فهرست مطالب

پرستاری و مامایی ارومیه - سال هشتم شماره 2 (پیاپی 27، تابستان 1389)

نشریه پرستاری و مامایی ارومیه
سال هشتم شماره 2 (پیاپی 27، تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/05/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مقالات پژوهشی
  • زهرا خادمی، الهام ایمانی، فاطمه نقی زاده، مهین عسکرنیا، نینا حاجی زاده صفحه 61
    پیش زمینه و هدف
    در تکنولوژی آموزشی، محور فرآیند تدریس، دانشجو می باشد و استاد به عنوان راهنما نقش تعیین کنند های در هدایت فرآیند یادگیری دارد. هدف از این مطالعه بررسی نظرات دانشجویان پرستاری درمورد معیارها و ویژگی های یک مربی بالینی اید هال می باشد.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی - مقطعی است که با استفاده از نظرات 91دانشجوی پرستاری انجام گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه ای بود که ویژگی های مربی بالینی را در سه حیطه ویژگی های فردی، روش اداره کارآموزی و روش ارزشیابی بررسی می کرد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    درحیطه ویژگی های فردی مربی، بیشترین نظر موافق دانشجویان (7/91درصد) برویژگی هایی از قبیل: احترام گذاشتن به دانشجو، توانایی برقراری ارتباط با دانشجویان، داشتن تجربه کافی، شیوه بیان خوب و مسلط و ظاهر مرتب و آراسته بود. درحیطه روش اداره کارآموزی بیشترین نظر موافق (43/86درصد) برتوانایی پاسخگویی به سوالات کارآموزان، تلاش جهت کسب مهارت های عملی دانشجو، اهمیت دادن به فهم مطالب توسط کارآموزان، عدم تبعیض گذاشتن بین دانشجویان مذکرومونث و داشتن اطلاعات علمی طبق جدیدترین منابع بود. درحیطه روش ارزشیابی مهم ترین ویژگی یک مربی خوب، رعایت عدالت درارزیابی دانشجویان، بیان شیوه ارزشیابی درآغاز کارآموزی و ارزشیابی دانشجویان طبق روشی که در آغاز کارآموزی ذکر شده است با (66/81درصد) نظر موافق بود.
    بحث و نتیجه گیری
    بررسی ویژگی های یک مربی خوب از دیدگاه دانشجویان باعث می شود ما خود را از دیدگاه دیگران بسنجیم و عملکرد خود را ارزیابی نموده و بکوشیم که خود را کامل نماییم و با ارائه برنامه مناسب و تنظیم فعالیت های تدریس، درست عمل نماییم.
    کلیدواژگان: نظرات، دانشجو، پرستاری، معیار، مربی بالینی
  • زهرا زارع فضل الهی، مجتبی ملکی، ناصر شیخی صفحه 69
    پیش زمینه و هدف
    مسمومیت به عنوان یک مسئله مهم در بهداشت عمومی و یکی از موارد نسبتا شایع اورژانس های پزشکی است، به طوری که یکی از متداول ترین علل مرگ ومیر در بزرگسالان است. باتوجه به توسعه روز افزون انواع سموم و داروهای کشنده این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. بعلاوه مطالعات اپیدمیولوژیکی برای تشخیص مناسب نتایج و کاربرد عمومی آن ها برای سایر جمعیت ها ارزیابی می شود. این مطالعه به منظور بررسی اپیدمیولوژیکی مسمومیت در افراد بزرگسال بستری شده در بیمارستان طالقانی ارومیه انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت مقطعی – توصیفی مشخصات اپیدمیولوژیکی کلیه بیماران بستری بزرگ سال دچار مسمومیت طی چهار سال به تعداد 1208نفر را دربر می گیرد. ابزار مورد استفاده چک لیست استاندارد تهیه شده توسط معاونت بهداشتی است، که نتایج با استفاده از آزمون های آمار توصیفی تحلیل گردید.
    یافته ها
    نتایج بررسی نشان می دهد مسمومیت افراد بزرگ سال در زنان(6/53درصد) مردان(4/46درصد) و در مجردین(6/42درصد) متاهلین(4/57درصد) و در فاصله سنی (25-16 سال) (3/63درصد) و در خانه دارها(4/43درصد) بوده است. بالاترین علت مسمومیت ها با استفاده از داروها(4/66درصد) بوده، (86درصد) مسمومیت عمدی و به قصد خود کشی انجام گرفته و(6/4درصد) از بیماران فوت نموده اند.
