فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی بابل - سال دوازدهم شماره 2 (پیاپی 55، خرداد و تیر 1389)

مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل
سال دوازدهم شماره 2 (پیاپی 55، خرداد و تیر 1389)

  • 86 صفحه، بهای روی جلد: 7,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/05/25
  • تعداد عناوین: 12
|
  • مظفر خزاعی، فرزانه چوبساز، صابر خزاعی صفحه 7
    سابقه و هدف
    کلومیفن سیترات در تحریک تخمک گذاری در زنان نابارور به کار می رود، علی رغم تاثیر مناسب آن در افزایش تعداد تخمک ها، میزان باروری گزارش شده در طی مصرف آن پایین است. با توجه اهمیت سلولهای استرومای آندومتر انسانی در تغییرات منتهی به لانه گزینی، این مطالعه به منظور شناسایی تاثیر دوز های مختلف کلومیفن سیترات بر مورفولوژی و تکثیر این سلول ها در شرایط آزمایشگاهی انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی، 7 نمونه آندومتر انسانی در شرایط استریل و با روش مکانیکی خرد شده و سلول های استرومایی با روش هضم آنزیمی (کلاژناز) و عبور از صافی های سلولی و سانتریفیوژ، جدا شده و سپس با رنگ آمیزی تریپان بلو، درصد زنده بودن و تعداد آنها تعیین گردید. سلول های هر نمونه بطور مساوی به چهار گروه تقسیم شد. گروه کنترل فقط محیط کشت DMEM/F12 دارای آنتی بیوتیک و FBS- پنج درصد و گروه های آزمایش، محیط کشت و یکی از دوزهای 1، 5 و 10 میکرومولار کلومیفن سیترات را به مدت دو هفته گرفتند. در آغاز و پایان کشت از سلولها عکس برداری و نهایتا«با استفاده از آنزیم تریپسین (25/0%) سلول ها از کف ظرف کشت جمع آوری و مجددا» زنده بودن و تعداد آن ها تعیین و گروه ها مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    تغییرات مورفولوژیک در گروه کنترل و دوز 1 میکرومولار مشابه و شامل تبدیل سلولهای استرومال کروی به شکل فیبروبلاستی بود. دوزهای 5 و 10 میکرومولار کلومیفن سیترات مانع تکثیر و تغییرات مورفولوژیک طبیعی این سلول ها شدند. اختلاف معنی داری بین این دو گروه و گروه های کنترل و 1 میکرومولار مشاهده شد (001/0>p).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد گه تاثیر کلومیفن سیترات بر سلولهای استرومای آندومتر در محیط کشت وابسته به دوز بوده و دوزهای بالاتر آن اثر مهار کننده دارند.
    کلیدواژگان: آندومتر انسانی، سلول استروما، کشت سلول، کلومیفن سیترات
  • رضا قلم قاش، حسین ذاکر ممدوف، حسن عشایری، زهره بهرامی صفحه 13
    سابقه و هدف
    محرک های استرس زای مختلف، اثرات متفاوتی بر حافظه و یادگیری دارند. با پیشرفت تکنولوژی انسان ها در معرض عوامل استرس زای گوناگونی قرار دارند. لذا این مطالعه به منظور مقایسه اثرات اعمال استرس ملایم همراه با استرس صدا بر حافظه و یادگیری در موشهای صحرایی با تست اجتنابی غیرفعال انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه از 24 سر موش صحرایی نر نژاد وسیتار 22 روزه به وزن تقریبی 55 گرم استفاده شد. رتهای نر به چهار گروه شش تایی تقسیم شدند، گروه (I+H) تحت استرس تزریق زیرجلدی سدیم کلراید 9/0% با استرس هندلینگ، گروه (I+N) تحت استرس تزریق زیر جلدی سدیم کلراید 9/0% با هندلینگ به علاوه استرس صدا، گروه (N) تحت استرس صدا قرار گرفته و گروه کنترل (C) تحت هیچ استرس قرار گرفت. موشهای سه گروه اول روزانه به مدت 4 هفته تحت استرس قرار داشتند. در پایان موشها تحت تست احترازی غیر فعال قرار گرفته و باهم مقایسه شدند.
    یافته ها
    زمان تاخیر حیوانات در ورود به محفظه تاریک به طور معناداری در گروه (I+H) در مقایسه با گروه های (I+N) و (N) افزایش یافت (001/0=p)، اما استفاده از استرس صدا همراه با استرس تزریق – هندلینگ به طور معناداری سبب کاهش حافظه و یادگیری در گروه (I+N) در مقایسه با سه گروه دیگر شد (01/0=p).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که استرس ملایم همراه با استرس صدا سبب کاهش یادگیری و حافظه در دوران نخست پس از تولد درموشهای صحرایی نر میشود.
    کلیدواژگان: دوران اولیه پس از تولد، یادگیری و حافظه، اجتنابی غیرفعال، موش، دستکاری + تزریق
  • مریم جوادیان کوتنایی، زینت سادات بوذری، زهرا بصیرت، علی هلاکو صفحه 19
    سابقه و هدف
    کورتیکو استروئیدها برای بلوغ ریه جنین به مادران باردار تجویز می شود ولی در مورد اثرات و عوارض آن بحث های زیادی وجود دارد. این مطالعه به منظور تعیین اثر بتامتازون بر روی مارکرهای سرمی عفونت در مادران باردار در معرض خطر زایمان زودرس انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه آینده نگر بروی 50 زن باردار در معرض خطر زایمان زودرس بین 34-24 هفته بارداری که با تجویز بتامتازون 12 میلی گرم هر 12ساعت تا دو دوز برای بلوغ ریه جنین درمان شدند، در بیمارستان شهید یحیی نژاد بابل انجام شد.WBC، ESR، CRP قبل از تزریق بتامتازون، 2 ساعت پس از تزریق و روز دوم و سوم پس از تزریق اندازه گیری و مورد مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سن حاملگی بیماران 4/2±9/31 هفته بوده است. میانگین گلبول های سفید (81±396) (000/0=p)، نوتروفیل (109±473) (000/0=p) و (ESR (1.8±0.6) (p=0.008 پس از درمان بطور معنی داری بیشتر از قبل از درمان بود ولی در مورد لنفوسیتها اختلاف معنی داری بین قبل و پس از درمان وجود نداشت. مقدار CRP نیز پس از تزریق بتامتازون افزایش معنی داری داشت (009/0=p).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که درمان با بتامتازون قبل از تولد منجر به افزایش گذرای نشانگرهای سرمی عفونت در مادران بارار شده که به زودی به سطح پایه برمی گردد.
    کلیدواژگان: بتامتازون، زایمان زودرس، CRP، سرعت رشد گلبولهای قرمز، بتامتازون، گلبولهای سفید
  • نوین نیک بخش، ابراهیم علیجانپور، یوسف مرتضوی*، نعیمه ارگنجی صفحه 30
    سابقه و هدف

