فهرست مطالب

اپیدمیولوژی ایران - سال پنجم شماره 3 (پیاپی 15، پاییز 1388)

مجله اپیدمیولوژی ایران
سال پنجم شماره 3 (پیاپی 15، پاییز 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/07/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • علیرضا اکبرزاده باغبان، احمدبعاجی، یدالله محرابی، حبیب الله سعادت صفحه 1
    مقدمه و اهداف
    میزان کاهش خطر مرگ دربیماران کرونری قلبی بعد از ترک سیگار هنوز مورد شک و تردید است. دراین تحقیق از مدل آماری فراتحلیل بیزی برای به دست آوردن برآوردی معتبر از خطرنسبی مرگ در بیماران کرونری قلبی بعد از ترک سیگار استفاده شده است.
    روش کار
    به منظور انجام فراتحلیل، مطالعات کوهورت با طول مدت پیگیری حداقل 2 سال، توسط دو مرورگر بررسی و جمع آوری شدند. این مطالعات روی افراد سیگاری که وضعیت بیماری کرونری قلبی آنان از لحاظ بالینی تشخیص داده شده بود، انجام گردیده بودند. همچنین از متغیرهای مستقل تعداد افراد مورد بررسی و طول مدت پیگیری افراد، جهت دستیابی به برآورد دقیق تر استفاده شد. تحلیل داده ها به کمک روش Meta-regression و توسط نرم افزارهایNCSS،Winbugs و Boaانجام شد.
    نتایج
    برآورد کلی خطرنسبی مرگ در بیماران کرونری قلبی بعد از ترک سیگار 64/0 با (70/0 - 57/0CI:95%) به دست آمد. همچنین یافته های حاصل از تحقیق نشان داد که متغیرهای مستقل تعداد افراد مورد بررسی و طول مدت پیگیری افراد در هر مطالعه اثر معنی داری در برآورد کلی خطر نسبی ندارند.
    نتیجه گیری
    بعد از حذف اثر دو متغیر تعداد افراد مورد بررسی و طول مدت پیگیری افراد در هر مطالعه و همچنین با در نظر گرفتن عدم همگنی بین مطالعات، می توان نتیجه گرفت که ترک سیگار به مقدار 36/0 خطر مرگ را در بیماران کرونری قلبی کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: بیماری کرونری قلبی، ترک سیگار، فراتحلیل بیزی، خطر نسبی
  • رجبعلی حکم آبادی، حمید سوری، محمد جواد جعفری صفحه 7
    مقدمه و اهداف
    تعیین وضعیت ایمنی راه می تواند در کاهش مرگ و جرح ناشی از سوانح ترافیکی مؤثر باشد. در این مطالعه نشانگرهای دخیل در ایمنی راه شناسایی شد و بر اساس رویکردهای مختلف، شاخصی برای سنجش وضعیت ایمنی راه های کشور تدوین شد.
    روش کار
    یازده نشانگر انتخاب شده در 9 بعدطبقه بندی شده اند. داده ها با استفاده از مقادیر کمینه، بیشینهو هدف آن ها استاندارد سازی شده و براساس سه رویکرد با هم تلفیق شده اند. برای کاربردی بودن شاخص، داده های 11 کشور آسیایی جمع آوری شد. بر اساس شاخص ها، نتایجی محاسبه شده که با مقادیر بدست آمده از شاخص ال حاجی مورد مقایسه قرار گرفته و بهترین شاخص برای سنجش ایمنی راه کشورانتخاب گردید.
    نتایج
    مقادیر شاخص بدست آمده از وزن دهی نشانگرها به مقادیر شاخص ال حاجی نزدیک بوده و رابطه بین مقادیر این دو دارای برابر 994/0 است. اختلاف آماری در وضعیت ایمنی راه کشورهای آسیایی وجود دارد. به طوریکه سنگاپور و برونئی دارای بالاترین امتیاز، مالزی و فیلیپین دارای امتیاز متوسط و ایران، تایلند، اندونزی، میانمار، کامبوج، ویتنام و لائوس دارای پایین ترین امتیاز بر اساس شاخص هستند.
    نتیجه گیری
    کشورها نیازمند تدوین شاخص ترکیبی با نگاه سلامت محور از عوامل موثر در حوادث راه هستند تا بتوانند عملکرد ایمنی راه در کشور خود و در مقایسه با سایر کشورها را موردارزیابی قرار دهند. ایمنی راه در کشور ما هنوز با وضع مطلوب فاصله داشته و نیاز به توجه بیشتر دارد.
    کلیدواژگان: ایمنی راه، سنجش عملکرد، سوانح ترافیکی
  • سمیه اطهاری نیک عزم، محمدرضا وفا *، عیسی نور محمدی، علی بیداری، آناهیتا هوشیار راد، شیما جزایری، فاطمه حسینی، سید مهدی فصیحی رامندی صفحه 14
    مقدمه و اهداف

