فهرست مطالب

فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی
پیاپی 29 (پاییز 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/07/03
  • تعداد عناوین: 8
|
  • منوچهر کامکار، علی دلاور، حسن احدی، حسین آزاد صفحه 1
    این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی آزمون تشخیص آسیب های روانی سازمانی در سازمان های صنعتی تولیدی و خدماتی اداری اصفهان در سال84 1383 به مرحله اجرا در آمد. به منظور دستیابی به هدف پژوهش از بین کارکنان و کارگران سطح عملیاتی سازمان های صنعتی تولیدی 730 نفر و از بین کارکنان و کارگران سازمان های خدماتی اداری 885 نفر (در مجموع 1615 نفر) با استفاده از نمونه گیری خوشه ایانتخاب گردیدند. با استفاده از مصاحبه مقدماتی و استفاده از سازه های نظری موجود و استفاده از نظر صاحبنظران، پرسشنامه ای که شامل 148 سؤال بود ساخته شد و در اجرای آزمایشی بر روی 80 نفر از کارکنان سازمان های صنعتی تولیدی و 80 نفر از کارکنان سازمان های خدماتی اداری، پرسشنامه ای 56 سؤالی از آن استخراج شد. ملاک انتخاب سؤال ها داشتن همبستگی مثبت با کل آزمون و داشتن بار عاملی مثبت و بالای 4/0 بود. پس از انتخاب سؤال ها و اجرای آن بر روی کلیه نمونه پژوهش (1615 نفر)، روایی سازه آزمون با استفاده از تحلیل عوامل اکتشافی و با چرخش از نوع واریماکس مورد بررسی قرار گرفت. در تحلیل عاملی شش عامل استخراج شد. این شش عامل قادر بوده اند، در مجموع 668/66 درصد از واریانس کل را تبیین کنند. نتایج بازآزمایی نیز نشان داد ضرایب بازآزمایی عوامل ششگانه به ترتیب معادل 75/0، 58/0، 58/0، 73/0، 50/0 و 72/0 بوده که در سطح 01/0P< معنادار بوده اند. ضریب بازآزمایی کل آزمون نیز معادل 62/0 محاسبه شده است.
    کلیدواژگان: آزمون تشخیص آسیب های روانی سازمانی، سازمان نمایشی، سازمان افسرده، سازمان بدبین، سازمان روان پریش، سازمان مضطرب، سازمان وسواسی
  • علی اصغر بیانی صفحه 31
    هدف از این مطالعه بررسی پایایی و روایی مقیاس افسردگی شادکامی (DHS) بود. 109 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. پایایی مقیاس افسردگی شادکامی با استفاده از روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی با فاصله زمانی یک ماه مورد تحلیل قرار گرفت و ضرایب همبستگی آن به ترتیب 93/0 و 79/0 به دست آمد. روایی مقیاس افسردگی شادکامی با استفاده از روش روایی سازه و اجرای پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI) و پرسشنامه افسردگی بک (BDI) برآورد شد. بین مقیاس افسردگی شادکامی و پرسشنامه شادکامی آکسفورد ضریب همبستگی مثبت و معنادار (811/0) و بین مقیاس افسردگی شادکامی و پرسشنامه افسردگی بک ضریب همبستگی منفی معنادار (727/0-) به دست آمد. سطح معناداری در این محاسبات 0001/0 P< بوده است. به طور کلی نتایج نشان داد نسخه فارسی مقیاس افسردگی شادکامی از پایایی و روایی مناسب برخوردار است.
