فهرست مطالب

مشکوه - پیاپی 106 (بهار 1389)

فصلنامه مشکوه
پیاپی 106 (بهار 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/02/11
  • تعداد عناوین: 12
|
  • کسوف در منظومه ارزش ها / یادمان بیست و یکمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی
    حمیدرضا آژیر صفحه 4
    دو دهه از آن روز حادثه می گذرد؛ روزی آبستن رخدادی که نظاره کنندگانش اگر هم بخواهند نخواهند توانست حتی جزئیات آن را از بستر ذهن بزدایند.
    بامداد تب آلودی بود و اگر چه آن پیشوای مرشد سالیان عمرش فزونی گرفته چند شب بود که در بستر بیماری به سر می برد لیک باز هم خبر آن بامداد با آهنگ بغض آلود گوینده، بغض پنهان ملتی منتظر را هویدا کرد و بانگ خاموش در سویدای دل ها را برآورد.
    آری آن که توانسته بود چنان آسان بر دل ها چیرگی یابد باید هم چنین دشوار از دل ها کنده شود. آن چهره پرتوفشان که نزدیک به ده سال به چشم می آمد و چشم نافذ آن دنیاگریز که تا ژرفای وجود آدمی رخنه می کرد دیگر از میانه رخت بر بسته سرایی را گزیده بود که یادش لحظه ای او را رها نکرد و به سان جلودارش مولی الموالی علی نفس آسوده را از او ستانده بود و از همین رو در واپسین دم با دلی آرام از این گذرگاه گذشت بی آن که جز از خدا، ترس را نیازمود و هراس از هیچ رویدادی را نچشید تا جایی که مرگ را هم با همه هراس آوری چونان بره ای رام به سینه فشرد.
  • محمد کاظم شاکر، محمدحسن محمدی مظفری صفحه 6
    مقاله حاضر سیر کوتاهی درباره پدیده ظاهرگرایی در فهم قرآن از صدر اسلام تا زمان حاضر است. ظاهرگرایی در فرقه ها و مذاهب گوناگون اسلامی نمود یافته، ولی نزد همه آنان به یک معنی نبوده است و چه بسا تفسیری که نزد یک فرقه ظاهرگرایانه به شمار رفته، نزد فرقه ای دیگر تاویل گرایانه شمرده شود. در این سیر کوشش شده با شیوه پدیدارشناسی به بررسی مکاتب ظاهرگرا بپردازیم و از این رو، قصد داوری درباره آن ها را نداشته ایم. هرچند نمی توان ادعا کرد که سیر کنونی، جامع همه افراد و مصادیق ظاهرگرایی است، ولی می توان گفت که نمودها و مصادیق آشکار و روشن ظاهرگرایی را ارائه می دهد. گفتنی است که ظاهرگرایی در این مقاله شامل متن گرایی نیز می شود.
    کلیدواژگان: ظاهرگرایی، باطن گرایی، تاویل گرایی، تفسیر ظاهری، تفسیر تاویلی
  • حسین مفید صفحه 19
    قرآن کتابی فهمیدنی است که آیات آن بر قلب پیامبر خاتم نازل شده تا کار هدایت بشر را بدان سامان بخشد. یکی از مهم ترین مباحث درباره قرآن، امکان فهم آن و چیستی و چگونگی این فهم است که در اصول فقه با عنوان «حجیت ظواهر» مورد توجه قرار می گیرد. در بحث حجیت ظواهر گروه های مختلفی سخن رانده اند که از خودبسندگی قرآن در فهم تا ناممکن بودن فهم قرآن طیفی از نظریات را تشکیل می دهند. میرزای اصفهانی از جمله فقهای معاصر است که بیانی تازه از نظریه مشهور فقهای امامیه مطرح کرده که در آن حجیت ظواهر با حفظ استقلال قرآن و عترت در حجیت اثبات می شود. در واقع از آن جا که بشر «مخاطب بالعرض» قرآنی است که «ذکر» و رسول آورنده اش «مذکر» دانسته شده اند، برای رسیدن به ظهور آیات و دریافت قرائنی که به بپاشدن یک آیه و دلالت الفاظ آن بر معانی مورد نظر گوینده اش دلالت می کنند، نیازمند مراجعه به «من عنده علم الکتاب» است تا او را با تبیین قرائن متصل عقلی و منفصلی که یقین عقلایی در انعقاد ظهور از لفظ را سبب می سازد، برساند.
