فهرست مطالب

مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم
سال سیزدهم شماره 1 (پیاپی 48، بهار 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/02/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی اکبر حق دوست، بهنام صادقی راد، اعظم شمس الدینی، یاسمن نفیسی، محمودرضا دهقانی، سید امین آیت اللهی موسوی صفحه 1
    مقدمه
    هدف این پژوهش ارزیابی میزان و مصادیق موفقیت تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن در دانشجویان بورسیه ایرانی اعزام به خارج از کشور در رشته های علوم پزشکی بود.
    روش کار
    در این مطالعه مقطعی با بهره گیری از پرسشنامه خودایفاء نظرات دانش آموختگان اعزامی طی سال های 1376 تا 1382 و اساتید راهنمای ایشان در خارج از کشور مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین اطلاعات پایه این دانشجویان از دفتر اداره بورس وزارت اخذ شد.
    یافته ها
    دانشجویان در کل خود را تقریبا موفق دانسته ولی معتقد بودند که تجربه فعلی می توانست میزان موفقیت ایشان در تحصیل را افزایش دهد. حدود 10% دانشجویان از دیدگاه اساتید راهنما در مقایسه با سایرین در سطح پایین تر از متوسط بودند. مهم ترین مصادیق بیان شده برای موفقیت آشنایی با تکنیک ها، مباحث و دستاوردهای علمی روز در رشته تحصیلی و آشنایی با موضوعات علمی مرتبط با رشته تخصصی و شرکت در دوره های آموزشی بیان شدند. همچنین پشتکار و همت فردی و شرایط و امکانات دپارتمان و دانشگاه محل تحصیل اصلی ترین عوامل مؤثر در موفقیت تحصیلی عنوان شدند. اساتید راهنما، دانشجویان ایرانی خود را در حیطه های رعایت اصول اخلاقی، درک و انتقال فکری و قابل اعتماد بودن، موفق ولی در مهارت های نوشتاری و ارتباط کلامی به زبان انگلیسی و توانایی رهبری ضعیف تر می دانستند.
    نتیجه گیری
    اگرچه در مجموع دانشجویان و اساتید راهنما نظر مثبتی در مورد موفقیت تحصیلی داشتند ولی به نظر می رسد توجه خاص به بعضی حیطه ها همچون مهارت های زبان انگلیسی و مدیریت تحقیق می تواند این موفقیت را افزایش دهد. همچنین ضرورت طراحی شاخص های عینی تری برای سنجش موفقیت تحصیلی دانشجویان بارز بود.
    کلیدواژگان: موفقیت تحصیلی، استاد راهنما، سیستم بورس، شاخص های سنجش موفقیت، اعزام دانشجو به خارج
  • علیرضا عزیزی، آزاده میرزایی، جمال شمس صفحه 11
    مقدمه
    سیگار رایج ترین و ارزان ترین ماده اعتیادآور است که بر اساس فرضیه خوددرمانی خانتزیان، افراد بسیاری به خاطر تحمل آشفتگی پایین و اختلال در تنظیم هیجانی به این اعتیاد روی می آورند. با این حال در ارتباط با این سازه ها درباره سیگار خصوصا در ایران پژوهشی به چشم نمی خورد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تحمل آشفتگی و تنظیم هیجانی با میزان وابستگی دانشجویان به سیگار می باشد.
    روش کار
    118دانشجوی پسر سیگاری دانشگاه تهران به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند که سن آنها بین 27 -18 سال (میانگین: 55/20) بود. میزان وابستگی این افراد به سیگار به کمک تست وابستگی به نیکوتین فاگرشتروم، و میزان تحمل آشفتگی و تنظیم هیجانی آنها به کمک مقیاس های تحمل آشفتگی سیمونز و گاهر، و دشواری در تنظیم هیجان گرتز و روئمر سنجیده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس، رگرسیون چند متغیری و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل گردید.
