فهرست مطالب

پرستاری و مامایی ارومیه - سال هشتم شماره 3 (پیاپی 28، پاییز 1389)

نشریه پرستاری و مامایی ارومیه
سال هشتم شماره 3 (پیاپی 28، پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/06/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقاله پژوهشی
  • سولماز اصغرزاده حقیقی، شراره ضیغمی محمدی صفحه 137
    پیش زمینه و هدف
    آنمی یک ناخوشی شایع همراه با نارسایی قلبی است که یک ریسک فاکتور مستقل جهت بروز پیامدهای بالینی ناگوار در بیماران با نارسایی قلبی محسوب می گردد. هدف از مطالعه حاضر تعیین فراوانی آنمی در سالمندان مبتلا به نارسایی سیستولیک قلبی بود.
    مواد و روش ها
    این یک مطالعه توصیفی گذشته نگر بود که در آن 154 پرونده پزشکی متعلق به سالمندان مبتلا به نارسایی سیستولیک قلبی مربوط به سال های 1387-1382 مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات دموگرافیک، آزمایشگاهی و اکو کاردیوگرافی از پرونده های پزشکی مورد بررسی قرار گرفت. دراین مطالعه هموگلوبین کم تر از 13 گرم در دسی لیتر در مردان و کم تر از 12 گرم در دسی لیتر در زنان آنمی تعریف گردید. اطلاعات به کمک آمار توصیفی، مانند توزیع فراوانی،میانگین و انحراف معیار و آزمون تی برای گروه های مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میزان شیوع آنمی در سالمندان مبتلا به نارسایی سیستولیک قلبی (9/42درصد) بود. تفاوت آماری معنی داری بین سطح هموگلوبین خون در بیماران مبتلا به نارسایی سیستولیک قلبی دارای نارسایی مزمن راه های هوایی (000/0=p) و هایپوکالمی (017/0=p) وجود داشت و سطح هموگلوبین خون با سن (014/0=p) و کسر جهشی بطن چپ (022/0=p) ارتباط معنی داری داشت.
    بحث و نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد آنمی در سالمندان مبتلا به نارسایی سیستولیک قلبی شایع می باشد و آنمی ممکن است با سن، کسر جهشی بطن چپ، پتاسیم سرم و بیماری های مزمن انسدادی ریه ارتباط داشته باشد. تحقیق بیشتر در جهت شناسایی مکانیسم های آنمی مورد نیاز است.
    کلیدواژگان: هموگلوبین، نارسایی قلبی، سالمندی
  • عبدالوهاب پورقاز، ناصر ناستی زایی، مهدیه هزاره مقدم صفحه 143
    پیش زمینه و هدف
    بی تردید مهم ترین عنصر هر سازمانی، نیروی انسانی علاقه مند به شغل خود است. یکی از عواملی که باعث علاقه یا عدم علاقه ی فرد به شغل می شود بحث رضایت می-باشد. مطالعه حاضر باهدف تعیین رضایت شغلی پرسنل پرستاری شاغل در سه بیمارستان شهر زاهدان انجام شد.
    مواد و روش کار
    مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی بوده که به شیوه نمونه گیری طبقه-ای-تصادفی و حجم نمونه 220 نفر از پرسنل پرستاری در نوبت های مختلف کاری بود که نهایتا اطلاعات مربوط به 37 نفر به علت عدم عودت یا نقص اطلاعات کناره گذاشته شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه رضایت شغلی ویسوکی و کروم می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمارهای توصیفی و آزمونT تک نمونه ای استفاده شد.
    یافته ها
    یافته های رضایت شغلی نشان داد که پرسنل پرستاری دارای رضایت شغلی نسبتا مطلوب (میانگین847/3) می باشند. نتایج حاصل از مؤلفه های پنجگانه رضایت شغلی نشان داد که میانگین تمام مؤلفه ها به جز مؤلفه شیوه پرداخت از وضعیت نسبتا مطلوبی برخوردار بودند که به ترتیب بالاترین میانگین مؤلفه های متغیر رضایت شغلی عبارت بودند از: رضایت از سرپرست(1311/4)، رضایت از کار(1038/4)، رضایت از همکاران(9891/3)، رضایت از سیستم ارتقاء(2623/3) و رضایت از شیوه پرداخت(5027/2(.
