فهرست مطالب

فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی
سال بیستم شماره 2 (پیاپی 60، تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/04/07
  • تعداد عناوین: 11
|
  • پریچهر یغمایی، فائزه مشرف جوادی، محمد علی نیلفروش زاده، حمیرا مردانی، پریسا کاکانژادیان صفحات 69-75
    سابقه و هدف
    با آگاهی از محتویات مفیدی که محققان برای چای سبز قائل هستند و وجود زخم های باز پوستی و اهمیت درمان آنها، در این مطالعه اثر عصاره آبی والکلی چای سبز بر التیام زخم باز پوستی در موش نژاد NMRI بررسی شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی، 56 موش نر در 7 گروه شاهد و تجربی (هر گروه 8 نفر)، دوزهای متفاوت 50، 150 و 300Lμ عصاره های آبی والکلی چای سبز را دریافت کردند. پس از بیهوش کردن موش ها، زخم پوستی با پانچ 6 میلی متری در پشت آنها ایجاد شد. از روز اول بعد از ایجاد زخم، عصاره آبی و الکلی چای سبز درگروه های 2 تا 7 در اطراف جایگاه زخم تزریق شد. موش های گروه شاهد روزانه با سرم فیزیولوژی تیمار شدند. سطح زخم و میزان بهبودی زخم در روزهای اول، سوم، پنجم، هفتم، دهم، سیزدهم وپانزدهم بعد از ایجاد زخم اندازه-گیری شد و زمان لازم برای بهبودی کامل زخم بررسی شد. در روزهای 4، 7 و 15، دو نمونه از بستر زخم تهیه شد و میزان فیبروز، التهاب، اپیتلیوم و عروق بستر زخم ارزیابی شد. داده ها توسط آنالیز واریانس یک طرفه (ANOVA) تحلیل شد و 05/0>p در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    بهبودی زخم در 3 گروه شاهد، آبی و الکلی اختلاف معنی داری با هم نداشت، اما میانگین قطر زخم طی روزهای 1، 3، 5، 7 و 15 در گروه تیمار نسبت به گروه شاهد به طور معنی داری کمتر بود (001/0>p). میزان التهاب، فیبروبلاست و اپی تلیوم در مقادیر 50، 150 و 300Lμ عصاره آبی و الکلی طی روزهای 4، 7 و 15 در مقایسه با گروه شاهد کمتر بود (001/0>p).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان دادکه عصاره آبی و الکلی چای سبز موجب تسریع فرآیند التیام زخم باز پوست موش می شود و استفاده از عصاره چای سبز ارتباطی به تیمار آبی یا الکلی آن ندارد، در حالی که میزان دوز تزریقی بالاتر (300 Lμ) در شکل دهی زخم ارزشمند است.
    کلیدواژگان: چای سبز، التیام زخم، عصاره آبی و الکلی، موش NMRI
  • سید رضامحبی، مهدی منتظرحقیقی، بهزاد دماوند، سجاد مجیدی زاده بزرگی، سید رضافاطمی، علی تهامی، پروین رستمی، محمدرضا زالی صفحات 76-82
    سابقه و هدف
    تب مدیترانه ای فامیلی (FMF) یک بیماری ارثی اتوزومال مغلوب با علایم تب های حاد خود محدودشونده و التهاب غشاء های سروزی است. ژن MEFV تنها ژن مرتبط با این بیماری است که دراین مطالعه به منظور یافتن جهش های احتمالی مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه بنیادی، 51 فرد مبتلا به FMF که توسط پزشک به این مرکز ازجاع شده بودند، بررسی شدند. در ابتدا DNA ژنومیک استخراج گردید، سپس به منظورتکثیر قطعات مورد نظر و با استفاده از پرایمرهای اختصاصی طراحی شده برای 10 اگزون (نواحی کد کننده) ژن MEFV، PCR انجام گرفت. پس از آن توالی یابی اگزون ها انجام شد و در نهایت آنالیز توالی های تکثیر شده صورت گرفت.
    یافته ها
    24 نفر (05/47 درصد) دارای جهش بودند. 14 بیمار (3/58 درصد) جهش شایع M694V را در اگزون 10 نشان دادند که شامل 4 موتاسیون هموزیگوت و 8 جهش هتروزیگوت و 2 موتاسیون هتروزیگوت مرکب بود. 6 بیمار (25 درصد) جهش از نوع M680I دراگزون 10 نشان دادند و 2 فرد نیز (3/8 درصد) دارای جهش از نوع V726I بودند. یک بیمار جهش هتروزیگوت E148Q در اگزون 2 را نشان داد.
    نتیجه گیری
    این تحقیق، نتایج مطالعات دیگر مبنی بر اینکه جهش M694V شایع ترین موتاسیون در جمعیت های مختلف است را تایید می کند.
