فهرست مطالب

نشریه پرستاری ایران
پیاپی 64 (تیرماه 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/04/26
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدرضا عسگری، فاطمه الحانی، منیره انوشه صفحه 8
    زمینه و هدف

    بیماری های عروق کرونر، یکی از شایع ترین بیماری های قلبی و عروقی می باشند. این بیماری ها سردسته علل مرگ و میر در سراسر جهان و نیز در کشور ما هستند. در ایجاد این بیماری ها گروهی از عوامل خطرساز دخالت دارند. هدف از انجام این مطالعه، بررسی عوامل خطر بیماری های عروق کرونر در مبتلایان به انفارکتوس میوکارد بوده است.

    روش بررسی

    این مطالعه یک مطالعه مورد شاهدی است که بر روی 60 بیمار مبتلا به انفارکتوس میوکارد بستری در بخش CCU بیمارستان فاطمیه (به عنوان گروه مورد) و60 بیمار بستری در بخش ENT و چشم بیمارستان امیرالمومنین (به عنوان گروه شاهد) در شهر سمنان انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات چک لیست بود. بیماران از نظر وجود چهار عامل خطرساز اصلی قابل تعدیل در بروز بیماری های عروق کرونر مانند، مصرف سیگار، هیپرتانسیون، دیابت، و هیپرکلسترولمی بررسی گردیدند. 05/0P< به عنوان سطح معنی دار آماری می باشد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که مبتلایان به انفارکتوس میوکارد از نظر جنس، حدود 7/71 درصد مرد و 3/28 درصد زن، با میانگین سنی 9/62 سال بودند. شایع ترین عوامل خطرساز در گروه مورد به ترتیب شامل، مصرف سیگار و هیپرتانسیون، دیابت، و هیپرکلسترولمی می باشد. نتایج آزمون کای دو اختلاف معنی داری را در دو گروه از نظر میزان شیوع عوامل خطرساز مانند، مصرف سیگار، هیپرتانسیون، و هیپرکلسترولمی نشان داد، اما این اختلاف در ارتباط با دیابت معنی دار نبود. نسبت شانس (Odd''s Ratio)، در ارتباط با مصرف سیگار95/2 هیپرتانسیون 25/2، هیپرکلسترولمی 78/2، و دیابت 2 بوده است، این نسبت در ارتباط با مصرف سیگار، هیپرتانسیون، و هیپرکلسترولمی معنی دار، و در ارتباط با دیابت معنی دار نبوده است.

    نتیجه گیری

    یافته ها حاکی از این است که مصرف سیگار و هیپرتانسیون، دیابت، و هیپرکلسترولمی به ترتیب شایع ترین عوامل خطرساز در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد می باشند. بالاترین میزان نسبت شانس مربوط به مصرف سیگار است. با توجه به این که این عوامل خطرساز قابل تعدیل می باشند، لذا شناخت این عوامل خطرساز و انجام اقدامات در جهت تعدیل آن ها در کاهش ابتلا به انفارکتوس میوکارد و مرگ و میر ناشی از آن بسیار پر اهمیت است.

    کلیدواژگان: انفارکتوس میوکارد، عوامل خطرساز، میزان شیوع، نسبت شانس
  • عاطفه الله بخشیان، سیما مقدسیان، وحید زمان زاده، کبری پروند، مریم الله بخشیان صفحه 17
    زمینه و هدف

    عفونت های بیمارستانی به طور فزاینده ای با پیدایش عوارض و مرگ ومیر در بیماران بستری همراه بوده و هزینه های زیادی را به آنان تحمیل می کند. در حدود 25 درصد کل عفونت های بیمارستانی در بخش های مراقبت ویژه گزارش شده است. اعضاء تیم پزشکی، به ویژه پرستاران می توانند نقش فعالی در پیشگیری و کنترل این عفونت ها داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین آگاهی نگرش و عملکرد پرستاران بخش های مراقبت ویژه مراکز آموزشی، درمانی تبریز در مورد کنترل عفونت های بیمارستانی انجام شد.

    روش بررسی

    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است. جامعه پژوهش را پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه مراکز آموزشی، درمانی تبریز با حداقل یک سال سابقه کار تشکیل می داد. جامعه مورد بررسی شامل 115 پرستار بودند که همه آن ها به روش سرشماری به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش نامه محقق ساخته سنجش آگاهی، نگرش و چک لیست مشاهده عملکرد بود. روایی ابزار از طریق اعتبار محتوا و پایائی آن در قسمت آگاهی و نگرش از طریق آزمون مجدد و در قسمت عملکرد از طریق دونیمه کردن تعیین شده است.

