فهرست مطالب

نشریه علوم باغبانی
سال بیست و چهارم شماره 1 (پیاپی 7، بهار و تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/06/15
  • تعداد عناوین: 16
|
  • اعظم سیدی، علی عبادی، مصباح بابالار، بهروز سعیدی صفحه 1

    در این پژوهش به منظور بررسی تاثیر سطوح مختلف تراکم کاشت بر عملکرد و کیفیت میوه توت فرنگی رقم سلوا، تحقیقی در گلخانه و آزمایشگاه های گروه علوم باغبانی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران طی سال های 1384 -1383 اجرا گردید. در این آزمایش، نشاءهای توت فرنگی داخل حفره هایی که بر روی کیسه های پلاستیکی استوانه ای شکل (ستون) تعبیه شده بودند، به صورت فاکتوریل در قالب طرح آزمایشی بلوک های کامل تصادفی کشت شدند. در هر ستون 16 یا 24 بوته کشت گردید و فاصله بین ستون ها 100 و 75 سانتی متر در نظر گرفته شد و آزمایش در سه تکرار انجام گرفت. نتایج نشان داد که تراکم بوته در هر ستون بر عملکرد تک بوته و فاصله بین ستون ها برعملکرد تک بوته و عملکرد هر ستون تاثیر معنی دار داشت. میزان عملکرد تک بوته در تراکم 16 بوته روی ستون نسبت به تراکم 24 بوته روی ستون بیشتر بود و در فاصله 100 سانتی متر نسبت به فاصله 75 سانتی متر بین ستونها، افزایش عملکرد در هر بوته و در هر ستون مشاهده گردید. در روی هر ستون، در گیاهان یک چهارم بالایی نسبت به گیاهان یک چهارم پایینی آن ستون، میزان عملکرد تک بوته حدود 50 گرم و عملکرد کل بوته ها حدود 300 گرم افزایش نشان داد. در مجموع، علیرغم عملکرد کمتر تک بوته ها در تراکم 24 بوته در روی هر ستون و فاصله 75 سانتی متر بین ستون ها، عملکرد کل آن ها نسبت به تراکم 16 بوته روی هر ستون و فاصله 100 سانتی متر بین ستون ها افزایش نشان داد. تیمارهای مورد نظر بر بیشتر صفات کیفی اندازه گیری شده از جمله طول و قطر میوه، میزان ویتامین ث، pH، مواد جامد محلول(TSS)، درجه اسیدیته(TA)، شاخص طعم میوه (TSS/TA) و... تاثیر معنی داری نداشتند. با این حال کلیه موارد فوق در تیمار 16 بوته و فاصله 100 سانتی متر نسبت به تیمارهای دیگر برتری نشان داد.

    کلیدواژگان: توت فرنگی، سلوا، تراکم کاشت، کشت عمودی، عملکرد، کیفیت
  • هانیه هادیزاده، علی تهرانی فر، محمود شور، سید حسین نعمتی صفحه 7

    پاکلوبوترازول مهم ترین ترکیب تریازولی می باشد که در برخی از محصولات به عنوان کند کننده رشد به کار می رود. در این تحقیق، تاثیر روش های کاربرد و غلظت پاکلوبوترازول به منظور کنترل ارتفاع گیاه و تولید گلدانی گل مریم مورد بررسی قرار گرفت. در آزمایش اول، پیازهای مریم قبل از کشت در محلول پاکلوبوترازول با غلظت های 25، 50، 75 و 100 میلی گرم در لیتر و بمدت زمان 10، 20، 30 دقیقه فرو برده شده و سپس در گلدان کشت شدند. آزمایش به صورت فاکتوریل بر پایه طرح بلوکهای کاملا تصادفی در 4 تکرار اجرا شد. در آزمایش دوم، گیاهان در مرحله ای که 20 سانتی متر ارتفاع و برگهای کاملا توسعه یافته داشتند، با غلظت های0، 15، 30، 45، 60 و 75 میلی گرم در لیتر پاکلوبوترازول در غالب طرح کاملا تصادفی با 5 تکرار محلول پاشی شدند. نتایج نشان داد که بلندترین گیاهان (54/54 و 40/60 سانتی متر) به ترتیب در آزمایش فروبری و محلول پاشی، گیاهان شاهد می باشند. سریعترین زمان گل دهی (3/107روز) نیز در گیاهان شاهد دیده شد در حالی که گلدهی با کاربرد پاکلوبوترازول با غلظت 100 میلی گرم در لیتر تا 2/122 روز به تاخیر افتاد. صفات طول خوشه، طول ساقه و تعداد گلچه در هر دو روش فروبری پیاز قبل از کشت و محلول پاشی تحت تاثیر غلظت پاکلوبوترازول کاهش یافتند. نتایج این آزمایش نشان داد که پاکلوبوترازول توانسته است اندازه گیاه را متناسب با اندازه گلدان کنترل کند.

    کلیدواژگان: گل مریم، پاکلوبوترازول، روش کاربرد
  • محمد احمدی دهج، محمود قاسم نژاد، محسن زواره، غلامعلی پیوست صفحه 14

    بسیاری از عوامل و شرایط قبل و پس از برداشت ارزش غذایی و ماندگاری فرآورده های باغی را تحت تاثیر قرار می دهد. این پژوهش واکنش میوه های گوجه فرنگی تولید شده از بسترهای مختلف ضایعات چای، ضایعات چای: زئولیت (1:1)، ضایعات چای: زئولیت (1:3)، ضایعات چای: زئولیت (3:1) و زئولیت: پرلیت (1:1) در کشت بدون خاک به دو دمای مختلف نگهداری (12و 20 درجه سلسیوس) بررسی شد. نتایج نشان داد که ویژگی های کیفی میوه ها مثل ظرفیت آنتی اکسیدانی و ترکیبات فنولی کل تحت تاثیر دمای انبار قرار می گیرد. واکنش به دمای انبار در میوه های تولید شده از بسترهای مختلف متفاوت بود. کاهش وزن میوه ها نیز تحت تاثیر دما قرار گرفت ولی نوع بستر اثر چندانی بر این ویژگی نداشت. کاهش ظرفیت آنتی اکسیدانی و ترکیبات فنلی کل نیز نشان داد که با افزایش دما (20 درجه سلسیوس) و مدت نگهداری بیشتر کاهش می یابد. میوه های تولید شده از بستر ضایعات چای بالاترین ظرفیت آنتی اکسیدانی و ترکیبات فنلی را پس از دو هفته انبارداری داشتند.

