فهرست مطالب

مجله دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی
سال چهارم شماره 4 (زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/10/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمد تقی پور، اسماعیل ابراهیمی تکامجانی، مهیار صلواتی، بهرام مبینی، هاجر ذکاوت صفحه 1
    مقدمه
    اطلاعات کافی در خصوص میزان جابجایی و چرخش مهره های کمری در جامعه ایرانی وجود ندارد. از این رو یک مطالعه مقدماتی با هدف بررسی میزان جابجایی و چرخش مهره های کمری افراد سالم در جامعه ایران انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی، 22 مرد داوطلب سالم در محدوده سنی 43-21 سال شرکت داشتند. متغیر های رادیوگرافی شامل جابجایی و چرخش مهره ها در سطح ساجیتال بودند که به روش Panjabi محاسبه شدند. از روش Putto برای اخذ رادیوگرافی فلکسیون – اکستانسیون استفاده شد. سه کلیشه در وضعیت های نوترال، فلکسیون و اکستانسیون کامل از بیماران اخد شد. پس از اسکن، کلیشه ها وارد محیط نرم افزار CARA شده و متغیر های مربوطه از آن استخراج شدند. از آماره های توصیفی به منظور توصیف متغیرهای مورد مطالعه استفاده شده است
    نتایج
    () جابجایی 15/1 میلی متر در سطح L1-2، 58/1 میلی متر در سطح L2-3، 44/2 میلی متر سطح L3-4، 80/2 میلی متر در سطح L4-5 و 18/1 میلی متر در سطح L5-S1 بدست آمد. () میزان چرخش 25/10 درجه در سطح L1-2، 83/11 درجه در سطح L2-3، 61/13 درجه در سطح L3-4، 11/17 درجه در سطح L4-5 و 26/16 درجه در سطح L5-S1 حاصل شد.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان دهنده متوسط جابجایی کمتر از 3 میلی متر و متوسط چرخش کمتر از 20 درجه در سطوح حرکتی ستون فقرات کمری می باشد که موافق با نظر برخی پژوهشگران و مخالف برخی دیگر است.
    کلیدواژگان: رادیوگرافی فلکسیون، اکستانسیون، ستون فقرات کمری، جابجایی مهره، چرخش مهره
  • حامد واحدی کفشگری، احمد خسروی صفحه 7
    مقدمه
    درمان شکستگی اینترتروکانتریک امروزه یکی از معضلات اصلی در سنین بالا محسوب می شود. به خصوص در شکستگی های ناپایدار و بیماران دارای استئوپروز شدید نتایج درمان جراحی مطلوب نمی باشد. عوامل مختلفی در نتایج درمان مؤثرند که در این مطالعه یک معیار جدید که احتمالا در پیش آگهی درمان مؤثر است، مطرح گردیده است.
    مواد و روش ها
    از مهر سال 1382 تا شهریور 1386، تعداد 128 بیمار که شکستگی اینترتروکانتریک ناپایدار داشته یا از نظر معیار (سایز) sighs استئوپروز نسبتا شدید داشته اند (گروه 3- 1) و به روش DHS عمل جراحی شده اند و در تمام بیماران فاصله نوک تا انتها (Tip Apex Distance) در محدوده mm25 بوده است، مطالعه شده اند. در این بیماران معیار Y/B (نسبت قطر گردن فمور در میانه آن به قطر بدنه (Nail)) X/A (نسبت بیش ترین قطر سر فمور به قطر سر میله) اندازه گیری شده و میزان شکست درمان در گروه های مختلف اندازه گیری شده است.
    نتایج
    میزان کلی شکست درمان 33(%26) بوده، میانگین سنی بیماران 4/74 سال، 86 بیمار زن و 42 بیمار مرد بوده اند. بیش ترین میزان شکست درمان (21 مورد) درگروه B1 که 6/3 ≤Y/B و هم چنین در گروه 2B (23 مورد) که 3≤X/A داشته اند دیده شده است. میانگین معیار Y/B، برابر 64/3 و میانگین معیار X/A، برابر با 08/3 بوده است.