    در حال حاضر علی رغم استفاده از لوله های تراشه کاف دار با فشار کم، عوارض ناشی از کاف کاملا برطرف نشده و عامل اصلی در تنگی تراشه بعد از انتوباسیون نیز فشار بیش از حد کاف است که می تواند باعث تحریک و آسیب مخاط تراشه شده و در نتیجه بعد از اکستوباسیون موجب اسکار شود. این مطالعه به منظور تعیین عوارض ناشی از اثرات فشاری کاف لوله تراشه بر نای انجام شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه مقطعی بر روی 60 بیمار در محدوده سنی 60-16 بستری در بخش مراقبت ویژه که 24 ساعت یا بیشتر انتوبه شده بودند، انجام شد. در این مطالعه فشار کاف لوله تراشه هر 6 ساعت مانیتور شد تا در حد 30-20 سانتیمتر آب باشد. سپس 2 ساعت، 24 ساعت، یک هفته، یک ماه و 3 ماه بعد از اکستوباسیون، بیماران ویزیت شدند. موارد سرفه، استریدور و تنگی نفس نیز بررسی شد و در موارد شک به تنگی تراشه برونکوسکوپی ریژید انجام گردید. اطلاعات بدست آمده در فرم های مخصوص ثبت و مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها

    در60 بیمار مورد مطالعه میانگین سن آنها 3/11±36/45 سال بود که 37 نفر (66/61%) مرد و 23 نفر (3/38%) زن بودند و در میان افراد مورد بررسی 16 نفر (66/26%) در طی 2 یا 24 ساعت اول بعد از اکستوباسیون، دچار سرفه و استریدور شدند، که در پیگیری های بعدی بهبود یافتند. تنها 1 نفر بعلت سرفه، تنگی نفس و استریدور در 24 ساعت اول، برونکوسکوپی ریژید شد که آتلکتازی و کلاپس ریه گزارش گردید. در این مطالعه هیچ موردی از تنگی تراشه و سایر عوارض فشاری کاف دیده نشد.

    نتیجه گیری

    نتایج این بررسی نشان داد که حفظ فشار کاف لوله تراشه در حد (30-20 سانتی متر آب) و پایش منظم آن، از عوارض لوله گذاری نای جلوگیری می نماید.

    کلیدواژگان: انتوباسیون لوله تراشه، فشار کاف، تنگی نای، بیماران بستری، بخش مراقبت ویژه
  • نجف زارع، مهراب صیادی*، الهام رضاییان فرد، هاله قائم، مهرداد وثوقی صفحه 35
    سابقه و هدف

    در تحلیل داده های باروری از روش های مختلف آماری می توان استفاده نمود. در حالتی که متغیر پاسخ (وابسته)، گسسته باشد مدل پواسن مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که شرایط مدل پواسن برقرار نباشد، از تعمیم یافته آن و یا در صورتی که متغیری به عنوان متغیر لایه (سطح) وجود داشته باشد بهتر است از پواسن چند سطحی استفاده گردد. هدف از این مطالعه، مقایسه برازندگی دو مدل تعمیم یافته و چند سطحی، نسبت به مدل پواسنی معمولی در برآورد ضرایب عوامل موثر بر تعداد فرزندان است.

    مواد و روش ها

    این مطالعه مقطعی بر روی یک نمونه 1019 نفری از زنان روستایی 49-15 سال که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه بندی انتخاب شدند، انجام گردید. زنان در 7 طبقه قرار گرفتند و در هر طبقه بطور مساوی با استفاده از روش نمونه گیری سیستماتیک تعداد نمونه های مورد نظر انتخاب شده سپس تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون پواسنی معمولی، تعمیم یافته و چند سطحی انجام گرفت.

    یافته ها

    میانگین فرزندان هر زن 3/4 و واریانس آن 3/8 بود. تحصیلات زن و همسر، سن ازدواج زن، وضعیت اقتصادی و متوسط شیردهی و فاصله گذاری بین فرزندها در دو مدل تعمیم یافته و چند سطحی معنی دار شدند (05/0>p).

    نتیجه گیری

    نتایج مطالعه نشان داد که دو مدل تعمیم یافته و چند سطحی نسبت به معمولی جهت تحلیل این داده ها مناسب تر بوده و می توانند ضرایب عوامل موثر بر تعداد فرزند را دقیقتر برآورد نمایند.