    کلیدواژگان: گوجه فرنگی، کشت بدون خاک، کیفیت و ظرفیت آنتی اکسیدانی
  • حامد دولتی بانه، خالد سامط، رسول جلیلی، مشهید هناره صفحه 21

    اثرات سه سطح متفاوت دی اکسید گوگرد با غلظت 1 گرم بر کیلوگرم (یک ورقه کامل در بالای جعبه، نصف یک ورقه در بالای جعبه و نصف دیگر آن در پایین جعبه و بدون ورقه سولفورپد) همراه با دو نوع پوشش پلاستیکی (سوراخ دار و بدون سوراخ) در طول دوره نگهداری (135 روز) در سردخانه بر صفات درصد کاهش وزن، سفید شدگی حبه ها، درصد آلودگی قارچی، خشکیدگی و تغییر رنگ چوب خوشه، چروکیدگی حبه ها، pH، TSS، TA، طعم و مزه و باقیمانده سولفیت داخل حبه های انگور رقم قزل اوزوم بررسی شدند. نتایج نشان داد که تیمار ورقه های سولفور به طور معنی داری میزان کاهش وزن، چروکیدگی چوب خوشه و حبه و آلودگی قارچی را کاهش دادند. در حالیکه سفید شدگی حبه ها و تغییر طعم و مزه را نیز افزایش دادند. تیمار پوشش بدون سوراخ به طور معنی داری میزان کاهش وزن و خشکیدگی چوب خوشه را کاهش داد. در بین تیمارهای کاربرد سولفور پد، بیشترین و کمترین طعم گوگردی میوه به ترتیب در تیمار دو ورقه با پوشش بدون سوراخ و یک ورقه در پوشش سوراخ دار دیده شد. نتایج اندازه گیری باقیمانده سولفیت در میوه ها در پایان دوره انبارداری نشان داد که بیشترین مقدار سولفیت به ترتیب در تیمار یک و دو ورقه سولفور در پوشش بدون سوراخ بدست آمد. در حالیکه در پوشش سوراخ دار مقدار سولفیت در هر دو تیمار کاربرد ورقه های سولفور از حد مجاز 10 پی پی ام پایین تر بود.

    کلیدواژگان: انگور، عمر انباری، ورقه های آزاد کننده دی اکسید گوگرد، پوشش پلاستیکی، باقیمانده سولفیت
  • امیرحسین سعیدنژاد، پرویز رضوانی مقدم صفحه 38

    چکیدهکودهای بیولوژیک یکی از منابع اصلی تامین عناصر غذایی در کشاورزی پایدار محسوب می شوند. به منظور مطالعه اثر کودهای بیولوژیک و مقایسه کارایی آنها با کودهای شیمیایی در گیاه دارویی زیره سبز (Cuminum cyminum) آزمایشی در سال زراعی 87-86 در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. آزمایش بر پایه طرح بلوکهای کامل تصادفی با 5 تیمار و 3 تکرار انجام شد. تیمارها شامل تلقیح بذور گیاه با باکتری های تثبیت کننده نیتروژن (Azotobacter و Azospirillium) و باکتری های حل کننده فسفات (pseudomonas (Flurescence در تیمارهای منفرد و تلفیقی و همچنین تیمار کود شیمیایی شامل کاربرد 60 کیلوگرم کود نیتروژنه و 40 کیلوگرم کود فسفاته در هکتار به صورت پیش کاشت و تیمار شاهد بود. نتایج آزمایش حاکی از آن بود که کاربرد کودهای بیولوژیک بطور معنی داری باعث افزایش عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیک، ارتفاع بوته، تعداد چتر در بوته، تعداد دانه در چتر، تعداد دانه در بوته و وزن هزار دانه شد. شاخص برداشت اختلاف معنی داری در میان تیمارهای آزمایش نداشت. در بین تیمارهای مورد مطالعه تیمار تلفیقی ازتو باکتر و آزوسپریلیوم با سودوموناس بیشترین افزایش را در اکثر صفات مورد مطالعه داشتند و پس از آن تیمار کود شیمیایی و تیمار ازتوباکتر و آزوسپریلیوم بیشترین اختلاف را با تیمار شاهد از خود نشان دادند. بیشترین و کمترین عملکرد دانه به ترتیب در تیمارهای تلفیقی ازتوباکتر و سودوموناس با 527 کیلوگرم در هکتار و در تیمار شاهد با 6/357 کیلوگرم در هکتار بدست آمد. بیشترین درصد اسانس نیز در تیمار تلفیقی ازتوباکتر و سودوموناس با 57/2 درصد و کمترین درصد اسانس در تیمار شاهد با 45/2 درصد به دست آمد. در مجموع نتایج حاصله از این بررسی نشان داد کاربرد کودهای بیولوژیک دارای نقش قابل توجهی در بهبود صفات عملکرد و اجزاء عملکرد زیره سبز بوده و می تواند به عنوان جایگزین مناسبی برای کودهای شیمیایی مورد توجه قرار گیرد.

