فهرست مطالب

خون - سال هفتم شماره 2 (پیاپی 27، تابستان 1389)

فصلنامه خون
سال هفتم شماره 2 (پیاپی 27، تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/04/26
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فاطمه نیری، رخشانه گودرزی، زهره علومی، مامک شریعت صفحه 63
    سابقه و هدف فراوانی ترومبوسیتوپنی در نوزادان بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان و مخصوصا«نوزادان نارس، شایع تر از جمعیت عمومی است. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی و عوامل خطر ترومبوسیتوپنی در نوزادان بستری در NICU انجام شد. مواد و روش ها در یک مطالعه مقطعی و توصیفی تحلیلی، پرونده کلیه نوزادان بستری درNICU بیمارستان ولیعصر طی سال 1383(شامل 201 پرونده) بررسی شد. نوزادانی که پلاکت کمتر از /mm3 150000 داشتند انتخاب شده و سپس اطلاعات لازم ثبت و توسط آزمون های فیشر و کای دو و نرم افزار 15 SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها 79 نفر(3/39%) مبتلا به ترومبوسیتوپنی بودند. فراوانی ترومبوسیتوپنی با جنسیت بیماران ارتباط معنی داری نداشت. در نوزادان دچار ترومبوسیتوپنی، متوسط سن حاملگی 7/3 ± 32 هفته، متوسط وزن تولد 932 ± 1888 گرم و در نوزادان با شمارش پلاکت نرمال به ترتیب 4/3 ± 34 هفته و 820 ± 2366 گرم بود. متوسط سن و وزن زمان تولد در نوزادان دچار ترومبوسیتوپنی به طور معنی داری پایین تر از نوزادان با پلاکت طبیعی بود. بیشترین محل خونریزی در بیماران دچار ترومبوسیتوپنی، خونریزی داخل مغزی بود(37%). نتیجه گیری با توجه به شیوع بالای ترومبوسیتوپنی در نوزادان بستری در NICU، شناخت فاکتورهای خطر عامل آن مانند وزن کم زمان تولد، نارسی، مصرف برخی داروها مانند هپارین و جنتامایسین در نوزاد و نیز خونریزی داخل بطن های مغزی به عنوان شایع ترین علامت بالینی، بهتر است در تمام بستری شدگان NICU با خونریزی جمجمه مد نظر بوده و در مصرف روتین هپارین و جنتامایسین جانب احتیاط رعایت شود.
    کلیدواژگان: ترومبوسیتوپنی، نوزاد، پلاکت ها
  • بهناز زربخش، الهام فرشادی، آرین آریانی کاشانی، مرتضی کریمی پور، آزیتا آذرکیوان، راضیه حبیبی پورفتیده، محمد صادق فلاح، فرشته مریمی، علیرضا کردافشاری، زهرا کایینی مقدم، حمیده باقریان، سیروس زینلی صفحه 70
    سابقه و هدف زوج های بسیاری در وضعیت نامشخص از نظر داشتن نقص در ژن های تالاسمی وجود دارند که تعیین قطعی این نواقص برای برنامه غربالگری قبل از ازدواج و نیز برای کمک به مشاوره ژنتیک ضروری می باشد. در این بررسی افراد مشکوک به آلفا تالاسمی، از نظر جهش های مختلف حذفی و غیر حذفی مورد بررسی مولکولی قرار گرفتند.
    مواد و روش ها در این مطالعه توصیفی، نمونه های مشکوک به آلفا تالاسمی با fL 80 MCV<، pg 27 MCH<، به همراه سطح آهن و HbA2 طبیعی از بین مراجعین به انستیتو پاستور ایران به طور تصادفی جدا و مورد بررسی قرار گرفتند. جهش های حذفی با روش Multiplex gap-PCR و جهش های غیر حذفی با روش ARMS-PCR و تعیین توالی(Sequencing) بررسی شدند.