    کلیدواژگان: تب مدیترانه ای فامیلی، جهش، ژن MEFV
  • زهرا طهماسبی فرد، کاظم پریور، حجت الله ربانی، محمود جدی تهرانی، شیدا همتی صفحات 90-97
    سابقه و هدف
    Opticin از دسته پروتئوگلایکان های کوچک غنی از لوسین عمدتا در چشم انسان یافت می شود. همچنین opticin در سطوح پایینی نسبت به چشم، در بافت های طبیعی مغز، غضروف، کبد و پوست نیز شناسایی شده است. در این مطالعه، بیان opticin در رده های سلول های سرطانی انسان بررسی شد.
    روش بررسی
    در این پژوهش بنیادی، رده های سلول های سرطانی انسان شامل رده سلول A-172 (سرطان مغز)، رده سلول T47D (سرطان غدد پستانی)، رده سلول Paca-2 (سرطان پانکراس)، رده سلول Ej-138 (سرطان مثانه)، رده سلول Calu6 (سرطان ریه)، رده سلول ACHN (سرطان کلیه)، رده سلول SKOV3 (سرطان تخمدان)، رده سلول LS-180 (سرطان روده بزرگ)، رده سلول A-375 (سرطان پوست)، رده سلول PC3 (سرطان پروستات) و رده سلول) CLL-CIIسرطان لوسمی لنفوسیتی مزمن) با دو روش RT-PCR وWestern blot برای بیان و حضور پروتئین opticin مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    همه رده های سلول های سرطانی به جز A-172 در هر دو سطح mRNA و پروتئین، opticin را بیان کردند.
    نتیجه گیری
    در مطالعه حاضر، رده های سلول های سرطانی انسان، بیان opticin را نشان دادند، در حالی که گزارشات قبلی حاکی از عدم بیان opticin در بافت های طبیعی متناظر آنها بود. این پروتئین را می توان بعنوان یک مارکر سرطانی در نظر گرفت و تحقیقات آینده می تواند بیشتر در زمینه بررسی عملکرد این پروتئین در سرطان زایی معطوف گردد.
    کلیدواژگان: بیان opticin، رده های سلول سرطانی، آنتی بادی پلی کلونال انسانی(OPTC، N)
  • پریچهر یغمایی، کاظم پریور، فاطمه جلالوند صفحات 98-103
    سابقه و هدف
    ایماتینیب یک مهار کننده تیر وزین کیناز c-kit، bcr-abl و گیرنده فاکتور رشد مشتق از پلاکت می باشد که برای درمان لوسمی میلویید مزمن و تومورهای استرومایی معدی- روده ای مورد استفاده قرار می گیرد. این تحقیق به منظور بررسی تاثیر مصرف ایماتینیب در دوران بارداری و تاثیر آن بر رشد و نمو جنین انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی، ایماتینیب در دوزهای 7، 12، 22، 50 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن در روزهای 1 تا 14 بارداری به موش های صحرایی نژاد ویستار باردار گاواژ گردید و به گروه شاهد آب مقطر خورانده شد. رت های باردار به دو گروه تقسیم شدند. در گروه اول در روز 18 بارداری جنین ها خارج شدند و سر جنین ها برای مطالعه هیستولوژیکی در فرمالین فیکس شد. نمونه ها در پارافین قالب گیری و برش فرونتال تهیه شد. رنگ آمیزی نمونه ها با هماتوکسیلین - ائوزین صورت گرفت. در گروه دوم جنین ها متولد شدند و وزن جنین ها و تعداد جنین های زنده و مرده بررسی شد. بعد از بالغ شدن جنین ها، تست یادگیری به منظور بررسی تاثیر ایماتینیب روی حافظه و یادگیری با روش یادگیری احترازی غیر فعال با استفاده از دستگاه شاتل با کس انجام شد.
    یافته ها
    مطالعات هیستولوژیکی نشانه ای از تراتوژن بودن ایماتینیب روی رشد و نمو استخوان های فرونتال و پاریتال را نشان نداد. ایماتینیب در دوز 100 میلی گرم بر کیلوگرم باعث کاهش وزن (001/0>p) و افزایش مرگ و میر جنین ها شد (01/0>p). این دارو در دوز 7، 12، 22 و 50 میلی گرم باعث کاهش حافظه و یادگیری جنین ها شد (05/0>p).
    نتیجه گیری
    مصرف ایماتینیب در طول بارداری می تواند رشد و نمو و میزان حافظه و یادگیری جنین ها را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین پیشنهاد می شود زنانی که تحت درمان با این دارو قرار دارند، باید در طول مصرف دارو از بارداری جلوگیری نمایند.
