فهرست مطالب

حیات - سال شانزدهم شماره 1 (پیاپی 44، بهار 1389)

فصلنامه حیات
سال شانزدهم شماره 1 (پیاپی 44، بهار 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/04/26
  • تعداد عناوین: 8
|
  • منصور غفوری فرد، محسن رفیعیان، ناهید شاهقلیان، مژگان مرتضوی صفحه 5
    زمینه و هدف
    افت فشارخون شایع ترین عارضه حین همودیالیز در بیماران است که علاوه بر ایجاد ناراحتی برای بیماران، باعث کاهش کفایت دیالیز می شود. بنابراین پیشگیری و کنترل این عارضه یکی از چالش های اساسی تیم درمان خصوصا پرستاران است. یکی از روش هایی که اخیرا برای پیشگیری از افت فشارخون در طول فرآیند دیالیز مطرح شده، استفاده از پروفایل های سدیم و اولترافیلتراسیون می باشد. هدف این مطالعه مقایسه تاثیر سه روش ترکیب پروفایل 1 سدیم و پروفایل1 اولترافیلتراسیون، ترکیب پروفایل3 سدیم و پروفایل3 اولترافیلتراسیون و روش معمول بر تغییرات فشارخون سیستولی و دیاستولی بیماران در طول فرآیند دیالیز بوده است.
    روش بررسی
    این پژوهش از نوع کارآزمایی بالینی بوده و به صورت متقاطع انجام گرفته است. نمونه های این پژوهش را 26 بیمار تحت همودیالیز مراجعه کننده به دو مرکز همودیالیز بیمارستان های حضرت علی اصغر (ع) و الزهرا (س) در اصفهان تشکیل می دادند که در طول یک ماه قبل از انجام پژوهش در بیش از 20% جلسات دیالیز، از افت فشارخون حین دیالیز رنج می بردند. در این پژوهش هر یک از بیماران به مدت سه جلسه با روش معمول (غلظت ثابت سدیم بر روی 138 میلی مول در لیتر)، سه جلسه با روش پروفایل 1 سدیم و پروفایل 1 اولترافیلتراسیون و سه جلسه دیگر نیز با روش پروفایل 3 سدیم و پروفایل 3 اولترافیلتراسیون تحت دیالیز قرار گرفتند. این مطالعه از فروردین تا مرداد ماه 1387 به طول انجامید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون آنالیز واریانس در اندازه گیری های مکرر) استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج مطالعه نشان داد که میانگین فشارخون سیستولی در زمان های قبل از دیالیز، ساعت اول و ساعت دوم بین سه گروه اختلاف معناداری نداشته است. در حالی که میانگین آن در گروه پروفایل های نوع 1 و نوع 3 در مقایسه با گروه شاهد بیشتر بود. همچنین میانگین فشارخون دیاستولی بعد از دیالیز در گروه پروفایل های نوع 1 و نوع 3 در مقایسه با گروه روش معمول بیشتر بود (05/0>p) ولی بین گروه پروفایل های نوع 1 و پروفایل های نوع 3 تفاوت معناداری در فشارخون سیستولی و دیاستولی وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    به کارگیری پروفایل های سدیم و اولترافیلتراسیون روشی ساده و بدون هزینه است که با تنظیم غلظت سدیم و میزان برداشت اولترافیلتراسیون باعث ثبات وضعیت همودینامیک و فشارخون بیمار در طول دیالیز می شود. بنابراین به منظور جلوگیری از افت فشارخون در طول دیالیز و در نتیجه کاهش مداخلات پرستاری، استفاده از پروفایل های سدیم و اولترافیلتراسیون (نوع 1 و 3) به جای روش معمول پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: بیماران همودیالیزی، افت فشارخون حین دیالیز، فشارخون، پروفایل سدیم و اولترافیلتراسیون
  • ناهید دهقان نیری، محمد آقاجانی صفحه 13
    زمینه و هدف
    حریم شخصی به عنوان اصل اساسی انسانیت و یکی از حقوق بنیادین و نیاز ضروری و مهم هر انسان است و رعایت آن به ویژه در سازمان های مراقبت بهداشتی الزامی شناخته شده است. رعایت حریم و رضایتمندی بیماران از شاخص های کیفیت مراقبت به شمار می رود و یکی از اهداف اصلی نظام خدمات سلامتی است. هدف از این مطالعه تعیین میزان رعایت حریم بیماران توسط تیم درمان و ارتباط آن با رضایتمندی بیماران در بخش اورژانس است.
