فهرست مطالب

دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران - سال شصت و هشتم شماره 4 (پیاپی 112، تیر 1389)

مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سال شصت و هشتم شماره 4 (پیاپی 112، تیر 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/04/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • فاطمه نادعلی، شیرین فردوسی، پریسا کریم زاده، بهرام چهاردولی، ناهید عین الهی، اسدالله موسوی، بابک بهار، حسین درگاهی، غلام رضا توگه، کامران علی مقدم صفحه 207
    پلی سیتمی ورا Polycythemia Vera، ترومبوسیتمی اولیه Essential Thrombocythemia، میلوفیبروز اولیه Primary Myelofibrosis و لوسمی میلوئیدی مزمن Chronic Myeloid Leukemia مجموعا تحت عنوان نئوپلاسم های میلوپرولیفراتیو مزمن Myeloproliferative Neoplasms طبقه بندی می شوند، زیرا تکثیر ریشه ی یک سلول پیش ساز چند ظرفیتی و تولید بیش از حد یک یا چند رده سلول خونی، به عنوان پاتوفیزیولوژی آنها مطرح است. در سال 2005، جهش JAK2 V617F در نئوپلاسم های میلوپرولیفراتیو با استفاده از چندین روش شناسایی شد. JAK2 یک تیروزین کیناز غیر رسپتوری است که نقش مهمی در مسیر سیگنالینگ سایتوکاین های مختلف نظیر اینترلوکین 3، 5 و فاکتور محرک کلونی - گرانولوسیت، مونوسیت ایفا می کند.
  • احمد کاویانی، شروین تسلیمی، بهادر اطهاری، مسعود یونسیان، مصطفی حسینی، عباس ربانی صفحه 213
    امروزه شواهد کافی در خصوص یکسان بودن نتایج درمانی جراحی محافظه کارانه پستان در مقایسه با ماستکتومی به دست آمده است و بنابراین این روش جراحی مقبولیت زیادی یافته است. این روش که از سال 1976 میلادی و در پی نتایج مطالعات آقای دکتر Fisher و Veronesi به صورت روزافزونی گسترش یافت هنوز با مشکل مهمی روبرو بود. در حقیقت نتایج زیبایی این گونه عمل ها در برخی موارد به اندازه ای رضایت بخش نبود که بتواند جایگزین مطمئنی برای ماستکتومی در تمام موارد باشد. از این رو در سال های اخیر تکنیک هایی معرفی شده اند که در کنار انجام رزکسیون تومور و بافت اطراف آن، شکل پستان به گونه ای بازسازی شود که زیبایی آن حتی المقدور حفظ گردد. کلمه انکوپلاستیک متشکل از دو کلمه انکو (سرطان) و پلاستیک (زیبایی و ترمیمی) است. این تکنیک ها که با هدف توام سازی جراحی های زیبایی پستان در درمان سرطان پستان ابداع شده است روز به روز در حال گسترش است.
  • افسانه تهرانیان، فرناز بیگی شاه، اشرف معینی، ملیحه عرب، فرح فرزانه صفحه 220
    القای سقط در زنان حامله به دلایل پزشکی، زنان و یا اجتماعی شایع می باشد. در سال 2002 در استرالیا بیش از 27% از زنان حامله با القای سقط به حاملگی خود پایان دادند. ختم حاملگی در حضور سرویکس نارس با موارد زیادی از زایمان طول کشیده، نیاز به وسایل برای ختم حاملگی و سزارین همراه بوده است. با توجه به این موضوع نیاز به استفاده از داروهایی برای کمک به رسیدگی سرویکس به سمت پروستاگلاندین ها سوق داده شد. امروزه از پروستاگلاندین ها در 23% موارد برای این کار به کار برده می شوند. از بین آن ها میزوپروستول که نوعی پروستاگلاندین E1 صناعی می باشد از کاربرد بالینی بیشتری برخوردار است. در حال حاضر استفاده از PGE1 و جراحی برای دیلاتاسیون و تخلیه رحم، شایع ترین روش برای ختم حاملگی به خصوص در سه ماهه دوم حاملگی به شمار می آید. اما فراوانی بالای عوارض گوارشی یک عامل بازدارنده برای استفاده گسترده از آن محسوب می شود.
