فهرست مطالب

نشریه پرستاری و مامایی ارومیه
سال دوم شماره 1 (پیاپی 2، بهار 1383)

  • تاریخ انتشار: 1383/01/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • نوریه امیرزاده، رحیم بقایی، جمیله امیرزاده صفحه 2
    مقدمه
    بسیاری از روانشناسان معتقدند، ریشه مشکلات، در محرومیت و رنج های حاصل از آن است. محرومیت از وجود والدین، کودک را در معرض دشواری های فراوان قرار می دهد. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت تحصیلی، اقتصادی و اجتماعی فرزندان شاهد در مقایسه با فرزندان غیر شاهد شهرستان ارومیه انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک بررسی توصیفی- تحلیلی از نوع گذشته نگر است. نمونه های مورد بررسی به صورت مبتنی بر هدف از جامعه پژوهش شاغل به تحصیل در شهرستان ارومیه در سال 1379 انتخاب ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه تنظیمی توسط گروه تحقیق است. این پژوهش جمعا بر روی 534 نفر از شاغلان به تحصیل در مقطع راهنمائی، دبیرستان و دانشگاه (راهنمایی و دبیرستان از هر گروه 120 نفر و در دانشگاه از هر گروه 27 نفر) انجام گردیده است.
    یافته ها
    نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری در مقطع راهنمایی نشان می دهد که گروه گواه از نظر تحصیلی در وضعیت بهتری است، از نظر اقتصادی و اجتماعی، دو گروه با یکدیگر تفاوت معنی دار آماری نشان ندادند. در مقطع دبیرستان فقط در ترم دوم سال دوم گروه مورد، وضعیت بهتری داشت از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز، گروه مورد از وضع بهتری نسبت به گروه گواه برخوردار بود.
    در مقطه دانشگاه، دو گروه مورد و گواه از نظر تحصیلی با یکدیگر تفاوت معنی دار نداشتند، از نظر اقتصادی، اجتماعی نیز فقط در تعداد اتاق های موجود در منزل و امکانات رفاهی گروه گواه از شرایط بهتری برخوردار بود، دو گروه در بقیه موارد مشابه هم بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نتایج تحقیق به نظر می رسد که فرزندان شاهد در سطح ابتدائی، دبیرستان و دانشگاه از نظر میانگین و انحراف معیار نمرات با همدیگر تفاوت معنی داری نداشتند و فقط در سطح راهنمایی این تفاوت معنی دار بوده است.
    کلیدواژگان: وضعیت تحصیلی، وضعیت اقتصادی اجتماعی، فرزندان غیر شاهد، مدارس شاهد
  • نادر آقاخانی صفحه 8
    حوادث غیرمترقبه وقایعی هستند غیر منتظره که موجب ویرانی صدمات مالی و جانی می شوند این گونه حوادث معمولا بر جمعیت زیادی تاثیرگذار هستند.
    در واقع حادثه رویدادی خارج از قلمرو تجارب عادی بیشری است، از جنبه روان شناختی، به بلایای زاییده دست بشر شامل سوانح حمل و نقل (هوایی، ریلی، دریایی یا وسایل نقلیه جاده ای)، آتش سوزی، پراکنده شدن سموم در محیط زیست، ناآرامی شهری، جنایات و تروریسم می باشند.
  • اکستاسی (شادمانی بر لبه تیغ)
    مهسا انوری، زهرا پناهی، اشراف منافی، چنور معروف پور، مولود رادفر صفحه 16
    این روزها شاهد تهیه، تولید، توزیع و همچنین ترویج مخدارات جدید در میان جوانان و نوجوانان هستیم نوشتار حاضر به بررسی ماده مخدری ناشناخته و جدید به نام قرص اکستسیسی که نسل جوان ایران آن را با نام قرص شادی می شناسند می پردازد.
