فهرست مطالب

روشهای هوشمند در صنعت برق - پیاپی 4 (زمستان 1389)

فصلنامه روشهای هوشمند در صنعت برق
پیاپی 4 (زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/11/19
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهرداد جعفربلند، محمودزاده باقری صفحه 3
    دو موتور الکتریکی تزویج شده می تواند جانشین تک موتور نیروی محرک زیردریایی شود. در این صورت با تغییر سرعت زیردریایی، توان پروانه و متعاقبا توان مکانیکی این دو موتور نیز تغییر می کند. یکی از مسایل مهم در کنترل کننده سیستم تزویج دو موتور الکتریکی نحوه تقسیم مناسب توان بار بین دو موتور است. در مقالات گزارش شده قبلی توان بار به صورت غیربهینه بین موتورها تقسیم شده است. در این مقاله کنترل کننده بهینه ای طراحی شده که بازده سیستم را حداکثر می کند. تخصیص بهینه بار موتورها در سرعت های مختلف متفاوت است. کنترل کننده پیشنهادی این مقاله مبتنی بر الگوریتم ژنتیک است و قادر است در تمامی سرعت ها توان بار را بین موتورها به صورت بهینه تقسیم کند. نتایج شبیه سازی رفتار مناسب سیستم و تقسیم بهینه توان بار را نمایش می دهد.
    کلیدواژگان: هم محورکردن، بهینه سازی، نسبت جریان ها، الگوریتم ژنتیک (GA)، راندمان و برد سیستم محرک
  • محمدعلی محمدنیا، علی اکبر قره ویسی صفحه 11
    امروزه مهمترین دغدغه مهندسین در شبکه های توزیع کاهش تلفات توان، بهبود پروفیل ولتاژ و تامین انرژی قابل اطمینان و مستمر با حداقل هزینه برای مصرف کننده ها می باشد. جایابی بهینه همزمان سکسیونر (بازآرایی) و خازن موازی به همراه تعیین ظرفیت بهینه خازن، ساده ترین و کم هزینه ترین روش برای تامین اهداف فوق می باشد. با توجه به گسترش شبکه های توزیع و پیچیده تر شدن ارتباطات این شبکه ها استفاده از تکنیک های هوشمند اجتناب ناپذیر است. در این مقاله از الگوریتم تکثیر باکتری (BFA) برای اولین بار به منظور جایابی بهینه همزمان سکسیونر و خازن موازی به همراه تعیین ظرفیت بهینه خازن استفاده شده است.
    کلیدواژگان: الگوریتم تکثیر باکتری، بازآرایی شبکه های توزیع، جایابی خازن موازی، کاهش تلفات و بهبود پروفیل ولتاژ
  • آرش دقیقی، اعظم عسکری خشویی صفحه 17
    در این مقاله یک مدل جدید غیر خطی برای بهود محاسبه مقاومت بدنه ترانزیستورهای PD SOI در مقیاس 45 نانو متر ارائه می گردد. این مدل بر پایه شبیه سازی های سه بعدی سینگال کوچک ارزیابی می شود.
  • مهدی مهدویان، مسعود جباری صفحه 25
    این مقاله فیلترهای اکتیو قدرت را جهت افزایش کیفیت توان سیستمهای صنعتی در حضور آلودگی های هارمونیکی مورد بررسی قرار می دهد. فیلتر اکتیو قدرت موازی جهت بهبود ضریب توان پیشنهاد گردیده، راهکار استخراج سیگنال مرجع مطرح و نتایج عملی یک نمونه با توان دو کیلووار- هارمونیک ارائه می گردد.
    کلیدواژگان: فیلتر اکتیو قدرت، کیفیت توان، هارمونیک، جبرانسازی
  • مهدی کریمیان محمدآبادی، پدرام سید افتتاحی، سید امیر محمد خذری صفحه 33
    در این مقاله با توجه به محدودیتهای تزویج و نیز محدودیتهای ساخت در ساختارهای ریز نوار، ساختار خط نواری سه لایه معرفی شده و با توجه به قابلیتهای این ساختار سه لایه، ساختارهای جدید و فشرده ای از فیلترهای پهن باند بر پایه پله های امپدانسی و خطوط تزویج شده مایکروویوی به عنوان قسمتهای معکوس کننده امپدانس و تشدید کننده های چند مودی ارائه شده است. با کمک این ساختار چند نوع فیلتر پهن باند خط نواری GHz 2-6 طراحی و شبیه سازی گردیده و تکنیکهای موثری جهت کاهش تشدیدهای مجازی و نیز بهبود شیب لبه باند عبور فیلتر ارائه شده و در نهایت به عنوان نمونه یک فیلتر پهن باند ساخته شده است. کارآیی روش ارائه شده از طریق شبیه سازی و اندازه گیری مشخصات نمونه ساخته شده نشان داده شده است.
