فهرست مطالب

فصلنامه خون
سال هفتم شماره 3 (پیاپی 28، پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/07/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • یحیی یحیوی، حسین تیموری نقده، مریم امانی، راحله حلبیان، مهدی عدالتی، مهشید محمدی پور، پژمان حامدی اصل، ناصر امیری زاده، مهریار حبیبی رودکنار صفحه 127
    سابقه و هدف
    امروزه استفاده از فاکتورهای رشد به صورت ژل پلاکتی، در ترمیم هر چه سریع تر زخم ها، رو به افزایش می باشد. هدف از مطالعه بررسی امکان استفاده از پلاکت های کهنه به عنوان منبع اصلی برای تهیه ژل پلاکتی و هم چنین جایگزین مکمل هایی مثل FCS و FBS در محیط کشت بود.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه تجربی پلاکت اهداکنندگان پس از خونگیری توسط سانتریفوژ جداسازی شد. به منظور اثبات این فرضیه که ژل پلاکتی و عوامل رشد حاصل از آن در پلاکت های تاریخ گذشته توانایی تکثیر سلول های مختلف را دارا هستند، از پلاسمای تازه غنی از پلاکت و پلاکت های تاریخ گذشته با روش های مختلف، عوامل رشد پلاکتی تهیه و میزان فاکتورهای رشد و رشد سلول ها در محیط کشت توسط روش الایزا و MTT اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که پلاکت های کهنه با کیفیتی مشابه با پلاکت های تازه می توانند در تهیه ژل پلاکتی مورد استفاده قرار گیرند، هم چنین میزان فاکتورهای رشد آزاد شده از پلاکت های تازه و کهنه در روش تهیه ژل پلاکتی از تمام روش های مورد استفاده در تحقیق بیشتر و اثر پرولیفراتیو عوامل رشد حاصل از آن ها نیز روی کشت سلولی یکسان می باشد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد میزان غلظت فاکتورهای رشد آزاد شده از پلاکت های کهنه با مقادیر حاصل از پلاکت های تازه یکسان و اثرات فاکتورهای رشد حاصل از هر دو گروه بر میزان رشد سلولی به یک اندازه است. این امر نویدبخش استفاده از پلاکت های کهنه در راستای کاربردهای نوین می باشد.
    کلیدواژگان: پلاسمای غنی از پلاکت، عوامل رشد مشتق از پلاکت، رده سلولی
  • مائده شریفی زاده، مهرداد هاشمی، مجید مؤمنی، کامران علی مقدم، اردشیر قوام زاده، حمیدالله غفاری صفحه 138
    سابقه و هدف
    لوکمی پرومیلوسیتیکی حاد(APL)، بدخیم ترین نوع لوکمیای حاد است که در عرض چند هفته باعث مرگ می شود و حدود 15-10 درصد انواع لوکمی های میلوسیتیکی حاد را شامل می شود. آرسنیک تری اکسید به عنوان یک عامل درمانی منفرد، درمان برگزیده برای APL شناخته شده است که عمده اثر آن القای مرگ سلولی از طریق آپوپتوز است، اما مکانیسمی که با آن باعث القای آپوپتوز می شود و عمیقا بیان ژن ها را تحت تاثیر قرار می دهد، هنوز به درستی شناسایی نشده است. از این رو بررسی تاثیر آن بر بیان ژن های درگیر در سرطان ضروری می باشد.
    مواد و روش ها
    مطالعه انجام شده از نوع تحلیلی بود. برای فهم مکانیسم های درگیر در القای مرگ سلولی توسط آرسنیک، رده سلولی NB4 با غلظت های μM 5/0، μM 1 و μM 2 آرسنیک تری اکسید تیمار شدند و به ترتیب پس از زمان های 12، 24، 48 و72 ساعت، RNA آن ها استخراج شد. پس از سنتز cDNA، میزان بیان ژن های آپوپتوزی در مسیر میتوکندریایی شامل کاسپاز3، Mcl-1 و Bcl-2 با روش Real-Time PCR مورد مطالعه قرار گرفت. از آزمون t، نرم افزار Excel و آنالیز واریانس برای تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    یافته های ما نشان داد که القای مرگ توسط آرسنیک، با کاهش بیان mRNA آنتی آپوپتوتیک Bcl-2 همراه است اما بیان ژن های کاسپاز3 و Mcl-1 پس از تیمار با آرسنیک تغییری نمی کند.