    کلیدواژگان: قرآن، امکان فهم قرآن، ظواهر، حجیت، ظهور، میرزا مهدی اصفهانی
  • مهدی اکبر نژاد، محسن حسن وندی صفحه 42
    مفهوم رؤیت خداوند به‎طور عام و درخواست رؤیت از سوی حضرت موسی در آیه 143 سوره اعراف به‎طور خاص، یکی از شبهات بحث برانگیز کلامی است که نظریات مختلفی در مورد آن بیان شده است. نگارنده در این نوشتار اهم نظریات مطرح شده را بیان کرده، هر یک را مورد بحث و ارزیابی قرار می‎دهد و با اعتقاد بر این‎که درخواست حضرت موسی با لفظ «ارنی»، درخواست برای رؤیت ظاهری خداوند بوده است، مباحث و ادله‎ای را برای اثبات آن بیان داشته، اظهار می‎دارد که این درخواست، در حقیقت ادامه و پیرو درخواست‎های بنی‎اسرائیل از موسی بوده است. چنان که در آیاتی از قرآن کریم نیز بدان اشاره شده است. در پایان پس از ارزیابی مباحث مطرح شده، به بیان نظریاتی در مورد توبه حضرت موسی و فلسفه توبه ایشان می‎پردازد.
    کلیدواژگان: بنی اسرائیل، موسی (ع)، رویت خداوند، درخواست رویت، امکان رویت
  • حسین بهروان صفحه 57
    هدف این مقاله پاسخ به این سه پرسش است:1. ترتیب اهمیت ابعاد دینداری در نظر مردم و متخصصان دینی چگونه است؟
    2. چه تفاوتی میان نظر مردم و متخصصان دینی درباره درجه اهمیت ابعاد دینداری وجود دارد؟
    3. چه تفاوتی میان نظر مردم و متخصصان دینی درباره درجه اهمیت ملاک های دینداری وجود دارد؟
    روش تحقیق پیمایشی و جامعه آماری کلیه افراد پانزده سال به بالای خانوارهای شهر مشهد و حجم نمونه 464 نفر است که با روش خوشه ای، دو مرحله ای، قشربندی متناسب، و تصادفی سیستماتیک، همراه 10 نفر از اساتید رشته الهیات دانشگاه فردوسی مشهد انتخاب شدند. روش گرد آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بود. نتایج نشان داد که مهم ترین ابعاد دینداری در نظر مردم و متخصصان به ترتیب درجه اهمیت میانگین عبارت اند از: اصول دین، فروع دین، ضروریات دین (واجبات و محرمات)، اخلاق و شعائر، مستحبات و مکروهات. در مورد درجه اهمیت اصول دین، واجبات و محرمات و اخلاق و شعائر میان مردم و متخصصان تفاوت معنی دار وجود ندارد، لیکن در بعد فروع دین و مستحبات و مکروهات تفاوت وجود دارد، به گونه ای که مردم به طور معنی دار به فروع دین کمتر و به مستحبات و مکروهات بیشتر از متخصصان اهمیت داده اند. درصد توافق نظر در تعداد ملاک های اصول دین 100درصد، فروع دین صفر، واجبات و محرمات 3/88 درصد، مستحبات و مکروهات 3/58 درصد، اخلاق و شعائر 68 درصد است.