    کلیدواژگان: پایایی، روایی، مقیاس افسردگی، شادکامی، پرسشنامه شادکامی آکسفورد، پرسشنامه افسردگی بک
  • محسن گل پرور، سید حمیدرضا عریضی سامانی صفحه 41
    این پژوهش با هدف پیش بینی تعهد سازمانی و مؤلفه های آن (تعهد همانندسازی شده، تعهد مبادله ای و تعهد پیوستگی) از طریق متغیرهای مشارکت در تصمیم گیری، خدمت به عموم، چشم انداز شغلی، اعتماد به سرپرست، رضایت از پرداخت، فرصت ترفیع، انگیزش درونی، کیفیت سرپرستی، میل به ماندن، ترک خدمت، جایگزین های شغلی، رفتارهای فرانقشی، اعتماد سازمانی، دلبستگی شغلی، دلبستگی به کار، رضایت از سرپرست و رضایت از همکاران در یک سازمان دولتی اجرا شده است. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش 319 زن و مرد به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش شامل مقیاس تعهد سازمانی بالفور و وکسلر (1996) و مقیاس های هفده گانه برای سنجش متغیرهای پیش بین بوده که شواهد مربوط به روایی و پایایی آنها برحسب آلفای کرونباخ بین 4/0 و 87/0 و برحسب بازآزمایی بین 67/0 تا 91/0 بوده است. به منظور تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شده است. نتایج حاصل نشان داد که طی شش گام؛ دلبستگی شغلی، مشارکت در تصمیم گیری، رضایت از پرداخت، چشم انداز شغلی، فرصت ترفیع و ترک خدمت با ضریب همبستگی چندگانه 681/0 قادر به تبیین 45 درصد از واریانس تعهد همانندسازی شده هستند. برای تعهد مبادله ای طی شش گام به ترتیب کیفیت سرپرستی، چشم انداز شغلی، دلبستگی شغلی، رضایت از پرداخت، رضایت از همکاران و میل به ماندن با ضریب همبستگی چندگانه 658/0 قادر به تبیین 43 درصد از واریانس تعهد مبادله ای بوده اند. برای تعهد پیوستگی طی شش گام کیفیت سرپرستی، فرصت ترفیع، مشارکت در تصمیم گیری، رضایت از پرداخت، میل به ماندن و رضایت از همکاران با ضریب همبستگی چندگانه 75/0 قادر به تبیین 55 درصد از واریانس تعهد پیوستگی بوده اند. برای تعهد سازمانی کلی کیفیت سرپرستی، میل به ماندن، فرصت ترفیع، رضایت از پرداخت، چشم انداز شغلی، رضایت از همکاران، مشارکت در تصمیم گیری و دلبستگی شغلی با ضریب همبستگی چندگانه 819/0 قادر به تبیین 67 درصد از واریانس تعهد سازمانی کلی بوده اند.
    کلیدواژگان: تعهد همانندسازی شده، تعهد مبادله ای، تعهد پیوستگی، مشارکت در تصمیم گیری، خدمت به عموم، چشم انداز شغلی، اعتماد به سرپرست، رضایت از پرداخت، فرصت ترفیع، انگیزش درونی، کیفیت سرپرستی، میل به ماندن، ترک خدمت، جایگزین های شغلی
  • اصغر آقایی، مرضیه رفیعیان اصفهانی، حمیدرضا نیک یار، ایران مهدیزادگان صفحه 69
    این پژوهش یک مطالعه شبه تجربی است که به منظور مقایسه اثربخشی سه روش درمان دارویی، شناختی و رفتاری در کاهش افسردگی نوجوانان انجام گرفته است. جامعه پژوهش در این تحقیق نوجوانان 13 تا 24 ساله افسرده ای بودند که به دو مرکز مشاوره در شهر اصفهان مراجعه کردند. نمونه ای به حجم 60 نفر از جامعه پژوهش انتخاب (نمونه در دسترس) و به طور تصادفی در چهار گروه دارودرمانی، شناخت درمانی، رفتاردرمانی و گواه قرار گرفتند. به علت ریزش، حجم نمونه 50 نفر شد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش ارزیابی روانپزشکی، پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه جمعیت شناختی بود. پرسشنامه افسردگی بک در همه آزمودنی ها به عنوان پیش آزمون پس آزمون اجرا گردید. گروه دارودرمانی، داروهای ضدافسردگی SSRIs (فلئوکزتین، فلووکسامین و سرترالین) یا ترکیب های دارویی مانند افزایش لیتیم با دوز مؤثر دریافت کردند و دو گروه شناخت درمانی و رفتار درمانی در 7 جلسه ساختار یافته 5/1 ساعته در هر هفته شرکت کردند، ولی گروه گواه هیچ درمانی را دریافت نکردند. برای تحلیل توصیفی داده ها از رتبه های درصدی، میانگین، انحراف معیار و جدولهای توزیع فراوانی و در سطح آمار استنباطی از تحلیل کواریانس و آزمون LSD برای مقایسه های زوجی گروه ها استفاده گردید.
    نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پس آزمون افسردگی چهار گروه دارودرمانی، شناخت درمانی، رفتاردرمانی و گواه تفاوت معناداری وجود دارد. بین میانگین نمرات پس آزمون افسردگی هر یک از گروه ها با گروه گواه تفاوت معناداری وجود داشت. میزان تاثیر دارودرمانی 17 درصد، شناخت درمانی 52 درصد و رفتاردرمانی 13 درصد بود و در نهایت یافته های پژوهش بیانگر تاثیر دارودرمانی، شناخت درمانی و رفتاردرمانی در کاهش افسردگی نوجوانان بوده است.
    کلیدواژگان: دارودرمانی، شناخت درمانی، رفتاردرمانی، افسردگی نوجوانان
  • بهرام میرزاییان، حسن احدی، حسن پاشا شریفی، حسین آزاد صفحه 81
    اختلال نقص توجه / بیش فعالی (ADHD) برای بسیاری از دانش آموزان مشکلات زیادی ایجاد می کند و بر عملکرد شناختی ، اجتماعی، هیجانی و خانوادگی و سپس در بزرگسالی بر عملکرد شغلی و زناشویی آنان تاثیر می گذارد. از سوی دیگر، والدین کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، فشار روانی بیش از حدی را تجربه می کنند و افسردگی، احساس محدودیت، ناکامی بالا، توانایی و اعتماد به نفس پایین و نیز اختلاف زناشویی در بین آنها مشاهده می شود.
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش رفتاری کنترل کودک به والدین بر کاهش نشانه های نقص توجه / بیش فعالی و بهبود عملکرد رفتاری کودکان و نیز کاهش میزان گرایش به افسردگی مادران کودکان مبتلا به این اختلال است. برای این منظور 22 دانش آموز 6 تا 11 ساله مبتلا به نقص توجه / بیش فعالی که به مراکز مشاوره و بهداشت روانی شهرستان ساری مراجعه کرده اند از طریق مصاحبه بالینی و پرسشنامه SNAP-IV به شیوه ای هدفمند برای پژوهش انتخاب شدند. سپس افراد نمونه از نظر متغیرهای سن، جنسیت و تحصیلات با هم همتاسازی شده و بر حسب تصادف در گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. در جلسه های برنامه آموزشی مهارتهای کنترل کودک در گروه آزمایش فقط مادران شرکت کردند و به مدت 14 جلسه تحت آموزش مطابق برنامه بارکلی (1981) و نیز فورهند و مک ماهون (1981) قرار گرفتند اما گروه گواه تا پایان پس آزمون هیچ آموزشی دریافت نکرد.