    یافته ها

    نتایج این مطالعه نشان داد که 9/93 درصد پرستاران آگاهی سطحی از کنترل عفونت های بیمارستانی داشته و در 7/94 درصد موارد نگرش مثبت در این زمینه وجود داشت. همچنین، تقریبا تمامی نمونه ها (1/99 درصد) دارای عملکرد متوسط در زمینه کنترل عفونت بودند.

    نتیجه گیری

    با توجه به این که اکثر پرستاران شرکت کننده در این پژوهش در زمینه کنترل عفونت های بیمارستانی آگاهی و عملکرد متوسط داشتند، توجه بیشتر مسوولین به این موضوع و طراحی اقدامات لازم در جهت آموزش پرستاران در این زمینه ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، عملکرد، عفونت های بیمارستانی، پرستار
  • معصومه دلارام صفحه 29
    زمینه و هدف

    با توجه به اهمیت و نقش کم وزنی زمان تولد در میزان مرگ و میر و عوارض نوزادی و هزینه مراقبت و نگهداری آنان در این مطالعه به تعیین میزان شیوع و برخی از عوامل مرتبط با تولد نوزادان کم وزن در مرکز آموزشی بهداشتی هاجر شهرکرد در سال 1384 پرداخته شده است.

    روش بررسی

    این بررسی به روش مقطعی و با استفاده از اطلاعات موجود بر روی 5102 نوزاد متولد شده در سال 1384 در مرکز آموزشی – درمانی هاجر شهر کرد انجام گرفت. اطلاعات مورد نظر با استفاده از فرم ثبت اطلاعات و از طریق مصاحبه حضوری با مادر معاینه نوزاد توسط متخصص اطفال و بررسی پرونده مادر و نوزاد، جمع آوری گردید. سپس داده ها با استفاده از آزمون های کا - اسکوئر و مدل رگرسیون لجستیک با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید و میزان 05/0 P< معنی دار در نظر گرفته شد.

    یافته ها

    از 5102 نوزاد مورد مطالعه {(5/8 درصد)، فاصله اطمینان 5/9%-5/7%)} دارای وزن بدو تولد کمتر از 2500 گرم بودند. نسبت شانس (OR) کم وزنی در نوزادان چند قلو حدود 5/16 برابر نوزادان تک قلو (0001/0 > P)، در نوزادان با سن حاملگی کمتر از 37 هفته حدود 10 برابر نوزادان بیشتر از 37 هفته (0001/0 > P)، در نوزادان دختر حدود 5/2 برابر نوزادان پسر (04/0= P)، در سن کمتر از 20 سال مادر 75/2 برابر سن بالای 20 سال (04/0= P) و در حاملگی اول 69/3 برابر حاملگی های چندم (01/0= P) به دست آمد. در ارزیابی توام متغیرها با مدل رگرسیون لجستیک مشخص گردید که، چند قلوئی، نارس بودن و جنسیت نوزاد به ترتیب مهم ترین عوامل خطر کم وزنی زمان تولد بوده اند.

    نتیجه گیری

    در یک جمع بندی به نظر می رسد که شیوع کم وزنی نوزادان در مرکز آموزشی- درمانی هاجر شهر کرد مشابه سایر نقاط کشور باشد. پیشگیری از زایمان های زودرس، اجرای برنامه های مداخله ای آموزشی برای گروه های پر خطر به ویژه مادران جوان با سن کمتر از 20 سال و مادران اول زا و افزایش کیفیت مراقبت های دوران بارداری در بارداری های چند قلو، می توانند نقشی موثر در پیشگیری از کم وزنی نوزادان داشته باشند.

    کلیدواژگان: میزان شیوع، کم وزنی هنگام تولد، عوامل مرتبط
  • زهرا کیوانی، محمود میرزایی، مهدی محمودزاده، شهرام اعتمادی فر، مجید آویژگان، محمود رفیعی صفحه 37
    زمینه و هدف

    میگرن یکی از اشکال شایع سردرد می باشد . علت و مکانیسم این بیماری مشخص نیست. کم خونی فقرآهن یکی از علل شناخته شده سردرد می باشد ولی ارتباط آن با سردرد میگرنی مشخص نیست. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین کم خونی فقر آهن و بیماری سردرد میگرن صورت گرفته است.