    یافته ها از میان 140 نمونه، در 126 نفر(90%) جهش در خوشه ژن آلفا گلوبین تعیین شد. در بررسی جهش های حذفی، وجود حداقل یک حذف در 99 نفر(71/70%) از افراد نشان داده شد. در بررسی جهش های غیر حذفی، حداقل یک جهش نقطه ای در 27 نفر(28/19%) از نمونه های فاقد جهش حذفی دیده شد. در مجموع 9 جهش مختلف در این افراد تعیین شد. شایع ترین جهش، حذف 7/3 α – در 100 آلل(71/35%) در مجموع 280 کروموزوم مورد بررسی و به دنبال آن جهش غیر حذفی α 5nt - در 25 آلل(93/8%) بود.
    نتیجه گیری در این مطالعه به دلیل استفاده از روش تعیین توالی، جهش های نقطه ای در خوشه ژنی آلفا گلوبین فراوانی بیشتری را نسبت به سایر تحقیقات انجام شده توسط دیگر محققین کشور نشان می دهد. یافته های این مطالعه می تواند در برنامه کشوری مهار تالاسمی بسیار مفید باشد.
    کلیدواژگان: آلفا تالاسمی، جهش، PCR، ایران
  • مهدی زاهد پناه، آزیتا آذرکیوان، بشیر حاجی بیگی، مینو احمدی نژاد، پیمان عشقی، محمدرضا طباطبایی، مهتاب مقصودلو صفحه 78
    سابقه و هدف بیماری تالاسمی یک کم خونی ارثی با درمان تزریق خون مزمن می باشد. یکی از عوارض این بیماری، حوادث ترومبوآمبولیک است که اغلب به صورت تحت حاد می باشد. در این مطالعه میزان فعالیت پروتئین های مهارکننده انعقادی در این بیماران بررسی شده است.
    مواد و روش ها در یک مطالعه توصیفی با نمونه گیری سرشماری، بیماران تالاسمی مراجعه کننده به درمانگاه بیماران بزرگسال تالاسمی تهران بررسی شدند. سطح پروتئین های C، S و آنتی ترومبین III اندازه گیری شد و با 110 فرد طبیعی به عنوان گروه کنترل(که از نظر سنی و جنسی با گروه بیماران ما منطبق بودند) مقایسه گردید. جهت تحلیل نتایج از نرم افزار 16 SPSS و آزمون های کای دو، t-test و پیرسون با ضریب اطمینان 95% استفاده شد. یافته ها 127 بیمار تالاسمی با میانگین سنی 4/29(6/10 SD =) سال و در گروه کنترل با میانگین 13/27 (8/8 SD =) سال بررسی شدند. 7 نفر(5/5% کل بیماران) سابقه ترومبوز داشتند که 2 نفر تالاسمی ماژور و 5 بیمار تالاسمی اینترمدیا بودند و همگی اسپلنکتومی شده بودند. پروتئین C در 1/61%، پروتئین S در 67% و مقدار آنتی ترومبین III در 5/22% از مبتلایان به تالاسمی کاهش داشت. بین مقادیر پروتئین های ضد انعقادی در بیماران تالاسمی و گروه کنترل اختلاف قابل توجه و معنی داری مشاهده شد(001/0 (p=.
    نتیجه گیری در این مطالعه پروتئینC وS و آنتی ترومبین III به عنوان شاخص های مهارکننده های انعقادی بررسی شدند که در مقایسه با گروه کنترل، متوسط مقدار فعالیت این فاکتورها در بیماران تالاسمی کاهش قابل ملاحظه ای را نشان داد و می تواند توجیه کننده استعداد ابتلا به بیماری های ترومبوتیک در این گروه از بیماران باشد.
    کلیدواژگان: ترومبوفیلی، تالاسمی، پروتئین C، پروتئین S، آنتی ترومبین III
  • مینوش مقیمی، سیدنورالدین موسوی نسب، یلدا حقدار ساحلی، یوسف مرتضوی صفحه 85
    سابقه و هدف اخیرا نقش هلیکوباکترپیلوری در پاتوژنز بیماری های اتوایمیون، از جمله پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایمیون (ITP) پذیرفته شده است. با توجه به مزمن شدن بیماری در 90% موارد، یافتن راه کاری در جهت کاهش این میزان بسیار مهم می باشد. لذا هدف از این مطالعه، یافتن رابطه بین میزان مزمن شدن بیماری و عفونت هلیکوباکترپیلوری بود.