    کلیدواژگان: آموزش مهارتهای پایش کودک، اختلال نقص توجه، بیش فعالی، تغییر رفتار، مادران
  • قاسم رحیمی، محمد کارگر، اصغر آقایی صفحه 103
    هدف کلی این پژوهش تعیین تاثیر یک دوره فعالیت هوازی بر میزان اختلالات خلقی (افسردگی و شیدایی) دانش آموزان 15 تا 18 ساله است. منظور از اختلالات خلقی در این پژوهش تغییر خلق نسبتا ثابت و دایمی همراه با تغییرات مشخص در تفکر، رفتار و نگرش است که انواع آن افسردگی، نیمه شیدایی و شیدایی است. این پژوهش از نوع نیمه تجربی و به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهرستان شیراز در سال تحصیلی84 83 بوده است. حجم جامعه براساس اعلام اداره کل آموزش و پرورش شیراز در زمان پژوهش 27943 نفر بوده است. به صورت تصادفی خوشه ای414 نفر از جامعه اصلی انتخاب و پرسشنامه اختلالات خلقی بین آنها توزیع و پس از تکمیل جمع آوری شد. 72 نفر از نمونه های مورد پژوهش علایم افسردگی یا شیدایی داشتند که به صورت تصادفی ساده از بین آنها 40 نفر انتخاب و براساس نتایج آزمون مقدماتی در 4 گروه همتاسازی شدند. گروه آزمایش افسردگی، گروه گواه افسردگی، گروه آزمایش شیدایی و گروه گواه شیدایی. ابزار اندازه گیری این پژوهش پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا موسوم به (فرم کوتاه) بوده است. این پرسشنامه 71 سؤال شامل 8 مقیاس بالینی و 3 مقیاس روایی دارد. روایی و پایایی این پرسشنامه مورد تایید قرار گرفته است. پس از آزمون مقدماتی، گروه های آزمایش 8 هفته، هر هفته 3 جلسه و هر جلسه 45 دقیقه در فعالیتهای منتخب هوازی با شدت 55 تا 65 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی شرکت کردند. پس از اتمام دوره آزمایش از هر 4 گروه آزمون نهایی مجدد به عمل آمد و با استفاده از تحلیل کوواریانس نتایج زیر حاصل شد: بین میانگین نمرات افسردگی پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش تفاوت معنادار مشاهده گردید. به عبارت دیگر تمرینات هوازی منتخب به طور معناداری در کاهش افسردگی مؤثر بوده است (001/0P<).
    همچنین بین میانگین نمرات شیدایی پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش تفاوت معناداری مشاهده گردید. به عبارت دیگر فعالیتهای هوازی منتخب به طور معناداری در کاهش شیدایی مؤثر بوده است (001/0 P<).
    کلیدواژگان: تمرینات هوازی، افسردگی، شیدایی، اختلالات خلقی
  • لاله عاطف، مریم روح الامین، ابوالقاسم نوری، حسین مولوی صفحه 129
    هدف از اجرای این پژوهش مقایسه میزان فرسودگی شغلی پزشکان جراح عمومی و متخصص داخلی شهر اصفهان در سال 1383 بود. بدین منظور 35 نفر از پزشکان جراح عمومی و 35 نفر از متخصصان داخلی به صورت تصادفی ساده از فهرست سازمان نظام پزشکی استان اصفهان انتخاب شدند و پرسشنامه های جمعیت شناختی، فرسودگی شغلی مسلش و جکسون و پرسشنامه محقق ساخته خشنودی شغلی در مورد آنها اجرا شد. ضریب پایایی این دو پرسشنامه 8/0 محاسبه و ضریب روایی همزمان بین نمرات دو پرسشنامه برابر با 65/0- محاسبه گردید. در رابطه با فرضیه های پژوهش فرض شد که بین میانگین های نمرات کل فرسودگی شغلی و زیرمقیاس های دو گروه پزشکان تفاوت وجود دارد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که میانگین نمرات کل فرسودگی شغلی پزشکان جراح عمومی به طور معناداری بیشتر از متخصصان داخلی بود. (001/0 = P). همچنین خستگی عاطفی (001/0 = P)، عملکرد فردی (005/0=P) و خشنودی شغلی (029/0 = P) پزشکان جراح عمومی بیشتر از متخصصان داخلی بود. در ضمن میانگین نمرات کل فرسودگی شغلی پزشکان زن به طور معناداری بیشتر از پزشکان مرد بود. ولی تفاوت معناداری بین میانگین نمرات مسخ شخصیت پزشکان جراح عمومی و متخصصان داخلی مشاهده نشد (021/0 = P). همچنین خستگی عاطفی (001/ 0 = P) و خشنودی شغلی (001/0 = P) پزشکان زن بیشتر از پزشکان مرد بود، ولی تفاوت معناداری بین میانگین نمرات مسخ شخصیت و عملکرد فردی پزشکان زن و مرد وجود نداشت. در نهایت با توجه به یافته ها، پیشنهادهایی برای پژوهشگران آتی و پزشکان جراح عمومی و متخصص داخلی ارائه گردیده است.