    نتیجه گیری
    این نتایج نشان می دهد که تغییر در بیان ژن Bcl-2 می تواند یکی از مکانیسم های عمل آرسنیک از طریق القای آپوپتوز باشد در حالی که ژن های کاسپاز3 و Mcl-1 نقشی در آن ندارند.
    کلیدواژگان: لوکمیای پرومیلوسیتیکی حاد، آرسنیک تری اکسید، آپوپتوز، کاسپاز 3، ژن های bcl، 2
  • شهربانو رستمی، لیلا احمدی نیا، بایزید قادری، سید اسدالله موسوی، سعید آبرون، رضا حاجی حسینی، بهرام چهاردولی، حبیبه قدیمی، احمدرضا شمشیری، اردشیر قوام زاده، کامران علی مقدم صفحه 148
    سابقه و هدف
    بیماری پیوند بر علیه میزبان یکی از عوارض تهدیدکننده زندگی متعاقب پیوند است. در مطالعه های اخیر، ارتباط قابل توجهی بین پیامد پیوند و سه پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی در ژن NOD2 نشان داده شده است. در این مطالعه ارتباط پلی مورفیسم های ژن NOD2 با وقوع GVHD در بیماران مبتلا به لوسمی میلوئیدی حاد تحت پیوند آلوژن مورد ارزیابی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه گذشته نگر، ژنوتایپ های NOD2 به روش PCR-SSP در 124 بیماری که تحت پیوند آلوژن قرار گرفته بودند و اهداکنندگان آن ها مشخص شده بود بررسی و سپس ارتباط پلی مورفیسم های ژن NOD2 با وقوع GVHD حاد و مزمن مورد ارزیابی قرار گرفت. بیماران به طور میانگین به مدت40 ماه(77-28 ماه) مورد پایش قرار گرفتند. آنالیزهای آماری با استفاده از آزمون کای دو و نرم افزار 5/11 SPSS انجام شد.
    یافته ها
    شیوع موتاسیون در اهداکنندگان و بیماران مشابه(1/12%) به دست آمد. در سه جفت بیمار اهداکننده(4/2%)، پلی مورفیسم ها در هر دو نفر شناسایی شد که در نتیجه فراوانی کلی در جفت های پیوندی 8/21% به دست آمد. تفاوت معناداری از نظر وقوع GVHD حاد و مزمن در حالتی که زوج های گیرنده/ اهداکننده دارای SNP (به ترتیب 52% و 56%) با زوج های فاقد SNP (به ترتیب 5/50% و 55%) مقایسه شدند، مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    پلی مورفیسم های مطالعه شده، تاثیری در وقوع GVHD حاد و مزمن نداشتند. مطالعه های بیشتری برای تعمیم نتایج به سایر بیماری ها لازم است. به علاوه سایر پلی مورفیسم های تک نوکلئوتیدی این ژن نیز برای شناسایی این ارتباط باید مورد مطالعه قرار گیرند.
    کلیدواژگان: پیوند سلول های بنیادی خونساز، بیماری پیوند علیه میزبان، PCR
  • آزیتا آذرکیوان، بشیر حاجی بیگی، محسن نصیری طوسی، صدیقه امینی کافی آباد، مهتاب مقصودلو، امیر شادمان، حجت افرادی، معصومه سادات اسلامی صفحه 156
    سابقه و هدف
    عفونت های منتقله از راه خون، یکی از مهم ترین عوارض تزریق خون می باشد. در این مطالعه بر آن شدیم که با بررسی موارد جدید هپاتیت C در بیماران تالاسمی، شیوع آن را پس از غربالگری به دست آورده و ردیابی اهداکنندگان را انجام دهیم.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه توصیفی، به روش سرشماری بیماران مراجعه کننده به درمانگاه بزرگسال تالاسمی بررسی شدند. مواردی که قبل از سال 1375 آزمایش نداشته و در اولین آزمایش جواب مثبت داشتند، مثبت تلقی نشدند. موارد جدید فقط به مواردی اطلاق شد که در پرونده، قبلا آزمایش HCV Ab منفی داشته اند و در آزمایش های بعدی جواب آن ها از منفی به مثبت تغییر پیدا کرده بود. ردیابی اهداکنندگان برای موارد مثبت انجام شد. جهت تحلیل نتایج از آزمون کای دو و نرم افزار 14 SPSS استفاده شد.