    کلیدواژگان: ایماتینیب، بارداری، تراتوژن، یادگیری، رت
  • کرامت الله دهقانی، فریده فروغیان، علی تاجیک، پریسا تقوی صفحات 104-107
    سابقه و هدف
    ویسکوزیته بالای مایع منی از جمله علل منجر به ناباروری ناشی از عوامل مردانه محسوب می گردد که با فعالیت سیستم-های اکسیداتیو سلولی در ارتباط است و لذا استفاده از درمان هایی با خاصیت آنتی اکسیدان ممکن است در بهبود آن موثر باشد. در این مطالعه اثربخشی ان- استیل- سیستئین در کاهش ویسکوزیته مایع منی بررسی شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی مداخله ای، از بین مردان مراجعه کننده به درمانگاه اورولوژی بیمارستان امیرالمومنین بین سالهای 1381 تا 1387، 200 بیمار دچار ویسکوزیته بالای منی تحت درمان با ان- استیل- سیستئین خوراکی با دوز 500 میلی گرم دو بار در روز به مدت یک ماه قرار گرفتند. بلافاصله بعد از درمان و 10 روز بعد از اتمام آن آنالیز اسپرم تکرار گردید.
    یافته ها
    بعد از درمان، ویسکوزیته 124بیمار (62 درصد) طبیعی گزارش شد، در 60 نفر (30 درصد) هم چنان بالا بود و در 16 نفر (8 درصد) نیز پایین بود. تعداد اسپرم ها، تحرک اسپرم و مورفولوژی اسپرم نیز بعد از درمان بهبودی قابل توجهی پیدا نمودند (05/0>p).
    نتیجه گیری
    با توجه به اثربخشی 70 درصدی ان- استیل- سیستئین و عدم وجود عارضه در افراد مورد مطالعه، این درمان می تواند با توجه به شرایط بیمار و نظر پزشک درمان کننده مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: ویسکوزیته، منی، ان، استیل، سیستئین
  • فریناز سیفی، ابوالفضل مهدیزاده، شیما علوی صفحات 108-112
    سابقه و هدف
    با توجه به اثرات جانبی کلومیفن، به خصوص در سطح اندومتریوم، لتروزول به عنوان یک مهار کننده آروماتاز به عنوان جایگزین برای القاء تخمک گذاری استفاده می شود، با این حال استفاده از آنها با مشکلاتی همراه است. در این مطالعه سعی شد اثر این دو دارو در تخمک گذاری و وضعیت باروری زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی-کیستیک (PCO) مورد بررسی قرار گیرد.
    روش بررسی
    در این کارآزمایی بالینی تصادفی شده، زنان مبتلا به سندرم PCO با سابقه نازایی مراجعه کننده به درمانگاه زنان بیمارستان رسول اکرم (ص) و بیماران مراجعه کننده به مطب خصوصی طی سالهای 87-86 بررسی شدند. بیماران بطور تصادفی به دو گروه لتروزول و کلومیفن سیترات تقسیم شدند. در گروه کلومیفن سیترات، بیماران روزانه 100 میلی گرم طی روزهای سوم تا هفتم سیکل بمدت سه سیکل دریافت کردند. در گروه لتروزول، بیماران 5/2 میلی گرم لتروزول نیز روزانه طی روزهای سوم تا هفتم سیکل به مدت سه سیکل دریافت کردند. بین روزهای 12 الی 16 سیکل، تعداد فولیکول های مشاهده و اندازه بزرگترین فولیکول با استفاده از سونوگرافی واژینال مشاهده شد و ثبت شد. هم چنین بروز حاملگی و پیامد حاملگی نیز تعیین شد.
    یافته ها
    دو گروه 40 نفری تحت درمان با لتروزول یا کلومیفن سیترات قرار گرفتند. دو گروه از نظر تعداد فولیکو ل های رشد کرده و متوسط اندازه بزرگترین فولیکول مشاهده شده با یکدیگر اختلاف معنی داری نداشتند. موارد حاملگی در گروه تحت درمان با لتروزول 15 نفر (5/37 درصد) و در گروه تحت درمان با کلومیفن 13 نفر (5/32 درصد) بود. موارد سقط و زایمان پره ترم به ترتیب در گروه کلومیفن 3 نفر (23 درصد) و 7 نفر (54 درصد) بود، این در حالی است که این میزان در گروه لتروزل به ترتیب صفر و 3 (20 درصد) بود (04/0=p).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که لتروزول برای القاء تخمک گذاری در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که از نازایی ناشی عدم تخمک-گذاری رنج می برند، می تواند جایگزین مناسبی برای کلومیفن سیترات به شمار آید.