    بحث و نتیجه گیری
    باتوجه به این که در سنین جوانی (25-16 ساله) علت اصلی خودکشی در زنان خانه دار به علت مسمومیت با داروها می باشد لذا بهتر است در مورد نحوه استفاده و نگهداری دارو در خانه، آموزش همگانی مخصوصا به خانواده ها برای ایجاد محیطی توام با آرامش برای زندگی داده شود و همچنین آموزش های لازم برای پرسنل اورژانس ها جهت اقدامات درمانی مناسب این بیماران ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: مسمومیت، بزرگسالان، بیماران، اپیدمیولوژی
  • رضا سالم صافی، نیره اشرف رضایی، ناصر شیخی، معصومه خوشکلام، خدیجه مخدومی، بهرام نبیلو، علی بنی آدم صفحه 76
    پیش زمینه و هدف
    داشتن برنامه مطالعاتی، استفاده از منابع معتبر، تلاش مستمر و عادات و روش های مناسب در مطالعه ضامن یادگیری دروس دانشگاهی است و هدف بررسی شیوه های مطالعاتی و منابع درسی مطالعاتی مورد استفاده دانشجویان می باشد.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر به روش توصیفی تحلیلی با جامعه آماری دانشجویان کل رشته ها به روش نمونه گیری سهمیه ای به تعداد326 نفر انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها از طریق پرسش نامه و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد میزان استفاده از کتابخانه دانشکده در هفته یک بار بوده و83 درصد دانشجویان میزان استفاده از جزوه های کلاسی جهت مطالعه در طول ترم را زیاد و 91درصد میزان استفاده جهت آمادگی برای امتحان پایان ترم را خیلی زیاد عنوان نمودند. 59 درصد از دانشجویان آشنایی خود را با روش دقیق خوانی زیاد و 3/55 درصد از آشنایی با روش خواندن انتقادی کم ذکر نموده اند. بین میزان ساعات مطالعه و دفعات مطالعه در طول ترم در هر روز همبستگی ضعیف و مقدار آن 27 درصد که در سطح 1 درصد معنی دار می باشد (R=./27 P=0.00 n=302).
    بحث و نتیجه گیری
    برگزاری کارگاه روش مطالعه و یادگیری برای دانشجویان و اعضای هیات علمی از جمله اساتید راهنما و یا گذراندن واحد درسی روش ها و فنون مطالعه و یادگیری توسط دانشجویان توصیه می شود.
    کلیدواژگان: یادگیری، روش های مطالعه، کارگاه
  • علی غلامی، لیلا موسوی جهرمی صفحه 83
    پیش زمینه و هدف
    سل خارج ریوی ممکن است هم زمان با سل ریوی یا سال ها بعد از عفونت اولیه سلی ایجاد شود. میزان بروز سل خارج ریوی کم تر از سل ریوی می باشد به گونه ای که حدود یک سوم موارد بیماری سل را سل خارج ریوی تشکیل می دهد. هدف این مطالعه، بررسی میزان بروز سل خارج ریوی طی سال های 1383تا1386 در شهرستان ارومیه می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه با روش مطالعاتی مقطعی و با استفاده از اطلاعات پرونده های بیماران مبتلا به سل خارج ریوی تشخیص داده شده طی سال های 1383تا1386 انجام شده است. و از نرم افزار 16 Spss جهت آنالیز داده ها استفاده شده است.
    یافته ها
    طی چهار سال از مجموع 382 بیمار مبتلا به سل شناسایی شده در ارومیه، تعداد 134 (1/35درصد) بیمار مبتلا به سل خارج ریوی بودند که میزان بروز چهارساله برابر با 38/16 به ازای صدهزار نفر می باشد. بیشترین میزان بروز(44/4 به ازای صدهزار نفر) در سال 85 و کم ترین میزان بروز (76/3به ازای صدهزار نفر) در سال 86 می باشد. از نظر توزیع جنسی 70 نفر(2/52درصد) مذکر و 64 نفر (8/47درصد) مونث بودند که نسبت جنسی برابر با 09/1 می باشد. لنفادنیت سلی با 42 بیمار(3/31درصد) شایع ترین نوع سل خارج ریوی طی چهار سال می باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهد که سل خارج ریوی بیش از یک سوم موارد سل را شامل می شود که با آمار سازمان جهانی بهداشت تقریبا همخوانی دارد و میزان بروز بیماری طی سه سال اول مورد مطالعه افزایش و در سال آخر کاهش یافته است.
