فهرست مطالب

Iranian Journal of War and Public Health
Volume:2 Issue: 7, 2010

  • تاریخ انتشار: 1389/01/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بتول موسوی، علی خاجی، زهره گنج پرور، سیما کربلایی اسماعیلی، محمدرضا سروش، رضا امینی، سید حسین سیدحسینی داورانی صفحات 1-7
    مقدمه

    بر اساس آمار موجود در طول جنگ عراق و ایران حدود 40000 نفر از ایرانیان توسط نیروهای عراقی به اسارت گرفته شدند. اسیران جنگی علاوه بر مشکلات جسمی و روانی، ناتوانی های اجتماعی و شغلی بیشتری نسبت به افراد عادی جامعه دارند. هدف از انجام این مطالعه تعیین مشکلات اشتغال آزادگان و الویت بندی آن ها بود.

    مواد و روش ها

    این مطالعه از نوع کیفی(Qualitative study) و به صورت مصاحبه گروهی (Focus group discussion) انجام شد. 10 نفر از آزادگانی که دارای تحصیلات در رشته حقوق بودند و با قوانین مربوط به اشتغال آشنایی بیشتری داشتند از لیست آزادگان موجود در بنیاد شهید و امور ایثارگران انتخاب شدند. این بررسی در 7 جلسه انجام شد. اعضای گروه مشکلات مهم پیش روی آزادگان در زمینه اشتغال رابه صورت بارش افکار بیان کردند. سپس مشکلات بیان شده دسته بندی و خلاصه شدند.
    اعضای گروه به لیست مشکلات بر اساس شاخص های الویت بندی بین یک تا 10 امتیاز دادند. جهت تعیین مهمترین مشکل اشتغال آزادگان، امتیازات داده شده به هر مشکل توسط شرکت کنندگان در تمامی فرم ها با هم جمع شده و بالاترین امتیاز به منزله مهمترین مشکل اشتغال آزادگان درنظر گرفته شد.

    یافته ها

    میانگین سنی افراد گروه مورد مطالعه47 سال با طیف سنی 41 تا 5 5 بود. کمترین مدت اسارت 48 ماه و بیشترین مدت اسارت 118 ماه بود. مهمترین مشکلات عنوان شده توسط آزادگان در زمینه اشتغال که از بالاترین امتیاز برخوردار بودند به ترتیب شامل: بازنشستگی زودرس، کمبود سیستم نظارت بر اجرای قوانین در ساختار بنیاد شهید و امور ایثارگران، حالت اشتغال، دو برابر شدن سنوات کاری دوره اشتغال آزادگان بدون پرداخت مالی یا افزایش حقوق بر اساس سنوات کاری و عدم اطلاع کامل آزادگان از قوانین موجود اشتغال بودند.

    نتیجه گیری

    نتایج این پژوهش نشان داد که گروه بر این باورند بازنشستگی زودرس، حالت اشتغال و کمبود سیستم نظارت بر اجرای قوانین در ساختار بنیاد شهید و امور ایثارگران مهمترین مشکلات اشتغال آزادگان است. به منظور تایید یافته های این پژوهش ضروری است مطالعه ای کمی با حجم نمونه بالا طراحی و اجرا شود تا نوع و شدت مشکل اشتغال آزادگان دقیق تر بررسی شود تا در صورت نیاز برای رفع آن برنامه ریزی شود.

    کلیدواژگان: آزادگان، اشتغال، بحث متمرکز گروهی (Focus group discussion)
  • وحید نجاتی صفحات 8-17
    مغز انسان می تواند به طور مطمئن به صورت غیرتهاجمی به وسیله میدان های مغناطیسی قوی تحریک گردد. این میدان ها موجب بروز یک جریان در بافت های تحت تحریک می گردد؛ که منجر به تحریک نرون های مغزی می شود.
    در اختلالات روانی، فعالیت مغزی کانونی در بسیاری از سندرم های بالینی مشاهده می شود. کاربرد تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال مکرر به عنوان شیوه ای درمانی برای تغییر فعالیت مغز به طور انتخابی پیشنهاد شده است.
    آر تی ام اس فرکانس پایین، شیوه نوینی در بررسی و درمان احتمالی سندرم های تحریک پذیری زیاده از حد مغزی است که تاثیرات آن از طریق وقوع شکل پذیری عصبی جدیدی مطرح می گردد.
    در این مقاله اثرات درمانی آر تی ام اس در درمان اختلالات روانی افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه، صرع، اختلال وسواسی جبری و اسکیزوفرنی در مقالات جدید مرور نموده است.
    کلیدواژگان: تحریک مغناطیسی مغز، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال وسواسی جبری، افسردگی صرع
  • آرین جوانمردیان، محمد حق پناهی صفحات 18-23
    مقدمه

