فهرست مطالب

توسعه سازمانی پلیس - پیاپی 3 (آذر و دی 1383)

نشریه توسعه سازمانی پلیس
پیاپی 3 (آذر و دی 1383)

  • تاریخ انتشار: 1383/09/05
  • تعداد عناوین: 4
|
  • علی محمد احمدوند، امیرمسعود عطایی جعفری صفحه 5

    فناوری اطلاعات با سرعت شگفت‌انگیزی تمامی ارکان حیات بشری از جمه مقوله نظم و امنیت و آرامش عمومی را دستخوش تحولات و دگرگونی‌های اساسی نموده است. هم‌زمان با تحولات قرن بیستم و فرایند جهانی شدن، در عصر حاضر فناوری اطلاعات و ارتباطات، امکان ظهور جامعه شبکه‌ای را فراهم آورده است که تعاریف جدیدی از هویت‌ها و جوامع انسانی عرضه می‌کند، جهان جدید به صورت شبکه‌ای درآمده که بافت اصلی آن را اطلاعات و نظام ارتباطات الکترونیک تشکیل می‌دهد. در پس این جامعه شبکه‌ای، تغییر ماهیت مراودات اجتماعی به شکل جوامع مجازی و معاشرت‌های الکترونیکی از طریق متون الکترونیک و سیستم چند رسانه‌ای به عنوان محیط نمادین پدید آمده است که باعث پیدایش نوعی ناامنی اجتماعی و جرایم و بزه‌کاری جدید در فضاهای مجازی شده است. این مقاله سعی در بررسی نقش فناوری اطلاعات (IT) در سیستم پلیس و فضاهای مجازی جرایم در ایران و تدوین راهبرد فناوری اطلاعات در سیستم پلیس جمهوری اسلامی ایران دارد.

    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات (IT)، ارتباطات الکترونیک، جامعه شبکه ای، نظم و امنیت اجتماعی، سیستم پلیس ایران، فضاهای مجازی جرایم و راهبرد IT
  • مجید سلیمی دانشکر صفحه 29

    نوشتار مذکور بر آن است تا ضمن به تصویر کشیدن فرایند جامعه‌پذیری سازمانی، نقش و تاثیر آن را در فرهنگ سازمان بیان دارد. جامعه‌پذیری سازمانی فرایندی است که طی آن افراد جدیدالورود با ارزش‌ها، رفتارهای مطلوب، نگرش‌ها، قوانین و چارچوب‌های سازمان آشنا شده که در واقع اولین مواجهه مستقیم فرد با سازمان تلقی می‌گردد. در این فرایند او از سیستم پاداش، ارزشیابی عمکرد، و کار راهه شغلی اطلاع کسب کرده و ضمن آشنا شدن با سازمان در مراحل قبل از ورود، حین ورود، و بعد از ورود به وسع و عمق ارزش‌های سازمان در طی زمان آگاه می‌شود. صاحب‌نظرانی مثل ریچارد پاسکال، فرد لوتانز و ادگار شاین و اغلب کسانی که در حوزه باب فرهنگ سازمانی دارای آثار و نوشته‌های علمی می‌باشند، به مفهوم جامعه‌پذیری سازمانی اشاره کرده‌اند. امروزه، مدیریت آموزشی می‌تواند بخشی از کارکردهای آموزش نیروی انسانی خود را در پاس داشت فرایند جامعه‌پذیری سازمانی دنبال نماید. عطف توجه به این فرایند در سایه مواجهه علمی و منطقی میسر خواهد بود. به عبارتی نباید آن را مفهومی ساده و یا در حاشیه تصور کرد، زیرا نادیده گرفتن آن صدمات و کارهای موازی زیادی را به سازمان تحمیل خواهد کرد. در این راستا مدیریت آموزش می‌تواند با همکاری بخش مدیریت منابع انسانی نسبت به پیاده‌سازی این مفهوم جهت حفظ و پاس‌داشت ارزش‌ها، باورها، نگرش‌ها، رفتارها، فعالیت‌های کاری وهر آنچه که در نظر سازمان مطلوب است وارج و قرب دارد، اقدام کند. هر سازمانی برای خویش دارای مفروضات بینادین، ارزش‌ها، و رفتارها (به تعبیر ادگارشاین) می‌باشد که به مرور زمان ممکن است کم رنگ شود یا از چنان ریشه‌ای برخوردار شود که تغییر آن در صورت ضرورت مشکل شود. در این کارزار مفهوم جامعه‌پذیری سازمانی می‌تواند داعیه ایجاد حفظ و فرهنگ سازمانی و ایجاد تغییرات نسبی در آن را داشته باشد. این نوشتار در صدد رون کردن ابعاد و حدود و ثغور سیوالات زیر است: 1- جامعه‌پذیری سازمانی چیست؟ 2- جامعه‌پذیری سازمانی چه فرایندی دارد؟ 3- فرهنگ سازمانی چیست؟ چگونگی خلق، ایجاد و تغییر آن چیست؟ 4- نقش جامعه‌پذیری سازمانی در مدیریت فرهنگ سازمانی و ارزش‌های آن چیست؟ 5- یادگیری سازمانی و جامعه‌پذیری سازمانی چه رابطه‌ای دارند؟ 6- نقش مدیریت آموزشی، مدیریت منابع انسانی در پاس‌داشت مفاهیم فوق‌الذکر چه می‌تواند باشد؟ 7- رهیافت‌های علمی مفهوم جامعه‌پذیری برای بخش نیروی انسانی سازمان‌ها چه می‌تواند باشد؟