    نتیجه گیری
    باتوجه به میزان بالای شکست درمان در کل بیماران (26%) و به ویژه میزان بالای آن در گروه های 1 Bو 2 Bکه نشان دهنده بالا بودن شکست درمان در اندازه های بالای سر و گردن فمور می باشد، باید در بیماران با شکستگی ناپایدار به ویژه افراد دارای اندازه های بالای سر و گردن فمور تمهیدات جدیدی برای بهبود پیش آگهی در نظر گرفته شود.
    کلیدواژگان: شکستگی اینترتروکانتریک، Tip Apex Distance، روش DHS
  • مهدی گودرزوند، حسن اژدری، رقیه خاکپای صفحه 11
    مقدمه
    فعال شدن مسیر آدنوزین مونوفسفات حلقوی (cAMP) سبب پردردی مکانیکی، حساس شدن نورون های دردی مسیر نخاعی و فسفریله شدن مسیر مولکولی پرتئین باندشونده به جزء پاسخ دهنده به cAMP CREB)) می شود که نسخه برداری ژنی را شروع می کند. بنابراین در این مطالعه نقش آدنلیل سیکلاز و مسیر cAMP در تسهیل سیناپسی در منطقه سری شکمی- میانی بصل النخاع (RVM) به دنبال تزریق فرمالین در کف پای حیوان مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه از 36 سر موش صحرایی نژاد اسپراگ- دالی در محدوده ی وزنی 300-250 گرم استفاده گردید. حیوانات به طور تصادفی به 6 گروه شاهد، حلال دارو (سالین)، شاهد جراحی و مقادیر 50، 100 و 200 نانومول SQ-22536 تقسیم شده و فرمالین در پای راست حیوانات تزریق گردید. میانگین نمره رفتارهای درد با استفاده از آزمون Anova در گروه های مختلف مقایسه شده است.
    نتایج
    تزریق داخلRVM غلظت 100 نانومولار SQ-22536 توانست در دقایق 5، 10، 15، 50 و 55 علایم رفتاری درد ناشی از تزریق فرمالین را به طور معناداری (05/0>P) کاهش دهد. هم چنین غلظت 200 نانومولار SQ-22536 تنها در دقیقه 15 رفتار دردی را کاهش داد.
    نتیجه گیری
    بنابراین مهار آدنلیل سیکلاز به وسیله SQ-22536 داخل RVMسبب کاهش رفتارهای دردی ناشی از آزمون فرمالین در موش صحرایی می شود.
    کلیدواژگان: مهارکننده آدنیلیل سیکلاز، SQ، 22536، آزمون فرمالین، ناحیه سری شکمی، میانی بصل النخاع، موش صحرایی
  • الهه هفت برادران، محمدعلی نیلفروش زاده، فریبا جعفری صفحه 18
    مقدمه
    بیماری لیشمانیوز جلدی (سالک) یک بیماری اندمیک و گسترده در سطح ایران می باشد. اسکار نازیبایی که از این بیماری به جا می ماند به عنوان یک مشکل جدی روانی برای این بیماری قلمداد می شود. این مطالعه جهت بررسی اثر کرم 5% تری کلرواستیک اسید در درمان ضایعات ندولر پاپولر لیشمانیوز جلدی طراحی گردید.