    یافته ها
    395 پرونده در این مطالعه بررسی شد که 274 بیمار تالاسمی ماژور(4/69%) و 110 بیمار تالاسمی اینترمدیا(8/27%) بودند. 109 بیمار مبتلا به هپاتیت C (5/27%) بودند که از این میان 21 مورد جدید شناسایی شدند. پرونده 5 بیمار کامل بود که از طریق آن 54 اهداکننده شناسایی شدند. 37 اهداکننده از این 54 نفر(5/68%)، ردیابی و سلامت آن ها تایید شد که 81% این افراد اهداکننده مستمر بودند.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه، به تمامی اهداکنندگان دسترسی پیدا نشد و نمی توان ادعا کرد که بیماری از طریق اهداکننده به گیرندگان خون منتقل شده است. اما از طرفی باید احتمال انتقال بیمارستانی، انتقال در بین بیماران از طریق وسایل تزریقی و یا از طریق پرسنل پرستاری درگیر تزر یق خون را نیز مدنظر داشت.
    کلیدواژگان: هپاتیت C، تالاسمی، عفونت، اهدای خون
  • پریسا بزرگزاده، علی حسنی صفحه 162
    سنجش هموگلوبین به روش نواری به عنوان یک وسیله تشخیصی ساده، قابل اعتماد و کم هزینه برای غربالگری اهداکنندگان خون از نظر کم خونی، قبل از اهدا استفاده می شود. هدف از این مطالعه بررسی ارزش تشخیصی روش سنجش نواری هموگلوبین و سولفات مس در مقایسه با روش مرجع(سیان مت هموگلوبین) بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی، 506 نفر از اهداکنندگان خون به روش سرشماری انتخاب و میزان هموگلوبین خون مویرگی نوک انگشت آن ها به روش سولفات مس و به روش سنجش نواری هموگلوبین سنجیده شد. سپس از تمام اهداکنندگان نمونه خون وریدی گرفته شد تا به روش سیان مت هموگلوبین بررسی شوند. معیار پذیرش هموگلوبین به روش نواری(براساس روش اجرایی استاندارد سازمان انتقال خون g/dL 14 یا بیشتر)، معادل g/dL 5/12یا بیشتر در سیان مت هموگلوبین قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار 13 SPSS و آزمون کای دو استفاده گردید.
    یافته ها
    در نتایج به دست آمده حساسیت و اختصاصیت سنجش نواری هموگلوبین به ترتیب 100% و 6/95% و ارزش اخباری مثبت آن 3/23% و در روش سولفات مس، حساسیت و اختصاصیت آن به ترتیب 100% و 95% و ارزش اخباری مثبت آن 8/21% گزارش شد. بین دو روش سنجش نواری هموگلوبین و سولفات مس با روش مرجع تفاوت معنی داری وجود داشت(005/0 p<).
    نتیجه گیری
    روش سنجش نواری هموگلوبین در مقایسه با روش سولفات مس دارای حساسیت و اختصاصیت بسیار بالایی است که می تواند به عنوان روشی ساده، قابل اعتماد و کم هزینه جهت غربالگری اهداکنندگان از نظر کم خونی قبل از اهدای خون مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: هموگلوبین، غربالگری، اهداکنندگان خون
  • مرضیه فدایی، اسماعیل صانعی مقدم، سهیلا خسروی صفحه 170
    سابقه و هدف
    بیماری ایدز پاندمی است که تمام جوامع دنیا را تهدید می کند. انتقال این بیماری در ایران ابتدا به دنبال مصرف داروهای مشتق از پلاسمای انسانی وارداتی بود ولی به تدریج از سایر راه ها نیز گسترش یافت. با توجه به تغییر الگوی انتقال آلودگی، آموزش در سطح جامعه و به خصوص افراد در معرض خطر می تواند در پیشگیری از بیماری مؤثر باشد. این مطالعه با هدف تعیین سطح آگاهی دانش آموزان دبیرستان های شهر چابهار در مورد بیماری ایدز طراحی شد.
