فهرست مطالب

The International Journal of Humanities
Volume:11 Issue: 3, 2004

  • تاریخ انتشار: 1383/04/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • فردوس آقاگل زاده صفحات 1-9

    یکی از جلوه های زبانشناسی شناختی بحث دو یا چند زبانگی است که یکی از مسایل فردی و اجتماعی اکثر کشورهای جهان است در کشور ایران به لحاظ تنوع فراوان زبانی و گویشی و عدم تطبیق زبان مادری دانش آموزان با زبان رسمی کشور، نظام آموزشی کشور را بخصوص در سالهای پیش دبستانی و سالهای اول و دوم دبستان با مشکل جدی مواجه ساخته است. لذا شناخت پدیده دو یا چند زبانگی می تواند از ضروریات تحقیق در زبانشناسی باشد. تحقیق حاضر با روش تحلیلی توصیفی به کنکاش پیرامون پرسشهای زیر می پردازد: چگونه دو یا چندزبانگی یک پدیده شناختی محسوب می شود؟ مسائل دو زبانگی در بعد شناختی کدامند و چگونه در زبانشناسی عینیت می یابند؟ نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد، دو یا چندزبانگی یک پدیده چند بعدی است و ابعاد آن می توانند زبانشناختی، جامعه شناختی، زیست شناختی و روانشناختی باشند. دو یا چندزبانگی با هر انگیزه ای، خواه فردی خواه اجتماعی از قبیل انگیزه های ابزاری، پیوند اجتماعی، اعتبار اجتماعی یک فرایند شناختی در مغز است که در کودکان به عنوان یک پدیده ای مثبت ارزیابی می شود و در بزرگسالان در بعضی از جنبه ها متفاوت از کودکان عمل می کند. مسائلی همچون «انتقال» خواه به صورت تداخل زبانی مثبت خواه منفی، فرهنگ واژگان ذهنی، فراگیری واژگان در دو زبانه ها، از مسائل اصلی چندزبانگی در زبانشناسی می باشد.

    کلیدواژگان: انتقال، دو یا چندزبانگی، زبانشناسی شناختی، فراگیری دو زبانگی، فرهنگ واژگان ذهنی
  • فابیو پتیو صفحات 11-30

    بسیاری از دانشگاهیان در سراسر جهان به موضوع گفتگوی تمدنهای مطرح شده از طرف خاتمی به عنوان بیان و کلامی نیرومند و ضد نظریه ای در برایر آنچه نظریه «برخورد تمدنها» نامیده می شود می نگرند. در این مقاله تلاش شده است تا اصالت و عمق نگاه خاتمی نشان داده شود نگاهی که مخالف زمینه نظریه های «پایان تاریخ» و «برخورد تمدنها» و نیز مخالف قالبهای سیاسی نظم بین المللی دوران پس از جنگ سرد است که توسط بازیگران سیاسی به کار گرفته می شود. با ذکر نقل قولهایی از چندین سخنرانی که توسط خاتمی ایراد شده است نویسنده در پی آن است تا مفاهیم و معانی ورای گفتار را تبیین کند مفاهیمی که به گفته وی متاثر از بسیاری گرایشهای فلسفی و دینی است و کم و بیش بیانگر سیاست خارجی ایران و حافظ منافع ملی ایرانیان بوده و نگاه نسبتا اصیلی و اساسی است برای ساختن جهانی سرشار از صلح و عدالت. علاوه بر این مقاله حاضر پرسشهای زیادی درباره بی تفاوتی و عدم اعتنای روشنفکرانه غرب لیبرال مطرح می سازد که گویی به چنین گفتاری مواجه نشده است. بویژه در بحبوحه ظهور ناآرامی های اخیر در سراسر جهان.