    روش بررسی
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی، از نوع همبستگی است. در این مطالعه 360 نفر از بیماران بستری در بخش اورژانس بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به صورت در دسترس انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات به وسیله پرسشنامه جمع آوری شد و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد حدود نیمی از بیماران رعایت حریم خود را در سطح ضعیف تا متوسط و 4/49% در سطح نسبتا خوب و خوب بیان کرده اند. همچنین 4/76% از بیماران میزان رضایت از رعایت حریم خود را در سطح پایین و متوسط بیان کردند. ضریب همبستگی پیرسون ارتباط مستقیم و معناداری را بین رعایت حریم و رضایتمندی بیماران در ابعاد گوناگون نشان داد.
    نتیجه گیری
    با توجه به این که رعایت حریم و رضایتمندی اکثر بیماران بستری در بخش های اورژانس در سطح مطلوبی قرار نداشت، لذا توجه خاص مسؤولان پرستاری و پزشکی و کارکنان بخش ها را به برنامه ریزی و اجرای اقدامات لازم جهت رعایت مناسب حریم و تامین رضایتمندی بیماران جلب می نماید.
    کلیدواژگان: حریم، رضایتمندی، بخش اورژانس
  • هومن شهسواری، مهوش صلصالی، علی محمدپور صفحه 23
    تاکنون در بسیاری از تعاریفی که در مورد پرستاری به عمل آمده، علاوه بر جنبه علمی پرستاری، به هنر بودن آن نیز اشاره شده است. هنر بودن پرستاری از زمان فلورانس نایتینگل در ادبیات این رشته وارد شده و توسط اغلب صاحب نظران پرستاری مورد تاکید قرار گرفته است. اما بسیاری نیز بر این باورند که واژه هنر در تعریف پرستاری اغلب بدون نقد شدن و تامل ژرف، به صورت عام پذیرفته شده است. با نظر به ضرورت دستیابی به تعریفی دقیق از ماهیت پرستاری، لازم است ابهام و تردید موجود در هنر بودن پرستاری بر طرف گردد.
    به نظر می رسد راه اساسی در رفع ابهام هنر بودن پرستاری، بررسی تشابه و تفاوت های مفهوم و تعاریف نظری هنر با مفهوم هنر در تعریف پرستاری باشد. خود هنر مفهوم پیچیده و چند بعدی دارد که در قالب نظریه های مختلفی ارایه شده که البته هر کدام نیز دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود می باشد. مقایسه تعاریف و ویژگی های ارایه شده برای هنر در این نظریه ها با تعاریف و ویژگی های هنر در تعریف پرستاری، حکایت از آن دارد که اگر چه پرستاری دارای خصوصیاتی هنرمندانه است اما این ویژگی ها بیشتر با خصوصیات عام هنر و نه خصیصه های خاص، انطباق دارد و تمرکز هنر در پرستاری بر مهارت بوده و نمی تواند هنر زیبا قلمداد گردد.
    با این حال از منظر نظریه زیباشناسی، پرستاری به راحتی به عنوان هنر قابل تعریف است، اما در این شرایط تاکید بر واژه زیباشناسی در کنار واژه هنر در پرستاری ضرورت می یابد. به هر حال گر چه معرفی و تسخیر روح واقعی هنر و پرستاری و بیان حقایق نهفته در این وادی آن هم تنها از طریق قلم هرگز میسر نمی باشد، اما در این مقاله سعی شده است با مروری کلی بر تعاریف صاحب نظران پرستاری و مهم ترین نظریه های مربوط به مهارت و هنر، تشابه و تفاوت های آن ها مورد تحلیل قرار گیرد.