    کلیدواژگان: زیره سبز، ازتوباکتر، آزوسپریلیوم، سودوموناس، عملکرد
  • محمود شور، علی تهرانی فر، اصغر خوشنود یزدی صفحه 45

    گل مریم از مهمترین گلهای بریده در ایران و جهان به شمار میرود. در این تحقیق اثر عناصر کم مصرف آهن، روی، مس و منگنز بر طول خوشه گل آذین، طول گل آذین، تعداد و قطر گلچه، قطر خوشه گل آذین و ماندگاری گلهای مریم در چهار طرح آزمایشی جداگانه در قالب طرح کاملا تصادفی در چهار تکرار مطالعه گردید. غلظت های مورد استفاده صفر (شاهد)، 2، 4 و 6 میلی گرم در لیتر برای هر یک از کودها در نظر گرفته شد. کودهای مورد نظر به صورت محلول پاشی و در سه مرحله بکار برده شد. مرحله اول در زمان هشت برگی شدن گیاه (30روز پس از کاشت)، مرحله دوم یک ماه پس از مرحله اول و مرحله سوم یک ماه پس از مرحله دوم بود. نتایج آزمایش ها نشان داد، غلظت های 6 میلی گرم در لیتر سولفات آهن بر صفات طول گل آذین و تعداد گلچه، غلظت 2میلی گرم درلیتر بر طول خوشه و غلظت 4 میلی گرم در لیتر این کود بر باز شدن گلچه ها در سطح 1% معنی دار گردید. سولفات روی با غلظت 4 میلی گرم در لیتر بر صفات طول گل آذین، طول خوشه و تعداد گلچه موثر واقع شد و غلظت 6 میلی گرم در لیتر آن بر صفت درصد باز شدن گلچه ها در سطح 1% معنی دار گردید. غلظت های 2 میلی گرم در لیتر سولفات مس بر اندازه طول خوشه و تعداد گلچه، غلظت 6 میلی گرم در لیتر بر صفت درصد باز شدن گلچه ها و قطر گل آذین و غلظت 4 میلی گرم در لیتر نیز برطول گل آذین موثر واقع شد. سولفات منگنز با غلظت 6 میلی گرم در لیتر تقریبا کلیه صفات را تحت تاثیر قرار داد و ماندگاری گلها را به 4/12 روز رساند.

    کلیدواژگان: کودهای ریز مغذی، گل مریم و انبار مانی
  • مریم حقیقی، محسن کافی صفحه 53

    از آنجایی که در بین سبزیجات برگی کاهو از مهمترین منابع جذب کننده فلزات سنگین و نیترات می باشد لذا در این تحقیق سعی بر آن شده است که با استفاده از هومیک اسید جذب کادمیوم کاهش یافته و اثر این ماده آلی بر جذب و متابولیسم نیترات در کاهو پیگیری شود. از این رو آزمایشی در محیط کشت حاوی پیت/پرلیت طراحی شد و گیاهان با محلول هوگلند همراه با دو غلظت کادمیوم (2 و 4 میلی گرم در لیتر) و هومیک اسید (100 و 1000 میلی گرم در لیتر) آبیاری شد. نتایج نشان داد همراه با افزایش غلظت کادمیوم در محیط کشت، غلظت کادمیوم در برگ افزایش و میزان پروتئین و وزن تر برگ کاهش یافت. اما غلظتN، P، نیترات و فعالیت نیترات ردوکتاز تفاوت معنی داری نداشتند. با افزایش غلظت هومیک اسید، وزن تر، غلظت نیتروژن و پروتئین و فعالیت نیترات ردوکتاز افزایش و غلظت کادمیوم برگ کاهش یافت. اثر استفاده همزمان هومیک اسید و کادمیوم نشان داد که هومیک اسید باعث کاهش جذب کادمیوم توسط گیاه و در نتیجه کاهش اثرات سمی آن بر تغییرات فیزیولوژیکی و وزن کاهو شد. همچنین استفاده هومیک اسید باعث تجمع نیترات در کاهو نشد. آزمایش های تکمیلی در آینده در سایر محیط های کشت برای توصیه استفاده از هومیک اسید در فرایند تولید کاهو در شرایط آلودگی به فلزات سنگین ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: نیتروژن، فسفر، نیترات، فلزات سنگین، نیترات ردوکتاز
  • عبدالرضا سجادی نیا، حمیدرضا روستا، محمدکاظم سوری، اصغر رحیمی صفحه 59

    در این آزمایش اثر نسبت های مختلف آمونیوم و نیترات بر روی رشد گیاه خیار در محیط هیدروپونیک بررسی شد. این مطالعات نشان داد که تنش آمونیوم در خیار، که یک گونه حساس به سمیت آمونیوم است، می تواند بوسیله تطبیق سرعت کاربرد نیتروژن در محیط کشت نسبت به تقاضای گیاه به نیتروژن کم شود. آمونیوم در یک آهنگ افزایش نسبی 15/0 و 25/0 بطور روزانه بکار رفت. برای مقایسه، گیاهان در غلظتهای ثابت 1 و 4 میلی مولار آمونیوم هم کشت شدند. وزن تر گیاهان رشد کرده با آمونیوم به عنوان تنها منبع نیتروژن در افزایش نسبی 15/0 در روز مشابه گیاهان تغذیه شده با نیترات بود، در حالی که سرعت کاربرد بالای آمونیوم در 25/0 در روز کاهش کمی را در رشد گیاه ایجاد نمود. آمونیوم رشد گیاه را در غلظت 4 میلی مولار کاهش داد. نسبت رشد ریشه به شاخه نیز در گیاهان تغذیه شده با آمونیوم کاهش یافت. غلظت کلسیم در برگهای گیاهان تغذیه شده با آمونیوم در مقایسه با گیاهان تغذیه شده با نیترات کمتر بود. تیمارهای مختلف اثر معنی داری بر کلروفیل فلورسانس برگ نداشت. بنابراین، از این آزمایش نتیجه گیری شد که تکنیک افزودن نسبی حداقل در نسبتهای پایین 15/0 در روز اثر منفی آمونیوم بر رشد گیاه خیار را از بین می برد.

