فهرست مطالب

دانشور پزشکی - پیاپی 85 (اسفند 1388)

نشریه دانشور پزشکی
پیاپی 85 (اسفند 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/12/10
  • تعداد عناوین: 10
|
  • ناهید ماسبی، فاطمه غفاری فر، زهره شریفی، عبدالحسین دلیمی اصل، حسین وزینی قیصر صفحه 1
    مقدمه و هدف
    توکسوپلاسموزیس به وسیله یک انگل تک یاخته داخل سلولی (توکسوپلاسما گونده ای) ایجاد می شود و در سراسر جهان گسترش دارد. این بیماری دارای اهمیت عمده پزشکی و دامپزشکی است و عامل بیماری مادرزادی در انسان و حیوانات اهلی است. علاوه بر این، به تازگی به دلیل آنسفالیت در افراد ایدزی به اهمیت آن افزوده شده است. به همین دلیل تهیه یک واکسن مؤثر علیه توکسوپلاسما یک هدف مهم در جهان است. آنتی ژن گرانولی 4 (GRA4) به عنوان یک آنتی ژن عمده توکسوپلاسما گونده ای شناخته شده است. از این رو، به عنوان یک کاندیدا برای تهیه واکسن ملاحظه شده است. آنتی ژن گرانولی 4 از برادی زوئیت ها و تاکی زوئیت ها ترشح می شود. این ژن به صورت کپی تک و فاقد اینترون است. هدف از این تحقیق، تهیه پلاسمید نوترکیب حاوی ژن GRA4 است که بتوان از آن به عنوان DNA واکسن استفاده کرد.
    مواد و روش کار
    در این تحقیق ژن GRA4 پس از تکثیر به روش PCR در پلاسمید pTZ57R کلون شد. سپس در باکتری اشرشیاکلی سوش TG1 ترانسفورم شد. پلاسمید نوترکیب پس از تکثیر از باکتری میزبان استخراج و ژن هدف با استفاده از برش آنزیمی، با آنزیم های KpnI و EcoRI از پلاسمید pTZ57Rجدا شد. از طرف دیگر پلاسمید pcDNA3 برای پذیرش قطعه GRA4 و انجام کلونینگ نیز با آنزیم های KpnI و EcoRI برش داده شد. GRA4 درون پلاسمید pcDNA3 ساب کلون شد و این محصول واکنش اتصال در باکتری های فوق ترانسفورم شده و در محیط LB حاوی آمپی سیلین کشت داده شدند؛ پلاسمیدهای نوترکیب pcGRA4 به وسیله کیت استخراج پلاسمید، از اشرشیاکلی تخلیص شدند.
    نتایج
    صحت کار با روش های PCR و برش آنزیمی به کمک آنزیم های اختصاصی فوق با استفاده از الکتروفورز تایید شده و نتایج نشان داد، قطعه GRA4 در پلاسمید pcDNA3 کلون شده است و باند حدود 1058 جفت بازروی ژل آگاروز ایجاد شده بود که هم اندازه ژن GRA4 توکسوپلاسما گونده ای است و تایید نهایی با استفاده از توالی یابی انجام شد.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل نشان داد، کلونینگ و ترانسفورم قطعه GRA4 در پلاسمید pcDNA3 با موفقیت انجام شده است.
    کلیدواژگان: توکسوپلاسما گونده ای، کلونینگ، GRA4، pcDNA3
  • سید علیرضا حسینی کاخک، طیبه امیری پارسا، امیرحسین حقیقی، رؤیا عسکری، مریم چمری، مهدی هدایتی صفحه 9
    مقدمه
    دلیل ترشح بیشتر سایتوکین ها در افراد چاق می باشد. از طرفی تحقیقات نشان می دهند فعالیت های هوازی به بهبود شرایط التهابی و چاقی کمک می کنند، اما اثر تمرینات مقاومتی بر این شاخص ها تا حدود زیادی ناشناخته مانده است.
    هدف
    هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر تمرینات مقاومتی بر پروتئین واکنشی C و سیستاتین C در دختران چاق بود.
    مواد و روش ها
    تعداد 24 نفر با میانگین سنی 30/2±61/21 سال، قد 89/6±159سانتی متر، وزن 23/10± 68/80 کیلوگرم، شاخص توده بدن 34/3 ± 26/32 کیلوگرم بر مترمربع، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. گروه تجربی، تمرین مقاومتی به مدت هشت هفته، هر هفته چهار جلسه با شدت 70-60 درصد یک تکرار بیشینه انجام دادند. برای بررسی اثر تمرین بر متغیرهای بیوشیمیایی از آزمون t مستقل و برای ارزیابی اثر تمرین بر قدرت عضلانی از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد.