    روش بررسی

    مطالعه حاضر از نوع مورد شاهدی تحلیلی می باشد که جامعه مورد پژوهش آن را زنان سنین باروری 45 15 سال مراجعه کننده به کلینیک مغز و اعصاب آیت الله کاشانی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تشکیل داده اند . گروه شاهد (100نفر) بیمارانی بودند  که سر درد غیرمیگرنی داشتن دو گروه مورد (100 نفر) مبتلا به سردرد میگرنی بودند . روش نمونه گیری از نوع آسان بود. وبا تکمیل پرسشنامه(معیارهای استاندارد شده انجمن بین المللی سردرد International Headache Society (IHS)) و علائم بالینی کم خونی فقر آهن) با نظر نورولوژیست صورت گرفته است . سپس بیمار ا ن جهت آزمایش خون (شمارش کامل سلول های خون Complete Blood Count (CBC) و فریتین Ferritin) فرستاده شدند تا با نظر هماتولوژیست از نظر کم خونی فقر آهن نیز بررسی شوند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های مجذور کای و t مستقل مورد استفاده قرار گرفت.

    یافته ها

    از صد نفر بیمار گروه مورد 15 بیمار مبتلا به کم خونی فقرآهن و از صد نفر بیمار گروه شاهد 6 بیمار مبتلا به کم خونی فقر آهن بودند و بین کم خونی فقر آهن و سردرد میگرن ارتباط معنی داری وجود داشت (P<0/05).

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه بیانگر ارتباط بین کم خونی فقرآهن و بیماری میگرن بوده، لذا با استفاده از یک مطالعه آینده نگر و تجویز داروی آهن، درمان کم خونی فقرآهن می تواند به عنوان جزء مهمی از درمان میگرن پیشنهاد شود .

    کلیدواژگان: کم خونی فقرآهن، سردرد میگرن
  • طاهره گنجی، آقا فاطمه حسینی صفحه 44
    زمینه و هدف

    اضطراب یک پدیده عالمگیر بشری است. به کارگیری برخی از روش ها می تواند تا حدودی از اثرات مخرب اضطراب بکاهد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط باورهای مذهبی دانشجویان پرستاری با میزان اضطراب آنان در دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران در سال 1384-1385 انجام شد.

    روش بررسی

    این پژوهش از نوع ارتباطی پیش بینی کننده بود که در آن باورهای مذهبی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده که در هنگام پژوهش در دانشکده مشغول به تحصیل بوده اند که از جامعه فوق 108 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند، ابزار گردآوری داده ها شامل سه پرسشنامه بود. پرسشنامه اول مربوط به مشخصات فردی نمونه های پژوهش بود. پرسشنامه دوم سنجش باورهای مذهبی و شامل 30 سئوال 4 گزینه ای بود. پرسشنامه سوم اضطراب بک و حاوی 21 سئوال 4 گزینه ای بود.

    یافته ها

    یافته ها نشان داد که 9/76درصد دانشجویان باور مذهبی زیاد دارند. میانگین نمره باورهای مذهبی نمونه ها 89/69 با انحراف معیار 35/13 بود؛ بین فعالیت مذهبی (دعا خواندن و...) و باورهای مذهبی ارتباط معنی دار وجود داشت (000/0 P=) همچنین نتایج نشان داد که 9/51 درصد نمونه ها بدون اضطراب بودند. بین اضطراب دانشجویان و تجربه بحران در شش ماه گذشته ارتباط آماری معنی داری وجود داشت (001/0 P=). در رابطه با تعیین ارتباط باورهای مذهبی با میزان اضطراب نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که هرچه نمره باورهای مذهبی نمونه ها بیشتر بود، اضطراب نیز کمتر بود. (0001/0 P=، 398/0 – r=).

    نتیجه گیری

    نتایج نشان داد، باورهای مذهبی با میزان اضطراب ارتباط دارد و نیز دانشجویانی که تجربه بحران را داشتند آسیب پذیری بیشتری نیز داشتند. بنابراین تلاش جهت حمایت دانشجویان به منظور پیشگیری از بروز اضطراب با توجه به باورهای مذهبیشان ضروری است.