    کلیدواژگان: پرستاری، مهارت، هنر
  • محمدرفیع بذرافشان، زینب قربانی صفحه 34
    زمینه و هدف
    تجربه حاملگی در زندگی زنان را می توان نوعی بحران موقعیتی به حساب آورد. وجود اضطراب به شکل های مختلف در زنان باردار مشکلاتی را برای جنین و مادر ایجاد می کند، بالاخص برای زنان نخست زا که در برابر این مشکلات آمادگی لازم را ندارند. تکنیک های آرام سازی مانند ماساژ یکی از مهم ترین مداخلات غیر دارویی است که برای کنترل اضطراب به کار می رود. یکی از انواع این مداخلات ماساژ به روش استروک سطحی پشت می باشد که یک مداخله مستقل پرستاری است و همبستگی نزدیکی با طبیعت مراقبت پرستاری دارد. این مطالعه با هدف تعیین میزان تاثیر ماساژ به روش استروک سطحی پشت بر اضطراب زنان باردار نخست زا انجام گرفته است.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله ای می باشد که در دو مرکز بهداشتی درمانی شهر شیراز در سال 1386 انجام شده است. نمونه مورد مطالعه 80 زن باردار نخست زا بودند که با استفاده از جدول اعداد تصادفی از بین 114 زن واجد شرایط داوطلب که جهت دریافت مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه سوم به مراکز یاد شده مراجعه داشتند انتخاب و با استفاده از بلوک های تبدیل شده تصادفی به دو گروه شاهد و آزمون تقسیم شدند. مداخله شامل 10 دقیقه ماساژ به روش استروک سطحی پشت در سه روز متوالی بین ساعات 11-9 صبح بود. میزان اضطراب قبل و بلافاصله بعد از انجام مداخله در دو گروه اندازه گیری شد. ابزار گردآوری داده ها فرم مشخصات جمعیت شناختی و پرسشنامه اشپیلبرگر بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کای اسکوئر، آزمون دقیق فیشر، تی زوجی، تی مستقل در نرم افزار SPSS v.11.5 استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار میزان اضطراب قبل از مداخله در گروه آزمون 65/6±51 و در گروه شاهد 60/6±90/49 بود که از نظر آماری اختلاف معناداری بین دو گروه وجود نداشت (460/0=p). پس از اجرای برنامه ماساژ میانگین و انحراف معیار میزان اضطراب در گروه آزمون 52/6±18/48 و در گروه شاهد 39/7±50/51 و تفاوت از لحاظ آماری معنادار بود (036/0=p).
    نتیجه گیری
    مطابق یافته ها ماساژ به روش استروک سطحی پشت یک مداخله مؤثر پرستاری برای کاهش سطح اضطراب زنان باردار نخست زا می باشد. لذا این مداخله پرستاری فرصتی برای پرستاران و مراقبان جهت کاستن اضطراب زنان باردار نخست زا فراهم می کند. نتایج این مطالعه می تواند در تصمیم گیری و برنامه ریزی برای این گروه مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: ماساژ، اضطراب، زنان باردار نخست زا
  • لادن حسینی، شهناز نجار، محمدحسین حقیقی زاده صفحه 41
    زمینه و هدف
    بسیاری از زنان در طی زایمان، از درد شدید و مداوم ناحیه تحتانی کمر رنج می برند. درد زایمان می تواند عوارض نامطلوب متعددی بر روند زایمان، وضعیت مادر و جنین داشته باشد. استفاده از روش های دارویی تسکین درد در طول زایمان دارای عوارض جانبی است. اما روش های غیر دارویی معمولا بی خطر است. لذا این تحقیق با هدف تعیین میزان تاثیر تزریق زیر جلدی آب مقطر بر شدت درد ناحیه تحتانی کمر در طول زایمان، نوع زایمان و رضایتمندی از روش تسکین درد در زنان نخست زا انجام گرفته است.
