فهرست مطالب

نشریه پرستاری و مامایی ارومیه
سال دوم شماره 2 (پیاپی 3، تابستان 1383)

  • تاریخ انتشار: 1383/05/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • شمس الدین شمس صفحه 55
    مقدمه
    سل بیماری خانمان سوز اجتماعات بشری، به عنوان دشمن قدیمی جسم و جان انسان شناخته شده است. این بیماری در حال حاضر نیز که عصر پیشرفت های شگرف و تحول تکنولوژی محسوب می شود. سایه هولناک خود را بر قشر وسیعی از جوامع گسترده است. تشخیص و درمان به موقع مبتلایان به سل ریوی اولین قدم برای کنترل و پیشگیری این بیماری به شمار می رود. با توجه به سرپایی بودن درمان، در اغلب موارد، جلب همکاری بیماران و خانواده آنان ضرورت دارد. برای نیل به این هدف آموزش بیماران و خانواده آنان لازم و ضروری است.
    هدف
    این تحقیق به منظور تعیین نیازهای آموزشی بیماران مبتلا به سل ریوی و خانواده آنان در مورد بیماری سل و نحوه مراقبت از خود در شهرستان ارومیه انجام شده است.
    مواد و
    روش
    روش مطالعه به صورت توصیفی و جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه تنظیم شده توسط پژوهشگر است. اطلاعات در یک نوبت از بیماران و هم چنین یک نفر از افراد خانواده بالای 15 سال آنان که دارای پرونده در مراکز بهداشتی درمانی شهرستان ارومیه بودند جمع آوری گردید. نمونه ها به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان می دهد که 24% از بیماران و 26% از خانواده آنان در مورد ماهیت و علایم بیماری سل و 46% از بیماران و 60% از افراد خانواده بیماران در مورد درمان و عوارض بیماری، 30% از بیماران و 48% از خانواده آنان در پیشگیری و کنترل بیماری سل و 58% از بیماران و 62% از افراد خانواده در مورد نحوه مراقبت از خود از آگاهی ضعیفی برخوردار هستند.
    بحث و نتیجه گیری
    یافته ها نشان می دهد، در مجموع بیش از 85% بیماران مبتلا به سل ریوی و خانواده آنان از آگاهی متوسط و ضعیفی در مورد بیماری سل برخوردار هستند و نیاز به آموزش جدی در این زمینه دارند، لذا لازم است اهمیت بیشتری به آموزش بیماران داده شود.
    کلیدواژگان: بیماری سل، نیازهای آموزشی، پرستاری
  • احمد شهلا صفحه 63
    مقدمه
    ورزش به عنوان یک تفیح سالم و تامین کننده سلامت تن و روان از جایگاه خاصی برخودار است. علاقه جوامع خصوصا جوانان به ورزشکاران در رشته های مختلف و پیشگیری از آسیب های جسمی مورد توجه خاصی می باشد. این مقاله به بررسی زانوی مفصلی که بزرگترین مفصل بدن است و همواره بیشترین صدمات ورزش را متحمل می شود می پردازد.
    کلیدواژگان: مفصل زانو، رباط متقاطع زانو
  • ماندانا گودرزی، محمدعلی احمدوند، مهران فرج اللهی صفحه 68
    مقدمه
    انسان در طول زندگی در شرایط و موقعیت های قرار می گیرد که به منظور برآوردن نیازهای اساسی و حفظ حیات خویشتن نیازمند کسب آگاهی و مهارت های ویژه ای است. یکی از این موقعیت ها، در زمان از دست دادن سلامت و بستری شدن در بیمارستان هاست.
    مواد و
    روش
    این پژوهش یک تحقیق توصیفی- موردی است که به منظور بررسی اهمیت آموزش به بیمار از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و تعیین مهمترین عوامل باز دارنده و تسهیل کننده آموزش به بیمار انجام شده است. جامعه پژوهش را در این مطالعه، کلیه دانشجویان سال سوم و چهارم رشته پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج تشکیل می دهند.
    جمعیت مورد مطالعه شامل تمامی 100 دانشجوی سال سوم و چهارم رشته پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در سال 1382 است. ابزار گرد آوری اطلاعات، پرسشنامه ای است که توسط گروه تحقیق تنظیم شده که شامل 36 سوال در مقیاس لیکرت است. اعتبار علمی آن از طریق اعتبار محتوی و اعتماد علمی آن از طریق آزمون مجدد تایید شده است.
