فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان
سال دوازدهم شماره 2 (پیاپی 34، تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/04/10
  • تعداد عناوین: 15
|
  • علیرضا خویی، جینا خیاط زاده، علیرضا فاضل، سپیده سالاری بیناباج، مینوگوهری صفحات 1-8
    زمینه و هدف
    ترکیبات قندی سطح سلول و ماتریکس سلول، دارای نقش با اهمیتی در تنظیم میان کنش های سلول - سلول و سلول - ماتریکس هستند. تغییر قندهای سلولی، یکی از مهم ترین وقایع مولکولی است که در طی فرآیند بدخیمی بافت ها ایجاد می شود. این مطالعه به منظور بررسی هیستوشیمیایی موکوپلی ساکاریدهای سلولی و ارتباط آن با تمایز تومور در کارسینومای مری و معده انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه آزمایشگاهی نمونه های بافتی 80 بیمار شامل 40 بیمار با اسکوآموس سل کارسینومای مری (SCC) و 40بیمار با آدنوکارسینومای معده با تمایزهای مختلف تومور، از بخش آسیب شناسی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد طی سال 1388 انتخاب گردید. نمونه ها با روش آلسین بلو PH 1 و 5/2 برای شناسایی ترکیبات موکوسی سولفاته و کربوکسیله همراه با شاهد مثبت و منفی رنگ آمیزی و بررسی میکروسکوپی شدند.
    یافته ها
    سلول های پوشش طبیعی و کارسینوم مری در تمایزهای مختلف در PH 1 و 5/2 رنگ پذیری منفی داشتند؛ اما سلول های استرومای طبیعی و توموری واکنش مثبت داشتند. سلول های غددی طبیعی و سرطانی معده در PH 1 منفی؛ ولی سلول های غددی طبیعی در PH2.5 مثبت شدند؛ اما سلول های سرطانی در تمایزهای مختلف پاسخ ضعیفی نشان دادند. سلول های استرومای طبیعی و توموری معده در در PH 1 و 5/2 مثبت بودند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که احتمالا در فرایند سرطانی شدن، تغییر در عملکرد سلول های پوششی مری از نظر ایجاد ترکیبات موکوسی سولفاته و کربوکسیله پدید نمی آید؛ ولی در سلول های غددی معده تغییراتی به صورت کاهش ترشح ترکیبات موکوسی کربوکسیله ایجاد می گردد.
    کلیدواژگان: اسکوآموس سل کارسینومای مری، آدنوکارسینومای معده، موکوپلی ساکاریدها، تمایز سلولی، آلسین بلو
  • مجید کاتبی، منصوره سلیمانی، رضا فراهانی پاد، محمدعلی عباسی مقدم، مهدی مهدی زاده، هما رسولی صفحات 9-13
    زمینه و هدف
    تاکنون درمان دارویی موثری برای جلوگیری از کاهش نورون ها بعد از صدمات مغزی مشخص نشده است. در این مطالعه اثر دیازوکساید به عنوان تعدیل کننده های کانال پتاسیم میتوکندریایی بر تغییرات فراساختاری نورون ها بعد از ایسکمی-ریپرفیوژن بررسی شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی موش های صحرائی نر نژاد ویستار به صورت تصادفی در 8 گروه 3تایی شامل گروه شم، گروه حامل، گروه های 1، 5 و 25 میلی گرم/کیلوگرم گلی بنکلامید و گروه های 2، 6 و 18 میلی گرم/کیلوگرم دیازوکساید گروه بندی شدند. حیوانات گروه های مداخله (دوم تا هشتم) 2 ساعت بعد از تزریق تحت جراحی انسداد چهار رگ اصلی خون دهنده به مغز به مدت پانزده دقیقه قرار گرفتند. بعد از 24 ساعت ریپرفیوژن، بررسی فراساختاری نورون ها شامل تغییرات هسته و میتوکندری توسط میکروسکوپ الکترونی انجام شد.
    یافته ها
    تغییرات مورفولوژیک فراساختاری پاتولوژیک شامل تورم میتوکندریایی و صدمه به کریستاها و هسته متراکم در نورون ها به دنبال ایسکمی رخ داد. در گروه هایی که گلی بنکلامید دریافت کرده بودند؛ تغییرات مورفولوژیک فراساختاری شدید بوده است. این تغییرات در حیواناتی که دوز بیشتری از گلی بنکلامید را دریافت کرده بودند؛ بیشتر مشاهده شد. در حیوانات آزمایشگاهی که دیازوکساید را به میزان 8 میلی گرم/کیلوگرم وزن بدن دریافت کرده بودند؛ تغییرات موفورلوژیک فراساختاری پاتولوژیک هسته و میتوکندری کاهش واضحی داشت. کاهش عوارض ناشی از ایسکمی در گروه های دریافت کننده 2 و 6 میلی گرم/کیلوگرم وزن بدن دیازوکساید مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که دیازوکساید با دوز 18 میلی گرم/کیلوگرم وزن بدن در موش های صحرایی دارای نقش حفاظتی در برابر تغییرات فراساختاری نورون ها شامل تخریب میتوکندری و تغییرات ظاهری آپوپتیک ناشی از ایسکمی می باشند.
    کلیدواژگان: ایسکمی ریپرفیوژن، فراساختار، میتوکندری، دیازوکساید، گلی بنکلامید، کورتکس، مغز
  • پریسا محققی، نسترن خسروی، کتایون مهدی آزاد صفحات 14-19
    زمینه و هدف
    مجرای شریانی باز از مشکلات شایع نوزادان نارس بوده که در صورت عدم درمان در هفته اول تولد منجر به تغییرات همودینامیکی، تشدید علائم تنفسی و نارسائی قلبی می گردد. بستن مجرای شریانی با درمان های دارویی یا جراحی می باشد و داروهای مورد استفاده مهارکننده های پروستاگلاندین سنتتاز مانند ایندومتاسین و ایبوبروفن هستند که با دوزها و روش های مختلفی (خوراکی یا تزریقی) مصرف می گردند. این مطالعه به منظور تعیین اثر ایبوبروفن خوراکی با دو دوز متفاوت در بستن مجرای شریانی نوزادان نارس انجام شد.
    روش بررسی
    در این کارآزمایی بالینی 44 نوزاد نارس کمتر از 35 هفته حاملگی که در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان حضرت رسول اکرم تهران طی سال های 86-1384 بستری شده بودند و با علائم بالینی و اکوکاردیوگرافی، باز بودن مجرای شریانی در آنها قطعی شده بود؛ به صورت تصادفی به دو گروه درمانی تقسیم شدند. گروه درمانی اول با دوز کم شامل 23 نوزاد داروی ایبوبروفن خوراکی را به میزان 2/0 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن در 3نوبت دریافت نمودند و گروه درمانی دوم با دوز استاندارد شامل 21 نوزاد داروی ایبوبروفن خوراکی را به مقدار 10 میلی گرم بر کیلوگرم در نوبت اولیه و سپس دو نوبت 5 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن با فاصله هر 24 ساعت دریافت نمودند. نوزادان از نظر بروز عوارض دارو (شامل آنوری/الیگوری، خونریزی گوارشی، تغییر در سطح کراتینین سرم، خونریزی داخل بطنی) و سیر بالینی تحت نظر قرار گرفتند.
