فهرست مطالب

فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه
سال هفدهم شماره 2 (پیاپی 61، تابستان و پاییز 1382)

  • بهای روی جلد: 80,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1382/04/04
  • تعداد عناوین: 7
|
  • اصغر مشبکی، فرهاد وفایی صفحات 6-13
    امروزه خلاقیت را عامل پویایی سازمان می دانند، و به همین دلیل بسیاری از سازمانها در صدد برآمدند که توان و ظرفیت-های خلاقیت را در خود توسعه دهند. به منظور نیل به این مهم، متحمل هزینه های بسیاری نیز شده اند. با بررسی جایگاه خلاقیت در این سازمانها، غالب آنها از وضعیت خلاقیت در سازمان های خویش رضایت ندارند. به عبارتی اجرای برنامه های متعدد خلاقیت در سازمانها نتوانسته است منجر به نتایج مطلوب سازمانی شود.
    با تمرکز بر سازمان های کشورمان این سوالات مطرح می شود: خلاقیت در سازمان های ایران از چه جایگاهی برخورد ار است؟ آیا خلاقیت توانسته است در سازمان های ما نهادینه شود؟ آیا وجود خلاقیت در سازمان های داخلی حیاتی است؟
    برای بررسی بیشتر و پاسخ دادن به سئوالات فوق با مطالعه نوشته هایی در زمینه تحقیق به تدوین پرسشنامه اقدام شد و داده های استخراج شده از جمع آوری این پرسشنامه در چهار سازمان در یکی از استان های کشور که دارای زمینه های کاری متفاوتی بودند مورد تحلیل قرار گرفته و موانع وجود خلاقیت در سازمان های کشورمان شناسایی شد.
    کلیدواژگان: خلاقیت، موانع خلاقیت، سازمان های ایران
  • محمدرضا حمیدی زاده صفحات 14-25
    زمانی بنیادهای خلاقیت و نوآوری در بخش آموزش عالی به خوبی تعبیه خواهند شد که سبک های حل مسئله نیروی انسانی شناسایی و بر بستر رفتارهای مناسب هدایت شوند.
    هدف این تحقیق بررسی وضعیت فعلی سبک های حل مسئله در چارچوب چهار سبک (عاطفی، احساسی، منطقی و ادراکی) با سی و دو سازه مربوط و تخمین نسبت امتیازات کسب شده نمونه آماری برای جامعه پژوهشی، بررسی تطبیقی و تعیین میزان تاثیر سبک های چهارگانه بر پرورش خلاقیت و نوآوری است. از این رو، سه سئوال پژوهشی در عرصه دیدگاه، نسبت امتیازات کسب شده و دامنه های بالایی و پایینی برآورده سازه ها مطرح است. تحقیق دارای یک فرضیه اهم درباره میزان تاثیر تطبیقی سبکها برخلاقیت و نوآوری است.
    حجم نمونه بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده برابر 88 عضو هیئت علمی محاسبه شد و از آنجا که تحقیق در گروه تحقیقات توسعه ای قرار می گیرد روش آن توصیفی علی مقایسه ای و اقدام پژوهی در نظر گرفته است. از پرسشنامه تعدیل یافته و استاندارد شده”سنجش نوع سبک های حل مسئله هلریگل و همکاران“برای گردآوری داده ها استفاده شد؛ سپس با تحلیل پرسشهای پژوهش و آزمون فرضیات، چشم اندازهای وضعیت فعلی و آینده تحول یافته ارائه شد. براساس نتایج آزمون فرضیات، چهار سبک حل مسئله نیروی انسانی دانش گرا رفتاری متفاوت در نیل به خلاقیت و نوآوری دارند، به طوری که تاثیر نقش سبک حل مسئله ادراکی بیشتر از سایر سبک های حل مسئله است. هر چند در حال حاضر، در آن فرایند 5/20 درصد افراد از سبک حل مسئله ادراکی و 2/31 درصد از سبک حل مسئله احساسی استفاده می کنند. در این دامنه رفتاری، سبک حل مسئله منطقی 7/26 درصد و سبک حل مسئله عاطفی 6/21 درصد رفتار افراد را به خود اختصاص داده است.