    مطالعه سینتیک مچ نقش به خصوصی در گسترش آسیب شناسی دارد و محققین در جستجوی یافتن درمان های جدید، کاهش درد و برگرداندن عملکرد مناسب مچ می باشند.

    هدف

    هدف از این مقاله، بررسی و مقایسه ماکزیمم فشار اعمالی در طول سطوح تماسی مفصل غضروفی رادیواسکافوئید توسط دو روش المان محدود و مدل صلب-فنریت محاسباتی می باشد.

    مواد و روش ها

    در مدل صلب- فنریت محاسباتی، ساختار مچ از اجسام صلب که نقش استخوان، فنرهای کششی و فشاری که به ترتیب نقش لیگامان ها و غضروف ها را بازی می کنند، تشکیل شده است و دارای یک سری روابط ریاضیاتی است که تنش و کرنش ایجاد شده نسبت به بار اعمالی را در ناحیه مفصل رادیواسکافوئید محاسبه می کند.

    یافته ها

    نتایجی که از این دو روش به دست می آید حاکی از آن است که ماکزیمم فشار اعمالی در سطح تماسی مورد نظر تقریبا یکسان می باشد. اما روش صلب- فنریت نسبت به روش المان محدود دارای روابط ساده تر و موثرتر در پیش بینی توزیع فشار تماسی در طی بارگذاری های متقارن و نامتقارن می باشد. خصوصا بازده محاسباتی روش صلب- فنریت برای بررسی توزیع فشار مفاصل در کاربردهای ارتوپدیک قابل توجه می باشد.

    کلیدواژگان: فشار تماسی، مفصل رادیواسکافوئید، مدل صلب فنریت، مدل مفصلی
  • احمد چیت ساز، مسعود اعتمادی فر، فریبرز فردوسی صفحات 24-27
    مقدمه

    سندرم کارپال تونل (CTS) شایعترین بیماری عصب مدین است.

    هدف

    این مطالعه جهت مقایسه فراوانی نسبی سندرم کارپال تونل در جانبازان جنگ تحمیلی استفاده کننده از صندلی چرخ دار با جانبازانی که از این صندلی استفاده نمی کنند، صورت گرفت.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه، جانبازان جنگ تحمیلی مراجعه کننده به مرکز توانبخشی جانبازان و بیمارستان الزهرا (س) در اصفهان، به صورت دو گروه 44 نفری استفاده کننده و غیراستفاده کننده از صندلی چرخ دار مورد مطالعه هدایت عصبی قرارگرفتند تا وجود و شدت سندرم کارپال تونل در آن ها مشخص شود.

    یافته ها

    از بین 44 جانباز استفاده کننده از صندلی چرخ دار، 19 نفر (43.2 درصد) دارای سندرم کارپال تونل بودند که شدت آن در 12 نفر (27.3 درصد) خفیف، در 6 نفر (13.6 درصد) متوسط و یک نفر (2.3 درصد) شدید بود. از بین 44 نفر گروه شاهد، تنها 2 نفر (4.6 درصد) دارای این بیماری بودند که شدت آن در یک نفر خفیف (2.3 درصد) و در یک نفر متوسط (2.3 درصد) بود. فراوانی سندرم کارپال تونل در جانبازان استفاده کننده از صندلی چرخ دار به طور معنی دار بیش تر از گروه شاهد بود (0.0001 > P).
    بحث: استفاده از صندلی چرخ دار به طور قابل توجهی خطر بروز سندرم کارپال تونل را افزایش می دهد؛ البته این عارضه، اغلب شدت خفیف تا متوسط دارد. بررسی این افراد به طور دوره ای از نظر وجود این بیماری ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: سندرم کارپال تونل، صندلی چرخ دار، مطالعه الکترودیاگنوستیک، مطالعه هدایت عصبی
  • خانم مهرور جوادی، اقا علی زارچی، خانم صدیقه سمیعی، خانم فروغ سرهنگی، خانم الهه متحدیان، خانم فریال خمسه صفحات 28-35
    مقدمه