  • نوین نیک بخش، سید رضاهاشمی، مرجان موعودی صفحه 226
    سرطان مری هشتمین سرطان شایع در کل جهان است. سرطان مری پس از سرطان معده دومین و سومین سرطان شایع به ترتیب در مردان و زنان ایرانی است. ایران دومین کشور دارای بالاترین مرگ و میر در اثر سرطان مری در بخش مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی است. سواحل دریای خزر از مناطق شایع سرطان مری می باشد که میزان بروز سرطان مری در این مناطق بالای 100 از هر 100000 نفر می باشد. انجام جراحی به دو فرم ترانس هیاتال و ترانس توراسیک موثرترین شکل درمان در کانسر مری محسوب می شود. از آنجایی که دو روش جراحی ترانس هیاتال و ترانس توراسیک از لحاظ میزان عوارض پس از جراحی متفاوت می باشند و بیشتر بیماران در مرحله ای مراجعه می کنند که بیماری با جراحی قابل درمان نبوده و فقط جنبه تسکینی دارد، بنابراین مناسب است تا روشی در جراحی بیماران اتخاذ شود که دارای کمترین عارضه و مرگ و میر بعد از عمل باشد.
  • محمدرضا گیتی، سیامک یوسف سیبدری، رامین اسپندار صفحه 231
    شکستگی های پروگزیمال بازو 5-3% تمام شکستگی ها را تشکیل می دهند. هر چند اکثر این شکستگی ها در افراد مسن دیده می شود اما با اهمیت ترین انواع آنها اغلب در بیماران جوان که دچار آسیب با انرژی بالا شده اند مشاهده می شود. بر طبق نظریه Hertel در شکستگی های پروگزیمال هومروس، در صورتی که بافت نرم مدیال پروگزیمال هومروس از دست رفته باشد و یا طول قطعه Calcar پروگزیمال هومروس (قسمت دورسومدیال متافیز) کمتر از هشت میلی متر باشد خطر ایسکمی سر هومروس افزایش و احتمال نکروز آواسکولار سر بیشتر می شود. شکستگی های پروگزیمال هومروس با جا به جایی شدید، ممکن است به عملکرد بسیار ضعیف اندام فوقانی منجر شود. شدت این آسیب در نتیجه آسیب عروقی همراه آن است که به صورت ثانویه به شاخه صعودی شریان سیرکومفلکس قدامی بازویی وارد می شود که پروگزیمال هومروس را دور می زند و در اطراف شیار بای سیپیتال وارد توبروزیته ها می شود.
  • اشرف جمال، اشرف آل یاسین، پریسا شبانی، سپیده خداوردی، عصمت شبانی صفحه 238
    سندرم تخمدان پلی کیستی PCOS شایع ترین بیماری اندوکرین در خانم های سنین باروری است و شیوع آن در نژاد قفقازی 7–5% می باشد. خانم های مبتلا به این بیماری اغلب در باروری دچار مشکل هستند و از طرفی با وقوع حاملگی بروز سقط های سه ماهه اول در آنها بیشتر است. سایر عوارض حاملگی مثل زایمان زودرس، دیابت حاملگی و پره اکلامپسی در این افراد بیشتر می باشد. در سرم خون خانم های حامله مبتلا به PCOS در مقایسه با گروه کنترل که از نظر وزن با گروه مورد مطالعه مشابه هستند، میزان آندروژن ها بالاتر است و از طرفی هیپرآندروژنیسم در سه ماهه اول و در طول بارداری با وقوع پره اکلامپسی مرتبط است. اخیرا گزارش شده که درمان با متفورمین در طول حاملگی بدون تاثیر بر میزان آندروژن باعث کاهش عوارض حاملگی در خانم های حامله مبتلا به PCOS می شود. در نتیجه به نظر نمی رسد که اثر مثبت احتمالی متفورمین ارتباطی با سطح کاهش یافته آندروژن داشته باشد.
  • نوید نورایی، رضا خواجه نوری، محمد سلیمانی، علی دباغ * صفحه 243

    بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی Chronic renal diseaseدر اکثر موارد در صورت عدم درمان مناسب، به مرحله غیر قابل برگشت تحت عنوان بیماری مرحله نهایی کلیه End Stage Renal Disease مبتلا می شوند که در این صورت، علاوه بر درمان جایگزین با همودیالیز، پیوند کلیه به عنوان موثرترین درمان شناخته شده است. بیماران ESRD نمی توانند پتاسیم را به شکل مناسبی دفع کنند و محلول نرمال سالین نیز فاقد پتاسیم است، همین موضوع، باعث شده تا از میان مایعات کریستالویید، محلول نرمال سالین، در بیماران تحت جراحی پیوند کلیه، مصرف زیادی داشته باشد. از سوی دیگر برخی محققین دریافته اند که تجویز مقادیر زیاد نرمال سالین به افراد سالم یا در حین انجام اعمال جراحی، به دلیل وجود مقادیر غیرفیزیولوژیک کلرید منجر به اسیدوز متابولیک هایپرکلرمیک و اختلال خون رسانی احشایی، شیفت خارج سلولی پتاسیم، و هایپرکالمی می گردد.

