فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی قم
سال چهارم شماره 3 (پیاپی 15، پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/07/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • فاطمه بازرگانی پور، می نور لمعیان صفحه 10
    زمینه و هدف
    دیسمنوره اولیه علاوه بر بروز مشکلات جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی می تواند کیفیت زندگی زنان را تحت تاثیر قرار دهد. هدف از این پژوهش بررسی اثر فشار در نقطه سوم کانال کبدی (liv3) بر کیفیت زندگی در دختران مبتلا به دیسمنوره اولیه می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی یک سوکور تصادفی بر روی 194 نفر از دانشجویان مرکز تربیت معلم نسیبه که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند، انجام شد. در سیکل اول شدت و مدت درد و کیفیت زندگی تعیین گردید. سپس افراد به طور تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. در سیکل دوم، سوم و چهارم فشار در نقطه liv3 و پلاسبو 7-3 روز قبل از شروع قاعدگی به مدت20 دقیقه در روز انجام گردید. پس از پایان خونریزی قاعدگی در سیکل چهارم، مجددا پرسشنامه SF-36 تکمیل شد. ابزار گردآوری داده ها مقیاسWong-Baker Faces Pain، پرسشنامهBeck-21، پرسشنامه SF-36، ساعت، دستگاه900 Acuhealth Tens Pro و Force Guage بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون مربع کای، من ویتنی، تی مستقل و تی زوج صورت گرفت. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد (05/0p).
    یافته ها
    میانگین ابعاد کیفیت زندگی در سیکل اول در دو گروه آزمون و کنترل اختلاف معنی داری نداشت (05/0p)، ولی در سیکل چهارم بین دو گروه اختلاف معنی داری در کلیه ابعاد مشاهده گردید (05/0p). مقایسه میانگین ابعاد کیفیت زندگی در سیکل اول و چهارم در گروه آزمون و کنترل اختلاف معنی داری را در کلیه ابعاد نشان داد (05/0p)، ولی در گروه آزمون بین دو سیکل در بعد محدودیت عملکرد با توجه به مسائل عاطفی، اختلاف معنی داری وجود نداشت (05/0p). در گروه کنترل نیز بین دو سیکل در ابعاد محدودیت عملکرد با توجه به مسائل عاطفی و عملکرد اجتماعی، اختلاف معنی داری مشاهده نگردید (05/0p).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه، فشار در نقطه liv3 می تواند به عنوان درمانی کاربردی، مؤثر، ارزان و در دسترس برای درمان دیسمنوره اولیه پیشنهاد شود.
    کلیدواژگان: طب فشاری، کیفیت زندگی، دیسمنوره اولیه، کارآزمایی بالینی تصادفی شده
  • حمید سماک صفحه 17
    زمینه و هدف
    بیماران تالاسمی ماژور به دلیل نیاز مکرر به تزریق خون، در معرض ابتلا به بیماری های منتقله از طریق خون مانند هپاتیت B و C و ایدز قرار دارند. همچنین خطر باقیمانده ویروس های قابل انتقال از راه خون در مرحله پنجره آلودگی که در غربالگری های سرولوژیک قابل تشخیص نمی باشد، از طریق اهداکنندگان وجود دارد. در این مطالعه فراوانی نشانگرهای هپاتیت B، C و ویروس نقص ایمنی انسانی ((HIV در گروهی از بیماران تالاسمی ماژور بررسی شده است.
    روش بررسی
    این مطالعه به صورت توصیفی بر روی 142 بیمار تالاسمی ماژور استان قم در سال 1386 انجام شد. اطلاعات دموگرافیک شامل: سن، جنس، تعداد دفعات تزریق خون، سن تشخیص بیماری و سابقه واکسیناسیون از طریق پرسشنامه تکمیل گردید، سپس نمونه خون تمامی بیماران با نشانگرهای سرمی HBsAg، Anti-HCV، Anti-HIV به روش الیزا بررسی شد و نتایج مثبت الیزا به وسیله تست نوترالیزاسیون و ریبا و بلات تایید گردید.
