فهرست مطالب

پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی
سال پنجم شماره 20 (زمستان 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/10/11
  • تعداد عناوین: 13
|
  • مقالات
  • مصطفی جعفرپیشه صفحه 3
    زیارت نبی اعظم در منابع اسلامی چه حکم و جایگاهی دارد؟ هدف اصلی نگارش این مقاله پاسخ علمی به پرسش بالاست. پس از تحقیق و بررسی منابع فریقین می توان نتیجه گرفت: مستحبات زیارت پیامبر که با ادله قطعی ثابت است، اختصاص به شیعیان ندارد و از اجماعیات اسلامی بلکه از ضروریات دین محسوب می شود و فتوای بعضی منحرفان به پیروی از ابن تیمیه مبنی بر حرمت شد رحال به قصد زیارت قبر پیامبر فاقد وجاهت علمی است. زیارت پیامبر موهبتی است که مسلمانان در پرتو اجتماع در اطراف این کانون نور می توانند به وحدت برسند.
    کلیدواژگان: زیارت، نبی اعظم، روایات فریقین، ابن تیمیه، مذاهب اسلامی
  • یعقوب علی برجی صفحه 19
    پیامبر اعظم به نص قرآن، پیامبر رحمت و پیام آور صلح و صفا بود. در برابر خشونت دیگران از قهر و خشونت بهره نگرفت. اما عده ای ناجوانمردانه پیامبر صلح و رحمت را به خشونت متهم کرده اند. این مقاله ضمن توصیف مفهوم خشونت و محورهای اتهام خشونت به پیامبر اعظم، بی اساسی این اتهامات را تبیین نموده و نشان داده شده که جعل احکام جزائی و کیفری در اسلام برای جلوگیری از نابهنجاری هاست و احکام دفاعی اسلام که با اهداف دفاع از جان، مال و تجاوز بیگانگان تشریع شده، رهیافت مهم عقل و شرع است و حتی دستور به قتل بعضی از دشمنان سرسخت یهودی نیز در مقام دفاع بوده است، بنابراین هیچ کدام از محورهای اتهام خشونت به پیامبر اعظم از مصادیق خشونت محسوب نمی گردد.
    کلیدواژگان: خشونت، دفاع مشروع، قوانین جزایی و کیفری
  • ناصر رفیعی محمدی صفحه 31
    پیامبر اعظم طی 23 سال بعثت نورانی خود از همه ظرفیتها برای دعوت به دینداری و نفی شرک استفاده نمود. در این میان دو اصل تفکیک ناپذیر مبدا و معاد، از خدا بودن و به سوی او بازگشتن، همواره در راس دعوت آن حضرت قرار داشت. رسول خدا هرگز بر سر این دو اصل مداهنه و تسامح نکردند و با قاطعیت بر آن پافشاری می نمودند. این نوشتار نگاهی گذرا بر این تلاش ارزشمند دارد.
    کلیدواژگان: پیامبر اکرم، سیره تبلیغی، توحید، معاد
  • حمیدرضا رضانیا صفحه 43
    نگاهی جزئی و ملموس به یکی از احتجاجات حضرت ختم المرسلین با ادیان، ما را با فرایند گفتمان نبوی آشنا می سازد که آن بزرگوار چگونه اصول عقلانیت، حکمت و دیانت را در جزء جزء سیر بحث و گفت وگو دنبال می کنند. و این درسی است برای همه فرق و مذاهب اسلامی که مدعی پیروی آن عزیز هستند.
    کلیدواژگان: احتجاج، گفت وگو، ظن، دلیل، برهان، لجاجت
  • محمد یعقوب بشوی صفحه 57
    بسیاری از مفسران اهل سنت در ذیل آیه اول سوره انشراح، «الم نشرح لک صدرک»، روایات مختلفی را در تفسیر آیه بیان نموده و توهم نموده اند که مراد از شرح صدر همان شکافتن شکم پیامبر است. آنان این عمل شکافتن شکم و قلب پیامبر را حداقل در پنج مورد استدلال نموده اند.
    در روایات اهل سنت تعارض شدیدی در مورد این عمل جراحی دیده می شود تعارض از حیث زمان و مکان، تعارض از حیث اینکه چه کسی یا کسانی این عمل جراحی را انجام داده اند و این که چه چیزی از شکم و قلب پیامبر بیرون آوردند و چه چیزی را داخل قلبش گذاشته اند. همچنین تعارض این روایات با روایات مهر نبوت و آیات و نیز ده ها اشکال دیگر.
    با توجه به شواهد فراوان قرآنی، روایی و تاریخی، این روایات پایه و اساس ندارد و طبق گفته برخی دانشمندان فریقین؛ جعلی و از اسرائیلیات است. و لذا از این روایات جز تمسخر گرفتن شخصیت پیامبر و توهین رسالت، چیزی عاید نمی شود.
    کلیدواژگان: شرح صدر، پیامبر، روایات، فریقین
  • عبدالمجید زهادت صفحه 81
    توجه به شرایط جهانی عصر بعثت از منظر حضرت علی فوائد و آثار ارزشمند انقلاب عظیم نبی مکرم را آشکارتر می سازد.