    روش بررسی
    این تحقیق یک کارآزمایی بالینی تصادفی یک سوکور است. نمونه مورد مطالعه 80 زن باردار نخست زا، در مرحله اول زایمان و با درد ناحیه تحتانی کمر بودند که با روش نمونه گیری آسان انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 40 نفره تقسیم شدند. تزریق آب مقطر زیر جلدی برای گروه آزمون و برای گروه دارونما وارد کردن سوزن در پوست بدون تزریق ماده در چهار ناحیه ساکروم انجام گرفت. شدت درد ناحیه تحتانی کمر قبل و دقایق 10،45و90 بعد از مداخله در دو گروه به وسیله مقیاس دیداری درد سنجیده شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه، فرم ثبت اطلاعات و خط کش درد بود. تجزیه و تحلیل داده ها با به کارگیری آمار توصیفی (فراوانی مطلق، نسبی و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون تی و تست دقیق فیشر) در نرم افزارSPSS انجام گرفت.
    یافته ها
    میانگین شدت درد در گروه آزمون در دقیقه 10و45 پس از تزریق آب مقطر در مقایسه با گروه دارونما به طور معناداری کاهش یافت (001/0p<). اما در دقیقه 90 بین میانگین شدت درد در دو گروه مورد مطالعه اختلاف معناداری مشاهده نشد (35/0=p). تزریق زیر جلدی آب مقطر بر نوع زایمان تاثیری نداشت و میزان رضایتمندی از روش تسکین درد در گروه آزمون بیشتر از گروه دارونما بود (001/0p<).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد می توان از تزریق زیر جلدی آب مقطر به عنوان یک روش مؤثر و بی خطر برای تسکین درد در زایشگاه ها استفاده کرد.
    کلیدواژگان: درد زایمان، تزریق زیر جلدی، آب مقطر
  • فاطمه استبصاری، داود شجاعی زاده، داود مصطفایی، محمد فرحبخش صفحه 48
    زمینه و هدف
    در گزارش سلامت مردم تا سال 2010 افزایش فعالیت فیزیکی جوانان، در صدر اولویت های بهداشتی قرارگرفته است. فعالیت فیزیکی یکی از اجزای سبک زندگی (lifestyle) می باشد. بی تحرکی و فعالیت فیزیکی ناکافی در کنار تغذیه نامناسب منجر به افزایش بیماری های مزمن به خصوص بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، پوکی استخوان و غیره می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان تاثیر آموزش بر مبنای الگوی پریسید (PRECEDE) بر افزایش فعالیت فیزیکی در دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی انجام یافته است.
    روش بررسی
    این مطالعه نیمه تجربی، یک مداخله آموزشی است که در مورد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر تنکابن در سال تحصیلی 87 در دو گروه آزمون و شاهد (هر گروه 300 نفر) انجام گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات شخصی، پرسشنامه بین المللی فعالیت فیزیکی (IPAQ) و پرسشنامه محقق ساخته مطابق با مراحل الگوی پریسید بود. برنامه آموزشی طبق الگوی پریسید اجرا شد و گروه آزمون، آموزش مورد نظر را دریافت نمود. قبل از مداخله آموزشی و 2 ماه پس از مداخله دو گروه پرسشنامه های مربوط را تکمیل کردند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و STATA، آزمون های t، Chi-Square، زمون آنالیز واریانس و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (05/0=a).
    یافته ها
    پس از مداخله آموزشی، میانگین نمره عوامل مستعدکننده (آگاهی 15 امتیاز، گرش 5 امتیاز)، قادرکننده (بهبود مهارت 15 امتیاز)، تقویت کننده (تشویق خانواده و معلمان) در زمینه فعالیت فیزیکی در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد، افزایش معنادار داشت (05/0p<).
    نتیجه گیری
    یافته ها کارایی و تاثیر سودمند مداخله آموزشی بر مبنای الگوی پریسید در افزایش فعالیت فیزیکی در دانش آموزان را تایید می کند.