  • فاطمه مسگریان، نورینا رهبریان، مهناز محمودی راد، هما حجاران، فریده شهبازی، زهرا مسگریان، نیلوفر تقی پور صفحه 250
    لیشمانیوز جلدی عفونت ناشی از تک یاخته ای از جنس لیشمانیا است که به وسیله انواعی از پشه خاکی فلبوتومینه ماده منتقل می شود. این بیماری به سه فرم جلدی (سالک)، احشایی (کالاآزار) و جلدی- مخاطی (اسپوندیا) تظاهر می یابد. شایع ترین فرم لیشمانیوز نوع جلدی آن است که به دو صورت خشک (شهری) و مرطوب (روستایی) مشاهده می شود. سالیانه 5/1 میلیون نفر در دنیا به لیشمانیازیس پوستی دچار می شوند و تخمین زده می شود که حدود 12 میلیون مورد لیشمانیاز جلدی در نقاط مختلف جهان وجود داشته باشد. در ایران سالانه حدود 15 هزار نفر به سالک مبتلا می شوند که بر اساس تحقیقات موجود میزان واقعی آن چهار تا پنج برابر میزانی است که گزارش شده است.
  • مصطفی محمدی، خسرو برخورداری، محمدرضا خاجوی صفحه 257
    بی حسی اپیدورال به همراه گذاشتن کاتتر یکی از روش های رایج بیهوشی می باشد. خارج نمودن کاتتر معمولا به راحتی انجام می گیرد و گیرافتادن آن نادر می باشد. علل و محل به دام افتادن کاتتر، راهکارهای خارج نمودن بدون آسیب آن و به جا ماندن قطعاتی از کاتتر کمتر آموزش داده شده است. عوارض کاتترها معمولا کمتر گزارش می شود به همین دلیل متخصصین بیهوشی تجربه کافی در بررسی و حل این مشکل ندارند. هدف از این مقاله، گزارش یک مورد به دام افتادن کاتتر اپیدورال و ارائه راه کارهای درمانی خروج آن می باشد. آقای 17 ساله ای با قد 165 سانتی متر و وزن 65 کیلوگرم به دلیل شکستگی مدیال کندیل فمور چپ کاندید عمل جراحی الکتیو در اطاق عمل اورژانس بیمارستان امام خمینی تهران بود. در شرح حال و معاینه بالینی بیمار نکته مثبتی وجود نداشت. آزمایشات بالینی وی هم در حد طبیعی بود. جهت عمل جراحی و کنترل درد بعد از عمل تصمیم به بی حسی اپیدورال به همراه کاتتر گرفتیم.
|
  • Fatemeh Nadali , Shirin Ferdowsi , Parisa Karimzadeh , Bahram Chahardouli , Nahid Einollahi , Asadollah Mousavi , Babak Bahar , Hosein Dargahi , Gholam Reza Toogeh , Kamran Alimoghaddam , Ardeshir Ghavamzadeh , Seyed Hamid Ghaffari Page 207
    JAK2 is a nonreceptor tyrosine kinase that plays a major role in myeloid disorders. This mutation is characterized by a G to T transverse at nucleotide 1849 in exon 12 of the JAK2 gene, located on the chromosome 9p, leading to a substitution of valine to phenylalanine at amino acid position 617 in the JAK2 protein.
