فهرست مطالب

دانش شناسی - پیاپی 4 (بهار 1388)

نشریه دانش شناسی
پیاپی 4 (بهار 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/01/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • نشانه پاکدامن صفحه 1
    هدف از تحقیق حاضر بررسی روش های تحقیق به کاررفته در پایان نامه های دانشجویان کارشناسی ارشد رشته کتابداری واطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال بوده است. روش تحقیق حاضرتحلیل محتوی و کتاب سنجی است. یافته های پژوهش که مربوط به 192پایان نامه دفاع شده با فراوانی 243 روش پژوهش به کاررفته در فاصله بین سال های 1371تا 1384 استبیانگر این است که بیشترین روش مورد استفاده دانشجویان از بین 11 روش تحقیقی به کاررفته، روش پیمایشی با فراوانی نسبی 6/66 درصد بوده است. و این در حالی است که استفاده از چهار روش تحقیق میدانی و تاریخی و تجربی و کتاب سنجی رویهم فقط در 5/2 درصد پایان نامه ها به کار گرفته شده و لازم به ذکر است که در دوره های مختلف و به طور پراکنده از سایر روش ها نیز استفاده شده است که بلا استثنا یکی از روش های مورد استفاده در پایان نامه ها روش پیمایشی بوده است.
    یافته های حاضر بیانگر آن است که روش پیمایشی بیش از سایر روش هامورد استفاده دانشجویان قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: روش پژوهش، روش شناسی تحقیق، پایان نامه ها، دوره تحصیلات تکمیلی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
  • زهرا چاوشی نجف آبادی، احمد شعبانی صفحه 15
    امروزه علم سنجی زمینه تازه ای را در تحقیقات ارائه نموده است، در این علم از روش های آماری واندازهگیری برای تعیین معیارهای رشد و توسعه علوم و سطوح گسترش آنان،و تاثیر و تاثر آن در جوامع مختلف بشری،استفاده می شود.این علم در روسیه شوروی پدید آمد و در کشورهای اروپای شرقی بویژه مجارستان توسعه یافت. از این روش برای اندازه گیری کمی علوم در سطوح ملی و بین المللی موسسات دولتی و خصوصی استفاده می شود. کتابسنجی یکی از شیوه های مهم علم سنجی است و مطالعه استنادی یا تحلیل استنادی یکی ازمتداولترین فنون کتابسنجی است که درآن قواعد حاکم بررابطه میان متن و سند، جستجو و مطالعه می شود. انسان برای اعتبار بخشیدن به کار خود،استناد می کند. مسیر اکتشاف و تفکرات علمی به وسیله استنادها مشخص می شود که همانا میزان مراجعه به منابع قبلی هستند و شبیه به ردپاهای ثابتی می باشند. در این مقاله به بررسی مفاهیم، تعریف ها و کارکردهای تحلیل استنادی از دیدگاه دانشمندان و صاحبنظران رشته پرداخته شده و ارتباط هر یک از جنبه ها با یکدیگر بیان می شود.
    کلیدواژگان: تحلیل استنادی، علم سنجی، کتابسنجی
  • فرشته سپهر، سمانه شادمان فر صفحه 25
    پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان پراکندگی و گرایش موضوعی مقالات فارسی ارائه شده در انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران به بررسی 47 عنوان مقاله ارائه شده طی سال های 79 الی 85 پرداخته است. روش پژوهش تحلیل محتوا و واحد ثبت، کل مقاله است. موضوعات مطرح شده در مقالات با استفاده از اصطلاحنامه پیوسته لیستا در مقوله هایی قرار داده می شوند که بر اساس نمایه موضوعی لیزا تهیه شده اند. نتایج این پژوهش از نقطه نظر گرایش های موضوعی مقالات نشان می دهد که موضوع ذخیره و بازیابی اطلاعات