فهرست مطالب

دو ماهنامه سلامت کار ایران
سال هفتم شماره 1 (بهار 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/01/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • علی اصغر فرشاد صفحه 2
  • احمد باهنر، مریم شهنام، محسن اسدی لاری، مریم بشتام، مژگان قاری پور، محمدحسین تقدیسی، نضال صراف زادگان صفحه 4
    هدف

    بیماری های قلبی عروقی (CVD) امروزه به عنوان یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده سلامتی انسان ها شناخته شده اند و در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشور ما، مهمترین عامل مرگ و میر مردم جامعه هستند بگونه ای که بیش از 4/19 جامعه ایران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند. افزایش شیوع این بیماری ها به دنبال افزایش شیوع عوامل خطر زای آنها رخ داده و طی مطالعات بعمل آمده افزایش شیوع عوامل خطرزا ریشه در شیوه زندگی مردم دارد. مطالعه حاضر به منظور تعیین شیوع عوامل خطر زای قلبی عروقی در کارکنان شرکت توزیع و تولید برق شهرستان اصفهان انجام شد تا در نهایت یک پروتکل مداخلاتی برای پیشگیری و کنترل CVD در آینده در سطح این شرکت به عنوان یک الگو برای سایر محیط های کارگری فراهم گردد.

    روش بررسی

    این مطالعه مقطعی در سال 1387 بر روی همه 585 پرسنل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان انجام شد. اساس اجرای این مطالعه پرسشنامه ای شامل مشخصات فردی، سابقه پزشکی و معاینات فیزیکی بود. سن، جنس، سطح تحصیلات، شغل، وضعیت تاهل، نوع و توالی مصرف مواد دخانی، و نوع و میزان فعالیت فیزیکی در قسمت مشخصات فردی، سابقه عوامل خطر ساز CVD، ابتلا به این بیماری ها و سایر بیماری های غیر واگیر در بخش سوابق پزشکی و قد، وزن، محیط کمر، محیط لگن و فشار خون هر فرد در بخش سوم پرسشنامه ذکر شد. قند خون ناشتا، توتال کلسترول، تری گلیسرید، LDL کلسترول و HDL کلسترول اندازه گیری شد در پایان داده ها با نرم افزار SPSS15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    از 585 کارکنان اداره برق، 4.2% قند خون بالا، 33.3% LDL-C بالا، 48.2% توتال کلسترول بالا، 26.4% HDL-C پایین و 51% تری گلیسیرید بالا داشتند. چاقی در 13.6%، اضافه وزن در 46.7%، چاقی شکمی در 42.8% و فعالیت فیزیکی غیر قابل قبول در 75% کارکنان مشاهده شد. 4/16% کارکنان اداره برق در زمان انجام مطالعه سیگاری بوده اند و 8/5% سابقه ترک سیگار را داشته اند. همچنین مبتلایان فشار خون 16% و مبتلایان دیابت 7.2% بودند.

    نتیجه گیری

    عوامل خطر زای قلبی عروقی در کارکنان اداره برق شیوع نسبتا بالایی دارد لذا شناخت عوامل خطر زای قلبی عروقی در این گروه، یک راهکار مداخلاتی آموزشی و محیطی برای پیشگری بیماری های قلبی عروقی در سطح این شرکت فراهم خواهدکرد و شاید بتواند یک الگو برای سایر محیط های کاری فراهم کند.

    کلیدواژگان: بیماری های قلبی عروقی، کارکنان اداره برق، عوامل خطرزا، پیشگیری
  • سید حمید شریف نیا، علی اکبر حق دوست، زهرا بهشتی، شهنام طیبی صفحه 11
    هدف

    واریس اندام تحتانی یکی از شایعترین آسیب هایی است که در نتیجه فعالیت های شغلی سخت ایجاد و به مرور زمان بر شدت آن افزوده می شود. این آسیب ها می توانند هزینه های زیادی را به فرد و جامعه تحمیل کنند. لذا این مطالعه به منظور بررسی ارتباط عوامل شغلی و دموگرافیک با شدت واریس اندام تحتانی در پرستاران بیمارستان های آمل انجام شده است.

