فهرست مطالب

پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی
سال ششم شماره 21 (بهار 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/03/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مقالات
  • محمد رحمانی صفحه 3
    در این مقاله ضمن تامل در پیشینه برخی از مجازاتهای اسلامی مطالب ذیل مورد نقد و بررسی قرار می گیرد:1. در مورد اینکه حکمت مورد نظر شارع در جعل دیه، جبران خسارت مجنی علیه است و یا مجازات جانی و بزهکار، میان فقهای اسلام نظر یکسان وجود ندارد. از منظر این مقاله هر دو جهت مورد نظر شارع می باشد.
    2. میان فقهای شیعه و اهل سنت در مبحث دیه از جهاتی؛ از جمله نسبت به عدد و مصادیق دیه اختلاف نظر وجود دارد.
    3. در میان فقهای شیعه، در مورد اینکه از بیان شش مصداقی که به عنوان دیه مطرح شده کدام اصل است و کدام فرع شش قول وجود دارد. به نظر می رسد قول ششم نزدیک تر به واقع باشد، یعنی انتخاب مصداق دیه در عصری که فقیه جامع شرایط مدیریت جامعه را بر عهده دارد بر عهده ولی فقیه می باشد.
    کلیدواژگان: دیه، اصل، فرع، ولایت فقیه، مالیت، قتل عمد، قصاص
  • عسکری اسلامپور کریمی صفحه 33
    رجعت، یکی از مسائل مورد اختلاف میان مذاهب اسلامی است. از منظر شیعه رجعت از عقاید مسلم به شمار می آید و مورد تایید اهل بیت نیز قرار گرفته است. بر این اساس، گروهی از مؤمنان راستین و عده ای از کافران بدسرشت، هنگام ظهور حضرت مهدی(عج) به این دنیا بازگردانده می شوند تا مؤمنان به ثواب یاری آن حضرت در تشکیل حکوت عدل و قسط جهانی نائل آمده، از درک و تماشای عظمت و شوکت دولت کریمه اسلام، لذت ببرند و کافران به سزای پاره ای از اعمال ننگینشان برسند.
    اهل سنت به سبب اختلاف مبنایی که با شیعیان دارند، مسئله رجعت را از اساس انکار کرده اند و این گونه عقاید را برگرفته از عقاید غلات و ساخته و پرداخته عبدالله بن سبای یهودی می دانند.
    این نوشتار موضوع رجعت را از منظر فریقین مورد تامل قرار می دهد.
    کلیدواژگان: رجعت، شیعه، اهل سنت، رجعت کنندگان، فلسفه رجعت، عبدالله بن سبا
  • ریاض احمددار صفحه 61
    اسلام به عنوان یک مجموعه به هم پیوسته و هماهنگ است. بدین لحاظ هر کدام از اجزاء آن در جایگاه خاص خودشان قرار دارند.
    نظام سیاسی اجتماعی اسلام که یکی از اجزاء این مجموعه است بیانگر این واقعیت است که قلمرو دین از قلمرو شخصی و خصوصی فراتر رفته و به مسائل اجتماعی نیز توجه دارد.
    و لذا اسلام از یک طرف؛ عدالت، مساوات، برابری، آزادی، اخلاق و تهذیب نفس را مورد توجه قرار داده و از طرف دیگر؛ تجارت، رفاه، جنگ، صلح، امنیت و حکومت را برای جامعه اسلامی خواستار است.
    این مقاله در صدد بررسی مقایسه ای نظام سیاسی اسلام از منظر استاد مطهری و علامه اقبال لاهوری می باشد.
    کلیدواژگان: نظام، دین، فطرت، اجتماع، سیاست، حکومت، دموکراسی، مردم
  • محمد شفق خواتی صفحه 93
    دو فرقه شیعی امامی و زیدی، علاوه بر آنکه اشتراکات مهمی در مورد مسئله امامت دارند، مثل منصوص بودن امامت و اختصاص امامت و خلافت به اهل بیت، تفاوتهای ایشان نیز قابل توجه است. آنچه در نوشتار ذیل آمده است، گزارشی از دیدگاه دو عالم زیدی (ابوزید علوی) و امامی (ابن قبه رازی) در قرن چهارم هجری درباره امامت است. ابوزید علوی در کتاب الاشهاد، ضمن طرح دیدگاه زیدیه در مورد امامت، اعتراضات زیادی را بر دیدگاه امامیه در مورد این موضوع وارد نموده است. ابن قبه رازی با نوشتن کتاب نقض کتاب الاشهاد، به اعتراضات ابوزید علوی پاسخ داده و به دفاع از موضع امامیه پرداخته است. گزارش ذیل براساس مطالبی است که مرحوم شیخ صدوق در کمال الدین از کتابهای ایشان آورده اند.