    یافته ها
    بسته شدن مجرا در 17 نوزاد (74 درصد) از گروه درمانی اول (دوز کم) در مقایسه با 16 نوزاد (76 درصد) از گروه درمانی دوم (دوز استاندارد) مشاهده شد. 5 نوزاد (22درصد) از گروه اول و 3 نوزاد (14درصد) از گروه دوم به درمان با بروفن پاسخ ندادند و درمان تکرار شد. کاهش حجم ادرار در اثر مصرف دارو در 4درصد موارد مصرف با دوز کم و 33درصد موارد دوز استاندارد دارو وجود داشت (P<0.05). تفاوتی از نظر سطح کراتینین سرم در دو گروه مشاهده نشد. دو گروه از نظر میزان بروز خونریزی گوارشی تفاوت معنی دار نشان ندادند و یک نوزاد در گروه درمانی اول (4درصد) و 3 نوزاد در گروه درمانی دوم (14درصد) دچار خونریزی گوارشی شدند. همچنین دو گروه از نظر خونریزی داخل بطنی تفاوت معنی دار آماری نشان ندادند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که دوز کم در مقایسه با دوز استاندارد ایبوبروفن خوراکی علی رغم عوارض کلیوی کمتر؛ تفاوتی در میزان بسته شدن مجرای شریانی نوزادان نداشته است.
    کلیدواژگان: مجرای شریانی باز، ایبوبروفن، نوزاد نارس
  • ابراهیم علیجانپور، ام لیلا ربیعی، فرشته نظیری، نادیا بنی هاشم، دکترسیدمظفر ربیعی صفحات 20-25
    زمینه و هدف
    استفاده از راه هوائی ماسک حنجره ای (laryngeal mask air way، LMA) برای اداره راه هوایی عمل های انتخابی کوتاه مدت توصیه شده است؛ اما افزایش ترشحات راه هوایی و اسپاسم حنجره از عوارض آن است. این مطالعه به منظور مقایسه اثر آتروپین و هیوسین ان - بوتیل - بروماید (NBB) بر همودینامیک و تهوع استفراغ در بیهوشی با راه هوائی ماسک حنجره ای انجام پذیرفت.
    روش بررسی
    در این کارآزمایی بالینی دوسوکور 100 بیمار 50-20 ساله با کلاس 1 و 2 انجمن بیهوشی امریکا با LMA تحت بیهوشی عمومی کمتر از یک ساعت برای انجام عمل انتخابی جراحی عمومی و ارتوپدی در بیمارستان شهید بهشتی بابل طی سال های 87-1386 قرار گرفتند. بیماران به طور تصادفی به صورت یک درمیان به دو گروه 50 نفری تقسیم شدند. ضربان قلب و فشارخون اولیه بیماران اندازه گیری شد. به هردو گروه میدازولام 0.05 mg/kg، مورفین 0.1 mg/kg و فنتانیل 1.5mcg/kg به عنوان پیش دارو تجویز شد. سپس به گروه اول 0.5mg آتروپین و به گروه دوم 10mg هیوسین NBB با حجم مساوی 5ml وریدی تزریق و پس از دو دقیقه همودینامیک کنترل شد. القاء بیهوشی با تیوپنتال سدیم (5mg/kg) انجام و LMA گذاشته شد. سپس تعداد ضربان قلب و میزان فشارخون در دقایق متعدد ثبت گردید. در پایان عمل جراحی و خروج LMA میزان ترشحات راه هوائی بیماران براساس نیاز به دفعات ساکشن مورد بررسی قرار گرفت و شدت تهوع و استفراغ پس از عمل با توجه به نیاز بیماران به آنتی امتیک در ریکاوری و بخش به فواصل 6-2 ساعت پس از عمل بررسی و ثبت گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-13 و با آزمون های آماری کای اسکوئر، یومن ویتنی و Repeated measurement تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    دراین مطالعه با توجه به نیاز به آنتی امتیک بین اثر ضد استفراغی دو دارو تفاوت معنی داری مشاهده نشد. اثر ضدترشح بزاقی به میزان کم، متوسط و زیاد به ترتیب در گروه هیوسین 80 درصد، 18 درصد و 2 درصد بود و این میزان در گروه آتروپین به ترتیب 72 درصد، 22 درصد و 6 درصد بود (P<0.05). در هر دو گروه افزایش ضربان قلب (کمتر از 20 درصد) وجود داشت؛ ولی فشار متوسط شریانی افزایشی نداشت و اختلاف آماری معنی داری بین دو گروه یافت نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که اثرات دو دارو در کاهش میزان ترشحات راه هوائی و تهوع استفراغ تقریبا یکسان می باشد.
    کلیدواژگان: راه هوائی ماسک حنجره ای، ترشح بزاقی، تهوع و استفراغ، همودینامیک، آتروپین، هیوسین NBB
  • افسون نودهی مقدم، زهرا روحبخش، اسماعیل ابراهیمی، مهیار صلواتی، داوود جعفری صفحات 26-32
    زمینه و هدف
    مطالعات زیادی اهمیت عملکرد هماهنگ و هم زمان عضلات کتف و گلنوهومرال را نشان داده اند. تغییرات خفیف در عملکرد و هماهنگی این عضلات منتهی به اختلال مفاصل می گردد. سندرم گیرافتادگی به عنوان شایع ترین علت درد شانه گزارش شده است. در این مطالعه قدرت ایزومتریک عضلات کمربند شانه ای در بیماران مبتلا به سندرم گیرافتادگی با افراد سالم مقایسه گردید.
    روش بررسی
    این مطالعه مورد شاهدی با استفاده از نمونه گیری غیراحتمالی ساده روی 15 بیمار مبتلا به سندرم گیرافتادگی شانه که به درمانگاه ها و بیمارستان های دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و دانشگاه علوم پزشکی ایران مراجعه نموده بودندو 15 فرد سالم طی سال 1387 انجام شد. قدرت عضلات گلنوهومرال و اسکاپولوتوراسیک با استفاده از یک دینامومتر دستی در دو گروه مورد و شاهد اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل و تی زوج برای مقایسه بین گروهی و درون گروهی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    بیماران مبتلا به سندرم گیرافتادگی در مقایسه با افراد سالم دارای قدرت کمتری در عضلات شانه خود بودند (P<0.05). قدرت عضلات در سمت درگیر بیماران نسبت به سمت غیردرگیر کمتر بود (P<0.05). در بیماران مبتلا به سندرم گیرافتادگی نسبت قدرت عضلات چرخاننده به خارج به قدرت عضلات چرخاننده به داخل به طور معنی داری کمتر از گروه شاهد بود (P<0.05).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که کاهش قدرت عضلات شانه در بیماران مبتلا به سندرم گیرافتادگی وجود دارد. لذا بررسی قدرت عضلانی بایستی در برنامه ارزیابی و درمانی این بیماران در نظر گرفته شود. همچنین در درمان فیزیوتراپی این بیماران تقویت عضلات ضعیف بایستی مورد تاکید قرار گیرد.
    کلیدواژگان: سندرم گیرافتادگی، ضعف عضلانی، عدم تعادل، عضلات شانه
  • ناصح ملکی راواسان، مالوریه هاید، عزت الدین جوادیان، محمدعلی عشاقی، جاوید صدرایی صفحات 33-41
    زمینه و هدف
    بیماری کالاآزار یکی از مهم ترین بیماری های عفونی در شمال غربی کشور می باشد. لیشمانیا اینفانتوم و لیشمانیا دنووانی هر دو متعلق به کمپلکس دنووانی و مسبب لیشمانیوز احشایی در کانون های مختلف دنیا هستند. در این مطالعه از ژن سیستئین پروتئاز B (CPB) انگل های لیشمانیای جدا شده از پشه های خاکی برای تعیین هویت و بررسی خصوصیات ملکولی انگل در سطح اسیدنوکلئیک و اسیدآمینه استفاده گردید.