    کلیدواژگان: برخورد تمدنها، جنگ سرد، پایان تاریخ، گرایشهای فکری و فلسفی، گفتگوی تمدنها
  • علی اکبر جباری صفحات 31-54

    این مقاله زمان و وجه فعل را در زبان فارسی و انگلیسی از دیدگاه نحوی و معنایی مقایسه می کند. وجه فعل در زبان فارسی و انگلیسی از نظر معنایی یکسانند اما یک دسته از افعال حالت به اجبار تکواژ «می» می گیرند در حالی که در زبان انگلیسی تمام افعال حالت بدون تکواژ به کار می روند. به علاوه در حالی که در زبان فارسی تمام افعال تکمیلی (accomplishment verbs) می توانند با حذف نشانه مفعول مستقیم به افعال تکوینی(activity verbs) تبدیل شوند در زبان انگلیسی افعال تکمیلی نمی توانند به افعال تکوینی تبدیل شوند. در مورد زمان در زبان انگلیسی شش نوع زمان (زمان حال، حال کامل، گذشته، ماضی بعید، آینده ساده و آینده کامل) وجود دارد اما در زبان فارسی پنج نوع زمان شکل می گیرد زمان آینده کامل در زبان فارسی وجود ندارد. از نظر نحوی جهت مقایسه وجه فعل در این دو زبان از مدل ارد (Arad) و بورر (Borer) استفاده شد که محل تلاقی نحو و معنا را وجه فعل می دانند. اعمال تکمیلی (telic events) توسط فرافکن تکمیل کننده وجه فعل با ایجاد حالت مفعولی تعیین می شود در حالی که اعمال تکوینی atelic) events) توسط فرافکن تکمیلی وجه فعل با عامل شروع کننده کاری (فاعل) صورت می گیرد. شرایطی که در آن عملی صورت نمی گیرد وجه فعل تهی می ماند و وجه فعل را وجه حالت می نامیم. زمان فعل هیچ گونه تاثیری در وجه فعل ندارد.

    کلیدواژگان: زمان و وجه فعل، زمان کامل و ناقص در زبان انگلیسی و فارسی، وجه فعل پویا و ایستا
  • کمال الدین شیخ الاسلامی سلماسی، حمید اعتماد صفحات 55-80

    طرحهای استخراج معادن و فلزشناسی از آن دسته طرحها هستند که نیاز به بیشترین سرمایه گذاری ها در ایران دارند. یکی از اهداف طرح فعلی توسعه و نیز وزارت معادن و صنایع جذب سرمایه گذاری خارجی در طرحهای استخراج معادن است. بررسی انجام گرفته درباره برترین شرکتهای فعال در زمینه استخراج معادن در سطح جهان برای تعیین انتظارات آنها و نیز به منظور پیشنهاد چارچوبی برای ایران جهت جذب سرمایه گذاری خارجی بوده است.این مقاله به ارزیابی عوامل مهم و مقوله های تاثیرگذار بر تصمیم شرکتهای عمده استخراج معادن برای سرمایه گذاری در بخش معادن ایران و علاوه بر آن دیگر کشورهای در حال توسعه و ارائه گزارشی در این زمینه پرداخته است.

    کلیدواژگان: اهمیت نسبی عوامل عملیاتی گرایشهای فوق العاده عوامل مهم نسبت به FDI در استخراج معادن، جاذبه خاص محلی در FDI سیاستهای کشور میزبان در زمینه معادن، سرمایه گذاری خارجی در بخش معادن ایران روابط با کشور میزبان در زمینه استخراج معادن
  • محمد فتحیان صفحات 81-90

    منابع انسانی نقشی کلیدی در جامعه و سازمان برعهده دارند لذا وجود نظام مشاوره هوشمند و منطقی به منظور انتخاب مسیر شغلی مناسب برای شاغلین از اهمیتی ویژه برخوردار است. امروزه هوش مصنوعی در زمینه های مختلف علوم، مهندسی، کسب و کار، تولید، مدیریت و بسیاری دیگر از رشته ها به کارگیری می شود. سیستمهای خبره نیز به عنوان یکی از ابعاد هوش مصنوعی جایگزین برخی از فعالیتهای انسانی در سازمان های بزرگ و متوسط شده است. روش استنتاج مبتنی بر حالت(case) رویکردی جدید برای حل مسایل می باشد که با سایر روش های مورد استفاده در هوش مصنوعی در بسیاری جهات تفاوت دارد این روش برای حل مسایل جدید از تجربه قبلی در زمینه موردنظر استفاده می کند. این مقاله نتیجه یک کار پژوهشی است که به معرفی مدلی برای طراحی یک نظام مشاوره شغلی هوشمند با استفاده از استنتاج مبتنی بر حالت می پردازد. نظام مذکور که مشاغل مناسب برای داوطلبین را شناسایی و توصیه می کند در یک سازمان نمونه مورد استفاده قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: استنتاج مبتنی بر حالت، مدیریت منابع انسانی، مشاوره شغلی
  • غلامرضا فدایی عراقی صفحات 91-102