    کلیدواژگان: رفتار باروری، مدل پواسن معمولی، مدل پواسن تعیم یافته، مدل پواسن چتدسطحی، تعداد فرزندان
  • سیدفرزاد جلالی، محمود برادران، مهدیه مهدی نژاد شانی، تقی روشن صفحه 36
    سابقه و هدف
    کوآنزیم Q10 پیش ساز ویتامینی است که به صورت طبیعی در غشای سلولی و میتوکندری به میزان زیادی وجود دارد و به عنوان آنتی اکسیدان قوی در برداشت رادیکال های آزاد عمل می کند. این کوآنزیم که در تولید انرژی برای سلولهای عضلانی قلب نقش اساسی دارد، در بیماران نارسایی قلبی کاهش می یابد. از آنجاییکه درمان بیماران با نارسایی قلبی پیشرفته مقاوم به درمان یکی از چالش های مهم در بیماران قلبی می باشد، این مطالعه با هدف تعیین اثر تجویز کوآنزیم Q10 در درمان بیماران نارسایی قلبی پیشرفته انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه نیمه تجربی بر روی 47 بیمار مبتلا به نارسایی پیشرفته قلبی مقاوم به درمان (کلاس III و IVبر اساس طبقه بندی انجمن قلب نیویورک) انجام شد. پس از انجام اکوکاردیوگرافی MM و 2D و داپلر رنگی، بیماران بمدت سه ماه با کوآنزیم Q10 خوراکی به مقدار روزانه 100 میلی گرم درمان شدند و مجددا اکوکاردیوگرافی برای بیماران انجام شد. اطلاعات شامل اندازه دهلیز چپ، قطر پایان سیستولی، قطر پایان دیاستولی و شدت نارسایی میترال قبل و بعد از درمان مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سن بیماران 8/12±5/60 سال بود. 30 نفر (8/63%) از بیماران مرد و 17 نفر (2/36%) زن بودند. در این مطالعه اندازه دهلیز چپ در 5/8%، قطر پایان سیستولی در 8/12%، قطر پایان دیاستولی در 1/19% بیماران بیش از 10 میلی متر کاهش داشت. افزایش کسر جهشی در 2/70% بیماران دیده شد که نسبت به قبل از درمان این تغییرات معنی دار بود (000/0=p). در مبتلایان به کاردیومیوپاتی اتساعی کاهش بیشتر از 10 میلیمتر در اقطار دهلیز چپ و پایان سیستولی و پایان دیاستولی به ترتیب در 4/7%، 8/14%، 1/11% دیده شد در صورتیکه این کاهش در مبتلایان به بیماری کرونری قلب 1/9%، 2/18%، 4/45% بود. افزایش کسر جهشی در کاردیومیوپاتی اتساعی و بیماری عروق کرونر به ترتیب در 1/74% و 3/63% بیماران دیده شد.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که تجویز کوآنزیم Q10 در کسر جهشی بیمارن دچار نارسایی قلب تاثیر بسزایی دارد. همچنین بر روی اقطار دهلیز و بطن بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر، نیز موثر می باشد.
    کلیدواژگان: نارسایی قلبی پیشرفته، کوآنزیم Q10، کاردیومیوپاتی اتساعی، بیماری عروق کرونر، قطر پایان سیستولی بطن چپ، قطر پایان دیاستولی بطن چپ
  • هادی سرخی، بهزاد راجی فر صفحه 41
    سابقه و هدف
    علیرغم پیشرفتهای اخیر در درمان عفونت ادراری شیرخواران، هنوز هم این بیماری بخصوص همراه با ریفلاکس وزیکویورترال میتواند باعث آسیب کلیه شود. احتمال آسیب کلیه در سنین پایین مخصوصا در شیرخواران کمتر از یک سال بیشتر است. لذا این مطالعه به منظور بررسی شانس حضور اسکار کلیه در شیرخواران کمتر از یکسال که هنگام ابتلا به عفونت ادراری دارای ریفلاکس وزیکویورترال بودند، انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی بر روی 71 شیرخوار مبتلا به عفونت ادراری دارای ریفلاکس وزیکویورترال مراجعه کننده به بخش و یا درمانگاه نفرولوژی بیمارستان شیرخواران امیرکلا طی سالهای 87-1386 که هنگام ابتلا به اولین عفونت ادراری سن زیر یکسال داشتند، انجام شد. تشخیص ریفلاکس با (VCUG (Voiding cystourethrography از درجه 5-1 بود و اسکار (درجه 4-1) توسط اسکن Dimercaptosuccinic acid) DMSA) شش-چهار ماه بعد از عفونت، انجام شد و سپس نتایج مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    از 71 کودک زیر یکسال مورد مطالعه 49 نفر (69%) دختر بودند. از 142 واحد کلیه، 114 واحد (3/80%) دارای ریفلاکس بودند که ریفلاکس درجه II (هفتاد و چهار ممیز چهار دهم درصد) بیشترین میزان را تشکیل می داد. از 142 واحد کلیه مورد مطالعه 48 واحد (8/38%) دارای اسکار بودند که بیشترین شدت اسکار، درجه I (سی و یک واحد 6/64%)، بوده است. همچنین بیشترین درجه فراوانی اسکار در ریفلاکس درجه II، 18 واحد (5/37%) بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که بیش از یک سوم شیرخواران زیر یک سال با عفونت ادراری و VUR دارای اسکار بودند. لذا با توجه به سن کم این بیماران و عوارض دراز مدت اسکار، توجه بیشتر و دقیق تر بیماران فوق توصیه می شود، همچنین احتمال ایجاد اسکار قبل از تولد را نیز نباید از نظر دور داشت.
    کلیدواژگان: شیرخواران، عفونت ادراری، ریفلاکس وزیکویورترال، اسکار کلیه
  • فاطمه فرهمند، مهری نجفی، غلامرضا خاتمی، غلامحسین فلاحی، احمد خداداد، فاطمه محجوب، فرزانه معتمد، فاطمه یوردخانی صفحه 47
    سابقه و هدف
    یبوست یکی از مسایل شایع طب کودکان است که موجب ارجاع آنان به متخصصین گوارش می شود. در بسیاری از موارد هیچ اختلال ساختمانی، آندوکرین یا اختلالات زمینه ای وجود ندارد که یبوست فانکشنال یا ایدیوپاتیک نامیده می شود. هدف از این مطالعه بررسی نقش مانومتری آنورکتال (نوار رکتوم) در تشخیص افتراقی یبوست مزمن فانکشنال از بیماری هیرشپرونگ در کودکان است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی طی یکسال بر روی 69 کودک 6 ماه تا 13 ساله مراجعه کننده به مرکز طبی کودکان با سابقه یبوست مزمن که به درمان طبی مناسب جواب نداده بودند، انجام شد. برای همه کودکان باریم انما بدون آمادگی قبلی انجام شد و تغییرات قطر رکتوم، تاخیر در تخلیه کولون بعد از 24 ساعت و وجود Treansition zone ثبت گردید. در مواردی که رفلکس مهاری رکتوآنال منفی بود و احتمال هیروشپرنگ مطرح بود تحت بیوپسی رکتوم قرار گرفتند و نتایج مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    از 69 کودک 6 ماهه تا 13 ساله با میانگین سنی 14±1/53 ماه، 37 نفر مذکر (62/53%) و 32 نفر مونث (38/46%) بودند. در 54 بیمار (26/78%) رفلکس مهاری رکتوآنال (RAIR) (Rectoanal inhibitory Reflex) وجود داشت و در 15 نفر (73/21%) این رفلکس برقرار نشد که در 13 نفر آنها بیماری هیرشپرونگ براساس فقدان سلول گانگلیونی و دیسپلازی روده ای به اثبات رسید. در 2 نفر باقیمانده که سلول عصبی در بیوپسی رکتوم وجود داشت مجدد تحت مانومتری قرار گرفتند که رفلکس مهاری آنورکتال برقرار شد. لذا حساسیت و ویژه گی مانومتری آنورکتال بترتیب 100% و 96% و ارزش اخباری مثبت و منفی بترتیب 88% و 100% در تشخیص افتراقی یبوست مزمن فانکشنال از بیماری هیرشپرونگ به اثبات رسیده است.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که مانومتری آنورکتال یک روش مناسب با حداقل خطا در تشخیص افتراقی یبوست مزمن فانکشنال از بیماری هیرشپرونگ در کودکان است. بنابراین بهتر است کلیه کودکان با یبوست مزمن مقاوم به درمان و شک به هیرشپرونگ قبل از انجام بیوپسی رکتوم تحت مانومتری آنورکتال قرار گیرند.
