فهرست مطالب

مهندسی برق و الکترونیک ایران - سال هفتم شماره 1 (بهار و تابستان 1389)

مجله مهندسی برق و الکترونیک ایران
سال هفتم شماره 1 (بهار و تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/01/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • نوشین واثقی، محمد صادق ابریشمیان صفحه 1
    یک کلاس جدید از مواد جاذب راداری در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند. در ساختارهای چند لایه صفحه ای، ترکیبی از مواد پاشنده RH و همچنین فرامواد پاشنده در نظر گرفته شده است و به جهت تحقق پذیری فیزیکی، از رابطه پاشندگی مواد استفاده شده است و مقادیر در تمامی باند فرکانسی، ثابت فرض نشده اند. موج تابشی صفحه ای است با پلاریزاسیون TM،TE که به صورت عمودی یا مایل به ساختار چند لایه صفحه ای می تابد. بهینه سازی روی یک پهنای باند فرکانسی، محدوده ای از زوایای تابش و همچنین به صورت توامان روی صورت پذیرفته است که نتایج قابل قبولی ارایه داده است. در ضمن به علت پیچیدگی توابع و تعداد زیاد پارامترها، از الگوریتم ژنتیک برای بهینه سازی استفاده شده است.
    کلیدواژگان: پراکندگی امواج الکترومغناطیسی، فرامواد، محیط های چند لایه
  • نسرین دخت باطنی پور، کامیار ثقفی، محمد کاظم مروج فروشی صفحه 9
    در این مقاله، با استفاده از روش انتگرال مسیر مونت کارلو، انرژی نقطه ی کوانتومی سهموی در شرایط مختلف را محاسبه کرده و چگالی الکترون را به دست آورده ایم. نقش پارامترهایی مانند دما، تعداد الکترون های محصور شده در نقطه ی کوانتومی و برهم کنش الکترون ها بر انرژی پایه ی نقطه ی کوانتومی را بررسی و چگونگی تشکیل مولکول ویگنر را تشریح کرده ایم. همچنین تاثیر میدان مغناطیسی بر انرژی نقطه کوانتومی و نقش آن در افزایش فاصله بین سطوح انرژی را به طور ویژه بررسی کرده ایم.
    کلیدواژگان: انتگرال مسیر مونت کارلو، مولکول ویگنر، نقطه ی کوانتومی سهموی، نوسان گر هماهنگ
  • مجتبی ابوالقاسمی، حسن آقایی نیا، کریم فائز صفحه 15
    در این مقاله دو روش پنهان شکنی جدید بر اساس ماتریس هم وقوعی تصویر ارائه شده است. نشان داده شده است که با استفاده از ویژگی های استخراج شده از این ماتریس می توان تمایز بین تصاویر پوشانه و گنجانه را انجام داد. این ویژگی ها شامل انرژی، انتروپی، تباین، گشتاور تفاضل معکوس، بیشینه احتمال و هم بستگی است. با استفاده از دسته بندی کننده SVM، جداسازی تصاویر گنجانه و پوشانه انجام گردید. در روش دوم عناصر قطری ماتریس هم وقوعی مستقیما به عنوان ویژگی استفاده شده و برای کاهش ابعاد ویژگی نیز ایده حذف تعدادی از بیتهای با ارزش قبل از محاسبه ماتریس هم وقوعی بکار گرفته شد. آزمایشاتی بر روی 1800 تصویر برای آلگوریتمهای پنهان نگاری LSB و LSB وفقی (LSBM) با نرخهای مختلف انجام گردید. چند روش پنهان شکنی نیز جهت مقایسه پیاده گردید و برای مقایسه بر روی پایگاه تصویر یکسان آزمایش شد. بررسی های انجام شده نشان می دهد روش های پیشنهادی برای پنهان شکنی نسبت به روش های قبلی نتایج بهتری را بدست می دهد و ویژگی های در نظر گرفته شده برای پنهان شکنی مناسب می باشند.
    کلیدواژگان: پنهان نگاری، پنهان شکنی، ماتریس هم وقوعی، درج LSB و LSB وفقی
  • عباس ترابی اردکانی، محمد باقر غفرانی صفحه 25
    در این مقاله رقابت پذیری اقتصادی نیروگاه های هسته ای در ایران، در مقایسه با نیروگاه های فسیلی مورد تحلیل قرار گرفته است. بدین منظور ابتدا عوامل تاثیرگذار در مقایسه اقتصادی نیروگاه های حرارتی همچون هزینه سرمایه گذاری، هزینه تعمیر و نگهداری، هزینه سوخت، نرخ تنزیل و مالیات آلاینده ها شناسایی شده و سپس با استفاده از روش تحلیل غربالی تاثیر هر یک از پارامترها به دقت مورد بررسی قرار گرفته است. در این روش، نقاط سر به سر قیمت گاز، به عنوان تاثیرگذارترین پارامتر در هزینه تمام شده نیروگاه های فسیلی و هزینه-سرمایه گذاری ویژه، به عنوان تاثیرگذارترین پارامتر در هزینه تمام شده نیروگاه های هسته ای، درضریب ظرفیت ثابت 8/. (که مبنای اکثر گزارشات معتبر بین المللی است)محاسبه شده است. نتایج بررسی نشان می دهد که در خوشبینانه ترین حالت یعنی هزینه سرمایه گذاری 1500 دلار به ازای هر کیلووات ظرفیت نصب شده نیروگاه های هسته ای، این نیروگاه ها به ازای حداقل قیمت گاز 7 سنت به ازای هر متر مکعب با نیروگاه های فسیلی رقابت پذیر خواهند بود و با افزایش هزینه سرمایه گذاری به 2500 دلار، این حداقل قیمت به 17 سنت افزایش می یابد. با توجه به اینکه قیمت تمام شده گاز ایران در شرایط فعلی بین 3 تا 5/4 سنت به ازای هر متر مکعب است و هزینه فرصت آن با توجه به ناچیز بودن پتانسیل صادرات نسبت به ذخایر موجود نزدیک به صفر است، رقابت پذیری اقتصادی نیروگاه های هسته ای در شرایط فعلی جای بحث دارد. افزایش هر چه بیشتر هزینه فرصت گاز موجب افزایش قابل توجه رقابت پذیری نیروگاه های هسته ای در کشور خواهد شد. لازم به ذکر است که نتایج بدست آمده بر اساس مفروضات اقتصادی 2005-2007 است که به صورت سالانه قابل روز آمد شدن است.