    یافته ها
    بین تحمل آشفتگی دانشجویان و میزان وابستگی آنها به نیکوتین همبستگی منفی معناداری وجود دارد (711/0-= r، 01/0> p). همچنین بین آشفتگی هیجانی دانشجویان و میزان وابستگی به نیکوتین همبستگی مثبت معناداری وجود دارد (856/0= r، 01/0> p). بین گروه های با وابستگی بالا، پایین و متوسط از نظر تحمل آشفتگی و تنظیم هیجانی تفاوت معناداری وجود ندارد (34/1= F، 05 /0 < P). نتایج نشان داد که عدم وضوح هیجانی، دشواری در کنترل تکانه، ارزیابی آشفتگی و جذب آشفتگی درصد معناداری از واریانس وابستگی را پیش بینی می کنند (01/0> p).
    نتیجه گیری
    بین وابستگی به سیگار، اختلال در تنظیم هیجانی و تحمل آشفتگی پایین رابطه وجود دارد که همسو با فرضیه خوددرمانی خانتزیان است.
    کلیدواژگان: تحمل آشفتگی، آشفتگی در تنظیم هیجانی، وابستگی به سیگار، دانشجویان
  • سیدداود نصرالله پورشیروانی، پوران رئیسی، محمداسماعیل مطلق، مهندس محمد جواد کبیر، حسن اشرفیان امیری صفحه 19
    مقدمه
    نظام ارجاع به عنوان پل ارتباطی سطوح ارایه دهنده خدمات در کاهش هزینه و ایجاد دسترسی به خدمات تخصصی تر نقش اساسی دارد. این مطالعه جهت ارزیابی عملکرد نظام ارجاع در طرح پزشک خانواده و نظام شبکه دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گرفت.
    روش کار
    این مطالعه از نوع توصیفی– تحلیلی بود که به صورت مقطعی در زمستان 87 انجام گرفت. 27 (52%) مرکز از کل مراکز مجری طرح پزشک خانواده و بیمه روستایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران، در 5 شهرستان شهریار، رباط کریم، کرج، ساوج بلاغ و نظرآباد به صورت تصادفی سیستماتیک به عنوان خوشه های پژوهش انتخاب و در هرکدام 7 تا 10 بیماری که با ارجاع پزشک خانواده به سطح 2 مراجعه و خدمات مورد نیاز را دریافت داشتند، بررسی شدند.
    یافته ها
    از میان 225 بیمار، 9/60% زن بودند. 78 نفر(7/34%) در هنگام مراجعه به پزشک خانواده، فرم ارجاع از خانه های بهداشت را به همراه داشتند. از میان این بیماران، ارجاع 146 نفر(9/64%) بنا به تشخیص پزشکان خانواده بود اما پزشکان خانواده در 79 مورد ارجاع (28%) در انتخاب پزشک متخصص سطح 2 نقش داشتند. پزشکان متخصص سطح 2 نتایج ویزیت 68 بیمار (2/30%) را در قالب پسخوراند به پزشکان خانواده ارجاع دهنده ارایه نمودند. از بین بیماران مراجعه کننده به سطح 2، 57 نفر(3/25%) بعد از دریافت خدمات، نزد پزشک خانواده خود بازگشتند و 127 نفر(6/75%) از بیمارانی که بعد از دریافت خدمات سطح 2 به سطح اول بازنگشتند، علت اصلی را عدم آگاهی ذکر نمودند.
    نتیجه گیری
    عملکرد نظام ارجاع در برنامه پزشک خانواده در حد انتظار نبوده و نیاز به ارتقاء دارد.
    کلیدواژگان: نظام ارجاع، پزشک خانواده، مرکز بهداشتی درمانی
  • طاهره فتاح، علی اکبری ساری*، علی اکبر حق دوست، کاظم زنده دل، محمد واسعی صفحه 26
    مقدمه