    کلیدواژگان: کودکان، یبوست، هیرشپرونگ
  • سیدمحمود ربیعی صفحه 53
    سیمانهای استخوانی عامل تثبیت پروتز و پرکننده استخوانی در جراحی های ارتوپدی می باشند. سیمانهای پلیمری پلی متیل متا اکریلاتی (PMMA) مهمترین این مواد می باشند. با وجود کثرت استفاده از این سیمانها، مشکلات زیستی فراوانی در ارتباط با این مواد وجود دارد، از این رو تحقیقات زیادی برای ساخت سیمانهای استخوانی با سازگاری زیستی مناسبتر انجام شد. سیمانهای استخوانی کلسیم فسفاتی بهترین جایگزین بافت سخت می باشند. کلسیم فسفاتها ترکیباتی هستند که توسط بدن در فرآیند استخوان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد در شکلهای مختلفی نظیر بلوکهای متخلخل یا متراکم، ذرات یا گرانول و سیمان به عنوان جایگزین بافت استخوانی مورد استفاده قرار می گیرند. سیمانهای کلسیم فسفاتی از دو قسمت پودری و مایع تشکیل شده اند و پس از اختلاط با یکدیگر به صورت خمیر هموژنی در می آیند که در دمای اتاق و بدن سفت می شوند. این سیمانها در هنگام کاربرد به صورت خمیر سیمانی، امکان پرکردن کامل هرگونه ضایعه استخوانی را فراهم می آورند، اما به علت عدم استحکام کافی جهت کاربردهای متحمل بار، مناسب نمی باشند. این تحقیق، مروری بر ساخت و بررسی خواص کاربردی سیمان استخوانی کلسیم فسفاتی جهت کاربردهای مختلف کلینیکی می باشد.
    کلیدواژگان: سیمان استخوان، کلسیم فسفات، مهندسی بافت استخوان
  • سیدوحید احمدی طباطبایی، محمدحسین تقدیسی، نوذر نخعی، فاطمه بلالی صفحه 62
    سابقه و هدف
    عدم تحرک فیزیکی هر ساله حدود 2 میلیون مرگ در سراسر جهان برجا می گذارد و عامل 16-10 درصد سرطان سینه، کولون و دیابت می باشد و 22% علل بیماری های ایسکمیک قلب را تشکیل می دهد. لذا این مطالعه به منظور بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر روی فعالیت جسمانی کارکنان مرکز بهداشت استان کرمان انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه نیمه تجربی بصورت قبل و بعد بر روی 149 نفر از کارمندان مرکز بهداشت استان و شهرستان کرمان که در دو گروه مورد و شاهد قرار گرفتند، انجام شد. بوسیله پرسشنامه محقق ساخته، سازه های این تئوری قبل و بعد از مداخله اندازه گیری شدند. مداخلات آموزشی در گروه مورد بر اساس مداخلات مبتنی بر این تئوری به مدت 6 هفته اجرا شد و در گروه شاهد فقط از سخنرانی استفاده شد. سپس دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیکی تفاوت معنی دار با هم نداشتند. قبل از مداخله تفاوت معنی داری بین میانگین نمرات سازه های مختلف این تئوری در دو گروه مشاهده نشد (05/0p). همچنین در میانگین تفاضل نمرات سازه های تئوری قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی داری بین گروه مورد و شاهد مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده و به مدت 6 هفته با مداخله آموزشی از طریق سخنرانی بر روی تعداد فعالیت فیزیکی افراد تاثیر نداشته است.
    کلیدواژگان: فعالیت جسمانی، آموزش بهداشت، مداخله آموزشی
  • راضیه نصیرزاده، رسول روشن صفحه 70
    سابقه و هدف
    پرخاشگری یکی از شایع ترین مشکلات رفتاری کودکان می باشد. اخیرا قصه گویی به عنوان یک روش کاهش پرخاشگری مورد توجه قرار گرفته است. لذا این مطالعه به منظور مقایسه دو رویکرد قصه گویی در کاهش مؤلفه های رفتار پرخاشگرانه پسران 6 تا 8 ساله از دیدگاه والدین انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه شبه تجربی بر روی 33 پسر، 6 تا 8 ساله که در پرسشنامه پرخاشگری شهیم نمره 1 انحراف استاندارد بالاتر از میانگین داشتند، انجام گرفت. افراد به طور تصادفی در سه گروه 11 نفری (2 گروه آزمایشی و 1 گروه کنترل) قرار گرفتند. از هر 3 گروه پیش آزمون گرفته شد سپس دو گروه آزمایش به مدت 11 جلسه در برنامه«قصه گویی» و «قصه گویی همراه با بحث» شرکت کردند اما گروه کنترل در هیچ برنامه ای شرکت نکرد. پرخاشگری واکنشی، رابطه ای و جسمانی هر سه گروه پس از پایان برنامه و 3 ماه بعد مورد مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین نمره پس آزمون پرخاشگری واکنشی، رابطه ای و جسمانی گروه آزمایشی قصه گویی به ترتیب 3/3،±45/14، 1/2±55/13، 3/1±91/10و قصه گویی همراه با بحث 3/2±18/11، 7/1±18/10، 5/1±09/9 بود میانگین نمره پرخاشگری واکنشی، رابطه ای و جسمانی گروه قصه گویی همراه با بحث نسبت به گروه قصه گویی کاهش معنی داری داشت (05/0>p).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج مطالعه که روش قصه گویی همراه با بحث نسبت به روش قصه گویی در کاهش نشانه های پرخاشگری اثربخشی بیشتری داشت، می توان از آن در آموزش و درمان مشکلات کودکان استفاده کرد.
    کلیدواژگان: پرخاشگری جسمانی، پرخاشگری بیش فعال، پرخاشگری رابطه ای، پرخاشگری واکنشی، قصه گویی
  • عبدالایمان عمویی، حسینعلی اصغرنیا، جواد گودرزی، احمد صالحی صفحه 77
    سابقه و هدف
    کمیت و کیفیت فاضلاب بیمارستانی به علت برخورداری از انواع آلاینده های خطرناک میکروبی و شیمیایی، جهت حفظ و ارتقای سلامت جامعه و محیط زیست از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. لذا در این مطالعه، ویژگی های کمی و کیفی فاضلاب بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بابل و اثرات آن بر سلامت محیط زیست مورد بررسی قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی بر روی فاضلاب های 3 بیمارستان شهید بهشتی، شهید یحیی نژاد و کودکان امیرکلا انجام شد، که طی آن کمیت و کیفیت فاضلاب خام مورد بررسی قرار گرفت. میزان مصرف آب با استفاده از برگه های آب بها و سرانه تولید فاضلاب از طریق تعیین ضریب تبدیل آب به فاضلاب بدست آمد. 72 نمونه از فاضلاب خام جمع آوری و جهت اندازه گیری پارامترهای PH، اکسیژن مورد نیاز زیستی (BOD5)، اکسیژن مورد نیاز شیمیایی (COD)، جامدات معلق کل (T.S.S) و کلیفرم کل (TC) با روش های استاندارد به آزمایشگاه ارسال و مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین میزان مصرف آب و تولید فاضلاب