    کلیدواژگان: نیروگاه های هسته ای، رقابت پذیری اقتصادی، هزینه سرمایه گذاری نیروگاه های هسته ای، هزینه فرصت
  • مهدی معلم، امیر فرخ پیام، حسین شیروانی، محمد کیوانفرد، بهزاد میرزاییان دهکردی صفحه 35
    در این مقاله روشی کارآمد به منظور تخمین حالت مؤلفه اصلی و هارمونیک ها در شبکه های توزیع شعاعی ارائه می شود. توسعه و گسترش دامنه کاربرد این روش به تحلیل مشاهده پذیری و رؤیت شوندگی شبکه ها و پردازش داده ها به طور جامع مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. از مهمترین مزیت های این روش قابلیت تشخیص داده های نادرست و پردازش صحیح آنها و قابلیت بکارگیری آن در مبحث تخمین حالت هارمونیکی در سیستم های شعاعی واقعی و عملی می باشد. در این مقاله با تست الگوریتم تخمین حالت بر داده های سیستم نمونه و همچنین قسمتی از شبکه توزیع شهرستان اصفهان، قابلیت و صحت عملکرد این روش هم برای مؤلفه اصلی فرکانس و هم مؤلفه هارمونیکی سوم و پنجم به طور کامل مورد بررسی قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: هارمونیک، تخمین حالت، شبکه های توزیع شعاعی، تشخیص داده نادرست
  • مهدی بابایی ترکمانی، حسن رستگار صفحه 53
    شبکه های گسترده ی خطوط انتقال گاز طبیعی و لزوم تقلیل فشار از سطح انتقال به سطح توزیع در مبادی ورودی شهرها، منجر به استفاده از فشارشکن های مکانیکی شده است. این کار، انرژی نهفته در گاز فشار بالا را هدر می دهد. با توجه به اهمیت روزافزون استفاده بهینه از انرژی هدررو در فرایندهای مختلف، لزوم بازیابی این منبع انرژی عظیم احساس می شود. توربین های انبساطی، انبساط گرهای چرخانی هستند که ضمن کاهش فشار گاز طبیعی، می توانند این انرژی را بازیافت نموده و برای تولید برق به ژنراتور الکتریکی یا مصارف دیگر از قبیل بارهای کمپرسوری تحویل دهند. از طرفی بدلیل تغییرات لحظه ای و تصادفی فشار و دبی گاز ورودی به توربین انبساطی، توان تولیدی آن متغیر می باشد که در نتیجه در شبکه های ضعیف ایجاد فلیکر ولتاژ خواهد کرد. در این مقاله ضمن مدلسازی توربین انبساطی برای مطالعات فلیکر، میزان فلیکر ایجاد شده در شینه ی اتصال ژنراتور به شبکه مورد ارزیابی قرار می گیرد. همچنین اثرات تغییر مشخصات گاز ورودی به توربین انبساطی و پارامترهای شبکه توزیع بر میزان فلیکر ایجاد شده در نقطه کوپلینگ مشترک(PCC) مورد بررسی واقع می-شود.
    کلیدواژگان: بازیافت انرژی، توربین انبساطی، ژنراتور سنکرون، فلیکر ولتاژ، گاز طبیعی، مدلسازی
  • تقی سامی، احمد غلامی، سید محمد شهرتاش صفحه 61
    به منظور پیشگیری از خرابی های ناگهانی، تخمین و پیش بینی عمر سپری شده و باقیمانده در کلیه سیستمهای عایقی به عنوان یک ضرورت غیر قابل انکار شناخته شده و در هر سیستمی با روش های مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد. در دهه های اخیر، با توجه به ویژگی های الکتریکی، حرارتی، مکانیکی و شیمیایی مناسبتر، کابلهای با عایق پلی اتیلن کراسلینک بطور گسترده جایگزین کابل های روغنی شده اند. اگر چه قابلیت اطمینان شبکه های زیر زمینی به مراتب بیشتر از شبکه های هوائی است، ولی تنش های مختلفی مثل حرارتی، الکتریکی، الکتریکی- حرارتی و تغییرات بار، عمر مفید بهره برداری کابل های مذکور را کاهش می دهند. در این مقاله برای تخمین عمر عایقی کابل های XLPE از شبکه های عصبی مصنوعی استفاده شده و ورودی های شبکه عصبی، دما، شدت میدان الکتریکی، مقاومت حرارتی خاک و مقاومت حرارتی دیگر لایه های کابل انتخاب شده است. با استفاده از شبکه های عصبی، در شرائط مختلف با ورودی های متنوع، عمر عایق و کابل پیش بینی می شود.
    کلیدواژگان: کابل XLPE، تنش حرارتی، تنش الکتریکی، تخمین عمر، شبکه های عصبی