    امروزه در ارائه مراقبت های، مساله مهمی که همواره مورد توجه قرار می گیرد، دستیابی به کیفیت مطلوب ارائه مراقبت و جلب رضایت مراقبت شوندگان است. بررسی رضایت مراجعین به مراکز بهداشتی ودرمانی از نحوه ارائه خدمات یکی از متداول ترین روش های است که در ارزشیابی اقدامات انجام شده مورد استفاده قرار می گیرد. این پ‍‍‍‍ژوهش با هدف تعیین میزان رضایت جانبازان مراجعه کننده به مراکز درمانی بنیاد از خدمات بهداشتی درمانی انجام شداست.

    مواد و روش ها

    این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی است که به منظور ارزیابی وضعیت رضایتمندی جانبازان از خدمات بهداشتی ودرمانی انجام شده است. در این پژوهش 138 نفر ازجانبازان بطور تصادفی انتخاب و رضایتمندی آنان از خدمات به وسیله پرسشنامه خود ساخته اندازه گیری گردید.

    یافته ها

    نتایج حاصل نشان دادکه بیشترین رضایت مربوط به خدمات سرپایی (80درصد)، خدمات بستری(63.5 درصد)، خدمات دارویی (63.6 درصد)، خدمات توانبخشی(65 درصد) وخدمات تجهیزات پزشکی (43.4درصد) بود. همچنین ارتباط بین میزان رضایت از خدمات سرپایی ووضعیت تاهل از نظر آماری معنی داربود ارتباط بین میزان رضایت از خدمات بستری و محل سکونت ازنظر آماری معنی دار بود وهم چنین ارتباط بین میزان رضایت از خدمات بستری و نوع آسیب منجر به جانبازی از نظر آماری معنی دار بود.

    نتیجه گیری

    نتایج پژوهش حاضر به طور کلی حاکی از آن است که میزان رضایت جانبازان از خدمات سرپایی، بستری و خدمات دارویی بالا است لذا توصیه می گردد برنامه ریزی دقیق تری نسبت به سایر خدمات بهداشتی درمانی به منظور افزایش جلب رضایت جانبازان صورت گیرد.

    کلیدواژگان: رضایت مندی، جانبازان، خدمات بهداشتی درمانی، مطالعات مقطعی
  • محمدرضا نورانی، لیلا میرباقری، مهریار حبیبی رودکنار، مجید ابراهیمی، سمانه یزدانی، عباسعلی ایمانی فولادی صفحات 36-43
    مقدمه

    سولفورموستارد (SM) به عنوان یک عامل شیمیایی جنگی شناخته شده و مکررا «توسط رژیم بعثی عراق علیه ایران مورد استفاده قرارگرفت. در حال حاضر بیش از 40000 مصدوم شیمیایی به جا مانده از جنگ تحمیلی از ضایعات ریوی ناشی از گاز خردل رنج می برند. این ترکیب سبب تولید رادیکال های آزاد اکسیژن می شود که فعال شدن مولکول های التهابی را به دنبال دارد. یکی از پروتئین های بسیار مهم که اث رات مضر رادیکال های آزاد را کاهش می دهد مولکول هم اکسیژناز (HO) است که در بسیاری از عملکردهای سلولی دخالت دارند و مهمترین ویژگی شان نقش آن ها به عنوان متعادل کننده استرس های اکسیداتیوی در سیستم تنفسی می باشد.

    مواد و روش ها

    12 نمونه بیوپسی راه هوایی (8 نمونه شیمیایی و 4 نمونه کنترل) پس از تثبیت در پارافرمالدئید برش های 20میکرونی توسط کرایواستات تهیه گردید. میزان حضور مولکول HO1، یکی از پلی مورفیسم های HO با روش ایمونوهیستوشیمی در نمونه های جانبازان شیمیایی و کنترل بررسی و مورد مقایسه قرار رفتند.

