فهرست مطالب

پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی
سال پنجم شماره 19 (پاییز 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/09/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مقالات
  • محمد جواد اسکندرلو صفحه 3
    امام خمینی در آثار متنوع خویش، پاره ای از اندیشه های قرآنی خود را ابراز نموده اند. ایشان در وصیت نامه الهی سیاسی خود، پس از شرح سرگذشت کتاب و سنت در میان جامعه اسلامی در بستر تاریخ، به آیات متعددی از قرآن کریم استناد نموده اند. تحقیق حاضر، ضمن تبیین و تحلیل موارد مذکور، دیدگاه تفسیری اهل سنت را نیز در مقام مقایسه با آن مطرح کرده است. محورهای قرآنی وصیت نامه امام عبارتند از: اخراج قرآن از صحنه زندگی، قرآن نجات بخش بشر از جمیع قید و بندها، مشارکت زنان در جهت تحقق مقاصد قرآن، قرآن و علم، قرآن و سیاست، قرآن و جهاد، قرآن و نصرت الهی، قرآن و توصیه به برادری.
    کلیدواژگان: قرآن، سنت، امام خمینی، تفسیر، وصیت نامه
  • علی نصیری صفحه 23
    تفسیر به رای یا تحریف معنوی، از جمله مباحث پر چالش و در عین حال بسیار تاثیرگذار علوم قرآنی است. این موضوع با توجه به هشدار مکرر روایات درباره آن، از آغاز مورد توجه مفسران و قرآن پژوهان قرار گرفته است. به همین علت در مقدمه عموم تفاسیر فریقین و نیز کتب علوم قرآنی، از آن گفت وگو شده است. اما به نظر نگارنده این مباحث همچنان جای گفتگوی بسیار دارد؛ زیرا هنوز افزون بر ابهام در مفهوم تفسیر به رای، معیارها و ملاکهای تمییز تفسیر صحیح از تفسیر به رای روشن نشده است.
    کلیدواژگان: تفسیر به رای، مفسران شیعه، مفسران اهل سنت، امام خمینی
  • وصی محمدخان هندی صفحه 45
    مسئله پیوند اعضای بدن اگرچه به شکل امروزین آن در دوران پیشین مطرح نبوده، اما ریشه های بحث در متون دینی و منابع فقهی ما در دسترس است. برای نمونه می توان به روایات وارده در مورد، برگرداندن گوش بریده شده در قصاص و کاشت دندان به جای دندان افتاده، اشاره کرد. همچنین از اصول و قواعد کلی برگرفته از متون دینی همانند «علینا القاء الاصول وعلیکم التفریع»1 می توان در این زمینه بهره برد.
    این مقاله مشتمل بر دو بخش می باشد که هر کدام حاوی سه فصل است. نگارنده در هر فصل ابتدا اقوال فقها و دانشمندان مذاهب مختلف را با ادله شان ذکر کرده، سپس به نقد و بررسی آنها می پردازد.
    کلیدواژگان: پیوند عضو، شیعه، شافعیه، مالکیه، حنفیه، حنابله
  • محمد یعقوب بشوی صفحه 63
    سوره دهر، عمل بسیار خالصانه و ایثارگرانه عده ای از امت اسلامی را به نمایش می گذارد که به اعتراف اکثر روایات فریقین مرتبط با اهل بیت می باشد و از این باب آنان سبب نزول سوره بوده اند.
    برخی دانشمندان اهل سنت اسباب نزول هفت گانه دیگری را هم مطرح نموده اند که نه تنها با محتوای سوره بیگانه است، بلکه از حیث متن و سند بسیار ضعیف و از اعتبار ساقط است. عده ای از دانشمندان اهل سنت از جمله ابن تیمیه این سوره را مکی دانسته اند، در حالی که بسیاری از مفسران، محدثان و دانشمندان اهل سنت، سوره دهر را مدنی دانسته اند و برخی از آنان مدنی بودن سوره را اجماعی دانسته و برخی صحیح تر دانسته اند. اما شیعه بر مدنی بودن این سوره اجماع نموده اند. این سوره روزنه ای را پیش رویمان می گشاید تا اهل بیت را از حیث عقیده و عمل بسنجیم.
    کلیدواژگان: اهل بیت، سبب نزول، روایات فریقین، شبهات
  • نقی آقایف صفحه 89
    از اهداف مهم تدوین این مقاله، مطالعه منابع سلفیه درباره محبت سلفیه به اهل بیت نبی اکرم است. در سالهای اخیر برخی از علمای سلفیه از تعصبات مذهبی دست برداشته و حقایقی را به صفحات کتابهای خود اضافه نموده اند. به خصوص دو دانشمند قرن معاصر، علامه محمدناصرالدین الالبانی و حسن بن فرحان مالکی، مطالب پر ارزشی را در این باره نقل کرده اند. بی شک این مطالب در تقریب مذاهب اسلامی به خصوص در میان پیروان سلفیه تاثیری مثبت خواهد داشت.
    کلیدواژگان: اهل بیت، سلفیه، حدیث ثقلین، فضائل اهل بیت
  • موسی عظیمی صفحه 115
    در مقاله حاضر رابطه خدا و عمل انسان از دیدگاه متکلمان اسلامی (اشاعره، معتزله و امامیه) و ادله هرکدام از آنها با توجه به قدرت الهی در مورد همه ممکنات، بررسی شده است.