    یافته ها
    از 142 بیمار تالاسمی ماژور 76 نفر (5/53%) مذکر و 66 نفر (5/46%) مؤنث بودند. میانگین سنی بیماران 3/14 سال و 3% آنان متاهل بودند. میانگین سن تشخیص بیماری 9/10 سال گزارش شد. 63% بیماران بر علیه هپاتیت B واکسن دریافت کردند. از 142بیمار 19 نفر Anti-HCV مثبت بودند. یک بیمار دارای HBsAg مثبت بود و موردی از Anti-HIV مثبت مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری
    نتایج این بررسی نشان داد شیوع هپاتیت C در بیماران تالاسمی ماژور استان قم نسبتا پایین می باشد (38/13%)، لذا به نظر می رسد که طرح غربالگری اهداکنندگان، به طور مؤثری در کاهش میزان شیوع هپاتیت در این گروه کارایی خود را ایفا نموده است.
    کلیدواژگان: تالاسمی بتا، هپاتیت B، هپاتیت C، اچ آی وی
  • امیر حسین محوی، حسین جعفری منصوری صفحه 21
    زمینه و هدف
    سولفات یکی از یون های اصلی موجود در آبهای طبیعی و فاضلاب ها می باشد. مقادیر زیاد سولفات در آب آشامیدنی باعث مشکلات بهداشتی از جمله تحریک و ناراحتی های گوارشی شده و طعم تلخی به آب می دهد. هدف از این مطالعه تعیین راندمان حذف سولفات از آب آشامیدنی به وسیله فرآیند الکتروکواگولاسیون با الکترودهای صفحه ای آلومینیومی است.
    روش بررسی
    این بررسی به صورت یک مطالعه تجربی در مقیاس آزمایشگاهی، با استفاده از یک مخزن شیشه ای با حجم مؤثر 3/1 لیتر حاوی 6 الکترود صفحه ای از جنس آلومینیوم انجام شد. به منظور تبدیل جریان برق متناوب به مستقیم، الکترودها به روش تک قطبی با آرایش موازی به یک منبع تغذیه متصل شدند، بدین مفهوم که هرکدام از الکترودها به طور مستقیم و یک در میان به قطب های مثبت و منفی وصل شدند. مخزن با آب سنتتیک حاوی سولفات در غلظت های 350 و 700 میلی گرم بر لیتر پر شد. درصد حذف سولفات در گستره پتانسیل 10، 20 و30 ولت در زمان های واکنش 20، 40 و 60 دقیقه و pH در مقادیر (11،7،3) تعیین مقدار گردید.
    یافته ها
    در این مطالعه بالاترین راندمان حذف سولفات در اختلاف پتانسیل 30 ولت، زمان واکنش 60 دقیقه و 11=pH حاصل شد. با زیاد شدن غلظت سولفات نیز زمان مورد نیاز برای دستیابی به راندمان مناسب حذف افزایش یافت که این افزایش تاثیر مستقیم pH و اختلاف پتانسیل الکتریکی بر روی حذف سولفات به وسیله فرآیند الکتروکواگولاسیون را نشان می داد.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که تکنولوژی الکتروکواگولاسیون با استفاده از الکترودهای صفحه ای آلومینیومی، می تواند به عنوان روشی مناسب و امیدوارکننده در حذف سولفات از محیط های آبی مطرح گردد.
    کلیدواژگان: الکتروکواگولاسیون، سولفات، الکترود آلومینیومی، محیط های آبی
  • مرتضی پیری، اعظم مشفق صفحه 29
    زمینه و هدف
    کانابینوئیدها جزء داروهای مقلد حالات روانی می باشند که اثرات متنوعی را در بسیاری از گونه ها ایجاد می کنند. در این مطالعه، اثر تزریق دوطرفه داروهای آدرنرژیک آلفا-2 به داخل CA1 موش های صحرایی نر بر روی یادگیری وابسته به وضعیت WIN55،212-2 مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی از موش صحرایی نر نژاد ویستار با وزن تقریبی250–200 گرم استفاده شد. کانول گذاری دوطرفه در ناحیه CA1 هیپوکامپ پشتی انجام گردید، و موش ها در دستگاه یادگیری اجتنابی مدل Step-Down آموزش داده شدند. 24 ساعت بعد از آموزش در روز آزمون تاخیر حیوانات در پایین آمدن از سکو اندازه گیری شد.