    کلیدواژگان: سل، خارج ریوی، اپیدمیولوژی
  • رضا قانعی، هاله قوامی صفحه 90
    پیش زمینه و هدف
    امروزه زخم فشاری پس از سرطان و بیماری های قلبی عروقی سومین بیماری پرهزینه محسوب می شود. مهم ترین عوامل خطر ایجاد زخم فشاری عبارتند از: سن بالای 70 سال، جنس مذکر، نژاد سفید پوست، سیگاری بودن، شاخص توده بدنی پایین، کم تحرکی، کاهش سطح هشیاری، بی اختیاری ادراری مدفوعی، سوء تغذیه و غیره. زخم فشاری عارضه بالقوه بیماران بستری در بخش های ویژه است و پیشگیری ازآن از مسائل مهم پرستاری می باشد.
    مواد و روش کار
    مطالعه حاضر یک مقاله مروری می باشدکه جدیدترین روش های بررسی و پیشگیری از زخم های فشاری دربخش مراقبت های وی‍ژه را مورد مطالعه قرار می دهد.
    یافته ها
    شیوع زخم فشاری در بخش مراقبت های ویژه بالاتر از سایر بخش ها ومیزان آن بین 8درصد تا40درصد متغیر می باشد و این به دلیل پایین بودن ایمنی بیماران بستری در این بخش می باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    کیفیت مراقبت پرستاری به عنوان عامل کلیدی پیشگیری از زخم فشاری مورد توجه قرارگرفته است. موضوع اساسی در پیشگیری از زخم فشاری، شناسایی افراد در معرض خطر است. در مجموع بهترین ابزار پیش بینی کننده زخم فشاری در بیماران بستری در بخش های ویژه، ابزار برادن است که شامل شش زیر مجموعه درک حسی، رطوبت، فعالیت، جنبش، تغذیه و سایش می باشد. مورد ارزیابی عوامل مرتبط با ایجاد زخم فشاری در ICU ها به عمل آمد که برخی مشابهت ها و مغایرت ها و اختلافات را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: زخم فشاری، بخش مراقبت ویژه، ابزار برادن
  • سید محمد میرکمالی، ناصر ناستی زایی صفحه 104
    پیش زمینه و هدف
    تنها مزیت رقابتی پایدار هر سازمان (ازجمله مراکزدرمانی)، افراد آن و نقش تمامی آنان در موفقیت سازمان می باشدکه این امر از طریق توانمندسازی و تامین رضایت شغلی کارکنان میسر است. بدین ترتیب هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین توانمندی روان شناختی بامیزان رضایت شغلی در پرسنل پرستاری است.
    مواد و روش کار
    مطالعه حاضر ازنوع توصیفی-همبستگی بوده که به شیوه نمونه گیری طبقه ای-تصادفی انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات سه پرسش نامه بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون T تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
    یافته ها
    باوجودی که میانگین رضایت شغلی پرسنل پرستاری(847/3) به دست آمد که نشان از رضایت شغلی نسبتا مطلوب دارد، اما بیشترین نارضایتی مربوط به عامل پرداخت بود. 2)میانگین توانمندی روان شناختی(218/4) بود که نشان از توانمندی بالا می باشد. 3)نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین توانمندی روان شناختی و رضایت شغلی در پرسنل پرستاری رابطه معنی داری وجود دارد. 4)نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که از بین متغیرهای توانمندی روان شناختی فقط متغیر احساس اعتماد باتغییرات نمرات رضایت شغلی رابطه معنی دار دارد.
    بحث و نتیجه گیری
    باتوجه به محرز شدن رابطه بین توانمندی روان شناختی و رضایت شغلی در پرسنل پرستاری پیشنهاد می شود که مدیران مراکز بهداشتی-درمانی شرایطی را فراهم آورند که کارکنان 1-شغل خود را با ارزش تلقی نموده و علاقه درونی نسبت به آن داشته باشند. 2-به توانایی و ظرفیت خود برای انجام وظایف محوله اعتقاد داشته باشند. 3-دارای حق انتخاب، آزادی عمل و استقلال درمحیط کار باشند. 4-در تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشند. 5-به یکدیگر احساس اعتماد و علاقه مندی داشته باشند.