    یافته ها

    در مقایسه با بیان پایه مولکول HO در دیواره راه هوایی نمونه های کنترل، عکس العمل نمونه های شیمیایی نسبت به آنتی بادی هم اکسیژناز در اپی تلیوم دیواره را هوایی منفی است.

    نتیجه گیری

    با توجه به این که مولکول HO نقش مهمی را در حفاظت سلول بر علیه استرس های اکسیداتیو از جمله مسمومیت با سولفور موستارد بازی می کنند. پس می توان نتیجه گیری کرد که عدم حضور این عامل محافظت کننده ممکن است دلیلی برای مزمن شدن و تداوم بیماری مزمن انسدادی ریوی در جانبازان شیمیایی باشد.

    کلیدواژگان: سولفور موستارد، هم اکسیژناز، اکسیدانت، آنتی اکسیدانت، ایمونوهیستوشیمی
  • محمد محبوبی، محمد قیاسی، ابوالحسن افکار صفحات 44-49
    مقدمه و هدف

    خودامدادی مولفه ای پذیرفته شده در جوامع علمی برای رویارویی اشخاص نیازمند در شرایط بحران می باشد. نداشتن دانش و توان افراد برای نجات خود در شرایط اولیه بحران در صورت رهایی از مرگ ممکن است منجر به پیامدهایی از جمله ناتوانی، معلولیت و... تا آخر زندگی شود به همین منظور مطالعه ای با عنوان بررسی میزان دانش و توان خودامدادی جانبازان شیمیایی و مردم عادی شهرستان گیلانغرب در نیمه دوم سال 1388 انجام شده است.

    مواد و روش ها

    این مطالعه که یک پژوهش مورد شاهدی در دو گروه جانبازان شیمیایی و مردم عادی همان منطقه به تعداد 72 نفر از هر گروه بود در نیمه دوم سال 1388 به صورت مقطعی توصیفی انجام گردیده است. ابزار گردآوری داده ها علاوه بر پرسشنامه ویژگی های جمعیت شناختی پرسشنامه محقق ساخته دو گزینه ای دانش خودامدادی در حیطه های قابلیت پیش بینی، آگاهی، مهارخطر، کمک به رویدادها و عادی سازی بوده است. برای سنجش توان خودامدادی ابعاد ارزیابی بیمار، کنترل خونریزی، احیاءقلبی، تنفس دهان به دهان، تنفس دهان به بینی، آتل بندی و پانسمان بر روی تمام 156 نفر شرکت کننده در پژوهش مورد آزمون قرارگرفت. روایی و پایایی پرسشنامه و آزمون توسط اعضای هیات علمی و سایر خبرگان مدیریت بحران با استفاده از آزمون های آماری مورد تایید قرارگرفت. داده با استفاده از آمار توصیفی تحلیل گردید.

    یافته ها

    یافته های پژوهش در دو گروه مورد مطالعه نشان داد که بیشترین فراوانی سنی در گروه 30-20سال و بیشترین فراوانی تحصیلی را در افراد با مدرک تحصیلی کمتر از دیپلم بود. داده های پژوهش میزان دانش جانبازان شیمیایی را در ابعاد قابلیت پیش بینی ضعیف(34.1درصد)، مهارخطر ضعیف(39%)، آگاهی ضعیف(20.2%) و کمک به رویدادها ضعیف(28.8%) نشان داد. یافته های در مورد مولفه کنترل خونریزی در مردم عادی متوسط، درجانبازان شیمیایی ضعیف و در سایر مولفه ها احیا قلبی، تنفس دهان به دهان، تنفس دهان به بینی، آتل بندی و پانسمان ضعیف نشان داده است و در نهایت توان خودامدادی در هر دو گروه ضعیف بود.

    بحث و نتیجه گیری

    با توجه به اهمیت خودامدادی گروه آسیب پذیر از جمله جانبازان شیمیایی در شرایط حساس وجود برنامه ریزی مدون و جامع برای تربیت و آموزش و فرهنگ سازی خودامدادی و دگرامدادی در شرایط بحران می تواند بار آسیب ناشی از ساعات اولیه بحران را از نظر اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و هم چنین جسمانی و روانی کاهش دهد.