    کلیدواژگان: باور مذهبی، اضطراب، دانشجوی پرستاری
  • اقدس ملک زادگان، مریم مرادخانی، حسن عشایری، حمید حقانی صفحه 52
    زمینه و هدف

    اختلال خواب یکی از مشکلات شایع دوران بارداری است که می تواند زمینه ساز بسیاری از مشکلات قبل، حین و بعد از زایمان گردد. بنابر این کاهش اختلالات خواب دارای اهمیت زیادی برای گذراندن آرام دوران بارداری می باشد.
    این پژوهش با هدف تعیین تاثیر تمرینات تن آرامی بر اختلالات خواب سه ماهه سوم بارداری زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر زنجان انجام گرفت.

    روش بررسی

    این مطالعه یک کارآزمایی در عرصه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش را کلیه زنان باردار هفته 28-32 بارداری مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر زنجان تشکیل می داد. به 141 نفر نمونه از این جامعه پرسشنامه شاخص کیفیت خواب پتسبرگ PSQI)) جهت تکمیل داده شد که در نهایت 95 نفر از آنان پرسشنامه تکمیل شده را به مراکز بهداشتی درمانی شهر زنجان عودت داده و تمایل خود را جهت شرکت در پژوهش اظهار نمودند. سپس نمونه های پژوهش به صورت بلوک بندی تصادفی به دو گروه آزمون (47 نفر) و کنترل (48 نفر) تقسیم شدند. به گروه آزمون ضمن دو جلسه آموزش تن آرامی یک نوار کاست تمرینات و راهنمای نوشتاری جهت استفاده روزانه در منزل داده شد. گروه کنترل فقط توصیه ها و آموزش های روتین را دریافت نمودند.
    در این پژوهش از سه ابزار پرسشنامه PSQ1، و پرسشنامه ساختار یافته تعیین عوامل احتمالی مرتبط با اختلال خواب و ابزار اندازگیری مقیاس درجه بندی تن آرامی استفاده شد و نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS، آمار توصیفی و آزمون های تی زوج و مستقل، فیشر و کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها

    یافته ها نشان داد، تن آرامی بر اختلال خواب سه ماهه سوم بارداری تاثیر داشته و فراوانی آن را کاهش داده است به طوری که 1/51 درصد موارد زنان بارداری که در بدو ورود به پژوهش از اختلال خواب رنج می بردند پس از انجام تمرینات تن آرامی بهبودی یافتند (000 %.= P) یافته ها هم چنین نشان داد شدت اختلال خواب در 9/80 درصد نمونه های پژوهش کاهش یافته است (000 /0.= P).

    نتیجه گیری

    با توجه به این که اختلال خواب در سه ماهه سوم بارداری شایع می باشد و تمرینات تن آرامی به طور قابل ملاحظه ای بر شدت و فراوانی آن تاثیر داشته است لذا تمرینات تن آرامی به عنوان روشی مناسب جهت کسب آرامش و بهبود اختلالات خواب در زنان باردار توصیه می شود.

    کلیدواژگان: اختلال خواب، تمرینات تن آرامی، سه ماهه سوم بارداری
  • فریده باستانی صفحه 59
    زمینه و هدف

    دریافت آموزش و مراقبت های قبل از لقاح (preconception care) در خصوص تغذیه سالم یکی از برنامه های جامع مراقبتی در بهداشت باروری به حساب می آید. در این میان کم خونی ناشی از فقر آهن و اسید فولیک در زنان، از اختلالات شایع در سطح جهانی است که یکی از علل آن دریافت ناکافی این ریز مغذی ها به دلیل ضعف آگاهی و کنترل درک شده بر رفتارهای بهداشتی می باشد. از آنجا که آموزش یکی از ابعاد ارتقاء سلامت و اتخاذ رفتارهای بهداشتی است، لذا هدف از تحقیق حاضر تعیین تاثیر کارگاه آموزشی قبل از لقاح بر آگاهی و محور کنترل سلامت در خصوص تغذیه مناسب (با تاکید بر مصرف آهن و اسید فولیک) در زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره قبل از ازدواج بوده است.

    ر وش بررسی

     پژوهش حاضر یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده در عرصه، به صورت دو گروهی می باشد. جامعه پژوهش، شامل کلیه زنان در سنین باروری بوده که به مراکز مشاوره قبل از ازدواج مراجعه نموده و قصد باردار شدن در دو سال پس از ازدواج را داشته اند. در این مطالعه، نمونه گیری به صورت مستمر بوده و واحدهای مورد پژوهش از طریق گمارش تصادفی بدو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. تعداد نمونه های پژوهش در تحقیق حاضر 104 نفر بود که طبق معیارهای خروج از مطالعه به 99 نفر رسید. ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه بود که توسط واحدهای مورد پژوهش در قبل و بعد از مداخله در دو نوبت تکمیل شد.