    روش بررسی
    در این مطالعه آزمایشگاهی بخشی از ژن CPB انگل های لیشمانیا به طول 741-702 جفت باز به کمک واکنش های زنجیره ای پلیمراز تکثیر و تعیین توالی شدند. سپس خصوصیات ملکولی آنها از قبیل جایگاه های دارای پتانسیل گلیگوزیلاسیون، محل های اتصال سلول های B و T و تاثیر جهش در ساختار سه بعدی پروتئین های حاصله به کمک نرم افزارهای بیوانفورماتیکی مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    از 3477 پشه خاکی بررسی شده، 7 نمونه با واکنش PCR ژن سیستئین پروتئازB مثبت شدند. همچنین بر اساس یافته های این مطالعه در شمال غربی ایران هر دو عضو کمپلکس دنووانی یعنی L.donovani و L.infantum توسط پشه های خاکی فلبتوموس پرفیلیوی رانسکوکازیکوس منتقل شده اند. بررسی توالی های DNA انگل ها نشان داد که یک نوکلئوتید سیتوزین به توالی ژن CPBگونه دنووانی اضافه شده است که این امر باعث تغییر چهارچوب ترجمه به اسیدآمینه، ظهور یک کدون توقف(TGA) در هفت کدون پایین تر و توقف عملیات ترجمه شده است. در نتیجه یک زنجیره پپتیدی خیلی کوتاه به طول 76 اسیدآمینه ایجاد شده که بسیار کوتاه تر از زنجیره پپتیدی طبیعی به طول 234-247 اسیدآمینه در سایر استرین های لیشمانیا دونووانی کمپلکس می باشد. بررسی توالی های پروتئینی نشان داد که هیچ کدام از سه جایگاه گلیگوزیلاسیون و اپی توپ های سلول های B و T در پروتئین کوتاه استرین لیشمانیا دنووانی ایران وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    زنجیره پروتئینی حاصل شده از نمونه های دنووانی ایران کوتاه ترین زنجیره پپتیدی این کمپلکس است که تا به حال در دنیا گزارش شده است. به نظر می رسد که کوتاه شدن زنجیره پپتیدی CPB می تواند در ارتباطات بین انگل- ناقل و نیز انگل - میزبان تاثیرگذار باشد. با توجه به اهمیت ژن سیستئین پروتئاز B در برهم کنش انگل و سلول های میزبان و نقش کلیدی آن در ایجاد عفونت و گسترش بیماری کالاآزار، لازم است تا مطالعات بیشتری در مورد انگل لیشمانیا دونوانی جدا شده و پروتئین کوتاه آن انجام شود تا اپیدمیولوژی و سیمای واقعی بیماری کالاآزار در ایران کامل شود.
    کلیدواژگان: کمپلکس دنووانی، کالاآزار، ژن سیستئین پروتئازB، کنش متقابل انگل و میزبان، ایران
  • سپیده بخشنده نصرت، حمیدرضا بذرافشان، رامین آذرهوش، شرابه هزارخوانی، مریم سادات میرکریمی، ندا مختاری، سیما بشارت، مصطفی قربانی صفحات 42-47
    زمینه و هدف
    اثرات زیانبار بیماری های تیروئید در دوران بارداری روی سیر بارداری و رشد جنین به اثبات رسیده است. بیماری های خودایمنی تحت بالینی تیروئید می توانند منجر به دو برابر شدن شانس زایمان زودرس، سقط و نیز تیروئیدیت پس از زایمان شوند. این مطالعه به منظور مقایسه میزان عملکرد و خودایمنی تیروئید در زنان باردار مبتلا و غیرمبتلا به گواتر انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه مورد شاهدی روی 100 زن باردار مبتلا به گواتر (گروه مورد) و 100 زن باردار غیرمبتلا به گواتر (گروه شاهد) مراجعه کننده به درمانگاه مرکز آموزشی درمانی دزیانی گرگان طی تابستان 1384 انجام شد. از هر زن 5 میلی لیتر خون برای تعیین مقادیر هورمون های تیروئیدی (T3، T4، TSH، T3RUP) و آنتی بادی های ضدتیروئید (Anti TG، Anti TPO) گرفته شد. هورمون های تیروئیدی به روش IRMA و آنتی بادی ها با روش الیزا اندازه گیری شدند.
    یافته ها
    از 100 زن باردار مبتلا به گواتر 34 درصد اندازه تیروئید حدود سه برابر طبیعی و 66 درصد اندازه تیروئید حدود دو برابر طبیعی داشتند. Anti TPO در 36 درصد زنان باردار مبتلا به گواتر و در 16 درصد زنان غیرمبتلا به گواتر بالاتر از حد طبیعی بود. Anti TG در 9 درصد از زنان باردار مبتلا به گواتر و 4 درصد زنان غیر مبتلا به گواتر از حد طبیعی بالاتر بود. میانگین TSH در گروه مورد و شاهد در محدوده طبیعی و به ترتیب microU/ml 1.81+-1.33 و microU/ml 1.84+-1.4 بود. میانگین غلظت Anti TPO و Anti TG در گروه مورد U/ml 373.91+-197.37 و U/ml 248.8+-70.59 و در گروه شاهد U/ml 79.52+-63.97 و U/ml 248.8+-70.59 تعیین شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به مشاهده اختلالات عملکرد و اتوایمونیته تیروئید در 20درصد جمعیت سالم مورد مطالعه و در 45درصد افراد مبتلا به گواتر، بهتر است که بررسی عملکرد و آنتی بادی های ضدتیروئید در تمامی زنان باردار سالم، بدون علامت و مبتلا به گواتر برای جلوگیری از عوارض جنینی مادری انجام شود.
    کلیدواژگان: تیروئید، خودایمنی، بارداری، گرگان
  • رحیم تقوی، رضا مهدوی، محمدرضا دارابی، بهروز زندی، محمد بادصبا، محمدرضا تیموری صفحات 48-52
    زمینه و هدف
    آنژیوگرافی توموگرافیک کامپیوتری (CTA) یک روش کم تهاجمی برای تصویربرداری عروق بدون عوارض دستکاری مستقیم عروق بزرگ است و کاربردهای عمده آن در ارولوژی شامل ارزیابی عروق کلیه برای آمادگی نفرکتومی فرددهنده، تشخیص عروق خارجی در ارزیابی تنگی اتصال حالب به لگنچه و تشخیص تنگی شریان کلیه می باشد. این مطالعه به منظور ارزیابی عروق کلیه قبل از عمل دهنده های زنده کلیه با استفاده از آنژیوگرافی توموگرافیک کامپیوتری و آنژیوگرافی متداول و مقایسه با یافته های حین عمل انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی وضعیت عروق کلیوی 70 دهنده زنده کلیه با روش آنژیوگرافی توموگرافیک کامپیوتری و 30دهنده زنده کلیه با روش آنژیوگرافی متداول قبل از عمل با وضعیت عروق کلیه این بیماران در هنگام عمل توسط دو مشاهده گر در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد طی اسفند 1385 لغایت اردیبهشت 1387 مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    در گروه آنژیوگرافی توموگرافیک کامپیوتری در دو بیمار دو ورید اصلی کلیه حین عمل مشاهده شد که در آنژیوگرافی توموگرافیک کامپیوتری گزارش نشده بود. در گروه آنژیوگرافی متداول در یک بیمار حین عمل دو ورید اصلی کلیه مشاهده شد که با روش آنژیوگرافی متداول مشخص نشده بود. در هر دو گروه شریان های فرعی کلیه تشخیص داده شده بود. دقت برای تشخیص آناتومی شریان اصلی کلیه در آنژیوگرافی توموگرافیک کامپیوتری و آنژیوگرافی متداول 100درصد بود. دقت تشخیصی آناتومی ورید اصلی کلیه برای آنژیوگرافی توموگرافیک کامپیوتری 1/97 درصد و برای آنژیوگرافی متداول 6/96درصد به دست آمد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که دقت تشخیصی روش آنژیوگرافی توموگرافیک کامپیوتری و روش آنژیوگرافی متداول در مورد عروق اصلی کلیه تقریبا یکسان می باشد.