    نتایج
    نتایج نشان داد که تمرین اثر معنی داری بر سیستاتین C (96/0p= و 04/0t=) و پروتئین واکنشی C (10/0p= و73/1t=)، وزن (06/0p= و 03/2t=)، توده بدون چربی (88/0p= و 152/0t=)، درصد چربی بدن (46/0p= و 75/0t=)، نداشت، اما سبب افزایش قدرت عضلانی شد.
    نتیجه گیری
    این پژوهش نشان داد، هشت هفته تمرین مقاومتی تاثیری بر سطوح پلاسمایی پروتئین واکنشیC و سیستاتین C در دختران چاق نداشت. کافی نبودن شدت و مدت تمرینات از جمله علل احتمالی عدم تاثیر تمرین بر متغیرهای مذکور می باشد.
    کلیدواژگان: پروتئین واکنشی C، سیستاتین C، تمرین مقاومتی، چاقی
  • محمدحسین قینی، مهرداد روغنی، سیدقاسم موسوی، فریبا انصاری، مریم شرایلی صفحه 19
    هدف
    در بررسی حاضر، اثر مصرف خوراکی و دراز مدت سرشاخه گلدار تاج خروس بر میزان گلوکز و لیپیدهای سرم و مورفولوژی جزائرلانگرهانس در موش های صحرایی دیابتی مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش کار
    موش های صحرایی ماده (32=n) به چهار گروه کنترل، کنترل تحت درمان با گیاه، دیابتی و دیابتی تحت درمان با گیاه تقسیم شدند. دو گروه تحت تیمار نیز از غذای موش حاوی 25/6 درصد گیاه استفاده کردند. میزان گلوکز، تری گلیسیرید، کلسترول تام، کلسترول LDL و HDL سرم قبل از بررسی و در هفته های 4 و 8 پس از بررسی تعیین شد. وضعیت سلولی جزائرلانگرهانس در چهار گروه با استفاده از روش رنگ آمیزی گومری مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج
    در گروه دیابتی تحت درمان با گیاه میزان گلوکز سرم به طور معنادار در هفته های 4 و 8 کمتر از گروه دیابتی درمان نشده بود (05/0p<- 01/0p<). علاوه بر این سطح کلسترول LDL در گروه دیابتی تحت تیمار در همین هفته ها کاهش معنادار در مقایسه با گروه دیابتی درمان نشده نشان داد (05/0p<- 005/0p<). درمان موش های دیابتی با گیاه کاهش معنادار میزان تری گلیسیرید و کلسترول توتال سرم در مقایسه با گروه دیابتی درمان نشده ایجاد نکرد. در خصوص کلسترول HDL نیز یک افزایش بارز و معنادار در گروه دیابتی تحت تیمار در مقایسه با گروه دیابتی مشاهده شد (005/0p<). از نظر بافت شناسی نیز در موش های دیابتی کاهش بارز گرانولاریته سلول های بتا در جزایر مشاهده شد و تیمار با گیاه نیز تغییر خاصی از این نظر ایجاد نکرد.
    نتیجه گیری
    مصرف خوراکی سرشاخه گیاه تاج خروس در مدل تجربی دیابت قندی دارای اثر هیپوگلیسمیک بوده و موجب تغییر سودمند در مورد لیپیدهای سرم به جزء تری گلیسیرید و کلسترول توتال می شود.
    کلیدواژگان: تاج خروس، گلوکز، لیپید، سلول بتا، دیابت قندی
  • مرتضی سدهی، یدالله محرابی، انوشیروان کاظم نژاد، وحید جوهری مجد، فرزاد حدائق صفحه 29
    مقدمه و هدف
    زمانی که در یک مطالعه بیش از یک متغیر پاسخ با مقیاس اندازه گیری متفاوت داشته باشیم، این گونه پاسخ ها را چند متغیره آمیخته می گویند. با توجه به محدودیت ها و برقرارنبودن برخی پیش فرض ها، روش های کلاسیک آماری برای مدل بندی و پیش بینی این پاسخ ها کارایی ندارند. هدف این مطالعه، طراحی شبکه عصبی مصنوعی برای مدل بندی و پیش بینی پاسخ های دومتغیره آمیخته شامل سندرم متابولیک و شاخص HOMA-IR می باشد.
