فهرست مطالب

نشریه پرستاری و مامایی ارومیه
پیاپی 1 (زمستان 1382)

  • تاریخ انتشار: 1382/10/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مهدی آسمار، رضا حبیبی پور، عارف امیرخانی صفحه 2
    مقدمه
    توکسوپلاسموزیس یکی از انواع بیماری مشترک بین حیوان و انسان است که به دلیل شیوع بالای آن در جامعه بررسی اپیدمیولوژییک آن دارای اهمیت است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش در سال 1378 در مراکز نگهداری معلولام ذهنی سازمان بهزیستی استان گیلان بر روی کل جمعیت معلول ذهنی به تعداد 362 نفر که شامل 209 نفر افراد مرد (7/57%) نفر زن (4/43%) بودند، به روش ایمونوفلورسانس (IFAT) انجام گرفته است.
    یافته ها
    نتایج این پژوهش نشان می دهد که 1/51% افراد تحت بررسی از عیار آنتی بادی ضد توکسوپلاسما برخوردار بوده اند که موید میزان شیوع این بیماری در جمعیت فوق بوده است. این میزان در سنین بالاتر بیشتر و در سنین پائین تر کمتر می باشد.
    موارد جدید عفونت در جامعه مورد مطالعه 6/3 درصد بوده که موید میزان بروز بیماری توکسوپلاسموز می باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    اکثر افراد IgM مثبت در سنین پایین قرار دارند و در مواجهه با بیماری این ماده را تولید می کنند. همچنین در بین مراکز مختلف اختلاف معنی داری از نظر آلودگی وجود ندارد، زیرا تمامی مراکز تحت پوشش یک سازمان می باشند.
    کلیدواژگان: سرو اپیدمیولوژی، توکسوپلاسموزیس، معلولان ذهنی، استان گیلان
  • مرضیه ابراهیمی، فخرالسادات نقیبی، مریم مسگرزاده، فریده نقی پور، حبیبه بابایی، سکینه زمردی، پروین میرمحمدی صفحه 7
    مقدمه

    در اکثر جوامع غربی 13 تا 14% افراد جامعه را زنان بالای 50 سال تشکیل می دهند. یائسگی قطع دائمی قاعدگی پس از قطع عملکرد تخمدان است که در میانسالی و در سن 51 سالگی اتفاق می افتد. یائسگی عوارض جسمی و تغییرات خلقی مختلفی در زنان ایجاد می کند، به طوری که مشکلات دوران پس از یائسگی یک مشکل عمده بهداشت عمومی جامعه زنان شده است. هورمون درمانی جایگزینی و عوارض احتمالی یائسگی نیاز به آگاهی بیشتر زنان و آموزش نکات بهداشتی مناسب را مطرح می کند.

    مواد و روش ها

    این مطالعه به صورت توصیفی روی 140 نفر زن حوالی یائسگی که به مراکز آموزشی درمانی شهرستان ارومیه مراجعه کرده بودند انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه دو قسمتی بود.

    یافته ها

    88% زنان 49-40 ساله بودند. 8/80% نسبت به علائم و عوارض یائسگی آگاهی ضعیف داشتند. از ورزش در دوران یائسگی فقط 2/9 درصد آگاهی خوب داشتند. این سطح آگاهی در مورد هورمون درمانی 2/4 درصد بود.

    بحث و نتیجه گیری

    براساس نتایج حاصل ازاین مطالعه، عدم آگاهی به عنوان مهمترین مشکل زنان یائسه در برخورد با عوارض و مشکلات دوران یائسگی است.