    مواد و روش ها
    مطالعه یک بررسی مقطعی بود که بر روی 500 دانش آموز دبیرستانی شهر چابهار انجام شد. دانش آموزان به پرسش نامه های بدون نام پاسخ دادند. دانش و نگرش امتیازبندی شد. تحلیل داده ها توسط آزمون های آماری کای دو، t و نرم افزار 17 SPSS انجام شد.
    یافته ها
    از مجموع شرکت کنندگان، 6/51% (258 نفر) پسر و 4/48% (242 نفر) دختر بودند. 6/47% از دانش آموزان دارای آگاهی خوب و 6/39% آگاهی متوسط داشتند. سطح آگاهی دختران با اختلاف معنی داری از پسرها بیشتر بود(003/0 p<). 48% دانش آموزان نگرش ضعیف و 19% نگرش خوب داشتند. نگرش و عملکرد رابطه مستقیمی با آگاهی داشت.
    نتیجه گیری
    سطح آگاهی دانش آموزان خوب به نظر می رسید، اما تصورات نادرستی در مورد راه های انتقال نیز وجود داشت و نگرش منفی از جمله عدم پذیرش فرد HIV مثبت در میان دانش آموزان دیده می شد. پیشنهاد می شود که راه کارهایی برای کاهش خطر انتقال ایدز در دبیرستان ها و در میان برنامه های آموزشی مدارس، در نظر گرفته شود.
    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، ایدز، دانش آموزان
  • محمد تقی آشتیانی، نسرین مکی، مینا ایزدیار، فائزه فروغی، مریم منجم زاده صفحه 178
    سابقه و هدف
    پلاسمای تازه منجمد(FFP) حاوی تمام فاکتورهای انعقادی بوده و برای درمان اختلالات انعقادی در بیماران استفاده می شود. مصرف خون و فرآورده های آن، خالی از عارضه نبوده و نیاز به پرسنل متخصص و صرف هزینه قابل توجهی می باشد. در این مطالعه نحوه مصرف فرآورده در مرکز طبی کودکان از نظر اندیکاسیون درخواست، مصرف و عدم مصرف آن مورد بررسی قرار گرفت تا در صورت مشاهده درخواست های بیش از مورد، اقدامات توجیهی صورت گیرد.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه گذشته نگر، به روش سرشماری تعداد 1262 درخواست تزریق و رزرو FFP در فاصله زمانی خرداد 85 تا خرداد 86 مربوط به 735 بیمار بررسی شد. نتایج به کمک آزمون آماری کای دو و نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    از 1262 درخواست FFP، 952(4/75%) واحد تزریق شده، 90 واحد(13/7%) با درخواست تزریق پس از ذوب فرآورده از مصرف آن انصراف داده شده و 220 واحد نیز درخواست رزرو بوده که 22 واحد آن تزریق شده است. هم چنین در سه مورد(3/3%) خطای پرسنل آزمایشگاه در تغییر شیفت کاری مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    دقت نظر بیشتر پزشکان معالج جهت درخواست فرآورده خونی موجب جلوگیری از عوارض مصرف آن و صرفه جویی اقتصادی خواهد بود. در حال حاضر بانک خون این مرکز قبل از اطمینان نسبی از مصرف FFP، به ذوب آن اقدام نمی نماید و در صورت عدم استفاده، موضوع در کمیته انتقال خون بیمارستان مطرح و با پزشک یا پرسنل مرتبط با بیمار جهت آگاهی از علت این امر تماس برقرار می شود. با اقدامات فوق از مصرف نامناسب فرآورده کاسته خواهد شد.