    یافته ها
    تزریق پس از آموزش WIN55،212-2 (25/0، 5/0 میکروگرم به ازای هر موش) به CA1 باعث تخریب حافظه شد. فراموشی القا شده با تزریق بعد از آموزش WIN55،212-2 (5/0 میکروگرم به ازای هر موش) با تزریق همان مقدار WIN55،212-2 قبل از آزمون اصلاح گردید، که به این حالت یادگیری وابسته به وضعیت گفته می شود. تزریق پیش از آزمون کلونیدین (5/0، 75/0 میکروگرم به ازای هر موش) به ناحیه CA1 باعث بهبود حافظه تخریب شده با تزریق پس از آموزش WIN55،212-2 (5/0 میکروگرم به ازای هر موش) شد، در صورتی که تزریق یوهمبین (1 میکروگرم به ازای هر موش) 2 دقیقه قبل از WIN55،212-2 (5/0 میکروگرم به ازای هر موش) روز آزمون، یادگیری وابسته به وضعیت WIN55،212-2 را مهار کرد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که گیرنده های آدرنرژیک آلفا-2 هیپوکامپ پشتی، نقش مهمی در فراموشی القا شده با WIN55،212-2 و یادگیری وابسته به وضعیت WIN55،212-2 دارند.
    کلیدواژگان: کلونیدین، یوهمبین، WIN55، 212، 2، هیپوکامپ پشتی، یادگیری
  • گودرز عکاشه، زهرا سپهر منش صفحه 37
    زمینه و هدف
    فرسودگی شغلی فرآیندی است که تحت استرس شغلی شدید به وجود می آید و می تواند باعث بروز انواع بیماری های جسمی، روانی و نگرش منفی نسبت به فعالیت های حرفه ای و عدم ارتباط مطلوب با گیرنده خدمت شود. فشار روانی اغلب در میان دانشجویان پزشکی گزارش شده است که این امر توجه مسئولین آموزشی را می طلبد. هدف از این مطالعه، تعیین میزان فرسودگی شغلی و عوامل همراه آن در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی- مقطعی که بر روی کلیه دانشجویان سال آخر رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1386 انجام شد، از پرسشنامه استاندارد Maslach Burnout Inventory استفاده گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون کای اسکوئر صورت گرفت و 05/0p< سطح معنی داری اختلاف ها قرار داده شد.
    یافته ها
    میزان کلی فرسودگی شغلی در بین دانشجویان پزشکی 1/91% بود. 9/8% آنان فاقد فرسودگی شغلی بودند. در این بررسی بین سن، جنس، وضعیت تاهل، بومی و غیربومی بودن، مصرف سیگار، مدت دوره کارورزی، و میزان علاقمندی به رشته پزشکی با فرسودگی شغلی رابطه آماری معنی داری به دست نیامد.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد درصد بالایی از دانشجویان سال آخر رشته پزشکی دارای فرسودگی شغلی هستند. بنابراین باید دانشجویان پزشکی در جهت کمک گرفتن از مراکز مشاوره برای رفع فرسودگی شغلی تشویق شوند و تسهیلات لازم از جمله برگزاری کارگاه های مهارت های زندگی و کنترل استرس برای کمک به آنها در نظر گرفته شود.