    کلیدواژگان: اهل بیت، امامت و خلافت، امامیه، زیدیه، مهدویت، غیبت، تقیه، بداء، شیخ صدوق، ابوزید علوی، ابن قبه رازی
  • محمد یعقوب بشوی صفحه 115
    از جمله مباحث مهم جهت روشن شدن حقائق مذهبی و تقریب مذاهب و نیز رفع بسیاری از توهمات که چه بسا منشا برخی از منازعات قومی در جهان اسلام است بررسی جایگاه و فضائل اهل بیت است.
    این مقاله، شخصیت و فضایل حضرت زهرا را بر اساس توجهی که برخی آیات و سور به آن دارند و در قالب روایات معتبر و متعددی که در مهم ترین منابع اهل سنت آمده است، مورد بررسی قرار می دهد.
    کلیدواژگان: حضرت زهرا، اهل سنت، آیات، روایات، نقد و بررسی
  • عبدالخاق کریمی صفحه 145
    یکی از منابع مهم تعالیم اسلامی، احادیث نبوی است. اما با توجه به فاصله زمانی ما نسبت به صدر اسلام، تطورات گوناگونی در حوزه حدیث پدید آمده است که در این فرایند فرقه های مختلف مسلمانان در مورد اعتبار و حجیت حدیث تشکیک کرده اند.
    معتزله به عنوان طیفی که دامنه آن به علمای فرق دیگر نیز می رسد، در نقد و اعتبار حدیث، معیارهای خاصی را مطرح کرده اند که در این مقاله به بررسی و تحلیل آن پرداخته و به این نتیجه می رسد که معتزلیان، عقل حداکثری را مهم ترین معیار نقد احادیث شمرده اند. همین مشخصه، آنان را از طیف اهل حدیث متمایز می سازد.
    کلیدواژگان: نقد، حدیث، عقل، معتزله
  • عبدالقیوم سجادی صفحه 161
    یکی از موضوعات و مسائل مورد اختلاف بین مورخان و محققان افغانستان، تاریخ و نحوه ورود آیین شیعه به افغانستان است. در این باره افعانستان پژوهان سه نظریه متفاوت را مطرح می کنند. آنچه در ذیل می خوانید کنفرانس علمی دکتر سجادی، نماینده پارلمان افغانستان است که به همت معاونت پژوهش، اداره سامان دهی مطالعات و تحقیقات، انجمن دانش پژوهان تاریخ و انجمن طلاب افغانستان در مدرسه عالی امام خمینی در بهمن 1385 ایراد و سپس توسط ایشان ویرایش علمی گردیده است.
    کلیدواژگان: تشیع، غدیر، افغانستان
  • خلاصه ها
  • ترجمه: سید محمد جعفر نوری صفحه 172
  • ترجمه: محمد ناصر واعظی صفحه 174
|
  • Hojjat, Al- Islam Val, Muslemin Muhammad Rahmani Page 3
    The essay in addition to presenting the history of some of punishments in Islam, analyzes the following subjects:1- There is no consensus of ideas among Islamic Foqaha (jurists) in terms of the meant sophia and wisedom of legislating diyah [mulct; fine;blood money] by the Almighty Allah and The Prophet Muhammad(SAAS), that whether is it for punishing the culprit to compensate the loss and damage that he has made another person undergo it, or the punishment is only for the sake of chastizing and correcting the culprit.2- Shiite and Sunnite scholars have a difference of opinion concerning some issues of diyah, such as quality and quantity of the diyah, the number of the punishments, the indicators of diya[i.e., when can we say the loss is needed to be Compensated by the punishment of the culprit], etc.3- There are six indicators of diyah from which, the sixth one seems to be the main one and closer to the realilites, facts and reason, and that is as follows: “The indicator of diyah (quality and quantity of diyah) is on the shoulder of the qualified Valiy-e Faqih (Supreme Religions leader) who is rulling the Islamic Community.