    مواد و روش ها
    تعداد 347 نفر از افراد شرکت کننده در مطالعه قند و لیپید تهران، که در فاز اول مطالعه براساس تعریف ATPIII مبتلا به سندرم متابولیک نبودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. متغیرهای دموگرافیک، سابقه بیماری قلبی- عروقی، نمایه توده بدنی، LDL، HDL، کلسترول تام، تری گلیسیرید، قندخون ناشتا و دوساعته، سیگار، فشار خون سیستولیک، دیاستولیک ودور کمر ثبت شدند. شاخص HOMA-IR و بروز سندرم متابولیک پس از سه سال پیگیری به عنوان متغیرهای پاسخ در نظر گرفته شدند. برازش مدل های مختلف شبکه عصبی در دو مرحله برای تعیین تعداد گره ها در لایه میانی و تعیین بهترین الگوریتم آموزش انجام شد و پیش بینی براساس این مدل ها صورت گرفت. از شاخص صحت پیش بینی به عنوان معیار مقایسه مدل های نهایی استفاده شد. برای طراحی و برازش مدل ها از نرم افزار MATLAB استفاده شد.
    نتایج
    در مرحله اول مدل سازی، مدل با ده گره در لایه میانی با صحت پیش بینی 56/67 و 69 درصد به ترتیب برای داده های آزمون و اعتبارسنجی و در مرحله دوم، الگوریتم های SCG، OSS و RP به ترتیب با صحت پیش بینی 78، 76 و 76 درصد برای داده های اعتبارسنجی و 37/78، 32/74 و 67/75 درصد دارای بیشترین صحت پیش بینی بودند.
    نتیجه گیری
    تحقیق نشان داد که مدل های شبکه عصبی مصنوعی با الگوریتم های آموزش SCG، OSS و RP به ترتیب دارای بیشترین صحت پیش بینی سندرم متابولیک و شاخص HOMA-IR به صورت همزمان هستند.
    کلیدواژگان: پاسخ دو متغیره آمیخته، شبکه عصبی مصنوعی، سندرم متابولیک، مقاومت به انسولین، مدل های چند متغیره
  • مجیده هروی کریموی، منیره انوشه، مهشید فروغان، محمدتقی شیخی، ابراهیم حاجی زاده صفحه 39
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف تبیین تئوریک نظرات سالمندان در زمینه مفهوم سوءرفتار نسبت به سالمندان توسط اعضای خانواده انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه با استفاده از روش پدیدارشناسی هرمنیوتیک انجام شد. به این منظور مصاحبه های بدون ساختار با 14 سالمند 87-68 ساله ساکن شهر تهران صورت گرفت که در طی آن سالمندان تجربیات خود را در خصوص این پدیده بیان کردند. داده های به دست آمده از این مصاحبه ها با استفاده از روش پدیدارشناسی ون مانن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    6 مضمون از یافته ها استخراج شد که می توانند تجربیات سالمندان از پدیده سوءرفتار نسبت به سالمندان توسط اعضای خانواده را به تصویر کشند. این مضامین عبارتند از: مورد غفلت واقع شدن، مورد آزار روان شناختی واقع شدن، سلب اختیار، مورد بهره کشی مالی واقع شدن، مورد آزار بدنی واقع شدن و طرد شدن.
    نتیجه گیری
    تفسیر تجربیات سالمندان از این پدیده نشان داد که سوءرفتار نسبت به سالمندان توسط اعضای خانواده عبارت است از تحمیل درد و رنج نسبت به شخص سالمند از سوی اعضای خانواده که ممکن است از طریق ارتکاب عملی آزاردهنده یا ترک عملی ضروری به صورت عمدی یا غیرعمدی در یک یا چندین مرتبه در منزل سالمند یا اعضای خانواده رخ دهد. این یافته ها در عرصه مراقبت از سالمندان مفاهیم مهمی را مطرح می کند و می تواند توانایی ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، درمانی و توانبخشی را برای طراحی ابزارهای اندازه گیری و نیز تشخیص، پیشگیری و مداخلات مراقبتی در خصوص این پدیده افزایش دهد.
    کلیدواژگان: سوءرفتار نسبت به سالمندان، خانواده، پدیدارشناسی
  • ناهید بیژه، محسن جعفری صفحه 51
    مقدمه و هدف
    هدف از پژوهش حاضر مقایسه سطوح هورمون رشد (Growth Hormone (GH))، عامل رشد شبه انسولین1 (Insulin Like Growth Factor1 (IGF1))، انسولین، استرادیول، لیپیدهای سرم و تعداد سلول های خونی (Complete Blood Count (CBC)) بین دختران نابالغ ورزشکار و غیرورزشکار بود.
