چوه را در مقایسه با سایر گروه ها نشان نداد. در بررسی های مورفومتریک گروه درمان شده با داروی گیاهی حاوی برگ هوا چوه نسبت به گروه داروی گیاهی فاقد برگ و گروه سیلورسولفادیازین، از نظر تراکم منطقه ای اپی درم به طور معنی داری کمتر (به ترتیب 001/0>p و 002/0=p) و نسبت به گروه فاقد برگ از نظر تراکم عروق خونی و تراکم عددی عروق خونی به طور معنی داری بیشتر بود (به ترتیب 001/0 >P و 004/0=P).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که برگ گیاه هوا چوه بر روند التیام زخم سوختگی درجه دو در موش تاثیری ندارد. مطالعات بیشتری در زمینه تاثیر بخش های دیگر این گیاه بر روی التیام سوختگی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: سوختگی، ترمیم، هواچوه، موش
  • بابک ارجمند، سید حمیدرضا آقایان، علیرضا شعبانزاده، عباس نوروزی جاویدان، هوشنگ صابری، سید کاظم حسینی، سید حسن امامی رضوی، مسعود سلیمانی صفحه 107
    سابقه و هدف
    کشت سلول های شوان بالغ انسانی یکی از روش های مرسوم ترمیم ضایعات نخاعی است. هدف از این مطالعه تعیین درصد خلوص سلول های شوان به دست آمده با حذف فاکتورهای رشد و سرم جنین گاوی بوده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی، کشت سلول های شوان انسانی بدون استفاده از فاکتور رشد عصبی و فاکتور رشد شبه انسولین و جایگزینی سرم جنین گاوی با سرم اتولوک انسانی انجام شد. پس از اخذ رضایت پژوهشی از اولیای موارد مرگ مغزی، تعداد 10 عصب محیطی همراه با خون دهنده تحت شرایط ضد عفونی برداشت شد. قطعات عصب در محیط مغذی DMEM و با جایگزینی سرم انسانی به جای سرم جنین گاوی کشت داده شدند. در نهایت، سلول ها با آنتی بادی S100 رنگ آمیزی و بررسی شدند.
    نتایج
    خلوص سلول های شوان در نمونه ها بین 97 تا 99 درصد بود (میانگین 782/0±11/98 درصد). تعداد سلول های شوان در هر میکرولیتر نمونه به طور میانگین 479/2480±56/14055 بود. ارتباط آماری معنی داری میان طول مدت فرآیند کشت و میزان خلوص سلول های شوان و همچنین میان سن دهندگان عصب و میزان خلوص سلول های شوان مشاهده نشد (05/0
    نتیجه گیری
    با توجه به حذف سرم جنین گاوی و فاکتورهای رشد معمول مورد استفاده در کشت های سلول می توان از خطرات تومورزایی احتمالی و نیز آلودگی های پریونی احتراز نمود.
    کلیدواژگان: خلوص سلولی، سرم خون، سلول شوان، نخاع
  • فاطمه سادات ایزدی اونجی، اسماغیل فخاریان، نگین مسعودی علوی صفحه 112
    سابقه و هدف
    تصادفات یکی از علل عمده مرگ و میر و پیامد نامطلوب در جمعیت زیر 50 سال می باشد. مطالعه حاضر به منظور تعیین عوامل مرتبط با پیامد ضربات مغزی تروماتیک (TBI) در بیماران بستری در ICU انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی است که روی 95 بیماری دارای TBI که در ICU بیمارستان بهشتی کاشان بستری بودند، انجام شد. برای جمع آوری داده ها از چک لیستی استفاده شد. که حاوی اطلاعات بیوگرافیک، مشخصات وقوع حادثه، و اطلاعات کلینیکی و پیامد بیماران بود. سطح هوشیاری در دو نوبت با فاصله 6 ساعت توسط نمره کمای گلاسکو (GCS) بررسی شد. پیامد نیز با نمره پیامد گلاسکو (GOS) تعیین شد.
    نتایج
    میانگین سنی بیماران 12±7/26 سال بود. میانگین دوره بستری 9/13±3/12 روز بود و با GOS تفاوت معنی دار آماری داشت (0001/0=p). شصد درصد افراد پیامد مطلوب داشتند و 2/23 درصد نیز فوتی بودند. مقایسه شدت ترومای مغزی بیمار در بدو ورود و 6 ساعت بعد از ورود به ICU با پیامد تروما تفاوت معنی دار آماری داشت (0001/0=P). آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد فقطGCS 6 ساعت بعد از ورود به ICU تعیین کننده پیامد تروما می باشد (007/0=P).