    اکتسیسی چیست؟ قرصی است حاصل از ترکیب شیمایی «MDMA 3.4» یا «متیلن دی اکسی، اکستاسی، اکستازی، xtc (اکس تی سی)، E و X هم معروف است. در ایران با نام قرص شادی شناخته می شود. قرص سفید رنگ به اندازه عدس که روی آن آرم @ حک شده، انواع غیر استاندارد آن بزرگتر می باشد، به علت وجود ناخالصی و افزودنی رنگی اغلب به رنگ های قرمز، صورتی و زرد دیده می شود. قیمت نوع درجه یک آن 250000 ریال و انواع ناخالص آن بین 150000 تا 100000 ریال در بازار مواد مخدر رد و بدل می شود. با توجه به قدرت و توان بدنی هر شخص بعد از مصرف، 20 الی 90 دقیقه طول می کشد تا اثر خود را نشان دهد. روش های استفاده از این قرص ها به دو صورت بلعیدن و استنشاق کردن است. به این صورت که مانند قرص های معمولی بلعیده می شود و یا پودر شده و گرد حاصله از طریق بینی همانند کوکائین بالا کشیده می شود. مصرف اکس یا اکستسی دارای آثار متفاوتی با مواد مخدر رایج و کلاسیک است. به این صورت که نیمی از یک قرص می تواند ده ساعت چنان انرژی و نیرویی به فرد بدهد که قادر به انجام سخت ترین کارها به طور مداوم باشد. اما با پایان اثر قرص، فرد توان خود را از دست می دهد و به مدت طولانی قادر به انجام کاری نیست و به مرور انرژی از دست رفته را جبران می کند به این حالت خلسه بعد از استعمال می گویند.
  • خسرو حضرتی تپه، مهیار مستقیم، فریبا عباسی، جاوید فریدونی، شهرام حسن زاده صفحه 20
    مقدمه
    آلودگی های انگلی در ایران دارای اهمیت ویژه ای هستند و یکی از مشکلات عمده بهداشتی جامعه محسوب می شوند. خوشبختانه ارتقای سطح بهداشتی در مناطق شهری و برخی مناطق روستایی آلودگی ها را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. این مطالعه به صورت مقطعی و گذشته نگر در سال های 81-87 به بررسی وضعیت میزان آلودگی های انگلی روده ای در بیماران مراجعه کننده به آزمایشگاه کلینیک ویژه دانشگاه پرداخته است.
    مواد و روش ها
    پس از ثبت مشخصات بیماران مراجعه کننده به آزمایشگاه و گرفتن نمونه مدفوع تمام نمونه ها با روش های روتین انگل شناسی از قبیل آزمایش مستقیم و روش تغلیظی فرمالین- اتر و در صورت نیاز با رنگ آمیزی مورد بررسی قرار گرفت، نتایج آزمایش ها جهت ادامه درمان به پزشک معالج گزارش می گردید.
    نتایج
    از کل 1787 نفر از مراجعه کننده به آزمایشگاه کلینیک ویژه دانشگاه، 182 بیمار دارای آلودگی بودند و از کل موارد مثبت 85/92% آلودگی تک یاخته ای و 14/7% آلودگی کرمی داشتند، از این مقدار، آلودگی به ژیاردیا با 59% از بالاترین میزان وفور برخوردار بود. درصد شیوع سایر آلودگی های انگلی در بین موارد مثبت گزارش شده عبارت بودند از: انتامبا هیستولیتیکا (65/1%)، انتامبا کولی (97/21%)، کیلوماستیکس (69/7%)، یدامبا بوتچلی (09/1%) بلاستوسیستیس هومینیس (55/0%)، تریکوموناس هومینیس (55/0%)، تنیاساژیناتا (55/0%)، هایمنولپیس نانا (65/1%)، آسکاریس (55/0%)، اکسیور (39/4%).
    بحث: آلودگی های انگلی یکی از شاخص های مهم بهداشتی محسوب می شوند، متغیر بودن آن در جوامع و زمان های مختلف لزوم بررسی های دوره ای میزان وفور آلودگی های انگلی را نسبت به سال های گذشته نشان می دهد، با اسن وجود آلودگی به ژیاردیا نسبت به سایر انگل های روده ای به میزان بالاتری به چشم می خورد.
