فهرست مطالب

پژوهشنامه بیمه - سال بیست و چهارم شماره 3 (پاییز و زمستان 1388)

پژوهشنامه بیمه
سال بیست و چهارم شماره 3 (پاییز و زمستان 1388)

  • 282 صفحه، بهای روی جلد: 12,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/10/29
  • تعداد عناوین: 9
|
  • زهره دهدشتی شاهرخ، سید مرتضی بابایی نژاد پیروز صفحه 3
    تحقیق حاضر به بررسی عوامل مؤثر در پیاده سازی CRM در شرکت های بیمه می پردازد. این تحقیق براساس این سؤال شکل گرفت که با توجه به اهمیت اجرای CRM، آیا شرکت های بیمه (و به طور موردی شرکت بیمه ایران) آمادگی لازم برای پیاده سازی این سیستم را دارند؟ بنابراین به بررسی عوامل مؤثر در پیاده سازی این سیستم پرداخته شد که بعد از بررسی عوامل و مدل های مختلف، مدل 4 بعدی عوامل مؤثر در پیاده سازیCRM که دارای عوامل «تمرکز بر مشتریان کلیدی»، «سازماندهی متناسب»، «استفاده از مدیریت دانش» و «تکنولوژی» است، انتخاب شد. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان فوق دیپلم و بالاتر شاغل در شرکت بیمه ایران در شهر تهران است. بدین منظور ابتدا چند شعبه و ستاد شرکت بیمه ایران انتخاب شده و سپس بین تمام کارشناسان دارای تحصیلات دانشگاهی شاغل در شعب و ستادهای انتخاب شده، پرسش نامه توزیع گردید و درنهایت 101 پرسش نامه جمع آوری شد. براساس نتایج، دلایل و شواهد کافی برای داشتن آمادگی در زمینه پیاده سازیCRM در شرکت بیمه ایران در مورد هیچ کدام از عوامل چهارگانه به دست نیامد. در انتها پیشنهاداتی برای فراهم کردن شرایط مناسب برای پیاده سازی CRM و افزایش وفاداری بیمه گذاران ارائه شد.
    کلیدواژگان: مدیریت رابطه با مشتری (CRM)، بیمه، وفاداری
  • حبیب اللهدعایی، زهرا نیکخواه فرخانی صفحه 33
    در این پژوهش، کارایی فنی با فرض ثابت و متغیر به مقیاس و کارایی مقیاس برای نمایندگی های بیمه کارآفرین در استان خراسان رضوی و شمالی محاسبه و تجزیه وتحلیل گردیده و سپس با استفاده از یک مدل دو مرحله ای، کارایی عملیاتی و کارایی منابع انسانی هریک از نمایندگی ها نیز محاسبه و تجزیه و تحلیل شده است. درنهایت نیز مدلی جهت تجزیه و تحلیل هم زمان کارایی عملیاتی و کارایی منابع انسانی ارائه گردیده و تشریح شده است. نتایج حاصل گویای آن است که 9 نمایندگی دارای سطح بالایی از کارایی عملیاتی و انسانی بوده و تنها یک نمایندگی، کارایی منابع انسانی بالاتری نسبت به سایر نمایندگی ها دارد. علاوه بر آن 7 نمایندگی از 9 نمایندگی بیمه که توسط مدل تطبیقی کارا شناخته شده اند، توسط زنان اداره می شوند که گویای فضای مناسب صنعت بیمه برای رشد زنان توانمند است.