    مواد و روش ها
    در مطالعه case series از بیماران مبتلا به سالک مراجعه کننده به مرکز تحقیقات بیماری های پوستی و سالک، اسمیر به عمل آمد و در صورت مثبت بودن اسمیر به صورت تصادفی تحت درمان موضعی کرم TCA 5% روزانه 2 بار تا 8 هفته یا تا زمان بهبودی (اپیتلیزاسیون) کامل ضایعه قرار گرفتند. پس از پایان دوره درمان، بیماران بر اساس نحوه پاسخ به درمان در سه گروه بهبودی کامل، بهبودی نسبی و عدم بهبودی قرار گرفتند. بیماران 6 ماه پس از بهبودی کامل ضایعه از نظر اندازه اسکار ناشی از این بیماری بررسی شدند. یافته های به دست آمده توسط نرم افزار SPSS وارد رایانه شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    میانگین مساحت ضایعه قبل از درمان mm290/81± 81/38 بود که پس از 6 ماه از اتمام درمان mm21/9± 6/3 شده است. میزان بهبودی کامل از 1 نفر (3/6%) در هفته دوم به 13 نفر (%7/86) در هفته هفتم رسیده و در هفته هشتم کلیه بیماران پاسخ کامل داده بودند. بیماران عارضه مهمی پیدا نکردند و فقط یک بیمار دچار اریتم مختصر در هفته دوم و ادم در ناحیه مصرف کرم در هفته پنجم پیدا کرد که پس از 2 هفته برطرف شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به حصول بهبودی کامل در کلیه بیماران این مطالعه در هفته هشتم، عوارض و هزینه کم دارو نسبت به درمان های مشابه و اثربخشی تری کلرواستیک اسید در بهبودی اسکار، به نظر می رسد استفاده از کرم TCA 5% می تواند به عنوان یک درمان جایگزین در بیماران مبتلا به سالک مطرح شود. طراحی یک مطالعه دو سویه کور در این راستا جهت حصول نتیجه گیری قابل اعتماد ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: کرم تری کلرواستیک اسید، لیشمانیوز پوستی
  • محمدعلی اصلانخانی، علیرضا فارسی، زهرا فتحی رضایی، بهروز عبدلی، سیدحجت زمانی ثانی صفحه 22
    مقدمه
    ارزیابی تعادل برای بیش تر سالمندان در زمینه سلامت و بهداشت به منظور کمک در جهت اهداف درمانی مناسب، افزایش آگاهی از خطر زمین خوردن و تخصیص وسیله کمکی مناسب لازم و ضروری است. زمین خوردن ارتباط مستقیمی با سلامت عمومی افراد سالمند دارد و شناسایی زود هنگامش باعث کاهش این خطر می شود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف مقایسه سه روش ارزیابی عملکردی در شناسایی سالمندان با خطر زمین خوردن و بدون آن صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    تحقیق حاضر از نوع علی- مقایسه ای بود که بدین منظور تعداد 52 سالمند مرد و زن از سه پارک شهر تهران بعد از تکمیل پرسش نامه ارزیابی هشیاری به صورت در دسترس انتخاب و بنابر گزارش خود افراد، به دو گروه سالمند با سابقه زمین خوردن (27 نفر) و بدون سابقه زمین خوردن (25 نفر) تقسیم شدند. داده ها با استفاده از آزمون های: تعادل برگ، دسترسی عملکردی و آزمون زماندار برخاستن و برگشتن جمع آوری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنا داری 05/0>P انجام شد.
    نتایج
    نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه های سالمندان با سابقه زمین خوردن و بدون آن، در متغیر وابسته خطر زمین خوردن وجود دارد (0005/0=P) به طوری که سالمندان بدون سابقه زمین خوردن در همه آزمون ها وضعیت بهتری داشتند. هم چنین نشان داده شد که هر سه آزمون نسبت به هم دارای همبستگی معناداری هستند.
    نتیجه گیری
    به طور کلی می توان گفت هر سه آزمون در دو گروه دارای تفاوت های معناداری هستند و به کمک این ابزار می توان اختلال تعادل سالمندان را شناسایی کرد.
    کلیدواژگان: سالمندان، زمین خوردن، تعادل، با و بدون سابقه زمین خوردن
  • سید حمید شریف نیا، حمید حجتی، رقیه نظری، سوسن ساعت ساز، علی اکبر حق دوست، مصطفی قربانی، فاطمه حاجی حسینی صفحه 28
    مقدمه
    پرستاران به عنوان یک گروه پرخطر برای ابتلا به کمردرد شغلی شناخته شده اند. این پژوهش به منظور تعیین ارتباط کمردرد با عوامل روانی- اجتماعی و استرس های روانشناختی شغلی در پرستاران بیمارستان های شهر آمل انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تحلیلی 400 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های شهر آمل پرسش نامه ای شامل 3 قسمت اطلاعات دموگرافیک، استرس های روانی- اجتماعی مرتبط با کار و استرس های روانشناختی مرتبط با کار را تکمیل نمودند. نتایج به صورت نسبت شانس خام و تطبیق شده و فاصله اطمینان 95% بیان گردید.