    اسلام به عنوان دینی که مشوق دانش و فناوری است توانست جامعه اسلامی را در کوتاهترین زمان به اوج ترقی و توسعه برساند. در میان حکومتهای اسلامی و شیعی دولت آل بویه یکی از درخشانترین اعصار تاریخی به لحاظ علمی و فنی بوده است. علت عمده این رویکرد را عده ای ناشی از تفکر عقلانی مکتب شیعه و پیروان آن می دانند. آل بویه یکی از بزرگترین دودمانهای شیعی ایرانی بوده اند که در آغاز تاریخ اسلام پدید آمدند. امریان مقتدر آل بویه هم به دلیل اتحاد و یکدلی و هم به دلایل اعتقاد به تشیع، منشا آثار فراوانی شدند و در جامعه تحت حکومت آنان علم و فناوری از درخشش خاصی برخوردار بود. خلفای عباسی هم به دلیل ضعف ناچار بودند از آنها اطاعت کنند. براساس اعتقاد امران آل بویه به تشیع، آنها تا حدودی مردم سالاری (دمکراسی) را اجرا کردند و فرقه های مذهبی در عهد آنان آزاد بودند. در این مقاله شمار محققان و دانشمندان و آمار تفکیکی آنها به لحاظ موضوعی، و گرایشات مذهبی دانشمندان در زمان آل بویه به نمایش گذاشته می شود. بر اساس پژوهش انجام شده بیش از 350 محقق و دانشمند در این دوره شناخته شده اند. این افراد کسانی هستند که عمر علمی مفیدشان در بین سالهای 320/900 تا 450/1050 قرار داشته است.اگر تخصص آنها محاسبه شود شمار آنها به 714 می رسد. نکته قابل توجه این است که در این دوران تقریبا همه تخصصهای رایج آن زمان مطرح بوده و افراد متخصص در همه رشته ها چه به لحاظ نظری و چه به لحاظ عملی و فنی به فعالیت مشغول بوده اند.

    کلیدواژگان: آل بویه، تاریخ اسلام، حکومتهای شیعی، خلفای عباسی، دانش و فناوری، علم خواهی
  • سید حبیب الله لزگی، سید مجید حسینی نژاد صفحات 103-122