    کلیدواژگان: FFP، پلاسمای تازه منجمد، کودکان، عوارض
  • سعید آبرون، نجم الدین ساکی صفحه 183
    بیماری مالتیپل مایلوما یک ناهنجاری پلاسما سل است که تقریبا 10% سرطان های خونی را شامل می شود و 99 درصد بیماران سن بالای 40 سال دارند. هدف از این مطالعه، بررسی عوامل سلولی و مولکولی شناخته شده و مؤثر در ظهور و پیشرفت این بیماری می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه با مرور بر 150 مقاله ای که در سال های اخیر در مورد تغییرات ژنتیکی، سلول های استئوکلاست و استئوبلاست ها، کموکاین ها و مسیرهای پیام رسانی منتشر شده است، 69 مقاله که در بیولوژی سلولی مولکولی مالتیپل مایلوما کاربرد داشته انتخاب و سعی گردیده تا به طور اجمال به ارزیابی جنبه های مولکولی و سلولی در مالتیپل مایلوما پرداخته شود.
    یافته ها
    ضایعات استخوانی، درد استخوان، شکستگی، عفونت مکرر، نارسایی کلیه، هایپرپروتئینمیا، آمیلوئیدوز، آنمی، افزایش سطح کلسیم یونیزه(هایپر کلسمی)، کاهش آلکالن فسفاتاز و استئوکلسین از مهم ترین نشانه های این بیماری می باشد که همگی به علت القاء پیام های خارج از کنترل سلولی به واسطه افزایش ایمنوگلوبولین ها و سایتوکاین ها و ارتباط بین سلولی حاصل می گردد.
    نتیجه گیری
    مطابق نتایج این تحقیق، در تولید و تجمع سلول های توموری در مغز استخوان مانند سلول های مایلومایی، عواملی نظیر حضور فاکتورهای مترشحه از سلول های مغز استخوان، عفونت های مزمن، ارتباط های بین سلولی، تجمع و وجود عناصری مثل کلسیم و آهن که غلظت آن ها در مغز استخوان نسبت به سرم بیشتر می باشد، مؤثر است.
    کلیدواژگان: مالتیپل مایلوما، ضایعات لیتیک استخوانی، استئوکلاست، استئوبلاست
|
  • Y. Yahyavi, Dr. H. Teimuri, M. Amani, R. Halabian, M. Edalati, M. Mohammadipoor, P. Hamedi Asl, Dr. N. Amirizadeh, Dr. M. Habibi Roudkenar * Page 127
    Background and ObjectivesThere is growing evidence indicating that growth factors derived from platelets can be used in wound healing. This study aimed to investigate whether old platelets can be used as the main material for preparation of platelet gel and as substitute for FBS and FCS in cell culture medium. Materials and MethodsIn this exprimental study, platelets were prepared from voluntary blood donors by centrifugation. To prove the hypothesis that the platelet gel and the growth factor derived from expired platelets are able to propagate different cells, platelet derived factors were prepared from both new and expired platelet-rich plasma. The concentration of platelet-derived growth factors was measured by ELISA and cell proliferation was measured by MTT assay. ResultsThe results showed the high quality of platelet gel obtained from old platelets. Our results also revealed that old platelets released growth factors similar to those released by new platelets. The growth factors derived from old and new platelets had the same proliferation effects on MSC, CHO, and Fibroblast cell lines. ConclusionsOld platelets released the same growth factors that new platelets did; this showed that old platelets as valuable constituents of blood are cost effective to be used.