    یافته ها

    آزمون تی، نشان داد که پس از مداخله آموزشی در برخی شاخص های تعیین کننده رفتار تغذیه ای زنان تغییر مثبت وجود داشته به طوری که افزایش معنی دار آماری در متغیر آگاهی (001/0 P≤) و محور درونی کنترل سلامت (04/0 P=) در گروه آزمون، نسبت به گروه کنترل (پس از مداخله) مشاهده گردید.

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته ها و اثر بخشی مداخله آموزشی بر شاخص های مرتبط با رفتار تغذیه ای (آگاهی و محور درونی کنترل سلامت)، اجرای این گونه مداخلات برای گروه های هدف در مراکز مشاوره قبل از ازدواج توصیه می شود.

    کلیدواژگان: آموزش قبل از لقاح، تغذیه، محور کنترل سلامت، آگاهی
  • مریم سکاکی، مهوش دانش کجوری، معصومه خیرخواه، آق فاطمه حسینی صفحه 72
    زمینه و هدف

    بازدید منزل یکی از روش های موجود جهت ارتقاء تغذیه باشیر مادر است. چندین عامل بر شروع تغذیه با شیر مادر و تداوم آن اثر منفی دارند که یکی از آن ها نوع زایمان است. مادران سزارین شده نسبت به مادرانی که زایمان طبیعی داشته اند، به خصوص در وضعیت صحیح بغل کردن و شیر دادن به نوزاد خود، نیاز به آموزش، کمک و حمایت بیشتری دارند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه بازدید منزل و تغذیه انحصاری شیرخوار با شیر مادر در نوزادان مادران سزارین شده در یکی از مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، شهر تهران در سال 1386 انجام شد.

    روش بررسی

    این مطالعه یک کارآزمایی درعرصه بود. تعداد 100نفر از مادران سزارین شده بستری در بخش سزارین به روش نمونه گیری مستمر با تخصیص تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل وارد مطالعه شدند که طی انجام پژوهش تعدادی از نمونه ها از مطالعه خارج شده و در نهایت یافته های جمع آوری شده از 67 نفر مورد بررسی قرار گرفت ابزار پژوهش پرسشنامه بود که پس از مصاحبه با مادران در مورد نحوه تغذیه نوزاد،توسط پژوهشگر تکمیل شد. مادران ایرانی با زایمان سزارین تک قلو که فرزندان سالم با وزن بین 2500تا 4000گرم داشتند در این پژوهش وارد شدند. سه برنامه بازدید و آموزش در منزل در روزهای 3، 10و 30 پس از ترخیص برای گروه آزمایش انجام شد. در همین روزها طی مصاحبه تلفنی نحوه تغذیه نوزاد از گروه کنترل سوال شد. سپس یافته ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جهت توصیف نمونه های مورد مطالعه از آمار توصیفی و جهت بررسی تاثیر بازدید منزل بر تغذیه انحصاری شیرخوار با شیر مادر در دوره نوزادی از آزمون مجذور کای استفاده شد.

    یافته ها

    دو گروه از لحاظ متغیرهای فردی (سن، تحصیلات، درآمد..) همسان و از نظر آماری اختلاف معنی داری با هم نداشتند. میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر در پایان ماه اول، در گروه آزمایش 4/82 درصد و در گروه کنترل 6/57 درصد بود که از نظر آماری اختلاف معنی داری داشتند. (91/4 X2= و02/0= P) اما در هر دو گروه میزان تغذیه انحصاری روند نزولی پیدا کرد.

    نتیجه گیری

    یافته های تحقیق نشان داد، برنامه های بازدید و آموزش به مادر در منزل پس از ترخیص بر تغذیه انحصاری با شیر مادر در دوره نوزادی تاثیر بسزایی دارد. بنابراین می توان گفت آموزش در محیط منزل، کمک و حمایت مادران سزارین شده و رها نکردن آن ها پس از ترخیص از بیمارستان یکی از روش های مناسب برای ارتقاء تغذیه انحصاری شیرخوار با شیر مادر و پیشگیری از عواقب نامطلوب شروع زودرس تغذیه تکمیلی می باشد ولی عواملی از قبیل نقش منسوبین نزدیک، باورهای مادر و نحوه آموزش های دوران بارداری و قبل از ترخیص از بیمارستان نباید نادیده گرفته شوند.