    نتایج
    324 نفر (81%) پرستاران شرکت کننده طی یک سال گذشته حداقل یک بار کمردرد را تجربه کرده اند. میانگین سنی شرکت کنندگان 2/6+ 4/32 سال، میانگین قد 7/8+7/166 سانتی متر و میانگین وزن 8/9+7/67 کیلوگرم بود. از میان مشخصات فردی زن بودن (8/2OR=)، انجام ورزش منظم (4/0OR=)، افزایش قد به ازای هر سانتی متر (06/1OR=) و افزایش وزن به ازای هرکیلوگرم (04/1OR=) ارتباط معناداری با کمردرد نشان دادند. از میان عوامل روانی- اجتماعی مرتبط با کار مشاهده شد به ازای هر یک درجه افزایش در شدت نارضایتی ارتباط با همکاران احتمال بروز کمردرد 80% بیش تر می شود و از میان عوامل استرس زای شغلی به ازای هر یک درجه افزایش در طیف (همیشه، بیش تر اوقات، بعضی وقت ها، هرگز) عجله در کار احتمال بروز کمردرد 40% کم تر می شود.
    نتیجه گیری
    کمردرد یکی از جدی ترین مشکلات شغل پرستاری می باشد که با استرس های روانشناختی محیط کار در ارتباط است. بنابراین تعدیل و اصلاح محیط روانی- اجتماعی بیمارستان و آموزش تکنیک های کاهش استرس به منظور پیشگیری یا کاهش عوارض ناشی از کمردرد ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: کمردرد، عوامل روانی اجتماعی، استرس های روانشناختی، پرستاران
  • سیداحمد سیدعلی نقی، رضا چمن، محمودرضا اشرفی، فرحناز گنجی زاده، سعید زندیه، عباسعلی کشتکار، سیدمصطفی حسینی * صفحه 35
    مقدمه

    لکه های مغولی (Mongolian Spots- Congenital Dermal Melanocytosis) شایع ترین ضایعات پیگمانته در نوزادان می باشند که به صورت ماکول های مادرزادی با اندازه و رنگ های متنوع دیده می شوند. شایع ترین مکان لکه های مغولی در قسمت پایین کمر (ناحیه ساکروگلوتئال) می باشد. شیوع این لکه ها از 1% در نژاد قفقازی تا بیش از 90% در مغول ها گزارش شده است. تاکنون مطالعات محدودی در مورد بررسی فراوانی لکه های مغولی در ایران انجام گردیده است بنابراین مطالعه حاضر به بررسی شیوع این لکه ها و مکان های آن در نوزادان بیمارستان لولاگر تهران می پردازد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه توصیفی- تحلیلی به مدت 2 سال، در فاصله سال های 85-1383، در بیمارستان لولاگر تهران انجام پذیرفت. در این فاصله 1706 نوزاد توسط پزشک متخصص اطفال از نظر وجود لکه های مغولی و مکان های شایع آن مورد بررسی قرار گرفتند.

    نتایج

    بروز لکه های مغولی در بیمارستان لولاگر تهران 3/37% (637 نوزاد) بود. شایع ترین مکان لکه های مغولی ناحیه ساکرال و بعد از آن ناحیه گلوتئال بود. بین وجود لکه مغولی با جنس، ترم و پره ترم بودن نوزاد، سن مادران، وزن نوزادان و نوع زایمان، ارتباط معنادار وجود نداشت (05/0

    کلیدواژگان: لکه های مغولی، فراوانی، مکان های شایع
  • علی جنتی، محمدرضا ملکی، معصومه قلی زاده، محمدرضا نریمانی، سمانه وکیلی صفحه 39
    مقدمه
    با توجه به اجرای طرح پزشک خانواده در کشور هدف این پژوهش ارزیابی نقاط ضعف و قوت طرح در شهرستان مراغه، می باشد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی و مقطعی بوده و جامعه آماری این پژوهش را جمعیت تحت پوشش، پزشکان خانواده، مدیران و کارکنان مراکز بهداشتی درمانی تشکیل می دادند. تعداد نمونه مدیران و کارکنان، برابر با کل جامعه آماری بود، و حجم نمونه ی جمعیت، 375 نفر بود. روش جمع آوری داده ها، پرسش نامه و فرم جمع آوری داده ها بود که روایی و پایایی آن ها قبل از شروع مطالعه مورد تایید قرار گرفت.