    کلیدواژگان: جانبازان شیمیایی، خودامدادی، مردم عادی، گیلانغرب
  • رقیه بای، حسین حقیقی صفحات 50-57
    مقدمه

    فقدان اندام پدیده ای است که سبب کم توانی در افراد دچار این عارضه می گردد. معمولا در درمان مجروحین جنگی نیاز به قطع اندام ایجاد می شود و اکثر افراد قطع عضو از دردهای مزمن ثانویه ناشی از آن رنج می برند. در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد شیوع انواع دردها بعد از قطع اندام تحتانی در دسترس نمی باشد در حالی که شناخت هرچه بیشتر از عوامل دخیل در تجربه ی دردهای مزمن افراد قطع عضو می تواند سبب دستیابی به درمان های بهتر و جدید شود.

    هدف

    هدف از این مطالعه بررسی کم و کیف دردهای ناشی از قطع اندام تحتانی در جانبازان جنگ تحمیلی می باشد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی بوده و به روی 34 نفر از جانبازان مرد با قطع یک طرفه اندام تحتانی تحت پوشش بنیاد شهید استان گلستان انجام گرفت. روش جمع آوری داده ها با استفاده از نسخه فارسی پرسشنامه Prosthesis Evaluation Questionnaire بوده که البته روایی و پایایی آن به زبان انگلیسی مورد تایید قرار گرفته است.

    یافته ها

    تمامی افراد شرکت کننده در این مطالعه حداقل از یکی از انواع دردهای ثانویه ناشی از قطع عضو رنج می بردند. 91.2% افراد از حس خیالی و 86% از درد خیالی رنج می بردند. 8.8% افراد هیچ گونه دردی در اندام باقی مانده خود نداشتند. 88.2% افراد نیز درد در اندام سمت مقابل خود را در 4 هفته گذشته گزارش کردند. 88.2% نیز تجربه کمردرد را طی 4 هفته گذشته داشته اند.

    نتیجه گیری

    طبق نتایج مطالعه حاضر، بیشترین دردهایی که در آمپوته های اندام تحتانی دیده می شود به ترتیب حس خیالی، درد در اندام باقیمانده، درد اندام سمت مقابل و کمردرد و درد اندام خیالی بود.

    کلیدواژگان: قطع اندام تحتانی ناشی از جنگ، دردهای مزمن ثانویه، پرسشنامه ارزیابی پروتز
|
  • Batool Mousavi, Ali Khaji, Zohreh Ganjparvar, Sima Karbalaeiesmaeili, Mohammad Reza Soroush, Reza Amini, Seyed Hosein Seyed Hoseini Davarani Pages 1-7
    Introduction

    during Iran-Iraq war about 40000 veterans and civilians were captured by Iraqis government. The aim of this survey was to assess employment problems and issues in the prisoners of war after about 20 years of returning.

    Methods

    This qualitave study was based on focus-group discussion in Iranian prisoners of war after returning. The 7 meeting was held to understand the types and consequences of the prisoner’s reentry problems. 10 prisoners of war were invited to participate in the study. The problems were listed by using brain storming. Then the problems were categorized. In order to prioritize the problems each prisoner handicapped the problems from 1-10. The highest scores considered as the most important problems.

    Results

    The mean age of the cases was 47 with the age range of 41-55 years. Duration of capturing was between 48-118 months. The most common employment problems was early retirement, unemployment but receiving complete pension, lack of regulatory system about prisoner of war employment laws and less informed prisoner of war on existent employment laws, respectively.

    Conclusion

    The results this study revealed that the prisoner of war face different types employment and unemployment problems. It is important to accomplish a further study in order to assess the magnitude of this finding.

