فهرست مطالب

توسعه سازمانی پلیس - پیاپی 2 (مهر و آبان 1383)

نشریه توسعه سازمانی پلیس
پیاپی 2 (مهر و آبان 1383)

  • تاریخ انتشار: 1383/07/10
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمود ظریفیان یگانه، رضوان قلمبر صفحه 5

    برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران، مرکز مطالعات و تحقیقات آموزش و نیروی انسانی ناجا با یاری خداوند متعال موفق به ساخت و هنجاریابی (بومی‌سازی) مقیاس استرس پلیس شده است. «مقیاس فشار شغلی (استرس) نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران» حاصل پژوهشی است که توسط ؛ آقای محمود ظریفیان یگانه وسرکار خانم رضوان قلمبر تحت نظارت آقای دکتر علی دلاور (طی سال‌های 13831381) انجام شده است. (قسمتی از نامه رییس مرکز که از راهنمای مقیاس نقل شده است) از سازندگان محترم آن خواسته شده که مقیاس مذکور را به خوانندگان گرامی نشریه معرفی کنند. فلذا مقاله زیر حاوی مطالبی است که مقیاس فشار شغلی نیروی انتظامی (Iran Police Stress Scale.1.) که مخفف آن (I.P.S.S.1.) است را معرفی می‌کند.

    کلیدواژگان: استرس (فشار روانی)، فشار شغلی، استرسور (روان فشار)، مقیاس فشار شغلی، فشار شغلی نیروی انتظامی ج، ا، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
  • آموزش پلیس جامعه محور بر اساس نظریه آندراگوژی / آموزش بزرگسالان بر محور تعامل با یادگیرندگان
    مایکل ال. بیرزر صفحه 18

    آموزش پلیس در فرآیند ایجاد تغییر در سازمان پلیس ابزار مهمی به‌شمار می‌آید. با پیاده شدن هر چه بیشتر راهبرد "پلیس جامعه محور" در سازمان های پلیس ایالات متحده، آموزش، بخش مهمی از این رویکرد را تشکیل خواهد داد. در گذشته رویکرد مهمی که به‌صورت سنتی در حوزه آموزش پلیس رواج داشت، "رویکرد رفتاری" بود که البته در رویکرد جدید "پلیس جامعه محور" و برنامه آموزش مبتنی بر آن هیچ کارایی‌ نخواهد داشت. در آموزش نیروهای جدید و قدیم پلیس نیز رویکرد آموزش، همواره معلم محور بوده است. در این میان دست‌اندرکارانی که به آموزش نیروی پلیس اهتمام می‌ورزند، مسلما از چارچوب آموزشی دانشجو محور بهره زیادی خواهند برد. در این مقاله به‌کارگیری نظریه آندراگوژی (آموزش بزرگسالان بر محور تعامل با یادگیرندگان) در آموزش پلیس مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و ویژگی‌های خاص تعامل یادگیری در کلاس های آموزش پلیس را مشخص می‌سازد.با توجه به شکافی که میان نظریه تا عمل بر ذهن دست اندرکاران آموزش پلیس وجود دارد، این نظریه برآن است تا راهی برای پرکردن این شکاف ارایه دهد.

    کلیدواژگان: پلیس، آموزش، آموزش بزرگسالان، شیوه یادگیری، پلیس جامعه محور
  • محمدحسین الیاسی صفحه 42

    روان شناسان به طور کلی سه دسته عامل را در نظم و انضباط موثر می‌دانند که عبارتند از: عوامل مربوط به یگان، عوامل مربوط به فرماندهان و عوامل مربوط به موقعیت. در این مقاله به بررسی تاثیر دو عامل اول بر تقویت نظم و انضباط پرداخته خواهد شد. یگان‌های دارای نظم بالا معمولا از انسجام بالایی برخوردارند. نیاز مشترک، داشتن دشمن مشترک، منافع مشترک و نشاط مشترک در بالا بردن انسجام در یگان‌های نظامی و انتظامی تاثیر زیادی دارند. علاوه بر انسجام، دستورالعمل‌های روشن، عدم اجمال در نقش و تعارض در نقش و ممانعت از شکل‌گیری نظرات مخالف می‌تواند در تقویت نظم و انضباط موثر باشد. علاوه بر عوامل مربوط به یگان، عوامل مربوط به فرماندهی نیز در ایجاد و تقویت نظم و انضباط تاثیر گذارند. در این خصوص معمولا پنج منبع قدرت در مدیریت و تاثیر آن بر اطاعت‌پذیری و نظم‌پذیری زیردستان بحث می‌شود. این پنج منبع عبارتند از: قدرت قهری، قدرت پاداش، قدرت قانونی، قدرت مرجع، قدرت تخصصی، در این مقاله به روش‌های افزایش اطاعت‌پذیری و انضباط براساس هر کدام از این منابع قدرت اشاره شده است.