    در مورد چگونگی پیدایش فرش ترکمن، افسانه ها و باورهای زیادی وجود دارد، که از میان آنها افسانه آق مراد آورده شده است. اکثر نقشهایی که در قالی پازیریک به کار رفته شباهت زیادی به نقوش قالی ترکمن دارد. بافندگی فرش ترکمن برعهده بانوان آنها بوده و ویژگی هایی دارد که آن را از سایر فرشها جدا می کند. تعداد رنگهای به کار رفته در فرش ترکمن به 25 رنگ می رسد که در حدود 40 طرح نیز تهیه و بافته می شود. فرش ترکمن همانند یک تابلوی نقاشی است که زینت بخش موزه ها و کاخهای پادشاهان شده است. مواد اولیه فرش ترکمن پشم، کرک، پنبه و نخ است. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از: شانه، کاردک، قیچی و آناریج است. امروزه دو نوع فرش در ترکمن صحرا یافت می شود، یکی از آنها فرش ساتلیق(فروشی) و توتلیق(نگهداری) می باشد. یکی از ارزنده ترین میراث فرهنگی هر قومی موسیقی آن قوم است. موسیقی ترکمن نیز یادآور سنتهای کهنسال و زبان گویای شادی ها و اندوه های شیرین و تلخ و حماسه های پرشور این مردم است. در این مقاله به سابقه تاریخی موسیقی ترکمن اشاره شده و راجع به جایگاه بخشی ها در ترکمن صحرا و راه و روش آنها بحث شده است. موسیقی ترکمن را می توان به گونه های عاطفی، تغزلی، حماسی و رزمی، بزمی و آیینی طبقه بندی کرد. اما از نظر سبک های اجرایی، موسیقی ترکمن به سه صورت می باشد: سازی- آوازی- سازی آوازی و همچنین آن را از نظر موقعیت جغرافیایی به دو قسمت موسیقی دشت و موسیقی کوهپایه تقسیم می کنند. دستگاه های رایج در موسیقی ترکمن عبارتند از: مخمس- نوایی- قیریق لر- تجنیس. موسیقی ترکمن حدود پانصد مقام دارد. سازهای موسیقی ترکمن عبارتند از: دوتار، نی، کمانچه، زنبورک. در موسیقی ترکمن افرادی به نام پرخان هستند که در طبابت خود از موسیقی استفاده می کنند. افسانه ها و فولکلور مردم ترکمن قسمتی از میراث فرهنگی ایران و همچون آیینه ای است که با مطالعه و تحقیق در آن می توان به عمق روحیات و افکار و آرمانها و حتی نوع معیشت نسلهای گذشته دست یافت. بخش اعظم فولکلور ترکمن از ادبیات شفاهی تشکیل می شود که عبارتند از: لاله (سرودهای دسته جمعی دختران ترکمن)، ارتکی و حکایت، آتالادی سوزی (ضرب المثلها)، زکر (غزل و رقص خنجر). از مهمترین افسانه های مردم ترکمن حکایتی است مربوط به اصل و نسب آنها، که در آن از فردی به نام «یافث» به عنوان سرسلسله ترکها و ترکمنها یاد می کند. به قول افسانه ها مردم ترکمن از 24 طایفه مشتق شده اند که هر یک از آنها نشانی داشتند، از میان این نشانها می توان به عقاب، شاهین و... اشاره کرد. از این 24 طایفه، 3 طایفه تکه، یموت و گوگلانگ در ایران می باشند.از اعتقادات مردم ترکمن سعد و نحس بودن روزهاست که در همین زمینه قصه معروف آق پامق است.

    کلیدواژگان: آتالادی، بخشی نوایی، ترکمن، حکایت، زکر، شانه، فرش، فولکلور، قالی ترکمن، لاله، مخمس، مقام، موسیقی، پشم، کاردک، کرک
  • سید کمال الدین موسوی صفحات 123-132

    هنگامی که از «قدرت» سخن به میان می آید به طور طبیعی اذهان متوجه اعمال قدرت در حیطه های خاصی از زندگی اجتماعی مثل کنترل یک اداره یا سازمان و یا شرکت و یا غیره می گردد اما باید بخاطر داشت که خانواده نیز می تواند قلمروی بازی ها و سیاستهای مربوط به قدرت شود. در نتیجه حاکمیت نوع خاصی از نظام پدرسالارانه که ریشه در تاریخ این مرز و بوم دارد خانواده ایرانی همواره تحت نفوذ و اقتدار- شوهر پدر قرار داشته است. این قدرت و نفوذ در طول زندگی زناشویی یکنواخت نبوده و نوساناتی را شاهد می باشد. طی مراحل مختلف سیکل زندگی زناشویی عوامل محیطی به همراه تحولات ساختاری خانواده زمینه های تغییر و تحول را در روابط مربوط به قدرت میان زن و شوهر و دیگر اعضای خانواده موجب می شوند. در حالی که در خانواده روستایی عموما هنجارها و ارزشهای مبتنی بر شوهر مرکزی از ابتدای زندگی خانوادگی تا به انتها شدیدا حاکم است. خانواده های شهری ایرانی در مقاطعی از دوره زندگی زناشویی- ولو به صورت کوتاه مدت – نوع خاصی از روابط برابر و اگالیتار را تجربه می کنند. این مقاله با تکیه بردیدگاه های نظری مطرح در جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی ساختار روابط قدرت در خانواده معاصر ایرانی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.