    کلیدواژگان: ابعاد دینداری، اهمیت ملاک های دینداری، متخصصان دینی، مردم، مشهد
  • محمد جواد مهدوی صفحه 82
    امکان صدور معجزه و کرامات از ناحیه امام معصوم و رابطه آن با علم غیب امام، موضوعی است که نویسنده آن را از دیدگاه برخی از متکلمان شیعه به اجمال مورد بررسی قرار داده است. در بخش پایانی مقاله هم، منابع تاریخی ثبت کرامت و معجزات حضرت رضا را متذکر شده و به چند کرامت مشهور اشاره کرده است.
    کلیدواژگان: امام رضا (ع)، کرامات رضوی، معجزه، کرامت
  • محمد مهدی رکنی یزدی صفحه 89
    کرامت در منظومه فرهنگ و اعتقادات اسلامی به ویژه تشیع پدیده ای ممکن الوقوع است؛ نویسنده بر این مبنا و با آوردن دو نمونه تاریخی و یک نمونه معاصر از مآخذ معتبر در مقام اثبات امکان وقوع آن برآمده است. گرچه به باور برخی از عقل گرایان، کرامت که «خرق عادت» است مخالف قانون علیت پنداشته می شود. اما باید توجه داشت که علت های معنوی و غیر مادی در این جهان وجود دارد که تحقیقات نوین هم آن را تایید می کند، و می تواند سبب حوادثی غیر معمول شود.
    ضمنا از منظر آسیب شناسی این نکته یادآوری شده که بسا بزرگ نمایی یا پیرایه هایی که بر یک کرامت بسته می شود اصل آن را مورد تردید قرار می دهد.
    کلیدواژگان: کرامت، امکان وقوع، ضامن آهو، محمد کاظم ساروقی
  • محمدحسن پاکدامن صفحه 105
  • غلامرضا جلالی صفحه 117
    بخش قابل ملاحظه ای از فرهنگ و معارف بشری در فرایند سفرهای علمی – سیاحتی شکل می گیرد. نوشته حاضر گزارش سفری است که نویسنده در مدت اقامت خود در هند و دیدارهای علمی با اشخاص مختلف از جمله دکتر نجفی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هند و دکتر خواجه پیری (مسئول مرکز نور) و آشنایی با فعالیت های رایزنی جمهوری اسلامی داشته، که آن را مکتوب نموده است. ایشان بر این نکته اهتمام دارد که سرزمین تاریخی هند وام دار تمدن بزرگ اسلامی است.
    کلیدواژگان: کشور هند، شیعیان، میراث اسلامی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
  • سید حسن حسینی صفحه 134
  • علی اکبر مومنی صفحه 139
|
  • Dr Muhammad Kazem Shaker, Muhammad Hasan Muhamadi Muzaffari Page 6
    The present article is a short survey of the literalism in the understanding of the Qur’an. First of all, it refers to the tradition of literal and allegorical interpretation in pre-Islamic period; then, it traces the history of this phenomenon in Islam. Literalism appears in various Islamic schools and sects, but it is not of the same meaning in all of them. An interpretation may be regarded as literal in one sect and allegorical in another. This survey does not claim to be comprehensive, but hopes to present obvious and examples of this phenomenon. Literalism in this article includes textualism.
  • Husayn Mufid Page 19
    One of the most important issues concerning the Qur’an is the possibility and the way of understanding the Qur’an, which is dealt with in principles of jurisprudence as the “authority of apparent meanings”. This topic includes opinions ranging from self-sufficiency of the Qur’an for its understanding to the impossibility of its understanding. The writer believes that Mīrzā Mahdī Iṣfahānī is among the contemporary jurisprudents who has presented a new exposition of the famous Imāmī jurists’ view, according to which the authority of apparent meanings can be proved, retaining the independence of the Qur’an and the ‘itrat (progeny of the Prophet – S.A.W.) in their authority.
  • Dr. Mahdi Akbarnizhad, Muhsin Hasanvand Page 42
    The concept of vision of God in general and the request for it by the Prophet Moses (A.S.) in particular is among the controversial issues. In this article, the writer has stated the most important views in this respect. He argues that the Prophet Moses’ request (arinī – show me [Yourself]) was in fact prompted by the frequent requests by Banī Isrā’īl, who demanded to see God visibly. In conclusion, the issue of the Prophet Moses’ repentance and its philosophy is dealt with.