    مواد و روش کار
    گروه تجربی شامل 15 دختر ژیمناست با میانگین سن (6/1±89/10) سال، میانگین قد (26/12±73/141) سانتی متر و میانگین وزن (84/6±93/34) کیلوگرم، 7 دختر رزمی کار با میانگین سن (03/2±14/12) سال، میانگین قد (79/5±71/146) سانتی متر و میانگین وزن (06/5±29/38) کیلوگرم، 11 دختر شناگر با میانگین سن (03/1±45/10) سال، میانگین قد (8±33/146) سانتی متر و میانگین وزن (45/9±27/43) کیلوگرم و گروه کنترل شامل 10 دختر غیرورزشکار با میانگین سن (92/0±8/11) سال، میانگین قد (69/5±4/151) سانتی متر و میانگین وزن (21/7±2/42) کیلوگرم بودند. متغیرهای تحقیق قد، وزن، درصد چربی و سطوح هورمون رشد، عامل رشد شبه انسولین، استرادیول، انسولین، لیپیدهای سرم و تعداد سلول های خونی بودند.
    نتایج
    بین میانگین وزن و عامل رشد شبه انسولین1، شناگران و ژیمناست ها و همچنین بین درصد غلظت متوسط هموگلوبین داخل گلبول قرمز خون شناگران و غیرورزشکاران تفاوت معناداری به نفع شناگران وجود داشت (05/0p<). همچنین میزان قد، وزن، هورمون رشد و عامل رشد شبه انسولین1 و استرادیول در ژیمناست ها از دیگر گروه ها کمتر و میزان وزن، انسولین و عامل رشد شبه انسولین در شناگران و میزان قد، هورمون رشد واسترادیول نیز در غیرورزشکاران از دیگر گروه ها بیشتر بود.
    نتیجه گیری
    در ژیمناستیک به دلیل ماهیت شدید تمرینات، نوعی ممانعت در ترشح هورمون رشد ایجاد شده که باعث کاهش قد و وزن ورزشکاران این رشته نسبت به ورزشکاران رشته های رزمی و شنا شده است. بنابراین نوع ورزش از طریق تاثیر بر عملکردهای هورمونی بر ویژگی های آنتروپومتریکی مؤثر است.
    کلیدواژگان: دختران نابالغ، رشد، بلوغ، ورزش
  • صفورا سیفی، کامران نصرتی صفحه 59
    مقدمه و هدف
    کیست ادنتوژنیک کلسیفیه (گورلین)، ضایعه ادنتوژنیک ناشایعی است که در طبقه بندی جدید تحت عنوان تومور ادنتوژنیک کلسیفیه سیستیک نامگذاری شد. از آنجا که همراهی آن با ادنتوما ناشایع بوده و اطلاعات کمی در مورد ضایعات ترکیبی وجود دارد، بنابراین یک مورد همراهی کیست ادنتوژنیک کلسیفیه با ادنتومای کمپلکس گزارش شد.
    گزارش مورد: بیمار آقای 39 ساله ای بود که با شکایت از تورم اندک و بدون درد در ناحیه خلفی سمت چپ فک پایین مراجعه کرد. در بررسی رادیوگرافی، ضایعه رادیولوسنت با نواحی رادیواپک دیده شد. در نمای پاتولوژی اپی تلیوم کیست ادنتوژنیک با سلول های گوست و ساختار مینا، عاج، سیمان، پالپ مشاهده شد. درمان با انوکلئیشن انجام شد. در پیگیری بیمار در 18 ماه عودی دیده نشد.
    نتیجه گیری
    اگر چه همراهی کیست گورلین با ادنتوما از نظر نمای بالینی و رادیوگرافی پاتوگنومونیک نیست اما در انواع ضایعات ترکیبی کیست گورلین با ادنتوما، اختلاف عمده از نظر ویژگی های بالینی و پاتوژنز مشاهده می شود که ممکن است مرتبط با سن درگیری باشد.