    مواد و روش ها در یک مطالعه تحلیلی کوهورت، 12 بیمار ITP حاد، دارای آزمایش تنفسی اوره مثبت و 12 بیمار دارای نتیجه منفی بالای 14 سال، به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. کلیه بیماران تحت درمان با کورتیکواستروئید قرار گرفتند. بررسی عفونت با هلیکوباکترپیلوری در تمام بیماران با آزمایش تنفسی اوره انجام شد و به دو گروه آلوده و غیر آلوده تقسیم شدند. اطلاعات جمع آوری شده، با استفاده از آزمون های مجذور کای و تی مستقل و نرم افزار 5/11 SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها اختلاف آماری معناداری بین میانگین سن و توزیع جنسی بیماران آلوده و غیر آلوده به عفونت هلیکوباکترپیلوری وجود نداشت. میانگین تعداد پلاکت بیماران آلوده و غیر آلوده در بدو ورود به مطالعه به ترتیب μL /103×3/5 ± 3/7 و μL /103×3/3 ± 4/6 بود. در پایان ماه ششم، اختلاف آماری معناداری بین میانگین تعداد پلاکت بیماران آلوده و غیر آلوده مشاهده نشد.
    نتیجه گیری علی رغم بالاتر بودن روند ازمان ITP در افراد آلوده، این افزایش از نظر آماری معنی دار نبود. لذا در این مطالعه یافته ای دال بر ارتباط بین عفونت هلیکوباکترپیلوری با روند ازمان ITP پیدا نشد. انجام مطالعه بر روی تعداد بیشتری از بیماران و پی گیری طولانی تر آنان توصیه می شود.
    کلیدواژگان: پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایمیون، هلیکوباکتر پیلوری، بیماری های اتوایمیون
  • کاظم باعثی، مهرداد روانشاد، سید یونس حسینی، محبوبه حاجی عبدالباقی، کیانا شاهزمانی صفحه 94
    سابقه و هدف ویروس نقص ایمنی اکتسابی، یکی از اعضای خانواده رتروویریده می باشد که به عنوان عامل سندرم نقص ایمنی اکتسابی شناخته شده است. توالی یابی و آنالیز فیلوژنتیک ژن pol ویروس نقص ایمنی اکتسابی، یک روش مفید برای تعیین تحت گونه ای سویه ها می باشد. در این پژوهش، هدف بررسی سویه های ویروس HIV-1 موجود در ایران بود.
    مواد و روش ها مطالعه انجام شده از نوع تجربی بود. ژنوم RNA، از پلاسمای 24 بیمار مبتلا به ایدز از مرکز تحقیقات ایدز بیمارستان امام خمینی استخراج گردید و با استفاده از روش RT Nested – PCR و استخراج از ژل محصولات PCR، سکانس یابی و آنالیز فیلوژنتیک با نرم افزار مگا4 انجام و تفاوت های سکانس های RT بین سویه های ویروس HIV-1 به دست آمده از بیماران بررسی شد.
    یافته ها پس از انجام توافق ترادفی توالی ها با توالی های رفرانس، آنالیز سکانس ها و فیلوژنتیک نشان داد که 14 نمونه تحت گونه A1 و 10 نمونه تحت گونه B از گروه M ویروس HIV-1 می باشند.
    نتیجه گیری سویه A1 بیشتر در افراد معتاد به مواد مخدر تزریقی و سویه B در افراد هموفیلی مشاهده شد. نتایج نشان داد که احتمالا تحت گونه A1 شایع ترین تحت گونه در بین بیماران است. مانند سایر تحقیقات انجام شده در کشورهای دیگر، آنالیز فیلوژنتیک می تواند در استراتژی پیشگیری، درمان، کنترل و برنامه ریزی ها مفید باشد.