    کلیدواژگان: خیار، هیدروپونیک، نیترات، سمیت آمونیوم، آهنگ افزایش نسبی نیتروژن، کلسیم
  • محی الدین پیرخضری، داراب حسنی، اصغر سلیمانی صفحه 64

    گردو یکی از مهمترین محصولات خشکباری کشور است. در حال حاضر اکثر باغات موجود بذری بوده و از تنوع بالایی برخوردار هستند. به منظور ایجاد باغات یکنواخت و افزایش کمی و کیفی محصول، پیوند جوانه بعنوان مناسبترین روش تکثیر غیر جنسی در کشور هنوز با مشکلات فنی و اجرایی مواجه می باشد. با وجود درصد قابل توجه گیرایی اولیه پیوند وصله ای، درصد موفقیت تولید نهال بسیار پایین است. در این پژوهش اثر هورمونهای آکسین و جیبرلین در چهار رقم و یک ژنوتیپ گردو در افزایش باز شدن جوانه ها و کاهش جوانه های خشک و راکد مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل نتایج اختلاف معنی داری را در افزایش درصد گیرایی کل، جوانه های سبز شده و کاهش جوانه های خشک و راکد در تیمارهای هورمونی نشان داد. اختلاف بین ارقام نیز از این نظر معنی دار بود. مقایسه میانگین ها نشان داد که ایندول استیک اسید50 ppm)) با 56% درمقایسه با شاهد با 26% بیشترین اثر را در درصد جوانه های باز شده داشته است. سایر تیمارهای هورمونی نیز حداقل 20% جوانه های باز شده را افزایش دادند. در بین ارقام نیز، بیشترین درصد پیوند های رشد کرده مربوط به چندلر (58%) و کمترین مقدار مربوط Z63 (26%) بود. اثر متقابل تیمار هورمونی در رقم نیز در درصد جوانه های راکد، درصد سبز شدن جوانه ها و قطر شاخه معنی دار گردید. اثر متقابل تیمار در رقم برای درصد جوانه سبز شده نشان داد که در رقم چندلر بهترین تیمار هورمونی GA100 وIBA 50 بوده است در حالیکه در رقم پدرو تیمار هورمونی IBA 50 و در ژنوتیپ Z63 تیمار هورمونی IBA 100 بهترین نتیجه را داده است. این آزمایش نشان داد که کاربرد اکسین و اسید جیبرلیک میتواند بخشی از مشکلات مربوط به تولید نهال گردو پیوندی در کشور را مرتفع نماید.

    کلیدواژگان: Juglans regia L، _ تکثیر رویشی، تیمار هورمونی، پیوند وصله ای، ارقام گردو
  • اعظم آسفی نجف آبادی، خدایار همتی، عظیم قاسم نژاد، مینا غزاییان، پونه ابراهیمی صفحه 70

    زمان برداشت و شرایط نگهداری زیتون پس از برداشت از عوامل مهمی هستند که نه تنها بر میزان روغن بلکه بر کیفیت آن نیز تاثیر بسزایی دارد. شرایط اقلیمی و منطقه ای از عواملی هستند که سبب شده زمان برداشت در هر منطقه متفاوت باشد. این تحقیق به منظور ارزیابی تاثیر زمان برداشت بر کمیت و کیفیت روغن در دو رقم زیتون کشت شده در گرگان انجام شد. بدین منظور دو رقم برتر کرونایکی و میشن انتخاب شد. از تاریخ پانزدهم شهریور تا اواسط آذر ماه هر پانزده روز یک بار نمونه برداری صورت گرفت. در هر مرحله از برداشت، خصوصیات کمی و کیفی روغن اندازه گیری شد. نتایج آزمایش نشان داد که مقدار روغن در ماده خشک، درصد اسید چرب آزاد با افزایش درجه رسیدگی افزایش یافت، در حالی که از ارزش پراکسید با پیشرفت رسیدگی کاسته شد. با توجه به تغییرات درصد روغن واسید چرب آزاد و پراکسید بهترین زمان برداشت برای ارقام مذکور اوایل آذر ماه می باشد.

    کلیدواژگان: روغن زیتون، زمان برداشت، کیفیت وکمیت روغن
  • رقیه طالبی حبشی، علیرضا عیوضی صفحه 75

    به منظور افزایش کیفیت و عمر انباری میوه های توت فرنگی رقم سلوا، پرتوتابی UV-C در دو زمان (5 و 15 دقیقه ای) وغوطه وری در متیل جاسمونات با سه غلظت (شاهد، 1و 3 میکرومول برلیتر) بکارگرفته شد. پژوهش به صورت آزمایش فاکتوریل Dummy Plot در قالب طرح کاملا تصادفی در8 تکرار انجام شد. میوه های توت فرنگی پس ازبرداشت و بعد از انجام تیمارهای مورد نظر14 روز در سردخانه در دمایc °2±2+ و رطوبت نسبی 95 درصد نگهداری شدند. بلافاصله بعد از تیمار و در پایان دوره انبارداری صفات کیفی از جمله: درصد مواد جامد محلول کل (TSS)، اسیدیته قابل تیتراسیون (TA)، ویتامین C، پوسیدگی و فنل کل مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که اثرات متقابل پرتوتابی پنج دقیقه ای و غوطه وری در متیل جاسمونات به غلظت یک میکرومول بر لیتر باعث کاهش پوسیدگی و افزایش فنل کل در طی 14 روز انبارداری گردید. از طرفی تیمار پرتوتابی UV-C به همراه غوطه وری در متیل جاسمونات اثر معنی داری بر رویTA، TSS و ویتامین C نداشت.

    کلیدواژگان: توت فرنگی، پرتوتابی، UV، C، غوطه وری، متیل جاسمونات
  • انسیه قربانی، داود بخشی، حسن حاج نجاری، محمود قاسم نژاد، پروانه تقی دوست صفحه 83

    در این مطالعه میزان فنل کل و فعالیت آنتی اکسیدانی پوست و گوشت و ترکیبات فنلی اصلی میوه شامل کلروژنیک اسید، کاتچین، فلوریدزین، کوئرستین 3-گالاکتوزید، سیانیدین 3-گالاکتوزید (آنتوسیانین) و فلاونوئید کل پوست ارقام بومی ’قندک‘، ’حیدرزاده‘ و ارقام وارداتی ’گلدن اسپور‘، ’رد اسپور‘ و ’رد دلیشز‘ اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که ارقام انتخاب شده از نظر تمامی فاکتورها به جز میزان سیانیدین 3-گالاکتوزید دارای اختلاف معنی داری هستند. رقم قرمز ’رد اسپور‘ دارای بیشترین میزان کاتچین و فلوریدزین بود. رقم قرمز ’حیدرزاده‘ بیشترین میزان کوئرستین3-گالاکتوزید و سیانیدین 3-گالاکتوزید و فلاونوئید کل را نشان داد. رابطه مثبتی بین مقدار فنل کل و فعالیت آنتی اکسیدانی برقرار بود. پوست ارقام مورد مطالعه دارای فنل کل و فعالیت آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به گوشت بودند. در میان ارقام مورد آزمایش، پوست رقم ’رد اسپور‘ و گوشت رقم ’حیدرزاده‘ بیشترین میزان فنل کل و فعالیت آنتی اکسیدانی را دارا بودند.