    کلیدواژگان: کلومیفن، لتروزول، سندرم تخمدان پلی کیستیک، القاء تخمک گذاری
  • یاسر لبافی نژاد، میر سعید عطارچی، صابر محمدی صفحات 113-117
    سابقه و هدف
    سیگار و سر و صدا از طریق یک مسیر مشترک باعث افت شنوایی می شوند. در این مطالعه، اثر کشیدن سیگار بر افت شنوایی در کارگران سالن مونتاژ یکی از کارخانه های خودروسازی، که در معرض سر و صدای بیش از حد مجاز هستند، بررسی شد.
    روش بررسی
    جهت بررسی اثر مواجهه هم زمان با سر و صدای بالاتر از حد مجاز و کشیدن سیگار، یک مطالعه مورد- شاهدی در یک کارخانه تولید خودروی ایرانی طراحی شد. نمونه ها شامل کلیه کارگران مرد شاغل در قسمت مونتاژ کارخانه بودند که به دو گروه مورد (سیگاری) و شاهد (غیرسیگاری) تقسیم شدند. کلیه کارگران با سر و صدای غیر مجاز مواجهه داشتند. دو مدل افت شنوایی تعریف و اثر کشیدن سیگار بر افت شنوایی با آزمون های آماری از جمله رگرسیون لوجستیک ارزیابی شد.
    یافته ها
    بر اساس مدل دو، میزان افت شنوایی در کارگران سیگاری بیش از کارگران غیر سیگاری بود (نسبت شانس: 94/6؛ فاصله اطمینان: 64/10-54/4). همچنین افت شنوایی در هر دو مدل، حتی پس از تعدیل سایر عوامل مخدوش کننده، در گروه مورد نسبت به گروه شاهد به طور معنی داری بیشتر بود (001/0>p).
    نتیجه گیری
    افراد سیگاری که در محیط های پر سروصدا فعالیت می کنند نسبت به افرادی که سیگار نمی کشند، بیشتر مستعد ابتلا به افت شنوایی ناشی از سروصدای محیط هستند و در نتیجه این افراد باید در حین انجام معاینات ادواری از نظر سیستم شنوایی مورد توجه و ارزیابی ویژه قرار گیرند.
    کلیدواژگان: سروصدا، مصرف سیگار، افت شنوایی، مواجهات شغلی
  • صدیقه رفیعی طباطبایی، کورش هلاکویی نایینی، فرشته مجلسی، سید رضا مجدزاده، شیرین تقی زاده، مانا هادیپور جهرمی صفحات 118-125
    سابقه و هدف
    از معضلات وسیله داخل رحمی(IUD)، خروج زودتر از موعد است که کارآیی آن را کاهش می دهد. در این مطالعه کیفی، تمایل زنان همسردار 45-15 ساله در استفاده از IUD های نوع جدید هندی ((pregna بررسی شد.
    روش بررسی
    این مطالعه به طریق کیفی و با استفاده از روش مصاحبه گروهی متمرکز (FGD) در سه گروه از زنان و چهار مصاحبه عمیق فردی (IDI) انجام گرفت.
    یافته ها
    مصاحبه های گروهی متمرکز نشان داد که افراد اطلاعات خوبی از روش های پیشگیری از حاملگی داشتند و بیشترشان از IUD به عنوان روشی آسان و مطمئن یاد می کردند. اکثر آنان عوارض IUD را خونریزی بیشتر، لکه بینی، عفونت، کمر درد و پا درد می دانستند و در گروهی که به علت عوارض، IUD را خارج کرده بودند بیشترین مشکل خونریزی و لکه-بینی و به میزان کمتری عفونت بود. بر اساس مصاحبه های عمیق فردی، در ابتدای استفاده از این نوع IUD موارد خروج خیلی زیادتر بود و عوارضی مثل خونریزی و لکه بینی در این نوع بیشتر از انواع قبلی بود.
    نتیجه گیری
    توصیه می شود با دقت بیشتر در انتخاب نوع IUD و نحوه گذاشتن آن و انجام مطالعات بیشتر در مقایسه بین IUD مصرفی فعلی با انواع دیگر موجود در بازار، بتوان با انتخاب بهترین گزینه، شاهد ارتقاء سیاست-های تنظیم خانواده در کشور باشیم.
    کلیدواژگان: IUD، خروج، عوارض
  • مصدق جباری، مهشید طالبی طاهر، شهرام آگاه، مجید محمدی، آریا جنابی صفحات 126-130
    سابقه و هدف
    مطالعات اندکی در مورد دقت تشخیصی تست تنفسی اوره (UBT)در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه صورت گرفته است. در این مطالعه دقت تشخیصی UBT در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه کاندید پیوند کلیه بررسی شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 40 بیمار مبتلا به نارسایی مزمن کلیه مورد بررسی قرارگرفتند. آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی و UBT برای همه بیماران درخواست شد. اطلاعات بالینی، یافته های بافت شناسی و نتایج UBT با نرم افزار SPSS و به کمک آزمون کای دو تحلیل شد. 05/0>p از نظر آماری معنی دار تلقی گردید.