    از سخنان امام علی در نهج البلاغه پیرامون شخصیت نبی گرامی اسلام استفاده می شود که: خداوند تعالی پیامبر اکرم را از دودمانی پاک برای هدایت بشر برانگیخت و بعثت آن اعظم نیز مهم ترین رویداد تاریخ انسانیت است.
    کلیدواژگان: امام علی، اسوه حسنه، بعثت نبی گرامی، سیره نبوی، صفات پیامبر اعظم، نهج البلاغه
  • محمدحسین شریفی صفحه 99
    در دو کتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم متاسفانه روایاتی راجع به پیامبر اکرم نقل شده که به هیچ عنوان با قرآن و روایات معتبر فریقین سازگاری ندارد. در این روایات آمده است که آن حضرت تحت تاثیر سحر و قوه خیال بوده و در بخشی از این روایات پیامبر اکرم را فراموشکار، فحش دهنده، لعنت کننده بر مسلمانان و مؤمنان و همچنین آزار دهنده به آنان معرفی کرده است. این مقاله ضمن طرح این روایات به بررسی و نقد آنها می پردازد.
    کلیدواژگان: پیامبر اکرم، روایات، صحیحین، قرآن
  • مددعلی ملاح صفحه 127
    در این مقاله یازده آیه از قرآن ذکر شده که همگی مربوط به نبی مکرم اسلام است. این آیات دارای عناوینی هستند که برخی به ظاهر آنها تمسک جسته و شبهاتی را مطرح نموده اند؛ مانند غفران و مغفرت الهی در آیه اول و دوم سوره فتح؛ که توهم شده غفران وقتی تعلق می گیرد که گناهی صادر شده باشد. یا عناوین ذنب، توبه، نسیان، عفو، خوف و خشیت و حرمت که مورد استشهاد ظاهربینانه قرار گرفته در این نوشتار بررسی و نقد شده است.
    کلیدواژگان: عصمت، قرآن، شبهات، غفران، توبه، عفو، خوف، خشیت
  • احمد سعادت صفحه 159
    پیامبر گرامی اسلام با مخالفان و دیگر اندیشان (مشرکان، منافقان و اهل کتاب) چگونه رفتار نموده اند، با مدارا و ملایمت یا با نابردباری و خشونت؟ در این نوشتار نشان داده می شود پیامبر اصل اولیه برخورد خویش را با تمام مخالفان، بردباری و ملایمت قرار داده است. برقراری صلح و انعقاد پیمان نامه های بسیار بین پیامبراعظم و مخالفان آن حضرت، دلیل تمایل شدید ایشان به مدارا و همزیستی مسالمت آمیز است. اما این اصل هرگز باعث نمی گردید که آن حضرت در برابر دشمنان کینه توز و توطئه گر، در هر شرایطی طبق همین اصل رفتار نماید؛ بلکه در صورت کشف توطئه دشمن، پیمان شکنی، تجاوز آنها به مقر حکومت اسلامی و تهدید کیان اسلام، پیامبر نیز با قاطعیت و سختگیری تمام رفتار می کردند.
    کلیدواژگان: پیامبر اعظم، مخالفان، دیگر اندیشان، مشرکان، منافقان، اهل کتاب، مدارا، صلح، نابردباری، پیمان نامه
  • دیدگاه
  • آیت الله معرفت صفحه 185
  • گزارش
  • مهدی فرمانیان صفحه 193
  • خلاصه ها
  • ترجمه: سید محمد جعفر نوری صفحه 207
  • ترجمه: محمد ناصر واعظی صفحه 210
|
  • Hojjat, Al- Islam Mustafa Jafarpisheh Page 3
    What is the position of pilgrimage to The Great Prophet Muhammad (s) in Islamic sources? The main objective of this essay is to answer the question. Surveying the Fariqayn references, we can conclude that the advisability of The Holy Prophet's pilgrimage which is proved with the definite reasonings is not devoted only to the Shiites, but it is one of the crucial common accord among all Muslims; and it is one of the principles and nescessacities of religion. Moreover, the fatva (verdict) of some corrupts-mostly the follewers of Ebn-e Timiyyah-on the unlawfulness of Shadd-e Rahal [here, making a pilgrimage journey to the holy shrine of The Holy Prophet (S. A. A. S)]. Making pilgrimage to The Holy prophet's shrine is a God gift by which, Muslims from different Islamic sects can come together reaching unity, and this unity is the philosphy beyond pilgrimage to The Holy prophet, signifying it's special importance. Therefore, it is a must for the Islamic government to highlight the grave of The Holy Prophet as the center of attention for Muslims.