    کلیدواژگان: آنژیوگرافی توموگرافیک کامپیوتری، آنژیوگرافی، دهنده زنده کلیه
  • ملیحه کشوری، محمدرضا دارابی، محمدهادی شکیبی صفحات 53-57
    زمینه و هدف
    حالب تحتانی شایع ترین محل توقف سنگ بوده که منجر به کولیک کلیوی و یورتروهیدرونفروز می گردد. در صورت عدم موفقیت درمان طبی، برای درمان سنگ های حالب تحتانی از دو روش ESWL (extracorporeal shock wave lithotripsy) و یا TUL (transurethral lithotripsy) استفاده می شود. این مطالعه به منظور مقایسه دو روش سنگ شکنی برون اندامی و درون اندامی در درمان سنگ های حالب تحتانی روی 60 بیماری که به درمان طبی پاسخ ندادند؛ انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه کوهورت آینده نگر روی 60 بیماری که بیش از 3 هفته دارای سنگ حالب تحتانی با ایجاد انسداد بودند و به درمان طبی پاسخ نداده بودند؛ در مرکز ارولوژی بیمارستان امام رضا (ع) طی اردیبشهت ماه 1383 لغایت خرداد ماه 1385 انجام شد. با توجه به اندیکاسیون های درمان 30 نفر از بیماران در گروه I (ESWL) و 30 نفر در گروه II (TUL) قرار گرفتند. معیار تشخیص موفقیت سونوگرافی و KUB بود. میزان موفقیت روش ها و عوارض ایجاد شده برای هر بیمار در هر گروه ثبت شد.
    یافته ها
    از تعداد 30 نفر در گروه اول، سنگ 14 نفر (6/46 درصد) شکسته و دفع شد. در 13 نفر (3/43درصد) سنگ شکسته نشد و در 3 نفر (10 درصد) سنگ شکسته شد؛ ولی تکه های سنگ دفع نگردید. درد کولیک کلیه در 15 نفر (50 درصد) رخ داد که نیازمند تجویز مسکن بودند و تکه های سنگ بدون عارضه خاصی دفع شدند. درد کولیکی (50 درصد) تنها عارضه بیماران ESWL بود که با درمان طبی بهبود یافت. در بیمارانی که تحت TUL قرار گرفتند؛ در 5/93 درصد سنگ شکسته و تکه های سنگ یا خارج شدند و یا به تکه های قابل دفع تبدیل شدند. در 5/6 درصد روش موفقیت آمیز نبود که بیماران کاندید ESWL و یا عمل باز شدند. تب و درد کولیکی عارضه ای بود که در 10 درصد از بیماران اتفاق افتاد و با درمان طبی بهبود یافت.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که روش TUL در درمان سنگ حالب تحتانی با توجه به میزان موفقیت بالا، عارضه کم و هزینه پایین، میزان بالای عاری از سنگ شدن و از طرفی میزان موفقیت کمتر ESWL، به عنوان روش انتخابی در درمان سنگ حالب تحتانی ارجحیت دارد.
    کلیدواژگان: لیتوتریپسی درون اندامی، لیتوتریپسی برون اندامی، سنگ حالب
  • علی دباغ، محمد فتحی، فرشاد کسرایی، سید سجاد رضوی صفحات 58-62
    زمینه و هدف
    ایست قلبی-ریوی مسوول نیمی از موارد مرگ و میر بیماران است. در بسیاری از موارد با احیای قلبی-ریوی موثر و فوری می توان بیمار را از مرگ نجات داد. در سال های اخیر پیشرفت های بسیاری در زمینه احیای قلبی-ریوی صورت گرفته است؛ ولی متاسفانه آمار دقیقی از میزان موفقیت احیای قلبی-ریوی در ایران وجود ندارد. این مطالعه به منظور مقایسه میزان بقای کوتاه مدت بیماران پس از احیای قلبی ریوی در بخش اورژانس بیمارستان های آیت الله طالقانی و شهید مدرس تهران انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی تحلیلی گذشته نگر روی 178 بیماری که در بخش اورژانس دو بیمارستان دانشگاهی آیت الله طالقانی (54 نفر) و شهیدمدرس (124 نفر) احیای قلبی-ریوی شده بودند؛ در سال 1384 انجام شد. مدت زمان تاخیر تیم احیاء، مدت زمان احیای قلبی-ریوی و نتیجه احیای قلبی-ریوی با استفاده از آزمون های تی و کای اسکوئر تجریه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    پس از گذشت 24 ساعت از ایست قلبی، احیای قلبی-ریوی در 54 فرد مورد مطالعه در بیمارستان طالقانی تنها در 7مورد (13درصد) موفقیت آمیز بود. از 124 مورد احیای قلبی-ریوی در بیمارستان شهید مدرس، 33 مورد (6/26 درصد) با بقای بیماران همراه بود (P<0.05). مدت زمان تاخیر در شروع عملیات احیاء در بیمارستان آیت الله طالقانی 9/0 + - 9/2 دقیقه و در بیمارستان شهیدمدرس 1/1 + - 7/2 دقیقه بود. میانگین مدت زمان احیاء گروه اول 2/11 + - 2/44 دقیقه و گروه دوم 5/7 + - 44 دقیقه بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که میزان بقای 24 ساعته بیماران به دنبال احیای قلبی-ریوی در مقایسه با سایر نقاط کشور مشابه بوده؛ اما از میزان جهانی کمتر می باشد.
    کلیدواژگان: احیای قلبی ریوی، بقای کوتاه مدت، بخش اورژانس
  • کورش اعتماد، علیرضا حیدری، حسن افتخار اردبیلی، محمد جواد کبیر، سیدمهدی صداقت صفحات 63-70
    زمینه و هدف
    ایدز توصیفی از اختلالات ناشی از نقص در کارکرد سیستم ایمنی بدن انسان است که بر اثر عفونت با ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) به وجود می آید. از آنجایی که پرخطرترین گروه مبتلایان به ایدز را معتادان تزریقی و افراد دارای تماس جنسی غیرایمن به خود اختصاص می دهد؛ این مطالعه به منظور تعیین سطح آگاهی و نگرش نسبت به بیماری ایدز در گروه های دارای رفتارهای پرخطر تزریقی و جنسی و رابطه آن با مشخصه های اقتصادی-اجتماعی در شهرهای گرگان و گنبدکاووس در استان گلستان انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی مقطعی روی 134 فرد با رفتار پرخطر تزریقی و جنسی در شهرهای گرگان و گنبدکاووس طی سال 1386 انجام شد. آزمودنی ها به وسیله نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. روش جمع آوری اطلاعات مصاحبه با پرسشنامه استاندارد بود. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-16 و آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه، تی، کروسکال والیس و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    این مطالعه نشان داد که در جمعیت مورد مطالعه 67درصد دارای تحصیلات 12-6سال، 8/44 درصد متاهل و 53 درصد بیکار و بدون درآمد بودند. 6/36درصد افراد مورد مطالعه در مورد ایدز آگاهی متوسطی داشتند و 3/49درصد از افراد نسبت به ایدز نگرش منفی داشتند. سطح آگاهی با سن و سطح تحصیلات رابطه آماری معنی داری داشت (P<0.05). به طوری که افرادی دارای سن بالاتر آگاهی بالاتری داشتند. سطح آگاهی گروه سنی 34-25 سال بالاتر از بقیه بود. همچنین افراد با سواد بالاتر، آگاهی بیشتری نسبت به بی سوادان وکم سوادان داشتند. سطح آگاهی با نگرش رابطه معنی داری داشت (P<0.05)؛ افراد با آگاهی بالاتر نگرش مطلوب تری داشتند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که 65 درصد افراد با رفتارهای پرخطر آگاهی مطلوب در زمینه راه های انتقال ایدز دارند؛ اما نیمی از افراد در زمینه ایدز نگرش ضعیفی دارند.