    با توجه به رشد پرشتاب پژوهش در علوم پزشکی، رعایت اصول اخلاقی در انجام طرح ها و انتشار نتایج پژوهش ها و به خصوص حقوق مربوط به نویسندگان جایگاه ویژه ای یافته است. در این مطالعه دیدگاه محققین و مسوولین نشریات علوم پزشکی، مورد بررسی قرار گرفت.

    روش کار

    در این تحقیق، پرسشنامه ای توسط پست الکترونیک به محققین و سردبیران مجلات علوم پزشکی کشور ارسال شد و سوالاتی در خصوص تعریف نویسنده، میزان رعایت اصول اخلاقی در تعیین نویسندگان، دلایل مهم زیر پا گذاشتن آنها و بهترین راهکارهای اصلاحی پرسیده شد.

    یافته ها

    از بین 112 پاسخ رسیده، 52% افراد با تعریف ارایه شده توسط کمیته سردبیران مجلات علوم پزشکی دنیا در مورد شرایط نویسندگی موافق بودند و آن را برای ایران نیز کاربردی می دانستند. به نظر آنها در کمتر از 50% مقالات ایرانی این تعریف به صورت کامل رعایت می شود. منفعت طلبی نویسندگان (71%)، فشارها و معذوریت های محققین و دانشجویان نسبت به مسوولین مراکز و استادان راهنما (50%)، و عدم آشنایی با اصول و قوانین مربوطه (45%) مهم ترین علل عدم رعایت اصول و شرایط استاندارد نویسندگی بود. بیشترین جریمه انتخابی تذکر کتبی و سپس عدم برخورداری از مزایای مادی و معنوی مقاله عنوان شد. همچنین ابلاغ قوانین و آیین نامه های مربوطه (52%)، برنامه های آموزشی (39%) و اقدامات پیشگیرانه (39%) به عنوان مهم ترین راهکارهای پیشنهادی برای کاهش خطاها بودند.

    نتیجه گیری

    اکثر محققین و صاحب نظران کشور رعایت تعاریف استاندارد بین المللی را ضروری و مناسب می دانند. با وضع قوانین، استفاده از ابزارهای تشویقی و تنبیهی مناسب و توسعه فعالیت های آموزشی می توان زمینه های بروز چنین تخلفاتی را به حداقل رساند.