    کلیدواژگان: کارایی فنی، کارایی مقیاس، کارایی عملیاتی، کارایی انسانی، کارایی تلفیقی، تحلیل پوششی داده ها
  • سعید صفری، محمد منتظری، سعید صحت صفحه 61
    از متداول ترین استراتژی های مقابله با تخلفات، به کارگیری سیستم های بازرسی و ممیزی، در میان فرم های ادعای خسارت است. با توجه به مشکلات گوناگون لزوم توجه به سیستم تخفیف-جریمه به عنوان یک عامل محرک پدیده خودگزینی جهت کاهش تخلفات بیمه ای، امری حیاتی به نظر می رسد. دراین راستا با عنایت به چهار اصل حفظ منافع بیمه گذار، حفظ منافع بیمه گر، حذف کلیه تخلفات در کلیه دوره ها و همچنین صیانت از مفهوم بیمه و بیمه گری، اقدام به طراحی مدلی جهت تحلیل رفتارهای بیمه گذار، بیمه گر و سنجش مطلوبیت آنها شده است همچنین با استفاده از اطلاعات آماری بازار بیمه اتومبیل ایران و دسته بندی فضای جواب، اثبات می شود که به کارگیری سیستم تخفیف-جریمه جهت مقابله با تخلفات بیمه ای منجربه افزایش مطلوبیت بیمه گذار، کاهش هزینه های بیمه گر و درنتیجه افزایش کمتری در حق بیمه های آتی می شود.
    کلیدواژگان: مدیریت ریسک، عدم تقارن اطلاعات، بیمه اتومبیل، سیستم تخفیف جریمه، مطلوبیت وابسته به جایگاه
  • احمد جعفرنژاد، داوود کریمی دستجردی، غلام رضا فولادوندی، محمدوفایی یگانه صفحه 95
    شرکت های بیمه در ایران با مسئله پوشش نامناسب بازار و عدم توزیع فیزیکی مؤثر در سطح کشور مواجه اند. انتخاب مکان مناسب برای استقرار شعب و نمایندگی های شرکت های خصوصی بیمه به معنای کاهش در هزینه های اداری و افزایش در آمد شرکت است. در پژوهش حاضر، مسئله مکان یابی نمایندگی های بیمه، یک مسئله تصمیم گیری چند معیاره است که ترکیبی از شاخص های کمیت پذیر و کیفی در آن وجود دارد. از میان مدل های تصمیم گیری چند شاخصه، مدلی که بتواند ویژگی های هر دو نوع شاخص های کمی و کیفی را لحاظ کند مدل براون-جیبسون انتخاب شد. برای اجتناب از نقطه ضعف اساسی مدل براون-جیبسون که استفاده از مقایسات زوجی دو ارزشی صفر و یکی در ارزیابی شاخص ها و گزینه هاست از مدل فرآیند تحلیل شبکه ای استفاده شده است. علاوه بر انتخاب مکان بهینه، اوزان نسبی شاخص ها با استفاده از الگوریتم های نام برده مشخص می گردد. با حل یک مسئله عددی چگونگی تعیین مکان استقرار یک نمایندگی بیمه به کمک این الگوریتم ها مشخص شده است.
    کلیدواژگان: نمایندگی بیمه، فرآیند تحلیل شبکه ای، الگوریتم براون و جیسون، مکان یابی
  • خلیل دهنوی، ابوالفضل معصوم زاده زواره صفحه 125
    هدف کلی تحقیق حاضر شناسایی عوامل فقدان کارایی شبکه فروش بیمه در کشور است. با توجه به مسائل موجود در صنعت بیمه کشور سعی شد مدلی عملیاتی برای شناسایی این مسائل، ارائه و راهکارهای عملیاتی متناسب با آن مطرح شود. براساس مدل تحقیق، یک فرضیه اصلی و هفت فرضیه فرعی تدوین شد. این تحقیق ازنظر هدف، یک تحقیق کاربردی و ازنظر روش گردآوری داده ها، توصیفی است. ابزار گردآوری داده ها دو نوع پرسش نامه بوده که پرسش نامه اول به منظور گردآوری داده های مربوط به مشتریان و پرسش نامه دوم برای گردآوری داده های مربوط به شبکه فروش بیمه است.