    کلیدواژگان: فرسودگی شغلی، خشنودی شغلی، پزشکان جراح عمومی، متخصصان داخلی
|
  • Manouchehr Kamkar. , Ali Delavar. Hassan Ohadi. , Hossein Azad. Page 1
    The main purpose of this research was to construct and standardize an organizational psycho-pathologic diagnostic test among industrial-productive and administrative-serving Organizations in Isfahan city. For this purpose the first organizational psycho-pathologic diagnostic questionnaire was prepared with questions on the basis of preliminary administration on workers (from industrial-productive and from administrative-serving Organizations) and theoretical constructions. Then, operant workers were randomly selected (from industrial-productive and from administrative-serving Organizations) and the questionnaire was administered to them. Finally, items were selected for organizational psycho-pathologic diagnostic test on the basis of two criteria including positive correlation with a total score of test and positive factorial load on only one factor. The construct validity of the test was investigated with an exploratory factor analysis and Varimax method of rotation. Six factors were found: dramatic (with questions), depressed (with questions), psychotic (with questions), paranoid (with questions), anxious (with questions), obsessive-compulsive (with questions), organizations. These six factors accounted for percent of the total scales variance. Eigen value of this factors were and. Internal consistency and test-retest reliability showed that the alpha for six sub-scales was. and respectively. The split-half coefficients also were. and respectively. The result of test-retest showed that timing reliability coefficients of the scale and sub-scales were. and and the total was significant (P<) the total test-retest coefficients also were in addition to evidences related to the validity and reliability questionnaire, statistical standards, such as mean, standard deviation, percentile ranks (from to percentile ranks) and standard scores (such as Z,T and Stanine scores) was also prepared and presented.
  • Ali Asghar Bayani. Page 31
    The main objective in this study was to examine the reliability and validity of Depression-Happiness Scale (DHS). Therefore, a sample of students from Islamic Azad University of Azadshahr was randomly chosen. The reliability of DHS was tested through three methods of Cronbach's alpha, test-retest. The correlation coefficients were and respectively. The validity of DHS was evaluated through construct validity and administration of both Oxford Happiness Inventory (OHI) and Beck depressing Inventory (BDI). A significant positive correlation coefficient of emerged between DHS and OHI this correlation for BDI was with. In general, The Persian Version of Depressing-Happiness Scale showed to have fairly acceptable level of reliability and validity.
  • Mohsen Golparvar. , Hamid Reza Orizie. Page 41
    The aim of this study was to predict the organizational commitment and their components (i.e Identificational, Exchange, and Affiliation commitment) from seventeen variables including participation to decision making, organizational citizenship behaviors, job perspective, confidence in supervisor, pay satisfaction, promotion opportunity, internal motivation, supervising quality, desire to remain turnover intention, job attachment, work attachment and satisfaction with supervisor and coworkers. In order to reach the goals of the research, participants (male and female) were randomly selected from a public organization's personnel. Balfor and Wechsler's () scale were used for measurement of the organizationa commitment and their components. The validity and reliability of the research instruments were investigated and verified. Stepwise regression analysis was used for data analysis. The results showed that in six steps: job attachment, participation in decision making, pay satisfaction, job perspective, promotion opportunity, and turnover intention were multiple correlation coefficient with identificational commitment and they are able to explain percent of this variable variance. The exchange commitment results showed that in six steps: supervision quality, job perspective, job attachment, pay satisfaction, satisfaction with coworkers and desire to remain have multiple correlation coefficient with exchange commitment and they are able to explain percent of this variable variance. For affiliation commitment, the results showed that in six steps: supervision quality, promotion opportunity, participation decision-making, pay satisfaction, desire to remain and satisfaction with coworkers had multiple correlation coefficient with affiliation commitment and were able to explain percent of this variable variance. For general organizational commitment, the results in eight steps: supervision quality, desire to remain, promotion opportunity, pay satisfaction, job perspective, satisfaction with coworkers, participation in decision making and job attachment had multiple correlation with general organization commitment and they were able to explain percent of this variable variance. Regression equations were also presented for predicting the indentificationa, exchange, affiliation and general organizational commitment.