    کلیدواژگان: فنل کل، کلروژنیک اسید، آنتوسیانین، کوئرستین 3، گالاکتوزید، کاتچین
  • محمد زرین بال*، جابر سلیمانی، سعدالله اسکندری، عادل دباغ محمدی نسب، راحله رسولی پیروزیان صفحه 91

    میوه زردآلو به دلیل داشتن شدت تنفسی زیاد و سرعت فرآیند رسیدگی، عمر انباری کوتاهی داشته و بایستی در زمان کوتاهی پس از برداشت، به بازار عرضه شود. این پژوهش با هدف تعیین مناسب ترین زمان برداشت میوه زردآلو، افزایش عمر انباری و کاهش ضایعات آن انجام شد. طرح آزمایشی اسپلیت- اسپلیت پلات بر پایه طرح بلوک های کامل تصادفی بود که در آن میوه های چهار رقم تجارتی زردآلو شامل ارقام «قرمز شاهرود»، «قربان مراغه»، «اردوباد» و «نصیری» (فاکتور اصلی) در سه مرحله از رسیدگی میوه (فاکتور فرعی) بر اساس شاخص رنگ پوست (رنگ پوست میوه زمینه سبز با لکه های زرد، زمینه زرد با لکه های سبز و زمینه زرد با لکه های نارنجی) از درخت برداشت شدند. سپس میوه ها در جعبه های دارای پوشش پلی اتیلن بسته بندی شده و در سردخانه (دمای صفر تا 2 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی 85%) بمدت 0، 7، 14، 21 و 28 روز (فاکتور فرعی فرعی) نگهداری شدند. پس از هر مرحله از نگهداری میوه ها در سردخانه، خصوصیات کیفی میوه شامل چروکیدگی پوست، ژله ای شدن گوشت و میزان فساد میوه ها از نظر وضعیت کیفی ارزیابی شده و همچنین سفتی میوه، میزان مواد جامد محلول، pH و EC نیز اندازه گیری و تجزیه واریانس شدند. صفات کیفی پس از تجزیه کلاستر با استفاده از فاصله اقلیدوسی، دندروگرام حاصل به چهار کلاس متمایز گردید. نتایج نشان داد که مناسب ترین زمان برداشت میوه زردآلو در همه ارقام مرحله دوم برداشت (رنگ پوست میوه زمینه زرد با لکه های سبز) بوده و در افزایش عمر انباری آنها اثر معنی داری دارد. در این شرایط میوه های ارقام «قرمز شاهرود» تا 21 روز، «قربان مراغه» تا 28 روز، «اردوباد» تا 21 روز و «نصیری» تا 28 روز با کیفیت مناسب در سردخانه قابل نگهداری هستند.

    کلیدواژگان: ارقام زردآلو، بسته بندی، زمان برداشت، عمرانباری
  • زهره روحی، محمدرضا اصغری، یوسف رسمی، زهرا اصلانی صفحه 102

    تاثیر غلظت های مختلف اسید سالیسیلیک به همراه آب گرم بر عمر پس از برداشت میوه کیوی رقم هایوارد در دمای 5/0± 0 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی 95-90% بررسی شد. میوه ها پس از برداشت با محلول اسید سالیسیلیک در غلظت های (0، 1 و 2) میلی مولار تیمار شده و در دمای5/0± 0 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی 95-90% به مدت 16 هفته نگهداری شدند. پس از 8 و 16 هفته خواص کیفی میوه شامل سفتی بافت، اسیدهای آلی، مواد جامد محلول، ویتامین C، فعالیت آنتی اکسیدانی، فعالیت آنزیم کاتالاز و پروتئین کل مورد ارزیابی قرار گرفت. اسید سالیسیلیک به طور معنی داری باعث حفظ سفتی بافت میوه شد و بالاترین میزان سفتی بافت مربوط به غلظت 2 میلی مولار اسید سالیسیلیک بود. همچنین کاربرد اسید سالیسیلیک تاثیر معنی داری بر میزان اسیدهای آلی بعد از 16 هفته و ویتامین C پس از 8 هفته نگهداری داشت، اما تاثیر معنی داری بر میزان مواد جامد محلول نداشت. کاربرد اسید سالیسیلیک تاثیر معنی داری بر میزان فعالیت آنتی اکسیدانی نشان داد. اثر اسید سالیسیلیک در افزایش فعالیت آنزیم کاتالاز و پروتئین کل پس از 16 هفته معنی دار بود.

