فهرست مطالب

Researcher Bulletin of Medical Sciences
Volume:15 Issue: 3, 2010

  • تاریخ انتشار: 1389/06/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مینو کلانتری، سید مهدی حسینی خامنه، سید مهدی طباطبایی صفحات 95-99
    سابقه و هدف
    فلج مغزی یک ناهنجاری غیرپیشرونده در مغز است که نقایص حرکتی و وضعیتی در رشد کودک ایجاد می کند و شیوع نوع اسپاستیک آن بیش از سایر موارد است. در توانبخشی از ارتزها برای جلوگیری از عوارض اسپاستیسیتی و بهبود راه رفتن استفاده می شود. با توجه به برخی گزارشات مبنی بر تاثیر ارتز کاهنده تون در کاهش تون کودکان فلج مغزی اسپاستیک، این مطالعه با هدف مقایسه تغییرات تون و الگوی راه رفتن (طول گام، فاصله دو پا و زاویه پا) در دو گروه از کودکان دایپلژی اسپاستیک با و بدون ارتز کاهنده تون انجام شد.
    مواد و روش ها
    این کارآزمایی بالینی روی 30 کودک دایپلژی اسپاستیک 8-2 ساله در دو گروه تجربی (12 نفر) و شاهد (18 نفر) انجام شد. تون عضلات بر اساس Modified Ashworth Scale و الگوی راه رفتن با ثبت ردپای کودک روی کاغذی که به زمین چسبانده شده بود، قبل و بعد از 12 هفته اندازه گیری شد. در این مدت هر دو گروه سه روز در هفته تحت درمان با NDT بودند. علاوه بر آن گروه تجربی ارتز کاهنده تون را 6 ساعت در روز می پوشیدند.
    یافته ها
    تون عضلات کل بدن در گروه تجربی کاهش معنی داری داشت (025/0=p). مقایسه تون عضلات پلانتار فلکسور و همسترینگ در گروه تجربی قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی داری نشان داد (بترتیب 01/0=p و 006/0=(p، اما در گروه شاهد معنی دار نبود. میانگین طول گام پای راست (03/0=p) و چپ (04/0=p) در گروه تجربی بیشتر از شاهد بود، اما تفاوت تون اندام فوقانی در هر دو گروه شاهد (03/0=p) و تجربی (02/0=p) معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    ارتز کاهنده تون در کودکان دایپلژی اسپاستیک همراه با اقدامات درمانی متداول موجب کاهش تون به خصوص تون پلانتار فلکسورها و همسترینگ ها و افزایش طول گام می شود. بنابراین این ارتز برای کاهش تون توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: ارتز کاهنده تون، اسپاستیسیتی، دایپلژی
  • کوروش قره گوزلی، لطیف گچکار، فخری اللهیاری صفحات 100-103
    سابقه و هدف
    سونوگرافی داپلر بشکل گسترده ای جهت ارزیابی سرعت جریان خون در شریانهای داخل مغزی و واکنش عروق مغزی نسبت به محرکهای مختلف به کار گرفته می شود. هدف از این مطالعه تعیین اثر هیپرونتیلاسیون بر جریان خون شریان مغزی میانی مبتلایان به میگرن بدون اورا و گروه شاهد آنان توسط transcranial Doppler sonography بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 30 بیمار با میانگین سنی 35 سال که مبتلا به میگرن بدون اورا بودند و در فاز بدون حمله قرار داشتند، با گروه شاهد که همگی افراد سالم در همان محدوده سنی بوده و به لحاظ جنسی همسان شده بودند، از نظر شاخصهای reactivity درشریان مغزی میانی راست و چپ، یکبار در حالت استراحت و بار دیگر پس از انجام هیپرونتیلاسیون مقایسه شدند. هر دو گروه 48 ساعت قبل از آزمون هیچ دارویی مصرف نکردند و هیچ بیماری عروقی نداشتند.