با 24% بیشترین سهم را در مقالات داشته است. سپس موضوعات فناوری اطلاعات و ارتباطات با 18% و کلیات کتابداری و اطلاع رسانی با 16% در مرتبه های بعدی موضوعی قرار دارند. از لحاظ دوره زمانی نیز بیشترین فراوانی موضوعات با 44% مربوط به دوره اول یعنی 79 تا 82 بوده است. از مجموع 47 مقاله ارائه شده، 46 مقاله تالیفی ویک عنوان ترجمه بوده است. سهم مردان در ارائه مقالات 69% و سهم زنان 31% بوده است. از مجموع مقالات مورد بررسی، 83% دارای یک نویسنده، 15% دارای دو نویسنده و 2% دارای سه نویسنده بوده است. بیشترین سهم ارائه مقالات با 33% به متخصصان با مدرک تحصیلی دکتری اختصاص دارد. فتاحی با چهار عنوان مقاله، فعال ترین ارائه دهنده هستند. از نقطه نظر وابستگی سازمانی، دانشگاه فردوسی مشهد با 37% بیشترین سهم را در ارائه مقالات داشته است. در استان ها نیز استان تهران با 40% بیشترین سهم ارائه مقالات را به خود اختصاص داده است. نتایج این پژوهش همچنان نشان می دهد که مقالات در موضوعاتی چون بررسی های کتاب، کنفرانس ها، کتابخانه های تخصصی، مراکز آرشیوی، تحویل مدرک، کتاب، مواد غیرچاپی و دیداری شنیداری، خدمات مرجع، قواعد فهرست نویسی و تحلیل محتوا دارای خلا هستند و نیاز به نگارش و ارائه مقالات در این زمینه ها احساس می شود. همچنین توجه به روحیه همکاری و تلاش جهت مشارکت بیشتر زنان در مقالات از دیگر پیشنهادات ارائه شده در تحقیق است.
    کلیدواژگان: کتابداری و اطلاع رسانی، تحلیل محتوا، انجمن کتابداری و اطلاع رسانی، همایش ها، مقاله های فارسی
  • سعید غفاری، لیلا معصومی صفحه 39
    هدف از این پژوهش بررسی نقش کتابداران بیمارستانی در اطلاع رسانی به پزشکان متخصص، دستیاران و پزشکان عمومی مراکز آموزشی و درمانی شهر همدان می باشد. این مطالعه از نوع توصیفی است و جامعه مورد پژوهش پزشکان (متخصص، دستیار و عمومی) هستند که روش اجرا با استفاده از پرسشنامه بوده و تعداد 250 پرسشنامه بر مبنای نمونه تصادفی طبقه ای بین جامعه مورد پژوهش در 5 مرکز آموزشی و درمانی توزیع شده و در نهایت تعداد 153 پرسشنامه تکمیل و اطلاعات آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اطلاعات مربوط به وضعیت کتابخانه های مورد پژوهش نیز از طریق پرسشنامه مجزایی که برای کتابداران این کتابخانه ها تهیه شده بود جمع آوری و تجزیه و تحلیل گردید. نتایج این پژوهش نشان می دهد که 45/65 درصد از پزشکان متخصص بطور روزانه و هفته ای یک بار از کتابخانه مراکز آموزشی و درمانی استفاده می نمایند، با استفاده از آزمون ناپارامتری فریدمن، مشخص گردید که مهمترین مشکل در زمینه دریافت اطلاعات محدودیت ساعات کار کتابخانه ها می باشد. در بین راه های کسب اطلاعات، تماس با همکاری حرفه ای به دلیل سرعت، قابل دسترس بودن و راحتی در اولویت قرار دارد (38/6 درصد) همچنین با استفاده از آزمون ناپارامتری مجذور کای مشخص شد. بیشترین پاسخ دهندگان هفته ای یک بار از کتابخانه استفاده می کنند. نتایج در مورد در رابطه بین نوع تحصیلات و زمان استفاده از کتابخانه بیمارستان ها بر اساس نوع امکانات، متفا وت است. در مجموع 8/75در صد از جامعه مورد مطالعه در پژوهش اطلاعات بدست آمده را مفید دانسته اند و 5/93در صد از پزشکان اعلام نموده اند که کتابدار در تهیه اطلاعات روز آمد در زمینه پیشگیری، مراقبت و درمان میتواند نقش داشته باشد.