    کلیدواژگان: یائسکی، بهداشت دوران یائسگی، هورمون درمانی جایگزینی
  • معصومه اکبری، بهناز فرمهینی فراهانی، ژاسمن شاهنظری، حجت زارعی صفحه 13
    مقدمه
    بیمه شدگان تامین اجتماعی بیش از نیمی از جمعیت کشورمان را تشکیل می دهند با توجه به گستردگی تامین اجتماعی در جهان مسئولان کشورمان نیز به اهمیت وجود نظام جامع تامین اجتماعی واقف می باشند، به طوری که در برنامه های کلان کشور ایجاد این نظام را در نظر گرفته اند. یکی از پر مراجعه ترین مکان هایی که بیمه شدگان از خدمات سازمان تامین اجتماعی بهره می برند بیمارستانهای وابسته به سازمان می باشند در این بیمارستانها هم بیماران بیمه شده و هم غیر بیمه تامین اجتماعی بستری می شوند، جهت بالا بردن کیفیت خدمات پرستاری به بیمه شدگان، بررسی میزان رضایت بیماران بستری که از این خدمات بهره می برند و پی گیری و ادامه درمان در جهت پیشگیری از عوارض احتمالی بیماری، اهمیت بسیاری می یابد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقایسه ای است، جمعیت مورد مطالعه بیماران بیمه شده تامین اجتماعی و غیر بیمه تامین اجتماعی بستری در بیمارستان امام رضا«ع» وابسته به سازمان تامین اجتماعی شهر ارومیه است که به روش نمونه گیری در دسترس به تعداد 145 بیمار بستری که 116 نفر آنها بیمه شده تامین اجتماعی و 29 نفر غیر بیمه تامین اجتماعی بوده اند انجام شده است. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای دو قسمتی: 1- مشخصات فردی پژوهش 2- نظر سنجی بیماران در رابطه با خدمات درمانی، خدمات پرستاری و مدیریتی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش به وسیله آزمون های آماری، توصیفی و استنباطی به عمل آمده است و جهت تعیین متغیرهای مداخله گر احتمالی از آزمون منتل هانزل استفاده شد.
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های پژوهش در پاسخ به اهداف و سئوالات پژوهش نشان داد که 10 درصد کمتر از درآمد ماهانه خود را به بیمه پرداخت می کرده اند (1/49%) و بیشتر از خدمات بستری استفاده می کرده اند (7/51%) اکثریت واحدهای مورد پژوهش خدمات ارائه شده را در حد مناسب ارزیابی نموده اند. در ارتباط با نقش آموزشی خدمات پرستاری اکثریت بیماران این خدمات را نامناسب دانسته اند. از میان خدمات ارائه شده مورد بررسی در میان نظرات دو گروه بیماران از خدمات مدیریتی ارائه شده تفاوت آماری معنی دار بود (50/0 P<).
    کلیدواژگان: بیماری، بیمه، تامین اجتماعی
  • نوریه امیرزاده صفحه 20
    این مطالعه به صورت توصیفی، اعتماد به نفس نوجوانان مبتلا به دیابت ملیتوس و لوسمی را مورد بررسی قرار می دهد. شرکت کنندگان عبارتند از 22 نوجوان مبتلا به دیابت ملیتوس و 33 (نوجوان مبتلا به) لوسمی. تفاوت مهمی بین اعتماد به نفس دخترها و پسرها در هر یک از دو گروه یافت نگردید. پس از تشخیص اولیه، در طول زمان، کاهش اعتماد به نفس در گروه مبتلا به لوسمی و افزایش اعتماد به نفس در گروه مبتلا به دیابت، مشاهده گردید. نوجوانان مبتلا به لوسمی که یک دوره عود بیماری را داشتند، از اعتماد به نفس متوسطی برخوردار بودند. اکثر نوجوانان مبتلا به لوسمی به دلیل، بیماری خود، قادر به حضور در مدرسه نبودند. میانگین امتیازهای اعتماد به نفس، در گروه مبتلا به دیابت ملیتوس بالا و در گروه مبتلا به لوسمی، متوسط بود. در هر دو گروه، میانگین امتیازات اعتماد به نفس، قابل مقایسه با افسردگی، رویا پردازی، علایم سایکوسوماتیک، شدت بحث و میزان علاقه والدین بود.
  • بررسی ارتباط بیماران سرطان با پرستاران در بیمارستان امام خمینی ارومیه سال 1382
    پریچهر امینی، معصومه همتی، ژاله نانبخش، علیرضا رحمانی، منصوره وظیفه اصل صفحه 31
    مقدمه
    بیماری سرطان که تاریخ آن با تاریخ طب آغاز شده است، هر ساله عده بی شماری را به کام مرگ می کشاند این بیماری بر تمامی ابعاد جسمی، عاطفی، روانی، اجتماعی و اقتصادی آدمی اثرات زیانبار دارد. پرستار به عنوان نزدیک ترین فردی که با بیمار سرطانی تماس دارد باید با روش های موثر ارتباط درمانی، آشنا باشد و جهت رفع مشکلات متعدد بیماران آن ها را به کار برد. پژوهش حاضر تحقیقی است با هدف تعیین ارتباط بیماران سرطانی با پرستاران بیمارستان امام خمینی ارومیه که در سال 1382 به اتمام رسیده است.
    روش
    در یک بررسی توصیفی کل بیمارن سرطانی بستری در بیمارستان امام خمینی در طی مدت مطالعه پژوهش به روش مبتنی بر هدف انتخاب گردیدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی استفاده گردید.
    یافته ها
    در این بررسی میانگین سنی نمونه ها 5/26 سال است. از نظر تحصیلات بیشترین درصد (05/47 درصد) دارای تحصیلات ابتدایی، از نظر مذهب اکثریت (28/70 درصد) سنی بودند. به ترتیب میانگین مدت بیماری و مدت شیمی درمانی بیماران 43/18 و 84/13 ماه بود. نتایج نشان می دهد که اکثریت (82/58 درصد) واحدهای پژوهش در سطح متوسط با پرستاران خود ارتباط برقرار کرده بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    تشخیص سرطان برای بیمار و خانواده اش بسیار تنش زا است با توجه به نتایج پژوهش که نشان می دهد اکثریت بیماران (2/58 درصد) در سطح متوسط، با پرستاران خود ارتباط برقرار کرده بودند، پیشنهاد می گردد پرستاران با ایجاد ارتباط نزدیک (چهره به چهره) بین خود بیمار در کاهش مشکلات و تنش های روانی وی گام موثر بردارند.