    کلیدواژگان: آلودگی های انگلی روده، آلودگی های کرمی، آلودگی های تک یاخته ای، بیماران
  • حمیده محدثی، زهرا مشیری، فاطمه مقدم تبریزی صفحه 27
    مقدمه
    هموفیلی بیماری ارثی وابسته به جنس و یک بیماری ناتوان کننده است. این بیماری بیشتر به صورت هموفیلی A (کمبود فاکتور انعقادی 8) و هموفیلی B (کمبود فاکتور انعقادی 9) دیده می شود. در مردان تقریبا از هر 5000 نفر مرد یک نفر هموفیلی A و از هر 3000 نفر زن یک نفر به هموفیلی B مبتلا می شود.
    هدف
    این مطالعه به منظور تعیین نیازهای آموزشی والدین در مراقبت از کودکان مبتلا به هموفیلی در استان آذربایجان غربی در سال 1380 انجام شد.
    مواد و روش ها
    روش مطالعه به صورت توصیفی، تحلیلی و مقطعی و اطلاعات مورد نیاز از طریق والدین کودکان مبتلا به هموفیلی کمتر از 15 سال با استفاده از پرسشنامه به روش مصاحبه جمع آوری ژردیده است. داده ها با آزمون آماری X2 و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
    یافته ها
    در این بررسی 22/72% والدین اطلاعات ضعیفی در مورد پیشگیری از خونریزی کودکان مبتلا به هموفیلی داشتند و 37/65% در مورد عوارض خونریزی نیازمند آموزش بودند. در مورد پیشگیری از خونریزی داخل مفصلی در 22/72% والدین نیاز آموزشی احساس می شود. 47/69% والدین از رعایت بهداشت دهان و دندان اطلاعات ضعیفی داشتند. در خصوص تغذیه کودکان مبتلا به هموفیلی اطلاعات 05/43% والدین ضعیف بود. در رابطه با خود مراقبتی در منزل و خود درمانی 6/73% والدین نیاز به آموزش کامل داشنتند.
    بحث و نتیجه گیری
    آموزش صحیح در مراقبت از کودک هموفیلی و آگاهی والدین می تواند به پیشگیری از تولد کودک هموفیل، عوارض بیماری و درمان در مواقع اورژانس توسط والدین منجر شود. پیشنهاد می شود که هر سال کلاس های ویژه والدین کودکان هموفیل و حتی مبتلایان به هموفیلی بر اساس یافته های جدید علمی تنظیم و ارائه گردد.
    کلیدواژگان: نیازهای آموزشی، مراقبت از کودکان هموفیلی
  • مهین کهنکاری، علویه رضوی القیان صفحه 31
    مقدمه
    دیابت شایع تربن بیماری متابولیکی کودکان است که عوارضی را در پی دارد هر چند که اگر از مبتلایان به خوبی مراقبت به عمل آید می توانند از نعمت یک زندگی عادی برخوردار شوند. در این پژوهش ضمن اجرای طرح آموزش مراقبت های پرستاری در منزل به خانواده های کودکان دیابتی، واکنش آن ها نسبت به این آموزش ها مورد ارزیابی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    واکنش 27 خانواده دارای کودک دیابتی شش ماه پس از ورود به مطالعه بر اساس چک لیست تنظیمی مورد سنجش قرار گرفت. عملکرد خانواده به صورت مثبت، نسبتا مثبت و منفی بر اساس امتیازهای کسب شده از علاقه برای همکاران با مجریان طرح، اجازه پیگیری در منزل، سعی در رعایت اصول مراقبت از خود، علاقه به شرکت در جلستان گروهی، علاقه به سئوال کردن در مورد بیماری دیابت سنجیده شد.
    یافته ها
    نتنایج این بررسی نشان داد که در 59% خانواده ها واکتنش به ارائه آموزش مراقبت های پرستاری مثبت و در 38% نسبتا مثبت و در 3% خانواده ها منفی بود.