    کلیدواژگان: نویسندگی، اخلاق، انتشارات، پژوهش، هم تراز داوری
  • فاطمه رنگرز جدی، مریم رنگرز جدی، مهندس محمدرضا رضایی مفرد صفحه 33
    مقدمه
    ترخیص با رضایت شخصی، ترک بیمارستان علی رغم توصیه های پزشکی می باشد که به افزایش بیماری و خطر بستری مجدد بیماران منجر می گردد. این پ‍ژوهش به بررسی دلایل بیماران برای ترخیص با رضایت شخصی در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی کاشان می پردازد.
    روش کار
    پژوهشی توصیفی- کاربردی در نیمه اول سال 1387 انجام شد. حجم نمونه 865 نفر به دست آمد و نمونه ها به صورت تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه تلفنی و پرسشنامه محقق ساخته شامل دلایل مربوط به بیمار، کادر بیمارستان و وضعیت بیمارستان و متغیرهای زمینه ای گردآوری گردید. روائی پرسشنامه با روائی محتوا و صوری، و پایائی آن با روش split- half (78/0= r) سنجش شد. داده ها با آمار توصیفی تحلیل گردید.
    یافته ها
    از 865 نفر، 829 بیمار(84/95%) به پرسش ها پاسخ دادند که 5/44% مونث بودند. دلیل ترک بیمارستان با رضایت شخصی 506 نفر (04/61%) مسایل مرتبط با خود بیمار، 207 نفر (96/24%) کادر بیمارستان و 116 نفر (99/13%) وضعیت بیمارستان بود. اختلاف معناداری در جنسیت بیمارانی که به علت مشکلات کادر بیمارستان رضایت شخصی داده بودند مشاهده شد (03/0 > p). بخش اورژانس با 251 نفر (28/30%) بیشترین ترخیص با رضایت شخصی را داشت. در کل میزان ترخیص با رضایت شخصی3/10% با فاصله اطمینان 75/10 -9/9 درصد در سطح 95% بود.
    نتیجه گیری
    میزان ترخیص با رضایت شخصی نسبت به سایر کشورها بالا می باشد که دلیل عمده آن مسایل مربوط به بیماران است. استقرار مددکاران بالینی، افزایش آگاهی بیماران از عوارض احتمالی، طرح ریزی برنامه درمانی سرپایی برای این بیماران، ایجاد فضای مناسب برای استراحت بیماران، طراحی فضای سبز وایجاد محیطی خوشایند پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: ترخیص، ترخیص با میل شخصی، رضایت شخصی، بیمار، بیمارستان
  • مصطفی فرح بخش، جعفر صادق تبریزی، علیرضا نیک نیاز صفحه 40
    مقدمه
    مدیریت کیفیت با ارایه ابزارهای کاربردی در جهت رضایت مشتری گام برمی دارد. یکی از روش های ارتقاء فرآیند، FOCUS-PDCA است که توسط انجمن بیمارستان های آمریکا در سال 1989 تدوین شد. این مقاله به صورت گزارش موردی، روش اجرای ارتقاء مستمر کیفیت و ارزشیابی آن را در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی در استان آذربایجان شرقی تشریح می نماید.
    روش کار
    ارتقاء مستمر کیفیت با تشکیل کمیته های هماهنگی و برنامه ریزی، ایجاد شبکه یادگیری، آموزش آبشاری کارکنان و ارتقاء فرآیندهای کلیدی انجام شد.260 فرآیند ارتقاء یافته در سال های 1380 –1379 در سطح خانه بهداشت، مرکز بهداشتی درمانی و مرکز بهداشت شهرستان با چک لیست اختصاصی مورد بررسی قرار گرفت و نوع فرآیندها، تیم ارتقاء، درستی ابزارهای مورد استفاده، مشارکت مردم و جامعه، مقدار ارتقاء، شاخص ارزشیابی و استراتژی ارتقاء بررسی شد.
    یافته ها
    ارزشیابی استقرار مدیریت کیفیت بعد از پنج سال، انطباق و هم سویی فرهنگ سازمانی با کیفیت را نشان داد. بیشترین تغییر در روحیه مشارکت پذیری کارکنان، ارتباط مؤثر مدیران و کارکنان، فرهنگ کار تیمی، انتقادپذیری، توجه به صدای مشتری و استانداردسازی فرآیندها صورت گرفته بود. ارتقاء مستمر کیفیت ادبیات رایج مدیران و کارکنان را تغییر داد و واژه های کیفیت، مشتری محوری و مدیریت مبتنی بر فرآیندها را تا سطح ارایه خدمت نفوذ داد. میانگین اعضای تیم 8/5 نفر بود. از نمودار کنترل (ابزار آماری برای کنترل عملکرد فرآیند) در 43% موارد استفاده شد.
    نتیجه گیری
    برای ایجاد فرهنگ ارتقاء کیفیت مستمر، آموزش و توانمندسازی ارایه دهندگان خدمات سلامت امری ضروری است. FOCUS-PDCA روشی آسان برای ارتقاء عملکرد فرآیندها است و به سهولت می توان آن را به مدیران و کارکنان آموزش داد.