    کلیدواژگان: الگوی پریسید، مداخله آموزشی، فعالیت فیزیکی
  • اصغر خالدان، شادمهر میردار، نرگس سادات مطهری طبری، مرجان احمد شیروانی صفحه 55
    زمینه و هدف
    فعالیت های ورزشی جزء جدایی ناپذیری از بهداشت تن و روان می باشد. بنابراین توجه به ورزش زنان به عنوان بخش عمده ای از پیکر جامعه با در نظر گرفتن شرایط و نیازهای فیزیولوژیکی آنان ضروری است. تغییرات و سازگاری های فیزیولوژیک بدن زنان در طی بارداری با برخی از سازگاری های ورزشی مشابه می باشد. بنابراین ورزش ممکن است بر پیامدهای بارداری از جمله رشد جنینی مؤثر باشد. با توجه به اهمیت رشد جنین، پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر یک دوره برنامه تمرینی هوازی ویژه بر رشد جنین زنان باردار انجام گرفت.
    روش بررسی
    این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی در مورد زنان باردار 24 تا 32 هفته انجام گرفته است. در گروه آزمون 18 و در گروه شاهد 21 نفر بررسی شدند. نمونه ها با تخصیص تصادفی بر اساس جدول اعداد تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. معیارهای ورود، زنان حامله تک قلوی کیسه آب سالم و معیارهای خروج شامل موارد منبع ورزش در حاملگی بود. پروتکل تمرینی شامل گرم کردن، تمرینات کششی، انعطاف پذیری و به دنبال آن پیاده روی مداوم هوازی به مدت حداقل 30 تا 45 دقیقه، 3 روز در هفته برای مدت 8 هفته بود. تجزیه و تحلیل نتایج با آمار توصیفی، کای دو، t-test، کالموگراف اسمیرنف و آزمون اندازه گیری مکرر انجام یافت. سطح معناداری 05/0p< در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    مقایسه وزن جنین در مراحل مختلف و وزن پس از تولد با وزن اولیه نشان داد که در گروه آزمون، افزایش وزن نسبت به گروه شاهد 37/1% بیشتر بوده، اما اختلاف معنادار نبوده است. همچنین میانگین دور سر و قد نوزادان نیز در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد بیشتر بوده (به ترتیب 21/0 سانتی متر و 09/0 سانتی متر) اما اختلافات معنادار نبوده است (05/0p>).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده چون هیچ کاهشی در رشد جنین متعاقب انجام فعالیت های ورزشی ایجاد نشده و از طرفی، میزان وزن گیری جنین و همچنین قد و دور سر پس از تولد در گروه آزمون بیشتر از گروه شاهد بوده ولی در عین حال تفاوت معناداری نداشته است، لذا می توان چنین اظهار کرد که برنامه تمرین هوازی تاثیر نامطلوب بر رشد جنین نداشته و حتی ممکن است سودمند هم باشد.
    کلیدواژگان: ورزش، بارداری، رشد جنین، هوازی، پیامد
  • فیروزه میرزایی، معصومه کاویانی، پیمان جعفری صفحه 65
    زمینه و هدف
    زنان نخست زا غالبا در هنگام زایمان به دلیل ترس از درد زایمان دچار اضطراب شدیدی می شوند که همین اضطراب، سبب کاهش شانس زایمان طبیعی در آنان می شود. با توجه به آمار بالای سزارین، در جامعه ایران تلاش در جهت افزایش زایمان های طبیعی از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از این تحقیق، تعیین تاثیر رفلکسولوژی برسطح اضطراب، نبض و فشارخون هنگام زایمان در زنان نخست زا بوده است.