    کلیدواژگان: الگوی تحلیلی زمینه فرهنگی اجتماعی، تقسیم کارکردی وظایف خانواده، دوره زندگی زناشویی، مدل تصمیم گیری در خانواده، نظام پدر سالار، نقشهای خانوادگی، هرم قدرت در خانواده، پویایی ساختار قدرت در خانواده
  • محمود مهرمحمدی صفحات 133-144

    پژوهندگی معلم از جمله مباحث و موضوعاتی است که در چند دهه اخیر مورد توجه و تاکید بسیاری از صاحب نظران و اندیشمندان حوزه تعلیم و تربیت قرار گرفته است. حمایت از این اندیشه خصوصا از جانب کسانی صورت می گیرد که نگاه آنها به دانش آموزش و پرورش نگاه علمی به معنای اثباتی (تحصلی) آن نیست؛ به دیگر سخن موقعیتهای کلاس درس را تا حدود زیادی موقعیتهای انسانی بی بدیل و بی نظیری می دانند که رویارویی موثر با آنها و دستیابی به اهداف و مقاصد آموزشی مستلزم ایفای نقش فعال معلم به عنوان یک پژوهنده آموزشی و مشارکت او در عرصه خلق دانش موقعیت مدار تعلیم و تربیتی است. در این راستا متفکران نواندیش تعلیم و تربیت علاوه بر تدارک مبانی نظری (به ویژه معرفت شناختی)به ارایه الگوها و راهکارهای مناسب برای حل مسایل کلاس درس در این چارچوب پرداخته اند. در این مقاله ضمن بررسی مبانی نظری این دیدگاه به مرور نقد و ارزیابی تجربه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران که تحت عنوان برنامه معلم پژوهنده به مورد اجرا گذاشته شده است نیز پرداخته می شود.

    کلیدواژگان: معلم پژوهنده، کارگزار فکور
  • اکبر میرحسنی، رامین اکبری، نبی کریمی الوار صفحات 145-159

    تحقیقات انجام شده اخیر بر موثر بودن استفاده از راهبردهای مکالمه برای ارتباط کلامی بهتر و موثرتر تاکید دارند. استفاده از راهبردهای مکالمه تحت تاثیر عوامل متعددی از قبیل مشخصه های شخصیتی، موقعیت آموزشی، موقعیت یادگیری زبان دوم و عوامل دیگر قرار می گیرد. تحقیق حاضر به مطالعه رابطه بین کمرویی، نوع شیوه مکالمه ای و فراوانی و نوع راهبردهای مکالمه در ارتباط کلامی دانشجویان ایرانی می پردازد. آزمودنی های این مطالعه 168 دانشجوی خانم و آقا در دانشگاه ایلام و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب بوده اند. آزمودنی ها در ابتدا در آزمون مهارت زبانی میشیگان (Michigan) شرکت کردند. از این تعداد، 106 آزمودنی به لحاظ مهارت زبانی همگن شناخته شده و واجد شرایط شرکت در سه نوع فعالیت مکالمه ای مکالمه آزاد، ترجمه شفاهی و بازسازی داستان از روی تصویر دانسته شدند. همچنین با ارایه پرسشنامه کمرویی استنفورد به این آزمودنی ها از آنها خواسته شد که آن را به دقت پر کرده و به محقق تحویل دهند. بر اساس کنش آزمودنی ها در این پرسشنامه آنها به سه گروه خیلی کمرو، کمروی متوسط و غیر کمرو تقسیم شدند. نمونه مکالمه های ضبط شده آنان، سپس، نوشته شده و استراتژی های مورد نظر استخراج شمرده و طبقه بندی شدند. رویه آماری آزمون مجذور خی برای بررسی فرضیه های تحقیق مورد استفاده قرار گرفت و نشان داده شد که کمرویی انتخاب و استفاده از راهبردهای مکالمه را به صورت منفی تحت تاثیر قرار می دهد. به این صورت که دانشجویان غیر کمرو نسبت به دانشجویان کمرو از راهبردهای مکالمه ای بیشتری استفاده می کنند. همچنین دانشجویان غیر کمرو بیشتر از راهبردهای مکالمه ای اکتسابی استفاده می کنند، در حالی که دانشجویان کمرو اغلب از راهبردهای پرهیزی استفاده می کنند با این وجود، مطالعه حاضر هیچ نوع رابطه معناداری بین نوع شیوه مکالمه ای و نوع راهبردهای مکالمه ای مورد استفاده دانشجویان ایرانی را تایید نکرد.