    با توجه به نقش رادیکال های آزاد در پاتوژنز آرتریت روماتوئید، این مطالعه با هدف بررسی اثرمکمل یاری توام ویتامین A،C و عنصر روی برشاخص های اکسیدانی– آنتی اکسیدانی، التهابی و بالینی بیماران آرتریت روماتوئید غیر فعال صورت گرفت.

    روش کار

    49 بیمار (میانگین سنی 54/12±78/48سال) دریک کارآزمایی بالینی تصادفی شده، به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول به مدت 12هفته همراه با داروهای معمول خود، روزانه کپسول توام ویتامینCو روی (300میلی گرم ویتامینCو5میلی گرم روی) و یک روز درمیان کپسول ویتامین) A حاوی 25000 IU) دریافت نموده و گروه دوم در این مدت تنها داروهای معمول خود را دریافت می کردند. شاخص های بالینی (شاخص فعالیت بیماری)، بیوشیمیایی(مالون دی آلدئید و ظرفیت آنتی اکسیدانی تام) و التهابی (پروتئینCRP و ضریب سدیمانتاسیون گلبول های قرمز) درشروع و پایان 12هفته بررسی شدند. مقایسه تغییرات بین گروه ها و درون گروه ها به ترتیب با آزمون t-مستقل و آزمون t-مزدوج، با قبول سطح معنی داری 05/0 £P انجام گرفت.

    نتایج

    بعد از 12 هفته مکمل یاری، در گروه اول نسبت به گروه دوم، مقادیر مالون دی آلدئید و امتیاز فعالیت بیماری (0001/0>P) و ضریب سدیمانتاسیون (033/0=P) به طور معنی داری کاهش و ظرفیت آنتی اکسیدانی تام به طور معنی داری (0001/0>P) افزایش یافت. از نظر CRP، اختلافی بین دو گروه وجود نداشت (05/0<P).

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان می دهد که مکمل آنتی اکسیدان ها به همراه داروهای مصرفی در بیماران آرتریت روماتوئید غیر فعال، ممکن است نقش مهمی در بهبود استرس اکسیداتیو و کاهش فعالیت بیماری و وضعیت التهابی داشته باشد.

    کلیدواژگان: آرتریت روماتوئید، استرس اکسیداتیو، آنتی اکسیدان ها
  • سهیلا دبیران، مریم دانشور فرد *، زینت نادیا حتمی صفحه 22
    مقدمه و اهداف

    بر اساس شواهد ومطالعات صورت گرفته،خانم های باردار سالم ودارای تغذیه کافی،بدون هیچ گونه نگرانی قادر به شرکت در فعالیت های ورزشی مناسب هستند. این مطالعه به منظورتعیین عملکرد خانم های بارداردر زمینه ورزش صورت گرفته است.

