فهرست مطالب

دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران - سال شصت و هشتم شماره 5 (پیاپی 113، امرداد 1389)

مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سال شصت و هشتم شماره 5 (پیاپی 113، امرداد 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/05/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • سارا نیک سرشت، سحابه اعتباری، حمیدرضا صادقی پور رودسری، محمدرضا زرین دست، مرتضی کریمیان، فاطمه نبوی زاده صفحه 261
    افسردگی پس از زایمان یک اختلال خلقی است که می تواند هر زمانی در طی یک سال پس از زایمان رخ دهد. شیوع این اختلال خلقی بلافاصله پس از زایمان 28-20 درصد است. این نوع از افسردگی اثرات زیان باری بر ارتباط مادر با فرزند و همسرش داشته و رشد روانی کودک را تحت تاثیر قرار می دهد و در بدترین حالت منجر به خودکشی و یا بچه کشی می شود. در دوران حاملگی ترشح هورمون های جنسی ده ها برابر می شود ولی پس از زایمان به طور چشمگیری کاهش می یابد. کاهش پروژسترون به دنبال زایمان می تواند علتی برای شروع افسردگی پس از زایمان باشد. دیده شده که دریافت پروژسترون به تنهایی و یا به همراه استروژن می تواند موجب کاهش افسردگی شود، شاید به این دلیل که این هورمون ها می توانند بر عملکرد نوروترانسمیترها موثر باشند.
  • مهدی بهدانی، محمد حسینی نژاد چافی، سیروس زینلی، مرتضی کریمی پور، حسین خان احمد شهرضا، پوریا قاسمی، نادر اسدزاده، عطیه غمناک صفحه 268
    عقرب گزیدگی به عنوان یکی از مشکلات در سیستم بهداشت عمومی بسیاری از کشورهای دنیا مطرح است. بر اساس برآوردها حدود 2/1 میلیارد نفر در دنیا در مناطقی زندگی می کنند که احتمال عقرب گزیدگی وجود دارد، و سالیانه 2/1 میلیون نفر مورد گزش عقرب قرار می گیرند که حدود 27/0 درصد مرگ و میر را به همراه دارد. در ایران عقرب گزیدگی در 11 استان کشور وجود دارد اما بیشترین درصد عقرب گزیدگی مربوط به استان خوزستان می باشد. سالیانه حدود 30 هزار نفر در ایران گزیده می شوند که 25 هزار مورد آن مربوط به استان خوزستان است. در میان 25 گونه عقرب شناخته شده در ایران، شش گونه آن به لحاظ بهداشتی حائز اهمیت هستند.
  • ثمیله نوربخش، مهدی شکرابی، زهره کلباسی، آذر دخت طباطبایی، حسن تنکابنی، لادن افشار خاص، محمد وفایی شاهی صفحه 274
    عفونت مایکوپلاسما در کودکان شایع بوده و علاوه بر عوارض ریوی طیف وسیعی از عوارض سیستمیک غیر ریوی مانند راش های متنوع جلدی، سندرم استیونس جانسون عوارض عصبی (گیلن باره، آنسفالیت، مننژیت آسپتیک) و قلبی ایجاد می کند. درگیری سیستم عصبی متعاقب عفونت مایکوپلاسما در 1/1000 موارد و اغلب به صورت آنسفالیت گزارش می شود. مکانیسم های اتوایمون تاخیری در ایجاد عوارض سیستم عصبی مرکزی (مانند مننگوانسفالیت، میلیت عرضی، مننژیت آسپتیک، آتاکسی مخچه ای، فلج بل، کری، سندرم ساقه مغزی، سندرم گیلن باره) پس از بیماری تنفسی و با فاصله سه تا 23 روز (به طور متوسط 10 روز) بعد دیده می شود. در 20% موارد قبل از پیدایش عوارض عصبی سابقه ابتلا به عفونت تنفسی ذکر نمی شود. مایع نخاع معمولا طبیعی است. مکانیسم های نوروتوکسیک و ایمونولوژی منجر به ادم، میکروترومبوز و دمیلینیزاسیون می گردد.