    کلیدواژگان: سبک ادراکی، سبک عاطفی، سبک احساسی، سبک منطقی، خلاقیت، نوآوری، مسئله استراتژیک، نیروی انسانی دانش گرا
  • فرج الله رهنورد صفحات 26-33
    تفاوتها در عرصه های مختلف زندگی بشری نمود عینی دارند. وجود تفاوت نشانگر تنوع در حیات بشری است که بدون آن حیات بشر ملالت آور و کسل کننده می شود. بعضی از این تفاوتها را باید به شکل طبیعی به حال خود رها کرد، اما در مقابل، تفاوتهایی هستند که توجه دیگری را می طلبند، یعنی رفتار هم سنگ با تفاوت تا هر چیز در جای خود قرار گیرد که عدالت محسوب می-شود. امروزه، مدیریت تفاوتها در حیات سازمانها ضرورتی بنیادین محسوب می شود. بدون اعمال چنین مدیریتی، سره از ناسره قابل تشخیص نخواهد بود و انگیزه کاری در افراد کارآمد و پرتلاش فروکش خواهد کرد. در این مقاله سعی شده است، ضمن بررسی ابعاد مختلف تفاوتها، بر اهمیت مشارکت در فرانید مدیریت تفاوتها تاکید شود.
    کلیدواژگان: مشارکت، مدیریت تفاوتها، جهانی شدن، وحدت، پذیرش تفاوت، مدیریت اقتضایی، پارادوکس
  • علی جهانگیری صفحات 34-41
    مشتری مداری مفهومی است که در بخش بازرگانی به عنوان یک ابزار مهم برای برتری جستن و ایجاد مزیت رقابتی قابل استفاده است. در بخش دولتی مشتری مداری راه حلی برای بهبود و کارایی سازمان های دولتی است؛ زیرا اساسی ترین و قوی ترین ابزار سنجش رضایت از بازار و خدمات دولتی، گوش دادن و عمل کردن به نظریات شهروندان است. در این نوشتار سعی شده است که ضمن تحلیل فلسفه و اهداف مشتری مداری و تفاوت شکلی و ماهوی آن با مشتری مداری در بخش خصوصی، به تغییر نگرش دولت و الزام در تفسیر وظایف سنتی اشاره گردد. هم چنین با نگاهی به روند تغییرات در تکنولوژی اطلاعاتی و تغییرات محیطی، ضرورت سرعت پاسخگویی بخش دولتی نیز در قالب مشتری مداری الکترونیک تشریح شده است.
    کلیدواژگان: دولتی مشتری مدار، اصلاح نظام اداری، استاندارد خدمات، منشور شهروندی، دولت الکترونیک مشتری مدار
  • رضا رسولی صفحات 42-45
    تکنولوژی ارتباطات الکترونیکی، به ویژه تکنولوژی وب و پست الکترونیکی در ارتباطات نقش مهمی ایفا می کند که نباید این پدیده را از نظر دور داشت. به طور کلی این تکنولوژی ها در همه جنبه های زندگی فردی و اجتماعی انسان رسوخ کرده، و آثار قابل توجهی برجای گذاشته است.
    یکی از ابعاد زندگی انسانها در هر جامعه به ویژه در جوامع جدید رابطه آنها با دولت حاکم است. در این زمینه تکنولوژی های ارتباطی می توانند نقش مهمی ایفا کنند. از مهمترین ویژگی های این تکنولوژی می تواند به: کاهش هزینه خدمات، استمرار، دسترسی آسان، نگهداری و مبادله داده های مختلف و... اشاره کرد. استفاده بهره برداری صحیح و موثر از این امکانات در جهت توسعه جامعه نیاز به تنظیم قوانین مدون و مدیریت منظم دارد.
    هدف این مقاله بررسی اهمیت ابزار الکترونیکی به ویژه پست الکترونیکی در مدیریت دولتی جامعه است که تعامل بین مردم و دولت را تحت تاثیر قرار می دهد، همچنین چگونگی استفاده عادلانه و سودمند از این تکنولوژی مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت پیشنهادهایی به منظور بهره برداری هر چه بیشتر و موثرتر دولت از این تکنولوژی ارائه شده است.