    نتیجه گیری
    GCS 6 ساعت بعد از ورود به ICU مهمترین عامل تعیین کننده پیامد تروما های مغزی است؛ بنابراین، اطلاعات مربوط به GCS بیماران در بخش ICU باید به دقت ثبت شود تا برای ارزیابی و پیش بینی پیامد ترومای مغزی در بیماران مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: ضربات مغزی تروماتیک، GCS، واحد مراقبت های ویژه
  • محمد باقر میران زاده، داورخواه ربانی صفحه 120
    سابقه و هدف
    کنترل کیفیت آب آشامیدنی از نظر حفظ سلامتی و بهداشت مصرف کنندگان دارای اهمیت است. بالا بودن (Total Dissolved Solid; TDS) آب سبب ایجاد طعم و مزه نامطلوب از جمله شوری در آب می شود. یکی از روش های کاهش TDS آب استفاده از روش های غشایی همچون اسمز معکوس است. هدف از انجام این تحقیق بررسی کیفیت آب ورودی و خروجی دستگاه های آب شیرین کاشان است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی مقطعی به مدت 6 ماه در زمستان 86 و تابستان 87 از طریق نمونه برداری از آب ورودی و خروجی دستگاه ها انجام گرفت. با توجه به حضور 16 دستگاه آب شیرین کن فعال در شهرکاشان در زمان تحقیق، در مجموع 128 مرحله نمونه برداری (64 نمونه از آب ورودی و 64 نمونه از خروجی دستگاه ها) انجام شد. بروی نمونه ها آنالیز کامل شیمیایی به جز فلزات سنگین انجام گرفت. و نتایج از طریق آزمون t زوجی مورد آنالیز آماری قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج تحقیق نشان داد که میانگین غلظت پارامترهای کیفی آب خروجی از دستگاه های آب شیرین کن برای سختی کل برابر 118 میلی گرم در لیتر، و برای TDS، نیترات، فلوئور، سولفات و کلرور به ترتیب برابر 18/245، 46/2، 2/0، 24 و 68 میلی گرم در لیتر می باشد. همچنین میزان pH نیز در آب خروجی دستگاه ها بین 8/6 تا 7 واحد بود.
    نتیجه گیری
    در مورد کیفیت آب خروجی از دستگاه ها به جز فلوئور در مورد مقدار بقیه ی پارامتر ها غلظت آنها تقریبا در حد مطلوب قرار داشت. لذا به منظور حفظ سلامتی دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی آنها فرآیند فلوئورزنی به آب تصفیه شده بایستی مد نظر قرار گیرد. در مورد PH نیز اگر چه مقدار آن در آب خروجی دستگاه ها نسبت به آب خام ورودی تا حدودی کاهش یافته است، ولی مقدار آن در هیچ یک از دستگاه ها کمتر از حد مطلوب کیفیت شیمیایی آب آشامیدنی نبود.
    کلیدواژگان: آلودگی آب، تصفیه آب، آب شیرین کن، اسمز معکوس، فرآیند غشایی
  • ابراهیم رضی، امید نصیری، حسین اکبری صفحه 126
    سابقه و هدف
    نمونه گیری از خون شریانی جهت کسب اطلاعات در رابطه با اکسیژناسیون، ونتیلاسیون و وضعیت اسید و باز در بیماران بدحال یا بیماران ریوی، استاندارد طلایی می باشد. با توجه به نیاز به مهارت بالا برای نمونه گیری از شریان و عوارض ناشی از آن، نمونه گیری وریدی می تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد. این مطالعه به منظور بررسی امکان جایگزینی گازهای خون وریدی با شریانی در بیماران تحت تهویه مکانیکی بستری در بخش ICU انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی از کلیه بیماران بستری در بخش ICU و تحت ونتیلاسیون مکانیکی، نمونه گازهای خون شریانی (ABG) و بلافاصله از دست دیگر نمونه گازهای خون وریدی (VBG) گرفته شد؛ مقادیر pH، PCO2، HCO3، PO2، SaO2و BE هر دو نمونه توسط دستگاه آنالیزور گازهای خون شریانی محاسبه شد. داده ها با استفاده از آزمون t زوجی مقایسه شده و سپس ضریب همبستگی محاسبه شد.
    نتایج
    تعداد 102 بیمار بستری در بخش ICU و تحت ونتیلاسیون مکانیکی شامل 70 نفر مرد (69 درصد) و 32 نفر زن (31 درصد) مورد مطالعه قرار گرفتند. در مقایسه مقادیر شریانی و وریدی، ضریب همبستگی پیرسون (R) و سطح معناداری آن (P) به شرح زیر به دست آمد:pH (801/0، <000/1)، PCO2 (835/0، <000/1)، HCO3 (768/0، 369/0)، PO2 (287/0، <000/1)، O2 Saturation (317/0، <000/1)، Base excess (810/0، 011/0).