    کلیدواژگان: فرسودگی شغلی، دانشجویان پزشکی، کاشان، ایران
  • بابک کاوند صفحه 42
    زمینه و هدف
    بی قراری و سردرد بیماران در ریکاوری می تواند علت های متفاوتی داشته باشد، من جمله علل عمومی مانند: مصرف و تجویز انواع داروها قبل یا حین عمل، مشکلات فیزیکی پیش آمده نظیر درد ناشی از انواع اقدامات جراحی و در نهایت عوارض غیرمعمول برخی جراحی ها که کمتر به آنها توجه می شود مثل، خونریزی تحت عنکبوتیه در پی عمل دکمپرسیون اربیت که از عوارض خاص این نوع جراحی است و در صورت بروز هرگونه سردرد و عدم هوشیاری کامل باید مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله به یک نمونه نادر از این نوع سردرد و بی قراری به علت خونریزی زیر آراکنوئید بعد از عمل دکمپرسیون اربیت پرداخته شده است.
    معرفی مورد: بیمار خانم 23 ساله ای است با مورد شناخته شده گریوز اگزوفتالمی، خواستار عمل جراحی دکمپرسیون اربیت که در ریکاوری دچار بی قراری شدید و سردرد شده بود. در بررسی های به عمل آمده، دلیل اصلی آن خونریزی تحت عنکبوتیه به علت پارگی پرده مننژ تشخیص داده شد.
    کلیدواژگان: خونریزی تحت عنکبوتیه، کاستن فشار در جراحی، سردرد، اتاق بهبودی
  • فرهاد شاهسوار، نادر تاجیک، کبری انتظامی صفحه 47
    سلول های کشنده طبیعی (NK) زیرگروهی از لمفوسیت ها هستند که حدود 10% از کل لمفوسیت های خون محیطی را شامل می شوند. سلول های NK به دلیل نقش در پاسخ های ایمنی ذاتی، خط اول دفاع علیه عوامل عفونی و سرطان را فراهم می سازند. همچنین تصور می شود که این سلول ها در خودایمنی نیز نقش دارند. پذیرنده های شبه ایمونوگلوبولینی سلول کشنده (KIR) مولکول های سطحی تنظیم کننده ای هستند که بر روی سلول های NK و برخی زیرگروه های لمفوسیت های T یافت می شوند. ژن های KIR بر روی کروموزوم شماره 19 و در مجموعه پذیرنده لکوسیت (LRC) قرار دارند و اختلاف زیادی از لحاظ نوع و تعداد در میان نژادهای مختلف نشان می دهند. این پذیرنده ها بر مبنای تعداد دومن های ایمونوگلوبولینی خارج سلولی خود به دو گروه 2D یا 3D تقسیم شده اند. وجود یک دنباله سیتوپلاسمی بلند حاوی 2 موتیف مهاری با ساختار تیروزین، در پذیرنده ایمنی (ITIM) که سیگنال های مهاری را انتقال می دهد، مشخصه KIRهای مهاری (2DL و 3DL) می باشد؛ در حالی که وجود دنباله های سیتوپلاسمی کوتاه مربوط به KIRهای فعال کنندگی(2DS و 3DS) است. این پذیرنده های پلی مورفیک با موتیف های خاصی از مولکول های آنتی ژن لکوسیتی انسان (HLA) کلاس I برهمکنش داده و موجب تعدیل فعالیت لیزکنندگی سلول های NK می گردند. برخی KIRها با مولکول های HLA-C،HLA-Bw4 و HLA-A3/11 سلول های هدف برهمکنش می دهند. برای برخی KIRها هنوز لیگاندهای مربوطه شناسایی نشده اند.
    کلیدواژگان: ایمنی ذاتی، سلول های کشنده طبیعی، پذیرنده های شبه ایمونوگلوبولینی سلول کشنده، آنتی ژن های لکوسیتی انسان
|
  • Page 10
    Background And Objectives
    Dysmenorrhea affects women’s quality of life; moreover it results in physical, mental, social and economical problems. The aim of this study was to evaluate the effect of acupressure at the third point of liver channel (liv3) on quality of life in female students of Tehran Teaching Training (Tarbiat Moallem) Center with primary dysmenorrhea.