به ازای هر تخت در مراکز مورد مطالعه به ترتیب 74±614 و 73±474 لیتر در روز و ضریب تبدیل آب به فاضلاب 77/79 درصد تعیین گردید. میانگین میزان PH، BOD5، COD و T.S.S در فاضلاب خام در بیمارستان های مورد بررسی به ترتیب 53/7، 96±400، 166±616، 81±282 میلی گرم بر لیتر و محتمل ترین تعداد کلیفرم کل (MPN) در 100 میلی لیتر بیشتر از 2400 عدد بود. حجم کل فاضلاب تولیدی از بیمارستان های مورد نظر در سال 100524 متر مکعب و کل میزان بار آلودگی فاضلاب خروجی به اکوسیستم در صورت فقدان کارآیی سیستم های تصفیه فاضلاب 40210 کیلو گرم در سال بدست آمد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج پارامتر های کمی و کیفی فاضلاب تولیدی از بیمارستان های مورد مطالعه و اثرات نامطلوب آنها بر سلامت محیط زیست، ضرورت دارد که به موضوع مدیریت تولید فاضلاب، ساخت، بهینه سازی، مدیریت و راهبری صحیح سیستم های تصفیه فاضلاب در بیمارستان های مذکور و رفع مشکلات آنها توجه ویژه ای منظور گردد.
    کلیدواژگان: عبدالایمان عمویی، حسینعلی اصغرنیا، جواد گودرزی، احمد صالحی
|
  • M. Khazaei , F. Chobsaz , S. Khazaei Page 7
    Background And Objective
    Clomiphene citrate is a drug which used for superovulation in infertile women. Despite increasing oocyte number, its pregnancy rate is low. Endometrial stromal cells have pivotal role in implantation events. The aim of present investigation was to determine the effect of different clomiphene citrate doses on morphology and proliferation of human endometrial stromal cell in in-vitro culture.
    Methods
    In this experimental study, human endometrial biopsies (n=7) chopped in sterile condition and digested by enzymatic methods (collagenase). Stromal cell harvested after using cell strainer and centrifugation. Their viability and cell number were determined with Trypan blue staining. Stromal cells divided into four groups: control and cases: (1, 5 and 10 µM clomiphene). Control group received DMEM/F12 media supplemental with FBS (5%) and antibiotic and cases groups received same media with one dose of clomiphene citrate. Duration of study was two weeks and cells were photographed at beginning and the end of study. Finally cell collected enzymaticly by tripsin (0.25%) and their viability and cell number were determined.
    Findings
    Morphological changes resembled in control and 1 µM groups and consist of oval cell transformation into large polyclonal fibroblast. 5 and 10µM doses of clomiphene citrate inhibit normal proliferation and morphological changes. There are significant differences between 5 and 10µM with control and 1µM groups (p<0.001).
    Conclusion
    Clomiphene citrate showed dose dependant effect on endometrial stromal cell and higher doses inhibit proliferation and morphological changes of these cells.
  • R. Ghalamghash , H. Zaker Mamedouf , H. Ashayeri , Z. Bahrami Page 13
    Background And Objective
    Various stressful stimuli have different effects on memory and learning. With technology development, the human exposes to different stressful factors. The aim of this study was to investigate the combined effects of handling-injection stress with noise stress in the passive avoidance task in rats.
    Methods
    Twenty-four male Wistar rats (22 days aged) with weight of 55gr were used. Male Wistar rats were divided into 4 groups, of 6 animals for 4 weeks: subcutaneous injection of sodium chloride 0.9% and handling stress (I+H), subcutaneous injection of sodium chloride 0.9% and handling with noise exposure (I+N), noise exposure (N) and control (C). After 4 weeks, we studied passive avoidance conditioning test in a shuttle box.
    Findings
    The step-through latency after training animals significantly increased in (I+H) group as compared with (I+N) and (N) groups (p=0.001). But using noise stress with handling-injection stress significantly attenuated learning and memory in the (I+N) group than other 3 groups (p=0.01).
    Conclusion
    The data suggested that using moderate stress with sound stress decreases learning and memory in the early life of male Wistar rats.
  • M. Javadian Kootenaee , Z. Bouzari , Z. Basirat , A. Halakou (Gp) Page 19
    Background And Objective
    Corticosteroids has been used for pregnant women for fetal lung maturation but there are many controversies about their effect and side effect, the aim of this study was to determine the effect of bethamethasone on the serum marker of infection in women at high risk for preterm delivery.
    Methods
    This prospective study was performed on 50 pregnant women at risk for preterm labor between 28-34 weeks of gestation who were treated by betamethasone (12 mg every 12 hours for 2 doses) for enhancement of fetal lung maturation in Shahid Yahyanejad hospital in Babol. Blood test for WBC, ESR and CRP were drawn before Bethamethasone injection, 2 hours after injection and second and third days after injection. The data were compared.
    Findings
    Mean gestational age was 31.9±2.4 weeks. The mean WBC (396±81) (p=0.000), neutrophil (473±109) (p=0.000) and ESR (1.8±0.6) (p=0.008) after treatment was significantly higher than before treatment. But mean of lymphocyte before and after treatment showed no significant difference. CRP value was increased significantly after treatment (p=0.009).
    Conclusion
    The results of this study showed that antenatal betamethasone therapy causes a transient increase in maternal serum indicators of infection but returns to basic level soon.
  • N. Nikbakhsh, E. Alijanpour, Y. Mortazavi, N. Organji (Gp) Page 30
    Background And Objective