    نتیجه گیری
    هرچند آنالیز گازهای خون وریدی به خصوص در رابطه با PH، PCO2، HCO3 وBE از همبستگی معنا داری با گازهای خون شریانی بر خوردار است، ولی با توجه به حدود توافق به دست آمده و از آنجایی که موارد همبستگی حاصله خیلی بالا نبوده، جایگزینی آن در بیماران تحت تهویه مکانیکی در واحد های مراقبت ویژه توصیه نمی شود.
    کلیدواژگان: آنالیز گازهای خون، تهویه مکانیکی، واحد مراقبت های ویژه
  • منصور دیانتی، محسن ادیب حاج باقری، محسن تقدسی، حسین اکبری صفحه 133
    سابقه و هدف
    زمان سپری شده تا رسیدن به بیمارستان و نوع واکنش اولیه برای افرادی که از انفارکتوس حاد میوکارد رنج می برند، اهمیت دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین رفتارهای درمان طلبی و عوامل مرتبط با آن در مبتلایان به انفارکتوس حاد میوکارد مراجعه کننده به بیمارستان شهید بهشتی کاشان انجام شد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش مقطعی روی 280 بیمار مبتلا به انفارکتوس حاد میوکارد مراجعه کننده به بیمارستان شهید بهشتی کاشان طی سال های 1385 و 1386 انجام گرفت. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای که خصوصیات دموگرافیک، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، سابقه بستری، زمان بروز علائم، شدت درد، برداشت اولیه ذهنی بیماران از درد و علائم خود، رفتارهای درمان طلبی هنگام مواجه شدن با علائم، نحوه مراجعه به بیمارستان و زمان رسیدن به اولین مرکز درمانی بودند، جمع آوری گردید و این رفتارها به دو دسته مطلوب و نامطلوب تقسیم شدند.
    نتایج
    تعداد 6/73 درصد از نمونه ها مرد با میانگین سن 13.34± 61.37 و 4/26 درصد زن با میانگین سن9.97± 67.21 سال بودند. شایع ترین رفتارها در جمعیت مورد مطالعه به ترتیب استراحت (5/42 درصد)، مصرف خود سرانه داروها (3/34 درصد)، تماس با 115 (85/22 درصد) و قرار دادن قرص زیر زبانی (5/20 درصد) بود. در کل تعداد 107 نفر رفتارهای مطلوب، 60 نفر رفتارهای نامطلوب و 113 نفر هم ترکیبی از هر دو دسته رفتار را داشتند.
    نتیجه گیری
    بیشتر مبتلایان به انفارکتوس میوکارد حداقل یک رفتار نامطلوب هنگام بروز علائم داشته اند که می تواند اثرات زیان باری در پی آمد بیماری داشته باشد. راهکارهای آگاهی بخش افراد در خطر، به احتمال زیاد می تواند نقش موثری در این رابطه ایفا نمایند.
    کلیدواژگان: انفارکتوس حاد میوکارد، رفتارهای درمان طلبی، تاخیر
  • محسن ادیب حاج باقری، عفت امین الرعایایی یمینی صفحه 141
    سابقه و هدف
    اگرچه محققان بر ضرورت حمایت از پرستار تاکید نموده و آن را در کاستن از فشار کاری، افزایش خلاقیت، بهبود رضایت شغلی و بهبود کیفیت مراقبت از بیماران موثر دانسته اند، اما مطالعات محدودی بر معنا و مفهوم حمایت حرفه ای و فرایند تحقق آن در پرستاری انجام شده است. این مطالعه به منظور پی بردن به مفهوم حمایت حرفه ای و فرآیند تحقق آن از منظر پرستاران، انجام شد.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش گراندد تئوری در طی سال های 88-1383 انجام شد. سوال تحقیق آن بود که پرستاران چه تجارب و ادراکاتی از حمایت حرفه ای داشته و چه عوامل و فرایندهایی را در حمایت از پرستار موثر می دانند؟ نمونه گیری به صورت هدفمند انجام شده و داده ها از طریق مصاحبه های باز نیمه سازمان یافته جمع آوری شد. 29 پرستار در بیمارستان های تهران و کاشان مورد مصاحبه قرار گرفتند و تجزیه و تحلیل داده ها مطابق با روش اشتراوس و کوربین انجام شد.