    روش بررسی
    این تحقیق، یک مطالعه مداخله ای است که در مورد 70 نفر (35 نفر گروه شاهد و 35 نفرگروه آزمون) خانم باردار نخست زای مراجعه کننده به اتاق درد بیمارستان افضلی پور کرمان در تابستان و پاییز 1387 انجام گرفته است. افراد مورد پژوهش در هفته 37 بارداری یا بیشتر بودند و دیلاتاسیون سرویکس آن ها 4-3 سانتی متر بود، گروه آزمون به مدت 20 دقیقه تحت روش رفلکسولوژی قرار گرفتند. در افراد گروه شاهد نیز به مدت20 دقیقه نقطه دیگری (ساق پاهای آن ها) ماساژ داده شد. سطح اضطراب قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه توسط پرسشنامه اشپیلبرگر اندازه گیری شد. علاوه بر این نبض و فشار خون افراد نیز قبل و بعد از مداخله مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    قبل از مداخله، سطح اضطراب در هر دو گروه یکسان بود (85/0=p) اما پس از مداخله سطح اضطراب در گروه آزمون به طور معناداری نسبت به گروه شاهد کاهش یافت (001/0p<). این در حالی است که بین دو گروه تفاوت آماری معناداری از جهت نبض (44/0=p) و فشارخون (59/0=p) مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    رفلکسولوژی باعث کاهش سطح اضطراب هنگام زایمان می شود. با توجه به آسان، ارزان و غیرتهاجمی بودن این روش، استفاده از آن به خصوص در مورد زنان نخست زا توصیه می شود
    کلیدواژگان: رفلکسولوژی، اضطراب، زنان نخست زا، نبض، فشار خون
|
  • M. Ghafourifard, M. Rafieian, N. Shahgholian, M. Mortazavi Page 5
    Background and Aim
    Intradialytic hypotension is the most frequent complication in patients receiving haemodialysis (HD). This complication not only contributes to the illness of the patients, but also decreases the efficacy of the HD. So, hypotension prevention is a major challenge for medical team, especially for nurses. One of the preventive methods that have recently been presented is the use of sodium profile and ultra filtration (UF) profile. The aim of this study was to compare the effects of linear sodium + UF profile (type1) with stepwise sodium + UF profile (type3) on systolic and diastolic blood pressure in HD patients.Methods & Materials: In this crossover design study, 26 HD patients from two dialysis centers at Esfahan University underwent three kinds of treatment: (1) control, constant dialysate sodium concentration of 138 mmol/L with constant UF; (2) linear sodium profile + UF profile (type1), a linearly decreasing dialysate sodium concentration (146-138mmol/L) in combination with a linearly decreasing UF rate; and (3) stepwise sodium profile + UF profile (type2), a stepwise decreasing dialysate sodium concentration (146-138 mmol/L) in combination with a stepwise decreasing UF rate. Each treatment was applied in three dialysis sessions. Data were analyzed using repeated measure ANOVA test in the SPSS.
    Results
    Twenty six patients participated in the study. A total of 234 dialysis sessions were analyzed. There were no significant differences in the systolic blood pressure between three groups during predialysis and first and the second hours (P>0.05). The mean of systolic blood pressures were higher in the third hour and postdialysis during two types of profiles (1&3) compared with the routine care group (P<0.05). The mean of diastolic blood pressure was also higher in postdialysis during two types of profiles (1&3) compared with the routine group (P<0.05). There was no significant difference between the profiles 1and 3 (P>0.05).
    Conclusion
    In conclusion, sodium profile + UF profile is a simple and cost-effective method that modulate the dialysate sodium and ultra filtration rate and preserve the homodynamic status and blood pressure of patients during dialysis. Therefore, using sodium profile + UF profile (type1 & type3) is recommended in order to prevent hypotension and reduce nursing work during hemodialysis process.
  • N. Dehghan Nayeri, M. Aghajani Page 13
    Background and Objective
    Privacy is a basic humanity principle. Protecting patient's privacy is a necessity in health care organizations; and along with the patient's satisfaction, is one of the main indicators of quality of care. The objective of this study was to assess patient's privacy protecting by medical staff and its relation to patient's satisfaction.Methods & Materials: This is a cross-sectional survey in which 360 inpatients were recruited using convenience sampling method from an emergency department. Data were collected using a questionnaire and were analyzed using statistical tests in the SPSS.
    Results
    According to the results, about one half of the patients reported poor privacy protecting and one other half (49.4%) reported that their privacy was protected "relatively good" to "good". A strong correlation was found between level of privacy protected and the patient's satisfaction in various dimensions. There was significant correlation between some of demographic variables with privacy protecting and patient's satisfaction.