  • M. Sharifizadeh, Dr. M. Hashemi, M. Momeny, Dr. K. Alimoghaddam, Dr. A. Ghavamzadeh, Dr. H. Ghaffari * Page 138
    Background and ObjectivesAcute promyelocytic leukemia (APL) is one of the most malignant forms of acute leukemia with a fatal course of only weeks which represents 10-15% of AML in adults. Arsenic trioxide as a single agent factor (without chemotherapy) is the treatment of choice for APL patients; it induces cell death through apoptosis but the mechanism by which arsenic targets apoptosis and dramatically affects gene expression remains poorly understood. Since arsenic is used as first line treatment in Iran, it is worth investigating its effect on expression of genes involved in APL. Materials and MethodsIn this descriptive study, to understand the underlying mechanisms of cell death induction by arsenic, we treated NB4 cell line in a dose and time dependent manner. Extracting RNA and synthesis of cDNA, gene expression of apoptotic genes in mitochondrial pathway including caspase3, Mcl-1 and Bcl-2 was analyzed through Real-Time PCR. ResultsOur findings showed that As2O3-induced cell death was paralleled by reduced expression of the antiapoptotic protein Bcl-2 but the expression of Caspase3 and Mcl-1 did not change after arsenic treatment. ConclusionsThese results suggest that changes in Bcl-2 gene expression may be one of the mechanisms of action of arsenic in induction of apoptosis, while Caspase3 and Mcl-1 gene expression are not affected by arsenic at the transcriptional level.
  • Dr. Sh. Rostami, L. Ahmadi Nia, Dr. B. Ghaderi, Dr. S.A. Mousavi, Dr. S. Abroun, Dr. R. Hajihoseini, Dr. B. Chahardouli, H. Ghadimi, Dr. A.R. Shamshiri, Dr. A. Ghavamzadeh, Dr. K. Alimoghaddam * Page 148
    Background and ObjectivesGraft-versus-host disease (GVHD) is one of life-threatening post-transplantation complications. Several recent studies have described a significant correlation between transplantation outcome and three single nucleotide polymorphisms (SNPs) in the NOD2 gene. This study was conducted to evaluate the association of NOD2 gene polymorphisms with the occurrence of GVHD in acute myelogenous leukemia patients who underwent HSCT from their HLA-matched sibling donors. Materials and MethodsWe examined retrospectively NOD2 genotypes by PCR-SSP both in 124 patients who underwent HSCT and in their donors; then, the association of the genetic polymorphisms on acute and chronic GVHD was evaluated. Median follow up of patients was 40 months (range of 28-77 months). Statistical analyses were performed using Chi-square test and SPSS software. ResultsMutation incidence were the same between donors and recipients as 12.1%. In three of the patient–donor pairs (2.4%) SNPs occurred in both resulting in an overall frequency of 21.8% in patient–donor pairs. There weren’t any significant differences between aGVHD and cGVHD incidence rates when donor/recipient pairs with SNPs were compared with the pairs without SNPs. aGVHD and cGVHD incidence rates in the former pairs were 52% and 56% and in the latter pairs 50.5% and 55%, respectively. Conclusions No impact of NOD2 SNPs on incidence of acute and chronic GVHD was observed. Further studies are required to ascertain whether the findings of this study can be extended to other disease groups. In addition, further studies are required to identify the relevance of other SNPs.
  • Dr. A. Azarkeivan *, Dr. B. Hajibeigi, Dr. M. Nasiritosi, Dr. S. Amin Kafiabad, Dr. M. Maghsudlu, Dr. A. Shadman, Dr. H. Efrati, Dr. Eslami Page 156
    Background and ObjectivesTransfusion transmitted infection is one of the most important transfusion reactions. In this study, we tried to find new cases of HCV in thalassemic patients having referred to Adult Thalassemia Clinic after 1996 and to trace them back for sources of infection. Materials and MethodsThis was a descriptive study in which all patients were studied; census method of data collection was used. Those patients with no test record before 1996 that appaeared to be positive in their first test attempt were not considered a new HCV positive case. The new cases were just those whose past negative HCV Ab test results changed into positive in new test. For data analysis, SPSS version 14 was used. ResultsOut of 395 file records, 274(69.4%) were thalassemia major, and 110 (27.8%) intermediate. We had 109 HCV positive cases (27.5%) out of whom 21 were those infected after 1996. Out of the latter, 5 had complete medical records by which 54 blood donors were identified; however, only 37 (68.5%) were traced and found to be negative for HCV Ab. Noteworthy that 81% of these safe donors were shown to be repeated donors. ConclusionSince there had been one or more donors whose donations had been administered to each patient with no possibility for them to be traced, we were not able to prove the transmission of HCV from donors to recipients. Other possibilities including hospital transmission, patient to patient transmission, and transmission by nurses involved in blood administration should be taken into account.