    نتایج
    حدود 97 درصد از جمعیت، از اجرای طرح پزشک خانواده مطلع بوده، 6/97 درصد آن ها حداقل یک بار به پزشک خانواده مراجعه کرده بودند و 8/96 درصد آنان، دفترچه بیمه خدمات درمانی دریافت کرده بودند. نقاط قوت بارز طرح پزشک خانواده شامل: تشکیل پرونده سلامت، مراقبت بهتر و مؤثرتر از مادران باردار و کودکان زیر 6 سال، دسترسی آسان روستاییان به پزشک و دارو، کاهش هزینه های درمان بود و از نقاط ضعف عمده آن، می توان به مراجعات بیش از حد و ازدحام بیماران در خانه های بهداشت، عدم تامین شغلی برای کارکنان، پرداخت نشدن به موقع حقوق و مزایای اعضای تیم سلامت، محدود بودن زمان دسترسی به پزشک خانواده در روستا اشاره نمود.
    نتیجه گیری
    براساس یافته های این تحقیق پیشنهادهای زیر، به منظور رفع نقاط ضعف و بهبود کیفیت خدمات و افزایش رضایت مندی بیماران، مطرح می شود: تشکیل پرونده سلامت الکترونیکی برای جمعیت تحت پوشش، ایجاد انگیزه و توجیه پزشکان متخصص در نحوه برخورد با بیماران ارجاعی، باز تعریف دقیق جمعیت تحت پوشش، حل مشکلات معیشتی اعضای تیم سلامت، و پرداخت به موقع حقوق و مزایای آنان.
    کلیدواژگان: طرح پزشک خانواده، ازیابی پزشک خانواده، سیستم ارجاع
  • سیدعباس موسوی، الهام میرزایی، احمد خسروی صفحه 45
    مقدمه
    با توجه به شیوع نسبتا بالای اختلالات خواب در جمعیت عمومی و تاثیر آن بر عملکرد ذهنی و جسمی افراد، این مطالعه، با هدف بررسی الگوی خواب و خواب آلودگی روزانه و عوامل مؤثر بر آن در جمعیت شهری شهر شاهرود انجام شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه از تعداد 400 نفر نمونه انتخاب شده به روش تصادفی دو مرحله ای تعداد 377 نفر به یک پرسش نامه 48 سؤالی پاسخ دادند. به منظور بررسی میزان خواب آلودگی از پرسش نامه اپوورث و برای بررسی آپنه خواب و خرخر کردن از یک مقیاس 4 درجه ای استفاده شده است.
    نتایج
    میانگین سنی افراد تحت مطالعه 30 سال می باشد و زنان 3/62% جمعیت تحت مطالعه را تشکیل می دادند. در این مطالعه 41% نمونه ها بر اساس معیار خواب آلودگی اپوورث نمره بالاتر از 6 کسب نموده و 9/13% آن ها دارای خواب آلودگی وسیع روزانه بودند (نمره بالاتر از 10). میانگین نمره خواب آلودگی برابر 2/6 با انحراف معیار 8/3 گزارش شده و 6/1% افراد بر اساس علایم مبتلا به آپنه خواب بودند. 12% نمونه ها کم تر از 6 ساعت در شبانه روز می خوابیدند و میانگین و میانه زمان بیدار شدن از خواب، ساعت 7 صبح می باشد و بیش ار 40% افراد بعد از ساعت 12 شب می خوایند.
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع بالای اختلالات خواب افزایش آگاهی افراد نسبت به اهمیت مساله خواب و پیامدهای ناشی از آن ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: اختلالات خواب، خواب آلودگی، آپنه خواب، معیار خواب آلودگی اپوورث، بی خوابی
|
  • Mohammad Taghipour, Esmaeil Ebrahimi-Takamjani, Mahyar Salavati, Bahram Mobini, Hajar Zekavat Page 1
    Abstract
    Introduction
    Enough information about lumbar vertebrae translation and rotation in Iranian population is not available. So, A preliminary study aimed to study of quantitative motion profiles of lumbar spine in Iranian population was done.