    یافته ها
    40 بیمار (شامل 20 مرد و 20 زن) با میانگین سنی 22/11± 56/33 سال بررسی شدند. حساسیت و ویژگی تست UBT 80 درصد بود، اما با در نظر گرفتن حد آستانه تشخیصی 5، ویژگی به 100 درصد افزایش یافت. ارزش اخباری مثبت و منفی به ترتیب 3/92 درصد و 14/57 درصد بود، اما با عدد تشخیصی 5 به 100 درصد و 42/71 درصد افزایش یافت.
    نتیجه گیری
    با توجه به حساسیت کم UBT در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه و خطر بالای زخم معده و خونریزی، پیشنهاد می شود که بافت شناسی برای همه بیماران با UBT منفی در خواست شود. به علاوه این مطالعه نشان داد که دقت تشخیصی تست UBT با در نظر گرفتن عدد تشخیصی 5 افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: هلیکوباکتر پیلوری، نارسایی مزمن کلیه، تست تنفسی اوره
  • هلن همیری، فرناز صفرلو صفحات 131-135
    سابقه و هدف
    بیداری در حین عمل به معنی آگاهی بیمار از درد و یا درک هر نوع تحریکات جراحی در حین عمل است که ممکن است همراه با یادآوری یا بدون یادآوری باشد و ممکن است باعث اثرات سوء بر روی بیمار شود و گاهی بعنوان بدترین تجربه بیمارستانی بیماران تلقی می-شود. هدف از این مطالعه، بررسی میزان هوشیاری بیمار در حین عمل و میزان به خاطر آوردن بعد از عمل بود.
    روش بررسی
    در این کارآزمایی بالینی، در 52 نفر که عمل جراحی پلاستیک بینی با بی حسی موضعی همراه با سدیشن وریدی شده بودند، میزان آگاهی و یادآوری در مصرف دو داروی میدازولام و پروپوفول بررسی شد. در حین عمل، در سه مرحله تزریق لیدوکائین، مرحله استئوتومی ومرحله گچ گیری بینی و پانسمان که به نسبت بقیه مراحل دردآورتر بودند و استرس بیشتری وارد می کردند، میزان عکس العمل بیماران و میزان آگاهی آنها بررسی شد. هم چنین از بیماران در 2 ساعت بعد از عمل و بعد از یک هفته درمورد یادآوری این مراحل سئوال شده است.
    یافته ها
    درجه میزان آگاهی در دو گروه در سه مرحله تفاوت معنی-داری با هم نداشت. اما درجه یادآوری 2 ساعته در مرحله استئوتومی در گروه میدازولام 3/42 درصد و در گروه پروپوفول 2/85 درصد بود که تفاوت معنی داری را نشان داد (001/0 =p). میزان یادآوری در 2 هفته بعد تفاوتی با یادآوری 2ساعته نداشت. میزان رضایت جراح در گروه میدازولام بطور معنی داری بیشتر ازگروه پروپوفول بود (011/0 =p).
    نتیجه گیری
    هر دو داروی میدازولام و پروپوفول داروی مناسبی جهت سدیشن می باشند، ایجاد خواب مناسب می کنند، بیمار کاملا آرام وهمکار است و آمنزی مناسب می دهند، اما میدازولام آمنزی بهتری می دهد که می-توان مصرف آنرا بصورت انفوزیون در سدیشن توصیه نمود.
    کلیدواژگان: یادآوری، هوشیاری، سدیشن، میدازولام، پروپوفول
  • الهام فرامرزی نیا، محمد علی بشارت صفحات 136-141
    سابقه و هدف
    افزایش فشارخون یکی از شایع ترین و مهمترین تهدید کننده های سلامت بشر است. تقریبا یک چهارم تمام مرگ و میرها در افراد مسن ناشی از هیپرتانسیون یا عوارض ناشی از آن است که اغلب فاقد علامت، ولی دارای عوارضی مثل نارسایی قلب، سکته مغزی و نارسایی کلیه است. دراین پژوهش ارتباط بین اضطراب و خشم با فشار خون مزمن مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 130 فرد مبتلا به فشار خون مزمن و 100 فرد سالم به عنوان آزمودنی های گروه آزمایش و کنترل از بین مراجعه کنندگان به مراکز درمانی وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شدند و از آنها دو تست اضطراب 4 سیستمی و خشم چند بعدی به عمل آمد. داده های بدست آمده به وسیله آزمون t مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    بین اضطراب و فشار خون مزمن در تمام شاخص های احساسی، شناختی، رفتاری و بدنی رابطه معنی داری وجود داشت. بین خشم و فشارخون مزمن در شاخص های خشم انگیختگی، موفقیت های خشم، انگیزه نگرش خصمانه و خشم درونی رابطه معنی داری وجود داشت، ولی بین شاخص خشم بیرونی و فشارخون مزمن رابطه معنی داری مشاهد نشد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که میزان اضطراب و خشم در بیماران فشارخون مزمن بطور معنی داری بیشتر از افرادی است که بیماری فشارخون ندارند. در واقع می توان نتیجه گرفت که بین اضطراب و خشم با بیماری فشار خون مزمن رابطه وجود دارد.