  • صغری خضردوست، مریم نورزاده، علیرضا عبدالهی، سید مسیح میررکنی صفحه 281
    پره اکلامپسی نوعی سندرم اختصاصی حاملگی است که در آن به علت اسپاسم عروقی و فعال شدن اندوتلیوم، خون رسانی ارگان های بدن و جنین کاهش می یابد و زمینه مرگ و میر در مادر و جنین فراهم می آید. معیارهای پره اکلامپسی عبارت است از فشارخون مساوی یا بیش از 90/140 میلی متر جیوه بعد از هفته بیستم بارداری و پروتیینوری مساوی یا بیش از 300 میلی گرم در 24 ساعت یا مساوی یا بیش از +1 در تست نواری براساس تعریف ارایه شده، پروتیینوری از نشانه های اصلی پره اکلامپسی است و در صورت فقدان این نشانه، تشخیص پره اکلامپسی زیر سوال می رود. اهمیت پره اکلامپسی در ایجاد عوارض مادری نظیر اختلال در سیستم عصب مرکزی، کلیه، کبد و سیستم خون سازی است که می تواند عواقب مرگ باری به دنبال داشته باشد. ضمن آن که به دلیل اختلال در جفت عوارض جنینی و مرگ جنین نیز دور از ذهن نیست.
  • رویا ستارزاده بادکوبه، آناهیتا طاوسی*، کاظم حیدری، محسن رضایی همامی صفحه 285

    کاتتریزاسیون قلب چپ و ارزیابی منحنی حجم- فشار در حال استراحت و در حین فعالیت، استاندارد طلایی برای تعریف و تشخیص اختلال دیاستولیک است. اگرچه استفاده از این تکنیک ابزار تشخیصی در اکثریت بیماران را فراهم می آورد، ولی به جهت ماهیت تهاجمی آن عملا ناممکن می باشد. امروزه استفاده از اکوکاردیوگرافی در بسیاری از موارد توانسته است جایگزین این روش تهاجمی شود. تخمین فشار دیاستولی بطن چپ در مبتلایان به تنگی دریچه میترال علاوه بر کمک به تشخیص بیماران مبتلا به نارسایی دیاستولیک بطن چپ، در توجیه علایم بیماران با تنگی دریچه میترال نیز اهمیت دارد. در بیماران با تنگی دریچه میترال به دلیل تغییراتی که در ورودی میترال ایجاد می شود، نمی توان با روش های معمول اکوکاردیوگرافی 2-D و داپلر به تخمین فشار بطن چپ و اختلال دیاستولیک آن دست یافت.

  • علی کوشان، میرمصطفی سادات، محمدرضا گلبخش، بابک سیاوشی، ستاره مهران، علی تاجیک صفحه 291
    کمر درد یکی از علل شایع مراجعه بیماران و در خواست خدمات پزشکی می باشد و 90-80% بالغین سابقه مراجعه با کمر درد را داشته اند. در مطالعات اپیدمیولوژیک جمعیت های مختلف شیوع آن متفاوت و بین 5/7 الی 36 درصد بوده است که بیشترین میزان شیوع آن در محدوده سنی 45 الی 60 سال می باشد. معمولا بیماران در 50 الی 90 درصد موارد ظرف مدت سه ماه از کمر درد حاد به فعالیت معمول خود باز می گردند ولی کمردردهای به مدت بیش از دوازده هفته مزمن تلقی شده و نیاز به بررسی بیشتری خواهند داشت. در این میان با توجه به تشخیص افتراقی های وسیع و علل متعدد منجر به کمر درد مسئله مهم تشخیص علل کمر درد به وسیله معاینه فیزیکی دقیق و روش های تشخیصی مناسب می باشد. MRI یک روش غیرتهاجمی و حساس ترین تست تصویربرداری برای ارزیابی کانال نخاعی و مهره هاست و ساختمان های عصبی را به ویژه در قیاس با سی تی اسکن بهتر نشان می دهد.
  • علیرضا ماهوری، حیدر نوروزی نیا، ابراهیم حسنی، قادر مترجمی زاده، آنالی صادقی صفحه 295
    ارزیابی عمق بیهوشی در حین اعمال جراحی همواره یکی از دغدغه های متخصصین بیهوشی بوده است. تکیه بر آثار و علایم بالینی ناشی از بیداری در پاره ای از موارد غیر قابل اعتماد بوده و کاهش عمق بیهوشی ممکن است موجب بروز آگاهی و یادآوری وقایع دردناک و ناخوشایند حین بیهوشی گردد. در حالی که افزایش بیش از حد عمق بیهوشی علاوه بر مصرف شدن بی مورد داروهای بیهوشی و آلودگی اتاق عمل، می تواند موجب عوارض جدی به ویژه در کودکان، سالمندان و بیماران ضعیف و بدحال گردد.1 کوشش هایی که در دو دهه اخیر برای اندازه گیری کمی عمق بیهوشی در حین عمل جراحی انجام گردید منجر به ابداع روش هایی مانند اندازه گیری امواج الکتریکی عصبی تقویت شده حسی حرکتی و یا اندازه گیری امواج الکتریکی عصبی تقویت شده شنوایی Brain stem Auditory Evoked Potentials و بینایی Visual Evoked Potentials شده است.