    بحث و نتیجه گیری
    براساس نتایج، لازم است خانواده های کودکان دیابتی از عوارض زودرس و دیرس دیابت آگاهی داشته باشند تا اصول مراقبت از کودک دیابتی را رعایت کنند، این امر نیاز به پیگیری مستمر توسط کارکنان بهداشتی به خصوص پرستارها دارد.
    کلیدواژگان: واکنش خانواده های کودکان دیتابتی، آموزش مراقبت های پرستاری در منزل
  • حمیده خلیل زاده، پریچهر امینی، معصومه همتی، ژاله نانبخش، پروین میرمحمدی، منصوره وظیفه اصل صفحه 37
    مقدمه
    انجام عمل جراحی بسته به فاکتورهای روانی- اجتماعی و فیزیولوژیک برای هر بیمار یک تجربه منحصر به فرد است. جراحی، تنش زاست و خطر بالقوه برای سلامت بیمار دارد و می تواند در هر مرحله احساس رضایت بیمار تداخل ایجاد کند. از این رو مراقبت های پرستاری دوران جراحی به خصوص آموزش قبل از عمل، بر اساس نیازهای بیماران از اهمیت بسزایی برخوردار است. بیماران آگاه بیش از سایرین در فرآیند بهبودی مشارکت کرده و دوران نقاهت کوتاهی را با کمترین درد و عارضه سپری می کنند در ضمن آموزش روش های صحیح، کنترل درد و غلبه بر اضطراب نقش عمده ای در تامین راحتی بیمار در مرحله بعد از عمل دارد. لذا این تحقیق با هدف تعیین نیازهای آموزشی بیماران تحت عمل جراحی انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این پژوهش به صورت توصیفی و به منظور تعیین نیازهای آموزشی بیماران تحت عمل جراحی انجام گرفته است، ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه تنظیمی توسط پژوهشگران است. پژوهش در مرکز اموزشی- درمانی بیمارستان امام خمینی ارومیه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام شد، نمونه های پژوهش به روش در دسترس برای مطالعه انتخاب گردیدند.
    نتایج
    یافته های پژوهش نشان داد که بیشترین درصد نمونه های پژوهش به ترتیب (3/63% زن، 3/91% متاهل، 3/42% سواد ابتدایی، 4/65% بدون تجربه عمل جراحی قبلی بودند.) 20 درصد نمونه ها در مورد نکات آموزش مربوط به مراقبت های قبل از عمل از آگاهی متوسط و 50 درصد از آگاهی خوب برخوردار بودند همچنین 60 درصد نمونه ها از نکات اموزش مراقبت های بعد از عمل جراحی دارای آگاهی ضعیف و 40 درصد دارای آگاهی خوب بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که اکثر نمونه های مورد پژوهش آموزش های لازم را در مورد مراقبت های بعد از عمل دریافت نکرده بودند نتایج حاصل بیانگر ضرورت توجه بیشتر مسئولان و پرستاران بیمارستان به نیازهای آموزشی بیماران و آموزش مراقبت های دوران جراحی می باشد.
    کلیدواژگان: نیازهای آموزشی، اعمال جراحی عمومی
  • معصومه همتی مسلک پاک، حمیده خلیل زاده، علیرضا رحمانی صفحه 44
    مقدمه
    اساس روح پرستاری ایجاد و برقراری ارتباط بین پرستار و مددجو است. برای ایجاد ارتباط مناسب با مددجو نیاز به دانش، درک و کسب مهارت های خاص در برقراری ارتباطات انسانی است. دانشجویان پرستاری به منظور داشتن حداکثر کارائی باید دانش و مهارت های لازم را برای حرفه آینده خود کسب نمایند تا به خوبی از عهده امور محوله برآیند. در همین زمینه جهت شناخت مهارت های ارتباطی دانشجویان و دادن راهکارهایی برای افزایش مهارت آنان، انجام بررسی ها در این زمینه ضروری به نظر می رسد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش به صورت توصیفی جهت بررسی مهارت های ارتباطی دانشجویان پرستاری با مددجویان، انجام گرفت ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه تنظیمی توسط گروه تحقیق می باشد. جامعه پژوهش شامل تمام دانشجویان سال آخر دانشکده پرستاری و مامائی ارومیه به تعداد 40 نفر هستند که به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند.