    کلیدواژگان: تغذیه انحصاری با شیر مادر، بازدید و آموزش در منزل، زایمان سزارین
|
  • Mohammadreza Asgari, Fatemeh Alhani *, Monireh Anoosheh Page 8
    Background And Aim

    Coronary artery diseases are the most common cardiovascular diseases and considered as the main cause of mortality in the world and in Iran. A set of risk factors interfere to make these diseases. The aim of this study was to evaluate risk factors of coronary artery diseases in patients with myocardial infraction.

    Material And Method

    This case-control study was conducted on 60 patients with myocardial infarction admitted in cardiac care unit of Fatemieh hospital (as case group) and other 60 patients admitted in ENT and eye ward of Amiralmomenin hospital (as control group) in Semnan, Iran. The data collection tool was checklist, and the patients were evaluated regarding four main modifiable risk factors of coronary artery diseases as smoking, hypertension, diabetes, and hypercholesterolemia.

    Results

    The findings showed that 71.7% of the patients with myocardial infarction were male, the mean age of patients with myocardial infarction was 62.9 years, and the most common risk factors were smoking and hypertension, diabetes, and hypercholesterolemia, respectively. There was a statistically significant difference between two groups relative to the prevalence of the risk factors as smoking, hypertension, and hypercholesterolemia, but the difference was not statistically significant for diabetes. Odd's ratio relative to smoking, hypertension, hypercholesterolemia and diabetes were 2.95, 2.25, 2.78, and 2, respectively. Odd's ratio relative to smoking, hypertension, and hypercholesterolemia were significant, but it was not significant relative to diabetes.

    Conclusion

    The results indicated that smoking, hypertension, and hypercholesterolemia are the most common risk factors in patient with myocardial infarction. Smoking with the highest Odd's ratio is the most important risk factor. Because these risk factors are modifiable, therefore, knowing them and taking actions to modify them are very important in reducing the risk of myocardial infarction and related mortality.

    Keywords: Myocardial infraction, Risk factors, Prevalence, Odd's ratio
  • Atefeh Allah, Bakhshian *, Sima Moghaddasian, Vahid Zamanzadeh, Kobra Parvan, Maryam Allah, Bakhshian Page 17
    Background And Aim

    Nosocomial infections have increasingly resulted in death and the patients should bear high treating costs. About 25 percent of all nosocomial infections have been reported from ICUs. Members of the medical team, especially nurses, could play an important role in prevention and control of nosocomial infections. This research has been done to determine the knowledge, attitude, and practice of ICU nurses working in teaching hospitals of Tabriz.

    Material And Method

    In this descriptive research, 115 nurses working in ICU units with at least one year working experience were selected as samples. The data collection tool was a self-made questionnaire to assess knowledge and attitude and also included a behavioral check list. Content validity was established. Reliability was examined by test-retest (for nowledge and attitude section) and split-half technique (for practice section).

    Results

    Findings showed that 93.9% of nurses had average knowledge and 94.7 % had positive attitude towards nosocomial infections control. Almost all nurses (99.1%) had moderate practice to control nosocomial infections. There was not a statistically significant relationship between knowledge, attitude, and practice and demographic characteristics of samples (P>0.05).

    Conclusion

    Considering the average level of knowledge and practice of most nurses, paying more attention by authorities to this specific topic is essential in order to apply the necessary actions for training of nurses.

    Keywords: Knowledge, Attitude, Practice, Nosocomial infections, Nurse
  • Masoumeh Delaram * Page 29
    Background And Aim

    Considering the importance and the role of low birth weight in the mortality and morbidity of neonates and the costs of care, the aim of this study is to determine the incidence and related factors of low birth weight in Hajar hospital in Shahr-e-Kord

    Material And Method

    This cross-sectional study was carried out on 5102 infants who were born in Hajar hospital during the year 2005. Data was gathered from mother, pediatrics physician (physical examination), and mothers’ and infants’ records. SPSS was used for data analysis (Chi-square and multiple logistic regression tests) and P<0.05 was considered significant.