  • Hojjat-Al- Islam Dr. Yaqoubali Borji Page 19
    According to the explicit wording of the holy Quran, The Great Prophet is introduced as the prophet of mercy, the harbinger of peace, and the messenger of reconciliation. Whosoever insulted him, or behaved him unfairly and acted violently, was behaved affectionately by him in return. In spite of the fact that he was very kind and forgiver to all who were cruel to him [he was even kind to his enemies], some ill-wishers have unjustly accused him of violence. The present essay, in the first place, aims at defining and describing the concept of violence. In the second place, it explains the axels of violence accusation against The Holy Prophet (s). inally, the groundlessness and absurdity of these accusations are proved and it is fully explained that applying judicial verdicts and punitive decrees and rules exist merehy to prevent the wrongdoings, delinquencies and abnormalities in the society. The defense and the related decrees in Islam is analyzed and defined as defending one's own body and property against the invasion of strangers, and so on. The defense in Islam is based on the religion and religion is based on the reason and in full accordance with it. Even fightings with some of the implacoble Jewish foes were all just defending against their attacks, since they always attacked Muslims starting the wars. Therefore, none of the axels of violence accusation against his majesty (s) can be considered as violence.
  • Hojjat- Al- Islam Dr. Nasser Rafeee Muhammadi Page 31
    During twenty-three years of his devine and brilliant prophethood, The Great Prophet -Muhammad(s)- tried his best in inviting the people to Piety and theism. The two inseparable Principles: Mabda’ [the source of Creation; The Creator that is God] and Maad [Return to The Source of Creation – God] had always been on the top of the Holy prophet's invitation. The Great Messenger never neglecting these two principles has always insisted firmly on them. The present research takes a short glance on this precious effort.
  • Hojjat Al Islam Dr.Hamid Reza Rezaniya Page 43
    A brief and tangible look upon one of The Holy Prophet's reasonings, would make us familiar with his rich discourse in that how his excellency follows the discussions on the base of reasonning, wisdom and religion in every detail of the discourse process. His way of speech can be a good example to follow for all Islamic sects who claim to be his real followers.
  • Muhammad Yaqoub Bashovi Page 57
    A large number of Ahl-e Sunnah commentators have stated different narrations and comments about The first verse of the surah Enshrah: They have misunderstood the real meaning of the verse misinterpreting that the phrase" Sharh-e Sadr" [opening the breast] means spiliting the breast or stomach of The Holy Prophet and doing a surgical operation on the heart of his excellency. They have resorted to at least five pieces of weak reasonings.Large number of contradictions are seen in the Ahl-e Sunnah narrations concerning the mentioned surgyery. Contradictions pertaining to the time and place of the operation, or the person or the people who have done the operation, or even contradictions in that what has been removed from the stomach or heart of The Holy Prophet, and what has been put in them instead. Moreover, Tens of other contradictions can be seen. As an illustration, we can refer to the contradiction between their claim and the narration" Mohr-e Nabovvat" [The Prophetood Seal]Considering the multitude of Quranic narrative and historical evidences, the above - mentioned narrations, comments and claims are baseless and as some Fariqayn scientists and scholars have stipulated, they are faked and of "Isrealeeyyat". Any way, nothing can be inferred from these forged narrations but a deliberate mockery of The Holy Prophet and insultation to the nobility of his prophetood
  • Abd-Al Majid Zahadat Page 81
    Focusing on the Status of the world at the time of Be’that [the time when Muhammad (S. A. A. S) was choosen as the last prophet by Allah] from the viewpoint of Imam Ali(a) would best clarify the precious effects of the Holy Prophet’s revolution.Taking the words of Imam Ali(a) in Nahj-al-Balaghah about the noble personality of Muhammad(s) into consideration, we can come to the conclusion that Allah, The Exalted One, has selected Muhammad from a noble and chaste Family for the sake of guiding humanbeings all over the world. It is also stipulated that selection of Muhammad(s) is the ever greatest event throughout mankind history.
  • Mohammad Hossein Sharifi Page 99
    Unfortunately, in the books Sahih-e Bokhari and Sahih-e Moslem there exist some narrations about The Holy Prophet wich by no means have agreement with the Quran and the creditable narrations of Fariqayn. These insulting narrations claim that his majesty has been under the infhuence of magic and fantasy, and in some other flagrant remarks have introduced him a forgetful and foul-mouthed one who muttered imprecation, and cursed Mulims and believers and always tortured them. The present essay studies and criticizes these false and insulting narrations
  • Madad Ali Mallah Page 127
    This essay presents eleven verses of the holy Quran which all are related to The Holy Prophet of Islam (S. A. A. S). These verses enjoy titles that some have resorted to their surface appearance (structure) raising some questions and doubts, such as Divine Mercy and Forgiveness in the first and second verse of the surah" Al-Fath الفتح" which is wrongly interpreted by them. They supposed that Ghofran "Gods Mercy and Forgiveness" is just for the time someone has committed a sin. In this essay, some other titles such a's Zanb' [sin], 'Towbah' [repentance], Nassyan [Forgetfulness], Afv [remission], Khawf [fear], Khashiyyat [fear of God], and Hormat [Lawfulness] which all have been reasoned based on their appearance, are studied and criticized. English Abstracts: Translated by muhammad Nasser Vaezy.