    کلیدواژگان: کتابدار، اطلاع رسان، پزشکان، مراکز آموزشی و درمانی، همدان، کتابخانه های بیمارستانی
  • موسی مجیدی، شهلا رسولی صفحه 49
    هدف از این پژوهش «بررسی میزان استفاده از شبکه اینترنت توسط اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت معلم آذربایجان است». روش تحقیق از نوع پیمایشی _ توصیفی است. برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه حاوی 24 سوال استفاده شد. جامعه مورد مطالعه 128 نفر از اعضای هیات علمی سه شاخه علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی در دانشگاه تربیت معلم آذربایجان به جزاعضای هیات علمی حق تدریس بودند. 107 پرسشنامه برگشت داده شد. یافته ها نشان داد که بیش از 95 درصد جامعه پژوهش به اینترنت از طریق دانشگاه دسترسی دارند. تفاوت معنی داری بین اعضای هیات علمی سه شاخه از لحاظ توانایی و استفاده از خدمات پست الکترونیک وجود داشت. در این پژوهش بین وضعیت استفاده و مرتبه علمی رابطه ای مشاهده نشده است و بدین ترتیب فرضیه پژوهش تایید نشد. کارهای پژوهشی، کسب اطلاعات روزآمد به عنوان مهمترین اهداف توسط اعضای هیات علمی سه شاخه برای استفاده از اینترنت بیان شده است. اعضای هیات علمی دانشگاه نحوه آشنایی خود با اینترنت را، از طریق همکاران و دوستان ذکر کرده اند. حدود 60 درصد استفاده کنندگان در هر بار استفاده 30 تا 60 دقیقه وقت صرف می کنند. نتایج پژوهش حاکی از این است اعضای هیات علمی تاثیر اینترنت بر فعالیت های پژوهشی و حرفه ای خود را با 43 درصد در حد زیاد، و علت آن را سرعت و سهولت دسترسی به منابع اطلاعاتی ذکر نموده اند. اعضای هیات علمی اولویت اول نحوه دستیابی به اصل مدرک جستجو شده را از طریق ارسال پیام الکترونیکی به آدرس پست الکترونیکی ذکر شده در منابع بیان کرده اند. در پایان پیشنهاداتی چون برگزاری کارگاه ها و کلاس های آموزشی در جهت ارتقاء سطح آگاهی اعضای هیات علمی نسبت به اینترنت، فراهم نمودن دسترسی و امکان استفاده با هزینه مقرون به صرفه و ارتقاء سطح کیفی خطوط ارتباطی ارائه گردیده است.
    کلیدواژگان: تبریز، دانشگاه تربیت معلم، هیات علمی، اینترنت
  • زهره میرحسینی، سیدمحمود میراکبری صفحه 59
    هدف این پژوهش بررسی وضعیت ایمنی درمقابل آتش سوزی کتابخانه های دانشگاهی منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی ایران به تعداد 31 باب کتابخانه است.این تحقیق ازچهار دیدگاه: بررسی وضعیت ساختار ساختمانی کتابخانه ها، مواد قابل اشتعال درکتابخانه ها، تجهیزات مبارزه باحریق درکتابخانه ومیزان اطلاعات مربوط به آتش نشانی استفاده کنندگان ازکتابخانه ها رامورد ارزیابی قرار داده است. دیدگاه اول نوع اسکلت، قدمت، وضعیت سیم کشی های برق، دسترسی های خروج، سیستم های گرمایشی کتابخانه ها، دیدگاه دوم میزان بار اشتعال و مواد قابل اشتعال در کتابخانه ها، دیدگاه سوم سیستم های اعلام واطفاء حریق، علائم راهنما، روشنایی های اضطراری، دربهای ضد دود ودیدگاه چهارم اطلاعات استفاده کنندگان در مورد نحوه کار با تجهیزات آتش نشانی ونحوه خروج از ساختمان را درمقایسه با معیارها مورد ارزیابی قرار می دهد.روش تحقیق پیمایشی، ارزیابی ومشاهده عینی بوده که به وسیله چک لیستی مبتنی بر 32 سوال، پرسش نامه ای مبتنی بر 14 سوال بسته، مشاهده ومصاحبه حضوری انجام گرفته است. سپس مقایسه با معیارهای موجود مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته است ونتیجه حاصل بیان کننده آن است که100% کتابخانه های دانشگاهی منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی مطابق با معیارهای ایمنی از حریق نمی باشند.
