فهرست مطالب

دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران - سال شصت و هشتم شماره 3 (پیاپی 111، خرداد 1389)

مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سال شصت و هشتم شماره 3 (پیاپی 111، خرداد 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/03/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • غلامعلی جلودار، محمد بیضایی صفحه 141
    امروزه امواج الکترومغناطیس از منابع مختلف شامل رادار، رادیو، تلویزیون، تجهیزات پزشکی و اجاق های مایکروفر خانگی تولید می شود و با توجه به گسترش دستگاه های جدیدی که انواع مختلف از میدان های الکترومغناطیس را ایجاد می کنند، اثرات بیولوژیک این امواج اخیرا مورد توجه محققین قرار گرفته است. امواج مایکروویو بخشی از طیف وسیع امواج الکترومغناطیس می باشند که دامنه فرکانس آن ها بین 300 مگاهرتز تا 300 گیگاهرتز و طول موج آن ها بین یک متر تا یک میلی متر می باشد. این امواج الکترومغناطیس غیر یونیزه کننده به وسیله مولکول ها جذب می شوند و تغییراتی در انرژی مولکول ایجاد می کنند. شواهد موجود نشان می دهند که امواج مایکروویو بسته به شدت فرکانس، نوع موج و طول مدت مواجه شدن اثرات مختلف بیولوژیکی ایجاد می کنند.
  • غلامعلی کاردر، زهرا پورپاک صفحه 147
    شایع ترین سن بروز آلرژی غذایی در کودکان، کمتر از یک سال و آلرژی به شیر گاو شایع ترین آلرژی غذایی در این سن می باشد. برای تعیین نوع آلرژنی که بیمار به آن حساس است از آزمون های متعدد اختصاصی تشخیص آلرژی، که یکی از مهم ترین آن ها ارزیابی IgE اختصاصی علیه آلرژن می باشد، استفاده می گردد. در این مطالعه یکی از بهترین روش های سنجش IgE اختصاصی که به روش الایزا انجام می گیرد بر علیه سه نوع پروتئین شیر گاو شامل کازیین، آلفالاکتالبومین و بتالاکتوگلبولین راه اندازی شده است. ابتدا دیسک های حامل آلرژن، طی انکوباسیون کاغذ نیتروسلولزی با هر یک از آلرژن های مورد مطالعه تهیه شد. پس از انکوبه کردن سرم ها بر روی دیسک های آلرژن، کونژوگه آنزیمی آلکالن فسفاتاز برای تست استفاده گردید. پس از بهینه سازی کلیه متغیرها، همه آن ها در کنار هم به شکل یک کیت طراحی شده و نمونه های سرم مثبت و منفی با آن همزمان با کیت های تجاری استاندارد ارزیابی و مقایسه گردید.
  • مهوش حصاری، کامران منصوری، علی مصطفایی، علی بیدمشکی پور صفحه 153
    سیاهرگ ها، سرخرگ ها و مویرگ ها توسط یک لایه سلولی به نام سلول های اندوتلیال مفروش می شوند که ارتباط بافت ها و خون را به عهده دارند. این سلول ها در حفظ هموستاز بدن، تبادل مواد، نفوذ پذیری عروق و تنظیم اعمال مهمی همچون آنژیوژنز و فشار خون نقش کلیدی دارند. به علاوه سلول های اندوتلیال دارای اعمال حیاتی ترشحی، تولیدی، متابولیک و ایمونولوژیک هستند.4 سلول های اندوتلیال عروق اعضای مختلف بدن و حتی نواحی متفاوت یک عضو دارای عملکردهای متفاوتی هستند. به عنوان مثال سلول های اندوتلیال سیاهرگ و سرخرگ از نظر پتانسیل میتوزی، تمایل به لایه زیری، ذخیره لیپید در سیتوپلاسم، حساسیت نسبت به روش های آزمایشگاهی و قابلیت بقا تفاوت های زیادی دارند. در نتیجه این ناهمگونی، طراحی مدل های آزمایشگاهی واقعی تر در محیط آزمایشگاهی نیازمند جداسازی و کشت سلول های اندوتلیال از انواع بافت ها است.