    کلیدواژگان: اسید سالیسیلیک، پس از برداشت، فعالیت آنتی اکسیدانی، کیوی
  • فاطمه عروجعلیان، روحا کسری کرمانشاهی صفحه 109

    اسانس گیاه دارویی بومادران شیرازی (Achillea eriophora) به روش تقطیر با آب و با استفاده از دستگاه کلونجر استخراج گردید. اسانس بدست آمده با استفاده از دستگاه گاز کروماتوگرف (GC) و گاز کروماتوگراف متصل به طیف نگار جرمی (GC/MS) آنالیز شد و اجزاء آنها بر اساس شاخص بازداری و طیف جرمی تعیین گردید. سپس با استفاده از تکنیک میکرودایلوشن (ریز رقت) و با استفاده از دستگاه خواننده الایزا خاصیت ضد باکتریایی اسانس مورد نظر با تعیین حداقل غلظت بازدارندگی (MIC) و حداقل غلظت کشندگی (MBC) علیه برخی از باکتری های آلوده کننده مواد غذایی مانند Staphylococcus aureus، Bacillus cereus، Listeria monocytogenes، Escherichia coli O157H7 و Salmonella enteritidis بررسی شد. نتایج این تحقیق نشان داد که میزان اسانس استخراج شده از این گونه بسیار بیشتر از بقیه گونه های جنس بومادران میباشد. نتایج حاصل از بررسی اجزای اسانس به روش GC-MS تعداد 36 ترکیب را در اسانس این گونه از بومادران اثبات کرد که کامفور(65/28 درصد)، 1و8 سینئول (95/26درصد)، کامفن)98/5 درصد)، بتا پینن (8/4 درصد)، آلفا پینن (2/4 درصد) و بورنئول(4 درصد) ترکیبات عمده موجود در آن را تشکیل می دادند. MIC اسانس این گونه علیه باکتری های گرم مثبت بین15/0 تا 75/0 میلیگرم در میلی لیتر و علیه باکتری های گرم منفی بین 5/1 تا 3 میلیگرم در میلی لیتر بدست آمد. حساسترین پاتوژن با اسانس این گونه S. aureus و مقاومترین پاتوژن Salmonella enteritidis تشخیص داده شد.

    کلیدواژگان: اسانس، خواص ضد باکتریایی، بومادران شیرازی، تکنیک میکرو دایلئشن (ریز رقت)
|
  • Page 1

    Strawberry is one of the most important fruit crops in the world. In this study, effect of different plant densities were studied on yield and fruit quality of strawberry 'Selva' in greenhouse and laboratories of university college of agriculture and natural resources during 2002-2003. Uniform stolens of strawberry were planted in holes of plastic column according to Factorial in Completely Randomized Block Design with three replications. In each column, 16 or 24 stolens were planted and space among columns was 75 or 100 cm. according to statistical design. Results showed that number of plants in each column had significant effect on each plant yield. However, different space among columns had significant effect on each plant and each column yield in a way that yield was higher when 16 stolens were planted in each column and distance among columns was 100cm. In each column, stolens in top of plastic column had higher yield compared with those in bottom of plastic column (each plant at the top 50 cm. of plastic top had 50gr more yield which ended up to 300gr more yield for that part of column). In spite of higher yield for above-mentioned treatment, plant density of 24 plants per column and distance of 75cm. among columns produced more fruits per unit (m2) of greenhouse. The above-mentioned treatments had some effects on most qualitative characteristics of fruits such as length and diameter of fruits, vitamin C content, pH, TSS, TA, TSS/TA, which generally were higher for treatment of 16 plant/column and distance of 100cm. among columns. However, these differences did not reach significant level.

  • Page 7

    Paclobutrazol is one of the most important triazolic compounds which are used as growth retardants in some crops. In this study, the effect of application methods and concentration of Paclobutrazol on plant height of tuberose and possibility of pot production was investigated. In the first experiment, tuberose bulbs were soaked in 0, 25, 50, 75 and 100 mg.l-1 paclobutrazol for 10, 20 and 30 minutes and then planted in pot. The experiment was conducted using a factorial experiment in completely randomized block design with 4 replications. In the second experiment, plants (20 cm hight and fully expanded leaf) were sprayed with 0, 15, 30, 45, 60 and 75 mg.l-1 Paclobutrazol using completely randomized design with 5 replications. In each experiment, the control treatment consisted of untreated bulbs. Results indicated that the tallest plants (54.54 and 60.40 cm in soaking and spray experiment respectively) were control plants. The earliest flowering (107.3 days after planting) also was seen in control plants whereas flowering was delayed to 122.2 days using 100 mg.l-1 paclobutrazol. Shoot length, rachis length and floret number were affected by concentration of paclobutrazol using in preplant bulb soak and spray methods. Our results showed that paclobutrazol could control plant size in relation to pot size.

  • Page 14

    Many preharvest and postharvest factors and conditions influence the nutritional value and storage life of horticultural commodities. The present study, the response of tomato fruits produced from different growing media, tea waste, tea waste + zeolite (1:1), tea waste + zeolite (3:1), tea waste + zeolite (1:3), zeolite + perlite (1:2) (V/V) in soilless culture to two different storage temperature were investigated. The results showed that keeping quality of fruits such as antioxidant capacity and total phenolic compounds affected by storage temperature. The response to storage temperature was different among the fruits that produced on different growing media. Fruits weight loss was affected by storage temperature and growing media could not change it. The declining antioxidant capacity and phenolic losses were accelerated at higher temperatures (20°C) and longer storage durations. Fruits produced on tea waste have been showed the highest antioxidant capacity and phenolic compounds after two weeks storage.

  • Page 21

    AbstractEffects of three different level of SO2 generating pads with 1gr kg ¹ concentration (one on top, half on top and half on bottom of the packaged grapes and without sulfur pad) Combined with two type of polyethylene bags (perforated and imperforated) during cold storage (135 day) on some traits of grape cv Qzl ouzum such as: weight loss (%), bleaching, fungal rot (%), rachis desiccation, berry shriving, pH, TSS, TA, taste and sulfite residue was studied. Result showed that SO2 generating pads treatment significantly decreased weight losses, rachis and berry shriving and decay rate. Whereas bleaching and off flavors of grapes were increased. Imperforated bag treatment significantly decreased weigh losses, bunch and berry shriving. Among all sulfur pads treatments, the highest and the lowest sulfur taste was measured in two sulfur pad treatment with imperforated bags and one sulfur pad with perforated bags, respectively. Results of sulfite residue measurement showed that the highest sulfite residue means were observed in one and two sulfur pad treatment with perforated bags, respectively, whereas in imperforated bags, sulfide residue was less than 10 ppm at both sulfur pad treatments.