    کلیدواژگان: ویروس نقص ایمنی اکتسابی تیپ 1، ایران، تنوع ژنتیکی
  • احمد قره باغیان، حسین حاتمی، حسن امامی، محمود بارده، غریب کریمی صفحه 101
    سابقه و هدف با در نظر گرفتن الگوی نامناسب مصرف خون درکشور و محدود بودن منابع آن، با استفاده از روش صحیح درخواست خون، می توان این منابع را برای بیماران بیشتری به کار گرفت. هدف از این مطالعه، بررسی نحوه کاربرد خون در بیمارستان ها و بخش های مختلف شهرستان رشت بود.
    مواد و روش ها در این مطالعه که به روش توصیفی مقطعی انجام شد، به روش نمونه گیری تصادفی درخواست های خون بیستم هر ماه در سال 1386 در پنج بیمارستان رشت مشخص و داده های 491 بیمار بررسی شد. درخواست های مربوط به بیماران تالاسمی وارد مطالعه نشد. نسبت تعداد خون آزمایش تجانس شده به خون تزریق شده(C/T) در کل و برای بیمارستان ها و بخش ها محاسبه و مقایسه شد. یافته ها با استفاده از آزمون t و نرم افزار 15 SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها شاخص کلی 9/1= C/T در مقایسه با مقدار مورد انتظار(3-2) در حد قابل قبول بود ولی در مراکز مختلف تفاوت آشکاری وجود داشت. بیشترین درخواست از بخش های جراحی(8/42%) و کمترین از بخش های داخلی(1/7%) بود. میانگین هموگلوبین در بیماران جراحی که خون دریافت کرده بودند، 19/2 ± 03/9 بود.
    نتیجه گیری الگوی مصرف گلبول قرمز متراکم در رشت ایده آل نبود؛ ولی در بخش زنان برخلاف مطالعه های مشابه در کشور، مناسب بود که شاید علت آن داشتن کمیته انتقال خون بیمارستانی فعال وکارآمد باشد. به نظر می رسد علل مختلفی از جمله عدم تشکیل کمیته های انتقال خون بیمارستانی و عدم شرکت فعال پزشکان صاحب نظر در آن و فقدان نظارت و ضمانت اجرای آیین نامه ها از جمله موانع اصلاح الگوی مصرف خون باشد.
    کلیدواژگان: خون، گروه خون و کراس مچ، ایران
  • شیرین شهبازی، رضا مهدیان صفحه 109
    سابقه و هدف اندامک های ویبل پالاده، اجزای ذخیره کننده اختصاصی سلول های اندوتلیال هستند. حضور منحصر به فرد آن ها در این سلول ها، گواه ایفای نقش ویژه آن هاست و ردگیری این نقش ها، به کشف فیزیولوژی سلول های اندوتلیال کمک شایانی خواهد کرد.
    مواد و روش ها مقاله حاضر به صورت مروری بر نتایج حاصل از مطالعات جدید پیرامون این اندامک ها از جمله تجربیات تحقیقاتی نویسندگان تهیه گردیده و سعی شده تا دربرگیرنده تمامی یافته ها در این زمینه باشد.
    یافته ها تفکیک این اندامک ها از لیزوزوم و شناسایی پروتئین های مهمی مانند فاکتور فون ویلبراند، پی سلکتین و استئوپروتجرین که در آن ذخیره می شوند، تاکید دیگری بر نقش خاص آن ها بوده است. توجه به این موضوع که صدمات عروقی سریعا باعث تخلیه محتویات این اندامک ها به داخل گردش خون می شود، برانگیزنده این سؤال خواهد بود که فقدان آن ها چه نتایج پاتولوژیکی به همراه خواهد داشت. وضعیتی که در مبتلایان به نوع وخیم بیماری فون ویلبراند بروز می کند.
    نتیجه گیری تحقیقات جدیدی که در چند سال اخیر در حال انجام است، به سرعت پرده از راز حضور اندامک های ویبل پالاده بر می دارد و نقش های متعدد آن ها را شناسایی می نماید. مقاله حاضر مروری بر این یافته ها و نمایی از تحقیقات آینده است که در راستای این رمزگشایی صورت خواهد پذیرفت.