    بحث و نتیجه گیری
    باتوجه به اهمیت شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی پرسنل پرستاری پیشنهادات ذیل ارائه می گردد: 1- ارائه ترفیعات براساس لیاقت وشایستگی، 2- برقراری جو دوستانه و صمیمانه و پرهیز از رقابت های ناسالم، 3- گرایش به سوی مدیریت مشارکتی، 4- ایجاد تنوع در شغل، 5- رفع مشکلات اقتصادی 6- تقدیر و تشکر از پرسنل خصوصا در جمع.
    کلیدواژگان: رضایت شغلی، مراکز بهداشتی، درمانی و پرسنل پرستاری
  • حمید حجتی، نورالله طاهری، سید حمیدشریف نیا صفحه 149
    پیش زمینه و هدف
    شب کاری می تواند دارای اثرات منفی فیزیکی، روانی و اجتماعی روی زندگی فردی پرستاران بوده و راندمان کاری و عملکرد مراقبتی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت سلامت روانی و جسمانی پرستاران شیفت شب شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان انجام گرفت.
    مواد و روش کار
    دراین مطالعه توصیفی 152نفر که شرایط ورود به مطالعه را داشتند؛ به صورت نمونه گیری آسان از بین 615 پرستار شب کار انتخاب شدند. داده ها از طریق توزیع پرسش نامه جمع آوری شد که شامل پرسش نامه مشخصات فردی و پرسش نامه در ارتباط با سلامت روانی و جسمانی بود. داده ها به وسیله آمار توصیفی و استنباطی تجزیه تحلیل شد.
    یافته ها
    52درصد نمونه های مورد پژوهش سلامت روان مطلوب و 48درصد تاحدی مطلوب داشتند. همچنین نتایج مربوط به سلامت جسمانی نشان داد که 69درصد سلامت جسمانی تاحدی مطلوب دارند و 2درصد سلامت جسمانی مطلوب را دارا هستند. نتایج مربوط به ارتباط سلامت روانی با سلامت جسمانی ارتباط معنی داری را نشان داد (01/0>p)؛ به طوری که هرچه سلامت روان کم تر شود سلامت جسمانی هم کم تر می شود. همچنین بین سلامت روان با سن(001/0>(P و سابقه کار(02/0=(P ارتباط معنی داری نشان داده شد.
    بحث و نتیجه گیری
    باتوجه به نتایج لازم است مسئولین به سلامت روان و جسمانی این گروه توجه بیشتری نمایند. حتی المقدور شیفت ثابت را در برنامه کاری پرستاران قرار دهند تا بلکه بتوانند از عوارض ناشی از شیفت های در گردش بکاهند. مدیریت مناسب و کارآمد و برنامه ریزی دقیق شیفت کاری جهت کاهش عوارض روانی و جسمانی پرستاران پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: سلامت روانی، سلامت جسمانی، پرستاران، شب کار
  • شهره سیام، آرزو عاصمی صفحه 155
    پیش زمینه و هدف
    سطح آگاهی افراد جامعه نقش مهمی در پیشگیری از افزایش میزان شیوع و بروز بیماری تالاسمی دارد. لذا این مطالعه با هدف بررسی میزان آگاهی دانشجویان دانشگاه گیلان درخصوص این بیماری و تعیین ارتباط آن با تعدادی از متغیر های دموگرافیک انجام یافته است.
    مواد و روش کار
    تحقیق به روش بررسی توصیفی مقطعی انجام گرفت. 600 نفر از دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه گیلان براساس نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از پرسش نامه بدست آمد. از آزمون آماری کای اسکوئر برای تجزیه و تحلیل نتایج استفاده شد. سطح معنی داری آزمون ها 5درصد درنظر گرفته شد.
    یافته ها
    میزان آگاهی بر مبنای اطلاع از علایم بیماری و راه های ابتلاء و پیشگیری از آن مشخص گردید. از کل افراد مورد مطالعه 50/58 درصد آگاهی کم، 33/29درصد آگاهی متوسط و فقط 17/12درصد آنان آگاهی زیاد در رابطه با بیماری تالاسمی داشتند. میزان آگاهی دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر بیشتر بود. 33/92 درصد از افراد مورد مطالعه آموزش در زمینه بیماری تالاسمی را برای افراد لازم و ضروری می دانند و بیشترین درصد آنان (18/37درصد) بهترین راه کسب اطلاع در این زمینه را از طریق رادیو و تلویزیون می دانند.