  • محمد علی بیطرف، مازیار آذر، مجتبی میری، عبدالرضا شیخ رضایی، مزدک عالیخانی، محمود الله وردی، احمد شریف تبریزی، علی طیبی میبدی صفحه 162
    مننژیوم های قاعده جمجمه 40-30% تمام موارد مننژیوم های مغز را تشکیل می دهند و معمولا سیر طبیعی بطئی و بی سروصدا دارند و ممکن است حتی هنگامی که تومور بسیار بزرگ است بیماران با علایمی خفیف و جزیی مراجعه نمایند. این سیر بطئی سبب می گردد که تومور تا مراحل انتهایی که چهار به سخت شامه و استخوان دست اندازی نکرده، کشف نگردد و بدیهی است در چنین مرحله ای رزکسیون کامل در بسیاری از موارد غیر ممکن خواهد بود. علاوه بر این، نزدیکی این تومورها به عناصر حیاتی مغز سبب بغرنج شدن جراحی میکروسکوپی این توموهای می گردد. دو نوع عارضه در هنگام جراحی این تومورها روی می دهد: عوارض ناشی از آسیب به اعصاب مغزی، مرگ و میر در اثر حوادث عروقی هنگام جراحی نظیر آسیب به شریان کاروتید یا شریان های تغذیه کننده ساقه مغز.
  • علیرضا توسلی، محمد جواد قمری، حبیب الله اسماعیلی صفحه 168
    فتق ناحیه کشاله ران یک اختلال شایع در زمینه تخصصی جراحی عمومی است و متداول ترین درمان این نوع فتق روش جراحی می باشد. این بیماری با شیوعی بین 15 تا 45 درصد در سنین مختلف به عنوان عارضه ای قابل توجه که نیازمند ترمیم جراحی است مطرح می باشد. یک فتق به عنوان منطقه ای از جدار شکم که در آن ضعف در بافت همبندی عضلانی ایجاد شده است تظاهر می یابد. به طور کلی 75 درصد فتق های جدار شکم در ناحیه کشاله ران بروز پیدا می کنند و بیشترین موارد فتق های این منطقه را فتق های اینگوینال تشکیل می دهند. همچنین شیوع فتق اینگوینال غیرمستقیم دو تا سه برابر بیشتر از فتق اینگوینال مستقیم است. به طور کلی دو قله سنی از نظر حداکثر بروز فتق کشاله ران دیده می شود که یکی در نوزادی و دیگری در سنین بالای 60 سالگی است. خطر کلی پیدایش فتق کشاله ران در تمام طول عمر برای یک مرد 15 درصد و برای یک زن کمتر از پنج درصد است.
  • ابوطالب بیگی، سیده میترا کاظمی پور، هدی طبرستانی صفحه 175
    سرویکس مطلوب و انقباضات رحمی دو عامل اساسی در زایمان هستند. وضعیت سرویکس یا مطلوب بودن آن، برای موفقیت القای لیبر حایز اهمیت است. سرویکس مطلوب یا نرم کردن سرویکس اشاره به کوتاهی، افاسمان و دیلاتاسیون سرویکس دارد که به طور طبیعی در پایان سه ماهه سوم قبل از لیبر خودبه خود آغاز می شود. برای آماده سازی سرویکس از دو روش دارویی که شامل اکسی توسین و تجویز پروستاگلاندین می باشد، و روش مکانیکی که شامل استفاده از سوند فولی، جدا کردن پرده آمنیوتیک و آمینوتومی می گردد، استفاده می شود. متاسفانه، در بسیاری از موارد که اندیکاسیون برای القای زایمان وجود دارد سرویکس فاقد حالت مطلوب است. هر چه حالت مطلوب یا امتیاز بیشاپ کاهش یابد، میزان القای ناموفق لیبر نیز به طور پیشرونده، افزایش می یابد.
  • امیرفرهنگ زند پارسا، حمید ضیایی، بابک فلاحی صفحه 182
    در طی دو قرن گذشته شیوع بیماری های قلبی رو به افزایش بوده است. به طوری که در حال حاضر این بیماری به عنوان علت اصلی مرگ و میر و ناتوانی در جهان شناخته می شود و 50% کل مرگ و میر در کشورهای پیشرفته و بیش از 25% مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه را به خود اختصاص می دهد. این گسترش رو به فزونی، نگاه بسیاری از محققین را به سمت کشف عواملی که می توانند شیوع و مرگ و میر ناشی از این بیماری ها را تحت تاثیر قرار دهند، معطوف کرده است. نتیجه این تحقیقات، کشف عواملی است که به عنوان ریسک فاکتورهای قلبی عروقی شناخته می شوند و مهمترین آن ها بیماری های دیابت، هیپرتانسیون، هیپرلیپیدمی، مصرف سیگار و سابقه فامیلی بیماری های قلبی عروقی می باشد.