    روش کار

    این مطالعه یک مطالعه مقطعی تحلیلی بوده است. جمعیت مورد مطالعه متشکل از 400 خانم باردارمراجعه کننده به درمانگاه های پره ناتال بودکه حین بارداری ورزش می کردند.پرسشنامه ای مشتمل بر سوالات مربوط به سنجش عملکرد طراحی شد و اطلاعات مربوط به افراد جمع آوری گردید.اطلاعات حاصله توسط نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل واقع شد و میانگین امتیازات مربوط به عملکرد و انحراف معیار آن بر حسب متغیر های مستقل مطالعه برآورد گردید. همچنین با استفاده از آزمون های ANOVA و مدل رگرسیون خطی ارتباط بین متغیر های مستقل و میزان عملکرد مورد ارزیابی قرار گرفت.

    نتایج

    میانگین نمرات عملکرد 23/14 با انحراف معیار 76/1 بود.همچنین ارتباط معنی داری بین عملکرد و متغیر های شغل،سطح تحصیلات و سطح تحصیلات همسران افراد دیده شد (001/0(P <. درآنالیز چند متغیره صورت گرفته با روش رگرسیون خطی، میزان تحصیلات همسران دارای اثر مستقل و معنی داری در عملکرد خانم ها بود)001/0P=).

    نتیجه گیری

    اکثر خانم هایی که در دوران بارداری ورزش می کنند، اصول حاکم برانجام فعالیت های ورزشی به صورت صحیح در این دوران حساس را رعایت نکرده و عملکرد نامناسب تقریبا در همه حیطه ها وجود دارد.