    نتایجا: نتایج نشان می دهد که اکثر (5/82%) واحدهای مورد پژوهش از سطح متوسط مهارت های ارتباط با مددجویان برخوردار هستند. یافته ها نشان داد که فقط (72/22%، 11/11%) دانشجویان به ترتیب در ترم هفت و هشت از سطح خوب مهارت های ارتباط با مددجویان برخوردار بودند.
    بحث : با توجه به هدف کلی پژوهش که «تعیین مهارت های ارتباط با مددجویان در دانشجویان پرستاری سال آخر» می باشد، نتایج نشان می دهد که اکثریت دانشجویان سال آخر، در سطح متوسط ار مهارتهای ارتباط با مددجویان برخوردار بودند. بنابراین نتایج حاصل بیانگر ضرورت توجه بیشتر مدیریت، مسئولان و اساتید مربیان دانشکده پرستاری و مامائی ارومیه به سطح آموزش (تئوری و بالینی) دانشجویان است تا با همت و تلاش آنان ارتقاء قابل توجهی در سطح کیفیت حرفه پرستاری ایجاد شود.
    کلیدواژگان: مهارت های ارتباطی با مددجو، دانشجویان پرستاری
|
  • Amirzadeh, R. Baghaie, J. Amirzadeh Page 2
    Introduction
    Most of the psychologists believe that most of problems and suffers are resulted from depriviations. So depriviation of present causes other problems like depriviations in child. The current study goal is to define educational economic and social status of shahid's children comparing to shahid's students in Urmia city.
    Results
    Statistical analysis showed that control group's educational status was better than that of experimental groups, but considering their social and economic status, the difference was not significant. In the high school level, only on the second term of grade two the experimental group's educational, social and economic status was better than control groups. Methods & Materials: The present study is an analytic one. The samples were gathered from the students who were studying in Urmia 1379. A questionnaire was used as a data‑gathering tool. The study done on 534 people who were studying in different educational levels e.g., guidance school, high school, 120 people for each group and university level (27people for each group).
    Discussion
    Considering education in the university level. The difference was not significant, but regarding their economic and social status the control group's status specially considering the number of rooms and welfare was better than the experimental groups. Considering the rest of the factors, the two groups were the same.
    Conclusion
    In order to results of this study children in primary school, high school and university didnt have difference and just in guidance school they had meaningful difference, so we suggest this problem should study.
  • Kh Hazrati Tappeh, M. Mostaghim, F. Abbasian, J. Fereidoni, Sh Hasanzadeh Page 20
    Introduction
    Parasitic infections have got on importance in Iran and is considered as one of the health problems in our society. Upgrading hygienic level in different rural and urban centers, decreased its prevalence. This study tries to in investigate the frequency and number of infectious and noninfectious intestinal parasites.
    Materials and Methods
    The patients characteristics were filed in the laboratory in special notebooks. Then all of the stool samples were investigated by direct observations Formalin ‑ ether concentration method and by staining. The results were referred to the physician.
    Result
    To all of the 1788 patients referring to Ghods clinic, 182 patients were infected by parasites. Form all the positive cases, 92.85 % were infected by protozoan parasites whereas 7.14% were infected by helminthic parasites. Giardia by 59% was the most prevalent. The percent of the parasitic infections were as following. Entamoeba histolytica (1.65%), Entamoba coli (21.97%), (Chilmastix mesili (7.69%) Lodamoeba butschlii (1.09%), Blastoeystis hominis (0.55%), Trichomonas hominis (0.55%), Taenia saginata (0.55%), Hymenolepis nana (1.65%), Ascaris lumbricoides (0.55%), Oxyuris (4.39%).
    Conclusion
    Parasitic infection is one of the important hygienic factors in every society. As its frequency differs in different times and places, so its periodical investigation is quite necessary, This study showed that parasitic infections reduced during recent years but it also showed that Giardia has got the highest rank among all other parasites.