    یافته ها
    از 30 بیمار و 30 فرد شاهد مورد مطالعه 11 نفر مرد و 19 نفر زن بودند. پس از انجام هیپرونتیلاسیون توسط هر دو گروه و محاسبه شاخصهای reactivity توسط دستگاه TCD، pulse index در شریان مغزی میانی سمت راست در مبتلایان به میگرن بدون اورا بیشتر از گروه شاهد بود. سایر شاخصهای reactivity در دو گروه شاهد و بیمار یکسان بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه PI در پاسخ به هیپرونتیلاسیون در شریان مغزی میانی سمت راست مبتلایان به میگرن بدون اورا در محدوده بالاتری نسبت به گروه شاهد قرار داشت، به منظور بررسی اثر احتمالی هیپرونتیلاسیون بر واکنش عروق مغزی مبتلایان به میگرن بدون اورا مطالعات تکمیلی و با استفاده از نمونه های بیشتر پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: میگرن بدون اورا، سونوگرافی داپلر، هیپرونتیلاسیون
  • ناهید خلدی، علی رمضانخانی، فرید زایری، فرهاد جعفری، علی دواتی صفحات 104-110
    سابقه و هدف
    افت وزن از مهمترین مشکلات سلامتی کودکان در جوامع درحال توسعه است. در بعضی مناطق بیماری های عفونی و در برخی دیگر عوامل تغذیه ای بعنوان عوامل خطرساز افت وزن کودک معرفی شده اند. از آنجا که شناخت عوامل خطرساز سوءتغذیه و پیشگیری از آنها درکودکان بسیار مهم است، این مطالعه با هدف تعیین فراوانی افت وزن و مهمترین عوامل خطرساز آن تا دوسالگی در کودکان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی-درمانی شرق تهران انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه با استفاده از داده های موجود انجام گرفت. با روش نمونه گیری خوشه ایدومرحله ای 1660 کودک دوساله مراجعه کننده به مراکز بهداشتی انتخاب و اطلاعات لازم از پرونده بهداشتی آنها استخراج گردید. کودکان تک قلو که تولد به موقع داشته و از بیماری خاص در بدو تولد یا بیماری های ژنتیکی و مادرزادی رنج نمی بردند در صورت مراجعه منظم برای پایش رشد وارد این مطالعه شدند. آزمونهای کای-دو، من ویتنی و تحلیل رگرسیونی لجستیک برای تعیین ارتباط عوامل خطرساز با افت وزن مورد استفاده قرار گرفت و بر اساس مقادیر نسبت شانس مهمترین عوامل خطرساز تعین شد.
    یافته ها
    دختران 5/55% کودکان را تشکیل دادند. وزن تولد کودکان 463±3202 گرم بود. 1119(4/67%) کودک از ابتدای تولد تا دو سالگی حداقل یک بار افت وزن داشتند. بیشترین فراوانی افت وزن در سنین 9 تا 11 ماهگی مشاهده شد. عوامل خطرساز افت وزن تا 6 ماهگی کمترین بسامد را داشتند. نسبت شانس عمده ترین عوامل خطرساز به ترتیب متعلق به قطع تغذیه کودک با شیرمادر(7/64)، شروع تغذیه تکمیلی (9/16)، ابتلا به اسهال (3/15) و عفونتهای تنفسی (8/11) بود. بین عوامل دموگرافیک و افت وزن کودکان رابطه معنی دار آماری یافت نشد.
    نتیجه گیری
    فراوانی افت وزن در نمونه مورد مطالعه بالا بوده و با توجه به عوارض شناخته شده آن باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. از آنجا که مهمترین عوامل خطرساز افت وزن کودکان تا 2 سالگی قابل کنترل می باشند به نظر می رسد توانمند سازی مادران در زمینه شیوه های مناسب تغذیه کودک در سلامت و بیماری به کاهش موارد بروز افت وزن کمک کند.