    Materials And Methods
    A total of 22 healthy volunteer males aged between 21-43 years participated in this deh1ive study. Radiographic variables contain vertebral translation and rotation in sagital plane which were calculated with Panjabiُs method. The method proposed from putto was used for lumbar flexion – extension radiography. Three radiographies were taken in neutral, full flexion and full extension positions. The variables were calculated using CARA software after scanning. The deh1ive statistics were utilized to deh1ion of variables.
    Results
    The results demonstrated 1. 15 mm translation in L1-2 level, 1. 58 mm in L2-3 level, 2. 4 mm in L3-4 level, 2. 80 mm in L4-5 level and 1. 18 mm in L5-S1 level. For rotational motion, results showed 10. 25 º rotations in L1-2 level, 11. 83º in L2-3 level, 13. 61º in L3-4 level, 17. 11º in L4-5 level and 16. 26º in L5-S1 level.
    Conclusion
    The results of present study demonstrated average translation less than 3 mm and average rotation less than 20º in lumbar motion segments. These results support idea of some researchers and are disagree with some others.
  • Hamed Vahedi-Kafshgar, Ahmad Khosravi Page 7
    Introduction
    Intertrochantric fracture treatment is one of the orthopedic problems in the elderly. Especially in unstable fractures and patients with osteoporosis the outcome of treatment is not satisfactory. This study introduces criterion which might be effective in the prognosis of the treatment.
    Methods
    Between 2002-2007, 128 patients with unstable intertrochantric fracture who had a severe osteoporosis in terms of sigh’s criterion (grade 1-3) and were treated with DHS and had a Tip Apex Distance (TAD) below 25mm were followed up. In this patient Y/B (diameter of femoral neck/diameter of body of nail) and X/A (great diameter of femoral head/ diameter of pitch of nail) were calculated and failure of treatment was evaluated in different groups.
    Results
    The total amount of treatment failure was 33 (26%). the average age of patients was 74.4 years old. 86 patients were female and 42 of them were male. The greatest failure rate was seen in B1 group (21 cases) with Y/B≥3.6mm and in B2 group (23 cases) with X/A≥3mm. The mean of Y/B and X/A were 3.64 and 3.08 millimeters, respectively.
    Conclusion
    Noting the high incidence of treatment failure especially in B1 and B2 groups which shows great incidence of the treatment failure in patients with large femoral neck and head diameter, new treatment measures should be taken to improve the treatment prognosis of unstable intertrochantric fractures especially in patients with large femoral neck and head diameter.
  • Mahdi Goudarzvand, Hasan Azhdari, Roghayeh Khakpay Page 11
    Introduction
    Activation of the cyclic adenosine monophosphate (cAMP) pathway produces mechanical hyperalgesia, sensitizes nociceptive spinal neurons, and phosphorylates the transcription factor cAMP-responsive element binding protein (CREB), which initiates gene transcription. This study examined the role of the cAMP pathway in a model of chronic pain, by assessing associated behavioral changes after inhibition of Adenylyl syclase in rostral ventromedial medulla (RVM).
    Methods
    In this study, thirty-six Sprague- Dawley rats (weighing 250-300 g) were divided into six groups including control, vehicle, sham and SQ-22536 (50, 100 and 200 nmol) groups. Formalin was injected into the right paws of all groups.
    Results
    Intra-RVM injection of SQ-22536 (100 nmol) decreased formalin induced nociceptive pain in the 5th, 10th, 15th, 25th, 35th, 50th and 55th minutes. Also, SQ-22536 (200 nmol) decreased formalin induced nociceptive pain in the 15th minute.
    Conclusion
    Therefore, inhibition of the adenylyl cyclase inhibitoion in the rostral ventromedial medulla decreases formalin induced nociceptive behaviors in rats.