    کلیدواژگان: عملکرد، ورزش، بارداری، خانم های باردار
  • مازیار مرادی لاکه، مهدی منتظر، مسعود مرادی، سید محمدحسین محمودی، سید امیر پویا عالم زاده بحرینی، ساره عسکری صفحه 27
    مقدمه و اهداف
    کوتاه قدی بیانگر سوءتغذیه مزمن است. روند تغییرات این شاخص نشانگر وضعیت سلامت در درازمدت و نیز میزان سودبخشیمداخلات انجام شده است. هدف از مطالعه حاضر،بررسی روند تغییرات کوتاه قدی کودکان پیش دبستانی روستاهای رباط کریم به شیوه بررسی اثر سن-همگروه تولد-دوره زمانی است.
    روش کار
    داده های رشدی تمامی کودکان تحت پوشش خانه های بهداشت مرکز بهداشت رباط کریم در نرم افزارAnthro2005 به نمره انحراف معیار (نمره Z) تبدیل شد.مقادیر کوچکتر از 2- برای قد-برای-سن به عنوان موارد متوسط و شدید کوتاه قدیشناخته می شود. تحلیل سن-همگروه تولد-دوره زمانی در دو بخش ترسیمی و آماری انجام شد. در بخش آماری از مدل های رگرسیونی لجستیک استفاده گردید که کوتاه قدی متغیر مستقل آن ها، و سن، همگروه تولد، و دورهزمانی متغیرهای وابسته بودند.
    نتایج
    داده های رشدی 970 پسر و 898 دختر بررسی شدند. درصد فراوانی کوتاه قدی بطورکلی 0/8% بود. مدل های رگرسیونی لجستیک (000/0Pvalues=) با یافته های تحلیل بصری مطابقت داشته و نشان می دهند که با نزدیک شدن به زمان حال، درصد فراوانی کوتاه قدی در همگروه های تولدی مختلف و دوره های زمانی مختلف، روندی کاهشیابنده دارد. بیشترین فراوانی کوتاه قدی در سال های دوم و 6-5 زندگی مشاهده می شود. درصد فراوانی کوتاه قدی به طور معنی داری در پسران (3/9%) و کودکان غیرایرانی (5/9%) بیشتر بوده است (001/0Pvalues<).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد فراوانی کوتاه قدی متوسط تا شدید در جمعیت مورد بررسی در حال کاهش است. مداخلات مناسب برای کاهش کوتاه قدی در دوسالگی و 6-5سالگی، پسران، و کودکان غیر ایرانی ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: سوءتغذیه، کوتاه قدی، سن، همگروه تولد، دوره زمانی
  • علیرضا چوبینه، اسماعیل سلیمانی، ابوالفضل محمد بیگی صفحه 35
    مقدمه و اهداف
    در صنعت ساخت و نصب سازه های فلزی به علت ماهیت و نوع کار، کارگران با عوامل خطر اختلالات اسکلتی- عضلانی مواجهه دارند. بر این اساس، پیش بینی می شود که میزان شیوع علائم اختلالات اسکلتی– عضلانی در کارگران این صنعت بالا باشد. مطالعهحاضر با هدف تعیین میزان شیوع علائم اختلالات اسکلتی- عضلانی در میان کارگران تولیدی سازه های فلزی انجام شده است.
    روش کار
    در این مطالعه مقطعی، حدود 50 درصد از کارگران واحدهای تولیدی(برابر با 156 نفر) شرکت کردند. داده های لازم با استفاده از پرسشنامه و روش خود- اظهاری گردآوری شدند. برای تحلیل آماری از آزمون های آماری کای دو و t-test استفاده شد.
    نتایج
    طی 12 ماه گذشته، 9/76 درصد از کارگران حداقل در یک ناحیه از دستگاه اسکلتی- عضلانی مبتلا به علایم اختلالات بوده اند. بیشترین میزان شیوع علائم، مربوط به نواحی کمر و زانو به ترتیب برابر با 5/54 % و 9/42 % بود. نتایج نشان دادند که اپراتورهای دستگاه ها و جوشکاران، بیشترین میزان شیوع علائم را به خود اختصاص داده اند. آزمون های آماری، ارتباط معنی داری را بین متغیر های سن، قد، سابقه کار، ساعات کار در هفته، نوبت کاری و اعتیاد به سیگار با شیوع علایم اختلالات نشان دادند (05/0>P).
    نتیجه گیری
    علایم اختلالات اسکلتی- عضلانی در میان کارگران صنعت ساخت سازه های فلزی شایع است. به منظور کاهش میزان شیوع در صنعت مورد مطالعه، توجه بیشتر به شرایط کاری اپراتورها و جوشکاران و ریسک فاکتورهای مربوط به نواحی کمر و زانو ضروری است.
    کلیدواژگان: اختلالات اسکلتی - عضلانی، صنعت سازه های فلزی، ارگونومی
  • محمد اسماعیل ریاحی، اکبر علیوردی نیا، محمدرضا سلیمانی بشلی صفحه 44
    مقدمه و اهداف
    مصرف سیگار یکی از خطرناک ترین رفتارهای غیر بهداشتی است. این پژوهش با هدف توصیف نگرش نسبت به مصرف سیگار و نیز شناسایی همبسته های اجتماعی نگرش به سیگار در بین دانش آموزان انجام شده است.
    روش کار
    تحقیق حاضر یک مطالعه مقطعی، با استفاده از روش پیمایش است. 400 دانش آموز پسر درسال سوم متوسطه دبیرستان های شهر قائمشهر که به صورت تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب شده بودند، به پرسشنامه پژوهشگر ساخته به صورت خوداجرا پاسخ دادند. برای سنجش نگرش دانش آموزان نسبت به سیگار از یک مقیاس 32 گویه ای در سه بعد شناختی، عاطفی و رفتاری استفاده گردید.
    نتایج
    6/82 درصد از دانش آموزاننسبت به مصرف سیگار نگرش منفی و 6/5 در صد از آنان نگرش مثبت داشته اند. نتایج تحلیل واریانس نشان می دهند که در مجموع، دانش آموزانی که در رشته های کار- دانش و علوم انسانی تحصیل می کردند، پدرانشان تحصیلات کم تری داشتند، به طبقات اجتماعی پایین تری متعلق بودند، والدین و نیز دوستان آن ها سیگاری بوده اند، تعداد دوستان سیگاری آن ها بیشتر از ده نفر بوده است، بیشتر از دو سال با آن ها دوست بوده اند، و هر روز یا حداقل دو تا سه بار در هفته با آن ها معاشرت داشتند، گرایش بیشتری به مصرف سیگار داشته اند.
    نتیجه گیری
    این پژوهش نشان داد که میزان شناخت دانش آموزان از عوارض مصرف سیگار به نسبت، پایین است که می تواند عاملی در جهت گرایش آن ها به مصرف سیگار باشد.
  • داریوش طیبی، مژگان طباطبایی، مرجان راه ساز، اسفندیار شریفی، مهرداد شریعتی، اسماعیل سهرابی صفحه 55
    مقدمه و اهداف