    نتایج
    داده ها در هفت طبقه «مفهوم حمایت»، «احساس بی پناهی»، «کاهش خودباوری»، «کاهش کیفیت مراقبت»، «انفعال»، «کاهش همبستگی حرفه ای» و «حمایت قانونی» قرار گرفت. در این بین، «حمایت قانونی» به عنوان متغیر مرکزی انتخاب شد. به اعتقاد مشارکت کنندگان، حمایت حرفه ای عبارت است از پشتیبانی مادی، معنوی از پرستار به گونه ای که او را قادر سازد توانمندی های خود را در مراقبت از مددجویان به کارگیرد. به اعتقاد شرکت کنندگان، حمایت حرفه ای باعث احساس توانمندی و تسهیل تصمیم گیری بالینی می شود. در مقابل، احساس بی پناهی باعث بی تفاوت شدن، ناتوانی برای اظهار وجود، بدبینی دو طرفه پرستاران و مسئولین و احساس بی قدرتی می شود. احساس فقدان حمایت قانونی باعث کاهش توان تصمیم گیری و مداخله پرستاران و نیز احساس بی اختیاری و فقدان حمایت قانونی مدیران پرستاری شده است.
    نتیجه گیری
    پرستاران، حمایت حرفه ای را دربردارنده پشتیبانی مادی و معنوی از پرستار در جهت مراقبت از بیمار می دانستند. آنها از عدم حمایت و احساس بی پناهی رنج می برند. توسعه حمایت، به ویژه حمایت قانونی از پرستار می تواند به کاهش احساس بی پناهی پرستاران کمک کند.
    کلیدواژگان: سیستم های حمایتی، پرستاری، حمایت قانونی
  • زهرا بتولی صفحه 154
    سابقه و هدف
    رشد سریع عناوین مجلات به عنوان یکی از مهمترین مجاری کسب اطلاعات تخصصی و از سوی دیگر کمبود بودجه کتابخانه ها، اهمیت ارزیابی مجلات و دقت در انتخاب آنها را مشخص می کند. این پژوهش به منظور تعیین میزان استنادات و مشارکت گروهی مقالات مجله فیض بین سال های 87-1381 انجام یافته است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش با بررسی داده های موجود از طریق روش تحلیل استنادی، صورت گرفت. اطلاعات مربوط به نویسندگان و استنادات مقالات، توسط چک لیست جمع آوری گردید و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از قانون برادفورد برای تعیین مجلات هسته استفاده شد.
    نتایج
    1333 نویسنده در نگارش 394 مقاله مورد بررسی، مشارکت داشتند. بیشترین تعداد مقالات (2/31 درصد)، به مقالات سه نویسنده ای اختصاص داشت. در مقالات مورد بررسی به 6771 منبع (میانگین 17 استناد در هر مقاله) مراجعه شده بود. از نظر نوع منابع اطلاعاتی مورد استناد، بیشترین درصد به مقالات مجلات انگلیسی، اختصاص داشت. نیم عمر منابع فارسی و انگلیسی به ترتیب، 6 سال و 8 ماه و 9 سال و 6 ماه محاسبه شد. با استفاده از قانون پراکندگی برادفورد، تعداد 18 مجله هسته معرفی شد. هر چه به زمان حال نزدیک می شویم تعداد استناد به مجلات لاتین، کتب لاتین و مجلات فارسی بیشتر و به کتب فارسی کمتر شده است.
    نتیجه گیری
    مجلات، به ویژه مجلات انگلیسی، به عنوان مهمترین مجرای کسب اطلاعات تخصصی معرفی شدند. کتابداران دانشگاه های علوم پزشکی می توانند با تهیه مجلات هسته معرفی شده، در بودجه کتابخانه صرفه جویی نمایند و اعضای هیات علمی نیز با مراجعه به این مجلات، می توانند مطالعات خود را هدفمند تر نمایند.
    کلیدواژگان: مجله فیض، تحلیل استنادی، نیم عمر منابع، مجلات هسته، ضریب تاثیر مجله
  • حسن الماسی، حمیدرضا صابری، سید علیرضا مروجی صفحه 163
    سابقه و هدف
    تغذیه انحصاری با شیر مادر یک نیاز مهم برای شیر خواران است که می تواند بر اثر فاکتورهای متعددی تحت تاثیر قرار گیرد. این مطالعه برای بررسی تغذیه انحصاری با شیر مادر و فاکتورهای مربوط به آن در کاشان انجام شد.