    کلیدواژگان: جامعه پذیری سازمانی، فرهنگ سازمانی، یادگیری سازمانی، آموزش، مدیریت آموزشی، مدیریت منابع انسانی، کارراهه شغلی، فرهنگ اصلی، خرده فرهنگ ها
  • علی دلاور، ابراهیم علیزاده، علی محمد رضایی صفحه 57

    گسترش مصرف مواد مخدر توسط دانش‌آموزان و افزایش شیوع احساس ناامنی در کانون خانواده جزء معضلات اساسی جامعه است. با توجه به این که قبیل معضلات اثرات سوء در همه زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... دارند. بررسی وضعیت موجود و دلایل چنین معضلاتی کمک شایانی به همه سازمان‌های دست‌اندرکار و از جمله نیروی انتظامی می‌نمایند. چرا که پایه و اساس ماموریت‌های پلیسی، پیشگیری از جرایم و بی‌نظمی‌هاست و بنابر اعتقاد فرمانده پلیس استرالیا یکی از راهکارهای مناسب برای حل معضل مواد مخدر، آغاز و توسعه مبارزات سازنده علیه مواد مخدر در مدارس توسط پلیس است. لذا در این تحقیق تلاش شده تا میزان شیوع ناایمنی دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر تهران در کانون خانواده مشخص و رابطه آن با نگرش به مواد مخدر مورد بررسی قرار گیرد. به همین منظور 863 دانش آموز دختر و پسر مقطع متوسطه به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای طبقه‌بندی انتخاب و رابطه بین ناایمنی در کانون خانواده با نگرش آنها به مواد مخدر مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصله نشان داد که بین ناایمنی در کانون خانواده و نگرش دانش‌آموزان نسبت به اثرات فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی موادمخدر، علاقه آنها به مصرف مواد و هم‌چنین تصورات غیرواقعی آنها در مورد خطرات موارد مخدر رابطه مثبتی وجود دارد، یعنی با افزایش ناایمنی فرزندان در کانون خانواده، نگرش‌ آنها نسبت به اثرات فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مواد مخدر مثبت‌تر، علاقه و تمایل آنها به مصرف مواد مخدر بیشتر و تصورات غیرواقعی آنها در مورد اثرات سوء مواد مخدر بیشتر شده است.

    کلیدواژگان: مواد مخدر، ناایمنی در کانون خانواده، کانون خانواده، ناامنی در خانواده، ناایمنی دانش آموزان
  • غلامرضا غیاثوند صفحه 85

    در این مقاله یادگیری و یادگیری سازمانی از جنبه‌های متعدد مورد بررسی قرار گرفته بدین معنی که یادگیری سازمانی از یادگیری اعضای سازمان ناشی می‌شود و یادگیری فردی یا سازمانی مانند پلی گذشته را به حال و حال را به آینده متصل می‌کند، یادگیری سازمانی بر پایه یادگیری فردی استوار است که با انتقال به بقیه اعضای سازمان در سیاست‌های سازمانی، خط‌مش‌ها، هنجارهای فرهنگی، و قواعد سازمانی تجسم می‌یابد. درادامه به سازمان یادگیرنده اشاره شده است که فرایند یادگیری هنگامی تحقق می‌یابد که تغییری در رفتار و عملکرد افراد مشاهده شود. از این رو تغییر در ادراک، نحوه تفکر، به خاطر سپردن و تشخیص افراد هم در دایره آثار یادگیری قرار می‌گیرد و هم‌چنین مدیریت در سازمان‌های یادگیرنده به طور واقعی چگونه انجام می‌شود ویژگی‌های مهم سازمان‌های یادگیرنده، تعاریف تغییر رفتار و ویژگی‌های آن و هم‌چنین پاسخ به این سیوال که چگونه از تغییرات برای تحقق اهداف سازمان بهره بگیریم در این مقاله آمده است.

    کلیدواژگان: یادگیری، تغییر رفتار در سازمان، یادگیری سازمانی، تغییر رفتار، سازمان یادگیرنده