  • Dr. Husayn Bihravan Page 57
    This article aims at replying these three questions: 1. The extent to which the dimensions of religiosity are important to people and experts. 2. Difference in degree of the importance of religiosity dimensions between these two viewpoints. 3. Difference between the viewpoints of people and experts concerning the degree of importance of religiosity criteria.The research method is “survey” and the statistical society includes all those over 15 years old belonging to the families of Mashhad and sampling number is 464 people.Basic tenets of faith, secondary principles of religion, obligations, prohibitions, ethics, preferable religious acts, and detested things are the most significant dimension of religiosity in the two viewpoints. People have attached less importance to the secondary principles of religion and more importance to the preferable religious acts and detested things than did the experts; in other instances there is a meaningful difference.
  • Dr. Muhammad Javad Mahdavi Page 82
    The possibility of working miraculous acts by the Infallible Imam (A.S.) and its relation to the Imam (A.S.)’s knowledge of the Unseen, is an issue that the writer of the present article has briefly examined from the viewpoints of some Shī‘a theologians. In the final part of the article, he has pointed out the historical records of Imam al-Riḍā (A.S.)’s miraculous acts and healings and touched upon several well-known miraculous acts.
  • Dr. Muhammad Mahdi Rukni Yazdi Page 89
    A miraculous (karāma) act in Islamic culture and ideology, especially in Shī‘ism, is possible; accordingly, the writer proceeds to prove its possibility by giving two historical examples and one contemporary one from reliable sources. Although in view of some rationalists, miraculous act, which is an extra-ordinary event, is regarded as contrary to the law of causality, it is to be noted that there are spiritual and non-material causes in this respect, confirmed by new researches, which can cause unusual events. In the meantime, it is mentioned from the pathological perspective that many a time the exaggerations and misrepresentations imposed on a miraculous act would throw doubt on the very act itself.
  • Muhammad Hasan Pakdaman Page 105
    Since long ago (Timurid period), several pieces of tombstones were identified in the open area of the cemetery of Tabātkān village known as “Tabādkān Shrine of Sādāt [descendants of the Prophet – S.A.W.]. After a mausoleum was constructed over it in early 2008, in order to investigate the issue, the IRF’s Biography and Genealogy Department as per the request by local officials tried to reveal the hidden aspects of this historical monument (which is now turned into a place of pilgrimage) within the span of two stages of field study and library research.
  • Ghulam Riza Jalali Page 117
    A considerable portion of human knowledge is formed in the process of field and tourist trips. The present writing is a travel report written by the writer during his stay in India and his scholarly meetings with a variety of people including Dr. Najafī (Cultural Counselor of the Islamic Republic of Iran) and Dr. Khājeh Pīrī (Director of Noor Center). He asserts that the historical land of India is indebted to the great Islamic civilization.
  • Sayyid Hasan Husayni Page 134
    The minbar (pulpit) renowned as Ṣāḥib al-Zamān (Lord of Time) is located in Aivān-i Maqṣūra of Gawharshād Mosque. This fourteen-step pulpit is made of walnut and pear wood, without using any nails. This artistic work has no date of construction, but it is probably made simultaneous to the construction of the Mosque itself and the name of its constructor is Sultān Hasan b. Najjār Kirmānī. Since long ago, the Shī‘as have assumed that Ṣāḥib al-Zamān (Imam Mahdi – A.S.) will mount the pulpit when he reappears.
  • Ali Akbar MuminĪ Page 139
    The Encyclopedia of the Holy Qur’an is one of the significant and valuable works published by the Holy Qur’an Culture and Knowledge Center. Referring to it as a valuable, exceptional, and rather unmatched work, the writer has made some critical reviews of this work, including: incongruity in the articles that fall in the same line; paying little attention to the interdisciplinary topics; inappropriate organization; non-utilization of new ideas; and partial deviation for the subject.