  • Elaheh Haftbaradaran, Mohammad Ali Nilforoushzadeh, Fariba Jaffary Page 18
    Introduction
    Cutaneous Leishmaniasis (CL) is an endemic parasitic disease in Iran. The residual unpleasant scar of this disease could be a potentially serious psychological threat to the patients. Based on the results of our previous study on the efficacy of trichloroacetic acid (TCA) in the treatment of CL, this study was designed to evaluate the effect of topical 5% TCA cream in the treatment of papulonodular leishmaniasis lesions.
    Methods
    In this case series study, among the patients who were referred to skin disease and leishmaniasis research center(SDLRC), 16 patients with positive direct smear for leishmaniasis were randomly selected for treatment with 5% TCA cream or, twice a day for 8 weeks or up to complete healing(epithelization)of the lesions. At the end of the treatment period, the response rate was assessed as complete cure, partial cure or treatment failure. The size of the scar was measured 6 months after complete epithelization of the lesions. The data were analyzed using SPSS version 12.
    Results
    The mean area of the lesions was 38.81± 81.9 mm2 before the treatment, and 3.6± 9.1 mm2 at 6 month follow up period. Complete cure was achieved in 1 patient (6.3%) at week 2, in 13 patients (86.7%) at week 7, and in all patients at week 8. There was no serious reaction in none of the patients. Only one patient had mild erythema at week 2 and edema at the application site at week 5 which completely was resolved within 2 weeks.
    Conclusion
    Our results showed complete cure in all cases at week 8 without any serious side effects. Considering the efficacy of TCA in decreasing the size of the residual scar and its low cost compared to other treatments, 5% TCA cream could be considered as an alternative modality for intralesional glucantime in the treatment of CL. Further assessment as a double blind randomized clinical trial is warranted.
  • Mohammadali Aslankhani, Alireza Farsi, Zahra Fathi Rezaie, Behrouz Abdoli, Seyed Hojat Zamani Sani Page 22
    Introduction
    In order to help establish appropriate treatment goals, increase awareness of fall risk, and assign appropriate assistive device, balance assessment is necessary for most of the elderly in health setting. Falls have significant relationship with the health of elderly people; and its early identification will lead to reducing future fall risk. Therefore, the present study was done with the aim of comparing three functional tests in identifying elderly non-fallers and fallers. Materials: In this causal-comparative study, 52 elderly men and women were selected from Subjects three parks in Tehran. Having Completed a consciousness evaluation questionnaire through convenience sampling and based on participants’ self-reports, the subjects were divided into an elderly group (27 people) with a history of one or more falls in the previous one year and an elderly group (25 people) with no history of falls. The data were collected through Timed up & Go test, Functional Reach test and Berg Balance Scale and they were analyzed via MANOVA and Pearson correlation coefficient tests(P
  • Hamid Hojati, Roqieh Nazari, Susan Saat Saz, Ali Akbar Hagh Doost, Mostafa Ghorbani, Fateme Ajihosseini Page 28
    Introduction
    The nurses are known as a high risk group for occupational low back pain. This study was carried out to determine the relationship between back pain with psychosocial factors and psychological stress in nurses in Amol hospitals.
    Methods
    In this analytical study 400 nurses working in Amol hospitals completed a questionnaire including 3 parts; demographic data, psychosocial stress related to work and work related psychological stress. Results of the crude and adjusted odds ratio were expressed at 95% confidence interval.
    Results
    324 (81%) of the participating nurses have experienced low back pain at least once over the last year. Their average age of the participants was 32.4+6.2 years, the average height was 166.7+ 8.7cm and the average weight was 67.7+9kg. Among the demographic factors, factors such as gender (female) (OR=2.8), regular exercise (OR=0.4), increased height per centimeter (OR=1.06) and increased weight per/kg (OR=1.04) had statistically significant relationships with back pain. Among the work-related psychosocial factors, it was observed that for one degree of increase in the intensity of a dissatisfaction with colleagues, the likelihood of back pain would increase up to 80%. As for the work-related stressful factors for each degree of increase in the scale (always, often, sometimes and never) of hasting to work, the likelihood of back pain would decrease up to 40%.
    Conclusion
    Back pain is one of the most serious problems of the nursing job which is associated with psychological stress at work. Therefore, in order to reduce and prevent the complications resulting from back pain, it seems necessary to adjust and improve the psychosocial environment of the hospital and to train stress coping techniques to the workers.