    CMV یک هرپس ویروس و از عوامل مهم ایجاد بیماری های مادرزادی نظیر کری و عقب افتادگی ذهنی است. میزان شیوع این ویروس در کشورهای مختلف بین 100-40 درصد است. با توجه به اهمیت شناسایی دختران سرونگاتیو که در سنین ازدواج هستند و کاهش خطرات بالقوه در زمان حاملگی، مطالعه ما بر سرواپیدمیولوژی عفونت CMV در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی کازرون متمرکز بود.
    روش کار
    360 نفر از دانشجویان دختر رشته های پرستاری و مامایی به صورت اتفاقی انتخاب شدند. پس از جمع آوری اطلاعات دموگرافیک و تهیه سرم، آزمایش ELISA انجام گرفت و در پایان، نتایج مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    نتایج
    میانگین سنی دانشجویان 8/20 سال بود (انحراف معیار= 42/1). 340 نفر (4/94%) با CMV آلودگی قبلی داشتند (دارای IgG) در حالی که IgM در 4 نفر (1/1%) قابل شناسایی بود. همچنین تفاوت معنی داری بین دانشجویان از نظر رشته تحصیلی و محل سکونت و میزان آلودگی به ویروس مشاهده نشد)05/0(P>.
    نتیجه گیری
    شیوع عفونت CMV در این پژوهش 4/94% تعیین شد که به سایر مطالعات انجام شده در ایران و دیگر نقاط دنیا به خصوص کشورهای در حال توسعه نزدیک است. با توجه به تعداد خانم های در خطر و اهمیت بیماری های مادرزادی ناشی از CMV، گسترش برنامه های پیشگیری و آموزش های لازم به خصوص به پرسنل بهداشتی سرونگاتیو (مثل پرستاران و ماماها) و خانم های سرونگاتیوی که در سنین ازدواج هستند از ارزش فوق العاده ای برخوردار می باشد.
    کلیدواژگان: ویروس سایتومگال (CMV)، سرواپیدمیولوژی، دانشجویان
|
  • Akbarzadeh Bagheban A., Beaji A., Mehrabi Y., Saadat Page 1
    Background And Objective
    Numerous studies have reported beneficial effects of smoking cessation in terms of decreased cardiovascular mortality in patients with coronary heart disease. This paper aimed to determine a valid estimate for the relative risk of mortality in subjects who quit smoking compared to those continued smoking.
    Methods
    All relevant prospective cohort studies of chronic heart disease published during 1975 to 2008 were considered. Studies with at least two years follow-up were eligible for analysis. The qualities of studies were assessed independently by two reviewers. In addition, to obtain a precise estimate, we used the sample size and the follow-up duration of each study as the covariates in the Bayesian meta-analysis model. The Winbugs and Boa softwares were utilized for fitting the Bayesian meta-analysis model.
    Results
    The estimate of relative risk of mortality for those who quit smoking compared to those continued smoking was 0.64 (95%CI: 0.57-0.70). We also did not find any significant relationship between the estimate of risk reduction and the described covariates.
    Conclusions
    Using this Bayesian meta-analysis, a 36% reduction in relative risk of mortality was found for those who quit smoking compared to those continued smoking, after eliminating the effects of study sample size and follow-up duration.
  • Hokmabadi R., Soori H., Jafari M Page 7
    Background and Objective
    Road traffic injuries (RTIs) are the leading cause of burden of disease in Iran. Determination of road safety situation as a complex issue can reduce injury and death rates on roads. This study aimed to determine the effective indicators of road safety and introduce approaches to combine different indicators for implementation index to assess the road safety situation of Iran.
    Methods
    In this analytical and comparative study eleven indicators which have been categorized in nine dimensions were employed. Indicators normalized with maximum and minimum measures and three approaches were used to calculate the index. In order to put index into practice, data collected from eleven Association of Southeast Asian Nations (ASEAN) countries. Comparison was performed by al-Haji index which has been development for ASEAN countries in 2007.
    Results
    The findings indicated that weighted index results based on previous experience are similar to al-Haji index and correlations between them are statistically significant (r=0.997). This study showed a remarkable difference between some selected countries. Singapore and Brunei have the best index records, Malaysia, Thailand, Philippines have the medium index records, Iran (with score 36.81), Indonesia, Myanmar, Cambodia, Vietnam and Laos have the least index records.
    Conclusions
    Findings of study indicate that Iran needs implementation composed index of risk factors to prevent RTIs and to assess better performance on road safety. The road safety in our country is still far from the desired condition; therefore, more attention is necessary to be done to reduce injury and mortality rates in Iran.
  • Athari Nik Azm S., Vafa Mr, Nourmohammadi I., Bidari A., Hoshyarrad A., Jazayeri Sh, Hoseini F., Fasihi Radmandi Page 14
    Background and Objectives