    کلیدواژگان: اندامک های ویبل، پالاده، فاکتور فون ویلبراند، سلول های اندوتلیال، بیماری فون ویلبراند
  • فخرالملوک یاوری، ونوس خوشخویی فر، محمد مهدی حریری، ناهید اکبری صفحه 122
    سابقه و هدف وجود آنتی H قدرتمند از نوع IgM در افراد دارای فنوتیپ بمبئی، می تواند در صورت تزریق خون گروه O، موجب بروز عارضه حاد داخل عروقی شود که اهمیت شناسایی این افراد را قبل از تزریق نشان می دهد.
    مورد در یک اهداکننده خون با گروه خون O منفی، غربالگری آنتی بادی انجام شد. در بررسی سرولوژیکی از سرم فرد، مقدار زیادی آنتی بادی H، A و B شناسایی گردید که گلبول قرمز وی در مجاورت آنتی سرم H واکنشی نشان نداد. از نظر آنتی ژن Kell و CDE، منفی بود.
    نتیجه گیری با شناسایی این مورد، تعداد افراد دارای فنوتیپ بمبئی در ایران به 15 نفر می رسد. با وجود 6 مورد فنوتیپ بمبئی در اصفهان، به نظر می رسد که غربالگری آنتی بادی در اصفهان بایستی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: فنوتیپ، تزریق خون، ایران، آگلوتیناسیون
|
  • Dr. F. Naieri, Dr. R. Goudarzi, Dr. Z. Olumi, Dr. M. Shariat * Page 63
    Background and Objectives Thrombocytopenia is a common complication in neonatal intensive care unit neonates. The objective of this study is to identify the frequency and risk factors for neonatal thrombocytopenia among newborns. Materials and Methods Via a cross sectional and descriptive-analytical study, 201 deliveries were evaluated. An initial comparison was done for the presence of thrombocytopenia. Following that, an analysis of data was made for various possible risk factors. The data were analyzed with Fisher, Chi-Square test by SPSS 15. Results Out of the total number, 79 neonates (39.3%) were thrombocytopenic. Thrombocytopenic infants had a significantly lower average gestational age at delivery (32 ± 3.7 versus 34 ± 3.4), and lower birth weight (1888 ± 932 g. versus 2366 ± 820 g.). In this group, hemorrhage was more frequently observed to be intraventricular (37%). Use of some drugs including Heparin and occurrence of some pregnancy complications like pre-eclampsia were effective factors too. Conclusions Because of high frequency of thrombocytopenia in neonates, we have to use cautiously anti thrombotic agents in infants and cast attention on occurrence of intraventriculatr hemorrhage in these high risk newborns.
  • Dr. B. Zarbakhsh, E. Farshadi, A. Ariani Kashani, Dr. M. Karimipoor, Dr. A. Azarkeivan, R. Habibi Pourfatideh, Dr. Fallah, Dr. F. Maryami, A.R. Kordafshari, Z. Kaeini Moghadam, Dr. H. Bagherian, Dr. S. Zeinali * Page 70
    Background and ObjectivesThere is a large number of couples who are considered potential carriers of alpha or beta-thalassemia. The exact determination of gene defect for thalassemia carriers is essential for premarital screening genetic counseling. In this study, we conducted a molecular study of those suspected of carrying alpha-thalassemia mutated genes in order to detect potential deletional and non-deletional mutations in the alpha globin gene cluster. Materials and Methods In this study, those suspected of having mutation in alpha-globin gene cluster with MCV < 80 fl, MCH < 27 pg, normal serum iron, and HbA2 were selected from those referred to Pasteur Institute of Iran. Four common deletional mutations and non-deletional mutations were studied using multiplex gap-PCR, ARMS-PCR, and direct sequencing. ResultsOne hundred and forty samples with above criteria entered the study with 126 (90%) cases showing at least one mutation. Study of 4 common deletional mutations using multiplex gap-PCR revealed at least one deletion in 99 (70.71%) cases. Non-deletional mutations were found using ARMS-PCR or direct sequencing in 27 (19.28%) cases. Nine different mutations were found in the samples with –α3.7 being the most common deletion in 100 (35.71%) alleles out of 280 studied chromosomes followed by -α5nt in 25 (8.93%) alleles as the next most common. ConclusionsWe used direct sequencing to characterize more suspected carriers of alpha thalassemia. However, using other methods like real-time PCR and multiplex ligation-dependent probe amplification (MLPA) for gene dosage study of alpha-globin gene cluster could help find other non-common deletions.