  • Page 29

    To compare the effects of different drying temperatures and different microwave powers and two different natural methods (shaded and sunny area) in chamomile (Matricaria recutita (L.) Rauschert CV. Germania (diploid)) essential oil and chamazolene content, drying time and drying rate, an experiment was carried out at the research field of Ferdowsi University of Mashhad (FUM), Iran during 2007-2008. The experimental design was completely randomized block design including three temperatures: 50, 60 and 70 °C, six microwave powers: 100, 180, 300, 450, 600 and 900 w and drying in shaded and sunny area, with three replications. The drying process was continued until the mass of the sample reduced to a moisture content of about 0.10 on a dry basis or 10% on a wet basis. The results indicate that different treatments of drying had a significant effect on the drying time, drying rate and essential oil and chamazolene content. The maximum essential oil content (%0.72) obtained at drying in shaded area and the lowest one was obtained at drying by microwave and high temperatures of oven. Maximum chamazolene content obtained at microwave drying (except 100w power) and natural method (both shaded and sunny areas). Minimum chamazolene content was obtained at drying by oven.

  • Page 38

    AbstractTuberose is one of the most important cut flowers in Iran and the world. In this experiment, effect of microelements Fe, Zn, Cu and Mn on inflorescence length, inflorescence bunch length, number and diameter of floret, diameter of inflorescence bunch and vase life of tuberose flowers were studied. This study was based on four separate completely randomized experimental design with four replicate and four concentrations include: 0, 2, 4 and 6 mg/lit for each microelement. The fertilizers were sprayed in three stages. The first stage was at eight leaf stage (after 30 days). The second stage was, one month later from first stage and the third stage was one month after second stage of plant growth. The results showed that the concentrations of 6 mg/lit of Fe SO4 on inflorescence length and floret number, 2 mg/lit on bunch length and 4 mg/lit on floret opening was significant (P≥1%). The concentrations of 2 mg/lit of Cu SO4 on length of flower bunch and floret number, 6 mg/lit on floret opening percentage and inflorescence diameter and 4 mg/lit on length of inflorescence was effective. Almost all traits were affected by Mn SO4 with 6 mg/lit concentration and vase life reached to 12.4 days.

  • M. Haghighi, M. Kafi Page 53

    Lettuce is one of the best accumulators of heavy metals and nitrate between leafy vegetables. Through this research, it was tried to decreased cadmium absorption with humic acid (HA) and studies the effect of HA on the accumulation and metabolism of nitrate. Plants were grown in the peat/perlite and irrigated with Hoagland solution with addition of cadmium (2 and 4 mg L -1) and HA (100 and 1000 mg L-1). Results showed that Cd in media increased Cd of leaves and decreased protein and fresh weight but it has not any effect on the N, P and nitrate concentration and nitrate reductase activity. With increasing concentration of HA, increasing in fresh weight, N, protein concentration and decreasing in Cd concentration in leaves was observed. Using of HA and Cd together in nutrient solution showed that HA decreased absorption of Cd. So toxic effect of Cd decreased on the physiological changes of lettuce and do not accumulate nitrate in leaves, as well. More investigations should be done for using HA on the polluted soil for planting of lettuce.

  • A. Sajjadinia, H. Reza Roosta, M. Kazem Soori, A. Rahimi Page 59

    In this study different proportions of NH4+ and NO3- in the growth medium on plant growth were investigated in hydroponic greenhouse experiments. The objectives of these studies were to investigate if ammonium (NH4+) stress in cucumber, a species sensitive to NH4+ toxicity, can be alleviated by matching the nitrogen supply rate to the plant nitrogen demand. Ammonium was applied at a relative addition rate of R=0.15 day-1 or R=0.25 day-1. For comparison, plants were also grown with NO3- as N source, as well as at constant concentrations of 1 and 4 mM NH4+. The fresh weight of plants grown with NH4+ as sole N source at R=0.15 day-1 was similar to that of NO3--fed plants, while at the high NH4+ supply rate of 0.25 day-1 a small growth reduction occurred. When available as a constant concentration, NH4+ decreased plant growth at 4 mM. Root:shoot ratio was lower in NH4+-fed plants compared to NO3--fed plants, and the NH4+-fed plants had more branched roots. Calcium concentration decreased in the roots, stems and leaves of NH4+-fed plants compared to NO3--fed plants. There were no differences in leaf chlorophyll fluorescence at the various N treatments. It is concluded that even a putative NH4+ sensitive species such as cucumber can tolerate NH4+ if the supply rate matches the N demand of the plants.

  • M. Pirkezri, D. Hasani, A. Soleimani Page 64

    Persian walnut is one of the most important nut crops in Iran. Now the majority of orchards are seedling with a great diversity. For establishing uniform orchards and increasing the quantity and quality of yield, patch budding as the most suitable propagation methods, have still technical and practical problems in the country. In spite of high percent of primary success in patch budding but the final success is very low. In this study, the effects of Indole-3- butryic acid (IBA) and gibberellic acid (GA3) were evaluated on four cultivars and one genotype of walnut to increase bud growth and graft success. The results showed that there were significant differences among the different levels of both the hormone on increasing total success of budding, bud growth and decreasing dried and dormant buds. Mean comparisons showed that IBA 50 ppm with %56 in comparison with control with %26 had the highest effect on bud growth. Meanwhile the other hormone treatments increased the bud growth at least %20 comparing with control. Among the cultivars, the highest and lowest bud growth belonged to ‘Chandler’ (%58) and ‘Z63’ (26). The interaction between hormone treatments and cultivars on bud growth showed that ‘Chandler’ had the highest response to GA3 100ppm and IBA 50 ppm, ‘Pedro’ to IBA50, while for ‘Z63’ IBA 100 had the best effect. This study showed that suitable hormone treatment could overcome a part of problems relating to low level of graft success in walnut.

  • A. Asefie Najaf Abadi, K. Hemmatie, A. Ghasem Neghad, M. Ghazaieyan, P. Ebrahimie Page 70

    The harvesting time and storage conditions of olive fruit are effective factors on the quality and quantity of oil. The harvesting time of olive is different in each area and it depends on climatic conditions.This investigation was carried out to assess the impact of harvesting time on olive oil quality and quantity frome two olive varieties cultivated in Gorgan region. For this reason fruits of selected cultivars, Mishen and kroniki, were harvested with fifteen-day intervals from 6 september till middle desember. Then quality and quantity of oil was determined. The results showed that dry matter, oil content (in dry), free fatty acids increased during ripening, whereas peroxide value decreased during ripening. Therefore, the best harvesting time for these cultivars is beginning of December.