    کلیدواژگان: ارتقاء مستمر کیفیت، FOCUS PDCA، مراقبت های اولیه بهداشتی، کیفیت
  • علی دباغ، بهزاد میرمیران، نسیم عرفانی، بهنود بیکدلی، سعید کرمانی، هادی بیهقی، فرشاد کسرایی، سمیرا رجایی، احسان چیت ساز، باوند بیکدلی صفحه 49
    مقدمه
    راهنماهای طبابت بالینی، متونی هستند که به روشی نظام مند و برای کمک در تصمیم گیری در شرایط بالینی خاص تهیه می شوند. هدف از تهیه راهنماهای طبابت بالینی، ارایه توصیه های صریح و آشکار با هدفی معین برای تاثیرگذاری بر مخاطبان، به خصوص پزشکان است.
    روش کار
    در این مطالعه الگوی مورد استفاده به صورت «رویکرد مناسب جهت اقتباس راهنماهای طبابت بالینی در نظام ملی سلامت» بر اساس تجربه به دست آمده از یک پروژه اجرا شده در نظام سلامت کشور در سال های 1384 الی 1386 زیر نظر وزارت بهداشت شرح داده شده است. این پروژه منجر به تهیه 20 راهنما برای پزشکان خانواده شد. فرآیند اقتباس شامل سه مرحله است.
    مرحله اول: آمادگی، که شامل اقدامات لازم قبل از شروع اقتباس است و خود شامل 5 زیرمرحله است.
    مرحله دوم: تدوین و تنظیم سؤالات، بررسی منابع مربوط و دریافت راهنماها که خود شامل 12 زیرمرحله است. مرحله سوم: نهایی سازی که شامل 3 زیرمرحله است و منجر به گرفتن بازخورد، مشاوره، بازبینی، به روزرسانی و تهیه نسخه نهایی راهنما می گردد.
    نتیجه گیری
    کاربرد راهنماهای طبابت بالینی، به خصوص با استفاده از روش اقتباس در مورد راهنماها، می تواند نقش مهمی در ارتقاء کیفیت خدمات در نظام سلامت داشته باشد. البته این امر نیازمند برنامه ریزی و هماهنگی های گسترده در همه قسمت های نظام سلامت است، که خوشبختانه در طی سال های اخیر، اقدامات و مطالعات مفیدی در کشور ما انجام شده است.
    کلیدواژگان: راهنماهای طبابت بالینی، اقتباس، نظام سلامت
|
  • Haghdoost Aa, Sadeghirad B., Shamsadini A., Nafisi Y., Dehghani Mr, Ayatollahi Mousavi Sa Page 1
    Introduction
    This study was designed to evaluate academic achievement and its indicators among Iranian postgraduate students who had been awarded governmental scholarship to continue their studies abroad in the field of medical sciences.
    Methods
    Self-administrative questionnaires were distributed among eligible ex-students who studied abroad between 1997 and 2003 and their supervisors, via email. Their lists and contacts were received formally from the ministry of health and medical education and were verified and updated by their sponsored universities in Iran.
    Results
    Overall, ex-students believed that they were successful however, they mentioned that their achievements would have increased if they had more experience in the beginning of their studies. Their supervisors mentioned that only 10% of their ex-students had capacities less than the average. The main achievement indicators were being updated about advances in their scientific fields, and obtaining information in relevant scientific fields. Regarding the most important factors in their successes, ex-students pointed to their personal determination and perseverance, and the scientific level of their departments and college. Supervisors believed that their Iranian students were ethical, intellectual and reliable, whilst they had weaknesses in English writing and reading skills, and leadership competence.
    Conclusion
    Although the students evaluated themselves successful and their supervisors almost agreed, but it seems that it is necessary to pay more attention to students’ English skills and research management to improve their academic achievement. Besides, evaluation of students’ progress and their academic achievement based on indicators that are more objective is recommended.