    کلیدواژگان: کیست ادنتوژنیک کلسیفیه، ادنتوما، کیست گورلین، تومورادنتوژنیک
  • بصیر ملک پور، محمدرضا جلالی ندوشن، صادق منصوری، رضا حاجی حسینی، محسن میرزایی، داوود جمالی صفحه 63
    مقدمه
    سرطان پستان یکی از مهم ترین معضلات بهداشتی درمانی زنان است. به دلیل ناهمگونی و سختی این بافت های سرطانی، امروزه از لیپوزوم ها به عنوان سیستم های انتقال دارو بدرون این سلول ها استفاده می شود.
    مواد و روش ها
    لیپوزوم های حاوی بار الکتریکی منفی با اختلاط ترکیبات دستیل فسفات، کلسترول و فسفاتیدیل کولین (1:2:1) و فاقد بار الکتریکی از ترکیب فسفاتیدیل کولین- کلسترول (1:1) تهیه شد. سپس لیپوزوم ها با غلظت های 5، 2، 1، 5/0 و 2/0 میلی گرم بر میلی لیتر با داروی دوکسوروبیسین پر شدند. سمیت سلولی غلظت های مشابه داروی آزاد در برابر داروی محصور در لیپوزوم های مذکور در زمان های 24، 48 و 72 ساعت با آزمون تی مورد سنجش و مقایسه قرار گرفت.
    نتایج
    نظر به این که سمیت سلولی در غلظت 5 میلی گرم بر میلی لیتر دارو در زمان های مذکور در لیپوزوم های بدون بارالکتریکی به ترتیب 37/88، 7/91 و 4/93 درصد و در غلظت و زمان مشابه برای داروی آزاد 34/72، 41/79 و 9/79 درصد به دست آمد، سمیت سلولی داروی محصور در این لیپوزوم ها نسبت به داروی آزاد بیشتر است. همچنین نظر به این که در غلظت و دوره زمانی مشابه سمیت سلولی داروی محصور در لیپوزوم با بار منفی به ترتیب 40/59، 28/67 و 56/74 درصد به دست آمد، سمیت سلولی داروی محصور در لیپوزوم دارای بار منفی نسبت به داروی آزاد کمتر است.
    نتیجه گیری
    لیپوزوم های بدون بار الکتریکی حاوی داروی دوکسوروبیسین سمیت سلولی بیشتری در مقایسه با شکل آزاد دارا هستند. نتیجتا می توان از این لیپوزوم ها برای بهبود تاثیر و کاهش اثرات سمی دارو پس از تکمیل این آزمایش ها در شرایط محیط زنده استفاده کرد.
    کلیدواژگان: لیپوزوم، داروی دوکسوروبیسین، سمیت سلولی، رده سلولی سرطان پستان (MDA، MB، 231)
  • اطهر معین وکبری عنبری اکمل صفحه 71
    مقدمه
    ارتباط خوب بین پزشک و بیمار سنگ زیر بنای مراقبت های خوب پزشکی است. تحقیقات نشان می دهد، بیشتر تشخیص های پزشکی و تصمیم های درمانی براساس اطلاعات به دست آمده از مصاحبه است و اساس مصاحبه پزشکی ارتباط است.
    هدف
    هدف از این مطالعه مروری بر نکات لازم در ارتباط پزشک و بیمار و مشخص کردن مواردی است که باعث ایجاد یک ارتباط خوب می شود.
    مواد و روش ها
    جهت مروری بر ارتباط پزشک و بیمار منابع Pubmed، Cochrane، Embase، Google، SID و کتابخانه های مختلف را از طریق کلمات ارتباط پزشک و بیمار، ارتباط، دکتر، پزشک، بیمار و مهارت مورد بررسی قرار دادیم.
    نتایج
    توانایی برقرارکردن ارتباط یک مهارت اساسی انسان است و مانند بسیاری از مهارت ها بعضی افراد استعداد ذاتی بیشتری برای برقراری ارتباط نسبت به بقیه دارند،اما مهارت ها می توانند و باید پیشرفت کنند. مروری بر مطالعات آموزش مهارت های ارتباطی به دانشجویان پزشکی و پزشکان نشان داده که این آموزش باعث موفقیت برقراری ارتباط شده است. هدف ارتباط عبارت است از: مبادله اطلاعات، ایجاد فهم مشترک، اعتماد و رسیدن به تصمیم گیری مشترک. نیاز است پزشکان مهارت های اساسی پایه مانند مهارت های بین فردی پزشک و بیمار مانند: سلام و احوالپرسی کردن، گوش دادن فعال، همدلی، احترام، علاقه مندی، تواضع، حلم و بردباری، رازداری، جمع آوری اطلاعات، دادن اطلاعات و آموزش بیمار و مهارت های پیشرفته ارتباطی را یاد بگیرند.