  • رضا باقری_سید ضیاء ا حقی_مهناز امینی_آسیه سادات فتاحی معصوم صفحه 188
    بیماری هیداتید، بیماری انگلی است که به طور شایع توسط اکینوکوکوس گرانولوزیس ایجاد می شود. بیماری هیداتید مشکل عمده پزشکی بهداشتی و اقتصادی در مناطق اندمیک مثل کشور ما است. آلودگی در مناطقی که تماس انسانی با سگ و گوسفند وجود دارد ادامه می یابد. متاسفانه استان خراسان شایع ترین میزان آلودگی به بیماری هیداتید را در انسان و دام در کل کشور دارد. متوسط شیوع طی دوره پنج ساله 2007-2002، 61/0 در 000/100 در انسان گزارش شده است که این میزان آلودگی لزوم مطالعه انجام شده را بیان می کند. پس از کبد، ریه شایع ترین محل درگیری در بیماری هیداتید است. شیوع درگیری ریوی 40-10% گزارش شده است. کیست های هیداتید ریه برخلاف کبد معمولا کلسیفیه نمی شوند و در موارد کیست سالم و کوچک اکثرا بدون علامت هستند. تظاهرات بالینی آن ها به محل و اندازه کیست ارتباط دارد. شایع ترین علایم سرفه و درد ذکر شده است.
  • ابراهیم فقیه لو، فرهاد رضایی، وحید سلیمی، مریم ناصری، ستاره ممیشی، محمود محمودی، طلعت مختاری آزاد صفحه 194
    ویروس سینسیشیال تنفسی انسان Human Respiratory Syncytial Virus مهم ترین عامل ویروسی عفونت های حاد تنفسی در نوزادان و کودکان در سرتاسر دنیا محسوب می شود. HRSV عامل حدود نیمی از موارد برونشیولیت و یک چهارم از موارد پنومونی در نوزادان می باشد. تقریبا همه کودکان تا سن دو سالگی با این ویروس آلوده شده و نیمی از آن ها دو بار ابتلا به HRSV را تا این سن تجربه می کنند. یک درصد از نوزادان مبتلا به HRSV به علت شدت بیماری در بیمارستان بستری می شوند. بیماری ناشی از HRSV در موارد حاد کشنده می باشد و در این حالت پیشرفت علایم بالینی بسیار سریع است. مرگ در یک درصد از بیماران بستری شده رخ می دهد و چنانچه فرد مبتلا به HRSV دارای بیماری زمینه ای نیز باشد میزان مرگ تا 35% افزایش می یابد. همچنین این ویروس به عنوان یک پاتوژن خطرناک در افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی و سالمندان نیز محسوب می شود
  • زهرا احمدی نژاد، علیرضا سلیمانی صفحه 200
    تب و نوتروپنی یکی از اورژانس های پزشکی و از علل بستری بیماران با زمینه نقص ایمنی به ویژه در افراد دریافت کننده داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی می باشد. تب در بیماران نوتروپنیک به صورت درجه حرارت بیشتر از 3/38 درجه سانتی گراد در یک نوبت و یا بیشتر از 38 در چند نوبت برای بیشتر از یک ساعت تعریف می شود. نوتروپنی به کاهش تعداد نوتروفیل های خون محیطی به کمتر از 500 یا کمتر از 1000 با احتمال پیشرفت به سمت کمتر از 500 اطلاق می شود. علل عمده تب در بیماران نوتروپنیک عفونت های باکتریایی و قارچی هستند. ویروس ها به خصوص هرپس سیمپلکس و سیتومگالو ویروس نیز از علل کمتر شایع عفونت در بیماران نوتروپنیک محسوب می شوند. عفونت ناشی از سیتومگالو ویروس در افراد با زمینه ضعف سیستم ایمنی تظاهرات بالینی بسیار متنوعی از جمله رتینیت، پنومونی، انسفالیت و هپاتیت دارد و با عوارض و مرگ و میر بالایی همراه می باشد.
|
  • Gholamali Jelodar , Mohammad Beyzaee Dvm Page 141
    High-frequency electromagnetic field (EMF) is generated by different sources such as radar installations, radio and television transmitters, medical microwave diathermy device and domestic use of microwave ovens. Radiation leakage of microwave oven may be harmful for users. Kids who are residing near their mothers may expose to electromagnetic field. This study was carried out to evaluate the effect of radiation leakage of microwave oven on body weight, cortisol, thyroid hormones and plasma lipid profile
  • Gholam Ali Kardar , Zahra Pourpak , Ph.D Page 147
    The hypersensitivity to cow’s milk allergens is the most common allergies in children at the first year of life. The specific IgE evaluation is one of the important methods in diagnosis of allergic disease. The aim of this study was development of a sensitive and credible procedure for detection of cow’s milk allergens specific IgE. The allergen discs were prepared by coating of allergens on nitrocellulose paper. After incubation of allergen discs with patients serum, anti-human IgE conjugated were used. In following optimization of any step of ELISAs test, a complete kit was designed.