    کلیدواژگان: افت وزن، عوامل خطرساز، کودک
  • مریم طاهرخانی، مهتاب مطیعیان، دکترمرتضی صافی، محمدرضا معتمدی، دکترآدینه طاهرخانی، مهندس ناصر ولایی صفحات 111-114
    سابقه و هدف
    با توجه به افزایش شیوع انفارکتوس میوکارد (MI)، این مطالعه به منظور تعیین سرانجام مبتلایان به MI همراه با قطعه ST بالارفته و عوامل همراه آن روی مراجعین به بیمارستان لقمان طی سالهای 1386 و 1387 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق توصیفی، کلیه بیمارانی که با تشخیص MI همراه با قطعه ST بالا مراجعه نمودند، به مدت 30 روز پیگیری شدند و سرانجام این بیماران از نظر ادامه حیات یا وفات مشخص گردید. میزان TIMI risk score با روش استاندارد در این بیماران تعیین و ارتباط score مذکور با سرانجام بیماری محاسبه و نقش سایر خصوصیات فردی و بیماری با سرانجام بیماری با آزمون کای دو مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    طی مدت مورد بررسی 85 بیمار واجد شرایط وجود داشتند که 67% مرد و 33% زن با میانگین سنی 14±58 سال بودند. بروز مرگ در 2/21% در عرض یک ماه حادث شد. 78% بیماران فوت کرده score 8 و بیشتر داشتند حال آنکه در بیماران زنده مانده 8% score 8 و بیشتر داشتند (001/0p<). جنس، سابقه دیابت، مصرف سیگار، سابقه آنژین، سابقه بیماری عروق کرونر و سابقه خانوادگی بیماری عروق کرونر ارتباطی با سرانجام بیماری نداشت. عدم دریافت استرپتوکیناز در 61% بیماران فوتی و 4/22% بیماران زنده مانده گزارش شد (005/0p<).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد میزان بقای بیماران در حدود قابل قبول باشد. TIMI risk score در تعیین سرانجام درمان مفید است.
    کلیدواژگان: انفارکتوس میوکارد، TIMI risk score، قطعه ST
  • علی رمضانخانی، فاطمه سربندی زابلی، افسانه زرقی، غلامرضا حیدری، محمدرضا مسجدی صفحات 115-122
    سابقه و هدف
    برطبق گزارش سازمان جهانی بهداشت روزانه بین 100000- 80000 جوان شروع به مصرف فراورده های دخانی می کنند که اکثرا در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند. از آنجا که بیش از 70% از نوجوانان (19-10 ساله) کشور در حال تحصیل هستند و مدرسه به عنوان اولین محیط اجتماعی آموزشی بعد از خانواده از اهمیت بسزایی در شکل گیری رفتارهای فرد برخوردار است، این پژوهش در مدارس اجرا گردید. این مطالعه با هدف تعیین الگوی مصرف سیگار در دانش آموزان شهر تهران در سال تحصیلی 87- 1386 صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی- توصیفی به روش تصادفی چند مرحله ای خوشه ایو با استفاده از پرسشنامه استاندارد GYTS (Global Youth Tobacco Survey) بر روی جمعیت دانش آموزان شهر تهران شامل 4523 نفر (2272 پسر و 2251 دختر) در سال تحصیلی 87-1386 انجام گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون کای دو صورت گرفت.
    یافته ها
    4523 دانش آموز (2/50% مذکر و 8/49% مونث) بررسی شدند. میانگین سنی شرکت کنندگان در مطالعه 09/2±69/14 سال بود. تجربه مصرف سیگار و قلیان به ترتیب 5/25% و 9/54% محاسبه گردید. بیشترین فراوانی درصد تجربه کنندگان مصرف در گروه سنی 15-14 سالگی (6/27%) قرار داشت. بیشترین فراوانی درصد نحوه دستیابی به سیگار مصرفی در دانش آموزان مصرف کننده فعلی از مغازه یا فروشگاه (8/38%) گزارش شد. بیشترین مکان کشیدن سیگار در پسران مصرف کننده فعلی (6/36%) در مکانهای عمومی و در دختران (6/51%) در خانه بود. 0/22% از مصرف کنندگان فعلی بیش از 5 نخ سیگار در طی 30 روز گذشته کشیده بودند. تقریبا از هر پنج نفر مصرف کننده فعلی یک نفر اقدام به ترک و تلاش جهت ترک سیگار در سال گذشته داشته اند. پسران مصرف کننده فعلی سیگار بیشتر از دختران اقدام به ترک سیگار (01/0p<) داشتند.