  • Askari Islampour Karimi Page 33
    Raj’at is one the controversial issues among Islamic Religions about which there is no total agreement. From Shia point of view, Raj’at is indubitably a big fact which is highly creditable and also approved by Ahle-e-Beit(a). Raj’at refers to an event wherein a group of true believers and also a group of ill-natured unbelievers –after their death-, at the time of the reappearance of Imam Mahdi (aj), will be made alive and will be returned to live in the world by The Almighty; so that the true belivers will find the opportunity of making thavab (getting heavenly reward) in accompanying and helping Imam Mahdi (aj) in establishing justice on the earth and and also will enjoy seeing the glorious and magnificent position of Islam; And the unbelievers will be punished for their shameful and flagrant deeds.Due to some differences in essence between Ahl-e-Sunnah and Shiites, Ahl-e-sunnah have fully denied the existence of Raj’at and know it baseless, claiming that such beliefs are extracted from the beliefs of the exagerrators and they are forged by the Jewish Abdollah –Abn – Saba. The present survey studies Raj’at from Friqayn’s point of view.
  • Riyaz Ahmad Dar Page 61
    Islam is a steady set of system whose components are in their special proper place. Islam's socio-political system, which is the indicator of the religion domain, is one of the components of this system. As a matter of fact, the scope of religion has gone beyond the individual or personal scope, paying attention to the social issues as well. Not only has Islam taken the individual needs into consideration, but also has paid a considerable attention to the social needs. Islam gives a great importance to justice, equity, freedom and the purification of soul; besides wishing welfare, peace, security, defense and authority for the Islamic society.The present essay aims to implement a contrastive analysis of Islam's political system from the viewpoint of the professor Mutahhari and that of Allamah Eqbal Lahouri.
  • Muhammad Shafaq Khavati Page 93
    The two Shiite sects of Imamiyyah and Zaydiyyah have plenty of noticeable common aspects about Imamate (the Leadership of the Islamic Community) in that Imamate and Caliphate belongs only to Ahle-e-Beit(a) and also in that Imamate is stipulated in the texts of narration quoted from the Holy Prophet(SAAS). However, thre are lots of different views between the two sects as well.The present study aims to give a brief report on the viewpoints of two scholars Abu-Zayid Alavi [a zaydi scholar], and Ibne-Qobbah Razi [a scholar of Imamiyyah], who both lived in the 4th century(A.H.). Abu-Zayd Alavi in the book Al-Eshhad, in addition to explaining the Zaydiyyah’s views about Imamate, has made a vast strong objection against Imamiyyah’s views. Ibne-Qobbah Razi writing a book by the title of Naqze-e al-Ershad [the Critique of Al-Eshhad], has answered reasonably back to Abu Zayd’s objections and has defended the position of Imamiyyah. The report [here] is based on the book Kamal-al-Deen by the late sheikh Sadouq.
  • Muhammad Yaqoub Boshavi Page 115
    To study the position and virtues of Ahle-Beit(a) is one of the important issues which helps one a lot in demistyfying and clarifying the religious facts, and causes the religions to come closer than ever together; thus, many ambiguities which are per se’ the sources of disputes among Islamic sect and different ethnics would be disambiguated and disappeared.The essay aims to study the noble characteristics and virtues of hadhart Zahra(s) on the basis of Quranic verses and surahs, and also a large number of creditable narrations and traditions existing in the most important sources of Ahl-e-Sunnah.
  • Abdol-Khaleg Karimi Page 145
    Traditions from The Holy Prophet (Ahadith–e-Nabavi) are among one of the most important Islamic teachings. For there have been various changes in the realm of hadith from the early Islam to the time being, some Muslim sects have cast doubt upon credit and reliability of such ahadith. Mu’tazeleh as a large group expanding it’s scope to even Shiite scholars has proposed special criteria in criticizing and evaluating these ahadith. The present survey aims at analyzing Mu’tazeleh’s view point, and comes to the conclusion that the followers of Mu’tazeleh regard the thinkers’ reasing (power), as the most reliable criteria for hadith critque. The montioned view makes them distinct from Ahle-e-hadith (Traditions Experts).
  • Dr. Abdol – Qayyoum Sajjadi Page 161
    When and how the Shia school has entered Afghanistan is a controversial issue upon which there is no consesus of ideas among the historians and scholars of Afghanistan. Concerning this issue’ at least three divergent opinions have been proposed by researchers on Afghanistan. What follows’ is the lecture of Dr. Abdol -Qayyoum sajjadi- the parliment member of Afghanistan – in a scientific conference held by the cooperation of “Assistant Deputy of Researches, The Department of organizing the studies and Researches, the Association of History researchers, and the Association of Afghanistan clergymen”; at Imam Khomeini Higher Education school, in Bahman, 1385. The lecture was then scientifically edited by the lecturer himself that is Dr. Sajjadi.