  • Seyed Ahmad Seyed-Ali-Naghi, Reza Chaman, Mahmoudreza Ashrafi, Farahnaz Gangizadeh, Saeid Zandeye, Abasali Keshtkar, Seyed Mostafa Hosseini Page 35
    Introduction

    Mongolian spots (Congenital Dermal Melanocytosis) are the most frequently encountered pigmented lesions in newborns. The spots typically appear as congenital blue-grey macules. These lesions vary in size and color. The most common location is the sacro-gluteal area. Its prevalence varies from 10% in Caucasians to more than 90% in Mongolians. Only a limited number of studies were carried out to investigate the frequency of these spots in Iran. This study was conducted to study Mongolian spots prevalence and their common sites in newborns at Lolagar hospital

    Methods

    This descriptive-Analytic study was carried out for two years (2004-2006) at Lolagar hospital in Tehran. During this period, 1706 newborns were examined by pediatricians for Mongolian spots prevalence and their common sites in newborns.

    Results

    Mongolian spots were observed in 37.3% (637 Neonates) neonates. The most frequent site of involvement was the sacral, followed by the gluteal area. Mongolian spots prevalence did not show any significant statistical relationship to sex, gestational age, mother’s age, birth weight and delivery type (P>0.05).

    Conclusion

    The prevalence of Mongolian spots at Lolagar hospital was similar to the prevalence reported in previous studies in Tehran and Yazd. However it was different from the prevalence reported in studies done in Ahvaz and Bosher. A complementary genealogical study on a representative Iranian sample is necessary.

  • Ali Janati, Mohammadreza Maleki, Masumeh Gholizadeh, Mohammadreza Narimani Page 39
    Introduction
    This study was carried out to evaluate the family physicians program (strengths and weaknesses) in Maragheh.
    Methods
    In this descriptive cross-sectional study, the study population included 375 under care people, family physicians, health system managers and staffs from Rural Health Centers in Maragheh. Data collection instruments were questionnaire and checklist which have already been confirmed for reliability& validity. SPSS software was used for date analysis.
    Results
    About %97 of participants had awareness about family physician implementation; 97/6% used family physician services and 96/8 had health insurance. The major strengths of family physician program were: developing the health files for all people, improving prenatal and child care, increasing easy access to physician and medicine, and decreasing health expenditure for people. However, the major weaknesses were: increasing health houses customers, lack of job security and delay in salary payment for family physician team members, and limited availability of physician in health houses.
    Conclusion
    The study results imply some suggestions that can solve family physician weaknesses, improve quality of delivered care, and increase customer’s satisfaction: 1. developing electronic health files for family physician clients. 2. Motivating and briefing specialists on the manners of dealing with referred patients and giving appropriate feedback. 3. Revising and redefining the target population. 4. Solving financial problems of family physician team members.
  • Seyed-Abbas Mousavi, Elham Mirzayi, Ahmad Khosravi Page 45
    Introduction
    Regarding the high prevalence of sleep disorders in the general population and noting the effect of sleep disorders on people mental and physical function, this study was performed to assess the pattern of sleep, daytime sleepiness and risk factors in an urban Iranian population in Shahroud.
    Methods
    400 residents from Shahroud (Northern city in Iran) who were at least 15 years old were randomly selected via a two stage sampling procedure. A 48-item questionnaire was administered to the subjects. 377 questionnaires were returned. Epworth sleepiness scale and a 4-point scale were used for snoring and sleep apnea.
    Results
    The mean age of subjects was 30 years old and females formed the majority of the subjects (62.3%). Based on Epworth sleepiness scale, 41.6% of the subjects had scores higher than 6, and 13.9% of the subjects had severe daytime sleepiness (ESS>10). The average score of sleepiness was 6.2 with a standard deviation of 3.8. According to clinical signs, 1.6% of the subjects had sleep apnea. 12 % subjects had less than 6 hours round the clock. The mean and median waking time was 7 a.m. and more than 40% of the subjects slept after the midnight.
    Conclusion
    Results show a high prevalence of sleep disorder among this population and more attention to them is required.