  • H. Mohaddesi, Z. Moshiri, F. Moghaddam Tabrizi Page 27
    Introduction
    Hemophilia is a disabling disease that appears is in two forms (A and B). It causes many problems for the patient and his or her family. A descriptive study was done for determining of educational needs of parents about caring of their hemophilic children in west Azarbaijan.
    Materials and Methods
    Date gathering was done by a questionnaire and interview. Data was analyzed by X 2 and Pearson tests.
    Results
    Every patients were <15 years old. 72.22% of parents had a poor knowledge about hemorrhage prevention. 65.37% needed education about hemorrhage complications, and 72.22% of them needed education about intra ‑ arther hemorrhage. 69.47, of them had a poor knowledge about mouth and tooth care and 43.05% had a poor knowledge about a good nutrition for their children.
    Discussion
    A proper education about caring of a hemophilic child can prevent from disease complications. Educational classes for parents and patients based on new information are recommended.
  • M. Kohankari, A. Razavi Page 31
    Introduction
    Diabetes is the most common metabolic diseases in children. The patients can enjoy from a normal life, if they receive a good nursing care. An education about nursing care in home was done and the reaction of diabetic children families was evaluated.
    Material and Methods
    the reaction of 27 diabetic children families was evaluated. Data was gathered by a check list about their interest for cooperation with researches, permission for attending in their home, attention to self care, interest for taking part in group sessions and asking for information about diabetes.
    Results
    59% of families had a positive reaction to nursing care education and 38% had a fairly positive reaction, rest of families had a negative attitudes.
    Discussion
    the diabetic families must be awarded about diabetes complication for good cares from their child. Health professions, especially nurses have an important role for helping.
  • H. Ikhalilzadeh, P. Amini, M. Hemmati, J. Nanbakhsh, P. Mirmohammadi, M. Vasife Asl Page 37
    Introduction
    Operation depends on psychosocial and physiologic factors of patients and is unique experience for every body. It is a stressor and a potential risk for his or her health and interrupts in satisfaction. Awarded patients take part in recovery process and a short recovery period of pain complications will be appeared. Education of correct care methods, control of pain and anxiety can help patients after operating phase.
    Materials and Methods
    A descriptive study for determining of educational needs of operated patients was done by a questionnaire in Imam Khomeini hospital in Urmia.
    Results
    Most of cases were female (63.3%), married (91.3%), graduated from primary school (42.3%) and (65.4%) of them were operated for the first time. 20% of them had a middle knowledge and 50% had a good knowledge about pre‑operation cares 60% of cases had a poor knowledge a 40% had a good knowledge about post‑operation cares.
    Discussion
    Most of cases didnt know about education of post‑operation care. Many works must be done about teaching them Nurses and other health professionals.
  • M. Hemmati Maslakpak, H. Khalilzadeh, A. Rahmani Page 44
    Introduction
    The nursing principle and spirit is producing and establishing of nurse /client communication. In order to have as suitable communication with clients, nurses need to have knowledge, perception and squiring special skills in establishing human communication. For the aim of having most efficiency nursing students must acquire necessary knowledge and skills for their future profession, because they will graduate very soon and must fulfil conferred duties. Therefore in order to recognition of students communicative skills and offering guidance's for increasing their skills, performing of a study in this field seems to be necessary. Methods & Materials: In order to investigation of communication skills of student nurses, a descriptive study was carried out by researchers. The data gathering tool was a questionnaire. The study population included all nursing students of Urmia nursing and midwifery College that all of the senior students (40) have chosen among them.
    Results
    Results Showed that most of the samples (82. 5%) had moderate levels of communication skills with their clients, and % 11. 11 of the 8th semester students owned good levels of communicative skills, respectively.
    Discussion
    Paying attention to the research main objective» Appointing senior nursing students communicative skills with their clients «, the results showed that most of the senior students had moderate levels of communicative skills with their clients. Therefore, according to the results of the research, it is suggested to managers and instructors of Urmia nursing and midwifery college to pay more attention to educational levels (both theoretically and clinically) of their students. So that by their efforts and ambitions, we can realize a considerable promotion in nursing profession levels quality.