    Methods
    This single-blind randomized clinical trial was conducted on 194 female students of Nasibeh Tarbiat Moallem center in Tehran who had had inclusion criteria. In the first cycle, the severity and duration of pain and quality of life were determined. Therefore, the participants were randomly assigned to either experimental or control group. In the second, third and fourth cycles, acupressure at liv3 and placebo point during 3-7 days before menstruation for 20 minute were carried out. In the fourth cycle, participants completed SF-36 questionnaire after menstruation again. Data-gathering Instruments used in this study included wrong-Baker faces pain scale,Beck-21 questionarre, SF-36 questionnaire, clock, Acuhealth tens pro 900 set, force guage. Data were analyzed with SPSS 16 and x2 test, Man Whitney U, independent and paired test. P values were set as 0.05(p0.05) but there was a significant difference in mean quality of life dimension between two groups in the fourth cycle (p0.05).
    Conclusion
    with regard to the results of this study, acupressure at liv3 point is suggested as useful, effective, cheap and available treatment for primary dysmenorrhea.
  • Page 17
    Background And Objectives
    Dysmenorrhea affects women’s quality of life; moreover it results in physical, mental, social and economical problems. The aim of this study was to evaluate the effect of acupressure at the third point of liver channel (liv3) on quality of life in female students of Tehran Teaching Training (Tarbiat Moallem) Center with primary dysmenorrhea.
    Methods
    This single-blind randomized clinical trial was conducted on 194 female students of Nasibeh Tarbiat Moallem center in Tehran who had had inclusion criteria. In the first cycle, the severity and duration of pain and quality of life were determined. Therefore, the participants were randomly assigned to either experimental or control group. In the second, third and fourth cycles, acupressure at liv3 and placebo point during 3-7 days before menstruation for 20 minute were carried out. In the fourth cycle, participants completed SF-36 questionnaire after menstruation again. Data-gathering Instruments used in this study included wrong-Baker faces pain scale,Beck-21 questionarre, SF-36 questionnaire, clock, Acuhealth tens pro 900 set, force guage. Data were analyzed with SPSS 16 and x2 test, Man Whitney U, independent and paired test. P values were set as 0.05(p0.05) but there was a significant difference in mean quality of life dimension between two groups in the fourth cycle (p0.05).
    Conclusion
    with regard to the results of this study, acupressure at liv3 point is suggested as useful, effective, cheap and available treatment for primary dysmenorrhea.
  • Page 21
    Background And Objectives
    Sulphate ion is one of the main ions available in natural and waste water. The high rate of sulphate in drinking water causes health problems such as irritation and digestive problems and makes water taste bitter. The purpose of this study was to assess the efficiency of sulphate ion removal from drinking water through Electrocogualation process (EC) using plate aluminum electrodes.
    Methods
    This study was conducted as a pilot plant using one glass tank in the volume of 1.3liter containing 6 plate aluminum electrodes. These electrodes were attached to a power supply in a mono-polar and parallel arrangement in order to switch the alternating current to the direct one. That is, each electrode was attached to positive and negative poles directly and alternately. The tank was filled with synthetic water containing sulphate ion with the concentration of 350 & 700mg/L. Percentage of sulphate ion removal in potential range of 10, 20 and 30 V, reaction times of 40, 20 and 60min and pH 7.0, 3.0 & 11.0 were measured.
    Results
    In this study the maximum efficiency of sulphate ion removal was in the electrical potential of 30 V, reaction time of 60min and pH 11.0. With increase of ion concentration, the time needed to achieve a suitable efficiency of removal increased, that is, it indicated the direct effect of pH and difference of electrical potential on removal of sulphate ion through EC process.
    Conclusion
    The results of this research show that Electrocogualation technology can be introduced as a suitable and promising technique to remove sulphate ion from aqueous environments using plate aluminum electrodes.
  • Page 29
    Background And Objectives
    Cannabinoids are a class of psychoactive compounds that produce a wide array of effects in a large number of species. In the present study, the effects of bilateral intra-CA1 injections of an α2-adrenergic receptor agents, on WIN55,212-2 state-dependent learning were examined in adult male Wistar rats.