    روش بررسی

    این مطالعه بروش توصیفی-مقطعی بروی 203 پرستار شاغل در بیمارستان های شهر آمل انجام شد. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه ای بود که از طریق مصاحبه و معاینه فیزیکی بر اساس فرم بازنگری استاندارد CEAP تکمیل گردید.

    یافته ها

    145 نفر از واحدهای مورد پژوهش زن و 9/73% از پرستاران مبتلا به ورید های واریسی با شدت های متفاوت بودند (77- 65: CI 95). ارتباط معنی داری بین جنس مونث، سن، BM I (21/1 OR =)، انجام ورزش منظم(31/0 OR =)، سابقه خانوادگی، وزن و از میان عوامل شغلی، ساعات اضافه کار(01/1 OR =)، سابقه کار، ایستادن سرپا(3/2 OR =) و نشستن در بخش با شدت ورید های واریسی پا وجود داشت.

    نتیجه گیری

    با توجه به ابتلا تعداد زیادی از پرستاران این مطالعه به واریس اندام تحتانی با شدت های متفاوت و تاثیر بسیاری از عوامل شغلی و دموگرافیک، به نظر می رسد آموزش های لازم به منظور کاهش از کار افتادگی و صرف هزینه های درمانی در جهت تعدیل عوامل خطر و پیشگیری از ایجاد واریس و تشدید آن ضروری باشد.

    کلیدواژگان: وریدهای واریسی، عوامل شغلی، عوامل دموگرافیک، پرستاری
  • حکیمه نوری پرکستانی، ایرج علیمحمدی، شیرازه ارقامی*، محمودرضا گوهری، علی اصغر فرشاد صفحه 18
    هدف

    بررسی حوادث نشان می دهد که وقوع بیش از90 درصد حوادث صنعتی به عامل انسانی مربوط است و تنها بر پایه ی اقدامات فنی مهندسی و وضع قوانین و مقررات ایمنی نمی توان رفتارهای ایمن را در صنایع نهادینه نمود. بنابراین با ایجاد یک فرهنگ مثبت و موثر ایمنی است که می توان افراد را از خطرات موجود آگاه نموده و حوادث را در محیط کار کاهش داد. برای دستیابی به این هدف در ابتدا می بایست شرایط موجود را اندازه گیری و ارزیابی کرد. این مطالعه به منظور بررسی پایایی(همسانی درونی) و روایی پرسشنامه فرهنگ ایمنی انجام پذیرفت.

    روش بررسی

    در این مطالعه تحلیلی برای بررسی پایایی(همسانی درونی) و روایی پرسشنامه فرهنگ ایمنی به ترتیب از روایی زبانی، ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. پرسشنامه مذکور در بین 324 شاغل دو شرکت پالایش نفت با ردیف سنی 22-60 سال(میانگین 79/41 و انحراف معیار27/11) توزیع گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 15 تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که پنج سوال از 76 سوال مربوط به پرسشنامه فرهنگ ایمنی از نظر روایی زبانی نیاز به اصلاح داشت. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 96/0 تایید شد، همچنین کاربرد تکنیک تحلیل عوامل اصلی نشان داد که فرهنگ ایمنی شامل پنج بعد می باشد که با پرسشنامه پیشاهنگ(دارای دوازده بعد) متفاوت است. امتیاز کل پرسشنامه به ترتیب همبستگی قوی و مثبتی با اولین عامل (0001/0= p-value و894/0= r)، دومین عامل (0001/0= p-value و 876/0= r)، سومین عامل (0001/0= p-value و 859/0= r)،چهارمین عامل (0001/0= p-value و 718/0= r) و پنجمین عامل (0001/0= p-value و 521/0= r) دارد.