  • محمود اکبریان، سیده طاهره فائزی، فرهاد غریب دوست، فرهاد شهرام، عبدالهادی ناجی، احمد رضا جمشیدی معصومه اخلاقی، ناهید شفایی، مریم اخلاق خواه، فریدون دواچی صفحه 300
    بیماری لوپوس اریتماتوی سیستمیک Systemic Lupus Erythematosus یک بیماری التهابی مولتی سیستم و خود ایمن با تولید اتو آنتی بادی علیه اجزای مختلف سلول است. این بیماری اتیولوژی ناشناخته و تظاهرات بالینی و آزمایشگاهی متفاوتی داشته، در نقاط مختلف کره زمین انتشار جغرافیایی وسیعی دارد، تفاوت های بسیاری در تظاهرات آن در بین گروه های مختلف نژادی و جغرافیایی مشاهده شده است. بر اساس مطالعه بزرگ بررسی جامعه نگر کنترل بیماری های روماتیسمی انجام شده توسط مرکز تحقیقات روماتولوژی شیوع SLE در ایران 40 در 100000 برآورد شده است. واحد لوپوس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با مدت فعالیت 33 ساله، دارای بزرگترین بانک اطلاعاتی بیماری لوپوس در آسیا و اقیانوسیه است.
  • رضا باقری، سجاد نورشفیعی صفحه 306
    کاتتر ورید مرکزی از وسایل مفید در پایش بیماران بدحال است. بسته به نوع کاتتر نواحی مختلفی برای پایش استفاده می شوند شامل وریدهای ژوگولر، ساب کلاوین، فمورال و براکیال. عوارض استفاده از این وسیله شامل عفونت، عدم توانایی در تعبیه کاتتر، سوراخ کردن شریان، جای گذاری نامناسب کاتتر، پنوموتوراکس، هماتوم، هموتوراکس و آسیستول قلبی به علت نامعلوم است. عفونت به عنوان شایع ترین عارضه در ناحیه ساب کلاوین نسبت به سایر نواحی کمتر رخ می دهد همچنین ممکن است آریتمی و آمبولی هوا نیز رخ دهد. برآورد واقعی شیوع آسیب عروقی ناشی از تعبیه کاتتر ورید مرکزی مشکل است زیرا اکثر اطلاعات به صورت گزارش موردی هستند. میزان کلی آسیب مکانیکی عروق حدود 14% ذکر شده است و به ازای هر کاتتر حدود 2/0% و میزان مرگ ناشی از آن تا 74% می رسد. در این گزارش بر آن شدیم تا یک مورد از آسیب ورید اجوف فوقانی در یک خانم 24 ساله با ترومای نافذ را ارایه کنیم.
|
  • Sara Nikseresht , Sahabeh Etebary , Hamid Reza Sadeghipour Roodsari , Mohammad Reza Zarrindast , Seyed Morteza Karimian , Fatemeh Nabavi Zadeh Page 261
    Postpartum depression is a mood disorder that has harmful effects on mothers, infants, family and relationships. Acute decrease of progesterone after delivery has been proposed as a cause for postpartum depression. This hormone can affect neurotransmitters’ function. Zinc (Zn) and magnesium (Mg) as trace elements exert their antidepressant effects through neurotransmitter pathways. On the other hand, thiamin deficiency leads to depression in animal models.
  • Mahdi Behdani , Mohammad Hosseininejad Chafi , Sirous Zeinali , Morteza Karimipour , , Hossein Khanahmad Shahreza , , Pooria Ghasemi D.V.M., Nader Asadzadeh , Atieh Ghamnak , Kamran Pooshang Bagheri Page 268
    Scorpion envenomation is considered as one of the Public Health problems in some countries in the world including Iran. Annually, approximately 30,000 scorpion stings happen in Iran from which 12% belongs to Hemiscorpius lepturus (special small closely spaced, bead-shaped jointed tail, similar in the shape to a cows tail, and is locally called ‘‘gaodim’.