  • Mahvash Hesari , Kamran Mansouri , Ali Mostafaie , Ali Bidmeshkipour Page 153
    Proteolytic enzymes, especially collagenases, are used for digestion of extracellular matrix, cell isolation and primary culture. Because of the problems in purification and low amount of collagenases in bacterial or animal sources, it is important to find new sources of the enzymes. So, in the present study actinidin, a plentiful protein in kiwifruit was purified and a mixture of actinidin and trypsin was applied to isolate rat aortic endothelial cells. Aortic endothelial cells were isolated using digestion solution containing different concentrations of actinidin (from 2 to 16 mg/ml) and trypsin
  • Mohammad Ali Bitaraf , Mazyar Azar , Seyed Mojtaba Miri , Abdolreza Sheikhrezai , Mazdak Alikhani , Mahmud Allahverdi , Ahmad Sharif Tabrizi , Ali Tayebi Meybodi Page 162
    Meningiomas are among the most common tumors of the brain. Skull base meningiomas comprise s major part of brain meningiomas. They are difficult to treat because of proximity to major vital neuro-vascular structures which makes their surgical resection hazardous and fraught with a high rate of complications. Radiosurgery is considered as an alternative efficient way to treat them, which targets the tumor and its supplying vasculature. The standard treatment consists of tumor eradication and its supplying vessels through homogeneous dose of 201 rays of cobalt 60 source
  • Alireza Tavassoli , Mohammad Javad Ghamari , Habibollah Esmaily Page 168
    The inguinal hernia is a common disorder in general surgery. Different methods have been described for repair of these hernias. In modern methods, synthetic mesh is used to cover the wall defect and the most known method is Lichtenstein surgical repair. The laparoscopic totally extra peritoneal procedure (TEP) is a newer technique of repairing hernia. The aim of this study is to compare the outcomes of totally extraperitoneal laparoscopic inguinal hernia repair versus Lichtenstein open repair in patients with inguinal hernia.
  • Aboutaleb Beigi , Seyyedeh-Mitra Kazemipour , Hoda Tabarestani Page 175
    Induction of labor implies stimulation of contractions before the spontaneous onset of labor and is indicated when have benefits to eighter mother or fetus. Uterine contractions and an appropriate cervix are two important factors in labor and are contributed to good outcomes. Nowadays, there are many therapeutic modalities for it such as misoprostol. Both vaginal and oral misoprostol may be used for eighter cervical ripening or labor induction. The tablets are stable at room temperature. Regarding the issue importance and lack of similar studies in Iran, this study was conducted to compare the efficacy of sublingual and vaginal misoprostol for labor induction
  • Amir Farhang Zand Parsa , Hamid Ziai , Babak Fallahi Page 182
    Coronary Artery Disease (CAD) is one of the leading causes of mortality and morbidity all over the world. One of the most important predictors of outcome of patients with coronary aterey disease is the site of stenosis i.e. Proximal versus nonproximal stenosis. This study designed to evaluate the relationship between CAD risk factors and site of stenosis. In this case- control study in the patients undergone coronary angiography (CAG) in Imam Khomeini Hospital, Tehran, Iran a total of 125 CAD patients with proximal lesion in CAG enrolled the study as case group and equal sex and age
  • Reza Bagheri , Seyyed Ziaollah Haghi , Maahnaz Amini , Asieh Sadat Fattahi Page 188
    Pulmonary hydatic cyst is a common parasitic disease and health care problem in developing countries. In our study we assessed treatment outcomes of pulmonary hydatic cyst in our area. All patients presenting to Ghaem, Omid and Mehr hospitals of Mashhad-Iran since 1981 to 2008 with pulmonary hydatic cyst were enrolled in this study and demographic data, location and number of cysts, diagnostic methods, type of operations, out comes and rate of recurrence were statistically analyzed. One thousand and twenty for patients enrolled in this study. The mean age was 30.6±16.1 years and male to female ratio was 1.2. The most common symptoms were cough (55.1%) and chest pain (33.8%
  • Ebrahim Faghihloo , Farhad Rezaie Student, Vahid Salimi Student, Maryam Naseri , Setare Mamishi , Mahmood Mahmoodi , Talat Mokhtari-Azad Page 194
    Human respiratory syncytial virus (HRSV) is the most important viral agent of acute lower respiratory tract disease in infants and young children worldwide. This virus is responsible for 50% brochiolitis and 25% pneumonia in infants. There are limited data of molecular epidemiology of HRSV from developing countries. This is the report on the molecular epidemiology of human respiratory syncytial virus in Iran
  • Zahra Ahmadinejad , Ali Reza Soleimani Page 200
    Fever in neutropenic patients is a medical emergency which may happen in patients undergoing chemotherapy. The definition of neutropenia varies from institution to institution but is usually defined as an absolute neutrophil count (ANC) < 500 cells/MicroL. or < 1,000 cells/MicroL. with a predicted nadir of < 500 cells/MicroL. Bacterial and fungal infections are the most important in neutropenic patients. Viral infections with agents such as herpes simplex virus and cytomegalovirus are common but less than other pathogens.