    At present despite of wide spread application of tracheal tube with low-pressure cuff, complications of tracheal intubation have not disappeared. The main factor in post intubation tracheal stenosis is high cuff pressure that can cause stimulation and damage of trachea mucosa and thus, it causes scar after extubation. This study was done to define the complications of pressure effects of tracheal tube cuff on trachea.

    Methods

    This study is a cross-sectional study over 60 patients of ICU, who have been intubated for 24 h. In this study cuff pressure was measured every 6h by a cuff pressure monitor and were registered. Then after 2h, 24h, one weak, one month and 3 months after extubation, patients were followed. Presence of cough, stridor and dyspnea were registered. Any doubt of tracheal stenosis was followed by rigid bronchoscopy. Data was recorded and assessed.

    Findings

    The mean age of patients was 45.36±11.3 years that 37 (61.66%) were male and 23 (38.3%) were female. Among patients without pulmonary disease, there were 16 patients (26.66%) with cough and stridor in the first 2 or 24h of extubation but all of them became asymptomatic in following up. Except one patient that because of cough, stridor and dyspnea in the first 24h was undergone rigid bronchoscopy with finding of atelectasis and collaps of lung, no tracheal stenosis or its complications were found.

    Conclusion

    It seems that maintenance of cuff pressure in the range of 20-30cm H2O and its regular monitoring is the best method for prevention of cuff pressure complications.

  • N. Zare, M. Sayadi, E. Rezaeyan Fard, H. Ghaem, M. Vosugh Page 35
    Background And Objective

    Different statistical methods can be used to analyze fertility data. In cases that dependent variable is count, Poisson model is applied. If Poisson model is not applicable in a specific situation, it is better to apply generalized Poisson model and in cases that multilevel variable exists, it is better to use multilevel Poisson model. Our goal in this study is to compare both generalized and multilevel Poisson regression model with Poisson regression model in estimating of coefficient of the effective factors on the number of children.