    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، معتاد تزریقی، تماس جنسی غیرایمن، ایدز، گلستان
  • سید محمد علوی، محمد ندیمی، شهرام شکری صفحات 71-76
    زمینه و هدف
    تشخیص سل نهفته به روش آزمون جلدی توبرکولین (TST) با محدودیت هایی همراه است. اطلاعات کمی در مورد انجام آزمایشات سرولوژی برای تشخیص سل نهفته در افراد آلوده به ویروس نقص ایمنی (HIV) وجود دارد. این مطالعه به منظور تعیین شیوع سل نهفته در بیماران HIV مثبت و مقایسه تشخیصی سنجش آنتی بادی ضدآنتی ژن های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس با آزمون جلدی توبرکولین انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی 62 بیمار HIV مثبت به روش تصادفی از میان مراجعین یک مرکز ترک اعتیاد در اهواز تحت آزمون TST با ماده PPD 5واحدی و سنجش IgM علیه آنتی ژن های باسیل سل طی سال 1387 قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-15 و آزمون آماری کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    از میان 62 فرد مطالعه شده 34نفر (8/54درصد) TST مثبت داشتند؛ در حالی که فقط 6نفر (7/9درصد) تست IgM مثبت داشتند. سل نهفته در 37 نفر (7/59درصد) با یکی از دو روش فوق تشخیص داده شد. مطابقت کلی دو تست 2/45درصد بود که از نظر آماری معنی دار نبود. در افرادی که توسط یکی از دو تست مثبت شده بودند؛ فقط در 8/4درصد موارد هر دو تست مثبت بودند. عدم مطابقت در 8/54درصد موارد یافت شد. نتایج مثبت برای دو تست در افرادی که در دو گروه از نظر شمارش CD4 (بیشتر از 200 سلول و کمتر از 200 سلول) قرار داشتند؛ تفاوت آماری معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که شیوع عفونت سل نهفته در بین معتادان تزریقی HIV مثبت در منطقه مورد مطالعه از سایر نقاط دنیا بیشتر است. آزمون جلدی توبرکولین تست مفیدی برای تشخیص سل نهفته در افراد HIV مثبت است و بر سنجش IgM علیه آنتی ژنهای مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ارجحیت دارد.
    کلیدواژگان: عفونت سل نهفته، ویروس نقص ایمنی، آزمون جلدی توبرکولین، IgM علیه آنتی ژن مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، اهواز
  • فرشید علاءالدینی، حمیرا خدام، سید محمدرضا کاظمی بجستانی، فرزانه کوشان، آرش اعتمادی، عباسعلی کشتکار صفحات 77-81
    زمینه و هدف
    کیفیت مقالات پزشکی در ارتقای دانش پزشکی موثر است. این مطالعه به منظور تعیین کیفیت مقالات منتشر شده مجلات مصوب کمیسیون نشریات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی مقطعی روی 690 مقاله منتشر شده بین سال های 84-1362 در مجلات علمی پژوهشی کشور که به صورت تصادفی و براساس اطلاعات موجود در وب سایت ایران مدکس از بین همه مقالات علوم پزشکی انتخاب شده بودند؛ در سال 1386 انجام شد.
    یافته ها
    52 درصد مقالات از نوع توصیفی، 2/21 درصد مداخله ای و 8/5درصد از نوع تحلیلی بود. در سال های اخیر تعداد مقالات تحلیلی و مداخله ای به طور معنی داری نسبت به سایر مقالات افزایش یافته بود (P<0.05). از بین مقالات بررسی شده؛ نوع مطالعه هیچ مقاله ای کیفی نبود. درصد مقالات پژوهشی، گزارش مورد و مروری به ترتیب 9/44 درصد، 9/36 درصد و 1/14 درصد بود. در سال های اخیر میزان مقالات پژوهشی در مقایسه با مقالات گزارش مورد و مروری به طور معنی داری افزایش یافته بود (P<0.05). در 80درصد از مقالات حداقل یک تست آماری به کار رفته بود. بیشتر مقالات (60درصد) بالینی و متن 82درصد از مقالات به زبان فارسی بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان دهنده روند روبه رشد شاخص های مربوط به کیفیت مقالات چاپ شده می باشد. احتمالا تغییر در سیاست های وزارت بهداشت و درمان در خصوص نحوه ارزشیابی معاونت های پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، برگزاری کارگاه های روش تحقیق و مقاله نویسی، نحوه امتیاز دهی به مجلات مصوب کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور و قوانین ارتقاء اعضای هیات علمی سبب بهبود شاخص های کیفی مقالات شده است.
    کلیدواژگان: کیفیت مقالات پزشکی، مقاله پژوهشی، مقاله گزارش مورد، مقاله مروری
  • سیما کدخدایان*، فاطمه همایی، سید حسین فتاحی معصوم، لیلا پور علی، علی تقی زاده صفحات 82-85

    ملانوم ولو تومور بسیار بدخیم و نادری با شیوع 19/0-1/0 در صدهزار نفر بوده و اغلب بعد از منوپوز اتفاق می افتد. در این مقاله بیماری 43 ساله معرفی شده است که با شکایت پیدایش ضایعه کوچک خارش دار از 2 ماه قبل در ناحیه ولو مراجعه نمود. ضایعه مذکور به قطر 5 میلی متر قهوه ای تیره در روی لابیالیس مینور چپ به فاصله بیش از 2 سانتی متر از خط وسط وجود داشت. بیوپسی ملانوم بدخیم با عمق 5/3 میلی متر طبق تقسیم بندی berslow نوع حد وسط گزارش گردید. حذف جراحی با حاشیه بیش از 2 سانتی متر و لنفادنکتومی اینگونیال و فمورال در طرف ضایعه انجام شد و تا 4 ماه بعد از عمل جراحی علائمی از عود تومور دیده نشد.

    کلیدواژگان: تومور ولو، ملانوم، لنفادنکتومی
  • محمدرضا دارابی، علیرضا خویی، فرناز کلانی مقدم صفحات 86-90
    تومور Buschke-Lowenstein Tumor (BLT) یا تومور گل کلمی شکل یا کوندیلوم آکومیناتوم بزرگ Giant Condyloma Acuminatum (GCA) با رشد آهسته و تهاجم موضعی است که اندازه بزرگی دارد و معمولا در ناحیه پرینه ایجاد می شود. BLT توسط ویروس پاپیلومای انسانی، معمولا توسط ژنوتیپ 6 یا 11 ایجاد می شود. BLT معمولا در زمینه Condyloma Acuminatum ایجاد می شود و در هر سنی بعد از دوران بلوغ می تواند بروز کند. ولی معمولا در دهه های 4 و 6 عمر تظاهر می یابد. رشد تهاجمی و عود بعد از درمان از ویژگی های این تومور می باشد. معمولا امکان تبدیل آن به بدخیمی نیز وجود دارد. در این مطالعه مرد 33 ساله مبتلا به Penile Buschke-Lowenstein Tumor گزارش شده است که تومور وی از زگیل تناسلی معمولی ناشی گردید.