    بحث و نتیجه گیری
    باتوجه به میزان پایین آگاهی دانشجویان در مورد بیماری مورد نظر، آموزش برای شناخت و آگاهی بیشتر در مورد بیماری تالاسمی و پیشگیری از این بیماری برای کاهش ابتلا توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: آگاهی، تالاسمی، راه های پیشگیری، دانشجویان
  • محمد علیزاده، علی آیرملو، بختیار علیزاده، علی شکیبی، لیلا آلیلو صفحه 161
    پیش زمینه و هدف
    بهبود فرآیند های کاری و استانداردسازی امکانات و نیروی انسانی در بخش های اورژانس در جهت بهبود درمان و افزایش رضایت مندی جامعه اهمیت به سزائی دارد هدف از این مطالعه بررسی عملکرد پرستاران اورژانس و مقایسه آن با استانداردهای بین-المللی بوده است.
    مواد و روش کار
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقایسه ای می باشد. جامعه پژوهش را کلیه پرستاران شاغل در بخش های اورژانس تشکیل دادند. ابزار گردآوری داده ها چک لیست بود. از روش های آماری توصیفی و استنباطی جهت تجزیه و تحلیل استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بیشترین درصد واحد های مورد پژوهش (5/68درصد) دارای عملکرد عالی و کم ترین درصد (7/3درصد) دارای عملکرد ضعیف در زمینه تریاژ و احیای قلبی ریوی بوده اند. همچنین نتیجه تست دقیق فیشر نشان می دهد که بین عملکرد پرستاران در سه مرکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه اختلاف معنی داری (864/0=P) وجود ندارد. بین عملکرد پرستاران اورژانس درخصوص تریاژ و CPR با جنس ارتباطی وجود ندارد (628/0=P) ولی متوسط عملکرد پرستاران مرد (13/28) بیشتر از پرستاران زن (37/26) بود.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهد اکثریت واحد های مورد پژوهش (1/61درصد) که دارای سابقه کار در بخش اورژانس بودند در زمینه تریاژ و CPR عملکرد عالی و (2/22درصد) عملکرد خوب داشتند. باتوجه به یافته های پژوهش پیشنهاد می گردد، مسئولین نسبت به آموزش علمی و عملی پرستاران اورژانس در زمینه احیای قلبی و ریوی و اجرای کامل تریاژ اقدام نموده و ملاک به کارگیری پرستاران دراین بخش را دانش، مهارت تجربه و توانایی قرار دهند.
    کلیدواژگان: عملکرد، احیای قلبی ریوی، استاندارد های بین المللی
  • حسین موسی زاده، عفت مرقاتی خویی، علی صدقیانی فر، فاطمه آرا صفحه 168
    پیش زمینه و هدف
    مطالعات متعددی حاکی از وجود همبستگی مثبت بین مذهبیت و بهداشت روانی است و این مطالعه درصدد است رابطه بین مذهبیت رایج در ایران و همسر آزاری را بررسی کند.
    مواد و روش کار
    این مطالعه از نوع توصیفی - تحلیلی بوده و در سال 88-1387 بر روی 139 نفر از مردان مرتکب خشونت فیزیکی علیه همسر و ساکن منطقه تحت پوشش مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت ارومیه و داوطلب ورود به مطالعه انجام شده است. برای تعیین میزان همسر آزاری از پرسش نامه استاندارد مرکز تحقیقات بهداشت روانی دانشگاه علوم پزشکی ایران و برای تعیین محتوی مذهبیت از فرم تعدیل یافته مقیاس مذهبیت دانشگاه بوستون استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
    یافته ها
    بیشتر مراجعه کنندگان جوان یا میان سال و کم سواد بودند. متوسط امتیاز همسرآزاری 64/45 (حداکثر 84) و متوسط امتیاز محتوی مذهبیت 14/129 (حداکثر224) بود. ضریب همبستگی پیرسون بین محتوی مذهبیت و همسر آزاری 758/0- بود (011/0=p) بیشترین همبستگی بین عمل به مستحبات و خشونت فیزیکی (969/0-) و کم ترین همبستگی بین دوری از محرمات و خشونت روانی (249/0-) بود.
    بحث و نتیجه گیری
    بین همسر آزاری و محتوی مذهبیت رابطه معکوس وجود دارد.
    کلیدواژگان: همسر آزاری، محتوی مذهبیت، مردان مرتکب همسر آزاری، ارتباط
  • ناصر ناستی زایی، مهدیه هزاره مقدم، اسماء ملازهی صفحه 174
    پیش زمینه و هدف
    . یافته ها نشان می دهد حتی پس از این که فرد معتاد، مصرف مواد مخدر را برای مدتی طولانی قطع نماید نیز نمی توان امیدوار بود که مصرف مواد را از سر نگیرد به طوری که آمارهای عود اعتیاد نشان می دهد بیماری 80درصد از افراد، کم تر از 6 ماه دوباره عود می کند. بنابراین هدف این تحقیق بررسی علل عود اعتیاد و ارائه راهکارهای مناسب در این زمینه می باشد.