  • Asghar Aghaei. _Marzyeh Refieian Esfahani. _Hamid Reza Nikyar. – Iran Mahdizadegan. Page 69
    This study was quasi-exprerimental and the purpose was to compare the effectiveness of three methods of drug, cognitive, and behavior therapy in the reduction of depression in adolescents. The subjects in this research were depressed adolescents aged to referred to two counseling centers in Isfahan. The depressed were those who had acquired a score of or more on Beck Depression Inventory (BDI) and diagnosed as depressed by psychologists and psychiatrists according to DSM-IV-IR criteria. Sixty of the above-mentioned subjects were randomly assigned to four groups of drug, cognitive, behavior therapy and control. The instruments for this research were psychological assessment, beck's Depression Inventory and Demography Questionnaire. Beck's Depression Inventory was used as the pre and post-test. The drug group received anti-depression drugs such as SSRIs (Fluoxetine, Fluvoxamine, Sertraline) or other drug combinations with increased Lithium with effective doses. The two of cognitive and behavior groups therapy took part in seven sessions of hours structured instruction and practice. The control group received no treatment. The variables, age, sex, education and economic status of the subjects were controlled. To analyze the data, percentages, mean, standard deviation and distribution tables were used. As for inferential statistics, covariance analysis and LSD follow-up test were used to compare the groups in pairs. The results indicated that the post-test of depression showed a significant difference between the four groups (P =). However, there was a significant difference between the means depression of each group and the control group (P =). The effect of each therapy was as follows: drug therapy percent, cognitive therapy percent, and behavior therapy percent. Finally, the results showod that drug, cognitive and behavior therapy were-effective in the reduction-of depressionin adolescents.
  • Bahram Mirzaeian, Hassan Abadi, Hassan Pasha Sharifi, Hossein Azad Page 81
    ADHD causes multiple problems for many students, affecting their cognitive, social, emotional and familial performance and their professional and conjugal performance during adulthood. Furthermore, the parents of children suffering from ADHD experience a great deal of mental pressure and are seen to undergo depression, feeling of restriction, increased frustration, decreased capability and self-confidence as well as conjugal disputes. The aim of the present work is to study the effect of training parents how to control child's behavior on reduced symptoms of ADHD, improved child's behavior and on decreased proclivity to suffer from depression in the mothers of children suffering from ADHD. For this purpose, students aged suffering from ADHD with a history of referrals to the counselling and mental health centers in Sari were selected purposefully on the basis of clinical interviews and their responses on SNAP-IV questionnaire. Subsequently, the sample subjects were matched for age, gender, and education and randomly assigned to experimental and control groups. On the sessions training for child-control skills within the experimental group, only mothers were trained for hours in accordance with Barclay's and forhand's programs. However, the control group received no training through to the end of the posttest.
  • Ghassem Rahimi. , Asghar Aghaei. , Mohammad Kargar Page 103
    The main purpose of the present research is to investigate the impact of a certain exposure of aerobic exercises and movements on the subjects with modal disorders (depression and mania). The subjects were years old male students in the city of Shiraz in the Province of Fars, Iran. Shiraz is divided into four educational areas. In this investigation, the researcher randomly took four schools each of which is located in one of the four areas. Then, from each school three classes were randomly chosen. Thus, we had classes with subjects who were given the pretest of MMPI personal questionnaires. Then their reactions were evaluated and graded, and those who had answered over average on the test of depression and the test of mania, being exactly, were marked as the trial subjects. Then, from each group with any of the disorders, the researcher chose subjects randomly, and each group of was divided into two subgroups of ten, regarding their prestest scores, to be as the experimental groups were exposed to the treatment, ie, the defined aerobic movements and exercises given in three sessions per week for about two months (weeks) and each session lasted forty-five minutes and the treatment matched tension of vo max, and of course the control group during the period of treatment did not receive any regular sport program and activity. At the end, the groups were given their post-test to see if there was any important change in their reactions to the test. The results were analyzed by comparing their co-variances which led to the following
    Findings
    a. A significant difference was observed in the averge of the testee's scores of the subjects with the depression problem regarding their post and pre reactions. b. There was also a significant difference between the average scores of mania subjects comparing their post-and pre-test scores.
  • Laleh Atef, Maryam Rouhalamin, Abolghassem Nouri. , Asghar Aghaei. , Hossein Moulavi. Page 129