    کلیدواژگان: راهبردهای اکتسابی، پرهیزی، راهبردهای مفهومی، زبانی، راهبردهای مکالمه، کمرویی
|
  • Ferdows Aghagolzadeh Pages 1-9

    This paper attempts to introduce the dimensions of bi/multi-lingualism as a cognitive linguis-tic phenomenon, which can be thought over in sociological, biolinguistic, cultural and psy-cholinguistic perspective. The main research question being asked as how bi/multilingualism is a cognitive phenomenon and what are the bilinguality problems and how do they repre-sents in linguistics? Linguistic interference, bilingual acquisition, and mental lexicons notions and multi lingual representation in the brain are the main problems of the subject. There are, at least, two dif-ferent types of linguistic transfer, positive and negative or interference. The mental lexicon is the constituent of the grammar consisting of phonological, morphological, semantic, syntac-tic, and pragmatics information which speakers have stored about individual words and morphemes in their minds.The paper, therefore, is an attempt to answer and deschibe the above questions.

    Keywords: bi, multilingualism, cognitive linguistics, transfer, mental lexicon, bilingual acquisition
  • Fabio Petito Pages 11-30

    Many academics, worldwide have considered Khatami’s Dialogue of Civilizations as a pow-erful rhetoric and antithesis of the so-called ‘Clash of Civilization’ theory. This article, how-ever, tries to show the originality and depth of Khatami’s vision, framed against the back-ground of ‘the end of history’ and clash of civilization’ theories, political frames used by po-litical actors in the post cold war international order. Citing quotations from the number of speeches delivered by Khatami’s author tries to identify the notions behind the dialogue, which according to him has been influenced by many philosophical and religious trends, and which more of less justifies Iranian foreign policy and protect national interest rather a genu-ine vision to construct peaceful and just world. Further, the present article raises many ques-tions regarding the intellectual indifference and liberal west as non receptive to the dialogue, and thus, specially in the wake of recent unease around the globe.

    Keywords: Dialogue of Civilization, Clash of Civilization, End of History, Cod War, Philosophical, intellectual trends
  • Ali Akbar Jabbari Pages 31-54

    This study compares and contrasts tense and inherent aspect in English and Persian lan-guage from a semantic and syntactic point of view. The aspectual verb system in both English and Persian are semantically interpreted alike. However, in Persian a group of stative verbs are grammaticalized by the imperfective obligatory morpheme mi-, while in English all sta-tive verbs perfective. Furthermore, while in Persian all accomplishment verbs can be shifted into activity verbs by deleting their direct object markers (i.e. by means of noun-incorporation), in English accomplishment verbs cannot be shifted into activity verbs2. Fi-nally, while English has six tense forms such as present, present perfect, past, past perfect, future, and future perfect, Persian has only five tense forms; it lacks future perfect tense and present perfect tense is being used instead. Inherent aspect and tense are syntactically instan-tiated in both English and Persian. The model that has been followed is based on Arad's (1996) and Borer's (1994) views that the interface between the lexicon (i.e. meaning) and syn-tax is aspectually determined. Based on event-predicated based approach, telic events are projected by the aspectual projection of measurer where accusative case is also checked, at-elic events are projected by the aspectual projection of originator, where an agent interpreta-tion is determined, and non-dynamic situations are projected by neither the aspectual project tion of measurer nor originator; they are base-generator in the VP, because they are aspectually contentless. However, independently of these factors tense is uniform ally projected in the IP.