    مواد و روش کار
    تحقیق حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی و جامعه آماری آن کلیه معتادان خودمعرف (دارای سابقه عود اعتیاد) به مراکز ترک اعتیاد شهر زاهدان بوده که به صورت نمونه گیری دردسترس و هدفمند 200نفر از آنان به پرسش نامه محقق ساخته پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است.
    یافته ها
    براساس نتایج تحقیق مشخص شد که عوامل: محیط زندگی آلوده، دوستان معتاد، ناکارآمدی جلسات روان درمانی و عوامل تداعی کننده در عود اعتیاد فرد نقش دارند. همچنین تاثیر عوامل عود اعتیاد (محیط زندگی آلوده، دوستان معتاد، ناکارآمدی جلسات روان درمانی و عوامل تداعی کننده) بر جنسیت و گروه های سنی معتادان خودمعرف یکسان بود (000/0=P).
    بحث و نتیجه گیری
    برای پیشگیری از عود اعتیاد تامین مشاور متخصص برای مراکز ترک اعتیاد، نظارت دقیق تر نیروی انتظامی و اهالی محل بر اماکن توزیع مواد مخدر، جلوگیری از تردد فرد در حال ترک در محل های سابق مصرف مواد مخدر، جلوگیری از معاشرت فرد در حال ترک با دوستان معتاد، تمرکز بیشتر برنامه های درمانی در 3ماه اول ترک اعتیاد ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: اعتیاد، معتاد خودمعرف، عود اعتیاد
  • مقاله مروری
  • عبدالله خرمی مارکانی، فریده یغمایی، حسین حبیب زاده صفحه 182
    پیش زمینه و هدف
    یکی از اهداف مهم مطالعات پژوهشی به خصوص در علوم پزشکی اندازه-گیری صحیح رخداد پیامدها است. متاسفانه باوجود دقت و تلاش فراوان جهت کاهش خطاهای مطالعات، آن ها هرگز به طور کامل از بین نمی روند و در کلیه مراحل پژوهش از طراحی تا انتشار نتایج احتمال خطا وجود دارد. هدف این پژوهش بررسی انواع خطاها و نحوه کنترل آن ها در مطالعات علوم پزشکی می باشد.
    مواد و روش کار
    دراین مطالعه، مرور جامع و عمیق با استفاده از شبکه جهان گستر با کلیدواژه های تورش، خطا، اعتبار، مخدوش کننده و مطالعات پژوهشی پزشکی در پایگاه داده های ایرانی و بین المللی از جمله IranMedex، IranDoc،ScienceDirect، PubMed،ProQuest و Ovid انجام گرفت.
    یافته ها
    مرور متون نشان داد که خطاها در پژوهش های علوم پزشکی به دلیل اشتباه، تصادف، نمونه گیری و تورش ایجاد می شوند. جهت کاهش خطاهای مذکور توجه به دقت و اعتبار مطالعات الزامی است که با بکارگیری راهکارهای لازم می توان دقت و اعتبار اندازه گیری ها را بالا برده و به کاهش خطاهای پژوهش کمک نمود.
    بحث و نتیجه گیری
    به پژوهشگران توصیه می شود در مرحله طراحی پژوهش با انتخاب یک طرح پژوهش قوی، در مرحله انتخاب نمونه با تخصیص تصادفی، همسان سازی، در مرحله اندازه گیری با بی خبرسازی مشاهده گر یا مصاحبه گر و معتبر و پایا نمودن ابزار پژوهشی و در مرحله آنالیز اطلاعات با استفاده از آنالیز آماری چند متغیره و طبقه بندی می توانند منابع احتمالی تورش را شناسایی و حذف نمایند.
    کلیدواژگان: مطالعه پزشکی، تورش، دقت، اعتبار، مخدوش کننده
|
  • S. Asgharzadeh Haghighi *, Sh Zeighami Mohammadi Page 137
    Background and Aims
    Anemia is prevalent co morbidity in heart failure that is an independent risk factor for adverse clinical outcomes in patients with congestive heart failure. The aim of the present study was to determine the prevalence of anemia in the elderly with systolic heart failure hospitalized in Alborz Hospital of Karaj during 2002-2008.