    کلیدواژگان: خط ریز نوار، خط نواری سه لایه، تشدید کننده های چند مودی، تزویج، تشدید مجازی، شیب لبه باند عبور
  • همایون مهدوی نسب، محمدصادق معمارزاده، پیمان معلم صفحه 41
    شماره پلاک خودرو یکی از مناسب ترین اقلام اطلاعاتی جهت احراز هویت خودرو ها می باشد. سیستم تشخیص پلاک خودرو یک سیستم مکانیزه است که با عکس گرفتن از خودروها، شماره پلاک آنها را استخراج می کند. روشی که در این مقاله ارائه شده است شامل دو قسمت می باشد. در قسمت اول با استفاده از لبه یابی و عملیات مورفولوژی محل پلاک شناسایی شده و در قسمت دوم با استفاده از شبکه عصبی هاپفیلد کاراکترها شناسایی می شوند. این روش بر روی 700 تصویر مختلف از نظر پس زمینه، فاصله و زاویه دید مورد آزمایش قرار گرفته و نرخ استخراج صحیح پلاک %97.8 و همچنین نرخ خواندن صحیح پلاک %93 ارزیابی شده است.
    کلیدواژگان: تشخیص پلاک خودرو، شبکه عصبی هاپفیلد، عملیات مورفولوژی، لبه یابی، هیستوگرام
  • حسین پورقاسم، محمد صادق هل فروش، سبلان دانشور صفحه 49
    استخراج اطلاعات از تصاویر متنی شناسایی شده از مجرای اینترنت یکی از مهمترین معضلات سیستم های جمع آوری اطلاعاتی در حوزه تکنولوژی اطلاعات می باشد. این مساله وقتی حادتر می گردد که بدانیم در بین انبوه تصاویر متنی تنها درصد ناچیزی از تصاویر متنی شناسایی شده، دارای ارزش اطلاعاتی می باشند. در این مقاله، جهت تجزیه و تحلیل تصاویر متنی و دسترسی به محتوای آنها، از یک روش طبقه بندی مبتنی بر ناحیه بندی تصویر استفاده شده است. در این الگوریتم به کمک یک روش ناحیه بندی دو مرحله ای، نواحی تصویر شناسایی شده، سپس به کمک یک ساختار سلسله مراتبی طبقه بندی، نوع ناحیه از لحاظ متنی یا عکسی (غیر متنی) بودن مشخص می گردد. در ادامه با تعریف با ارزش بودن متن یک تصویر متنی، سعی می شود تصویر متنی در یکی از دو گروه معنایی با ارزش و بی ارزش دسته بندی گردد. الگوریتم پیشنهادی بر روی یک پایگاه داده تصاویر متنی و غیرمتنی که از تصاویر موجود در اینترنت فراهم شده است، مورد ارزیابی قرار می گیرد. نتایج آزمایشها بیانگر کارایی روش پیشنهادی در طبقه بندی معنایی تصاویر براساس تعریف کاربر از با ارزش و بی ارزش بودن تصاویر متنی است. الگوریتم پیشنهادی، صحت طبقه بندی %98.8 برای طبقه بندی تصاویر متنی با ارزش از بی ارزش را فراهم کرده است.
    کلیدواژگان: طبقه بندی محتوایی، تصاویر متنی و غیر متنی، ارزشمندی اطلاعاتی، سیستم های جمع آوری اطلاعات
|
  • Jawad Faiz, Ghazanfar Shahgholian, Mehdi Ehsan Page 63
    A UPS inverter operates in wide load impedance ranges from resistive to capacitive or inductive load. At the same time، fast transient load response، good load regulation and good switching frequency suppression is required. The variation of the load impedance changes the filter transfer characteristic and thus the output voltage value. In this paper، an analysis and simulation of the single phase voltage source uninterruptible power supply (UPS) with fourth order filter (multiple-filter) in output inverter، based on the state space averaging and small signal linearization technique، is proposed. The simulation results show the high quality sinusoidal output voltage at different loads، with THD less than %5.
    Keywords: UPS inverter, output filter, harmonic, modeling, simulation