    بنا بر دیدگاه اشاعره و معتزله فعل انسان یک فاعل دارد. از دیدگاه اشاعره این فاعل خدای متعال است و از دیدگاه معتزله خود انسان است. بنا بر دیدگاه امامیه، فعل انسان دو فاعل دارد: یکی فاعل مباشر و دیگری فاعل غیر مباشر. فاعل مباشر، انسان و فاعل غیر مباشر خدای متعال است. گناه نیز به عنوان فعل انسان، بنا بر دو دیدگاه اخیر یعنی معتزله و امامیه قابل توجیه و بنابر دیدگاه اشاعره غیر قابل توجیه عقلانی است.
    این مقاله تلاش می نماید تا موضوع فوق را از دیدگاه فرق اسلامی تطبیق و تحلیل نماید.
    کلیدواژگان: خدا، فعل انسان، اشاعره، معتزله، امامیه، قدرت الهی
  • نقد و معرفی
  • اعجاز ائمه (ع) و روایات مربوط به آن / نقد مقاله (حسین بن حمدان خصیبی و کتاب الهدایه الکبری)
    سید محمد نجفی یزدی صفحه 135
  • گزارش
  • خلاصه ها
|
  • Hojjat-Al-Islam Dr. Muhammad Javad Eskandarlou Page 3
    In his various books, Imam Khomeini (pbuh) has mentioned some of his Quranic reflections. As an illustration, in his divine and political testament after explaining the history of Quran and Sunnah [of Rassoul] in Islamic society, he has referred and reasoned to several verses of Holy Quran. The writer of the present essay in addition to explaining and analyzing the mentioned cases, has made a comparative analysis of the issue with those of Ahle-Sunnah.Quranic topics which Imam Khomeini has written in his testament are as such: applying the teachings of Quran in life, Quran as the savior of mankind, women and men cooperation to achieve the goals of Quran, Quran and science, Quran and politics, Quran and jihad, Quran and Devine triumph, Quran and calling for equity and brotherhood.
  • Hojjat-Al-Islam Dr. Ali Nasiri Page 23
    Commenting Quran on one's own or socalled "religious distortion" is one of the most challenging and effective issues of Quranic sciences which have been the concern of Quran researchers and commentators from the very beginning; and thus it has been discussed in the commentatary books of Fariqayn and also books on Quranic sciences. Yet, in my opinion the debate is still open to discussion, Since the ambiguity in the concept of commenting on one's own and the criteria of distingushing between a true commet a comment based on one's individual ideas is not clearly signified.
  • Vassi Muhammad Khan Hendi Page 45
    Although the transplantation of organs is a new field in medical science, the related controversies are rooted in religious and fiqh references. For instance, we can refer to the traditions and narrations saying about implantation of ears cut in qessas decree (punitive retaliation), and also implantation of teeth. We can also take advantages of the principles or general rules extracted from religious texts such as: The essay consists of two parts, each including 3 chapters. In each chapter, the author firstly mentions the ideas and reasoning of foqaha [faqihs] and scholars of different religions, and then he comes to study and criticize them.
  • Muhammad Yaqoub Bashavi Page 63
    The Surah "Dahr" depicts the altruistic action of some people from Islamic nation. Based on the narrations of Fariqayn, this (altruistic) action was done by ahle–beit (a) and so they are the cause of revelation of the Surah "Dahr" Seven other causes of revelation have been introduced by Sunnite scholars, which not only are they irrelevant to the content of surah, but also they are invalid since they are not documented at all, or even if they have some documents they are so weak that one can not rely on them. A number of Sunnite scholars including Ebn-e Timiyyeh have raised some questions claiming the Surah "Dahr" as a Makki one (revealed in Mecca), while a large number of commentators and scholars of Ahl-e Sunnah claim that it is a Madani Surah (revealed in Medina), and also some others have come to a consensus that it is a Madani one. Moreover, based on the consensus of Shiite scholars, this surah is Madani. The surah opens a window to a better understanding of Ahle-Beit(a) in terms of beliefs and actions.
  • Nagi Aqayof Page 89
    The Present assay aims at studyiny the Salafiyyah's refrences about the Holy Propht's Prodgeny. During the recent years, some Salafiyyah scholars have been more realistic, not sticking to the content of their books. In particular, two of the contemporary scholars Allamah Muhammad Nassereddin Al-Albani and Hassan-ebne-Farhan Maleki, have stated precious notes in thise reqard. Indubitably, these notes will develop positive effects on the unity and nearness of Islamic Faith especially on the fllowers of Salafiyyah.
  • Mussa Azimi Page 115
    In the present study the relationship between God and man's deed from the viewpoints of Islamic traditionists including those of Ashaerah, Mutazelah, and Imamiyyah, and the reasoning of each considering the Everlasting Divine Power has been surveyed.Based on the viewpoints of Ashaerah and Mutazelah, the deed (action) of humanbeing has one agent [doer]. Followers of Ashaerah believe that the agent of human deed is The Exalted One, while Mutazelah followers believe that the agent is human himself. Imamiyyah sects believe that each deed has two agents: "Mobasher Agent" and "Non-Mobasher Agent". The first is man and the latter is The Exalted One. Sin [viewed] as an action issued from the man, based on the beliefs of Mutazelah and Imamiyyah is reasonably justifiable, while it is not based on Ashaerah's point of view.