    کلیدواژگان: تومور Buschke، Lowenstein، زگیل تناسلی، کوندیلوم آکومیناتوم بزرگ، آلت تناسلی
|
  • Khooei Ar, Khayatzadeh J., Fazel Ar, Salari Beynabaj S., Gohari M. Pages 1-8
    Background And Objective
    Change in the cell surface and extracellular matrix glycoconjugates has been reported in many cancers. Moreover, diagnostic and prognostic importance of these substances and also their roles in therapeutic modalities for cancerous patients has been emphasized. This study was designed to explore the histochemical study of cellular mucopolysaccharides in esophageal and gastric carcinoma and its relation to tumor differentiation.
    Materials And Methods
    In this laboratory study tissue samples of 40 patients with esophageal squamous cell carcinoma and 40 patients with stomach adenocarcinoma in different grades of tumor were selected from pathology department of Emam Reza hospital in Mashhad, Iran. Tissue samples were stained with Alcian Blue (PH 1 and PH 2.5) for Sulfated and Carboxylated mucosubstances respectively, along with positive and negative controls.
    Results
    Normal esophageal epithelium and carcinoma cells of different grades showed negative reactivity but normal and tumoral stromal cells depicted positive staining in both PHs. In PH 1, normal glandular and carcinoma cells of the stomach were negative but in PH 2 glandular cells were positive though carcinoma cells showed weakly staining. Normal and tumoral gastric stromal cells showed positive staining in PH 1 and PH 2.5.
    Conclusion
    It is highly probable that in the process of cancerization of normal esophageal squamous cells, functional changes, from the perspective of producing Carboxylated and Sulfated mucosubstances, do not occur, whereas some changes in glandular cells of stomach which result in diminishing the production of Carboxylated mucosubstances during cancerization process are observable.
  • Katebi M., Soleimani M., Farahani Pad R., Abbasi Moghadam Ma, Mehdizadeh M., Rasouli H. Pages 9-13
    Background And Objective
    Until now there is no drug formulated to prevent Neuronal Loss following Brain Stroke. In this study, we compared the effects of the mitoKATP opener, diazoxide, on ultra-structural morphology changes following in cortical neurons following in-vivo ischemic injury.
    Materials And Methods
    In this experimental study, Rats randomly allocated in eight experimental groups including sheme, positive control, 1, 5 and 25 mg/kg/body weight of Glybanclamid groups and 2, 6 and 18 mg/kg body weight of Diazoxide experimental groups, respectively. In animals in each experimental groups, only 2 hours following adminstration of Diazoxide or Glybanclamid ischemia was induced for 15 min by the 4-vessel occlusions surgery followed by 24 hours reperfusion. After tissue prosseccing, ultra-structural changes in neuronal mitochondria and nuclei were studied by electromicroscope.
    Results
    Ultrastructural morphological changes including nuclear pyknosis, swollen mitocondria and cristae damage after iscemia were observed in control and sheme groups. These changes were severe in Glybanclamid experimental groups. Also this changes were depend on dosage of Glybanclamid. Ultrastructural changes were decreased in Diazoxide treatment group (18mg/kg body weight), but in 2 and 6mg/kg/body weight of Diazoxide groups these decreasing of Ultrastructural changes was not observed.
    Conclusion
    This study showed that Diazoxide with dosge of 18mg/kg/body weight has neuro-protective effects on diminishing ischemia-induced structural deterioration of neuronal mitochondria and morphological apoptotic changes in nucleus.
  • Mohagheghi P., Khosravi N., Mehdiazad K Pages 14-19
    Background And Objective
    Patent ductus arteriosus (PDA) is a common problem in preterm infants which can result in serious hemodynamic changes causing respiratory and cardiac morbidities if not treated in the first week of life. The treatment options available are pharmacological treatment with cyclo-oxygenase (COX) inhibitors and surgical ligation. The cyclo-oxygenase inhibitors approved for use are indomethacin and ibuprofen which have been used with different routes of administration and dosages. This study was conducted to evalute the lower and standard dose of oral ibuprofen in patent ductus arteriosus closure in preterm infants.
    Materials And Methods
    In this clinical trial study, 44 preterm infants (<35 weeks gestational age) were randomly assigned to receive either a low dose (0.2mg/kg/dose for 3 doses, 24 hours apart) ibuprofen or a standard dose (10mg/kg/dose for the first dose, followed if needed, at 24hours interval by one or two additional doses of 5mg/kg each). These premature neonates either had clinical signs of patent ductus arteriosus or were diagnosed by echocardiography before stabilization of clinical signs. Patent ductus arteriosus closure was confirmed by echocardiography. They were under observe for drug's side effects (oliguria/anuria, GI bleeding, serum creatinin, intraventricular hemorrhage) and their clinical course was recorded.
    Results
    The patent ductus arteriosus closure rates were the same with both doses (74% in case group vs.76% in control), 5 infants in the case group (22%) and 3 infants in the control group (14%) did not respond to the first course of therapy and needed a new course. There was a significant more rate of reducing renal output with the standard dose 33% vs. 4% (P<0.05), but the serum creatinin level was not different between two groups. One infant (4%) in the case group and 3 infants (14%) in the control group had GI bleeding. There was not any difference in intraventricular hemorrhage grading between two groups.
    Conclusion
    This study showed that inspit of lower renal side effect, the low dose oral ibuprofen in comparison to standard dosage did not have any meaningful difference in closure of PDA in preterm infant.
  • Alijanpor E., Rabiee O., Naziri F., Banihashem N., Rabiee Sm Pages 20-25
    Background And Objective
    Using of laryngeal mask air way (LMA) was recommended for air way management in short duration elective surgeries. One of its side effects is the increasing of secretion of air way and subsequently laryngospasm. Anticholinergic drugs (hyoscine NBB and atropine) have been administrated to reduce of these side effects. This study was carried out to compare the atropin and hyoscine n-butylbromide (NBB) on hemodynamic and nausea and vomiting in anesthesia with laryngeal mask air way.
    Materials And Methods
    In this randomized double- blind control trials, 100 patients (20-50 years) with class 1 and class 2 of Anesthesia, have been operated less than one hour under general anesthesia with LMA during 2007-08 in Beheshti hospital. These patients were divided to 2 groups every other one randomly with equal persons. After controlling the base of heart rate (HR) and mean arterial pressure (MAP), both groups was administrated to premed according weight. Then 0.5mg/5ml atropine to the first group and 10mg/5ml hyoscine NBB (Buscopan) to the second group was injected and hemodynamic was controlled after two minutes. Anesthesia with thiopental sodium was induced and LMA was inserted. Then hemodynamic was controlled during the time. The amount of secretions of air way was investigated according to the numbers of suction at the end of surgery and after removing of LMA. The severity of postoperative nausea and vomiting was assessed with attention to need of patients to antiemetic until 6 hours. Data was analyzed statistically.
    Results
    Antiemetic effect of atropin and hyoscine n-butylbromide (NBB) was similar. With mild secretions, moderate and sever antisialague effect of hyoscine NBB was 80%, 18% and 2% and in atropine group was 72%, 22% and 6% retrospectively. Heart rate increase (less of 20%) without rising MAP was obsered in two groups.