  • Dr. P. Bozorgzadeh *, Dr. A. Hassany Page 162
    Background and ObjectivesHeamoglobin color scale (HCS) is a simple, reliable, and inexpensive method for screening blood donors before donation. We decided to carry out this study to compare the diagnostic value of Hb strip test and CuSo4 test with the gold standard method (cyan metheamolgobin). Materials and MethodsIn this cross-sectional study, 506 blood donors were selected. At first, the Hb level of skin puncture blood was measured by CuSo4 method and Hb strip test. Then, venepuncture samples taken from all donors were measured with cyan metheamoglobin method. The acceptance criteria of Hb in strip test is the level higher than 14 g/dL and in cyan metheamoglobin the level higher than 12.5g/dL. Chi-square was performed for final data analysis using SPSS 13. ResultsAnalysis of results showed that sensivity and specifity rates of Hb strip test with positive predictive value of 23.3% are 100% and 95.6%, respectively. In the CuSo4 method sensivity and specifity were 100% and 95% with the reportedly positive predictive value of 21.8%. Comparison of Hb strip test and CuSo4 method with the gold standard test (cyan metheamoglobin) showed a significant difference (p< 0.005). Cell counter results indicated that the level of Hb in 41 out of 506 blood donors was higher than 17 g/dL which is not countable in the Hb strip test. ConclusionsThis study showed Hb strip test compaired with CuSo4 method has a higher sensivity and specifity rate; thus, it can be used as a simple, reliable and inexpensive method.
  • Dr. M. Fadaei *, E. Saneimoghaddaam, S. Khosravi Page 170
    Background and ObjectivesAIDS is a pandemic disease that threatens the world population. At first, this disease was transmitted by blood products in Iran; however, it expanded through other routes. Considering this change of transmission pattern, it is necessary to raise the awareness of the public especially high risk groups thereby placing impact on prevention. The present cross–sectional study was carried out to determine knowledge level of high school students of Chabahar city about AIDS. Materials and MethodsA cross sectional survey among randomly selected high school students in Chabahar city was conducted. The students responded to anonymous questionnaires. Knowledge and attitude were scored. Sample size was 500 and data analysis was performed by SPSS version 17. ResultsOut of 500 students, 51.6% (258) and 48.4% (242) were boys and girls, respectively; among them 47.6% had good and 36.6% moderate knowledge about AIDS. Knowledge of girls was estimated to be significantly higher than boys. In 48% of students, the attitude towards HIV positive persons was bad and in 19% good. There was shown to be a direct correlation between attitude and practice with knowledge. ConclusionsAlthough the knowledge level of the students seems to be good, misconceptions about the routes of transmission were common. There was a substantial intolerant attitude towards AIDS and HIV positive patients. We recommend that strategies for AIDS risk reduction in Iranian high schools to be implemented
  • Dr. M.T. Ashtiani, Dr. N. Makki *, Dr. M. Izadyar, Dr. F. Forougi, Dr. M. Monajemzadeh Page 178
    Background and ObjectivesFFP (Fresh Frozen Plasma) containing all coagulation factors is used to treat coagulation disorders. In the present study, FFP consumption in Children Medical Center was studied to evaluate transfusion indications leading to blood orders some of which might have been unnecessary bringing about inappropriate blood use or unused blood donations. Materials and MethodsIn this retrospective study, 1262 FFP order and reservation requests during one year for being administered to 735 patients were reviewed by census method. The results were analyzed by Chi square and SPSS. ResultsOut of 1262 requested FFP units, 952 (75.4%) were transfused, and 90 units (7.13%) though thawed were not. Out of 220 reserved units, only 22 units were transfused. ConclusionsTaking more attention in ordering will prevent blood loss and increase economic saving. The blood bank of Children Medical Center does not embark on thawing FFP before its usage is finally confirmed so that blood loss is somehow avoided.