    Keywords: tense & aspect, perfective, imperfective in English & Persian, dynamic & static aspect
  • Kamaleddin Sheikholeslami Salmasi, Hamid Etemad Pages 55-80

    Mining and metallurgical projects are among those that require the most sizeable invest-ments undertaken in Iran. One target of the current development plan and the Ministry of Mines and Industries has been to attract foreign investment in mining projects. A survey of world-class mining companies was conducted to determine their expectations and in order to recommend a frame work for Iran aimed at attracting foreign investment This paper exam-ines and reports on the important factors and issues influencing major mining companies’ decision to invest in the mineral sector of Iran, and other developing countries, by extension.

    Keywords: tense & aspect, perfective, imperfective in English & Persian, dynamic & static aspect
  • Mohammad Fathian Brojeny Pages 81-90

    Human resource plays a key role in a society and also for all kind of organization, therefore offering a reasonable and intelligent way for selection of a suitable and essential career. Artificial Intelligence (AI) is used today in science, engineering, business, manufacturing, management and many other fields. Expert systems as a branch of AI have attracted the at-tention of mostly large and medium organizations for doing some human’s activities. Case Based Reasoning (CBR) is also a new problem solving paradigm that in many ways is fun-damentally different from other major AI approaches. Instead of relying solely on general knowledge of a problem domain, or making associations along generalized relationships be-tween problem descriptors and conclusions, CBR is able to utilize the specific knowledge of previously experienced situations. This research work presents a model for designing an intelligent career consultation system using case-based reasoning which recommends suitable jobs for applicants. This system, as a sample, has been implemented in an Iranian organization.

    Keywords: Human Resource Management, career consultation, case-based reasoning
  • Gholamreza Fadaie Araghi Pages 91-102

    This paper discusses the number of scholars and their scientific interests in the reign of Bu-veyhid. Buveyhid the most important Iranian-Shi ‘it dynasties appeared in the early era of Islam. They were so powerful that the Abbasid Caliphs had to obey them. According to their Shi ‘it religion, they practiced the idea of democracy and all sects were free in their reign. According to the survey more than 350 scholars were prominent in this period, during 320/900- 450/1050. If we count their specialty, the number increases to about 714. What is in-teresting is that we can find all fields specialists at that time. They are from all religions and also Islamic sects. The number of Shi ‘it scholars is outstanding among them.

    Keywords: Buveyhids, Scientific approach, Abbasid Caliphs, Islamic history, Shi ‘it, dynasty
  • Seyed Habiballah Lazgee, Seyyed Majid Hosseini-Nejad Pages 103-122

    The people and nation of Central Asia: Turkmans live in the north of Afghanistan and the east of the Caspian sea and at some parts of Turkmenistan and Uzbekistan.Iranian Turk-mans live in the north east of Iran in Turkman Sahra.They have a special, rich and indige-nous culture. There are many fables and beliefs on the making of Turkman carpets. Here we recall the tale of “Agh-Morad”3. Most of the designs used in the “Pazirik”4 carpet are quite similar to those of Turkman. Turkman carpets are weaved by women in a way that differentiate them from other carpets. Up to 25 colors are being used with approximately 40 designs. Turkman carpets resemble paintings of the museums and royal castles. The raw materials used to weave Turkman carpets are wool, fluff, cotton and thread. The weaving tools are hackle, small knife, scissors and Anavich. Today there are two types of carpets in Turkman Sahra: Satligh (for business) and Tootligh (for own use). Another important aspect contributing nation’s cultural heritage is turkman music which is reminiscent of the people’s old traditions and sensational epics, which they singin bitter sweet sorrows and joyous way. This article discusses about the history of Turkman music and the position of the Bakhshies in Turkman Sahra (the desert of Turkman) and their way of living. Turkman music comprises affectionate, serenading, epic and warlike, festive and ceremony. In view of its style of performance, Turkman music is either, instrumental, vocal or instru-mental-vocal. It is also known as field or mountainside music according to its geographical location. The common musical divisions of Turkman are Mokhammas (pentagonal), Navayee, Ghe’re’ghler and Tashnid or Tajnis. With approximately 500 Maghams (tunes) In Turkman music Turkman’s musical instruments are Dotar, Ney (pipe), Kamancheh (vio-lin-like instrument resting on the ground during performance) and Zanboorak (crossbow). There are people called Porkhan who use music in their medical practices. The fables and folklore of the Turkman people also play Iran’s cultural heritage and reflect the depth of their attitudes, thoughts and ideals and even their way of living. The main part of Turkman folklore is made up of oral literature which includes: -Laleh (a lyric sung by Turkman girls) -Artaki and tales -Ataladi Souzi (proverbs) -Zekr (sonnets and the dagger dance) One of the most important Turkman fables is a tale about their ancestors in which a man named Yafes is introduced as the great ancestor of the Turk and Turkman people. According to folklore the people of Turkman originated from 24 tribes, each of them had a special symbol like eagle, falcon and so on. Among them three are in Iran: Tekkeh, Yamout and Googlang. Turkman people believe in lucky and unlucky days. There is a well-known story called “Agh Pamegh” in this regard.