    Conclusion
    This study showed that the effects of hyoscine and atropine in decreasing airway secretions, nausea and vomiting is similar.
  • Nodehi Moghadam A., Rouhbakhsh Z., Ebrahimi E., Salavati M., Jafari D Pages 26-32
    Background And Objective
    Several studies have demonstrated the importance of a coordinated, synchronized action of a scapular and glenohumeral muscles. Minimal alteration in performance and coordination of these muscles have the potential to lead to joint dysfunction. The impingement syndrome is the most common diagnosis of shoulder pain. The purpose of this study was to determine whether strength deficits could be detected in patients with shoulder impingement.
    Materials And Methods
    This case – control study was done on 15 patients with impingement syndrome and 15 healthy matched persons by nonprobability sampling in Tehran, Iran during 2008. Strength of glenohumeral and scapulothoracic muscles was tested with a hand held dynamometer. Independent and paired t-test were used to statistically analyze between and within groups differences.
    Results
    Compared to non impaired subjects, those with impingement syndrome demonstrated a significantly lower strength of shoulder muscles (P<0.05). The strength deficit between involved and noninvolved sides of patients was determined (P<0.05). In impingement syndrome patients, the external-to-internal rotator muscles strength ratio was significantly lower than on the control group (P<0.05).
    Conclusion
    The result of this study suggest that strength deficit of shoulder muscles may be an important aspect of the impingement syndrome. Muscular strength assessment should be considered in evaluation and effective treatment of a patient. Physical therapy treatment should be emphasize strengthening of weak muscles.
  • Maleki Ravasan N., Hide M., Javadian E., Oshaghi Ma, Sadraei J Pages 33-41
    Background And Objective
    Visceral Leishmaniasis or Kala-azar is an important infectious disease in northwestern Iran. Members of the Leishmania donovani complex, L. donovani and L.infantum, are the two main parasites causing the disease in the world. In this study immunophenotype characters such as N-glycosylation, and T-cell and B-Cell epitopes of CPB gene was evaluated in the Leishmania parasites isolated from sandflies of the region.
    Materials And Methods
    Partial of the CPB (702-741 bp) of Leishmania parasites was amplified and sequenced and used for bioinformatics analysis such as test three dimensional (3D) protein structure, N-glycosylation, and T-cell and B-Cell epitopes.
    Results
    In 7 out of 3477 sand flies there was a positive PCR test for systeine protease B, gene. Also according to findings of this study, both agents of kala-azar L. donovani and L. infantum were bing transfered by sand flies of Phlbtomus perfiliewi transcaucasicus in North West Iran. DNA analysis of the CPB gene showed a cytosine insertion at 5’ end of the proofreading frame of the gene resulted in a stop codon (TGA) seven AA further down and hence translation is halted. This caused a short amino acid chain with only 76 AA much shorter than normal CPB peptide with 234-247 AA. This mutation has not been found in the L.infantum strain resulted in a normal CPB peptide. AA analysis showed no N-glycosylation site, T-cell and B-Cell epitopes on the short peptide of the L. donovani strain.
    Conclusion
    This is the shortest CPB peptide chain reported for the L. donovani complex in the literature. This short peptide could have an effect on host-parasite and vector-parasite interactions. Since the CPBs genes have important implication on host–parasite and play key roles in infection and expression of the disease, further studies on the L. donovani parasite and its diminutive peptide necessitate to improve our understanding about the epidemiology of visceral leishmaniasis in Iran.
  • Bakshandeh Nosrat S., Bazrafshan Hr, Azarhoush R., Hezarkhani Sh, Mirkarimi M., Mokhtari N., Besharat S., Ghorbani M Pages 42-47
    Background And Objective
    Destructive effects of thyroid diseases in pregnancy and fetal frowth is well established subclinical autoimmune thyroid diseases can double the rate of preterm labor, abortion and postpartum thyroiditis. This study was done to compare thyroid function and autoimmunity derangment in goiterous and non-goiterous pregnant women.
    Materials And Methods
    This case – control study was done on 100 healthy and 100 goiterous pregnant women in Dezyani hospital located in Gorgan, Northern Iran during 2005. Five mililiter of blood sample was obtained from each subject to measure thyroid hormones concentration including T3/ T4/ TSH/ T3 RUP and thyroid autoantibodies (Anti Tg/Anti TPO). Thyroid hormone and auto antibodies were measured using IRMA and ELISA techniques.
    Results
    Thyroid volume was enlargel twice and tripl of its orginal size in 34% and 66% goitrious pregnant women respectively. Mean serum TSH in cases and controls were 1.81+/-1.33 microU/ml and 1.84+/-1.4 microU/ml respectively. The mean of Anti TPO and Anti Tg in cases were 373.91+-197.36 U/ml and 248.80+-70.59 U/ml respectively. The same indecs for controls were 79.52+-63.99 U/ml and 248.80+-70.59 U/ml respectively. In pregnant women with goiter 36% had high Anti TPO and 9% had high Anti Tg, but in control group 16% and 4% of controls had elevated Anti TPO and Anti Tg, respectively.
    Conclusion
    According to thyroid function tests there were elevation of antibody in 20% of the healthy subjects and 45% of the goiterous subjects, therefore it is advisable to measure thyriod function tests accompanied with thyriod antibodies in all pergnant women either with or without goiter in order to prevent feto-maternal disorders.
  • Taghavi R., Mahdavi R., Darabi Mr, Zandi B., Badesaba M., Teymori Mr Pages 48-52
    Background And Objective
    Computerized tomographic angiography (CTA) is a minimally invasive modality to image the vasculature without the morbidity of direct large vessel vasculature access and its major indications in urology are assessment of the renal vasculature in preparation for donor nephrectomy, identification of extravessel in evaluation of ureteropelvic junction obstruction and for diagnosis of renal artery stenosion. This study was done to evaluate vescels of kidney donors using CTA and formal angiography and comparison with intraoperative findings.
    Materials And Methods
    In this descriptive study, kidney vessels of 70 and 30 living kidney donor were assessed with computerized tomographic angiography and formal angiography respectively. The pattern of vessels of kidney during operation were examined. Two observers assessed the findings of preoperative CTA and formal angiography with intra operation observations.
    Results
    In CTA group there were two patients each with two main renal veins which were observed during operation was not recorded on computerized tomographic angiography. In formal angiography group there was one patient with unrevealed two main renal veins prior to surgery. In both groups, the accuracy of anatomical diagnosis of the main kidney artery were 100%.
    Conclusion
    This study showed that kidney vascular assessment by either the computed tomography angiography or formal angiography have similar clinical diagnostic accuracy.
  • Keshvari M., Darabi Mr, Shakibi Mh Pages 53-57
    Background And Objective
    Lower ureter is the most common site of stone traped causing renal colic and hydroureteronephrosis. If medical therapy is not effective, the treatment consist of extracorporeal shock wave lithotripsy (ESWL), transurethral lithotripsy (TUL) or on rare cases, open surgery. This study was done to compare the ESWL with TUL in sixty patients with lower ureteral stones which did not responed to thraputic regiment.
    Materials And Methods
    This prospective cohort study was done on sixty patients with obstructive lower ureteral stones for more than 3 weeks, that have not been responded to the thraputic regiment in Imam Reza hospital, Mashhad, Iran during 2004-06. According to treatment indications sixty patients divided in two equal ESWL and TUL groups. Success of procedure were evaluated by ultrasonography and KUB radiography. The success rate of two different technique and the side effects in each patients was recorded.