    کلیدواژگان: پست الکترونیکی، دولت - مردم، ارتباطات، دولت الکترونیکی، اطلاعات
  • فرج الله رهنورد، حسن طاهری اردکانی صفحات 46-53
    مدیران ارشد سازمانها، به عنوان پیشگامان حرکت به سوی کامیابی، با تصمیمات خود نقش بسزایی در عملکرد سازمان ایفا می کنند؛ این مقاله با مد نظر قرار دادن نقش مدیران ارشد در پیشبرد اهداف سازمان به دنبال شناسایی نیازهای اطلاعاتی مدیران ارشد در قالب سیستمهای اطلاعاتی مدیران ارشد است که از طریق آن مدیران ارشد قادر خواهند بود تا نیازهای اطلاعاتی خود را در کمترین زمان ممکن به صورتی دقیق، مطمئن و آسان به دست آورند. در این مقاله، عملکرد اصلی مدیران ارشد یعنی تصمیم گیری از جبنه های مختلف و از دیدگاه صاحب نظران تعریف شده است و با تعیین و تبیین نیازهای اطلاعاتی مدیران ارشد ویژگی های سیستم اطلاعاتی که بتواند نیازهای اطلاعاتی آنان را تامین کند، از دیدگاه مفهومی معرفی شده است. در ادامه، به عوامل موثر در پیاده سازی و محدودیتهای پیاده سازی آن به صورتی گذرا اشاره شده است.
    کلیدواژگان: سیستمهای اطلاعاتی مدیران ارشد، مدیریت بر مبنای استثنا، عوامل کلیدی توفیق، سیستمهای اطلاعاتی استراتژیک، سیستمهای اطلاعاتی مدیریت
  • حسن ماهی جوشقانی صفحات 54-63
    کسب و کار الکترونیک و تکنولوژی های آن از یک طرف باعث تغییر توازن قدرت بین صنایع و شرکتهای صنعتی، هماهنگی بهتر بین صنایع، روش های کاراتر و آسان تر تولید، کاهش اشتباهات داده های دریافتی و ارسالی و افزایش صحت و دقت آنها، و از طرف دیگر موجب پیچیده تر شدن برنامه ریزی و تدوین راهبردها شده است. اکثر مدلهای صنعتی بر اساس نگرشهای سنتی و بدون در نظر گرفتن تحولات الکترونیکی دهه اخیر بنا شده اند. با وارد کردن عوامل جدید در این مدلها، مسلما استراتژی های مورد نظر در این مدلها نیز تغییر خواهد کرد. در این مقاله، مدلهای مورد استفاده برای تدوین استراتژی های سازمان های صنعتی و تاثیرات کسب و کار الکترونیکی بر این مدلها بررسی می شود و در بخش نتیجه گیری، چارچوبی برای تدوین استراتژی های صنعتی کسب و کار الکترونیکی ارائه می شود.
    کلیدواژگان: کسب و کار الکترونیکی، استراتژی، منحنی ارزش، مدل دلتا، تجزیه و تحلیل سناریویی، وب ارزش، مدل 3D، سیستم ارزش، زنجیره ارزش
|
  • Asghar Moshabbaky, Farhad Vafaie Pages 6-13
    Creativity is nowadays viewed as a means of foster dynamism in any given organization. Many organizations have aspired to boost creativity through painstaking efforts and huge spending. Still most organizations are not completely satisfied with the results. Various plans to promote creativity have actually failed to yield the expected outcomes. Some questions that need to be addressed pertain to where creativity stands in Iranian organizations,whether creativity has been institutionalized, and whether it is vital after all. To answer these questions, a questionnaire was formulated based on research studies in the field and administered in four different organizations in a Iranian province to help identify province to help identify hurdles along the way of creativity in domestic organizations.