    مواد و روش ها
    طی یک مطالعه مقطعی در سال 1386 و با نمونه گیری آسان، مادران 391 کودک شش ماهه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر کاشان مورد تحقیق قرار گرفتند. وضعیت تغذیه کودک به طور انحصاری با شیر مادر و ارتباط آن با عواملی چون جنس کودک، شغل والدین، بیماری مادر، وزن تولد رتبه فرزندی، نارسی، رجحان جنسی برای خانواده، وضعیت منحنی رشد، نوع زایمان، تحصیلات مادر، وضعیت آموزش شیردهی و افت وزن در ماه های گذشته مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج
    یافته های مطالعه حاضر نشان داد که میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر 1/33 درصد بود. تغذیه انحصاری با سطح تحصیلات مادر (001/0=P)، وزن کودک موقع تولد (007/0=P)، کاهش وزن کودک (046/0=P)، آموزش تغذیه انحصاری (004/0=P)، نوع زایمان (045/0=P)، رتبه فرزندی (03/0 =P)، شغل پدر (012/0 =P) و وضعیت منحنی رشد (02/0=P) ارتباط معنادار داشت، اما سایر فاکتورهای مورد بررسی ارتباطی با تغذیه انحصاری با شیر مادر نداشتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به میزان کم تغذیه انحصاری با شیر مادر در این مطالعه و عوامل تاثیر گذار بر آن، به نظر می رسد بالا بردن سطح آگاهی و دانش در مادران، زنان حامله و همچنین خانواده آنها می تواند در بالا بردن میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر به دست آمده در این منطقه موثر باشد.
    کلیدواژگان: تغذیه انحصاری با شیر مادر، شیر مادر، شیر خوار
  • رایکا جمالی، ارسیا جمالی صفحه 169
    سابقه و هدف
    بیماری کبد چرب یکی از علل شایع بیماری مزمن کبدی و سیروز می باشد. هدف این مقاله معرفی و بررسی بهترین روش های تشخیصی و درمانی جهت این بیماری می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مقاله پس از ارائه خلاصه ای از همه گیر شناسی، فرآیند ایجاد بیماری، علل، عوارض و سیر بیماری، روش های تشخیص افتراقی، درمان و پیگیری بیماری توضیح داده شده اند.
    نتایج
    بیماری کبد چرب تظاهر کبدی سندروم متابولیک یا همان مقاومت به انسولین می باشد. از آزمایش های عملکرد کبد و سونوگرافی شکم می توان به عنوان آزمون غربالگری جهت تشخیص بیماری استفاده کرد و کاهش وزن و تنظیم چربی و قند خون از بهترین روش های درمانی می باشند.
    نتیجه گیری
    تشخیص و درمان زود هنگام و صحیح این بیماری می تواند منجر به کاهش مرگ و میر و عوارض ناشی از بیماری مقاومت به انسولین گردد.
    کلیدواژگان: کبد چرب، مقاومت به انسولین، سندروم متابولیک، دیابت شیرین، چاقی، درمان
|
  • Ghafor Mousavi *, Darush Mohajeri, Hamzeh Mirzaie, Ramin Kafash Elahi Page 83
    Background
    Platelet-rich plasma (PRP) is an autologous product having a high concentration of growth factors well known to stimulate different tissues healing. This study was made to determine the effect of PRP on healing of femoral cancellous bone defect in rabbit.
    Materials And Methods
    The experiment was conducted on 16 male adult New Zealand white rabbits. The animals were divided into the control group and the treated group including 8 rabbits in each group. Under general anesthesia, using a dental drill, a hole 4 mm in diameter 5 mm in depth was made in the inner aspect of the medial condyle of left femor. In the treated group the created hole was filled with autologous PRP. In the control group, the defect was left untreated. The bone healing was evaluated histopathologically at the end of the first and the second month post surgery. In addition, the samples were assessed histomorphometrically 2 month post surgery.
    Results
    In the control group, the defect seemed to be filled with adipose tissue including sparse hematogenic cells 1 month after surgery. A poor osteogenic activity and some osteoblasts were visible two month post surgery. In the treated group, within 1 month, a mass of osteoblasts as well as neoformed vessels occupied the gap 1 month after surgery. One month later we observed increased young bone trabeculas in addition to a more compact bone neoformation.
    Conclusion
    We concluded that PRP with some characteristics such as ostegoenesis and osteoinduction provide a more rapid regeneration of bone defects.
  • Mahdi Kadivar *, Saeedeh Kargar Page 92
    Background
    This study proposed to examine the possibility of homing of bone marrow derived-mesenchymal stem cells after allograft transplantation in irradiated and healthy bone marrows.