    کلیدواژگان: آمیخته بازاریابی خدمات، مزیت متمایز، مشتریان هدف، جایگاه یابی، بیمه
  • عادل آذر، مهشیدالسادات محمدی جهرمی، حامد شفیعی حسن آبادی صفحه 157
    از دغدغه های مدیران ارشد سازمان هایی با چندین محصول مختلف، استفاده از مدل های مناسب جهت مدیریت سبد و تعیین ترکیب تولید سودآور محصولات سازمان است. تاکنون مدلی که بتواند در برگیرنده شاخص های اصولی و جامع جهت مدیریت و تعیین ترکیب سبد محصولات بیمه باشد، ارائه نشده است. در این مقاله در گام نخست، شاخص های مؤثر در این حوزه ارائه می گردد؛ سپس شاخص های پیشنهادی در صنعت بیمه بومی سازی می شود. در گام بعد میزان اهمیت هر شاخص این صنعت تعیین شده است. یافته های تحقیق با استفاده از تکنیک TOPSIS، حاکی از آن است که 10 شاخص می تواند در مدیریت ترکیب سبد محصولات بیمه مؤثر باشد. در بین محصولات مختلف شرکت بیمه پارسیان، بعد از بیمه حوادث سرنشین و شخص ثالث، بیمه آتش سوزی به عنوان جذاب ترین خدمت بیمه ای و پس از آن بیمه زندگی مورد نظر سیاست گذاران جهت تمرکز فعالیت ها و خط مشی های سازمان قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: تصمیم گیری چند شاخصه، مدیریت سبد محصولات، خدمات بیمه، TOPSIS، تحلیل سلسله مراتبی
  • محمدقاسم وحیدی اصل، مریم تیموریان سفیده خوان صفحه 187
    تابع توزیع مجموع متغیرهای تصادفی، نقش مهمی در مدیریت داشتمان ها و در نتیجه آمار بیمه دارد. ازطرفی یافتن تابع توزیع مجموع متغیرهای تصادفی درحالت کلی کاری بسیار مشکل و اغلب ناممکن است؛ لذا از روش تقریب زدن استفاده می کنیم. بدیهی است که هر تقریبی، خطایی نیز دارد؛ بنابراین برای بهبود تقریب توزیع مجموع متغیرهای تصادفی، یافتن کران بالای تقریب اهمیت پیدا می کند. تاکنون روش های متفاوتی برای یافتن این کران خطا ارائه شده است. در این مقاله کران های بالای متفاوت و روش های مهمی که از طریق آنها کران های بالایی با مرتبه بهتر به دست می آیند، بحث و بررسی شده اند. توجه ما بیشتر به کران های بالایی است که هیچ محدودیت و شرطی برای توزیع متغیرهای تصادفی ندارند و از مرتبه بهتری نسبت به کران های ارائه شده پیشین برخوردارند. در انتها نیز کران های مزبور برای یک داشتمانی و باربری مربوط به شرکت بیمه آسیا محاسبه شده است. طبق نتایج به دست آمده، اگر از توزیع پواسون مرکب برای تقریب ادعای کل این داشتمان استفاده شود، آنگاه کران های تقریب با عامل جادویی در تقریب توزیع پواسون مرکب مقادیر کمتری دارند.
    کلیدواژگان: تقریب پواسون مرکب، مدل مخاطره فردی، عامل جادویی، فاصله تغییرات کل، توزیع لگ نرمال، بیمه نامه اتومبیل، بیمه نامه آتش سوزی، بیمه نامه باربری
  • عبدالله خدابخشی صفحه 211
    دعوی مسئولیت مدنی نه تنها بین مسئول حادثه و زیان دیده است بلکه دعوایی راجع به بیمه و بیمه گر نیز است. امروزه، مسئولیت مدنی و بیمه، اهداف مشترکی دارند. برای مثال تسریع در پرداخت خسارت از این قبیل است. در برخی از دعاوی، طرفین با یکدیگر توافق نموده و با سوء استفاده از حق، دعوایی را در دادگاه اقامه می کنند و این امر باعث تضییع حق بیمه گر می شود؛ بنابراین بیمه گر باید در دعوی مسئولیت مدنی حضور داشته باشد، از حق خود دفاع کند و پس از صدور رای آن را اجرا نماید. حضور بیمه گر در دعوی، ازنظر حقوق تطبیقی امری مرسوم است، اما در ایران تازگی دارد. در این مقاله با تاکید بر ماده 22 قانون بیمه اجباری به تشریح این حضور می پردازیم.
    کلیدواژگان: بیمه، بیمه گر، دعوی، مسئولیت مدنی، حادثه رانندگی، حق دفاع، خسارت
  • نمایه سالانه
    صفحه 261