    نتیجه گیری

    بررسی نتایج نشان داد که این پرسشنامه دارای پایایی مطلوب و روایی نسبتا مناسبی است. در این پرسشنامه تمامی ابعاد فرهنگ ایمنی با یکدیگر همبستگی مثبت دارند. با توجه به بار عاملی پرسش ها در هر عامل، عوامل به شکل تعهد مدیریت، سطح تبادل اطلاعات، آموزش، محیط کار و اولویت به ایمنی نامگذاری شد. نتایج نشان داد که بعد تعهد مدیریت قویترین همبستگی را با فرهنگ ایمنی دارد که این موضوع بیانگر نقش مهم مدیریت در ایجاد یک فرهنگ موثر ایمنی در سازمان می باشد.

    کلیدواژگان: فرهنگ ایمنی، پایایی و روایی، تحلیل عاملی اکتشافی
  • مسعود نقاب، محمدرضا کاردانیان، محمد امین نوروزی صفحه 26
    هدف

    مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثرات بهداشتی مواجهه شغلی مزمن با غلظت های کم بخارات جیوه طراحی و اجرا گردید.

    روش بررسی

    جمعیت مورد مطالعه را 46 نفر کارگر مرد یک واحد کلرآلکالی دارای مواجهه شغلی با بخارات جیوه و 65 نفر از کارگران سالم فاقد پیشینه شغلی مواجهه با جیوه (گروه مرجع) تشکیل می داد. برای افراد پرسشنامه ای در مورد وجود علائم مواجهه با جیوه تکمیل گردید. ضمنا کلیه کارگران مورد معاینات پزشکی قرار گرفته و آزمایشات بیوشیمیایی متداول از آنها بعمل آمد. بعلاوه با استفاده از روش های استاندارد میزان غلظت جیوه موجود در هوا و ادرار اندازه گیری و تعیین مقدار شد.

    یافته ها

    غلظت جیوه محیطی و ادراری در افراد در معرض مواجهه به ترتیب برابر با μg/m3 28/6 ± 97/3 و μg/lit 77/26 ± 3/34 برآورد گردید. گر چه این مقادیر از مقادیر حد تماس شغلی (TLV) و شاخص تماس بیولوژیکی((BEI توصیه شده برای این ماده پایین تر هستند، ولی جیوه ادراری کارگران در معرض مواجهه نسبت به گروه مرجع به طور معنی داری بالاتر بود. هیچ اختلاف معنی داری بین دو گروه در شمارش سلول های خونی، میزان اوره خون، میزان کراتینین سرم و فعالیت سرمی آنزیم های کبدی مشاهده نشد. برعکس تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که میزان شیوع خستگی جسمی و ذهنی، بی اشتهایی، کاهش حافظه، تغییرات خلقی و عاطفی در افراد در معرض مواجهه نسبت به گروه مرجع به طور معنی داری شایعتر بود. همچنین فراوانی (درصد) شیوع علائمی مثل اسپاسم های دردناک عضلات دست و پا، بی قراری، ترس های مبهم و بی خوابی در گروه در معرض مواجهه نسبت به گروه مرجع بیشتر بود، هر چند که این تفاوت ها از نظر آماری معنی دار نبود.

    نتیجه گیری

    این مشاهدات نشان می دهد که مواجهه شغلی با بخارات جیوه حتی در غلظت های کم با احتمال بروز علائم عصبی و روانی همراه است.

    کلیدواژگان: واحد کلرآلکالی، مواجهه با جیوه، علائم عصبی و روانی
  • اسدالله نجفی، عباس افرازه، محسن جهانشاهی صفحه 34
    هدف

    استرس بر اثر تراکم و پیچیدگی کاری بالا و الزام به ساعت های کار طولانی ایجاد می گردد. استرس در بین دانشکاران بیشتر است چرا که ماهیت کار دانشی مبتنی بر پیچیدگی و تمرکز بالا است، از طرفی چالش هزاره سوم بهره وری دانشکاران می باشد. لذا هدف انجام این تحقیق بررسی ارتباط بین استرس و بهره وری دانشکاران در شرکت مس سرچشمه انتخاب شد.