  • M. Zahedpanah, Dr. A. Azarkeivan *, Dr. B. Hajibeigi, Dr. M. Ahmadinezhad, Dr. P. Eshghi, Dr. M.R. Tabatabaiee, Dr. M. Maghsudlu Page 78
    Background and Objectives Thalassemia is a hereditary anemia requiring lifelong transfusion treatment with thromboembolism as one of its side effects. In the present study, we tried to determine the activity of anticoagulant proteins in thalassemic patients. Materials and Methods This descriptive study was conducted in Adult Thalassemia Clinic in Tehran. Measurement of protein C, S, and anti thrombin III levels were done. At the same time, we did these tests on 110 normal people who were matched by age and sex as the control group. The data were analyzed with Chi-Square, Pearson and T-test by SPSS 16. Results Out of 127 patients with the mean age of 29.4 year (SD ± 10.6), 114 (89.8%) were spelenectomized. Seven patients (5.5%) had history of thrombosis with 2 of them being diagnosed as major and 5 intermedia; all of them were spelenectomized. In 61.1%, 67%, and 22.5% of thalassemic patients, the levels of protein C, protein S, and anti thrombin III decreased, respectively. We did not observe any correlation between these results and the type of thalassemia except antithrombin III (p= 0.001). Conclusions In our study, we observed significant decreased activity of protein C, S, and antithrombin III in comparison to the normal population which shows that thalassemic patients are prone to the thromboembolic events.
  • Dr. M. Moghimi, Dr. S.N. Mousavinasab, Dr. Y. Haghdar Saheli, Dr. Y. Mortazavi * Page 85
    Background and ObjectivesHelicobacter pylori (H.pylori) has recently been postulated to play a role in the pathogenesis of autoimmune diseases including immune thrombocytopenic purpura (ITP). In the present study, we looked for an association between H.pylori infection and chronicity of ITP in adults with acute ITP. Materials and MethodsTwelve patients with positive and 12 patients with negative urea breath test (UBT) for H. pylori infection aged 14 years and older with acute ITP and a platelet count below 100×103/μL were enrolled in this cohort study. All patients with platelet counts < 30×103/μL were treated with corticosteroid. After two weeks, platelet count started to be monitored at the baseline every month for 1 year. After 6 months, ITP patients with a platelet count recovery of greater than 100×103/μL were defined as ITP responders. The data were analyzed by Chi-square test and independent sample T-test with SPSS 11.5. ResultsThere were no significant differences between the mean age and sex of the infected and non-infected patients. At the baseline, the mean platelet counts of the infected and non-infected patients were 7.3 ± 5.3×103/μL and 6.4 ± 3.3×103/μL, respectively. No significant difference was seen between the mean platelet count of the infected and non-infected patients after 6 months. ConclusionsAlthough there was a greater rate of chronicity in the infected patients, it was not statistically significant. Therefore, we found no evidence of any association between H.pylori infection and chronicity of ITP. Further studies on larger number of patients with longer follow-up are recommended.