    نتایج
    تجزیه و تحلیل اطلاعات استخراج شده از پرسشنامه ها به کمک آمار توصیفی (جدول های توزیع فراوانی و شاخص های آماری) و آمار استنباطی (t تک گروهی و برآورد دامنه ای و t دو گروهی مستقل) در جدول ها توجیه و متغیرهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج نشانگر آن است که دیدگاه دانشجویان پرستاری مورد مطالعه، نسبت به اهمیت آموزش به بیمار کاملا مثبت می باشد، همچنین به طبق یافته ها مهمترین عامل باز دارنده آموزش به بیمار «نداشتن دانش و مهارت از سوی آموزش دهنده برای شناخت نیازهای یادگیری بیمار با توجه به نوع بیماری» و مهمترین عامل تسهیل کننده آموزش به بیمار «علاقه و مشارکت بیمار در برنامه ریزی و اجرای آموزش» تعیین شد.
    کلیدواژگان: آموزش به بیمار، دیدگاه
  • اعظم محمودی، عیسی محمدی، فضل الله احمدی صفحه 78
    مقدمه
    دیابت از مهمترین اختلالات داخلی است که بشر با آن رو به رو است مشخصه این بیماری وجود ناهنجاری های متابولیک، عوارض طولانی مدت در چشم ها، اعصاب، کلیه ها و عروق خونی است. از آنجا که این بیماری یکی از بیماری هایی است که سهم عمده درمانی آن بر عهده خود بیماران است، لذا جهت نشان دادن اهمیت خود مراقبتی در کاهش مشکلات و عوارض دیابت این مطالعه با هدف تاثیر برنامه خود مراقبتی بر بهبود زخم پای بیماران دیابتی بیمارستان های منتخب شهر تهران انجام شد.
    روش
    این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی است که در آن 54 بیمار دیابتی دارای زخم فعال در اندام تحتانی پس از انتخاب به طور تصادفی در دو گروه آزمون (30 نفر) و شاهد (24 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمون به مدت 3 ماه تحت مداخله قرار گرفتند و در این مدت گروه شاهد به روش معمول مراقبت می شدند. قبل از مطالعه و هم چنین به ترتیب 2، 1 و 3 ماه پس از مداخله Hb A tc و وضعیت زخم با معیار خاصی در دو گروه، مورد اندازه گیری قرار گرفت.
    نتایج
    یافته ها نشان داد که میزان هموگلوبین A tc در دو گروه قبل از مداخله تفاوت معنی داری نداشته ولی پس از 3 ماه از مداخله در گروه آزمون کاهش قابل توجهی یافته و آزمون آماری تفاوت معنی داری نشان داده است. همچنین امتیاز وضعیت زخم اندام مبتلا قبل از مداخله در دو گره تفاوت معنی داری نداشت؛ اما پس از 3 ماه امتیاز بهبودی افزایش یافته و آزمون آماری تفاوت معنی داری نشان داده است.
    بحث: خود مراقبتی در بیماران دیابتی نقش بسزایی در درمان و پیشگیری از عوارض دیابت دارد بنابراین آموزش این نوع مراقبت و اهمیت آن ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: دیابت، ترمیم زخم پای دیابتی، خود مراقبتی
  • محمد علی موحد، یوسف حقیقی مقدم صفحه 86
    مقدمه
    رضایت از شغل احساس مطلوبی است که هر فرد نسبت به حرفه خود دارد. این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایت شغلی و عوامل موثر بر آن در میان پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام شده است.
    مواد و
    روش
    جهت دستیابی به اهداف تحقیق در یک مطالعه توصیفی 250 نفر پرستار با روش نمونه گیری غیر تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای است که توسط خود واحدهای مورد پژوهش تکمیل گردید که جمعا 166 نفر پرسشنامه ها را برگرداندند.