  • Shams J., Azizi A., Mirzaei A. Page 11
    Introduction
    Cigarette is the most common and cheapest addictive substance associated with physical, financial, familial and social harm. Khantezian self-medication hypothesis proposes that many people smoke because of low distress tolerance and emotional dysregulation. However, there is no research concerning this issue in Iran. The present study aims at analyzing the relation among distress tolerance, emotional regulation and smoking dependence.
    Methods
    118 male smoker students from University of Tehran were chosen as samples. They were B.A. students of psychology, Law and Political Science fields being 18 to 27 years old. The rate of smoking dependence among them was assessed by Fagerstrome Nicotine Dependence Test (FTND). The distress tolerance rate and emotional regulation was also assessed by Simons and Gaher Distress Tolerance Scale (DTS) and Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS). The data was analyzed by analysis of variances, multiple regression and Pearson`s correlation coefficient.
    Results
    There was a significant negative correlation between distress tolerance rate of the students and their nicotine dependence (r=-0.711, p<0.01). There was also a significant positive correlation between the students’ emotional dysregulation and their nicotine dependence (r=0.856, p<0.01). The results indicated that lack of emotional clarification, difficulties in impulse control and appraising and absorbing distress, predict a significant percent of dependence variance (p<0.01).
    Conclusion
    There is a significant correlation between distress tolerance, emotional regulation and smoking dependence. The results are parallel with the addiction self-medication theory.
  • Nasrollahpour Shirvani Sd, Raeisee P., Motlagh Me, Kabir Mj, Ashrafian Amiri H. Page 19
    Introduction
    Referral system has an important role in cost reduction and patient access to more specialized services. Regarding the importance of the referral system in family physician program, this study was performed to evaluate performance of the referral system in Iran University of Medical Sciences.
    Methods
    This descriptive- analytic study was performed in 2009. 27 health care centers (52%) in which the family physician program was implemented and rural insurance was covered by Iran University of Medical Sciences in Shariar, Robatkarim, Karej, Savojbalagh and Nazarabad distric were randomly selected. In each center 7- 10 patients who were referred to level 2 by their family physician and received necessary services were evaluated.
    Results
    From 225 patients who received level 2 services, 137 cases (60.9%) were female. 78 (34.7%) were referred form health houses. 146 persons (64.9%) referred with the will of family physician and in 79 cases (35.1%), the family physician had the role to choose a specialist of level 2. For 68 cases (30.2%), the specialists wrote the results of their evaluation in "feedback form". Only 57 patients (25.4%) returned to their family physicians. 127 patients (75.6%) didnt return to their family physicians because of lack of knowledge.
    Conclusion
    The performance of the referral system in family physician program is not as expected and requires improvement.
  • Fattah T., Akbari Sari A., Haghdoost Aa, Zendehdal K., Vasei M. Page 26
    Introduction