  • Dr. K. Baesi, Dr. M. Ravanshad *, Dr. S.Y. Hosseini, Dr. M. Haji Abdolbaghi, Dr. K. Shahzamani Page 94
    Background and ObjectivesHuman immunodeficiency virus (HIV) is the retrovirus that causes the disease known as AIDS. In the current study, we examined the genetic diversity of HIV-1 strains circulating in Iran. Materials and MethodsSequencing and phylogenetic analysis of human immunodeficiency virus type 1 (HIV-1) pol gene is a useful method for subtyping strains of HIV-1. HIV-1 RNA was derived from plasma of 24 infected patients in Imam Khomeini Hospital in Tehran. RT Nested-PCR was developed and the product was extracted from agarose gel. The products were sequenced and phylogenetic analysis by Mega 4 software was constructed. ResultsThe developed PCR method successfully amplified the specific sequence. The sequence and phylogenetic analysis showed subtypes A1 and B in 14 and 10 patients, respectively. ConclusionsThe results indicated intravenous drug users infected with HIV-1 subtype A1, and hemophiliacs infected with HIV-1 subtype B. The results also showed that the subtype A1 is the most prevalent in HIV infected patients. Such information can be useful in intervention strategies and control programs.
  • Dr. A. Gharehbaghian, Dr. H. Hatami, H. Emami, Dr. M. Bardeh, Dr. G. Karimi * Page 101
    Background and ObjectivesClinical use of blood components seems to be inappropriate in Iran. The aim of this study was to evaluate blood utilization patterns in Rasht. Materials and MethodsThis was a cross-sectional descriptive study. Data about blood orders issued at day 20 of each month during the year 2007 were obtained from 5 hospitals. Data were analyzed by T-test with SPSS 15 descriptively for 491 cases. For all hospitals and wards, crossmatch/transfusion ratio (C/T) was calculated and compared separately. ResultsC/T=1/9 compared to the expected ratio was normal but significant differences were observed among different centers. The highest and lowest orders were from surgery (42.8%) and internal wards (7.1%), respectively. In surgical ward, the mean hemoglobin concentration of recipients was 9.03 ± 2.19 g/dl. ConclusionsPacked cell utilization in Rasht was normal but not ideal. In this study, blood utilization model in obstetrics and gynecology ward was appropriate. This may suggest an active and effective blood transfusion committee in hospitals. It seems that the lack of hospital blood transfusion committees with no experienced doctors attending, lack of executive support and external audit of hospital blood bank agenda, the lack of software integration between blood centers and hospitals, the lack of type and screening for patients, and importantly free of charge blood dispensation are major obstacles in reforming blood utilization patterns, running haemovigilance system, and raising quality.
  • Dr. Sh. Shahbazi *, Dr. R. Mahdian Page 109
    Background and ObjectivesWeibel-Palade bodies (WPBs) are specific storage granules of vascular endothelial cells to which they are unique and for whose physiology they might play an important role. Materials and MethodsWe have reviewed the most recent literature published regarding the function of WPBs and their related proteins. ResultsDiscrimination of WPBs from lysosomes drew scientist's attention to their biological importance. Furthermore, localization of the important proteins such as von Willebrand factor (vWF), P-selectin, and Osteoprotegerin has confirmed the critical role played by these organelles. The content of WPBs can be very quickly available in case of vascular injuries suggesting that they could act as regulators of rapid vascular responses. Since the biogenesis of these granules depends on the presence of vWF, it would be interesting to know how the absence of vWF and WPBs would affect the function of other stored proteins. This situation which is present in von Willebrand Disease needs to be evaluated. ConclusionsThis review contributes to a better knowledge of WPBs biology and function. At the same time, further investigations have yet to be done to reveal the roles these organelles can play.
  • Dr. F. Yavari *, V. Khoshkhooiefar, M.M. Hariri, Dr, N. Akbari Page 122
    Background and ObjectivesExpression of strong IgM type Anti H in Bombay phenotype cases can lead to acute intravascular hemolytic reactions if they are transfused with ABO group O negative blood. CaseOur case had been recognized as blood group O with Negative Rh. In his recent donation, during antibody screening a high titers of anti A, anti B, and anti H were detected. In addition, there was no agglutination when donor's RBC and anti H were mixed. There were no Kell and CDE in the sample and the Rh genotype was recognized as cde/cde (rr). ConclusionsAccording to Oh phenotype reports, the number of Bombay phenotype is 6 in Esfahan and 15 in Iran. It seems that antibody screening should be further considered in Esfahan.