    نتیجه گیری
    نتایج با بسیاری از مطالعات در جهان همخوانی دارد. شیوع قابل توجه تجربه و مصرف دخانیات طراحی و اجرای برنامه های پیشگیری با رویکرد سطح اول پیشگیری جهت سنین پایینتر، نظارت و اجرای قوانین منع فروش دخانیات به نوجوانان و بررسی عوامل موثر بر مصرف لازم به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: سیگار، دانش آموزان، نوجوان، تهران
  • مهدیه شجاع، لیلا جویباری، مصطفی قربانی، اکرم ثناگو، حجت شجاعی، زاهده کیاکجوری، حسین ارگنجی صفحات 123-128
    سابقه و هدف
    دوران دانشجویی زمانی است که بسیاری از مسیرهای رفتاری در حال تکوین است. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی شیوع مصرف و علل گرایش به سیگار در میان دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی نمونه گیری به صورت سرشماری از کلیه دانشجویان دختر و پسر ساکن خوابگاه های دانشجویی انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای بود که پایایی و روایی آن تایید شده بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمونهای آماری کای دو، آزمون t و رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    در بین 669 دانشجوی ساکن خوابگاه های گرگان، 538 پرسشنامه تکمیل شد. 3/67% نمونه ها (362 نفر) دختر و میانگین سنی دانشجویان74/20 سال بود. 5/83% (449 نفر) سابقه مصرف سیگار داشتند و 2/6% نمونه ها در زمان پژوهش سیگاری بودند (3/17% پسران و 8/0% دختران). مهمترین دلیل گرایش به مصرف سیگار ارتباط با دوستان سیگاری عنوان شد. بین مصرف سیگار با سن، جنس، قومیت و سال تحصیل ارتباط معنی داری مشاهده شد (05/0p<) اما بین مصرف سیگار با رشته تحصیلی و وضعیت تاهل ارتباط معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد مصرف سیگار در دانشجویان مورد مطالعه شیوع پایینی دارد اما شیوع پایین نیز مورد توجه است و باید نظارت والدین در سنین پایینتر در انتخاب دوستان برای فرزندانشان افزایش یابد.
    کلیدواژگان: سیگار، دانشجو، گرایش، شیوع
  • مصطفی نادری، خسرو جدیدی، شهاب شاهوردی، پرویز رفیع زاده، وحید نوریان صفحات 129-132
    سابقه و هدف
    عفونت بعد از جراحی لیزیک یک وضعیت خطرناک و تهدیدکننده بینابی است که نیازمند توجه جدی است. هدف این مطالعه تعیین آلودگی بستر قرنیه در طول عمل لیزیک و معین نمودن منبع احتمالی آلودگی و ارزیابی پاسخ قرنیه به آلودگی بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی 200 فرد از لحاظ آلودگی چشم در انتهای عمل لیزیک بررسی شدند. کشتها از پلک پایینی و بالایی و فورنیکس تحتانی قبل و بعداز جراحی و interface قرنیه و فلپ و همچنین کشت ابزارها انجام شد. باکتری های جدا شده از محیط کشت هوازی و غیرهوازی بر اساس روش های بیوشیمیایی تحت شناخت گونه قرار گرفتند.
    یافته ها
    فراوانی عفونت 5/24% بود. شایعترین ارگانیسم استافیلوکوکوس اپیدرمیس (43 مورد، 7/87%) بود. هیچکدام از موارد عفونی تبدیل به زخم قرینه نشدند با این وجود در 2 چشم کراتیت لاملار منتشر دیده شد.
    نتیجه گیری
    استرومای قرنیه توانایی پاکسازی ارگانیسم های وارد شده طی عمل جراحی لیزیک را دارد.