  • R. Talebi Habashi, A. R. Eivazi Page 75

    In order to increase of quality and storage life of strawberry fruits (cv. 'Selva'), UV-C irradiation at tow doses (5 and 15 min) and immersion in Methyl jasmonat solution with three concentrations (0,1,3 µMol/ lit), were applied. A factorial experiment (Dummy Plot) was carried out with Randomized Completely Design at 8 replications. Fruits after harvesting, treated and stored in a cold storage in +2 0C with 95% relative humidity for 14 days. Immediately after treatments and end of storage, quality traits including, total soluble solid (TSS), titrable acidity (TA), vitamin C, total phenols, decay percentage were measured. The results showed that fruits which took UV-C irradiation (5 min) and MJ solution (1 µMol/ lit), increased total phenol and decreased of decay percentage after 14 days of storage more than others. UV-C irradiation with Methyl jasmonat solution didn’t have any significant effects on TA, TSS and Vitamin C.

  • E. Ghorbani, D. Bakhshi, H. Hajnajari, M. Ghasemnezhad, P. Taghidoost Page 83

    In this study, total phenolics content and antioxidant activity of peel and pulp and main phenolic compounds of fruit including chlorogenic acid, catechin, phloridzin, quercetin 3-galactoside, cyanidin 3-galactoside (Anthocyanin) and total flavonoids of peel of native cultivars ‘Ghandak’, ‘Heidarzade’ and imported cultivars ‘Golden Spur’, ‘Red Spur’ and ‘Red Delicious’ were quantified. Results showed that the selected cultivars have a significant variation regarding all factors except for cyaniding 3-galactoside. ‘Red Spur’, a red cultivar, had the highest catechin and phloridzin content. ‘Heidarzade’, a red cultivar, indicated the highest quercetin 3-galactoside and cyaniding 3-galactoside and total flavonoids. There was a positive relation between total phenol content and antioxidant activity. The peel of studied cultivars had higher content of total phenol and antioxidant activity compared with pulp. Among the experimental cultivars, the peel of ‘Red Spur’ and the pulp of ‘Heidarzade’ had the highest total phenol content and antioxidant activity.

  • M. Zarrinbal, J. Soleymani, S. Eskandari, A. Dabbagh Mohammadi Nasab, R. Rasouli Pirouzian Page 91

    Apricot fruit because of its high respiration rate and rapid ripening process has short storage period and should be offer to marketing immediately after harvest. This study was carried out to determine the optimum harvest time of apricot fruits to prolong their storage period and decrease its wastes. Split-split plot based on complete randomized block design were used for four traditional apricot cultivars include of "Germez shahroud", "Gorban maragheh", "Orduobad" and "Nasiri" (as main factor) in three harvesting stages (as sub-factor) based on fruit skin color. The first harvest was conducted when skin color had a predominantly green background with yellow tinges, the second and third harvest coincided with yellow background with green tinges and yellow-orange background color of fruits. Then fruits were packed in boxes with polyethylene covers and stored at 0-2 ˚ c and 85% RH. For 0, 7, 14, 21 and 28 days (as sub-sub-factor). After each storage period, fruits were tested for their quality attributes such as shriveling, gel breakdown and decay percentage. Other fruit properties included fruit weight, firmness, TSS, pH and EC were measured and data were analyzed. The cluster analysis results related to quality traits of fruits revealed four distinct classes. Results showed that optimum harvest time of all cultivars is when the fruit skin color has a predominantly yellow background with green tinges and prolong storage period. At these conditions, the fruits of "Germez shahroud", "Gorban maragheh", "Orduobad" and "Nasiri" could be cold-stored with suitable quality until 21, 28, 21 and 28 days, respectively.

  • Z. Rohi, M.R. Asghari, Y. Rasmi, Z. Aslani Page 102

    Effect of different concentrations of salicylic acid on postharvest life of kiwifruit (Actinidia deliciosa) cultivar Hayward at 0 ±.5 °C and 90-95% RH was studied. Fruits were treated with salicylic acid (0, 1 and 2 mmol/L-1) and stored at 0±.5°C for 16 weeks. Fruit quality attributes assessment including firmness, total acidity, soluble solid content, ascorbic acid, antioxidant activity, catalase enzyme activity and total protein content was conducted after 8 and 16 weeks of cold storage. Salicylic acid treatment significantly retained fruit firmness and 2 mmol/L-1 was the most effective treatment in retaining fruit firmness. salicylic acid treatment also had a significant effect on total acidity after 16 weeks and ascorbic acid after 8 weeks, but had no significant effect on soluble solid content. Salicylic acid significantly affected on antioxidant activity. Effect of salicylic acid had a significant increase in catalase enzyme activity and total protein content after 16 weeks of cold storage.

  • F. Oroojalian, R. Kasra Kermanshahi Page 109

    Essential oils (EOs) of Achillea eriophora, extracted by hydrodistillation and their constituents were analyzed by gas chromatograph (GC) and GC/mass spectrometry using retention indices and fragmentation patterns. The antibacterial effects of the EO was assessed on several food-borne pathogens, namely Staphylococcus aureus, Bacillus cereus, Escherichia coli O157:H7, Salmonella enteritidis, and Listeria monocytogenes using microdilution technique by ELISA reader device. Results showed that the essential oil content of the plant was more than other Achillea species. GC analysis of the EO confirm the presence of 36 constituents that the main condstituents were camphore(28.65%), 1,8 cineol(26.95%), camphene (5.98%), β-Pinene (4.8%) α-pinene (4.2%) and borneol(4%). MIC of the EO agains gram positive baccteria ranged 0.15 – 0.75 mg/ml and against gram negative bacteria was 1.5-3 mg/ml. The most sensitive pathogene was S. aureus and the most tolerant one was S. enteritidis.