    نتیجه گیری
    ارتباط مؤثر بین پزشک و بیمار نقش مهمی در نظام سلامت دارد. مخلوطی از هنر ارتباط، آموزش، انسان شناسی، مهارت های رفتاری و بسیار ی از علوم دیگر برای برقراری ارتباط مؤثر موردنیاز است.
    کلیدواژگان: ارتباط، پزشک، بیمار
|
  • Masbi N., Ghaffarifar F., Sharifi Z., Dalimi Asl A., Gheisar Vh Page 1
    Background And Objective
    Toxoplasmosis, caused by an intracellular protozoan parasite, Toxoplasma gondii, is widespread throughout the world. Being a cause of congenital disease and abortion in humans and in domestic animals, the disease is of major medical and veterinary importance. In addition, it has increased importance due to toxoplasma encephalitis in AIDS patients. Therefore, developing a vaccine for toxoplasma is an important goal in the world. GRA4 was known as a major antigen of Toxoplasma gondii. Thus, it is considered as a vaccine candidate. GRA4 was secreted from bradyzoite and tachyzoite. This genome has unique version and without intron.
    Materials and Methods
    In this study, GRA4was cloned in pTZ57R, afterwards, it was transformed into TG1 strain of E.coli Bacteria. The recombined Plasmid extracted from E.coli bacteria and amplified through PCR technique. Besides, pcDNA3 Plasmid for receiving and coloning of GRA4 segment was digested by KpnI & EcoRI enzymes. GRA4 was subcloned into pcDNA3 and the reaction liggation product was transformed for the above bacteria. The bacteria grew in LB culture with ampicilin. Recombined pcGRA4 plasmids were purified from E.coli by Plasmid extraction kit.
    Results
    The accuracy correctness was confirmed by using restriction enzymes and PCR methods. GRA4 was cloned into expression eukaryotic plasmid pcDNA3.
    Conclusion
    The results showed that the cloning and transformation of fragment GRA4 in pcDNA3 was done properly.
  • Hosseini-Kakhk Ar, Amiri-Parsa T., Haghighi Ah, Askari R., Chamari M., Hedayati M Page 9
    Background
    Probably, obesity causing more secretion of cytokines, is associated with increasing inflammatory markers. Although, researches show that physical aerobic prevent the enhancement of inflammatory conditions and obesity. But, The efficacy of resistance training on these markers has not been fully understood.
    Objective
    The purpose of this study was investigating the effect of resistance training on CRP and Cystatin C in obese girls.
    Materials and Methods
    24 volunteer females (mean age: 21.62±2.30, height: 159±6.89 cm, weight: 80.68±10.23 kg and BMI: 32.26±3.34 kg/m2) were randomly selected and divided into two groups. The experimental group performed resistance training for 8 week (4 session per week with the intensity of %60 - %70 1RM. In order to analyse the effect of training on biochemical variables and muscular strengths, independent t-test and repeated meseaure ANOVA were used, respectively.
    Results
    The findings indicated that training has no significant effect on Cystatin C (p=0.96, t=0.04), CRP levels (p=0.10, t=1.73), weight (p=0.06, t=2.03), lean body mass (p=0.88, t=0.152), body fat percent (p=0.46, t=0.75), but muscular strengths significantly improved.
    Conclusion
    This research showed eight weeks resistance training program has no significant effect on plasma level of Cystatin C and CRP in obese girle. The possible reason for ineffectivness of training on variables is insufficient intensity or duration of training.
  • Qeini Mh, Roghani M., Musavi G., Ansari F., Sharayeli M Page 19
    Objective
    In this study, the effect of oral administration of Amaranthus caudatus L. (AC) on serum glucose, lipids, and morphology of Langerhans islets in diabetic rats was investigated.
    Materials and Methods
    Female Wistar rats (n=32) were divided into 4 groups, i.e. control, AC-treated control, diabetic, and AC-treated diabetic groups. The treatment groups received oral administration of plant-mixed pelleted food (6.25%) for 8 weeks. Serum glucose, triglyceride, total cholesterol, LDL- and HDL- cholesterol levels were determined before the study, and at 4th and 8th weeks of the study. Morphology of Langerhans islets in 4 groups was evaluated using Gomori staining method.