    روش بررسی

    در این مطالعه مقطعی 120 نفر از دانشکاران مس سرچشمه مورد بررسی قرار گرفتند. داده های این مطالعه از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه های سنجش عملکرد، سنجش استرس و سنجش بهره وری دانشکاران استخراج گردید.

    یافته ها

    گروه برنامه نویسان کامپیوتر بیشترین میزان بهره وری دانشکاران و رضایت شغلی را دارد، و میزان استرس در این گروه در وضعیت مطلوب تری قرار دارد. استرس در سطح اطمینان 95 درصد و دوعامل وفاداری و رضایت شغلی در سطح اطمینان 90 درصد با بهره وری دانشکاران در ارتباط هستند. رضایت شغلی بیشترین تاثیر را بر بهره وری دانشکاران دارد.

    نتیجه گیری

    یافته های این پژوهش نشان می دهدکه اثرات زیان بار استرس تنها در مبتلا کردن افراد به مرضهای روحی و جسمی نیست. بلکه تاثیر بسیار بر بهره وری مدیران و دانشکاران دارد. برای مقابله با آن، نیاز به برنامه ریزی مناسب پیشگیرانه در این زمینه است که باید در برنامه ریزی سالانه شرکت مورد توجه قرارگیرد

    کلیدواژگان: استرس، بهره وری دانشکاران، مس سرچشمه
  • علیرضا چوبینه، احمد سلطان زاده، سید حمیدرضا طباطبایی، مهدی جهانگیری، سلیمان خواجی صفحه 44
    هدف

    نوبت کاری پدیده ای اجتماعی است که می تواند از جنبه های گوناگون اثرات نامطلوبی بر زندگی انسان بجا گذارد. با توجه به اهمیت کار در نظام نوبتی و مشکلات بهداشتی ناشی از آن، مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان شیوع مشکلات بهداشتی و همچنین ریسک فاکتورهای ایجاد کننده اختلالات یاد شده در کارگران شاغل در نظام «هفته کاری 84 ساعته» انجام شده است.

    روش بررسی

    این مطالعه مقطعی در 8 شرکت پتروشیمی وابسته به شرکت ملی صنایع پتروشیمی با نظام «هفته کاری 84 ساعته» در منطقه عسلویه انجام گرفت. حجم نمونه برابر با 1203 نفر شامل 54% روزکار و 46% نوبت کار بود. ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه پرسشنامه بوده که سئوالاتی در زمینه ویژگی های دموگرافیک، نظام نوبت کاری و مشکلات بهداشتی در آن گنجانده شده بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS (نسخه 5/11) انجام گرفته و مقدار آلفای کمتر از 05/0 به عنوان سطح معنی داری درنظر گرفته شد.

    یافته ها

    نتایج مطالعه نشان داد که شیوع مشکلات بهداشتی در بین نوبت کاران بیش از روزکاران بوده، اما این اختلاف تنها در اختلالات گوارشی و اسکلتی-عضلانی معنی دار بدست آمد. آنالیزهای چند متغیره رگرسیون نشان داد که علاوه بر کار در نظام نوبت کاری، متغیرهای دیگری مانند طولانی بودن ساعات کار، وضعیت استخدام، شغل دوم، تعداد فرزندان و نوع شغل نیز در ایجاد اختلالات بهداشتی نقش دارند.