  • Dr Vahid Nejati Pages 8-17
    Human brain can be stimulated safely and non invasively by powerful magnetic field. This magnetic field causes a current in stimulated tissue, which stimulates the brain neurons. In psychological disorders, focal brain activity is observed in clinical syndromes. Application of trans-cranial magnetic stimulation as a therapeutic technique proposes to change the selective brain activities. Low frequency repetitive trans-cranial magnetic stimulation (rTMS) is a new method in evaluation and treatment of hyper excitability brain syndromes, which changes brain plasticity. In this review article, therapeutic effect of rTMS in some psychological disease such as depression, post traumatic stress disorder, epilepsy, obsessive compulsive disorder and schizophrenia is discussed.
  • Mr. Aryan Javanmardian, Dr Mohammad Haghpanahi Pages 18-23

    Study of the wrist kinetics is important role in progressive of pathology and researches hope to develop new therapies for reduce the pains and restore the functional ability in the wrist joint. The aim of this study is investigating and comparing the peak contact pressure in radio-scaphoid articular joint with regard to finite element method & Rigid Body Spring Model method. With RBSM technique the structure of the wrist is represented in a model as a collection of rigid bodies, representing the bones, interconnected by compressive and tensile spring elements, representing cartilage and ligaments. This Method includes mathematical formula that calculated the stress & strain in regard to impact load in the Radio-Scaphoid joint. Results for joint model indicate that these two methods predict similar peak contact pressure on joint surface. But the RBSM is relatively simple and effective in predicting joint contact pressure under symmetric and non-symmetric loading. The computational efficiency of the RBSM method is particularly attractive for pre-operative planning of reconstructive surgical procedures in orthopedics.

  • Ahmad Chitsaz, Masoud Etemadifar, Fariborz Ferdowsi Pages 24-27
    Background

    Compression of median nerve at carpal tunnel or carpal tunnel syndrome (CTS) is the most common entrapment neuropathy. Due to over use of hand in wheelchair users, it is possible that carpal tunnel syndrome be more prevalent in them. Complications of disease can be prevented with early diagnosis and treatment.

    Purpose

    Comparison of relative frequency of carpal tunnel syndrome in wheelchair users with control group. Method and Materials: In this study, electrodiagnostic studies performed in 44 wheelchair user war handicaps and 44 control cases to detect carpal tunnel syndrome and its severity in them.

    Results

    From 44 wheelchair users, 19 (43.2%) cases had carpal tunnel syndrome. Severity of syndrome was mild in 12 (27.3%), moderate in 6 (13.6%) and sever in 1 (2.3%) patients. In control group, only 2 (4.6%) cases had carpal tunnel syndrome with mild severity in 1 (2.3%) and moderate severity in another (2.3%). Frequency of CTS was significantly greater in wheelchair users (P < 0.0001). Mean (SD) sensory peak latency was 3.7 (0.58) ms in wheelchair users and 3.1 (0.24) ms in control group (P < 0.0001). Carpal tunnel syndrome was bilateral in 62% of affected cases.

    Conclusion

    Carpal tunnel syndrome is significantly more frequent in wheelchair users and its severity is frequently mild to moderate in them. Then periodic check-up of wheelchair users for this syndrome is recommended.

  • Mis Mahrooz Javady, Mr Alee Zareach, Mis Sdigh Samiee, Mis Forogh Sarhang, Mis Alaha Motahedian, Mis Fereal Khamseh Pages 28-35

    Toddy’s in performing nursing care, in the study of janbazan patients the important problem that always need to pay attention, is achievement to ideal qualification of nursing care and patients satisfaction. the study of patient satisfaction from the method of performing the services is one of the most usual method that is Used for evaluation of nursing care performances. The aim of this study is assessing of the janbazans, satisfaction from medical health service.

    Methods

    This research was a descriptive cross – sectional study that for evaluating of janbazans satisfaction from delivery of medical health services. In this research the number of samples was 138 janbaz selected randomly, and their satisfaction from services measured by questionnaires.

    Results

    The finding showed that most satisfaction was about outpatient service (%80),inpatient service(63/5),drug service(63/3)rehabilitation service(%(65)and instrument medical service(% 43).there was significant Relation between satisfaction of outpatient service and marital status (p<0/04).also there was significant relation between satisfaction from inpatient service and location of residence (p<0.03).and there was signification relation between satisfaction and kind disability (P<0/01). The result of this research generally show that the score of janbazan satisfaction from outpatient, inpatient and drug services is high, so recommended a more care full planning in relation to other medical health services in order to increasing of janbazans, satisfaction.