    Results
    AC treatment of diabetic rats did have a significant hypoglycemic effect at 4th and 8th weeks compared to the diabetic group (p<0.05-0.01). In addition, serum LDL-cholesterol levels in the treated diabetic group significantly reduced compared to the untreated diabetic group (p<0.05-0.005). On the other hand, treated diabetic group showed no significant difference with the untreated diabetic group with regard to the level of serum triglyceride and total cholesterol. Meanwhile, serum level of HDL-cholesterol significantly increased in treated-diabetic group (p<0.005) in contrast to the diabetic group. Regarding histology of Langerhans islets, diabetic group showed a lower number and granularity of beta cells and AC treatment did not produce any considerable change in this respect.
    Conclusion
    Oral administration of AC has a significant hypoglycemic effect and leads to appropriate changes in serum lipids except for triglyceride and total cholesterol.
  • Sedehi M., Mehrabi Y., Kazemnejad A., Joharimajd V., Hadaegh F Page 29
    Background and Objective
    Mixed outcomes arise when, in a multivariate model, response variables measured on different scales such as binary and continuous. In a bivariate modeling, when there are mixed response variables, the common methods in classic statistics have shortcomings. This study aimed at designing an appropriate ANN model for modeling and predicting the bivariate mixed responses including metabolic syndrome and HOMA-IR.
    Materials and Methods
    A total of 347 participants from the Cohort section of the Tehran Lipid and Glucose Study (TLGS) were studied. The subjects were free of metabolic syndrome, according to the ATPIII criteria, at the beginning. Demographic characteristics, history of coronary artery disease, body mass index, waist circumference, LDL, HDL, total cholesterol, triglyceride, fasting and 2 hours blood sugar, smoking history, systolic and diastolic blood pressure were measured at the baseline. HOMA-IR and incidence of metabolic syndrome, approximately 3 years after the follow-up, were selected as mixed response variables in designing ANN models. Different ANN models were fitted in to data in two stages. Predictive accuracy was applied to compare the ability of models in prediction. MATLAB software was used for analysis of the data.
    Results
    In the first stage, the artificial neural network model with 10 nodes in middle layer, resulted in 65.67 and 69 percent predictive accuracy for test and validation dataset, respectively. In the second stage, the predictive accuracy of SCG, OSS and RP algorithms were 78, 76 and 76 percent, respectively, in validation data set. For test dataset, predictive accuracy of the above algorithms was 78.37, 74.32 and 75.67 percent. These three algorithms showed highest predictive accuracy among 11 different algorithms employed in the study.
    Conclusion
    The results of this study indicate that the algorithms SCG, OSS and RP in neural network are the best choices, among those used, for simultaneous prediction of metabolic syndrome and HOMA-IR.
  • Heravi-Karimooi M., Anoosheh M., Foroughan M., Sheykhi Mt, Hajizadeh E Page 39
    Objective
    The purpose of this study was to explore the meaning of domestic elder abuse phenomenon.
    Materials and Methods
    A qualitative study using hermeneutic phenomenological approach was employed with community dweller elders, five men and nine women (68 to 87 years of age) living in Tehran. In-depth interviews were transcribed verbatim and analyzed using van Manen methods.
    Results
    The emerged themes were "being neglected", "being psychologically abused", "curtailment of personal autonomy", "being financially abused", "being bodily abused" and "abandonment".
    Conclusion
    The experience of the elderly showed that Domestic Elder Abuse is a pain and suffering inflicted on older people by their family members via the perpetration of an excruciating action or refusal or failure to provide their necessary needs which can include single/ repetitive, intentional/ unintentional actions. Elderly abuse might occur. At his/her own home or the home of a family member with whom the elderly lives. The above findings can help the healthcare providers to define the domestic elderly abuse, to distinguish abuse among elderly, and to develop specific assessment tools for screening domestic elderly abuse and its early detection and prevention.
  • Bijeh N., Jaafari M Page 51
    Objective
    The purpose of this investigation was to compare the levels of GH, IGF1, insulin, estradiol, serum lipids and CBC between prepubertal female athletes and non-athletes.
    Materials and Methods
    Experimental group included 15 prepubertal gymnasts (10.89±1.6 y, 141.73±12.26 cm, 34.93±6.84 kg), 7 prepubertal fighters (12.14±2.03 y, 146.71±5.79 cm, 38.29±5.06 kg), 11 prepubertal swimmers (10.45±1.03 y, 146.33±8 cm, 43.27±9.45 kg) and control group included 10 prepubertal non-athletes (11.8±0.92 y, 151.4±5.69 cm, 42.2±7.21 kg). Research variables included height, weight, fat percent and levels of GH, IGF1, insulin, estradiol, serum lipds and CBC.