    Methods
    The animals were bilaterally implanted with chronic cannulae in the CA1 regions of the dorsal hippocampus, trained in a step-down type inhibitory avoidance task, and tested 24h after training to measure step-down latency.
    Results
    Post-training intra-CA1 injection of WIN55,212-2 (0.25 and 0.5µg/rat) induced impairment of memory retention. Amnesia produced by post-training WIN55,212-2 (0.5µg/rat) was reversed by pre-test administration of the same dose of WIN55,212-2 that is due to a state-dependent effect. Pre-test intra-CA1 injection of clonidine (0.5 and 0.75µg/rat, intra-CA1) improved post-training WIN55,212-2 (0.5µg/rat, intra-CA1)-induced retrieval impairment, while pre-test intra-CA1 injection of yohimbine (1µg/rat, intra-CA1) 2min before the administration of WIN55,212-2 (0.5µg/rat, intra-CA1) inhibited WIN55,212-2 state-dependent memory.
    Conclusion
    These results suggest that α2-adrenergic receptors of the dorsal hippocampal CA1 regions may play an important role in Win55,212-2-induced amnesia and WIN55,212-2 state-dependent memory.
  • Page 37
    Background And Objectives
    Burnout is caused by high-stress jobs and could induce somatic, psychological disorders and negative attitude to professional actives so that this condition causes poor relationship with the patient. This study aimed at investigating burnout in senior medical students of Kashan University of Medical Sciences.
    Methods
    This research was a cross sectional study carried out on all senior medical students (N=56) in 2008. Data were obtained by two questionnaires including demographic questionnaire and Maslach burnout Inventory. They were then analyzed using SPSS software and Chi square Test.
    Results
    The findings showed that the majority of medical students (91.1%) had burnout and only 8.9% of them had not burnout. Severe burnout was in 16% of students. There was not any significant relationship between burnout and sex, age, smoking, duration of education, interest in medical course and marital status P
  • Page 42
    Background And Objectives
    Agitation and headache in patients recovering from anesthesia can be attributed to several causes among them are drugs administered pre-and intra-operatively, physical problems such as painful surgical procedures and finally some unusual complications like subarachnoid hemorrhage after orbital decompression, all of which deserve to be considered in these cases presenting poor consciousness and headache in the recovery. In this study, we reported a rare case of subarachnoid hemorrhage. Case Report: The patient was a 23 year-old woman with a known case of graves’ ophthalmopathy wishing to undergo orbital decompression surgery who, then, showed severe headache and agitation in recovery. subsequent evaluation revealed that its main cause was subarachnoid hemorrhage due to meningeal intrusion.
  • Page 47
    The Natural killer (NK) cells are a subset of lymphocytes comprising around 10% of total lymphocytes in peripheral blood. Due to their role in the innate response, NK cells provide a ‘first line of defense’ against infectious agents and cancer and are also thought to play a role in autoimmunity. The killer cell immunoglobulin-like receptors (KIR) are regulatory surface molecules, found on NK cells and on a subset of T lymphocytes. The genes for KIR are present on chromosome 19 in the leukocyte receptor complex and show a major difference for both the type and number of KIR genes present among different ethnic groups. They have been divided into two groups of 2D or 3D, depending on the number of external immunoglobulin domains. The presence of a long cytoplasmic tail with two immune tyrosine-based inhibitory motifs (ITIM) allows the transduction of inhibitory signals and characterizes the inhibitory KIRs (2DL and 3DL), whereas the presence of short cytoplasmic tails corresponds to the activating KIR receptors (2DS and 3DS). These polymorphic receptors interact with specific motifs on human leukocyte antigen (HLA) class I molecules, modulate NK cytolytic activity. Some KIRs are known to interact with HLA-C molecules of target cells, HLA-Bw4 molecules and HLA-A3/11. For some KIRs the corresponding ligands are still unknown.