    oxygen free radicals have been implicated as mediators of tissue damage in RA patients. This study was aimed to find the effects of vitamin A, C and zinc supplementations on oxidant–antioxidant, inflammatory and clinical indices in inactive RA patients.

    Methods

    We designed a randomized controlled trial. Forty nine (49) patients were randomly allocated in two groups; group I received their conventional treatment plus 300 mg vitamin C, 5 mg Zinc daily and 25000 IU vitamin A every other day for 12 weeks, group II received their conventional treatment only for the same duration. Disease activity (using the rheumatoid arthritis disease activity index (RADAI) score), biochemical indices [malondialdehyde (MDA), total antioxidant capacity (TAC)] and inflammatory markers [erythrocyte sedimentation rate (ESR), c-reactive protein (CRP)] was evaluated before and after 12 weeks.

    Results

    Serum concentration of MDA and RADAI score (P<0.0001) and ESR (P=0.033) were significantly decreased and TAC levels (P<0.0001) were significantly increased in the first group in comparison to second group after 12 weeks. However, there were no statistically significant differences in serum CRP concentration of two groups (P>0.05).

    Conclusions

    This study indicates that adding antioxidants as supplementations with conventional medications in inactive RA patients plays an important role in improving oxidative stress and decreasing disease activity and inflammatory status.

  • Dabiran S., Daneshvar Fard M., Hatmi Z Page 22
    Background and Objective

    A growing body of literature suggests that healthy and well-nourished women can safely participate in most forms of physical activity during pregnancy. The objective of this study was to determine the performance of pregnant women about exercise during pregnancy in Tehran.

    Methods

    we performed an analytical cross-sectional study on 400 pregnant women referred to prenatal care units in Imam Khomeini hospital. Information was obtained through a questionnaire designed to measure practice. Data analysis was performed by the Spss v 13.5 software package. We calculated means and standard deviation for practice in terms of independent variable and applied ANOVA test and regression model for detection of association between variables.

    Results

    The mean of practice scale was (14.23+/- 1.76). We observed significant association between performance of pregnant women regarding exercise and their occupation, education status and education status of their husbands (P<0.001).Education status of husbands had a significant predictive effect in regression model (p<0.001).

    Conclusions

    It seems that the majority of pregnant women, who exercise during pregnancy, do not follow the principles correctly therefore their performance is not adequate almost in all domains.