    کلیدواژگان: بستر قرنیه، آلودگی، جراحی لیزیک
  • معصومه محکم، فرشته ماهانی، بابک اتوکش، مصطفی شریفیان، رضا دلیرانی، بیژن حاتمیان، فاطمه عبدالله گرجی صفحات 133-136
    سابقه و هدف
    سنگهای ادراری یکی از مشکلات شایع و مهم طب کودکان است که امروزه شیوع آن در کودکان رو به افزایش است. با توجه به اینکه اطلاعات دقیقی از شیوع و انواع سنگ کلیه در جامعه خود نداریم این تحقیق با هدف بررسی اپیدمیولوژیک سنگهای کلیه و مجاری ادراری در بیماران بستری در بیمارستان کودکان مفید طی سالهای 1387-1383 انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی بیمارانی که بر اساس نتایج سونوگرافی مبتلا به سنگ کلیه و مجاری ادراری بودند، جدا و آزمایش خون از نظر تستهای بررسی عملکرد کلیه ها انجام و گاز خون و سطوح کلسیم، فسفر و اسید اوریک سرم کنترل گردید. آزمایش ادرار از نظر آنالیز ادرار و سطوح کراتینین، کلسیم، فسفر، اسید اوریک، منیزیم، سدیم، سیستین، سیترات و اگزالات انجام شد.
    یافته ها
    در بین 711 کودک مورد مطالعه، شیوع سنگ کلیه 17% بود. شایعترین علامت بالینی در هنگام مراجعه هماچوری بود (24%). در 6/87% بیماران برای بار اول سنگ کلیه تشکیل شده بود و در 4/95% بیماران سنگ در لگنچه کلیه و در 6/4% در حالب ها گزارش شد. در 2/32% بیماران سنگ کلیه با هیدرونفروز همراه بود و در 8/5% موارد با هیدرونفروز شدید همراهی داشت. در 8/19% موارد سنگ کلیه با عفونت ادراری همراهی داشت. در بررسی علل متابولیک زمینه ساز سنگ کلیه در 5/73% هیپرکلسیوری وجود داشت. بین اندازه سنگ و سطح کلسیم (0001/0p<)، سدیم (001/0p<)، اسید اوریک (002/0p<)، کراتینین (002/0p<)، پروتئین ادرار (007/0p<)، وزن مخصوص ادرار (0001/0p<) و بی کربنات خون (0001/0p<) ارتباط معنی داری دیده شد.
    نتیجه گیری
    شیوع سنگ ادراری درکودکان بستری در بیمارستان قابل توجه است و هیپرکلسیوری در اغلب بیماران مبتلا به سنگ ادراری می تواند به عنوان یکی از علل زمینه ساز مطرح باشد.
    کلیدواژگان: سنگ کلیه، سنگ ادراری، کودکان، هیپرکلسیوری
|
  • Minoo Kalantari, Seyed Mahdi Hosseini Khamene, Seyed Mahdi Tabatabaee Pages 95-99
    Background And Aim
    Cerebral palsy is characterized by non-progressive abnormalities in the developing brain that create motor and postural deficits in the developing child. The most common feature of cerebral palsy is spasticity. In rehabilitation, orthotics have been used to prevent complications of spasticity and improve gait. There are some reports about effectiveness of tone-reducing AFO on decreasing tone in spastic cerebral palsy. The purpose of this study was to compare the effects of tone-reducing AFO on tone and gait between two groups of children with spastic diplegia.
    Materials And Methods
    This randomized clinical trial was conducted on 30 children with spastic diplegia aged 2-8 years. They were assigned to either a control group (18 subjects) or a case group (12 subjects). All children were tested before and after 12 weeks of neurodevelopmental treatment 3 days a week by Modified Ashworth Scale and recording of the foot-print on a piece of paper fastened to the floor for the measurement of stride length, width and foot angle. Children in the case group wore the tone-reducing AFO approximately 6 hours a day.
    Results
    A significant difference was found in muscle tone of the whole body between the two groups (p=0.025). Pretest and post-test difference of the plantar flexors and hamstrings in the case group were also significant (p=0.025, p=0.005). A significant difference was found in the right stride length (p=0.02) and the left stride length (p=0.03) between the two groups, but difference in stride width and foot angle were not significant.
    Conclusion
    Tone-reducing AFO would significantly reduce tone of the whole body, the plantar flexors and hamstrings and increase stride length in spastic diplegic cerebral palsy.
  • Kourosh Ghareghuzli, Latif Gachkar, Fakhri Allahyari Pages 100-103
    Background And Aim
    Doppler sonography is widely applied for evaluating velocity of intracranial artery and different stimuli reactivity of cerebral artery. The aim of this study was to evaluate the effects of hyperventilation on middle cerebral artery of patients with migraine without aura and control group using transcranial Doppler sonography.