    نتایج
    یافته ها نشان میدهد که اغلب پرستاران مورد پژوهش از شغغل خود ناراضی هستند. عواملی که در رضایت شغلی پرستاران موثر بودند به ترتیب اهمیت عبارت بودند از: 1- عوامل اقتصادی مانند میزان درآمد، پاداش، سختی کار، تسهیلات بانکی و سایر مساعدت های مالی 2- عوامل امنیتی مانند عفونتهای بیمارستانی، حوادث جراحات، کثرت همراهان بیمار، امکان درگیری با بیماران و همراهان و آزاد عمل 3- عوامل مدیریتی مانند: میزان دخالت دادن فرد در تصمیم گیری ها: توجه به سنوات خدمتی مستخدم، استفاده از تجارب مستخدم، آزادی عمل در امور مربوط به حرفه خود، امکان ارتقاء شغلی 4- عوامل اجتماعی مانند؛ محبوبیت در بین حرفه های مختلف، نوع نگرش جامعه به شغل پرستاری، نوع نگرش خانواده به شغل پرستاری، پرداختن رسانه ها به واقعیت های حرفه پرستاری 5- شرایط کاری مانند: محیط بیمارستانی، نوع شیفت های چرخشی، فشار و حجم کار کادر درمانی و وجود مهد کودک 6- شرایط ارتباطی مانند: میزان و نحوه رعایت سلسله مراتب اداری، ارتباط سریع با پزشکان و غیره.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش گویای لزوم توجه بیشتر مسئولان ومدیران پرستاری به رضایت شغلی پرستارانن وعوامل موثر بر آن است.
    کلیدواژگان: رضایت شغلی، پرستاران
  • سید مجید وفایی صفحه 92
    مقدمه
    تصمیم گیری های به موقع از جمله وظایف جدایی ناپذیر مدیران به خصوص مدیران پرستاری است این تصمیمات به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر حیات بیماران تاثیر دارند. مشاوره در تصمیم گیری های مناسب همواره موثر است بر این اساس شیوه تصمیم گیری مدیران پرستاری حائز اهمیت می باشد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر با هدف بررسی شیوه های تصمیم گیری مدیران پرستاری شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان در سال 1377 با هدف تعیین شیوه های تصمیم گیری این مدیران در حیطه های طرح و برنامه ریزی، مدیریت منابع انسانی، تامین نیروی انسانی، توسعه پرسنلی و کنترل و نظارت انجام گرفت. در این پژوهش، 30 نفر روسای پرستاری و 83 نفر سرپرستاران پرستاری شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان خراسان شرکت داشته اند. روش جمع آوری داده ها به وسیله پرسشنامه و در ارتباط با مدیران پرستاری مصاحبه حضوری بوده است. اطلاعات مورد نیاز در این پژوهش پس از جمع آوری با نرم افزار SPSS مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    یافته ها این پژوهش نشان می دهد که اکثریت واحدهای مورد پژوهش دارای مدرک کارشناسی پرستاری و دارای سابقه کار کمتر از 5 سال در سمت مدیریت پرستاری و در سمت های مدیریتی 9-5 سال می باشند میانگین سنی این مدیران 4/37 سال و اکثریت آنان دوره های ضمن خدمت را گذرانده اند.
    بحث و نتیجه گیری
    مدیران پرستاری در زمینه طرح و برنامه ریزی، مدیریت منابع انسانی، تامین نیروی انسانی، توسعه پرسنلی از تصمیم گیری فردی و مشورتی در زمینه کنترل و نظارت از تصمیم گیری گروهی استفاده می کنند. بین خصوصیات فردی این مدیران و شیوه تصمیم گیری آنان رابطه معنی داری مشاهده نگردید.
    کلیدواژگان: تصمیم گیری، تصمیم گیری مشارکتی، مدیران پرستاری
|
  • Shainseddin Shams Page 55
    Introdtiction: Tuberculosis is a disaster disease, in spite of progresses of technology and medical sciences. Early diagnosis and treatment is the first step of controling and prevention of diseases and patient education and his/her family is important. Methods & Materials : A description study was done by a questionnaire from the patients and one of their family members over 15 years and and treatment center of Urmia by a simple random sampling.
    Results
    24% of the patients and 26% of their families about the signs of disease, 46% of the patients and 60% of their families about its treatment and complications, 30% of the patients and 48% of their family about its prevention and control and 58% of the patients and 62% of their families about the selfeare had a weak knowledge.
    Discussion
    85% of the patients and their families had a moderate or weak knowledge about tuberculosis and need to a strong education and training.