    Materials And Methods
    65 rats were divided into 13 groups (1 healthy and 12 irradiated). Mesenchymal stem cells were isolated from femoral bone marrow of male rats. The cells were cultured under morphological observations, differentiation tests and immunocytochemistry staining. Then, the mesenchymal cells were injected to the tail vein of the healthy and irradiated (7Gy gamma ray) female rats. During defined time gaps after injection, the transplanted rats were killed and their isolated bone marrow was cultured. DNA of the cultured cells was extracted and was amplified by PCR with specific primers for chromosome Y (SRY). Finally, the PCR products were analyzed on gel electrophoresis.
    Results
    Morphological observations and, differentiation and immunocytochemistry tests conformd that the isolated cells were mesenchymal stem cells. PCR results for the healthy and irradiated rats in all time gaps after transplantation were negative indicating that male mesenchymal stem cells were failed to home in bone marrow of transplanted female rats.
    Conclusion
    We concluded that due to low number of the injected mesenchymal stem cells or trapping of the cells in other organs Implantation the cells in bone marrow was not considerably detectable
  • Hosain Nikzad, Mohammad Ali Atlasi *, Amir Hosain Naseri Esfahani, Homayon Naderian, Mohsen Nikzad Page 99
    Background
    Regarding the current trend of turning attention towards the clinical application of herbal drugs in the healing of burn wounds, the present study was designed to evaluate the effect of Arnebia leaf on the healing process of second degree burn wounds in rat.
    Materials and Methods
    After the production of a second degree burn covering 10% of total body surface area on 40 adult albino rats (weighing 220±30 g.) animals were divided into 4 groups: treatment group using herbs containing Arnebia leaf; treatment group using herbs containing no Arnebia leaf; silver sulphadiazine (SSD) treatment group and normal saline treated group. All groups were treated and controlled once a day up to the 30th day that they decapitated for histological study of healing process (e.g. epidermal area density, blood vessel density and number in the area). Data analyses were done using one-way ANOVA and post-hoc Tukey tests.
    Results
    Morphometric studies showed that herbal treatment group containing Arnebia leaf compared to herbal treatment group with no Arnebia leaf and SSD group for epidermal area density had a significant lower (P<0.0001 and P<0.002, respectively) and compared to no Arnebia leaf group a significane higher number and density of blood vessels (P<0.001 and P=0.004, respectively).
    Conclusion
    This study shows that Arnebia leaf did not have any effect on healing of second degree burn wounds in rats. More study were recommended for evaluating the effects of other parts of the plant on burn healing.
  • Babak Arjmand *, Sayyead Hamidreza Aghayan, Alireza Shabanzadeh, Abbas Norouzi Javidan, Hoshang Saberi, Sayyed Kazem Hosseini, Sayyed Hasan Emami Razavi, Masood Soleimani Page 107
    Background
    Purity of cultured Schwann cell is very important in patients’ outcome. The purpose of this study was evaluation of cell purity in a culture without nerve growth factors and fetal bovine serum.
    Materials And Methods
    In this experimental study, for culture of human Schwann cells, nerve growth factors and fetal bovine serum were replaced by human autologous serum. Obtaining a consent from the close relative, nerve grafts were harvested and transported to processing unit where they were cultured in DMEM upon aseptic condition. Then the cultured cells were evaluated with S100 antibody staining for both morphology and purity.
    Results
    Cell purity range was from 97% to 99% (mean=98.11±0.782%). Cell count was 14055.56±2480.479 per microliter. There was not significant correlation between cell purity with either the culture period or the age of donors (P>0.05). The Spearman correlation coefficient for the cell purity with the culture period and the age of donors was -0.21 and -0.09, respectively.
    Conclusion
    We found that the replacement of nerve growth factors and fetal bovine serum with human autologous serum improves the cultured Schwann cells for clinical use with more safety and minimum reagents.
  • Fatemeh Sadat Izadi Avanji *, Esmaeel Fakharian, Negin Masoodi Alavi Page 112
    Background
    Trauma is the leading cause of mortality and its unfavorable outcomes among the population under 50 years. This study was conducted to assess the outcome of traumatic brain injuries and its related factors among the patients hospitalized in intensive care unit (ICU).
    Materials And Methods
    This descriptive study was carried out on 95 patients hospitalized with traumatic brain injuries in ICU wards of Kashan hospitals. A check-list was used for data gathering, consisted of demographic and clinical data (e.g. characteristics of accident, trauma outcome and the level of consciousness). The level of consciousness was evaluated using Glasgow Coma Score (GCS) on admission and 6 hours post-admission in ICU.