    نتیجه گیری

    شیوع اختلالات گوارشی و اسکلتی-عضلانی در نوبت کاران به طور معنی داری بیش از همکاران روزکار ایشان بود. اگر چه کار در نظام نوبتی عامل اصلی مرتبط با مشکلات گزارش شده می باشد، اما وقوع این مشکلات تنها ناشی از نوبت کاری نبوده، بلکه متغیرهای دموگرافیک و برخی متغیرهای شغلی نیز در این امر دخیل هستند

    کلیدواژگان: نوبت کاری، نظام
  • ایرج محمدفام، علی کیانفر، بهزاد افسرطلا صفحه 54
    هدف

    اختلالات اسکلتی-عضلانی (MSDs) از دلایل عمده بروز ناتوانی کارگران، افزایش غرامت های پرداختی و کاهش بهره وری در کشورهای صنعتی و در حال توسعه می باشند. مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع اختلالات اسکلتی - عضلانی و ارزیابی ریسک ابتلا به این اختلالات با استفاده از روش های LUBA و QEC و مقایسه نتایج آنها، در میان اپراتورهای یک شرکت صنعتی در ایران انجام شده است.

    روش بررسی

    در این پژوهش توصیفی-تحلیلی تعداد 115 اپراتور در 15 شغل مورد بررسی قرار گرفتند. برای تعیین میزان شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی از پرسشنامه نوردیک و برای ارزیابی وضعیت ارگونومیکی ایستگاه های کاری از دو روش QEC و LUBA استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آماره های همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    بر اساس نتایج حاصل از پرسشنامه نوردیک، 4/81 درصد از افراد مورد مطالعه طی 12 ماه گذشته حداقل در یکی از نواحی 9 گانه دستگاه اسکلتی- عضلانی دچار درد و ناراحتی بوده اند. نتایج حاصل از ارزیابی با استفاده از روش QEC و LUBA نشان داد که به ترتیب 3/71 و 35/24 درصد از گروه های کاری در سطح اولویت اقدام اصلاحی چهار قرار دارند.

    نتیجه گیری

    ارزیابی ها نشان داد میزان مطابقت یافته های پرسشنامه نوردیک با سطح اولویت تعیین شده بوسیله QEC نسبت به LUBA بیشتر است. با توجه به یافته های این مطالعه و نظر به اینکه در روش LUBA صرفا به بررسی پوسچر پرداخته می شود استفاده از این تکنیک در مشاغل نیازمند جابجایی مکرر بار، استاتیک و طولانی مدت پیشنهاد نمی گردد

    کلیدواژگان: اختلالات اسکلتی، عضلانی، روش QEC، روش LUBA، پوسچر
  • سوسن صالح پور، سیدعلی آذین، محمدرضا مسجدی، مهدی کاظم پور صفحه 61
    هدف

    مسمومیت با منوکسیدکربن علت عمده مرگ در اثر استنشاق گاز است. هدف از انجام این مطالعه بررسی میزان منوکسیدکربن بازدمی دانش آموزان و تخمین میزان مواجهه آنان با گاز منوکسیدکربن در محیط منزل بود.

    روش بررسی

    این مطالعه به صورت مقطعی در زمستان سال 1386 انجام گرفت و میزان منوکسیدکربن بازدمی 184 دانش آموز مقطع راهنمایی منطقه 3 شهرداری تهران توسط دستگاه آشکارساز منوکسیدکربن بازدمی اندازه گیری شد. اطلاعات در خصوص نوع وسیله گرمایشی مورد استفاده در منزل، مصرف سیگار توسط خود فرد و اطرافیان و تجربه علائم مسمومیت با منوکسیدکربن، توسط پرسشنامه ای جمع آوری شد.

    یافته ها

    تعداد کل دانش آموزان 184 نفر شامل 79(93/42%) پسر و 105(06/57%) دختر بود. از این تعداد دانش آموزان 150 نفر(52/81%) میزان منوکسیدکربن بازدمی ppm 6-0، 23 نفر(50/12%) منوکسیدکربن بازدمی ppm 10-7 و 10 نفر(43/5%) منوکسیدکربن بازدمی در حد ppm 20-11 و 1 نفر(54/0%) منوکسیدکربن بازدمی بالای ppm 20 داشتند. تفاوت در علائم بالینی ابراز شده در گروه های مختلف از نظر آماری معنی دار نبود. در مجموع 31 نفر(67/18%) از دانش آموزان غیر سیگاری مورد مطالعه سطوح منوکسیدکربن بازدمی بیش از حد طبیعی ppm 3-1 داشتند.