    Materials And Methods
    In this study, 30 patients aged averagely 35 years suffering from migraine without aura were compared with 30 normal age- and sex-matched subjects. Reactivity indices of right and left middle cerebral artery were evaluated before and after hyperventilation. Both groups did not use any drug during the past 48 hours before the trial and did not have any other systemic disease.
    Results
    Heart rate, pulsatile index, resistance index, mean velocity, end diastolic velocity, systolic velocity were evaluated on 30 patients (19 females and 11 males) and 30 controls. Pulsatile index was more in right middle cerebral artery of migraine subjects without aura when compared with control group. Other reactivity indices were more or less similar in both groups.
    Conclusion
    In patients with aura-free migraine pulsatile index in right middle cerebral artery was more than control group, hence, further studies to evaluate probable effect of hyperventilation in intracranial artery in these patients are strongly recommended.
  • Nahid Kholdi, Ali Ramezankhani, Farid Zayeri, Farhad Djafari, Ali Davati Pages 104-110
    Background And Aim
    Weight faltering is one of the most important health problems of children in developing communities. Factors such as infectious diseases in some regions and nutritional factors in the others have been suggested as risk factors for weight faltering. Since determining the risk factors of malnutrition and preventing them in children is crucial, a study was conducted to determine the major immediate risk factors of weight faltering up to 2 years of age in children attending health care centers in east region of Tehran.
    Materials And Methods
    This study was carried out using existing data. Via cluster sampling 1660 two-year old children attending to 5 health care centers in east region of Tehran were selected and data was gathered from their health files. Term birth, being offspring of a uniparous labor, having no certain post-natal, genetic or congenital diseases and on time attending to health center for growth monitoring were the study inclusion criteria. The chi-square, Mann-Whitney U and logistic regression tests were used to determine relationship between risk factors and weight faltering. The major risk factors were determined by odd's ratio.
    Results
    Girls consisted 55.5% of the children. Mean of the birth weight was 3202±463 grams. Weight faltering was occurred in 1119 (67.4%) children from birth up to 2 years of life. The great number of children had weight faltering in 9 to 11 months of age. Frequency of risk factors of weight loss was the least during the first 6 months of life. Weaning (OR=64.7), introducing complementary foods (OR=16.9), diarrhea (OR=15.3) and respiratory infections (OR=11.8) were the major risk factors. Mother's educational level and job status were not related to weight loss.
    Conclusion
    Prevalence of weight faltering was high in the studied sample, hence, further attention and survey are strongly recommended. Since the major risk factors of weight faltering up to 2 years of age are controllable, it seems that enabling mothers towards proper feeding of children could help to reduce the prevalence of weight faltering.
  • Maryam Taherkhani, Mahtab Motieian, Morteza Safi, Mohammadreza Motamedi, Aidin Taherkhani, Nasser Valai Pages 111-114
    Background And Aim
    Myocardial infarction continues to be a major public health problem in many countries. Given the disparity of outcome in different studies and its importance, we evaluated the outcome of patients with ST segment elevated myocardial infarction (STEMI) and its influencing factors in Loghman hospital.
    Material And Methods
    This longitudinal study conducted between 2007-2008. All patients with STEMI admitted in Loghman hospital were included. The subjects were followed up for 30 days concerning their vitality status. TIMI risk score, demographic and clinical factors were also determined and their association with death was evaluated.
    Results
    Totally, 85 patients with a mean age of 58±14 years were evaluated, of whom 67% were males. Death occurred in 21.2%. Among died subjects, 77.8% had TIMI score of at least 8 when compared to 7.5% of alive patients (p<0.005). Sex, history of diabetes mellitus, smoking, angina and family history of coronary disease had no effect on mortality. Totally, 61% of patients who died didn’t receive streptokinase vs. 22.4% in alive subjects (p<0.005).
    Conclusion
    Our measured survival rate is acceptable and TIMI risk score is a useful tool in predicting outcome of patients with STEMI.
