فهرست مطالب

درسهایی از مکتب اسلام - سال پنجاهم شماره 6 (پیاپی 654، شهریور 1389)

ماهنامه درسهایی از مکتب اسلام
سال پنجاهم شماره 6 (پیاپی 654، شهریور 1389)

  • 74 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1389/06/01
  • تعداد عناوین: 11
|
  • آیت الله جعفر سبحانی صفحه 8
    مرجعیت علمی و فکری اهل بیت برای امت اسلامی یکی از شؤون امامت و پیشوایی امت است. در این نوشتار، مرجعیت اهل بیت را با استناد به حدیث ثقلین، حدیث سفینه و نیز حدیث دوازده نفر بودن جانشینان پیامبر، مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.
  • فرج الله فرج اللهی صفحه 18
    در شماره گذشته به شکست سحر ساحران از معجزه الهی موسی و ایمان ساحران و آسیه و درماندگی فرعون و عصبانیت او اشاره شد
  • غلامرضا گلی زواره صفحه 28
    در سال های اخیر حدود پنجاه هزار فرانسوی آیین اسلام را پذیرفته اند.
    *موج اسلام هراسی در فرانسه بیداد می کند و تهمت هایی سلسله ای توسط رسانه ها بر ضد اسلام سازماندهی و تکرار می شود.
    *با وجود آن که در فرانسه حدود دو میلیون نفر مسلمان زندگی می کنند و ده درصد کل جمعیت این کشور را تشکیل می دهند از هر گونه کرسی پارلمانی محروم هستند.
    *دولت فرانسه علاقه مند یافتن گروه هایی از میان مسلمانان است که یک اسلام کم خاصیت و بی تحرک را قبول دارند و از هیجان های اجتماعی و سیاسی بیزارند تا هنگام بحران بتواند با آنان مذاکره کند.
  • محمود حکیمی صفحه 38
    خالد، سلمان و ویلیام از سوی مؤسسه پژوهش ادیان، از اروپا به کشور هندوستان می روند تا درباره دو مذهب غیرتوحیدی هندویی و بودایی و تاثیر آموزه های آن دو مذهب بر جوامع انسانی تحقیق کنند. سلمان شیعی مذهب است و آگاهی های بسیار از مذاهب و فرقه های دینی دارد. خالد که سال ها در یکی از مدارس وهابیان تحصیل کرده است هر زمان که فرصتی می یابد با سلمان به بحث می پردازد و از اندیشه های ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب دفاع می کند. ویلیام مسیحی است و از محتوای دو کتاب عهد عتیق و عهد جدید (تورات و انجیل) دفاع می کند. آنان در هر فرصتی به بحث و مجادله می پردازند. در یکی از روزها دوست خالد که نامش ابوسعید بود به آن ها پیوست. ابوسعید با صراحت اعلام کرد که اندیشه های وهابیان را بسیار مصیبت بار می داند. در هتل اقامتشان آن ها درباره آموزه های عهد عتیق و عهد جدید به بحث و مجادله با ویلیام پرداختند...
  • عباس رسولی صفحه 51
  • آرزو عزیزپور صفحه 53
    بررسی نقش رسانه های غربی بر روی جوانان از موضوعاتی است که باید با دو رویکرد متمایز به آن پرداخته شود. تنها در صورت آگاهی از نقش و جایگاه رسانه هاست که می توان از تاثیرات منفی رسانه های مهاجم جلوگیری کرده، از فن آوری های جدید ارتباطی در جهت فرهنگ سازی مثبت و تسهیل فرایند رشد بهینه و سالم جوانان بهره برداری کرد.
    امروز نقش و جایگاه رسانه ها در حدی است که نمی توان زندگی را بی حضور آن ها قابل تصور دانست. رسانه ها فقط وسیله سرگرمی نیستند؛ بلکه در بسیاری از جنبه های فعالیت اجتماعی و فردی ما دخالت و نقش دارند. شکاف نسلی، یکی از کارکردهای مهم رسانه ها به ویژه رسانه های غربی است. البته عوامل اجتماعی متعددی بر دورشدن نسل ها از یکدیگر و بروز شکاف نسلی تاثیرگذار هستند ولی در این میان وسایل ارتباط جمعی نقش بارزی دارند.
    در زمینه نقش رسانه ها در دگرگونی ارزش های فردی و اجتماعی جوامع، می توان به یکی از پارادایم های مسلط در حوزه ارتباطات و توسعه در دهه های 60 تا 70 میلادی اشاره کرد که به رسانه ها به عنوان موتور دگرگونی و تغییر ارزش های جوامع سنتی و ورود به جامعه مدرن تاکید می شود.
  • مهرانگیز توتونچی صفحه 69
    وزوز گوش یک صدای غیرطبیعی در گوش یا درون سر است بدون این که با منابع خارجی ایجادکننده آن ارتباطی داشته باشد. معمولا صدا به صورت زنگ، وزوز و همهمه احساس می شود که می تواند به صورت حمله ای، دائمی، ضربان دار یا یکنواخت یا حتی همراه با کاهش شنوایی باشد. وزوز گوش معمولا ناشناخته است اما ممکن است به علل آسیب در حلزون گوش، سیستم عصبی، عروقی، مکانیکی، عضلانی یا بدخیمی باشد.