    Conclusion
    In our study, protecting patient's privacy and also patient's satisfaction was not generally appropriate. More attempts of clinicians are required to improve the quality of care to promote patient's privacy as well as patient's satisfaction.
  • H. Shahsavari, M. Salsali, A. Mohammadpour Page 23
    In the many definitions that are accompanied with nursing, in addition to the scientific aspect, art has always been mentioned. Since Florence Nightingale introduced nursing as an art, several theorists have emphasized the aesthetic aspect of nursing in their literature. However, many experts believe that the word "art" has been accepted in nursing without deep thought and criticism.To judge the statement: "Nursing is an art", it seems that it is necessary to review the similarities and differences of "art" concept in nursing and other fields literature. Art has a complex and multidimensional meaning that is the backbone of many theories presented; however, they each have their own strengths and weaknesses. Nursing has artistic properties; but this characteristic is referred to as folk art and not to specific features of art. In comparing these theories with the concept of art used in nursing, it is essential to note that art in nursing refers to skills of nursing. In other words, nursing is not a kind of fine artFrom the aesthetic perspective, nursing can be easily defined as a form of art; however, we must put great importance in the inseparable words of "aesthetic" and "art of nursing". With such a connection, we are able to introduce and capture the true spirit of both art and nursing. In this article, we have reviewed the most important definitions and theories of art as a "specific term", and as "skill", where they have linked nursing to art. Moreover, we have discussed their similarities and differences.
  • Mr Bazrafshan, Z. Ghorbani Page 34
    Background and Objective
    Pregnancy is a situational crisis in women's lives that is potentially related to anxiety. Massage, a kind of relaxation technique, is a non-pharmacological intervention for anxiety relief. Slow stroke back massage is an independent nursing procedure that is closely associated with the caring nature of nursing. This study aimed to assess the effect of slow stroke back massages on anxiety level among primigravid women in two clinics in Shiraz in 2007.Methods & Materials: In this clinical trial, 80 primigravid women aged 15-35 who were in the 3rd trimester of pregnancy were enrolled in the study. The participants were randomly allocated in the intervention and control groups. The intervention group received slow stroke back massage for 10 minutes in three consecutive mornings. Anxiety level was measured before and immediately after the intervention in both groups. Data were gathered using the state anxiety Spielberger questionnaire and were analyzed using Chi-square test, Fisher's Exact test, Paired t-test, and Independent statistic test (t-test).
    Results
    The means of the anxiety level were 51±6.6 and 49.90±6.6 at baseline in the intervention and control groups, respectively (P=0.460). After the intervention, the means of anxiety level were 48.18±6.52 and 51.50±7.39 in the intervention and control groups, respectively (P=0.036).
    Conclusion
    According to the results, slow stroke back massage seems to be an effective nursing intervention for anxiety relief in primigravid women. It provides an opportunity for nurses to offer individualized and holistic patient care.
  • L. Hosseini, S. Najar, Mh Haghighizadeh Page 41
    Background and Objective
    Labor pain is usually the most severe pain women experience in their lives. Most women suffer from low back pain during first stage of labor. The pain can produce adverse effects on delivery procedure. Because of potential side effects of medications used in labor, alternative methods for pain relief have received more attention nowadays. The aim of this study was to evaluate the effect of subcutaneous injection of sterile water on labor pain, type of labor, and satisfaction with pain management in nulliparous women.Methods & Materials: This was a randomized single-blind study. Samples were consisted of 80 women who were randomly allocated to two intervention and control groups. In the intervention group (40 women) sterile water was injected subcutaneously in four sacral regions during first stage of labor. In the control group, we just inserted a needle in the same area. Low back pain intensity was assessed before and 10, 45, and 90 minutes after the injections using visual scales in both groups. Data were analyzed using descriptive (relative & absolute frequencies, mean and standard deviation) and inferential statistics (t-test, paired t-test and c2) in the SPSS.