    کلیدواژگان: کتابخانه های دانشگاهی، سیستم ایمنی، کتابخانه ها، وسایل وتجهیزات، آتش سوزی
  • عبدالرضا نوروزی چاکلی صفحه 71
    هدف ها و ماموریت های هر سازمان در تعیین مسیر برنامه ها و فعالیت های آن نقشی اساسی برعهده دارد. از طرفی، مقایسه ماموریت ها و برنامه های سازمان هایی که توسط یک وزارتخانه هدایت می شوند و دارای هدف های مشابهی هستند، می تواند به بهینه سازی هدف ها و ماموریت ها و جلوگیری از تدوین برنامه های مشابه و انجام فعالیت های هم پوشان آن ها منجر شود. از این رو، در پژوهش حاضر، هدف ها، ماموریت ها و برنامه های «مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری»، «پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران» و «دفتر فناوری اطلاعات و شبکه علمی کشور سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران» مورد مقایسه قرار می گیرد. برای اجرای این پژوهش، از روش «تحقیق موردی» و از نوع «چندموردی» استفاده شده و در راستای اجرای تحقیق «چندموردی» حاضر نیز از روش های «پیمایشی»، «تاریخی» و «کتابخانه ای» استفاده به عمل آمده است. با توجه به این که در «تحقیقات چندموردی»، امکان استفاده هم زمان از اطلاعات کمی و کیفی وجود دارد، در تحقیق حاضر نیز هر دو نوع اطلاعات مذکور مورد استفاده قرار گرفته است. از طرفی، برای تجزیه و تحلیل و تطبیق یافته ها، از «روش تطبیقی» استفاده شده است. نتایج هر دو نوع یافته های کیفی و کمی تحقیق نشان می دهد که علی رغم هم سویی هدف ها و ماموریت های مراکز سه گانه با هدف ها و ماموریت های «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»، بازنگری و روزآمدسازی هدف ها و ماموریت های هم پوشان آن ها یک ضرورت محسوب می شود. در عین حال، این بازنگری باید به گونه ای صورت پذیرد که ادغام، حذف یا متوقف ساختن فعالیت های هیچ یک از آن ها را در پی نداشته باشد و تنها به بهینه سازی هدف ها و ماموریت های آن ها بیانجامد.
    کلیدواژگان: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، دفتر فناوری اطلاعات و شبکه علمی کشور سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مراکز ملی اطلاعات علمی ایران، ارزیابی تطبیقی، هدف ها، برنامه ها
  • دکترمهردخت وزیر پورکشمیری، شکوه تفرشی، نسرین یوسفی صفحه 93
    مدیریت کیفیت فراگیر به طور عمده بر رضایت فراگیر مشتریان داخلی و خارجی در محیط کتابخانه، تمرکز می نماید. این پژوهش به منظور امکان سنجی کاربرد مدیریت کیفیت فراگیر و ارائه پیشنهاد الگوی مناسب در کتابخانه های دانشگاه شهید بهشتی انجام گرفت. جامعه آماری این تحقیق، کلیه مسئولین و کارکنان کتابخانه های دانشگاه شهید بهشتی(شامل57نفر) بود. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای است که بر اساس اصل استاندارد ایزو 9000 طراحی شده است. داده های استخراج شده از پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.نتایج نشان میدهد که میزان رعایت اصول هشتگانه ایزو 9000 در کتابخانه های شهید بهشتی در مولفه کاربران(6/45 درصد)، رهبری(4/38درصد)، مشارکت کارکنان(2/27درصد)، رویکرد فرایندی(7/46درصد)، رویکرد سیستمی(5/36درصد)، بهبود مستمر(8/29درصد)، تصمیم گیری بر مبنای واقعیت ها(3/34درصد)و ارتباط سودمند و دو طرفه با تامین کنندگان(9/40درصد) بوده است. بیشترین درصد مربوط به اصل رویکرد فرایندی(7/46درصد) و کمترین به اصل مشارکت کارکنان(2/27درصد) اختصاص یافت. همچنین تفاوت معنی داری در مولفه اول، پنجم و هشتم و میان مولفه های 3و1، 6و1، 3و2، 4و3، 8و3، 6و4 مشاهده گردیده است. با توجه به یافته های پژوهش به طور کل می توان گفت که در حال حاضر امکان بهره گیری مناسب از TQM در کتابخانه های دانشگاه شهید بهشتی وجود ندارد. در نتیجه پیشنهاد می شود قبل از هر گونه الگودهی و برنامه ریزی برای اجرای آن نسبت به اصلاح زیر ساخت ها اقدام شود و اشکالات موجود رفع گردد تا زمینه لازم جهت به کارگیری TQM به عنوان یک الگوی موثر در مدیریت این کتابخانه ها فراهم شود.