    نتیجه گیری

    نتایج به دست آمده نمایانگر مواجهه کودکان با منابع محیطی مولد منوکسیدکربن است. تعداد 11 نفر از کل دانش آموزان(97/5%) میزان منوکسیدکربن بازدمی مساوی یا بالاتر از ppm 11 یعنی در سطحی بیش از سطح مجاز ppm 9 داشتند. لازم است در خصوص منابع مواجهه با گاز منوکسیدکربن در محیط زندگی کودکان بررسی و دقت بیشتری صورت گرفته و با هوشیاری بیشتر بتوانیم از بروز موارد مسمومیت و احیانا مرگ و میر ناخواسته در کودکان بکاهیم

    کلیدواژگان: منوکسیدکربن بازدمی، وسائل گرمایشی، کودکان، دانش آموزان
|
  • A. Bahonar, M. Shahnam, M. Asadi, Lari, M. Bashtam, M. Gharipoor, M.H. Taghdisi, N. Sarafzadeghan Page 4
    Background And Aims

    Cardiovascular disease (CVD) is known as a health threat. In Iran CVD is the first leading cause of death. The more prevalence of cardiovascular risks factor leads to the higher prevalence of CVD. Previous studies revealed CVD prevention depends on healthy lifestyle. This study was conducted to determine the prevalence of cardiovascular risk factors among occupational population of the Isfahan Electricity Production and Distribution Worker (IEPW) and to plan a strategy for CVD prevention.

    Methods

    This cross-sectional study was conducted on all 585 occupational populations of IEPD in 1387. Data was based on questionnaire including demographic characteristics, medical history, and physical examination. Gender, age, education, occupation, married statues, smoking, and physical activity were considered in demographic characteristic, CVD risk factors and noncommunicable disease history in medical history, and height, weight, waist circumstance, hip circumstance, and blood pressure in physical examination. FBS, total cholesterol, LDL-C, HDLC, TG were tested for each person. Data were analyzed using the SPSS 15.

    Results

    The findings showed that 4.2% had high FBS, 33.3% high LDL-C, 48.2% high total cholesterol, 26.4% low HDL-C, and 51% high TG. Obesity was seen in 13.6%, overweight in 46.7%, abdominal obesity in 42.8%, and physical inactivity in 75%. In addition, 16.4% were current smoker and 5.8% of were ex-smoker.

    Discussion

    considering nearly high prevalence of CVD risk factors in occupational population, recognition of CVD risk factors could provide an intervention program to prevent CVD in this company and maybe in other companies.

  • H. Sharif Nia, Aa. Haghdoost, Z. Beheshti, M. Ghorbani, M. Mahbobi Page 11
    Background And Aims

    varicose of lower limbs is one of the most common injuries which is caused and intensified by the job activities through passing the time and can cause the person and the society to bear the high cost. This study has been done in order to investigate the relationship between the demographic and occupational factors with the lower limb varicose severity of the nurses in Amol hospital.

    Methods

    This cross-sectional study was conducted through on 203 nurses in Amol hospitals. Questionnaire was used to collect the required information. It was completed through interview and physical examination based on the standard CEAP forms.

    Results

    145 of the subjects were female. 73.9% of the nurses had varicose with different levels (CI95%: 77- 65). Female gender, age, BMI (OR =1.21), regular exercise (OR =0.31), family history, weight, and overtime between job factors (OR =1.01), years of service, standing (OR =2.3) and sitting in the ward had significant relationship with the varicose intensity.