    Results
    The average age of patients was 27.6±13.9 years. The average length of hospitalization in ICU (12.3±13.9 days) showed a significant relationship with GCS. Sixty-percent of patients showed desirable outcomes with a mortality of 23.2%. The severity of head trauma on admission and 6 hours post-admission had a significant relation to trauma outcome (P=0.0001). Logistic regression showed that GCS evaluation 6 hours post-admission could identify the outcome of trauma (P=0.007).
    Conclusion
    The evaluation of GCS 6 hours post-admission to ICU was among the most important variables in identifying outcomes after head trauma. To evaluate and predict the outcomes of head trauma, the data related to the GCS of the ICU patients should be recorded carefully.
  • Mohammad Bagher Miranzadeh *, Davar Khah Rabbani Page 120
    Background
    Quality control of drinking water is important for healthy consumers. Having a high total dissolved solid (TDS) in water causes a salty taste. Reverse osmosis is one among the membrane processing methods currently used for lowering TDS in water. As during the recent years several desalination plants were set into operation by private sectors in Kashan, the study was carried out for the evaluation of the quality control of inlet and outlet water of the mentioned plants.
    Materials And Methods
    This cross-sectional descriptive study was carried out using samples taken from the inlet and outlet water of plants during a six-month period in summer and winter seasons of the year 2008. A total number of 128 samples taken from 16 desalination plants were analyzed for water chemical quality.
    Result
    The average concentration of chemical parameters in treated water were: TDS= 245, total hardness=118, nitrate=2.5 mg/l, fluoride=0.2 mg/l, sulfate=24 mg/l, chloride=63 mg/l and pH range = 6.8-7.
    Conclusion
    Based on findings on desalinated water, except for fluoride, other parameters were in accordance to the optimum concentration for drinking water. For the prevention of dental caries, addition of fluoride should be considered in future program. While pH of outlet water was relatively decreased with respect to the raw water, but none of them were compatible with drinking water standards.
  • Ebrahim Razi *, Omid Nasiri, Hosain Akbari Page 126
    Background
    While the arteriopuncture is a painful and relatively risky procedure and may be complicated by some problems, venopuncture required for assessing the venous blood gases (VBG) is an easier procedure with fewer complications. Considering the mentioned notion, substituting the VBG values for of ABG values can prevent such complications. This study was carried out with the aim of determining whether the VBG values can be replaced for ABG values in the management of mechanically ventilated patients admitted in ICU wards.
    Materials And Methods
    This study was carried out on 102 patients admitted in ICU ward of Shahid Beheshti. After performing the Allen test, ABG was taken from radial artery of one hand and immediately VBG from the brachiocephalic vein of the other. The ABG and VBG indexes were calculated using a GEM3000 system. After the data collection and calculation of mean and standard deviation of all indexes, two methods were compared using paired t-test, subsequent correlation ratio and the linear regression model.
    Results
    Among the 102 hospitalized patients 70 were males and the remaining 32 females. The results of comparing the ABG and VBG indexes in terms of Pearson-correlation coefficient and the relevant significant level were: pH (0.801, P<0.001); PCO2 (0.835, P<0.001); HCO3 (0.768, P=0.369); PO2 (0.287, P<0.001); SaO2 (0.317, P<0.001); BE (0.810, P<0.011).
    Conclusion
    While there was a significant correlation between the ABG and VBG indexes, but with the consideration of the power of correlation, the substitution of VBG for ABG is not recommended for mechanically ventilated patients.
  • Mansor Dianati *, Mohsen Adib-Hajbaghery, Mohsen Taghadosy, Hosain Akbari Page 133
    Background
    The time spend for prehospital action and the type of seeking treatment behaviors of MI patients are important. The present study was conducted to answer seeking treatment behaviors at patients with myocardial infarction (MI) in Kashan Shahid Beheshti Hospital.
    Materials And Methods
    A cross-sectional case study was conducted on 280 patients with MI during 2006-7. Data were gathered using a questionnaire including 7 questions related to the demographic characteristics of subjects, the time of manifestation of symptoms, the hospitalization history, the initial perception of symptoms, the patient's seeking treatment behaviors and methods using to come to the hospital. The patient's behaviors were categorized in two groups of appropriate and inappropriate.
    Results
    From a total of 280 samples 73.8% were men (mean age: 61.37±13.34 years) and 26.4% were female (mean age: 67.21±9.97 years). The most revealed behaviors were rest (42.5%), self medication (34.3%) and calling the Emergency Medical Service (22.85%), using sublingual TNG (20.5%), respectively. Only 107 patients had appropriate seeking treatment behaviors. On the other hand, 60 patients displayed inappropriate treatment behaviors. A combination of appropriate and inappropriate seeking treatment behaviors have also reported by 113 patients.