    کلیدواژگان: مدیریت کیفیت، کیفیت فراگیر، کتابخانه های دانشگاهی، مدیریت کتابخانه ها، مدیریت، تهران، ایران
|
  • Neshaneh Pakdaman Page 1
    The aim of present research is reviewing research methodology of Master of Library and Information Science students’ dissertations in Islamic Azad University, North Branch of Tehran. Content analysis and bibliometrics are two methods used in this research. Findings of the research including 192 Dissertations with frequency of 243 research methods between 1992 and 2005 demonstrate that survey research method with 66.6 percent relative frequency was the most used methods in dissertations among 11 research methods, while historical, experimental and bibliometric research methods together account for 2.5 percent of total methods. It is necessary to be mentioned that during different periods of time other methods were used sporadically and survey research method was one of them.
    Keywords: Research Methods, Methodology of research, Dissertations, Post, graduate Program, Islamic Azad University North Branch of Tehran
  • Zahra Chavoshi Najafabadi, Ahmad Shabani Page 15
    Nowadays, epistemology presents a new field in research areas. In this science, statistical and measurement methods are used to determine the criterions of the growth and development of science and levels of their expansion and its effect on research societies. This science appeared in Russia and developed in Eastern European countries especially in Hungary. This method is used for quantitative measurement of science in the national and international levels of governmental and private establishments. Bibliometrics is one of the important methods of epistemology and citation study or analysis is one of the most popular techniques of bibliometrics in which formulas ruling the relation between text and document are studied. Human being relies to credit his work. The path of scientific discovery and thoughts are defined by citations that are rate of referring to former sources like fixed traces. In this article, meanings, definitions and functions of citation analysis from scientist's viewpoint are studied and the relation between aspects is expressed.
    Keywords: Citation analysis, Scientometrics, Bibliometrics
  • Fereshteh Sepehr, Samaneh Shadman Far Page 25
    The research investigates 47 titles of presented articles during 2000-2006 in Iranian Library and Information Science Association seminars. Using content analysis whole articles have been chosen for analysis. The subjects of articles are classified according to LISA by means of LISTA online thesauruses. The results of this research from the aspect of subject orientation, show that the subject of storage and retrieval have had greatest portion with 24%. Then subject of communication and information technology with 18% and general features of Library and Information Science with 16% are in the next rank. From the time perspective (2000-2003), also the greatest frequency of subjects is related to the first period with 44 %. Among 47 articles, 46 cases have had authorship and one of them had been translated. The portion of men has been 69% and the portion of women has been 31 %. 83% of articles have one writer, 15%, two writers and 2% have three writers. The greatest portion of the experts has PhD with 33%. Rahmatollah Fattahi is the most productive writer by presenting 4 titles. From the aspect of organizational affiliation, the Ferdowsi University of Mashhad has had the greatest portion in presenting the articles. Among provinces, Tehran has had the greatest portion in presenting the articles by 40%. The results also indicate that articles surveyed have no attention to the following subjects: book reviews, conferences, specialized libraries, archive centers, document delivery, book, non-printed material, audio-visual materials, reference services, the cataloging rules and content analysis. So, there is a need to authorize and present articles in these fields. Also, much attention to the co-working and the effort for more participation of women is needed.
    Keywords: Library, Information science, Content analysis, Library, Information Science Association, Seminars, Persian articles
  • Saeed Ghaffari, Lila Masomi Page 39
    In the present research, the role of hospital librarians regarding delivery of information to medical doctors, specialists, and assistant was evaluated. In this descriptive research, the society of medical doctors, specialists, and assistants were studied. To collect needed data, 250 questionnaires distributed based on simple random sampling method among physicians in 5 educational hospitals. Among them, 153 subjects completed and returned the questionnaire. The results showed that %65.45 of specialists refer to educational hospital libraries one day per week, so the hypothesis that specialists refer to this libraries less than any other ones was rejected. The most important problem was limited work hours. Friedman's ranking test showed specialists prefer to get information from their colleague because it is convenient and fast (%6.38). Also using non-parametric √k2 test, most specialists refer to libraries one day every week. Results concerning relation between educational degree and the time of using libraries show no meaningful differences. But the libraries facilities are important factors for those who refer them. Finally, %75.8 of them agreed that obtained information was useful. %93.5 of medical doctors confirmed that librarians can play an important role in preparing necessary up-to-date information for prevention, care and treatment.