    Conclusion

    It seems that the necessary training to reduce disability and treatment expenses to adjust risk factors and prevention of inducing varicose is essential according to the high number of the nurses who have lower varicose veins with different intensities and the effect of lots of demographic and occupational factors.

  • H. Nouri Parkestani, I. Alimohammadi, Sh. Arghami, M.R. Ghohari, A.A. Farshad Page 18
    Background And Aims

    As a Development of Industrial process, human, environment, equipment, material and validity of system has been exposed to hazardous conditions. Regards of 32.3 percent of occupations in industries, this study focused on risk assessment of foundry unit by energy trace and barrier analysis (ETBA) method and presented approaches to control of accident.

    Methods

    the recent study is as a case study one to risk assessment in a foundry unit in Qazvin industrial city in1387. In this study risks were founded by ETBA method and evaluated by MILSTD- 882B. Data were collected by direct observations, interview with workers and supervisor and engineers, walking-talking through method, documents investigation of operational processors, preventive maintenances, equipment technical properties, accidental and medical documents. Finally ETBA worksheets completed.

    Results

    totally 154 risks has been found. 40 from total are been unacceptable risk, 68 unfavorable and also 46 acceptable but with remediation action. Casting workshop had risks more than other workshops (with 74 identified risks).Potential and heat energies were founded as most hazardous energies, with respectively 51 and 38 risk cases.

    Conclusion

    This study recommended to be done actions for identification and control risk, such as: safety training, occupation training, preventive maintenance, contract safety, safety communication and safety audit group.

  • M. Neghab, M. Kardaneyan, M.A. Norozi Page 26
    Background And Aims

    The present study carried out to evaluate health effects associated with chronic occupational exposure to low levels of mercury vapors.

    Methods

    The study population consisted of 46 male workers occupationally exposed to mercury vapors and 65 healthy unexposed employees. Subjects were administered a questionnaire on symptoms experienced and underwent clinical examinations as well routine biochemical tests. Additionally, using standard methods, atmospheric and urinary concentrations of mercury were measured.

    Results

    Environmental and urinary concentrations of mercury were estimated to be 3/97±6/28 μg/m 2 and 34/30±26/77 μg/lit, respectively. While these values were blow the recommended TLV and BEI for this substance, exposed subjects had significantly higher concentrations of urinary mercury levels than their unexposed counterparts. No significant differences were noted between CBC, BUN, serum creatinine or serum activity of liver enzymes of both groups. Conversely, analysis of the data revealed that symptoms such as somatic and mental fatigue, anorexia, loss off memory and personality change were significantly more common among exposed individuals. Likewise, painful spasm of the extremities, irritability, vague fears and insomnia were more frequent among exposed population, although the differences were not statistically significant.

    Conclusion

    Theses observations indicate that occupational exposure to mercury vapors, even at low levels, is likely to be associated with neurological and psychological symptoms.

  • A. Najafi, A. Afrazeh, M. Jahanshahi Page 34
    Background And Aims

    the stress is creating from high density, complexity and long hours of work. Stress is higher among Knowledge workers because of the nature of knowledge work based on the complexity and high focus, aside from the Millennium Challenge is the productivity of Knowledge workers. The aim of this study reviews the relationship between stress and productivity of Knowledge workers at the Mess-Sarcheshmeh company.

    Methods

    in this cross sectional study was studied 120 Knowledge workers of Mess-Sarcheshmeh Company. Data in this study were extracted through interviews and completing of performance measurement questionnaire, stress measurement questionnaire and Knowledge workers productivity measurement questionnaire.

    Results

    The group of Computer Programming has highest productivity and job satisfaction, and stress in this group is more desirable. Stress in the 95 percent confidence level and loyalty and job satisfaction in the 90 percent confidence level are associated with knowledge workers productivity. Job satisfaction has most effect on knowledge workers productivity.