    Results
    There was significant differences in mean weight and IGF1 of gymnasts and swimmers and mean cell hemoglobin concentration of non-athletes and swimmers in favour of swimmers (p<0.05). Also measures of height, weight, growth hormone, insulin-like growth factor and estradiol in gymnasts were lower than other groups and levels of weight, insulin and insulin-like growth factor in swimmers and levels of height, growth hormone and estradiol in non-athletes were higher than other groups.
    Conclusion
    In gymnasts there is a growth hormone reduction secretion induced by high intensity trainings that leads to lower height and weight of gymnasts than swimmers and fighters. Thus exercise type affects anthropometric characteristics through influence on hormonal functions.
  • Seifi S., Nosrati K Page 59
    Background and Objective
    Calcifying Odontogenic Cyst (COC) (Gorlin) is an uncommon odontogenic lesion. In new classification was named as cystic calcifying odontogenic tumor. Thus, COC which is associated with odontoma is uncommon. There is little information combined lesion, therefore, a case of COC with complex odontomawas reported here.Case Report: The patient was a 39 year old male which reffered with complaint of swelling without pain in posterior left body of mandible. In radiographic view was seen mixed radiolucent – radoopaque area. In pathologic appearance was found odontogenic epithelium of cyst with ghost cells and enamel, dentin, cementum and pulp. Treatment was done by enucleation. During 18 months of follow up no recurrence was observed.
    Conclusion
    Althougth COC associated with odontoma is not pathogonomonic in clinical and radiographic views, there are main differences in clinical appearance and pathogenesis which can be attributed to age.
  • Malekpour B., Nodushan Jm, Mansouri S., Hoseini R., Mirzaee M., Jamali D Page 63
    Background
    Breast cancer is one of the most important hygienic issues among women. Because of heterogeneity and inner pressure, liposomes are used as drug delivery systems today in order to facilitate inserting drug into the cancerous cells.
    Materials and Methods
    With a proportion of 1:2:1, negative charged liposomes were prepared from a mixture of dicetyl phosphate, phosphatidyl colin and cholesterol. Moreover, a ratio of 1:1 of phosphatidyl colin and cholesterol was used to obtain neutral charged liposomes. These were filled with different concentrations of Doxorubicin (5, 2, 1, 0.5 and 0.2 mg/ml). Then, the toxicity of these liposome was evaluated and compared with assistance of t-test with free drug within 24, 48 and 72 hours.
    Results
    With regards to the fact that the cytotoxicity of the neutral liposome with 5 mg/ml concentration within 24, 48 and 72 hours was 88.37%, 91.7% and 93.4%, respectively, compared to the cytotoxicity of free drug which was 72.3%, 79.4% and 79.9%, neutral liposome loaded with Doxorubicin were more effective than free drug. It was also observed that cytoxicity of negative charged liposomal Doxorubicin with similar concentration within 24, 48 and 72 hours was 59.40%, 67.38% and 74.56%, respectively which showed that negative charged liposome cytotoxiciy is less effective than free drug.
    Conclusion
    Since the cytotoxicity of neutral charged liposomal Doxorubicin is more than free forms. As a result, it can be used in order to decrease the drug’s side effects and increase drug’s efficacy after more research in living environment.
  • Moin A., Akmal Ak Page 71
    Background
    Good patient-physician relationship is the corner-stone of a successful medical care. Research indicates that most medical diagnosis and treatment decisions are based on information obtained from medical interviews, in which communication is the base.
    Aim
    The purpose of this study is to determine the elements in the patient-physician relationship. It further attempts identify factors influencing good communication.
    Materials and Methods
    SID, Google, Embase, Cochrane, Pubmed were searched for these key words: patient-physician relationship, communication, patient, physicion, doctor and skill.
    Results
    A basic human skill is communication. Similar to other skills, some individuals have this innate talent more than others. However, these skills can be developed and improved. The review of communicative skills training for the medical students and physicians reveals that these have led to successful communication. The aim of communication is information exchange, shared understanding, confidence building and trust and making common decisions. Therefore, the physicians need to acquire basic and fundamental skills such as patient physician interpersonal skills. These can be enumerated as greeting, active listening, empathy, warmth, respect, interest, modesty, patience, keeping secrets, getting and giving information, training patients and advanced communicative skill.
    Conclusion
    Effective communication between patient and Physician has important role in health system. Combination of communication, art, education, anthropology, behavioral skills and some of other sciences are necessary for effective communication.
  • Abstracts
    Page 81