    Keywords: Librarians, information, Specialists, Assistants, Medical doctors, Educational, health centers, Hamedan
  • Mosa Majidy, Shahla Rasoli Page 49
    The purpose of this study is to analyze the rate of Internet use by faculty members of Azarbaijan teacher Education University. The method used is descriptive. To gather information, the researcher has used questionnaires including 24 questions. The research community included 128 faculty members of Humanities, Basic Science and Engineering disciplines. Research findings indicated that more than 95 percent of them have access to Internet via university. There was also a significant difference among the faculty members of three disciplines regarding the ability in using Internet facilities such as e-mail. Moreover, there was no relationship between the scientific rank of the faculty members and their Internet use. As a result, the hypothesis of this study wasn’t confirmed. The research activities and accessing update information are the most important purposes of Internet use by subjects. The faculty members have mentioned the fact that they became familiar with Internet by their friends and colleagues. About 60 percent of Internet users spend 30-60 minutes every session they work with Internet. As conclusion, the faculty members believe that the Internet use has a great influence (43%) on their professional and research activities because they can have an easy and quick access to information resources via Internet. The faculty members have also noted that they can have access to original documents by the help of the message sent to their mentioned e-mail address. Finally, attending workshops and instructional classes to improve the faculty member's awareness of Internet use, providing access to Internet with a reasonable cost and improving the quality of connecting lines are suggested.
    Keywords: Faculty members of Azarbaijan Teacher Education University, Internet, Internet use
  • Zohreh Mirhoseini, Mahmood Mirakbari Page 59
    This research aims to study fire security status of academic libraries inIslamic Azad University, Region 8. It has been done from four perspectives: Library building structure; Flammable materials in libraries; Fire fighting instrument in libraries and user's information about fire. Research method used is survey using a check-list organized from 32 questions, observation and interview. The results show that the Region 8 Islamic Azad University libraries are far from the security standards and fire fighting. These libraries are not equipped with necessary equipments. The users and librarians have no education in this regard.
    Keywords: Academic libraries, Safety system, Libraries, Fire equipment
  • Noroozi Chakoli Abdolreza Page 71
    The comparison of missions and plans of organizations that are led by the same ministry and have similar objectives can result in optimizing their objectives and missions and preventing composition of similar programs and performance of overlapping activities. At the current study, thus, objectives, missions and plans of 'Regional Information Center of Science and Technology' (RICST), 'Iranian Information and Documentation Center' (IRANDOC) and 'Iranian Research Organization of Science and Technology; Office for Information Technology and Scientific Network' (IROST) have been studied and compared. To accomplish this research, "Multiple Case Study Method" has been used. Furthermore, "Survey", "Historical" and "Library" methods have employed to conduct "Multiple Case Study Method". Considering the fact that it is possible to use both quantitative and qualitative data in "Multiple Case Study Method", both types of mentioned data have been used at the present research. Besides, "comparative method" has been used to analyze data. The results of both quantitative and qualitative findings reveal that in spite of having corresponding objectives and missions with objectives and missions of Ministry of Science, Research and Technology, these three centers consider revising and updating their overlapping objectives and missions as a necessity. However, this revision should not result in the integration, omission or suspension of any of their activities and must only lead to optimization of their objectives and missions.
    Keywords: Regional Information Center of Science, Technology (RICST), The Iranian Research Organization for Science, Technology (IROST), Iranian Information, Documentation Center (IRANDOC), National Scientific Information Centers, Comparative study, Plans, Objectives, Missions, Iran
  • Mehrdokht Vazirpour Keshmiri, Shokouh Tafreshi, Nasrin Yousefi Page 93
    The aim of this survey is to present the best model for implementation of TQM and evaluate infrastructures of libraries at Shahid Beheshti University using ISO 9000 model and finally introducing the best solution with considering of existing infrastructures. The defined population was the employees and managers of all Shahid Beheshti University libraries (57 subjects). Our tool for collecting information was a questionnaire which consists of 8 parts that was designed according to ISO standard. All collected data have been analyzed using SPSS software. The Findings demonstrate that with existing situation, it is not possible to use TQM at libraries and the score of libraries was below 50% at 8 principles of ISO 9000 of TQM. The observance percentage at 8 principles of ISO 9000 for the following items at libraries of Shahid Beheshti University is as follows:
    Keywords: Academic libraries, Libraries, Total quality management, Libraries of Shahid Beheshti University, Library management