    کلیدواژگان: اضطراب، خشم، فشار خون مزمن
|
  • Parichehr Yaghmayei *, Faeze Moshrefjavadi, Mohammad Ali Nilforooshzade, Homeira Mardani, Parisa Kakanejadian Pages 69-75
    Background
    According to several documented usefulness of green tea and importance of healing of open skin wound, this study designed to evaluate effects of watery and alcoholic extracts of green tea on the healing of open skin wounds of NMRI mice.
    Materials And Methods
    In this experimental study, 56 male NMRIs divided equally in 7 different groups, were studied. Different doses of watery and alcoholic extracts, including 50, 150 and 300 μL, were injected to 6 experimental groups. After anaesthetizing the NMRIs, skin wound was created on the back of the rats by a 6mm punch. Control group was treated by physiology serum around the wound of the back of each NMRIs. Dimension and also the recovery percent of the wound in the 1st, 3rd, 5th, 7th, 10th, 13th and 15th days of study, were measured. Furthermore, the needful time for recovery was evaluated. Two Specimens of wound skin were supplied in 4th, 7th and 15th days of study for microscopic studies. Fibroblasts, inflammation, epitheleum and endothelial cell of blood vessels from the wounds were studied. Data were analyzed using analysis of variance (ANOVA) method. P<0.05 was considered as significant level.
    Results
    There were no significant differences between three groups of control, watery extract and alcoholic extract groups in recovery processes (NS). But, mean diameter of wound within 1, 3, 5, 7 and 15 days of study was significantly lower in experimental groups compared with control group (p<0.001). Degree of fibroblasts, inflammation and epithelium in different days in 6 groups of watery and alcoholic groups was significantly lower than control group (p<0.001).
    Conclusion
    This study showed that watery and alcoholic extracts of green tea speed up the wound healing in NMRIs and there isnt any difference between the use of watery and alcoholic extracts. But higher dose of injection (300 μL) is valuable in forming of wound.
  • Zahra Tahmasebi Fard *, Kazem Parivar, Hojjatollah Rabbani, Mahmoud Jeddi Tehrani, Sheida Hemmati Pages 90-97
    Background
    Opticin, as a member of small leucine rich proteoglycans (SLRPs), mainly expressed in human eyes. It is also expressed in human brain, ligament, liver and skin, but at lower levels than the eyes. In the present study, expression of opticin was studied in a variety of human cancer cell lines.
    Materials And Methods
    In this basic study, human cancer cell lines including, A-172 (brain cancer), T47D (mammary gland carcinoma), Paca-2 (pancreas carcinoma), Ej-138 (bladder carcinoma), Calu6 (lung carcinoma), ACHN (kidney cancer), SKOV3 (ovarian cancer), LS-180 (colon carcinoma), A-375 (skin cancer), PC3 (prostate adenocarcinoma), CLL-CII (chronic lymphocytic leukemia) were cultured under standard conditions. Opticin expression in the cell lines was detected by RT-PCR and Western blot.
    Results
    All cancer cell lines, except A-172, expressed opticin at both mRNA and protein levels.
    Conclusion
    In the current study, human cancer cell lines were shown to express opticin whereas previous studies did not detect opticin in normal tissues. This finding may represent opticin as a novel tumor marker in a wide variety of cancers and future studies can be performed to evaluate function of this protein in carcinogenesis.
  • Parichehr Yaghmaei *, Kazem Parivar, Fatemeh Jalalvand Pages 98-103
    Background
    Imatinib mesylate selectively inhibits bcr/abl and other non-specific tyrosine kinases and represents a model of targeted therapy for chronic myeloid leukaemia (CML) as well as gastrointestinal stromal tumors (GIST). This study was designed to evaluate effects of imatinib on pregnancy and development of fetus.
    Materials And Methods
    In this experimental study, imatinib was administrated orally at doses of 7, 12, 22, 50 and 100 mg/kg/day and control groups received sterile water. The pregnant rats were subdivided into 2 groups. In group one, the pregnant rats were sacrificed on day 18 of gestation and the number alive and dead of foetuses were checked. The brain of fetuses were fixed in formalin and embedded in paraffin for histological studies. Selected slides were stained with hematoxylin and eosin (H&E). In group two, the fetuses were allowed to become mature. The effect of drug on learning and memory were assessed by a passive avoidance method using shuttle box apparatus.