  • Moradi Lakeh M., Montazer M., Moradi M., Mahmoodi Smh, Alemzadeh Bahreini Sap, Askari S Page 27
    Background and Objectives
    The trend of stunting indicates of long term health status and the efficacy of different health interventions for chronic malnutrition in children. The objective of this study was to investigate the trends of stunting prevalence in preschool children living in rural area of Robat-Karim.
    Methods
    The method of Age-Period-Cohort analysis was utilized. Existing height data of all children whom registered in health houses of Robat-Karim health network were converted to Standard Deviation Scores (SDS) using Anthro2005 software; The SDS≤ -2 for height-for-age was defined to be the moderate/severe forms of stunting. Age-Period-Cohort analysis was done with two graphical and statistical methods. The statistical method was based on logistic regression modeling in which stunting was assumed to be the dependent variable and age, birth cohort and time period were independent variables.
    Results
    Growth data of 970 (51.9%) boys and 898 (48.1%) girls were analyzed. The overall stunting prevalence was estimated 8.0%. This estimation by Logistic regression models (P<0.001) and graphical analyses were similar and showed that the prevalence of stunting has a decreasing trend in different birth cohorts and time periods. The prevalence of stunting was higher in the 2nd and 5th-6th years of life. The stunting prevalence was significantly higher in boys (9.3%) and non-Iranian children (9.5%) (P<0.001).
    Conclusions
    The prevalence of stunting appears to be decreasing in the investigated population. Appropriate interventions is thought to be essential for reducing stunting of 2nd and 5th-6th years of life, boys, and non-Iranian children.
  • Choobineh, Solaymani E., Mohammad Beigi A Page 35
    Background and Objectives
    Work-related Musculoskeletal Disorders (WMSDs) seen more in workers of manufacturing industry than others. This study was, therefore, conducted to determine prevalence rate of WMSDs symptoms among workers of a metal manufacturing industry in Shiraz.
    Methods
    In this study, nearly 50% of workers of the production units were randomly selected from corresponding list of each unit. Totally, 156 workers participated in this study. A self-administrated questionnaire was used to collect required data. T-test and Chi-square tests were used to analyze the data.
    Results
    The results showed that WMSDs occurred in considerable rate among the workers such that 76.9% of the workers studied suffered from some kind of symptoms during the last 12 months. The highest prevalence was reported in the lower back (54.5%) and knees (42.9%). Machine operators and welders reported the highest rate of symptoms. Statistical analyses revealed significant association between age, height, work tenure, weekly work hours, smoking, shift work and the symptoms (P<0.05).
    Conclusions
    WMSDs symptoms occurrence was prevalent among workers of this industry. To prevent WMSDs symptoms, more attention should be paid to working conditions of the machine operators and the welders, and risk factors for back and knee regions should be reduced.
  • Riahi Me, Aliverdinia A., Soleimani Mr Page 44
    Background and Objectives
    Cigarette smoking is the one of unhealthy behaviors in human societies which it’s over increasing prevalence, particularly among students, has produced many concerns. The present study seeks to describe the scale of cigarette smoking attitude (CSA) and its correlation with social determinants among high school students in the Ghaemshahr city.
    Methods
    This cross-sectional study is conducted via survey method and data has been collected through a self-administered questionnaire. The subjects of the study were 400 third-grade students of Ghaemshahr city’s high schools who have been selected randomly on the basis of proportional stratified random sampling method. A self-administered questionnaire with 32-items including cognitive, emotional, and behavioral aspects of CSA applied.
    Results
    82.6 percent of students reported negative CSA (anti-smoking), while 5.6 percent of them declared positive CSA. Descriptive results showed that students’ awareness about negative effects of cigarette smoking was relatively low and insufficient. Furthermore, the results of the Analysis of Variance (ANOVA) showed that there were significant correlations between having positive CSA and subject of the study in high school, level of father’s education, social class of the family, and especially having smoker friends and parents.
    Conclusions
    It is concluded that students had low awareness and information about negative effects of cigarette smoking therefore more educational interventions should be implemented in high schools to increases the awareness and change their attitudes, Moreover, it should be emphasized that social environment, especially family and peer group (friends), play vital role in the formation of positive CSA and finally cigarette smoking.