    Materials and Methods
    This is a descriptive retrospective study that reviewed 154 medical records of elderly with systolic heart failure during 2002-2008. Demographic, laboratory, and echocardiography data were reviewed from medical records. In this study Anemia was defined as a hemoglobin level below 12 g/dL in women and below 13 g/dL in men. The data were analyzed by descriptive statistics such as frequency distribution, mean, standard deviation and independent group test and Pearson correlation coefficient.
    Results
    The findings indicated that the prevalence of anemia in the elderly with systolic heart failure was 42.9%. There was a significant difference between the mean level of hemoglobin in heart failure with chronic obstructive pulmonary disease (p=0.000) and hypokalemia (p=0.017). There was a significant association between the level of hemoglobin with age (p=0.014) and left ventricular ejection fraction (0.022).
    Conclusion
    This study indicates that anemia is frequent among the elderly with systolic heart failure and anemia may be associated with age, left ventricular ejection fraction, serum potassium and chronic obstructive pulmonary disease.
  • A. Purgaz *, N. Nastiezaie, M. Hezare Mogadam Page 143
    Background and Aims
    One of the most important elements of any organization especially health organizations is human resources. Job satisfaction leads to being interested or disinterested. The present study aimed to determine the job satisfaction of nursing staff of three hospitals in Zahedan.
    Materials and Methods
    The present study was a descriptive-analytical study and 220 samples were involved through stratified-random sampling method. The questionnaires were distributed among nursing staff in three hospitals in Zahedan. Thirty seven questionnaires were excluded due to the lack of information. Data collection tools were the questionnaires of Wysocki and Kromm. Descriptive statistics and T test were used to analyze the data.
    Results
    It was revealed that nursing staffs had desirable job satisfaction (mean 3.847). Satisfaction variable components were respectively: supervisor satisfaction (4.1311), job satisfaction (4.1038), satisfaction of co-workers (3.9891), satisfaction of promotion system (3.2623) and satisfaction of payment (2.5027). All variables were relatively desirable except for payment method.
    Conclusion
    Regarding the importance of job satisfaction in nursing staffs the following suggestions are presented: offering promotions based on merit and competence establishing friendly and sincere atmosphere and avoiding unhealthy competitions tending toward participatory management solving economic problems rewarding and thanking the staff, especially in public.
  • H. Hojjati *, N. Tahery, Sh Sharifniyai Page 149
    Background and Aims
    Night shift schedules may have negative physical، mental، and social effects on nurses and their personal life and reduces the quality of the work. This study was conducted to assess the physical and mental health of night shift nurses in hospitals of Golestan University of Medical Sciences.
    Materials and Methods
    In this descriptive study، 152 night shift nurses were involved through easy sampling method. The data were collected using questionnaires and were analyzed by descriptive statistics، (mean and standard deviation) and inferential statistic (ANOVA test، Pearson and Scheffe post hoc test).
    Results
    Fifty two percent of the study samples had better mental health 48 % were fairly good 69 % had fairly good physical health and 2% had good physical health. There was a significant relationship between mental health associated with physical health (p<0. 001). There also was a significant correlation between mental health with age (p<0/001) and job experience (P=0. 002).
    Conclusion
    In order to reduce the complications of nightshifts، it is suggested to plan fixed shift schedules. Proper management and programming appropriate shift schedule for nursing staff will be very helpful. Keyword: Mental health، Physical health، Nurses، Nightshift
  • Sh Seyam *, A. Assemi Page 155
    Background and Aims
    Thalassemia is caused by hemoglobin production disorder and intense anemia. General awareness of the public is an important preventive step. This study examins the knowledge of Guilan University students about thalassemia.
    Materials and Methods
    This descriptive cross sectional study covered 600 male and female students of Guilan university selected by random sampling. A questionnaire was used for collecting data and information. The findings were analyzed with chi-square test.
    Results
    The level of knowledge was identified according to their knowledge about symptoms and ways of transmission and thalassemia prevention. The majority of students(58.50%) had less information, 29.33 % had average and only 12.17 % of them high awareness about the disease. The majority of university students in this study (92.33%) agreed with public training about Thalassemia. They believed that the media was the best way to transfer the information.
    Conclusion
    Considering the low level of awareness among students about the disease, it is suggested to plan more training about prevention way for reducing the risk of thalassemia.