  • Mohammad Reza Nourani, Leila Mirbagheri, Mehryar Habibi Roudkenar, Majid Ebrahimi, Samaneh Yazdani, Abas Ali Imani Fouladi Pages 36-43
    Introduction

    Sulfur mustard (SM) as an effective chemical agent was used recently in the Iraq war against Iran. Currently more than 40,000 chemical casualty of war left with lung lesions caused by mustard gas. This combination induce the production of oxygen free radicals are molecules that activate inflammatory processes. Heme Oxigenase is one of the important proteins that decrease the harmful effects of free radicals and involved in many cellular functions such as oxidant/antioxidant system balance in respiratory system.

    Methods

    12 biopsy samples of the airway wall (8 chemical samples and 4 control samples) obtain by bronchoscopy. After fixation in Parafrmaldehyd 4%, 20 microns slices were prepared by Cryostat. The expression of HO1, a polymorphism of HO, by immunohistochemistry method in samples of veterans and control groups analysed and were compared.

    Results

    SM exposed samples were immunonegative for HO1 antibodies in compare to unexposed patients, while Normal ones expressed in high intensity in epithelium as a basal expression.

    Conclusion

    These findings indicate that this molecule play an important role in protecting cells against oxidative stress, including the poisoning of SM. So it concluded that the absence of this protective factor may be cause for chronic obstructive pulmonary disease and continuity of problem.

  • Mohammad Mahbobi, Mohammad Ghiasi, Abolhasan Afkar Pages 44-49

    Background &

    Purpose

    self relief is an accepted component in scientific communities, for Needy people in crisis. Lack of knowledge and abilities of people to survive the crisis in the initial conditions, may be lead to consequences, including disability, Inability and etc of life If freedom from death. Therefore the purpose of this study was survey of knowledge and abilities of chemical veterans and other people gilangharb in during crisis on second half of 2010.

    Methods

    The type of this study was Cross-sectional, descriptive and Case-control between chemical veterans and ordinary people (n=78) in 2010. Data gathering tool was Demographic questionnaire and Researcher-designed questionnaire in self-relief knowledge in forecast capability, knowledge, risk control, help to events and normalizing areas. Self-relief power was tested on assessment, bleeding control, cardiopulmonary resuscitation, mouth breathing, mouth to nose breathing, Ethel and Dressing aspects. Questionnaire validity and reliability was Confirmed by Delphi technique among faculty members and experts by analysis methods. Data were analyzed by descriptive statistics methods.

    Results

    findings in the two study groups Showed that the most frequent in the age was group 20-30 years and the most frequent in the educational was Individuals with a degree in less than diploma. Research data for veterans showed: forecast capability (34.1 percent), knowledge (20.2 percent), risk control (39 percent), help to events (28.8 percent) in weakness status. Control bleeding ordinary people was medium condition and chemical veterans were weakness. Finally self-relief power was weakness in two groups.

    Conclusion

    Considering the importance of self-relief in vulnerable such as chemical veterans in crisis then comprehensive planning for training, education and culture self-relief and other relief Can be caused to damage at the early hours of crisis on economic, social, political, physical and mental agents.

  • Roghaye Bye, Hossein Haqiqi Pages 50-57

    Background and

    Purpose

    Limb loss is a phenomenon that induces disability in patient undergoing amputation. Amputation is needed in treatment of war related patients and most of amputees suffer of chronic amputation-related pain. Information about outcomes after lower limb amputation is useful when determining the treatment options for these patients.

    Purpose

    consideration of quality of long-term outcomes of war-related amputation.

    Material And Methods

    For this study, 34 Iranian soldiers who had one-side lower limb amputation were asked to answer the Persian version of Prosthesis Evaluation Questionnaire (PEQ). The PEQ has been shown to have a high degree of content validity and temporal stability.

    Results

    All of participants at least suffered of one kind of amputation related pain in the previous 4 weeks. Phantom sensation was reported 91.2%, with phantom pain 86%, and 8.8% of patients did not have any pain in residual limb. 88.2% endured pain in lateral limb as well as back pain.

    Conclusion

    According to this study, the most prevalent outcomes in war-related amputee are phantom sensation, residual limb pain, lateral limb pain, back pain and phantom pain.