    Conclusion
    A considerable number of the patients with MI demonstrated inappropriate seeking treatment behavior. Public education would be helpful to reduce the prevalence of the inappropriate behaviors.
  • Mohsen Adib-Hajbaghery *, Effat Aminoroayaei Yamini Page 141
    Background
    Professional support has frequently been mentioned as one of the basic pre-requisite for nurse's job satisfaction and, creativity and quality in nursing care. However, perception of a professional support to this job has not been studied adequately. The present study was made to clarify the concept and the process to professional support in nursing.
    Materials And Methods
    this qualitative study was conducted using the grounded theory method during 2005-9. The research question was that of what experiences and perceptions the nurses have of the concept of professional support, 29 nurses were interviewed semi-structurally in several educational hospitals in Tehran and Kashan. Data were analyzed using Straus and Corbin's method.
    Results
    Seven categories were emerged from data including the concept of support, feeling of being sheltrles, decreased self-confidence, decreased quality of care, avoidance, decreased professional unity and legitimate support. Participants defined professional support as any material or spiritual backing to strengthen their capabilities in nursing care. They believed that professional support increases capabilities of nurses to make clinical decisions. However, feeling to be unsupported made them to be indifferent, low in self-expression, distrusted them to their managers, powerlessness and shortcoming in conflicts. Lack of legitimate support decreases the nurse's decision-making power and made them to avoid of autonomous intervention. Nurse managers had also a sense of lacking legitimate support.
    Conclusions
    Althogh, the professional support enable nurses to offer a good care for their clients, however, sometimes they feel left unsupported. Developing the legitimate support may decrease the nurses feeling of being unsupported.
  • Zahra Batooli * Page 154
    Background
    Citation analysis is one of the quantitative methods in assessment of scientific journals. The present study evaluate citation and collaboration rate for Feyz, Journal of Kashan University of Medical Sciences over 2002 to 2008.
    Materials And Methods
    This Study was Carried Out by citation analysis methods. Data were gathered via checklists and analyzed, descriptively. Individual or group authorship, gender of the authors, number of citations, distribution of the cited sources, language of the citations and their half-life were under focus of this study. Bradford' law was used to specify the core journals.
    Results
    394 articles were produced by 1333 authors. 31.2% of articles had 3 authors. Totally, there were 6771 citations for 394 articles. Average citation number for each article was almost 17. The highest percent of articles was belonging to English journals. Average half-life of Persian and English citations was 6.8 and 9.6, respectively.
    Conclusions
    Our findings indicated that English journals have an important place in acquisition of information. Through organizing the most usable core journals, medical librarians can help to economize expenses in medical uni versities.
  • Hasan Almasi, Hamidreza Saberi *, Sayyed Alireza Moravveji Page 163
    Background
    Exclusive breast feeding, an important need for infants, can be affected by numerous factors. This study was designed to survey the pattern and period of exclusive breast feeding.
    Materials And Methods
    The study was performed on mothers of 391 newborns at six months of age taking healthcare in health centers of Kashan. The necessary information was recorded and exclusive breast feeding patterns and related factors were determined.
    Results
    Our findings uncovered that the rate of exclusive breast feeding was 33.1%. The exclusive breast feeding showed a significant relationship with the mother's education level (P=0.001), baby weight loss (P=0.046), exclusive breast feeding education (P=0.004), type of delivery (P=0.045), father’s job (P=0.012), birth weight (P=0.007) and growing (P=0.002) status. However, sexuality of the neonate, sexual preference by family, bedding room, technique of breast feeding education, mother's job, immaturity and weight not considerably influenced the exclusive breast feeding.
    Conclusion
    Concerning low rate of exclusive breast feeding it seems increased understanding and knowledge of pregnant wemon, mothers, as well as their family, can improve exclusive breast feeding.
  • Rika Jamali *, Arsia Jamali Page 169
    Background
    Non-alcoholic fatty liver disease is among the prevalent causes of chronic hepatitis and cirrhosis. Here, we discuss the best diagnostic and therapeutic approaches for the disease.
    Materials And Methods
    Epidemiology, pathogenesis, etiologies, natural course, differential diagnosis, treatment options, complications and follow up of the disease are reviewed in this paper.
    Results
    Non-alcoholic fatty liver disease seems to be the hepatic manifestation of the metabolic syndrome. Liver function tests and sonography can be used as the appropriate screening tests for diagnosis. Weight loss and control of hyperlipidemia and diabetes mellitus might be the best therapeutic approaches.
    Conclusion
    Early diagnosis and appropriate treatment may decrease mortality and morbidity rate associated to the cardiovascular complications of the metabolic syndrome.