    Results

    Out of 5102 infants, 434 (8.5%) were low birth weight (CI=7.5%-9.5%). The Odds ratio of low birth weight was about 16.5 in multifetal pregnancy versus singleton pregnancy, and about 10 in the gestational age less than 37 weeks versus gestational age more than or equal to 37 weeks (P<0.0001). Low birth weight was seen 2.5 folds in females infants compared with the males (P=0.04). Also, it was 2.75 folds in the mothers aged less than 20 years versus the mothers aged more than or equal to 20 years (P=0.04). Primiparous women had Low birth weight infabnts 3.69 folds incomparison with the multiparous women (P=0.01). In logistic regression, multifetal pregnancy, prematurity and sex were determined as the most important factors related to low birth weight.

    Conclusion

    The incidence of low birth weight in Hajar hospital in shahrekord was similar to the other sites in Iran. Prevention of preterm labor, educational intervention programs for high risk mothers specially the young women aged less than 20 years and primiparous and promotion of the quality of prenatal cares in multifetal pregnancis can be effective in prevention of low birth weight.

    Keywords: Prevalence, Low birth weight, Related factors
  • Zahra Keivani *, Mahmood Mirzaei, Mehdi Mahmoudzadeh, Shahram Etemadifar, Majid Avijgan, Mahmood Rafieian Page 37
    Background And Aim

    Migraine is one of the common forms of headaches, but there is no recognized mechanism and etiology for these headaches, although iron deficiency anemia is the important related factor. This study was carried out to find the relationship between migraine headache and iron deficiency anemia.

    Material And Method

    In this case-control study, 200 female in the reproductive age (15-45 years old) referred to neurology clinic of Shahrekord University of Medical Science were selected. Patients in control group (N=100) didn’t have migraine headache and patients in case group (N=100) have migraine headache. Patients were selected by simple sampling and according to standardized questionnaire (IHS) by neurologis and clinical manifestations of iron deficiency anemia, CBC and Ferritin level by hematologist. Data were analyzed by SPSS software.

    Results

    The finding showed that among 100 patient of case group, 15 patients were anemic (iron deficiency anemia), but in control group, only 6 patients had iron deficiency anemia and a statistically significant correlation was found between migraine headache and iron deficiency anemia (P <0.05)

    Conclusion

    According to findings, it is suggested to conduct a prospective study to examine the effects of treatment of iron deficiency anemia on migraine headache.

    Keywords: ron deficiency anemia, Migraine headache
  • Tahereh Ganji *, Agh Fatemeh Hosseini Page 44
    Background And Aim

    Anxiety is a widespread human phenomenon accompanying the painful expectation of an undesirable event (1), and it’s a common response to tension, an unpleasant mental situation. Stress and anxiety would result in hopelessness, lacking power, proficiency and control over life. We can reduce the affects of anxiety by applying some methods. The research results, as an example, showed that we can reduce the negative affects of anxiety through increasing the religious beliefs, and generally there is a strong relation between people’s religious beliefs and their health. The purpose of this study was to determine the relation between spirituality and level of anxiety in nursing students of Faculty of Nursing and Midwifery Iran University of Medical Science 2005-2006.

    Material And Methods

    the research society was all of the students of Faculty of Nursing and Midwifery Iran University of Medical Science who were studying in the Faculty of Nursing and Midwifery Iran University of Medical Science at the time of this research. Among them 108 students were selected by chance. We had 3 questionnaires for data collection. The first was concerned with personal characteristics. The second was concerned with the spirituality and. Third questionnaire was anxiety scale.

    Results

    finding have shown that most of samples had highly spirituality (76.9%).consequently there was a meaningful relation between spirituality and religious activities (P = 0.000). Results�were indicating that 51.9% of samples had no anxiety (mean ± 12.86 ± 10.87). There was a meaningful statistical relation between anxiety and crisis experience within the last 6 months (P = 0.001). Concerning the relation between spirituality and level of anxiety. Spearman’s test showed that the higher the level of spirituality, the lower the level of anxiety (r = -0.398, P = 0.001). as a result, the hypothesis was accepted.

    Keywords: Spirituality, Anxiety, Nursing student
  • Aghdas Malekzadegan *, Maryam Moradkhani, Hassan Ashayeri, Hamid Haghani Page 52
    Background And Aim

    Insomnia is one of the most prevalent disorders of pregnancy that can results in many problems before, during and after delivery. Insomnia management should be attempted to provide comfort during pregnancy. The aim of study was to determine the effect of relaxation on insomnia during third trimester among pregnant women.