  • H. Shahla Page 63
    Introduction
    Recreational, national and international elite competitive sports are confirmed and recommended. Sport medicine resolves the sport disorders. The knee is one of the most frequently injurdble joints. It has the most complex antamoical structure. It is exposured to truma. High functional demand is placed on it. Injuries of the anterior cruciate ligament are common. During past 10 years near 10000 articles hare been subjected on ACL.
  • M. Gotlarzi, Ma Ahmadvand, M. Farajollahi Page 68
    Introduction
    Large multicenter trials have been shown that patients training are very important in reduction of patients stay in hospital and recurent addmission ‑ cost of treatment and prevention of diseases and complications. In the western countries this has referred to a team, so called (social care team). Unfortunatly, such teams aren, t practicing in our country, so this responsibility has referred, to nursing groups. Determination of significant of training to patients from the point of view of nursing student and, assessment most important inhibitory and facilities factors. Methods & Materials: This study is a descriptive study. About 100 nursing students in 3rd and 4th term of nursing college of Karaj.
    Results
    Most students participated in this study were agreed with importants of training of the patients.
    Discussion
    In respect to nurses duties and respect to absent of (social care team) could train their patients. This study suggested that, nursing Colleges should arranged the training of patients in their program.
  • A. Mahmoodi, E. Mhammadi, F. Ahmadi Page 78
    Introduction
    Diabetes is an important internal disorder with complications such as metabolic abnormalities, retinopathy, neuropathy, nephropathy. .. and vascular disorders. The patient plays the most roles in treatment. So we studied a self ‑ care planning effect on diabetic foot healing in some selected hospitals in Tehran. Methods & Materials: This quasi ‑ experimental study performed on 54 diabetic foot assess in two random groups (30 cases and 24 controls). In 3 months the cases trained how to use self ‑ care planning such as drug ‑ taking, regimen, exercise and ulcer dressing but the control care as usual. HbAlc and ulcer in two groups compared before intervention and in 1,2 and 3 months. The data gathered biweekly.
    Results
    Finding showed no significant difference in imean of HbAlc in both groups before intervention but significant decline in cases 3 month later.
    Discussion
    The score of ulcer with no significant difference in both groups before intervention but showed significant difference in the treatment and prevention of diabetic complications so it seems necessary and important to teach self ‑ cares planning to diabetic patients.
  • Ma Movahhed, Yh Moghaddam Page 86
    Introduction
    The purpose of this descriptive study was to determine the nurses.
    Introduction
    Job satisfaction is a desirable feeling. The purpose of this descriptive study was to determine the nurses. Job satisfaction and the factors that affecting it job satisfaction and the factors that affecting it. Metliods & Materials: This is a descriptive study. Samples of study were chosen non randomly. We used a questionnaire among 250 Nurse who 166 cases were filled and returned.
    Results
    The findings indicated that most of the subjects was dissatisfied with their job. The effective factors of job satisfaction from the employed nurses, viewpoint in the educational and curative centers of Urmia University of Medical Sciences, were respectively economic security, management, social, working conditions and working relationship factors. The findings identified that 65.7% of nurses were dissatisfied with their job.
    Discussion
    The results of this study suggest that it is necessary the nursing leaders and managers to pay more attention to nurses, job satisfaction, and reinforce the factors that influence on the promotion of their job satisfaction.
  • M. Vafaee Page 92
    Introduction
    Decision making is a duty of nursing managers. Participant decision making is rather than to other methods decision making, so is importance survey of decision making of nursing managers. Methods & Materials: The main objective of the descriptive study was to assess the decision making of nursing managers in hospitals related to medical education and health services university in Khorasan in 1998. For this purpose questionnaires were disributed among 30 nursing managers and 83 head nurses in all of hospitals. The questionnaire consisted of questions of them were related the decision making of nurse manager about 4 item, planning staffing development of personell and control questionnaires are designed according to available information obtaind from scientific texts and articles. Research finding are presented in diagramand 23 tables showing proprotional and absolute frequencies. Analysis of data was done by using pearson corrolation regression, chi square and T. Test.
    Results
    Results suggest that selected manager in this study did not high score in the decision making about planning, staffing and education in this study suggests that selected managers have high scores in heir decision making about control.
    Discussion
    The statistical analisis indicated that there is not meaningful correlation between decision making of nursing managers with demographic items. The nursing managers in the decision making about planning, staffing and development of personal using of autocratic and consultative decision making. The nurse managers using in the process of control of group decision making.