    Conclusion

    The findings of this study indicate that not only stress has harmful effects suffering of people to emotional and physical diseases. But also, it affects on the productivity of managers and knowledge workers. Deal with it, which need for proper proactive planning in this area, who should participate in planning the annual interest adhered.

  • A. Choobineh, A. Soltanzadeh, S.H.R. Tabatabaee, M. Jahangiri, S. Khavaji Page 44
    Background And Aims

    Shift work is a major feature of working life that affects diverse aspects of human life. The main purposes of this study were to investigate shift work-related health problems and their risk factors among workers of "12-hour shift" schedule.

    Methods

    his cross-sectional study was carried out at 8 petrochemical industries in Asalooyeh area. Study population consisted of 1203 workers including 549 shift worker (46%) and 654 day worker (54%). Data on personal details, shift schedule and adverse effects of shift work werecollected by anonymous questionnaire. Statistical analyses were performed using SPSS, version 11.5. The level of significance was set at 5%.

    Results

    Although, the results showed that health problems among shift workers was more prevalent than day workers, but the differences were just significant in gastrointestinal and musculoskeletal disorders (p<0.05). Multiple linear regressions indicated that in addition to shift working, other variants such as long work hours, type of employment, second job, number of children and job title were associated with health problems.

    Conclusion

    Prevalence rates of gastrointestinal and musculoskeletal problems among shift workers were significantly higher than that of day workers. Although, working in shift system was the main significant factor associated with the reported problems, but other demographic and work variables were also found to have association.

  • I. Mohammadfam, A. Kianfar, B. Afsartala Page 54
    Background And Aims

    Musculoskeletal disorders (MSDs) are the most important causes of workers disabilities, increasing compensations and reducing productivity in developed and developing countries. This study was aimed to determine prevalence of musculoskeletal disorders and assessment of them by using QEC and LUBA methods and comparison of results in a manufacturing company in Iran.

    Methods

    This descriptive-analytical study was performed on 115 operators in 15 working stations by using QEC and LUBA methods. The prevalence of MSDs was obtained by using Nordic Musculoskeletal Questionnaire (NMQ). The data were analyzed by Spearman correlation coefficients.

    Results

    According to findings of NMQ, 81.4 percent of operators at least in one of nine parts of musculoskeletal system have pain since 12 months ago. Assessment with QEC and LUBA revealed that 71.3 and 24.35 percent of operators respectively are in action level four.

    Conclusion

    According to the analysis, correlation between findings of NMQ and action levels in QEC is higher than LUBA action levels. Whereas LUBA just assess working postures, this method is not a suitable tool for evaluation of working stations that require repetitive carrying of loads, static posture and long time to do.

  • S. Salehpour, S.A. Azin, M.R. Masjedi, M. Kazempour Page 61
    Background And Aims

    Carbon monoxide poisoning is a major cause of mortality due to gasinhalation. It is more prevalent in winter, because of poor indoor ventilation. The purpose of our study was to evaluate exhaled carbon monoxide of students and to estimate their exposure to this gas.

    Methods

    This cross-sectional study was performed in winter 2008. The exhaled carbon monoxide level of 184 students was assessed by breath analyzer. Questionnaire data were collected to assess smoking habit, types of domestic exposures and symptoms of carbon monoxide intoxication.

    Results

    Students consists of 79 boys and 105 girls. Number of cases in carbon monoxide levelsof 0-6 ppm, 7-10ppm, 11-20ppm and above 20ppm were consecutively 150(81.52%),23(12.50%), 10(5.43%) and 1(0.54%). The difference of symptoms in different groups was not significant.

    Conclusion

    Due to our results, 34(18.47%) cases of healthy nonsmoker students had abnormal exhaled carbon monoxide level of more than 1-3 ppm which could be attributed to environmental exposures. 11(5.97%) cases had carbon monoxide exhaled level of more than 11ppm which exceeds the permissible exposure limits. More attention should be paid to the sources of carbon monoxide exposure in children, in order to minimize morbidity and mortality related to carbon monoxide intoxication.