    Methods

    This is a cross-sectional study. A sample of 1019 women (15-49 years old) from rural area was selected by stratified sampling. The women were categorized into seven groups and in each group the intended samples were selected equally by systematic sampling. Data were analyzed by Poisson regression model, generalized and multilevel Poisson regression model.

    Findings

    The sample mean and sample variance of the number of children were 4.3 and 8.3, respectively. There was a significant relationship between educational status of the spouses, age of marriage, feeding period, economical status and the interval between the children in generalized and multilevel Poisson regression model.

    Conclusion

    According to the results of this study, generalized and multilevel Poisson regression models were more suitable for data analysis and it can estimate coefficient effective of factors on the number of children exactly.

  • S.F. Jalali , M. Baradaran , M. Mahdinejad Shani (Gp), T. Rooshan (Gp) Page 36
    Background And Objective
    Coenzyme Q10 (CoQ10) is a provitamin existing in mitocondrial and cellular membranes scavenging free radicals as an antioxidant. This coenzyme also has important role in providing energy in cardiomyocites. Levels of CoQ10 decrease in heart failure. The treatment of severe congestive heart failure is one of the problems in cardiac patients. The aim of this study was to determine the effect of oral administration of CoQ10 in chronic heart failure.
    Methods
    This quasi-experimental study was carried out on 47 patients with congestive heart failure (CLASS III-IV NYHA). In all patients MM, 2D, and Doppler echocardiography were performed and after that they received oral CoQ10 (100 mg) (red-CoQ10) as daily single dose during next three months. After treatment, echocardiography was performed again and the data including left ventricle size, end systolic diameter, end diastolic diameter and severity of MR before and after treatment were compared and analyzed.
    Findings
    The mean±SD was 60.5±12.8 years. Thirty patients (63.8%) were male and 17 patients (36.2%) were female. More than 10 mm decreases were observed in: left ventricle size (in 8.5%), end systolic diameter (in 12.8%), end diastolic diameter (in 19.1%) and increase in ejection fraction in 70.2% of patients that indicated significant differences as compared to before treatment (p=0.000). In dilated cardiomyopathy, more than 10 mm decreases were observed in: left ventricle size, end systolic diameter, and end diastolic diameter in 7.4%, 14.8% and 11.1% of patients, respectively. But in coronary artery disease, more than 10 mm decreases were observed in: left ventricle size, end systolic diameter, and end diastolic diameter in 9.1%, 18.2%, and 45.4% of patients, respectively. Increases in ejection fraction were 74.1% and 63.6% in dilated cardiomyopathy and coronary artery disease, respectively.
    Conclusion
    Based on obtained results, supplementing patient's cardiac medicines with CoQ10 made significant improvements in ejection fraction. Additionally, the results of this study show that CoQ10 is effective in coronary artery disease.
  • H. Sorkhi , B. Rajifar (Gp) Page 41
    Background And Objective
    In spite of recent developments in treatment of urinary tract infection (UTI) in children, renal damage and scar can be associated with UTI and vesicoureteral reflux (VUR). The risk of renal damage is more in children with younger age, especially in children under one year. This study was done to evaluate the risk of renal scar presentation in infants with UIT and VUR.
    Methods
    This study was done on 71 children less than one year old with VUR and UIT that were referred to Amirkola Children Hospital (2007-2008). VUR was diagnosed by Voiding cystourethrography (VCUG) grade I-V and scar (grade I-IV) by DMSA (Dimercaptosuccinic acid) 4-6 months later. Then the results were surveyed.
    Findings
    Among 71 children, 49 (69%) patients were female.142 kidney units were evaluated and 114 (80.3%) units had VUR and the grades II (47.4%) was the most common grade of VUR. Among 142 renal units, 48 (38.8%) units had scar. The most common grade of scar was grade I (31 units, 64.6%). The most common grade of scar was seen in grade II of reflux (18 units, 37.5%).
    Conclusion
    According to this study, more than one-third of children less than one year old with UIT and VUR had scar. So, more attention and good follow up are needed for UTI in this age group. Also the potential of scar formation before delivery must be mentioned.
  • F. Farahmand , M. Najafi , Gh. Khatami , Gh. Fallahi , A. Khodadad , F. Mahjob , F. Moetamed , F. Yourdkhani (Gp) Page 47
    Background And Objective
    Constipation is one of the most common reasons a child is referred to a pediatric gastroenterologist. In the vast majority no structural, endocrine, or metabolic etiology is identified and constipation called functional or idiopathic. The aim of this study was to evaluate the role of anorectal monometry in differentiating functional constipation from Hirschprung’s disease in children.
    Methods
    This cross sectional study was performed on 69 children aged 6 months– 13 years with chronic constipation, who didn’t response after suitable therapy during one year in children’s Hospital Medical Center. All of children underwent un-prepared contrast enema, considering: transition-zone, retained contrast after 24hr and abnormality of rectal diameter. Rectal biopsy was performed in patients with negative RAIR and suspected to hirschsprung’s disease, and data was analyzed.
    Findings
    Sixty nine children with age range 6 months- 13 years (mean age of 53.1±14 months) including 37 girls (53.62%) and 32 boys (46.38%) were studied. Rectoanal inhibitory reflex (RAIR) was present in 54 of the 69 patients (78.26%), and 15 cases (21.73%) with a negative (RAIR), underwent rectal biopsy. In which showed absence of the ganglion cells and intestinal neuronal dysplasia in 13 cases, that was compatible with Hirschsprung’s disease. Rectal manometry was again performed for 2 remained patients who had shown to have normal ganglion cell in their last rectal biopsy, and normal RIAR was determined. Sensitivity, specificity, positive and negative predictive value of the manometric test for diagnosis of Hirschprung’s diseases were 100%, 96%, 88% and 100%, respectively.
    Conclusion
    The results of this study showed that anorectal manometry is the suitable method for diagnosis of functional constipation from Hirschprung’s disease in children. Rectal manometry is recommended before rectal biopsy for all children with refractory chronic constipation who are suspected to have Hirschsprung’s disease.