    Iran has recently experienced a significant increase in the number of publications in the field of medical sciences. This has made authorship and other related ethical issues very important. Our aim was to explore the perception of Iranian researchers and medical journal editors about authorship and related ethical issues in medical publications.

    Methods

    A questionnaire was sent to editors of Iranian medical journals through e-mail, which included questions about definition of authorship, compliance of Iranian researches with this definition, possible reasons for the incompliance and their suggestions for improving the compliance.

    Results

    Out of the 112 responses received, 52% agreed with the authorship definition suggested by the International Committee of Medical Journal Editors and they considered it applicable in Iran as well. They believed that this definition is applied in less than 50% of Iranian publications the most important reasons are: authors’ egocentricity (71%), pressures and limitations imposed by supervisors and line managers (50%), and unfamiliarity with the related principles and regulations. The most frequent suggested punishments were a formal warning and preventing the author from the benefits of the paper. Designation and implementation of appropriate regulations (52%), educational programs (39%), and other preventive actions (39%) were considered as the most important strategies for reducing this problem.

    Conclusion

    Most of the respondents agreed with the international standard definition of "author" and found it appropriate for Iran. They believed that implementation of relevant regulations, in addition to educational programs and appropriate rewards and punishments can improve compliance with these standards.

  • Rangraz Jeddi F., Rangraz Jeddi M., Rezaeiimofrad M. Page 33
    Introduction
    Patients who leave hospital against medical advice may be at risk of adverse health outcomes and readmission. In this study we examined reasons of discharge against medical advice (DAMA) in University hospitals of Kashan University of Medical Sciences and Health Services in a six month period in 2008.
    Methods
    We conducted a descriptive-cross sectional study on 865 patients who left the hospitals against medical advice. Patients were selected by systematic random sampling, data was gathered by telephone survey with a valid (split-half, r =0.78) and reliable (face and content) structured questionnaire consisting of four sections of: reasons related to patient's problem, personnel's problems, hospital conditions and demographic data. Data were analyzed using descriptive statistics methods.
    Results
    Of 865 patients, 829 (95.84%) responded 460 (55.5%) were male. 506 (61.04%) of DAMAs were due to patients problems, 207(24.96%) were due to personnel's reasons and 116 (13.99%) were due to hospital conditions. There was a significant difference among the gender of patients discharged against medical advice in the group of reasons relating to personnel (P<0.01). Most DAMAs were from Emergency ward (30.28%). The total rate of DAMA was 10.3% (9.9% -10.75%, α = 0.5).
    Conclusion
    D AMA rate was high and the most common reasons were patient's problems. Employing clinical social workers in wards, increasing patients’ knowledge about adverse effect of DAMA, planning outpatient services for those who leave against medical advice and providing convenient environment for patients in the hospital are recommended solutions to decrease DAMA.
  • Farahbakhsh M., Tabrizi Js, Nikniaz A. Page 40
    Introduction
    Quality management improves longstanding satisfaction of the customers. FOCUS-PDCA is one of the methods of quality management and process improvement which was designed by American hospital association in 1989. This case study explores the implementation and evaluation of continuous quality improvement (CQI) in primary health care system of East Azerbaijan Province.
    Methods
    CQI was implemented with institution of steering committees, creation of learning networks, cascade education of employee, and improvement of key processes. 260 improved processes in health houses, health centers and district health centers in 2001- 2002 were evaluated by a specific checklist, assessing process type, improvement team, tools that were used, community participation, amount of improvement, measurement indicator and improvement strategy.
    Results
    Assessment of the processes five years after implementation of quality management showed that organization culture was in concordance and alignment with quality. The biggest change was seen in staff participation, effective communication, team work, acceptance of criticism, attention to the voice of customers and process standardization. CQI changed traditional literature of managers and employees and expanded the use of quality, and customer and process based management to the service delivery point. The average number of the people participated in each teams was 5.8. In 43% of the projects, the improvement teams used control charts.
    Conclusion
    For establishing CQI culture in any organizations, it is necessary to educate the service providers about it. FOCUS-PDCA is a simple method for performance improvement which can be easily taught to managers and staff.
  • Bikdeli B., Kermani S., Beyhaghi H., Kasraei F., Rajaei S., Chitsaz E., Bikdeli B., Dabbagh A., Mirmiran B., Erfani N. Page 49
    Introduction
    Clinical practice guidelines are formatted texts that are prepared in a systematic approach to help clinical decision making in special conditions. The aim of these guidelines is to prepare clear recommendations with definite goals to influence the audience, mainly the physician.
    Methods
    In this study, the appropriate approach for adoption of clinical practice guidelines in the national health system is defined based on the experienced project in the Iranian national health system in 2005-2007 which yielded in 20 national guidelines for primary care physicians. The process of adaptation consists of three stages. The first one is the preparing stage which consists of the steps necessary for starting the process of adaptation and is composed of 5 sub-stages. The second stage is writing and editing the questions, which consists of selecting and preparing a number of questions and then searching the resources and finding the guidelines. This stage consists of 12 sub-stages. The 3rd stage is the finalizing stage which consists of 3 sub-stages and includes getting feedbacks, consultation, updating and finalizing the guideline draft.
    Conclusion
    Using c linical practice guidelines, especially when they are prepared by adoption method, can increase the quality of care in health care systems. Of course it needs extensive planning and coordination in different parts of the system fortunately promising approaches have been taken in our country in recent years.