    Results
    In ESWL group in 14 patients (46.66%) the stone was broken and its particles were removed but in 13 patients (43.33%) the stone was not broken and they became candidates for TUL. In 3 patients (10%) the stone was broken but the particles did not pass. The only complication of ESWL was renal colic which was in 15 patients (50%) and cured by medical treatment. In TUL group, in 93.5% of patients, the stone was broken and particles were removed, but in 6.5% the procedure was not successful and the patients underwented ESWL or open surgery. 10% of patients experienced fever and colic pain, who underwented medical treatment.
    Conclusion
    This study showed that TUL technique has higher successful rate than ESWL technique in lower uretaral stones.
  • Dabbagh A., Fathi M., Kasraei F., Razavi Ss Pages 58-62
    Background And Objective
    Cardiac arrest is responsible for half of the death cases, which is preventable in rapid and effective cardiopulmonary resuscitation (CPR). During the last years, a great amount of progress has occurred in this field, but there is still a lack of enough data for CPR. The aim of this study was to assess and compare the survival rate of patients undergoing CPR in two university hospitals in Tehran, Iran.
    Materials And Methods
    In this retrospective analytical study, the survival rate of 178 patients undergoing CPR in the emergency department of two university hospitals (Taleghani and Shaheed Modarres) were assessed and compared during 2005. The related variables including the time delay for CPR, the time length for CPR and the outcome of CPR were analyzed.
    Results
    24 hours after the cardiac arrest, 7 cases of 54 (13%) survived in Taleghani hospital and 33 of 124 (26.6%) survived in Shaheed Modarres hospital (P<0.05).
    Conclusion
    This study showed that the rate of short term survival of patients after CPR is similar to other parts of country but lower than the other parts of the world.
  • Etemad K., Heydari A., Eftekhar Ardabili H., Kabir Mj, Sedaghat M. Pages 63-70
    Background And Objective
    Acquired immunodeficiency syndrome (AIDS) is a definition of dysfunction of immune system in human that is induced by infection with a virus named human immunodeficiency virus (HIV). The most high risk group in HIV infected people are intravenous drug users (IDUs) with unsafe sex. This study was conducted to evaluate knowledge and attitude of IDUs with unsafe sex about AIDS and relation with socioeconomic levels in Golestan province in North of Iran.
    Materials And Methods
    This Cross-Sectional study was conducted on 134 IDUs in Golestan province during 2007. Samples were chosen by a random systematic method. Data was collected with interview by standard questionnaire. Data was analyzed by SPSS-16 and One-way ANOVA,T-test student, Kruskal-wallis, Mann-Whitney U and Kendall tests.
    Results
    This study showed that 36.6% of samples had moderate knowledge about AIDS and 49.3% of them had negative attitude about AIDS. 67% of subjects had education between 6-12 years, 44.8% were married and 53% were jobless and without income. Level of knowledge had a significant relation with age (P<0.05) and education level (P<0.05). Older subjects had better knowledge. Level of knowledge in 25-34 years group was higher than other age. Well educated people had higher knowledge compared with low educated and illitrate subjects. Level of knowledge had a significant relation with attitude (P<0.05).
    Conclusion
    The findings of this study showed that 65% of subjects with high risk behavior on HIV/AIDS had a appropriate knowledge about transmission of HIV, but half of these population have a poor HIV/AIDS attitude.
  • Alavi Sm, Nadimi M., Shokri Sh Pages 71-76
    Background And Objective
    Diagnosis of latent tuberculosis infection (LTBI) by tuberculin skin test (TST) is accompaind with limitations. A few documented data exist regarding the performance of serology tests for LTBI diagnosis in HIV infection. The aim of this study was to determine LTBI prevalency and compare TST results and IgM antibodies against M.tuberculosis antigens (IAMA) for the diagnosis of LTBI in HIV infected individuals.
    Materials And Methods
    In this discriptive study, sixty two HIV infected subjects were chosen randomly from an addict treatment center in Ahvaz southwest Iran during 2008. The patients underwent TST, using 5 TU of purified protein derivative, and IAMA was measured. Data were analyzed using SPSS-15 software and Chi-Square test.
    Results
    From 62 studied cases, 34 (54.8%) had positive result for TST, whereas 6 (9.7%) had positive IAMA. LTBI was diagnosed in 37 (59.7%) by either TST or IAMA. Overall concordance between TST and IAMA was 45.2%. In subjects with positive test by either TST or IAMA, only 4.8% had positive test by either diagnostic procedure. Discordant results were found in 54.8% of subjects. Positive results for both diagnostic methods in subjects with above and below 200 CD4-cell/mm3 did not show any significant differences.
    Conclusion
    This study showed that LTBI prevalence among HIV infected individuals among addict patients, in this region is higher than other parts of the world. Also TST is a useful test for LTBI diagnosis is preferable to IAMA method.
  • Alaedini F., Khoddam H., Kazemi Bajestani Mr, Koshan F., Etemadi A., Keshtkar Aa Pages 77-81
    Background And Objective
    Quality of medical articles is effective at improvement of medical science. This study was done for determining of published medical articles quality in approved Medical Journals.
    Materials And Methods
    This cross- sectional study was done on 690 medial articles, which published between 1983-2005 in scientific journals, approved by special Medical Journal committee of Ministry of health and medical Education (MOHME) in Iran, during 2007. Source of data was indexed medical journal in the Iranmedex database.
    Results
    Type of study in 52% of articles was descriptive, 21.2% was interventional and 5.8% of them were analytical. In recent years the number of analytic and interventional articles have been increased significantly in comparison to other types (P<0.05). There was no qualitative type article in published papers. The percentages of original, case report and review articles were 44.9%, 36.9% and 14.1%, respectively. In recent years the rate of original articles has increased in comparison to case report and review articles (P<0.05). In 80% of articles, at least one statistical test was applied. 60% of articles were clinical and 82% of them have been written in Persian language.
    Conclusion
    Findings showed an increasing trend in quality indexes of published articles. It seems in recent years, the changes of MOHME policies in evaluation of the research deputy of medical science universities implementation of research and scientific writing workshops ratting protocol of approved medical journals and academic members promotion guidelines, resulted in improvement qualitative index of articles.
  • Kadkhodayan S., Homaei F., Fattahi Masoom Sh, Poorali L., Taghizadeh A Pages 82-85

    Vulvar melanoma is a very rare tumor with the rate of 0.1-0.19/100000. It mostly occurs during post menopausal period. In this case report, our patient was a 43 years old woman, her symptom was a small pruritic lesion noticed two months earlier when she was referred to the clinic. This lesion was a 5mm diameter dark brown and flat on her left labialis minor. Malignant melanoma with 3-5mm thickness was diagnosted following biopsy. Wide local excision with more than 2cm free margin and inguino femoral lymphadenectomy at the site of the lesion was done. The recurrence of tumor was not abserved during four months follow-up.

  • Darabi Mr, Khooei Ar, Kalani Moghaddam F Pages 86-90
    Buschke–Lowenstein Tumor (BLT) or Giant Condyloma Acuminatum (GCA) is a slow-growing, locally aggressive, cauliflower-like tumor of great size that usually arises in the perineal region. Buschke–Lowenstein Tumor is triggered by human papilloma virus (HPV), usually either genotype 6 or 11. Buschke–Lowenstein Tumor is usually preceded by condyloma acuminatum and occurs at any age after puberty, usually between the 4th and 6th decades. Invasive overgrowth and recurrence after treatment are its characteristics and malignant transformation is also possible. Here, we have reported a case of a 33 year-old man with penile Buschke–Lowenstein Tumor arising from common genital warts.