  • S.M. Rabiee Page 53
    Bone cements are used both as stabilizing prosthesis and bone filler in orthopedic surgeries. Among the most important of such materials are polymethyl methacrylate (PMMA) cements, which have great and multiple applications. But many environmental problems are encountered with these cements and therefore these related researches are stimulated toward environmentally compatible bone cements. Calcium phosphate bone cements can be considered the best substitute for hard tissues. Calcium phosphates are used by our body to build bones. These materials have been developed in different forms; porous or dense blocks, particles or granules and cements as a bone tissue substitute. Calcium phosphate cements consists of two parts: a powder and an aqueous liquid, which are mixed to the form of homogeneity paste that sets at room and body temperature. Being handle as paste, these cements allow perfect filling of bone defect regardless the shape of the defect, but calcium phosphate cements are still not strong enough for load-bearing bone repair. This study deals with product and evaluation of application properties of calcium phosphate bone cement for clinical various applications.
  • S.V. Ahmadi Tabatabaei , Mph), M.H. Taghdisi , N. Nakheei , F. Balali Page 62
    Background And Objective
    Physical inactivity causes around 2 million deaths in the world each year. It is estimated to cause about 10-16% of cases each of breast cancer, colon cancers, and diabetes, and about 22% of ischaemic heart disease. This study is carried out based on determination of the effect of educational intervention through the theory of planned behavior on the physical activities of Kerman Health Center’s staff.
    Methods
    This is a before and after quasi experimental research. This study was performed on 149 persons of Kerman province and city health Center’s staff in two groups of intervention and control. Through a questionnaire provided by the researcher, the elements of this theory were measured before and after intervention. The educational intervention was used in intervention group based on intervention according to this theory for 6 weeks and for control group just lecture was used. Then two groups were evaluated.
    Findings
    Both groups don’t have any significant difference before intervention based on demographic characteristics. Before intervention there was no meaningful difference between the averages of the grades of the theory’s different elements in two groups (p>0.05). After intervention there was a meaningful increase in the average of awareness and behavioral intention of intervention group’s grades and there was a meaningful increase in the average of behavioral intention of control group’s grades (p<0.05). In mean difference of grades constructs of theory didn’t have revealed any significant difference between groups of intervention and control before and after intervention.
    Conclusion
    The results showed that the 6 week implementation of theory of planned behavior base and lecture base has shown no significant effect on the physical activities of Kerman health Center’s staff.
  • R. Nasirzadeh , R. Roshan Page 70
    Background And Objective
    Aggression is known as prevalent children's behavior problems. Storytelling is one of the methods used to decrease aggression. The purpose of the present study was to compare the effectiveness of the two methods of storytelling (i.e., storytelling and storytelling with discussion) on decrease of aggression from parents point of view among a sample of boys aged 6-8 years old.
    Methods
    Using a Quasi experimental design with pre-post test, 33 boys who had received scores 1 SD above the mean on Shahim's aggression questionnaire were randomly assigned into 2 experimental groups (storytelling= 11 subjects and storytelling with discussion= 11 subjects) and control group (n=11). Experimental groups participated on 11 sessions of storytelling and storytelling with discussion but control group received no interventions. After finishing the program and three months later physical, reactive and relational aggression was compared.
    Findings
    The post-treatment scores of the 3 subscales of reactive, rational and physical for storytelling group was 14.45±3.3, 13.55±2.1, 10.91±1.3, respectively; the post-treatment scores of the 3 subscales of reactive, rational and physical for storytelling and discussion group was 11.18±2.3, 10.18±1.7, 9.09±1.5, respectively. These results indicate that participants in storytelling and discussion significantly (p<0.05) scored lower than participants in storytelling group on the 3 subscales of reactive, rational and physical.
    Conclusion
    These results indicate that storytelling and discussion is an effective method in decrease of children’s aggressive behavior and the method can be used in treatment of children suffer from aggressive behaviors.
  • A.A. Amouei , H.A. Asgharnia , J. Goodarzi , A. Salehi Page 77
    Background And Objective
    Hospital wastewater quantity and quality is important for promotion of human and environmental health, because it contains many microbial and chemical pollutants. This study was performed to study the quantity and quality of wastewater in hospitals of Babol medical University and its effects on human and environmental health.
    Methods
    This cross sectional study was performed on wastewater quantity and quality of 3 teaching hospitals in Babol (Shahid Beheshti, Yahyanejad and Amirkola hospitals). Water consumption rate was identified using issued receipts and wastewater production per bed by water to wastewater ratio. Seventy two mixed samples were obtained, collected and sent to the laboratory for identifying of PH, BOD5, COD, TSS and TC based on standard methods.
    Findings
    Average daily water consumption and wastewater production were 614±74 and 474±73 liter per bed and water-to-wastewater ratio was 79.77%. Mean values of PH was 7.53±0.58. Mean values of BOD5, COD, TSS and TC in raw wastewaters were 400±96 mg/L, 616±166 mg/L, 282±81 mg/L and more than 2400 MPN/100 mL, respectively. Annually total of wastewater volume and loading rate was 100524 m3 and 40210 Kg, respectively.
    Conclusion
    Considering the results of the quantity and quality of hospital wastewater and its effects on the environment health, it is necessary to give special attention to the management of wastewater production, construction, upgrading, and good operation of wastewater treatment systems in these hospitals.