    Results
    There was no significant difference between two groups at baseline. The mean of pain intensity in 10 and 45 minutes after the injection was decreased significantly in the intervention group (P=0.00). There was no significant difference between two groups in the 90th minute. There was no difference in the type of labor between two groups. The mean of the satisfaction score was higher in the intervention group than in the control one.
    Conclusion
    It seems that subcutaneous sacral injection of sterile water might be an effective and safe method to alleviate labor pain in women
  • F. Estebsari, D. Shojaeizadeh, D. Mostafaei, M. Farahbakhsh Page 48
    Background and Objective
    Physical activity is one of the main components of lifestyle. Lack of physical activity along with unhealthy eating result in chronic diseases such as heart diseases, diabetes, and osteoporosis. This study aimed to design an educational program for improving physical activity in secondary school female students in Tonkabon in 2008.Methods & Materials: This study was an educational intervention in which 600 students enrolled in the study. The participants were allocated randomly in the intervention (n=300) and control (n=300) groups. Data were gathered using "International Physical Activity Questionnaire" and a standardized questionnaire -according to PRECEDE model- at baseline. The program was planned according to the PRECEDE model and was implemented in the intervention group students. Data were gathered two months after the intervention in both groups. Data were analyzed using Chi-Square, t-test, variance and regression analysis tests in the SPSS and STATA.
    Results
    Following the educational intervention, the mean scores of the predisposing factors (knowledge and attitude), enabling factors, and reinforcing factors as well as the behavior were significantly increased in the intervention group compared to the control group (P<0.001).
    Conclusion
    The findings showed that this structured program is useful in improving physical activity in female students.
  • A. Khaledan, Sh Mirdar, Ns Motahari Tabari, M. Ahmad Shirvani Page 55
    Background and Aim
    Exercise is an integral component of physical and mental health. Attention to exercise in women, regarding their physiologic situation is essential. This study aimed to investigate the effect of a specific aerobic exercise program on fetal growth in pregnant women.Methods & Materials: In this clinical trial, 39 pregnant women in 24-32 weeks of gestation were enrolled. The participants were randomly allocated to experimental (n=18) and control (n=21) groups. Women with single pregnancies and intact amniotic membranes were included. Women who had any contraindications for exercise were excluded from the study. Exercise program included stretching and flexibility exercise and aerobic exercise (constant walking for 30-45 minuets) three days a week for eight weeks. Data were analyzed using descriptive statistics, c2, t-test, Kolmogro-smirnov and repeated measurements. P<0.05 was considered to be significant.
    Results
    The results showed a 1.37% increase in the newborn's weight in the intervention group; however, the difference was not statistically significant. The average of head circumference and newborn's length in the intervention group's newborns were 0.21cm and 0.09cm more than the control group's newborns, respectively. These differences were not statistically significant too (P>0.05).
    Conclusion
    There were no reductions in the growth of the fetuses following the exercise activities. This kind of exercise has no adverse effect on fetal growth.
  • F. Mirzaee, M. Kaviani, P. Jafari Page 65
    Background and Objective
    Labor potentially causes stress and anxiety, especially in nulliparous women. In Iran, many pregnant women undergo cesarean section electively due to fear of labor pain. The purpose of this study was to investigate the effect of reflexology on the anxiety level, blood pressure, and pulse in nulliparous women in Kerman.Methods & Materials: In this clinical trial, 70 nulliparous women with gestational age more than 37 weeks and cervical dilatation of 3-4 cm were recruited for the study. The participants were randomly allocated to two equal reflexology and control groups. The reflexology group received the intervention for 20 minutes (each foot: 10 minutes) on their feet; and the control group received massage for 20 minutes on their legs. Anxiety level, blood pressure and pulse rate were measured at baseline and immediately after the intervention using Spielberger questionnaire.
    Results
    Anxiety level did not differ between the two groups at baseline (P=0.85). After the intervention, the mean of anxiety level was significantly lower in the reflexology group than in the control one (P<0.001). The pulse rate (P=0.44) and blood pressure (P=0.59) did not differ significantly in two study groups after the intervention.
    Conclusion
    Reflexology reduced anxiety level in labor.