    کلیدواژگان: بیماری سرطانی، پرستار، ارتباط
  • علی تقی زاده افشاری، هاله اعجاز، حمیده محدثی صفحه 34
    مقدمه
    سلامت روانی نقش مهمی در تضمین پویایی و کار آمدی هر جامعه ایفا می کند. با توجه به نقش دانشجویان در پویایی جامعه، بررسی بهداشت روانی دانشجویان همواره از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه، به منظور بررسی وضعیت سلامت روانی پذیرفته شدگان ورودی سال های تحصیلی 81-79 دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام پذیرفته است. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی (g.h.q28) جمع آوری گردید.
    یافته ها
    نتایج مطالعه نشان داد که 10% از کل دانشجویان ورودی 79، 13% از کل دانشجویان ورودی 80 و 9% از کل دانشجویان ورودی 81 مشکوک به اختلالاف روانی بودند که بصورت: اختلال در عملکرد، اضطراب، افسردگی و علائم جسمانی در پاسخ دانشجویان به سئوالات مشاهده شد. از نظر سلامت روانی بین دانشجویان مجرد و متاهل، دانشجویان سهمیه های قبولی مختلف، تفاوت معنی داری وجود نداشته است اما بین دانشجویان بومی و غیر بومی و دانشجویان دختر و پسر از نظر سلامت روانی تفاوت معنی داری مشاهده گردید.
    بحث و نتیجه گیری
    لازم است ضمن ارزیابی های روان شناختی و بالینی دانشجویان و ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در زمینه های آموزشی، تحصیلی، آموزش مهارت های ارتباطی، همانند روش های حل مسائل و... در جهت ارتقاء سطح سلامت روانی دانشجویان گام های مثبتی برداشته شود.
    کلیدواژگان: سلامت روانی، پرسشنامه سلامت عمومی، (G، h، Q28)، دانشجویان ورودی جدید
  • زهرا مشیری، محمدحسین رحیمی راد، حسن نانبخش، خسرو حضرتی، ایرج محبی صفحه 40
    مقدمه
    آسم بیماری شایعی است که درجهان پزشکی توجه فراوانی را به خود جلب کرده، به رغم پیشرفت های نوین در پیدایش و تکوین داروهای جدید و استفاده از انواع استنشاقی این داروها، هنوز مشکل آفرین و بحث انگیز است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه، به صورت مداخله ای بر روی 20 بیمار مبتلا به آسم بستری در بخش داخلی بیمارستان امام خمینی ارومیه انجام شد. قبل از آموزش آگاهی، نگرش و عملکرد بیماران در مورد بیماری، علائم، عوارض و روش مصرف اسپری های استنشاقی اندازه گیری گردید. سپس به بیماران به صورت فردی چهره به چهره آموزش به صورت تئوری و عملی داده شد. روز بعد از آموزش مجددا، آگاهی، نگرش و عملکرد بیماران مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین نسبی نمونه های مورد پژوهش 8/27 سال بود که 30% را زنان و 70% را مردان تشکیل می دادند، میانگین مدت ابتلاء به بیماری 43/6 سال و طول مدت بستری به طور متوسط 7/2 روز بود. 50% بیماران منبع کسب اطلاعات را پزشک بیان نمودند. در مقایسه، میانگین نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد بیماران مبتلا به آسم دارای تفاوت آماری معنی داری پس از آموزش بود. 005/0 P<
    بحث و نتیجه گیری
    آموزش چهره به چهره و عملی روش استفاده از اسپری های استنشاقی برای ارتقاء آگاهی، نگرش و عملکرد و در نهایت تغییر رفتار بیماران مبتلا به آسم به اثبات رسید. آموزش به بیماران به مصرف صحیح اسپری و کنترل خوب بیماری کمک نموده و عوارض دارو و مدت دفعات بستری بیماران را کاهش داده، کارآیی بیماران را در محل کار افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: اصلاح رفتار، آسم، اسپری استنشاقی
  • فخرالسادات نقیبی، شمس الدین شمس، مریم مسگرزاده صفحه 45
    مقدمه
    خواب یکی از نیازهای اساسی انسان است، تقریبا یک سوم از وقت انسان را به خود اختصاص می دهد. مطالعات نشان می دهد که در زمان بیماری نیاز به خواب افزایش می یابد. عوامل متعدد محیطی، فیزیولوژیکی، سایکولوژیکی نظیر نور، درجه حرارت محیط، سروصدا، کیفیت بستر، ترس، نگرانی های برطرف نشده و درد می تواند کیفیت و کمیت خواب بیمار را تغییر دهند.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک بررسی توصیفی، تحلیلی گذشته نگر است که بر روی 400 نفر از بیماران بستری در بخش های داخلی و جراحی، به روش تصادفی و با استفاده از پرسشنامه انجام گرفته است.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که 8/55% از بیماران بستری در بخش های داخلی و جراحی مراکز آموزشی درمانی ارومیه دچار مشکل بی خوابی هستند که از سه دسته عوامل کلی منجر به بی خوابی، عوامل فردی با 48% بیشترین عامل بی خوابی بود و عوامل مراقبتی- درمانی و محیطی به عنوان عوامل اختلال در خواب به ترتیب در رده های بعدی قرار داشتند.