  • Samileh Noorbakhsh , Mehdi Shekarabi , Zohre Kalbasi , Azardokht Tabatabaei , Hassan Tonekaboni , Ladan Afsharkhas , Mohammad Vafaei-Shahi Page 274
    M. pneumoniae infection in children is usual and diagnosis of its neurologic complications for rapid treatment is very important. To compare the CSF- M. pneumoniae antibody level between febrile children with acute neurologic signs (Menigoencephalitis, Guillan Barre Syndrome (GBS), Transverse myelitis, Ataxia and so on) with unaffected ones. A cross sectional/ case control study in pediatric wards of Rasoul-e-Akram & Mofid hospitals (2007-2009) was done.
  • Soghra Khazardoost , Maryam Noorzadeh , Alireza Abdollahi , S.Masih Mirrokni Page 281
    Preeclampsia, a specific syndrome in pregnancy, may summits mortality or morbidity in mother and fetus. Diagnostic methods are based on 24 hours urine protein measures which may be tedious, thus it is desirable to apply a faster and more applicable method for this goal. In this study we evaluate measurement of 8-hours urine protein in order to estimate 24-hours urine protein measure. Fifty pregnant women were entered in a cross sectional study in Vali-e-asr hospital located in Tehran- Iran, during 2008-2009.
  • Roya Sattarzadeh Badkoubeh, Anahita Tavoosi, Kazem Heidari, Mohsen Rezaei Hemami Page 285

    Estimation of Left Ventricular End Diastolic Pressure (LVEDP) among patients with Mitral Stenosis (MS) helps to diagnose diastolic dysfunction and to explain their symptoms. However, Conventional Doppler measurements have limitation in predicting of LVEDP. This study sought to establish whether the correlation between measurements derived from Tissue Doppler echocardiography and LVEDP remains valid in the setting of severe mitral stenosis. Thirty three patients with moderate to severe MS who had indication for left heart catheterization enrolled during 1387-88 in Imam Khomeini Hospital in Tehran, Iran.

  • Ali Koushan , Mir Mostafa Sadat , Mohammad Reza Golbakhsh , Babak Siavashi , Setareh Mehran , Ali Tajik Page 291
    There are multiple diagnostic methods for evaluation of patients with low back pain with a radicular pattern, each one has it’s own accuracy and diagnostic ability and so comparing them with each other would help the clinicians to find the best diagnostic method. The main objective of our study was to compare the diagnostic accommodation of electromyography (EMG) and Magnetic Resonance Imaging (MRI) findings in patients with low back pain and radiculopathy. In this descriptive cross-sectional study, 101 patients with low back pain and radiculopathy attending to Sina Hospital in Tehran, Iran.
  • Alireza Mahoori , Heydar Noroozinia , Ebrahim Hassani , Gader Motargemzadeh , Anali Sadeghi Page 295
    The Bispectral Index (BIS) is an EEG-derived value that measures the sedative and hypnotic component of the anesthetic state. The effects of age on the bispectral index have not been well documented. The objective of the present study was to determine the influence of age on hypnotic requirement and bispectral index in awake and in patients with sedation induced by midazolam. Eighty patients were enrolled in this prospective observational study. The patients in study group were aged more than 70 years, and the age in control group ranged 20-40 years. Baseline recording of BIS was taken in awake patients in two groups for few minutes.
  • Mahmood Akbrian , Seyedeh Tahereh Faezi , Farhad Gharibdoost , Farhad Shahram , Abdolhadi Nadji , Ahmad Reza Jamshidi , Masoumeh Akhlaghi , Nahid Shafaee , Maryam Akhlaghkhah , Fereydoun Davatchi Page 300
    Systemic Lupus Erythematosus (SLE) is a prototypic autoimmune disease with diverse clinical manifestations in association with autoantibodies to components of the cell nucleus. SLE as a chronic autoimmune disease has a worldwide distribution. There is a wide variation in the natural history of SLE among different ethnic and geographic groups. Our SLE registry is one of the largest series in Asia-Pacific region.
  • Reza Bagheri , Sadjad Nurshafiee Page 306
    Central venous catheters are useful instruments in monitoring of critical patients and are important roots for total parentral nutrition. The catheters are widely used in general wards and intensive care units. Their use may be associated with serious and rare complications. We reported a 24 years old woman that admitted to Ghaem hospital Mashhad University of Medical Science, in Mashhad, Iran, because of penetrating chest wall injury and surgical exploration indicated due to massive hemorrhage. Central vein (right jugular vein) was canulated for resuscitation and monitoring. Superior vena cava was injured after canulation and presented with delay massive mediastinal hematoma.