    Keywords: Turkman carpet, wool, fluff, hackle, small knife, music, Turkman, Bakhshi, Navayee, Mokhammas, Magham (tune), folklore, Laleh, tale, Ataladi, Zekr
  • Seyed Kamaleddin Mousavi Pages 123-132

    People usually associate power with military force, multinational corporations, as well as ele-vated political positions. However, marriage and family are not exempted from power strug-gles too; couples often encounter power issues. Present article discusses power in families with focussing on power between married partners or conjugal power.The paper also high-lights some of the questions like, what are the sources of conjugal power? what are the deci-sion-making areas? what are the analytical models of power relation among Iranian fami-lies?and tries to find out answer of these questions. At the beginning, it discusses some classic theories and studies about decision making in marriage and family life and then look at what new generations of social scientists say about conjugal power. Finally, taking advantage of document and comparative analysis as the main methods used in this paper, it tries to exam-ine the structure of power relations in Iranian contemporary family.

    Keywords: Family life cycle, Patriarchal system, Family roles, family structure, Power pyramid in the family, analytical model of cultural context, making decision in the family
  • Mahmoud Mehrmohammadi Pages 133-144

    In most of the education systems throughout the world, art is viewed as a subject of study with secondary importance. This is while art, understood in light of its profound impact on the development of human cultures, can perform unique educational functions that are out of the reach of other subjects. All-round education, therefore, is only obtained through an art-reach education program. Art education has been subject to a historical isolation and inattention in the education sys-tem of Iran. Recently, though, policy makers have initiated a comprehensive reform in this area. The initiative starts from the elementary school and will cover all the stages of school-ing in a piecemeal style. This article presents the reader with an account of the current situation and reviews the newly adopted art curricula for the elementary school. A critique of the new curricula in light of the author’s version of an ideal curriculum appears in the concluding section of the article.

    Keywords: Teacher as researcher, Reflective Practitioner
  • Akbar Mirhasani, Ramin Akbari, Nabi Karimi Allvar Pages 145-159

    This work supports the effectiveness of the employment of communication strategies for bet-ter and more efficient communication. Communication strategies varies as a function of dif-ferent factors such as personality traits, pedagogical setting, L2 context, etc. The present re-search aimed at delving into the relationship between shyness, task nature and the frequency and type of communication strategies used by the subjects. The subjects of the study were 168 male and female students at Ilam university and Islamic Azad University of Tehran (South Branch). The subjects took a Michigan test of language proficiency. Out of 168 sub-jects taking the Michigan test, 106 were found to be homogenous and qualified to take part in three different communicative activities: Free Discussion, Translation, and Story Recon-struction. Out of the 106 subjects 102 took part in the above-mentioned activities. They were also given to fill up the Stanford Shyness questionnaire. The statistical procedure of Chi-Square was used for the purpose of the study. It was shown that shyness affects the adoption and choice of communication strategies negatively. i.e. non-shy students use more communication strategies than their shy counterparts, and also that non-shy students use more achievement strategies vis-à-vis their shy friends, while the latter group preferred to use more avoidance strategies. The study, however, couldn’t establish and confirm any relationship between the type of task and the type of communication strategies used by the subjects.

    Keywords: Communication strategies, Task nature, shyness, code, conceptual strategies, avoidance, achievement strategies