    بحث و نتیجه گیری
    اطمینان از استراحت کافی و به خواب رفتن بیمار از اهم مسئولیت های پرستاری می باشد. پرستاران باید آگاهی کافی از علل و عوامل اختلال در خواب بیماران بستری در بخش ها داشته باشند تا بتوانند نیازهای خواب و استراحت بیماران را برآورد نمایند. بنابراین توجه بیشتر و تلاش در جهت کاهش عوامل مداخله گر ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: خواب، بی خوابی، عوامل منجر به بی خوابی
  • معصومه همتی، مهین یزدانی صفحه 52
    مقدمه
    حدود 3 درصد از کودکان حداقل در دوران کودکی یک بار بستری می شوند مطالعات نشان داده است که سطح تنش اضطراب والدین در طی بستری بودن کودکشان افزایش می یابد. اضطراب والدین با توانایی آنان جهت کمک به کودک تداخل کرده و به کودک منقتل می شود. اهمیت موضوع و نقش مهم پرستار در این زمینه انگیزه ای جهت انجام پژوهش حاضر با هدف تعیین سطح اضطراب والدین کودکان بستری به هنگام پذیرش و ترخیص در بیمارستان امام خمینی شهر ارومیه شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی است که در آن 130 نفر از والدین با روش نمونه گیری آسان از میان جامعه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای است که به روش مصاحبه توسط خود پژوهشگر تکمیل می شد.
    یافته ها
    یافته های این پژوهش نشان می دهد که سطح اضطراب بیشترین درصد والدین (4/45%) به هنگام پذیرش کودک در بیمارستان شدید و سطح اضطراب اکثر والدین (2/86%) به هنگام ترخیص کودک از بیمارستان خفیف می باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این مطالعه لزوم توجه بیشتر مسئولان و مدیران و کادر پرستاری به واکنش های روانی در هنگام پذیرش و ترخیص کودک از بیمارستان را می طلبد.
    کلیدواژگان: اضطراب، کودک بستری، والدین
|
  • M. Asmar, R. Habibipour, A. Amirkhani Page 2
    Introduction
    Toxoplasmosis is one of the common disease between human and animals with a high incidence.
    Results
    5 1% had toxoplasmosis antibody assay that shows incidence of toxoplasmosis in this population. That increases with age of them. The new incidence of infection was 3.6% Method & Materials: In this research that was done in 1378, 362 mental invalid persons, 209 male and female, were assessed by IFAT method.
    Discussion
    Most of the patient with positive IgM were young. There wasnt a significant difference between different health centers about contamination.
  • M. Akbari *, B. Farmahini Farahan, Zh Zh Shahnazari, H. Zeraati Page 13
    Introduction
    A study about comprison of insureds and non‑insureds in Imam ‑Reza hospital in Urmia was carried out.
    Materials and Methods
    Data colloction was done by a questionnaire about demographic items of samples and their attitudes about nursing and management services that they acquired
    Results
    Most of them were satisfied about the services and education role of patient. Statistical difference was shown between insureds and non‑insurds attitudes p<00.5)
    Discussion
    Most of social security insured satisfied from the sen‑ices.
  • INVESTIGATION OF CANCEROIUS PATIENT'S COMMUNICATION WITH NURSES IN IMAM KHOMEINI HOSPITAL, URMIA CITY, 1382
    P. Amini, M. Hermnati, Dj Nanbaklish, A. Rahmani, M. Vazefeasl Page 31
    Introduction
    Cancer is an old disease that historically began along with medicine history and causes the death of innumerable people every year in has prejudical effects on human physical, affectional, intellectual Social and economical dimensions. The nurses as persons having nearest contact with patients must be familiar with effective communication therapy methods and apply them in eliminating patient's various difficulties. Therefore the researchers decided to carry out a study in order to determination of cancer patient communication with nursing staff of Urmia Imarn Khomeini Hospital, would that it were a positive step in eliminating these patients problems. Methods & Materials: In a descriptive study, all of the cancesous patients were chosen with purposive sampling method. A questionnaire and descriptive statistics for data collection and data analyzing, were used.
    Result
    The averageage was 26.5 years.From educational point of view, most of them certified primary education, 47.05% religionally most (%70.28) of the samples were Sunnites 70.28%. The average illness and chemotherapy duration were 18.43 and 13.48 months, respectivehy. The results showed that most (%58.82) of the research population had moderate communication levels with their nurses.