    Results
    Histological studies revealed no evidence of teratogenic effects of imatinib on development of frontal and parietal bones. Imatinib given in 100 mg/kg dose caused weight decrease (p<0.001) and increase mortality in fetuses (p<0.01). Administration of imatinib in 7, 12, 22 and 50 mg/kg doses showed statistically significant reduction in learning and memory of fetuses (p<0.05).
    Conclusion
    Imatinib can decrease development, learning and memory of fetuses. So, it is recommended that women treated with imatinib avoid becoming pregnant.
  • Keramatollah Dehghani *, Farideh Foroughian, Ali Tajik, Parisa Taghavi Pages 104-107
    Background
    Hyperviscous semen is an etiologic cause for male-related infertility which is related to function of oxidative systems in the cells. So, use of anti-oxidants may be useful. Hence, this study was conducted to evaluate the efficacy of N-acetyl-l-cysteine in reduction of seminal viscosity.
    Materials And Methods
    In this experimental study, 200 patients attending to urology clinic of Amiralmomenin hospital with hyperviscouse semen were selected and treated with N-acetyl-l-cysteine, 500 mg twice a day for one month. Sperm analysis was repeated after treatment and 10 days later.
    Results
    After treatment, the viscosity which was initially high in all patients was normal in 124 men (62%), high in 60 patients (30%), and low in 16 subjects (8%). Also sperm count, motility, and morphology were improved significantly after the treatment (p< 0.05).
    Conclusion
    According to 70 percent efficacy for Nacetyl-l-cysteine and lack of any drug adverse effects, this therapeutic modality may be indicated upon with patient's conditions and physician's opinion.
  • Farinaz Seifi *, Abolfazl Mehdizadeh, Shima Alavi Pages 108-112
    Background
    According to side effects of clomiphen citrate (cc), especially on thendometrium, it was replaced with letrozole, an aromatase inhibitor, for induction of ovulation. In this study, effects of these drugs on ovulation and fertility were compared in patients with polycystic ovarian (PCO) syndrome.
    Materials And Methods
    In a randomized clinical trial, women with PCO and history of infertility referred to gynecology clinic of Rasoul Akram hospital and private office between 2007 and 2008 were studied. Subjects were randomly assigned to two groups of clomiphen citrate and letrozole. In CC group, subjects were received 100 milligram per day clomiphen citrate between 3rd and 7th day of each cycle for 3 cycles. In letrozole group, women treated with letrozole 2.5 mg daily between 3 and 7 day of each for 3 cycles. Number of follicles in days of 12-16 of cycle, diameter of the greatest one, pregnancy and outcome of pregnancy were compared in two groups.
    Results
    40 patients in each group were studied. Numbers of follicles, mean diameter of the greatest one were not significantly different in two groups. Pregnancy was occurred in 15 patients (37.5%) of letrozole group Vs 13 patients (32.5%) of CC group. There was no abortion in letrozole group Vs 3 abortion in CC group. Preterm labor was significantly lower in letrozole treated patients (p= 0.04).
    Conclusion
    This study showed that letrozole could be proper substitution of clomiphen citrate for induction of ovulation in patients with PCO and infertility.
  • Yaser Labbafinejad *, Mir Saied Attarchi, Saber Mohammadi Pages 113-117
    Background
    Both cigarette smoking and noise exposure have a common pathway to produce hearing loss. In this study, effects of cigarette smoking on hearing loss, in assembly line employees of one of the automobile plants in Iran, who were exposed to noise with more than permissible level, were examined.
    Materials And Methods
    A case-control study was conducted in an automobile plant in order to assess the effects of contemporary exposure to excessive noise and smoking. Male workers of the assembly part were divided to cases (smokers) and controls (nonsmokers) groups. All workers were exposed to excessive noise. Hearing loss was defined in two models and effects of smoking on hearing loss were evaluated with statistical analysis.
    Results
    According to model 2, severity of hearing loss was higher in smokers group than nonsmokers group (odds ratio: 6.94; 95%CI: 4.54-10.64). Both models of hearing loss, even after adjusting for other variables, were significantly higher in smokers group (p<0.001).
    Conclusion
    Smokers who are working in areas with excessive noise are more susceptible to noise induced hearing loss. So, their hearing system must specially be assessed in periodic exams.
  • Seddigheh Rafiee Tabatabaei *, Kourosh Holakoee Naeini, Fereshteh Majlesi, Seyed Reza Majdzadeh, Shirin Taghizadeh, Mana Hadipour Jahromy Pages 118-125
    Background
    Elective expulsion is a complication of intrauterine devices (IUDs) that decreases the efficacy and using of IUDs. In this qualitative study, the tendency of 15-45 year fertile women towards using Indian T IUD (Pregnan) in Badr health center was evaluated.