  • Ahmad Kaviani , Shervin Taslimi, Bahador Athari, Masoud Yunesian , , Mostafa Hosseini , Abbas Rabbani Page 213
    The oncoplastic surgery has been revolutionized breast conservative surgery. The aim of our study was to represent the cosmetic outcome of oncoplastic breast surgery in Iran and to evaluate its determinants. Fifty eight patients with unilateral breast neoplasm operated with single surgeon in Imam Khomeini Hospital, Tehran, Iran. Three view photographs were obtained pre and post operatively and were put in separate PowerPoint slides. The photographs were evaluated by six health related professionals
  • Afsaneh Tehranian , Farnaz Beigishah , Ashraf Moini. , Maliheh Arab , Farah Farzaneh Page 220
    Intravaginal misoprostol has been shown to be an effective agent for cervical ripening and induction of labor. The aim of present study was to assess the effects of adding hyoscine to vaginal misoprostol on its success rate. In a clinical trial, 74 women who were referred to undergo legal induction of labor during first pregnancy trimester in Arash Hospital, in Tehran, Iran, between March 2006 and March 2007 were enrolled, and were randomly divided in to two groups of misoprostol (400 µg/4h, vaginal) (n=37) or misoprostol (400 µg/4h, vaginal) plus hyoscine (20 mg IV) (n=37). Their complications including nausea, vomiting, fever, abdominal pain, need for analgesics, diarrhea, vaginal bleeding
  • Novin Nikbakhsh , Reza Hashemi , Marjan Moudi Page 226
    Esophageal cancer is one of the most lethal diseases in the world. It has a high prevalence in Iran, especially in the Northern provinces. The main treatment of esophageal cancer is surgery. There are two common surgical procedures for its treatment, Transhiatal esophagectomy and transthoracic esophagectomy. The aim of this study was to compare the results of above methods in esophageal cancer. This cross-sectional study was done on patients with pathologic diagnosis of esophageal cancer that referred to surgery ward of Shahid Beheshti Hospital, in Babol, Iran in 2002-2008
  • Mohammad Reza Guity , Siamak Yousef Sibdari , Ramin Espandar Page 231
    Shoulder hemiarthroplasty is one of the established methods for management of proximal humerus fractures particularly in the types with more displacement so that fixation is not possible. Successful treatment is a challenge for shoulder surgeons especially in elderly patients. The aim of this study is to investigate the functional results and prognostic factors on shoulder hemiarthroplasty. Thirty nine patients operated by one shoulder surgeon in Imam Khomeini and Shariati Hospital in Tehran, Iran, from October 2005 to February 2009 were included in this study and followed postoperatively for at least one year. Mean (±SD) age was 49.7±14.3 years
  • Ashraf Jamal , Ashraf Aleyasin , Parisa Shabani , Sepide Khodaverdi , Esmat Shabani Page 238
    Some complications of pregnancy such as abortion, gestational diabetes mellitus, preeclampsia, and preterm delivery are more common among women with polycystic ovary syndrome (PCOS). Recently it has been reported that metformin treatment during pregnancy reduces pregnancy complications, so this study was conducted to demonstrate the possible effects of metformin on the uteroplacental circulation and pregnancy complications. Seventy pregnant women with polycystic ovary syndrome (PCOS) from 1386 to 1388 were enrolled in a randomized, double-blind
  • Ali Nuraei, Reza Khajenouri, Mohammad Soleimani, Ali Dabbagh Page 243

    Patients with chronic renal disease, if not treated appropriately, will be usually terminated into an irreversible stage known as End Stage Renal Disease (ESRD), the final stage of kidney disease. End stage renal disease patients cannot excrete the appropriately potassium ion through the kidney. Among the crystalloid solutions, normal saline is devoid of potassium; so it is used in a widespread manner in renal transplant patients. High doses of this solution may cause hyperchloremic metabolic acidosis that is accompanied by extracellular potassium shift and impaired splanchnic perfusion.

  • Fatemeh Mesgarian , Nourina Rahbarian Sph, Mahnaz Mahmoudi Rad , Homa Hajaran , Farideh Shahbaz , Zahra Mesgarian Advdip, Niloofar Taghipour Page 250
    Cutaneous Leishmaniasis is endemic in plenty of Iranian provinces. This study aimed to determine the epidemiological status of the cutaneous Leishmaniasis outbreak, isolation and identification of the parasite using a PCR method in burden rural areas of Gonbad-e-Qabus County, north Iran. Data was collected on the prevalence of scars and ulcers over a period of three months among 6990 inhabitants of five villages around Gonbad-e-Qabus county, during 2006-2007
  • Mustafa Mohammadi , Khosro Barkhordari , Mohammad Reza Khajavi Page 257
    A lumbar epidural catheter inserted in a 17 year-old man for applying anesthesia for internal fixation of femur fracture and subsequent postoperative epidural analgesia. In the third postoperative day, during unsuccessful attempt for removing the catheter, it was broken and was retained in his back. A CT-scan was performed and shows a fragment of catheter in the sub-laminar ligament between L3 and L4 without any connection with epidural space. As the patient had no complaint the fractured fragment was left in site and he was just followed up in the clinic. The knowledge of practical method in locating the retained epidural catheter