    Material And Method

    This was a randomized field trial in which 95 pregnant women, referred to Health and Medical Center in Zanjan and were diagnosed to suffer from insomnia, were randomly assigned to either experimental (n=47) or control (n=48) group. Control group only received routine educationa, but participants in experimental group were trained in relaxation over two sessions and were given a hand out reviewing the relaxation procedure, relaxation log for recording home practice and tape–recorded version of the relaxation. The relaxation treatment lasted 4 weeks.

    Results

    Findings showed that relaxation reduced insomnia intensity in 80.9% of the women in experimental group (P≤0.0001) and also alleviated insomnia in 51.1% of them (P≤0.0001)

    Conclusion

    It can be concluded that insomnia is common in late pregnancy and relaxation can be considered effective in treatment of insomnia. Providing education about relaxation for treatment of insomnia during third trimester is recommended.

    Keywords: Insomnia, Third trimester of pregnancy, Relaxation
  • Farideh Bastani * Page 59
    Background And Aim

    Providing preconception care with proper education is a wholistic health care program in the field of reproductive health. In fact, iron and folic acid deficiency anemia are the common disorders worldwide that can be resulted from inadequate micronutrients intake, secondary to knowledge deficit and low perceived control of healthy behaviors. As education is an aspect of health promotion and adopting health behavior, the purpose of this study was to determine the effect of a workshop about preconception care on awareness and health locus of control about healthy nutrition in women attending premarital counseling centers.

    Material And Method

    The current study is a randomized controlled field trial with two groups. The study population was all women in the reproductive age attending to premarital counseling centers and planning pregnancy within the first two years of marriage. A consecutive sampling method was used and the subjects were randomly assigned into two groups. The sample size was estimated 104 subjects. Data collection instrument was a questionnaire which was completed at two times, pre-intervention and post-intervention.

    Results

    The findings showed that after the intervention, there was a positive increase in some determinants factors regarding nutrition behaviors such as awareness (P≤0.001) and internal health locus of control (P≤ 0.04) in the experimental group compared to the control group.

    Conclusion

    Regarding the effectiveness of the intervention on the related indexes of nutrition behavior and significant relationship of maternal nutrition in the pregnancy and even pre-pregnancy, implementation of this educational intervention in the premarital centers is recommended.

    Keywords: Exclusive breastfeeding, Home visit, Cesarean delivery
  • Maryam Sakkaky *, Mahvash Danesh Kojury, Masoumeh Khairkhah, Agha Fatemeh Hosseini Page 72
    Background And Aim

    Home visit is one of the trials to promotion of exclusive breastfeeding.�Several factors have a negative effect on start and continuation of breastfeeding, one of them being mode of delivery. Cesarean sectioned mothers need more help education and support, especially in positioning of infant on their breast. The aim of this study was to determine the effect of home visit after cesarean delivery on exclusive breastfeeding in the neonatal period at one of the hospitals of Iran University of medical sciences in Tehran, year 2008.

    Material And Method

    The study was a�randomized controlled trial with 100 mothers who admitted in an educational hospital of Iran University Medical Sciences and gave birth through cesarean delivery. Patients were selected continually and allocated randomly in two groups of experimental and control. During the trial some of samples excluded from research and finally 67 pair of mother and infant remained Data collection tools included a questionnaire was completed via interview with mothers about infant’s feeding. Inclusion criteria were being Iranian mother with healthy singleton baby between2500-4000 gram.Three home visits were performed at 3rd, 10th and 30th day after discharge from hospital in the experimental group. In these days the type of infant’s feeding in control group was recorded after telephone interview with mothers. Then data were analyzed and exclusive breastfeeding was compared in two groups by use of Chi- squire test.

    Results

    According to the results, Chi- squire test indicated that there was no significant difference between experimental group and control group (in demographic variables such as age, education, income, etc.). The rate of exclusive breastfeeding at one month in experimental group was 82/4% and in control group was 57/6% which significantly differ from each other. (P= 4/91, ײ= 0/02).

    Conclusion

    According to the findings, it can be claimed that using home visit program could be an effective approach to promote the exclusive breastfeeding in neonatal period. Therefore it can be concluded that education at home environment, supporting and helping cesarean sectioned mothers after discharge is an appropriate strategy in promoting of exclusive breastfeeding and prevention of unfavorable outcome result from early onset of supplementary food.

    Keywords: Exclusive breastfeeding, Home visit, Cesarean delivery