    Material And Methods
    Three focus groups discussions (FGD) with women and four individual in-depth interviews (IDI) with health care providers and obstetricians were done.
    Results
    Focus group discussions showed that women were quiet familiar with contraceptive methods and IUD was accepted as a safe and easy method. Bleeding, spotting, infection and back pain were the most important complications. In the group that had chosen elective expulsion of IUD, the main complications were bleeding, spotting and less infection. According to individual in-depth interviews results, elective expulsion and complications of this type of IUD were more than earlier IUDs.
    Conclusion
    It is recommended that the selection and insertion of IUDs should be done with utmost care. Furthermore, more qualitative and quantitative researches need to be conducted to compare the different IUDs on the market to be able to recommend the most suitable ones to women. It is thought these and other related actions that the best family planning policies can be adopted and programs implemented in the country.
  • Mosaddegh Jabbari *, Mahshid Talebi Taher, Shahram Agah, Majid Mohammadi, Aria Jenabi Pages 126-130
    Background
    There are few studies to evaluate diagnostic accuracy of urea breath test (UBT) in patients with chronic renal failure (CRF). In this study, accuracy of urea breath test to detect Helicobacter pylori (H. pylori) infection among patients with chronic renal failure candidate for renal transplantation was studied.
    Materials And Methods
    In this descriptive- analytic study, 40 patients with CRF were studied. Upper GI endoscopy and UBT were requested for all patients. Clinical data and histologic findings and UBT results were analyzed by chi-square using SPSS ver.12 software. P< 0.05 was considered statistically significant.
    Results
    Forty patients with mean age of 33.56±11.22, including 20 male and 20 female, were studied. Both sensitivity and specificity of UBT were 80 percent, but with cut–off point of 5, its specificity increased to 100 percent. Positive and negative predictive values of UBT were 92.30 percent and 57.14 percent, respectively, but with cut-off point of 5, they increased to 100 percent and 71.42 percent, respectively.
    Conclusion
    In according to relatively low sensitivity of UBT in CRF patients and higher risk of peptic ulcer and its bleeding, it is suggested that histologic examination must be done for all patients with negative UBT. Furthermore, diagnostic accuracy for H. pylori detection could be improved by assessing the UBT with a cut-off value of 5.
  • Helen Hemyari *, Farnaz Safarloo Pages 131-135
    Background
    Awareness means patients feeling of pain or other surgical stimulus under anesthesia that may be with or without recall. Awareness under anesthesia and recall can result in traumatic psychological sequel and some patients considered awareness under anesthesia as the worst hospital experience. The aim of this study was to evaluate awareness under anesthesia and its recall after operation.
    Material And Methods
    This is an interventional prospective clinical trial study on 52 case of rhinoplasty operation with local anesthesia and IV sedation. Frequncy of recall and awareness were compared in two groups of propofol and midazolam. Awareness during three painful and stressful stage, including local injection, osteotomy and during plaster cast was evaluated. Also, They were asked 2 hours and 2 weeks after surgery, if they recall these stages.
    Results
    There was no significant statistical difference between two groups in awareness of different part of operation. But the midazolam cases have significantly less recall (42.3%) than propofol cases (85.2%) (p= 0.001). Surgeon satisfaction in midazolam group was significantly better than propofol group (p= 0.011).
    Conclusion
    Both propofol and midazolam are good drugs for IV sedation, but midazolam provides better amnesia and higher satisfaction of surgeon.
  • Elham Faramarzinia *, Mohammad Ali Besharat Pages 136-141
    Background
    Hypertension is one of the most popular and important threats to human health. Almost one-fourth of all deaths in the elderly people is due to hypertension or its related side effects. Hypertension is mostly without any sign, but has some side effects, such as cardiomyopathy, stroke, and renal failure. In this research, the relationship of anxiety and anger with hypertension was studied.
    Materials And Methods
    In this descriptive- analytic study, from people presented to the medical centers of Islamic Azad University, Tehran Medical Branch, 130 patients suffering from hypertension, as case group, and 100 healthy people, as the control group, were selected. They were given two tests of multi-systematic anxiety test and multi-dimensional anger test. the results were analyzed by t-test.
    Results
    This study showed that there was a statistically significant relationship between anxiety and chronic hypertension in all the cognitive, perceptive, behavioral, and physical aspects. There was also a significant relationship between anger and chronic hypertension in aggression, aggressive situations, aggressive view and internal anger. But, there was no significant relationship between observed among external anger and chronic hypertension.
    Conclusion
    This study demonstrated that anxiety and anger is significantly higher in chronic hypertensive patients compared with healthy people. It is concluded that there is relationship between anxiety and anger with chronic hypertension.