    کلیدواژگان: توانمندی روان شناختی، رضایت شغلی و پرستاران
  • رویا یاوریان، فریبا سهرابی، نرمین یاوریان صفحه 114
    پیش زمینه و هدف
    پیشرفت تحصیلی نقش مهمی در جنبه های مختلف زندگی دارد از جمله عوامل شخصیتی، هوشی، موقعیتی و اجتماعی پیشرفت تحصیلی را تحت تاثیر قرار می دهند هدف این مطالعه بررسی تاثیر جرات ورزی و پرخاشگری دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهر ارومیه در پیشرفت تحصیلی آنان است.
    مواد و روش کار
    برای انجام این مطالعه ابتدا چهار دبیرستان دخترانه به طور تصادفی انتخاب شد، سپس 262 دختر از دانش آموزان پرسش نامه های پرخاشگری و جرات ورزی را تکمیل نمودند. در نهایت میانگین معدل دو ترم تحصیلی دانش آموزان محاسبه شد.
    یافته ها
    یافته های این پژوهش نشان داد که بین میزان پرخاشگری و جرات ورزی دانش آموزان دبیرستان های دخترانه تفاوت معنی داری وجود ندارد ولی این تفاوت در مورد میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان معنی دار است.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این پژوهش بهتر است پژوهش های دیگری در رابطه با نقش عوامل هوشی، موقعیتی و اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شود.
    کلیدواژگان: پیشرفت تحصیلی، پرخاشگری، جرات ورزی
  • شهرزاد یزدانپناه، میترا صفری، بهروز یزدانپناه، بهزاد یزدان پناه صفحه 118
    پیش زمینه و هدف
    این مطالعه به منظور تشخیص عوامل باکتریال جداشده از کشت نمونه های ارسالی به آزمایشگاه مرکز درمانی شهید فقیهی شیراز و تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی آن ها انجام شد.
    مواد و روش کار
    این پژوهش مطالعه ای توصیفی - مقطعی است. در این مطالعه 1500نمونه کشت از قبیل ادرار، پوست، زخم، گلو و غیره که در مدت 5 به آزمایشگاه ارسال شده بود، مورد بررسی قرار گرفت. کشت های مثبت استخراج شده و نتیجه آن ها از نظر نوع باکتری جداشده و نتیجه آنتی بیوگرام در برگه مشاهده ثبت گردید. داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از 1500 نمونه کشت بررسی شده، 502 مورد کشت مثبت استخراج شد. از کشت های مثبت 8/50درصد نمونه ها مربوط به بیماران مردو 2/49درصد مربوط به بیماران زن بود. بیشترین آنتی بیوتیکی مورد استفاده در انتی بیوگرام، جنتا مایسین با 8/99درصد موارد، سیپروفلوکساسین با 6/99درصد موارد وسفالکسین با 8/95درصد موارد بود که میزان مقاومت باکتری ها نسبت به آنها به ترتیب 6/61درصد، 2/50 و 6/94درصد بود. مثبت بودن کشت و مقاومت آنتی بیوتیکی با جنس بیماران و نحوه مراجعه ارتباط آماری معنی داری نداشت.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان از افزایش مقاومت باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک های رایج داردکه شاید علت آن مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها باشد که توصیه می شود از مصرف بدون توجیه آنتی بیوتیک ها حتی الامکان اجتناب شود و تولید نسل های جدیدتر و موثر آنتی بیوتیک ها که در عین حال مقرون به صرفه باشند مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: باکتری، کشت، مقاومت آنتی بیوتیکی
  • بخش انگلیسی
  • صفحه 124
|
  • Z. Khademi *, E. Imani, F. Naghizadeh, M. Askarnia, N. Hajizadeh Page 61
    Background and Aims
    Students have an important role in training process i n educational technology. On the other hand, teachers act as leaders. This study was conducted to survey the view point of nursing students about characteristics of ideal clinical instructor.