    کلیدواژگان: نظم و انظباط، روان شناختی نظم و انظباط، نقش فرماندهان، مراکز آموزش ناجا، تقویت نظم و انضباط، اطاعت پذیری، نظم پذیری
  • مجتبی بذرافشان مقدم، داود باقرزاده صفحه 56

    امروزه بر همگان آشکار است که افراد نه فقط به دلیل تامین نیازهای اولیه مادی کار می‌کنند، بلکه کار برای کارکنان امروزی با مسایل روانی و اجتماعی پیوند خورده است. اما گاهی اوقات عواملی سبب می‌شوند که علاقه و انگیزه جدی برای کارکردن نداشته باشند و در واقع، عواملی باعث می‌شود کارکنان، کاری که از آنان انتظار می‌رود، انجام ندهند برخی از این عوامل عبارتند از: عدم انگیزندگی محیط کار، روش‌های کاری مدیران، عدم پاداش برای انجام کارهای خوب کارکنان، اعمال پاداش و تنبیه به صورت غلط، مشکلات شخصی، اولویت ‌بندی کارها، ندانستن چگونگی انجام کار، روشن نبودن انتظارات مدیران از کارکنان، عدم آگاهی از اهمیت و ضرورت کار، حقوق و دستمزد و فرسودگی شغلی. در این مقاله سعی شده است عوامل مذکور به صورت مختصر تبیین و راه‌حل‌های مناسب برای هر یک ارایه شود.

    کلیدواژگان: تواناسازی، فرسودگی شغلی، انتظارات، رضایت شغلی، پاداش، تنبیه، حقوق و دستمزد، انگیزش، انگیزندگی، ضرورت انجام کار، چگونگی انجام کار
  • محمدرضا جهانی، هادی شیرزاد صفحه 73

    انتشار عمدی عوامل بیولوژیک توسط تروریست‌ها مشکل بالقوه‌ای است که به صورتی فزاینده نگرانی جوامع امنیتی، انتظامی، پزشکی و بهداشت عمومی را برانگیخته است. اسپورهای باسیل آنتراسیس با توجه به ویژگی‌های آن گزینه مناسب بالقوه احتمالی برای استفاده در حملات و تهدیدات بیوتروریسمی بویژه توسط بسته‌ها و نامه‌های آلوده می‌باشد. آشنایی عموم مردم و کارکنان نیروی انتظامی ، خدمات بهداشتی و درمانی با این حملات و نحوه برخورد و سازماندهی آن ها نقش بسزایی در مدیریت بحران‌های حاصله و در کنترل داشتن حوادث و حملات بیوتروریستی دارد که در این مقاله بدان پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: بیوتروریسم، نیروی انتظامی، بسته ها و پاکت نامه های مشکوک، سیاه زخم، حملات بیولوژیکی
  • رسول فروتن صفحه 84

    این مطلب گزارشی است از برگزاری اولین دوره آموزش عرضی تخصصی معاونین و مدیران رده‌های تابعه طرح و برنامه و بودجه ناجا در سال 1383.

    کلیدواژگان: دوره عرضی، آموزش ضمن خدمت، طرح و برنامه و بودجه ناجا
  • صفحه 87

    این مقاله، مطلبی است که به بررسی خدمت نظام وظیفه در جمهوری فدرال آلمان می‌پردازد.

    کلیدواژگان: نظام وظیفه، آلمان
  • عبدالرضا رستمی صفحه 97

    در این مقاله به منظور آشنایی با نیروی انسانی پلیس در بریتانیا، مطالبی گردآوری و ترجمه شده است.

    کلیدواژگان: نیروی انسانی، بریتانیا، پلیس