  • Ali Ramezankhani, Fatemeh Sarbandizaboli, Afsaneh Zarghi, Gholamreza Heidari, Mohammadreza Masjedi Pages 115-122
    Background And Aim
    According to World Health Organization (WHO) reports, 80000-100000 young adults begin to consume the narcotic substances, most of whom living in developing countries. Besides family environment, school has important role in forming the one's behaviors as the pioneer educating social environment. This study was conducted to determine the smoking pattern in Tehran students during 2008.
    Materials And Methods
    This was a cross-sectional study with a cluster multi stage randomized sampling using the GYTS (Global Youth Tobacco Survey) and demographic questionnaires on 4523 students in Tehran. Data were analyzed using chi square test.
    Results
    Overall, 4523 students (50.2% boys and 49.8% girls) were studied with the mean age of 14.69±2.09 years. Totally, 25.5% of students have ever smoked cigarettes, and 54.9% ever smoked water-pipe. Most of the subjects commenced smoking when they were 14-15 years old (27.6%), while 38.8% purchased cigarette from stores or markets. Boys smoked more frequently in public places (36.6%), whereas girls experienced smoking at home (51.6%). Unfortunately, 22% of subjects smoked more than 5 cigarettes per day. Almost one in five current smokers had gave up and attempted to stop smoking and this was more pronounce among boys (p<0.01).
    Conclusion
    Our results were in agreement with most of other studies of its kind worldwide. With respect to the incidence of experience and consumption of tobacco, designing and accomplishment of preventive program with first level of approach for lower ages, and inspection and execution of tobacco sale prohibition for adolescences seem to be reasonable.
  • Mahdieh Shojaa, Leila Jouybari, Mostafa Qorbani, Akram Sanagoo, Hojat Shojaee, Zahedeh Kia Kajoori, Hoseyn Organgi Pages 123-128
    Background And Aim
    Studentship is a period in which many behavioral patterns are forming. Thus, the aim of this study was to determine the frequency and causes of smoking among students residing in Golestan University of Medical Sciences’ dormitories.
    Material And Methods
    A cross-sectional analytical study conducted among the dormitories male and female students in 2009. The sample size consisted all of the university dormitories’ students. The data gathered using a validated and reliable questionnaire, then, analyzed using SPSS software and statistical tests including chi-square, logistic regression and independent t-test, when appropriate.
    Results
    Of 669 students, 538 filled out the questionnaires completely and 67.3% were female. Totally, 92.4% of the students were single and 83.5% had experience of cigarette smoking, while 6.2% were current smokers (17.3% of males and 0.8% of females). Living with a smoker friend was the most important reason for smoking. There were significant associations between smoking and age, sex, region and year of education (p<0.05), however, we couldn’t find any significant relationship between smoking and filed of study and marital status (p>0.05).
    Conclusion
    The results indicated low prevalence of cigarette smoking among the students. However, preventive measures should be taken to persuade youth toward healthier behaviors. It seems parental control and monitoring children’s friend finding are crucial issues.
  • Mostafa Naderi, Khosro Jadidi, Shahab Shahverdi, Parviz Rafiezadeh, Vahid Nourian Pages 129-132
    Background And Aim
    Post-LASIK infection is a life threatening condition. The present study was conducted to measure the rate of corneal interface contamination during laser in situ keratomileusis (LASIK), determine probable sources of the contamination, and evaluate how the cornea reacts to the contamination.
    Material And Methods
    In this case series, 200 eyes were evaluated for the corneal interface contamination at the end of LASIK. Cultures were obtained from the upper and lower eyelid margins and the inferior fornices before surgery and from the corneal interface and the instrument at the end of surgery. Media were cultured at 37°C for 14 days under aerobic and anaerobic conditions. Bacteria from positive cultures were isolated and identified by biochemical procedures to determine the species of the organisms.
    Results
    The rate of contamination was 24.5%. The most common retrieved organism was Staphylococcus epidermidis (43 cases, 87.7%). None of the contaminated or non-contaminated cases developed corneal ulcers; however, 2 eyes developed diffuse lamellar keratitis.
    Conclusion
    The corneal stroma has the ability to clear introduced microorganisms during LASIK.