    Materials and Methods
    This descriptive cross-sectional study was conducted on 91 nursing students of Hormozgan nursing faculty. A questionnaire was used to evaluate a clinical instructor considering individual characteristics, method of clinical training management, and method of evaluation. Descriptive and analytic statistics were applied to analyze the data.
    Results
    In individual characteristics of an instructor the majority of students (91. 7%) believed that respecting students, ability to communicate with students, having adequate experience, being a good speaker and good appearance were important. In method of clinical training management the majority of students (86. 43%) belived that ability to answer to questions of students, improve students practical skills, helping clinical students to understand texts, and nod discriminating between male and female students. In clinical training evaluation, the majority of student s view point (81. 66%) was about fairness in evaluation of students, telling methods of evaluation at the beginning of clinical training.
    Conclusion
    To�Survey the characteristics of a clinical instructor helps teachers evaluate their own performance, so they can present better training.
  • Z. Zare Fazlohahi, M. Maleki, N. Shaikhi Page 69
    Background and Aims
    Poisoning is a important problem in public issues and is one of the relatively common causes of medical emergencies that is probably the most common cause of mortality in adults. Due to the increasing production of poisons and toxic drugs, poisoning receives more attention and research. In addition, epidemiologic studies are conducted to evaluate the appropriateness of outcomes on other populations at risk. This epidemiologic study was carried out to evaluate poisoning in adults admitted to Talegani hospital of Urmia during 2004-2008.
    Materials and Methods
    This study was a cross-sectional descriptive survey. All of the 1208 poisoned adults hospitalized in talegani hospital during four years were studied. The required data were collected using a checklist. The results were analyzed using descriptive statistics.
    Results
    The results showed that %53.6 of poisoned adults were female %64.4 were male %42.6 patients were single %57.4 were married %63.3 patients were 16-25 years and %43.4 were housewives. Drugs were the major cause of poisoning %66.4 and %86 patients were self inflicted,
    Conclusion
    The commonest method used by females for committing suicide (16-25 years) was by drugs. It is recommended to teach families right skills for a peaceful life. It is necessary to train families about intoxication and emergency care to poisoned patients.
  • R. Salem Safi *, N. Ashrefrazaee, N. Sheikhi, M. Khosh Klam, Kh Makhdoomi, B. Nabilo, A. Bani Adam Page 76
    Background and Aims
    Improved learning needs a balanced study schedule, reliable resources, continuous efforts and appropriate methods of the studying. The aim of this study is to investigate the learning styles and sources of curriculum. Methods & Materials: This Descriptive analytical study covered 326 students that were selected.The data were collected using questioners and then analyzed by descriptive and inferential statistics using SPSS statistical software.
    Results
    The students referred to libraries once a week, 83% of students preferred pamphlets to prepare for final exam. 91% were completely prepared for final exam. 55.3% were less informed about critique-learning method. There was a weak correlation between the hours of study and reading times per day. (1%. R=27% p=0.00 n=302)
    Conclusion
    It is suggested to hold learning workshops for both students and professors on studying methods and learning styles.
  • A. Gholami *, L. Moosavi Page 83
    Background and Aims
    Extrapulmonary tuberculosis may develop simultaneously in the course of pulmonary tuberculosis or it may appear years after the primary pulmonary infection. About one-third of tuberculosis patients have extra pulmonary tuberculosis. This study investigated the incidence extraPulmonary tuberculosis in Urmia during 2004-2007.
    Materials and Methods
    This study cross-sectional retrospective study gained the required data of patients from their documented files. SPSS was used to analyze the data.
    Results
    From 382 T cases, 134 patients with extrapulmonary were identified (incidence rate of four years = 16.38 per 100,000). The maximum incidence rate (4.44 per 100000) was in 2006 and the minimum incidence rate (3.76 per 100000) was in 2007. Seventy cases (52.2%) were males and 64 were women (47.8%). Sex proportion was 1/09. Tuberculous lymphadenitis was the prevalent form of extrapulmonary tuberculosis.
    Conclusion
    In this study we observed that extrapulmonary tuberculosis involves more than one-third of tuberculosis patients and the incidence rate increased during the first three years (2004-2006) and decreased in the last year (2007).