  • M. Alizadeh *, A. Iremlow, B. Alizadeh, A. Shakibi, L. Aliloo Page 161
    ground &
    Aims
    A well-performed cardiopulmonary resuscitation (CPR) remains important in improvement of nurse care efforts during cardiac arrests. Thus, this study sought to determine skills and performance of emergency department’s nurses in university hospitals affiliated to Urmia University of Medical Sciences in accordance to established international guidelines.
    Materials and Methods
    The subjects were nurses working at emergency wards with the minimum of 6 month job experience at any emergency ward. The study was conducted using a standardized questionnaire including demographic characteristics of the subject, emergency department nurse performance (31 questions) in CPR or patients triage (22 questions). The data were analyzed by chi-square, fishers exact and z tests where appropriate.
    Results
    The majority of study subjects (68.5%) showed an excellent and 3.7% had a weak CPR and triage performance. There was no significant statistical difference across the study groups by different university hospitals using fishers exact test (p=0/8). Also, no significant correlation was observed between CPR or patients triage performance and gender of the study subjects (p=0/6). However, the mean performance of male nurses was higher (28/13) as compared to that of females (26/37).
    Conclusion
    According to the findings, it is speculated that management system of hospitals must consider nursing training programs. Due to the risks of emergency wards, skill and performance of the nurses working at emergency departments should be taken into consideration. Keywords: Performance, Nurses, CPR, Standard guidelines
  • H. Musazadeh *, E. Merghati Khuyi, A. Sadaghiyanifar, F. Ara Page 168
    Background and Aims
    Several studies prove the relation between religiosity and having mental health. This study aimed to study the relationship between being religious and domestic violence.
    Materials and Methods
    This cross sectional study was conducted on 139 male volunteers that committed domestic violence living in the area covered by Social Development Research Center of Urmia and health promotion during 2008-2009. The questionnaire of Mental Health Research Center of Iran Medical University was used to gather the data. Pearson co-efficient between religiosity and intimate partner violence has calculated. Pearson correlation was used for analysis of the data.
    Results
    Most of the volunteers committing domestic violence were either young or uneducated. The average score of domestic violence was 45.64 (maximum 84), and 129.14 (maximum 224) for being religious. Pearson correlation between domestic violence and being religious was -0.758 (p=0.011). The highest correlation was between desirable practice and physical violence (-0.969) and the lowest correlation was between religiously prohibited deeds and mental violence -0.249 respectively.
    Conclusion
    There was a negative correlation between being religious and domestic violence (pearson coefficient was -0.758). It is suggested to reduce domestic violence in men with increasing religiosity.
  • N. Nastizayi *, M. Hezareh Moghadam, A. Mollazehi Page 174
    Background and Aims
    Despite the fact that an addict may give up consuming narcotics voluntarily for a long time, nobody can be assured that he would not restart addiction to narcotics. As shown by statistics, 80 % of these people restart after less than 6 months. This research was carried out to study the factors influencing the recurrence of the addiction and find out new ways to prevent it.
    Materials and Methods
    This a descriptive case series study includes the subjects that were selected by random sampling from self-introduced addicts (who experienced a recurred addiction) to Zahedan centers. About 200 addicts filled the researcher-made questionnaire. descriptive statistics and inferential statistics were used for data analysis.
    Results
    According to the findings of the study, the factors that influence recurred addiction are as follows: unhealthy environment contaminated, addicted friends, the inefficiency of psychotherapy sessions. Moreover, these effects were the same on gender and age group of the self-introduced addicts (p=0.000).
    Conclusion
    In order to prevent the recurrence of addiction, it is recommended to provide a specialist adviser and not allow the patient to socialize with addicts. Treatment programs should be more defined and strict during the first three months of recovery.
  • Khorami Markaney *, F. Yagmayee, H. Habibzadeh Page 182
    Background and Aims
    One of the important goals of research studies especially in medical sciences is accurate measurement of outcome occurrence. Despite numerous efforts to reduce accuracy errors, they still occur. The aim of this study was to assess types of errors and their control methods in medical sciences studies.
    Materials and Methods
    A comprehensive review of literature in the Internet was performed to cover most of the materials. Keywords of the review included bias, error, validity, and confounding. The medical databases were national and international such as IranMedex, IranDoc, PubMed, ScienceDirect, ProQuest and Ovid.
    Results
    The literature review indicated that errors in medical sciences studies are caused due to accidental errors, biases, or sampling errors. In order to reduce study errors, attention to accuracy and validity of studies is necessary.
    Conclusions
    It is recommended that researchers can identify and reduce potential sources of biases selecting a stronger study design, random allocation, matching, observer and interviewer blinding, validating instruments, and using multivariate statistical analysis.