    Discussion
    Diagnosing of cancer is a very stressful for patients and their fanfflies Paying attention to the results that indicated "that most (I/o58.2) of the patients had moderate levels of communication with their nurses: it is proposed for nurses to establish a near (eye to eye) communication with patients for beginning an effective pace in reducation of their difficulties and mental stresses.
  • A. Taghizadeh Afshar, H. Ejaz, H. Mohaddesi Page 34
    Introduction
    Mental health has an important role in efficiency of society. In regard to student's role in society, a research has been done to study of mental health condition in newly‑ arrived students of Uremia University of Medical Sciences. Methods & Materials: Data gatherding was carried out with a questionnaire (general health. q.428)
    Results
    10% of students who accepted in1379, 13% of 1380 and 9% of 81 had disorers like anxiety, depression and physical signs. There were no signification difference between married or single students, but were between native and non‑native, female or male students in regard to mental health.
    Discussion
    It is necessary to evaluate them by psychologic and clinical study and give consultation to them in education, communication, problem solving methods to promote their mental health.
  • Z. Moshiri, Mh Rahimi Rad, H. Nanbakhsh, Kh Hazrati, E. Mohebi Page 40
    Introduction
    Asthma is a common disease that attract many attention and is a problem in the world, inspire of progress in new drugs and medical methods development. Methods & material: The study was carried out on 20 Asthmatic patients in internal ward in Imarn Khomeini hospital in Uremia. Before education, knowledge, attitude and practice of patient about disease, its symptoms complications and the correct usage methods of drugs were measured and in the next day after education about them, they were measured, too.
    Results
    30% of patient were female and the rest were male. Mean of illness duration was 6.44 years and mean of hospitalization was 2.7 days. 50% of patients were education by doctors. There was a statistically significant difference between before and after education in mean of knowledge, attitude and practice of patients. (P<00.5) Discution: Face to face and practically education was Confirmed for promotion of knowledge, attitude and practice and change of behavior in asthmatic patients and decreased drug complications and duration of hospitalisation and illness duration in them.
  • F. Nagibi, Sh Shams, M. Mesgarzadeh Page 45
    Introduction
    Sleep is an essential need of human and covers 1/3 of his lifetime. Sickness increase its duration. Environmental, Physiologic, Psyologic factors like light, Temperature, noise, bed comfort, fear, anxity and pain can change its quality and qauantity. Confidence about enough rest and sleeping in patients is one of the most important responsiblities of nurses. Nurses must know about causes and that disturbes sleep and rest for hospitalized patients.
    Results
    The study reveals that 55.8% of patients had insomnia and some causes were the most factors of insomnia (48%) and methods of treatment and environmental factors were the other causes of insomnia. Methods & Materials: A questionnaire was used for determining of insomnia causes.
    Discussion
    Patient sleeping is one the most of important responsibilities of nurses. So nurses should have knowledge about patients sleeping methods and their sleep disorders to help to reduce insomnia in hospitalized patient.
  • M. Hemmati, M. Yazdani Page 52
    Introduction
    This study was done to determine anxlety level in the parents of hospitalized children.
    Materials and Methods
    130 children were7ne dam collection tool was a questionnaire that filled by researchers.
    Results
    The parents anxiety. level during the reception was high and was low during the discharge phase.
    Discussion
    Managers and nursmig staff must notice to psychological reaction of parents during reception and discharge time of their children.