  • R. Ghanee *, H. Gavami Page 90
    Background and Aims
    A fter cancer and cardiovascular diseases, pressure ulcers are the third costly disorders. Most common causes of pressure ulcers development are age over 70 years, being male, white skin, smoking, low body mass index, impaired mobility, altered mental status, urinary and fecal incontinence, malnutrition, etc. Pressure ulcers are a potential complication of intensive care patients and preventing them is a major issue in nursing care.
    Materials and Methods
    T his article reviews newest preventive methods of pressure ulcers in ICU.
    Results
    The prevalence of pressure ulcers in Intensive Care Unit is higher than other units. 8% to 40% of ICU patients develop bedsores because of immunocompromised individuals.
    Conclusion
    Nursing care is regarded as the key factors in the prevention of pressure ulcers. Identification of patients at risk of pressure sore development is the most important issue in pressure sore prevention. The best predictive tool for pressure sores in the intensive care unit is the Braden Scale. This scale is divided into six risk categories: sensory perception, moisture activity mobility, nutrition friction, and shear.
  • M. Mirkamli *, N. Nastiezaie Page 104
    Background and Aims
    T he only competitive advantage of any organization (including health care centers) is people and their role in organization success. Empowerment and providing job satisfaction are essential. The aim of the present study is to review the relationship between psychological ability with job satisfaction in nursing staff. Materials & M ethods: In this descriptive- correlational study the samples were selected randomly. Data gathering tools were three questioners. The data were analyzed by T-test, pierson correlation coefficient and multiple regression.
    Results
    W hile the average job satisfaction of the nursing staff was 3.847, that is indicative of a relatively desirable job satisfaction, the most dominant dissatisfaction item was related to low payment. The average psychological ability was 4.278 that shows high ability. The result of correlation coefficient indicated that there is significant relation between psychological ability and job satisfaction in nursing staff. The effect of multiple regression also indicated that there was a significant relation in reliability and trust variable with changes of job satisfaction.
    Conclusion
    With regard to relation between psychological ability and job satisfaction in nursing staff, it is recommended that the managers of therapeutic-hygienic centers provide conditions that staff consider their job worthy and have inner interest toward it believe in their ability and capacity for doing delegated duties and have enough freedom and independence in work environment. In addition they will gain more self confidence, and interest that will lead to working more properly.
  • R. Yavarian *, F. Sohrabi, N. Yavarian Page 114
    Background and Aims
    Academic achievement plays an important role in other aspects of life including personality, intelligence, social status. The purpose of this study was to investigate the effect of assertiveness and aggressiveness of female high school students of Urmia in their academic achievement.
    Materials and Methods
    In this study at first we selected 4 high schools randomly- then 262 students completed aggressiveness and assertiveness questionnaires. Finally we calculated their mean average of two-semesters.
    Results
    The results of t-test reveal that there is no significant difference between levels of aggression and assertiveness of different high school students, but there is a significant difference among academic achievement of students in high school students.
    Conclusion
    According to the results it is necessary to investigate the role of intelligence and social status in academic achievement.
  • Shahrzad Yazdanpanah *, Mitra Safari, Behrouz Yazdanpanah Page 118
    Background and Aims
    The Present study aimed to detect bacterial agents isolated from culture of samples that were sent to laboratory of Shahid Faghihi Medical Center of Shiraz and determin their bacterial resistance.
    Materials and Methods
    This cross- sectional descriptive study included 1500 culture specimens consisting of urine, sputum, skin, throat, wound cultures, etc that were sent to laboratory in a five months period -spring to summer 2006. The positive culture, isolated bacterial agents and antibiogram test results were recorded in the observation sheet. The collected data were analyzed using SPSS software, descriptive statistics, and χ ² test.
    Results
    Out of 1500 culture specimen, 502 were positive. 50.8 % of positive cultures belonged to men and 49.2% to women. Gentamysin(99.8%), Ciprofloxacin (99.6%), and Cephalexin (95, 8%) were mostly used antibiotics. The bacterial resistance rates were 61.6%, 50.2%, and 94.6% respectively. The most resistancy to Gentamysine was related to Antrococc (96.7%) and the least was Ecoli (37.9%). χ ² tests showed that positivite culture and antibiotic resistancy did not have relationship with patient's sex.
    Conclusion
    The result showed that the increasing rate of bacterial resistance to current antibiotics are due to overconsumption. It is suggested to avoid unprescribed use of antibiotics. Further, production of effective new generation of antibiotics is essential.