  • Mohammadreza Hamidizadeh Pages 14-25
    Foundations of creativity and innovation will be strengthened in the higher education sector only when approaches to settling in the issue of manpower are identified and geared toward appropriate behaviors. The present article studies the existing ways to solve the problem using four different approaches (sentimental, emotional, logical, and perceptual)and 32 relevant structures to come up with a comparative evaluation of how these four approaches affect creativity and innovation. There are, theree research questions on the approach, ratio of advantages, and top and bottom ranges of the study. There is a major hypothesis on the impacts of the approaches and three minor hypotheses on the comparative effects the approaches have on creativity and innovation. Eighty eight university faculty members were randomly selected for this descriptive-scientific-comparative study. The adjusted and standardized questionnaire "Measuring the Hellriegel & Colleagues Approaches" was used for data collection. Data analysis and hypothesis testing offered prospects of the current situation and future developments. The study proved that the four approaches work differently to materialize creativity and innovation and that the perceptual approach is more effective than the other three. Currently, 20.5 percent use the perceptual approach, while 31.2 percent use the emotional approach, 26.7 percent utilize the logical approach, and 21.6 percent use the sentimental approach.
  • Farajollah Rahnavard Pages 26-33
    Differences tangibly exist in all facets of man's life and symbolize diversity, without which life would be boring and monotonous. Some differences should naturally be left as they are, while others require special attention in order to placo everything in its proper place to reach justice. Today, management of differences in the organizations is a fundamental necessity without which hard workers and poor performers cannot be differentiated and efficient employees will lose their incentive to work. This article attempts to study diverse dimensions of differences and stresses the importance of intra-organization collaboration to efficaciously manage differences.
  • Ali Jahangiri Pages 34-41
    The commercial sector uses client-friendliness as a major tool to achieve superiority and competitve advantage. In the public sector, client-friendliness improves the efficiency of organizations, since hearing and acting on the views of the people is the most fundamental way to assess satisfaction with the market and public services. This article analyzes the philosophy and goals behind public sector's clientfriendliness and differentiates it in form and content with its counterpart in the private sector. The article further focuses on the need to change the government's outlook toward clientfriendliness and differentiates it in form and content with its counterpart in the private sector. The article further focuses on the need to change the government's outlook toward clientfriendliness and to interpret the traditional core duties. Changes in information technology and the environment are reviewed in the article, while the need for the public sector to speedily follow up on electronic client-friendliness is also elaborated on.
  • Reza Rasouli Pages 42-45
    Electronic communications technology, especially the internet and email, Plays a crucial role in fostering communications,a feature that should not be overlooked. These technologies have penetrated man's personal and social life and left tremendous impacts. One dimension of people's lives in any given society, especially modern societies, is their relationship with the ruling government. Communication technologies can play a decisive role in this area, as they reduce service costs, offer continuous service and easy access, and enable data storage and exchange, among others. Apt and effective use of these technologies entails the formulation of laws and provision of well-organized management techniques. The present article studies the importance of electronic media, especially email, in the society's public management bodies that affect people-govermment interaction. It also focuses on how to justly and beneficially use this technology and ultimately offers suggestions for the government to more aptly and effectively utilize this technology.
  • Farajullah Rahnavard, Hasan Taheri Ardekani Pages 46-53
    Asharbingers of upward mobility and progress, senior managers, with their decisions, play a vital role in the performance of the organization. Zooming on the senior manager's role in promoting the organization's objectives, this article attempts to identify the information needs of senior managers, through which the latter would find the needed information speedily, accurately, confidently, and easily. The article views the senior manager's main duty, namely decision- making, from various perspectives and in accordance with the outlooks of experts. After determining the information needs of senior managers, the article elaborates on the features of the information systems that could meet those needs. Further, the article refers in passing to factors contributing to or restricting the enforcement of these systems.
  • Hasan Mahi Joshghani Pages 54-63
    Ecommerce and related technologies have, on the one hand, tilted the balance of power between industries and industrial companies, created better coordination among the industries, offered more effective and easier production methods, reduced incoming data's inaccuracies, and improved their accuracy and, on the other hand, made planning and strategy formulation more complrex. Most industrial models are based on traditional views and are shaped without regard to the electronic developments of the past decade. Undating these models will definitely transform the related strategies. This article studies different models to devise industrial organization's strategies, reviews the impacts of ecommerce on these models, and finally offers a framework to formulate industrial strategies for e-commerce.